Päivystys ja itsetuhoisuus

Anonyymi-ap

Eilen soitin ambulanssin itsetuhoisuuden vuoksi, koin että kohtelu työntekijöiltä ei ollut kovin hyvä, en haluaisi enää mennä sinne. Odotin ensin pari tuntia odotushuoneessa ja aloin itkemään, sillä tahdoin vain kovasti päästä jo juttelemaan jollekkin. Ymmärrän että pitää odottaa, joten ei se mitään. Mutta Oli sellanen olo että jos en pääse niin satutan itseäni. Sitten yks mukava nainen (potilas) tuli lohduttamaan ja kehotti että meen kysymään hoitajalta että millon pääsen. Se hoitaja sitten sanoi että pitää odottaa että promillet laskee, turhauduin koska mulle ei kerrottu että pitää odottaa niin kauan. On tosi paha alkoholiongelma, joten toleranssi tosi korkea ja ensihoitajakin sanoi mulle että en vaikuta päihtyneeltä, mut silti eivät päästäneet mua juttelemaan.
Lähdin itkuisena pois ja siinä pallottelin että meenkö vielä yrittämään vai satutanko itseäni. Joku random humalainen mies tuli lohduttamaan ja yritti neuvoa mua että miten pääsis takas odotushuoneeseen. Mä sit eksyin siellä jonnekkin käytäville ja lopulta vaan istuin seinän viereen itkemään, sillä mä vaan tahdoin jutella jollekkin ja yritin pysyä kasassa. Joku vartija tuli mun luo, muistan että en oikeen kuullut mitä se puhui, jotain siitä että kattoi mua valvontakamerasta ja kutsui mua tytöksi. Joku toinen työntekijä tuli myös siihen, ne oli tosi vihaisia ja pyysin anteeksi ja sanoin että mä eksyin ja mä vaan haluan jutella jollekkin. Ne sitten hääti mut ulos koko paikasta ja mä muistan sanoneeni toiselle niistä, että näinkö te kohtelette itsetuhoisia potilaita, ne oli niin kylmiä ja eivät tahtoneet auttaa. Tiesin että joko mä saan pian jonkun juttelemaan mun kans, tai yritän tappaa itseni. Sitten itkin ulkona, päädyin vielä sinne sisälle takaisin.
Sitten alkoi tilanne joka pelotti mua tosi paljon. Siinä oli se vartija, ja sitten joku toinen mies (hoitaja) joka oli tosi vihainen. Se kattoi mua sellasella ilmeellä joka pelotti mua tosi paljon. Oli tosi vihainen mun käytöksestä, ja sanoi että joko meen sänkyyn nukkumaan tai putkaan. Se osoitti sairaalasänkyä, oli sellanen pieni huone missä oli ainoastaan sairaalasänky, läpinäkyvä ovi ja super valoista. Toisella puolella jotakin työntekijöitä tietokoneilla. Se siis sano että joko mee siihen sänkyyn nukkumaan tai poliisi hakee mut putkaan. Olin tosi hämmentynyt tilanteesta, mut olin tosi rauhallinen ja yritin selittää että mun miesystävä on tulos hakemaan mut ja voisin mennä kotiin nukkumaan. Olo on parempi ja että mun toleranssi on tosi korkee, niin en oo päihtynyt vaikka aiemmin puhalsin korkeet lukemat. Kello oli jo puolenyön.
Se sitten suutahti niin kovasti että väkisin työnsi mut sinne huoneeseen, huusi mulle jotain ja käski mennä sängylle. Istuin siihen ja yritin puhua itseni ulos sieltä, hermostuinkin. Se vartija jäbä piteli sitä ovea kiinni. Kertoivat että pitää odottaa että lääkäri tulee juttelemaan. Mul on super paha uniahdistus ollut jo lapsesta asti, joten mua ahdisti se kellonaika ja halusin vaan kotiin nukkuun, siinä vaiheessa mun miesystävä oli jo saapunut sairalaan ja yritti puhua hoitajalle tilanteesta ja se hoitaja oli kyllä ymmärtänyt, kiitos sille. Mut ne kaikki muut oli tosi kylmiä, eivät yrittäneet lohduttaa, yritin puhua sille vartijalle ja se ei vastannut hirveesti, katsoi vaan muualle. Kysyin että millon se lääkäri tulee, sano että voi mennä monta tuntia. Kysyin että saisko mun miesystävä tulla tänne, sano että "ei sen nyt tarvi tulla". Vaikee selittää nyt sitä tilannetta mut siis ne kaikki siinä tilassa eivät tiedä miten itsetuhoista potilasta pitäisi kohdella, tai eivät sitten välitä. Pian lääkäri tuli ja huusi mulle myös että "nyt loppuu tää pelleily". Pyytelin taas anteeksi ja yritin selittää tilannetta, sillä olin muutenkin hämmentynyt että miksi ne oli niin vihaisia. Lopulta se lääkäri pyysi multa anteeksi. kiitos sille siitä. Pääsin lopulta kotiin nukkumaan.
Arvostan tosi paljon ihmisiä jotka tekee tuota työtä, mutten ymmärrä miten itsetuhoiselle potilaalle huutaminen auttaa. Se miten ne kaks miestä etenkin käyttäyty ei mun mielestä oo hyvä tapa toimia.
Se hoitaja sanoi mm. "joillakin on oikeita ongelmia, oot täällä tuhlaamassa meidän aikaa" ja "ei tällästen ongelmien takia tulla sairaalaan". Mun mielestä mielenterveysongelmat on yhtä vakavia kun fyysiset, ja netissä kyllä lukee että voi soittaa ambulanssin ku on itsetuhonen olo. Siinähän on myös elämä ja kuolema kyseessä.
Tähän mennessä täällä joensuun päivystyksessä lähinnä on ollut vaan huonoja kokemuksia, todella kylmiä ihmisiä. Toivoisin ettei kukaan muu itsetuhoinen joutus kokea sellasta mitä mä koin eilen, siinä tilassa on tosi vaikeaa. Uskon että moni on kuollut sellaisen takia mitä eilen mulle tapahtu, onneksi kuitenkin itse pysyin loppujenlopuksi kasassa.
Kaikki tuollainen mielenterveysongelmien vähättely ja potilaalle huutaminen on raskasta ja ei mun mielestä kovin ammattitaitoista.

Kiitos niille hoitajille ja lääkäreille jotka välittävät todella ja auttavat ihmisiä, se on tärkeä työ.

125

3489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloituksessa tuodut asiat eivät tule, ainakaan minulle, minään yllätyksenä. Terveydenhuollossa toimivilla on tapana käyttäytyä juuri aloituksessa mainituilla tavoilla, etenkin jos apua tarvitseva ja hakeva ihminen on päihteiden vaikutuksen alaisena. Pahempaakin on joillekin tapahtunut. On saattanut joutua esim. vartijoiden, tai järjestyksenvalvojien osalta pahoinpitelyn kohteeksi, vaikka itse ei olisi tehnyt yhtään mitään väärin, eikä käyttänyt väkivaltaa. Tuo aloittajan kuvaama hoitohenkilöiden tyyli puhua on hyvin tyypillinen, käytetään lauseita: " Älä nyt pelleile siinä", tai pysy paikallasi. Kaikki asiat sanotaan vihaisesti, eli aggressiivisesti. Siitä on ns. asiallinen ja ystävällinen tapa puhua hyvin kaukana. Ei terveydenhuollossa ole ns. palvelualttiutta, tai halukkuutta siihen.

      Potilaita selvästi priorisoidaan, ja kohdellaan tarkoituksellisesti huonosti. EI haluta auttaa, eikä tarjota apua, vaikka päihteissä oleva henkilö saattaa olla oikeasti itsetuhoinen ja tarvita henkistä tukea.

      Sama koskeen myös hätäkeskukseen soittamista. Sinne ei juuri kannata soittaa, etenkään päihtyneenä. Koska se tulkitaan jostakin syystä häiriköinniksi, vaikka ihminne ei ole sitä edes tarkoittanutkaan. Terveydenhuollossa, ja etenkin mt-puolella väitetään, tai kehotetaan ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon, kun masentaa, tai on itsetuhoisia ajatuksia, niin itse asiassa sehän on valehtelua. Ei ne siellä siitä tykkää. Useimmissa tapauksissa, jos itsetuhoinen ihminen on soittanut 112: een, niin sieltä lähetetään jostakin syystä paikalle poliisi, eli virkavalta. Etenkin, jos sen tekee päihteissä, tai mt-taustaa omaava. Mikä on minusta hieman kummallista. Eli kyllä näin voidaan sanoa, että ei kannata soittaa itsetuhoisissa ajatuksissa, ja päihtyneenä ainakaan Hätäkeskukseen. Ja vaikka soittaisikin, niin kyyti ja kohtelu on aikaa kovaa ja kylmää. Pahimmassa tapauksessa joutuu juoppoputkaan. Tai vartijoiden höykytettäväksi. Ainakin P-Savossa. Sitä en tiedä, minkälaiset ohjeistukset siellä viranomaistahoissa on, mutta joka tapauksessa hiemat omituiset.

      • Anonyymi

        aloittaja täällä :) en ennen tiennyt että tälläisellä tavalla kohdellaan potilaita, toivon että joskus asiat paranee. ja tuntuu pahalta niiden puolesta jotka joutuu todella huonon kohtelun kohteeksi. oli pelottava kokemus, ja koen että etenkin se yksi hoitaja hoiti tilanteen todella huonosti, kun vähätteli ongelmiani ja no muutenkin se miten tilanne meni oli huono. jatkossa en hakeudu apuun samalla tavalla ainakaan, tuli vain pahempi olo kokemuksen jälkeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aloittaja täällä :) en ennen tiennyt että tälläisellä tavalla kohdellaan potilaita, toivon että joskus asiat paranee. ja tuntuu pahalta niiden puolesta jotka joutuu todella huonon kohtelun kohteeksi. oli pelottava kokemus, ja koen että etenkin se yksi hoitaja hoiti tilanteen todella huonosti, kun vähätteli ongelmiani ja no muutenkin se miten tilanne meni oli huono. jatkossa en hakeudu apuun samalla tavalla ainakaan, tuli vain pahempi olo kokemuksen jälkeen

        Parempi olisikin olla joku paikka aina auki mihin voi mennä keskustelemaan tai vain makaa nukkuu siellä. Joskus pieni ero siitä omasta ympäristöstä auttaa.Ulkopuolinen ei tietysti ymmärrä mikä toisella on hätänä.Ehkä myös joku kodeissa käyvä kriisi keskustelu pari olisi hyvä minkä voi pyytää kotiin.Turvakodit taas on väkivaltaa kokeneille uhatuille.Jos joku uhkailee kannattaa heti lähteä vaikka toiselle paikkakunnalle johonkin motellin hotelliin lepäämään.Jos kovasti väsyttää elää niin siihen ei ole lääkettä mutta voi miettiä kyllä auttaisiko vaihtaa asuinpaikkaa tai etsiä joku liikuntaharrastus muualta.Ajatukset pitää saada pois siitä kiusaavasta ajatuksesta että on hyödytön tai huono.


      • Anonyymi

        No itsensä murhaajat on eri asia kuin murhaajat mutta usein huumeissa on sellaisia jotka itsemurhaa itsensä muita murhaamalla mikä on rikollista.


      • Anonyymi

        Jos ensisijaisesti haettaisiin hoitoa päihteiden käyttöön , niin ne paniikitkin häipyvät sen mukana.
        Mitä sairaala olisi voinut tehdä sinulle oikeastaan. Menet päissäsi itkemään sinne, etkä näe että viinan käyttö aiheuttaa kaikki nämä oireet. Akuuttivastaanotto on tarkoitettu akuutteihin sairauksiin , joten apua pitäisi sinun hakea alkoholin käyttöösi jos haluaisit lopettaa, ja se hoito ei ole akuuttihoitoa vaan ottaa aikaa päästä irti typerästä alkoholin käytöstä. Sitten on niinkin ettei ihmisille saa huutaa henkilökunnan taholta vaan kaikkia ihmisiä on kohdeltava juuri ihmisinä , mutta siinäkin on rajansa käytös henkilökunnan edessä ratkaisee miten he ottavat sinut.
        Eikö sitä ole kriisi puhelimia joihin voi soittaa kun on vaikeaa psyykkisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ensisijaisesti haettaisiin hoitoa päihteiden käyttöön , niin ne paniikitkin häipyvät sen mukana.
        Mitä sairaala olisi voinut tehdä sinulle oikeastaan. Menet päissäsi itkemään sinne, etkä näe että viinan käyttö aiheuttaa kaikki nämä oireet. Akuuttivastaanotto on tarkoitettu akuutteihin sairauksiin , joten apua pitäisi sinun hakea alkoholin käyttöösi jos haluaisit lopettaa, ja se hoito ei ole akuuttihoitoa vaan ottaa aikaa päästä irti typerästä alkoholin käytöstä. Sitten on niinkin ettei ihmisille saa huutaa henkilökunnan taholta vaan kaikkia ihmisiä on kohdeltava juuri ihmisinä , mutta siinäkin on rajansa käytös henkilökunnan edessä ratkaisee miten he ottavat sinut.
        Eikö sitä ole kriisi puhelimia joihin voi soittaa kun on vaikeaa psyykkisesti

        noi kriisipuhelimet on hyvä vaihtoehto, mut oli sen verran kiire mulla et pääsen pois kotoa jonkun muun luo niin siks soitin hätänumeroon. netistä luin et silleen voi tehä. itsetuhoisuutta ollut 12-vuotiaasta asti eli se alkoholi ei oo sille syy, toki se vaikuttaa myös vähän. ja tärkeetä päästä siitä eroon


      • Anonyymi

        Kertomallasi (hyvinvointi!)alueella täysin tasotonta "terveys"palvelua. Harmi mistä jotkut elantonsa saavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aloittaja täällä :) en ennen tiennyt että tälläisellä tavalla kohdellaan potilaita, toivon että joskus asiat paranee. ja tuntuu pahalta niiden puolesta jotka joutuu todella huonon kohtelun kohteeksi. oli pelottava kokemus, ja koen että etenkin se yksi hoitaja hoiti tilanteen todella huonosti, kun vähätteli ongelmiani ja no muutenkin se miten tilanne meni oli huono. jatkossa en hakeudu apuun samalla tavalla ainakaan, tuli vain pahempi olo kokemuksen jälkeen

        Valitettavasti ei hakeudu moni muukaan apua tarvitseva koska tyhjän saa pyytämättäkin. Turhasta käynnistä vielä lasku päälle, sekin poissa ruokarahasta. "Palveluja" ajetaan yhä alemmaksi koska päättäjät itse lähipiireineen eivät niitä tarvitse, on rahalle muuta käyttöä.


    • Anonyymi

      Lisäyksenä vielä edelliseen: aloittaja ei ole mistään, ainakaan hyvästä paitsi, kun ei joutunut, tai päässyt mt-puolelle. Koska eihän siellä psykiatrian puolella ne hoitokäytännöt ja menetelmät ole mitään inhimillisiä. Ja loppujen lopuksi ne ongelmien taustalla olevat juurisyyt jäävät kokonaan selvittämättä ja ratkaisematta. Pahimmillaan joutuu paitsi järjestyksenvalvojien, ja mt-hoitajien höykytettäväksi, tylyn kohtelun kohteeksi, ja joutuu lääkityksille, jotka saattavat vain pahentaa oloa, hyvinvointia ja terveyttä entisestäänkin.

      On ehkä parempi etsiä ja löytää sitä henkistä tukea ja auttamista vaikka omilta läheisiltä, tai muualta, kuin ainakaan julkiselta puolelta.

      • Anonyymi

        Ne, jotka ovat erehtyneet koskaan, yhdenkään kerran, menemään julkiselle puolelle, oli se sitten päivystys tai mikä tahansa, kyllä oppivat hyvin äkkiä huomaamaan, mikä se systeemi ja sen tapa toimia on. Päihtyneenä ei etenkään, vaikka sinällään sekin kertoo ihmisen pahasta olosta, masentuneisuudesta ja johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin, niin ei kannata mennä hakemaan apua. Kohtelu on useimmiten töykeää, kylmää ja tylyä.

        Me tavallaan eletään kuplassa, tai tietynlaisessa illuusiossa, jossa terveydenhuollossa mainostetaan, tai ainakin väitetään, että hae itsellesi apua, jos masentaa, tai on itsetuhoisia ajatuksia, silti sieltä ei kuitenkaan saa itselleen mitään apua. Tai joku voi saadakin. Mutta enimmäkseen potilaita priorisoidaan, eli valitaan, ketä autetaan, ja ketä ei. Ja osaa kohdellaan hyvinkin tylysti, jopa väkivaltaisesti. Tai viedään juoppoputkaan. Siinä mielessä se tuntuu aika oudolta ja ristiriitaiselta, että terveydenhuollossa pitäisi auttaa ja hoitaa kaikkia sosioekonomisesta ja mistä tahansa taustasta riippumatta. Ja kohdella kaikkia inhimillisesti ja hyvin. Mutta silti se ei oikeasti todellisuudessa ole sitä. Se on kaukana siitä. Niin, että kyllähän me eletään hieman valheita täynnä olevassa maailmassa ja yhteiskunnassa. Suuri osa taustalla olevistakin ongelmista on yhteiskunnan ja yhteisöjen aiheuttamia.

        Mutta toisaalta, niihin päihde ja itsetuhoisten ajatusten taustalla oleviin syihin nykyterveydenhuollosta, ainakaan julkiselta puolelta ei saa mitään apua, tukea tai oikeanlaista hoitoa. Diagnosointia, ylimielistä ja asenteellista kohtelua, leimaamista ja pahimmillaan niitä neuroleptilääkityksiä voi osalleen saada, jotka sitten tuhoavat sen viimeisenkin terveydenkin, Joten, jos sinne ei menekään, niin eipä paljon jää mistään paitsi. Ainakaan hyvästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne, jotka ovat erehtyneet koskaan, yhdenkään kerran, menemään julkiselle puolelle, oli se sitten päivystys tai mikä tahansa, kyllä oppivat hyvin äkkiä huomaamaan, mikä se systeemi ja sen tapa toimia on. Päihtyneenä ei etenkään, vaikka sinällään sekin kertoo ihmisen pahasta olosta, masentuneisuudesta ja johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin, niin ei kannata mennä hakemaan apua. Kohtelu on useimmiten töykeää, kylmää ja tylyä.

        Me tavallaan eletään kuplassa, tai tietynlaisessa illuusiossa, jossa terveydenhuollossa mainostetaan, tai ainakin väitetään, että hae itsellesi apua, jos masentaa, tai on itsetuhoisia ajatuksia, silti sieltä ei kuitenkaan saa itselleen mitään apua. Tai joku voi saadakin. Mutta enimmäkseen potilaita priorisoidaan, eli valitaan, ketä autetaan, ja ketä ei. Ja osaa kohdellaan hyvinkin tylysti, jopa väkivaltaisesti. Tai viedään juoppoputkaan. Siinä mielessä se tuntuu aika oudolta ja ristiriitaiselta, että terveydenhuollossa pitäisi auttaa ja hoitaa kaikkia sosioekonomisesta ja mistä tahansa taustasta riippumatta. Ja kohdella kaikkia inhimillisesti ja hyvin. Mutta silti se ei oikeasti todellisuudessa ole sitä. Se on kaukana siitä. Niin, että kyllähän me eletään hieman valheita täynnä olevassa maailmassa ja yhteiskunnassa. Suuri osa taustalla olevistakin ongelmista on yhteiskunnan ja yhteisöjen aiheuttamia.

        Mutta toisaalta, niihin päihde ja itsetuhoisten ajatusten taustalla oleviin syihin nykyterveydenhuollosta, ainakaan julkiselta puolelta ei saa mitään apua, tukea tai oikeanlaista hoitoa. Diagnosointia, ylimielistä ja asenteellista kohtelua, leimaamista ja pahimmillaan niitä neuroleptilääkityksiä voi osalleen saada, jotka sitten tuhoavat sen viimeisenkin terveydenkin, Joten, jos sinne ei menekään, niin eipä paljon jää mistään paitsi. Ainakaan hyvästä.

        Aivan, Siperia opettaa. Mielenterveysosastot on tylyjä paikkoja, joissa on kylmäkiskoinen toimintakulttuuri. Koska palveluihin tulee vaikka minkälaisessa kunnossa olevia ihmisiä, jokaiseen potilaaseen suhtaudutaan potentiaalisena uhkana ja kohdellaan sen mukaisesti ja sinne mennään pelon ilmapiirin kautta metalinpaljastimien kautta. Mt-palveluissa työskentelee leipiintyneitä, väsyneitä ihmisiä joiden mielestä ihmisen suurin ongelma on lääkkeiden puute. Kontrasti esim fyysisen puolen sairaalan osastoihin on potilakohtelussa huomattava. Potilaat on kontrolloitavaa karjaa joita kohdellaan alentavasti ja nöyryyttävästi heitä halliten.

        Erityisesti en koskaan suosittele saamaan lääkkeistä mitään pahempaa haittaa osastolla koska siellä lääkkeet on kuin karkkeja joista ei tule mitään haittaa. Potilas on alta aikayksikön useilla lääkkeillä päällekäin. Heillä on myös oikeus muuttaa vapaaehtoinen hoito vastentahtoisesti vaikka kuinka olon heikkenemistä olisi edeltänyt useat lääkehaitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, Siperia opettaa. Mielenterveysosastot on tylyjä paikkoja, joissa on kylmäkiskoinen toimintakulttuuri. Koska palveluihin tulee vaikka minkälaisessa kunnossa olevia ihmisiä, jokaiseen potilaaseen suhtaudutaan potentiaalisena uhkana ja kohdellaan sen mukaisesti ja sinne mennään pelon ilmapiirin kautta metalinpaljastimien kautta. Mt-palveluissa työskentelee leipiintyneitä, väsyneitä ihmisiä joiden mielestä ihmisen suurin ongelma on lääkkeiden puute. Kontrasti esim fyysisen puolen sairaalan osastoihin on potilakohtelussa huomattava. Potilaat on kontrolloitavaa karjaa joita kohdellaan alentavasti ja nöyryyttävästi heitä halliten.

        Erityisesti en koskaan suosittele saamaan lääkkeistä mitään pahempaa haittaa osastolla koska siellä lääkkeet on kuin karkkeja joista ei tule mitään haittaa. Potilas on alta aikayksikön useilla lääkkeillä päällekäin. Heillä on myös oikeus muuttaa vapaaehtoinen hoito vastentahtoisesti vaikka kuinka olon heikkenemistä olisi edeltänyt useat lääkehaitat.

        Aika kurjaa kun masentuneet luetaan samaan kuin rikolliset murhaajat sillä terve masennus kuuluu elämään kuten vaihdevuodet hormonit.Jos haluaa tappaa toisia siinä sitten se on murhaamista jo.Useimmat väsyneet eivät vaan tahdo jaksaa jatkuvaa ilkeyttä pettymyksiä vaikka nekin on osa elämää.Toisia vahingoittaa useimmin pahat ilkeät ihmiset ei tavalliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne, jotka ovat erehtyneet koskaan, yhdenkään kerran, menemään julkiselle puolelle, oli se sitten päivystys tai mikä tahansa, kyllä oppivat hyvin äkkiä huomaamaan, mikä se systeemi ja sen tapa toimia on. Päihtyneenä ei etenkään, vaikka sinällään sekin kertoo ihmisen pahasta olosta, masentuneisuudesta ja johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin, niin ei kannata mennä hakemaan apua. Kohtelu on useimmiten töykeää, kylmää ja tylyä.

        Me tavallaan eletään kuplassa, tai tietynlaisessa illuusiossa, jossa terveydenhuollossa mainostetaan, tai ainakin väitetään, että hae itsellesi apua, jos masentaa, tai on itsetuhoisia ajatuksia, silti sieltä ei kuitenkaan saa itselleen mitään apua. Tai joku voi saadakin. Mutta enimmäkseen potilaita priorisoidaan, eli valitaan, ketä autetaan, ja ketä ei. Ja osaa kohdellaan hyvinkin tylysti, jopa väkivaltaisesti. Tai viedään juoppoputkaan. Siinä mielessä se tuntuu aika oudolta ja ristiriitaiselta, että terveydenhuollossa pitäisi auttaa ja hoitaa kaikkia sosioekonomisesta ja mistä tahansa taustasta riippumatta. Ja kohdella kaikkia inhimillisesti ja hyvin. Mutta silti se ei oikeasti todellisuudessa ole sitä. Se on kaukana siitä. Niin, että kyllähän me eletään hieman valheita täynnä olevassa maailmassa ja yhteiskunnassa. Suuri osa taustalla olevistakin ongelmista on yhteiskunnan ja yhteisöjen aiheuttamia.

        Mutta toisaalta, niihin päihde ja itsetuhoisten ajatusten taustalla oleviin syihin nykyterveydenhuollosta, ainakaan julkiselta puolelta ei saa mitään apua, tukea tai oikeanlaista hoitoa. Diagnosointia, ylimielistä ja asenteellista kohtelua, leimaamista ja pahimmillaan niitä neuroleptilääkityksiä voi osalleen saada, jotka sitten tuhoavat sen viimeisenkin terveydenkin, Joten, jos sinne ei menekään, niin eipä paljon jää mistään paitsi. Ainakaan hyvästä.

        Peliongelmaisena ja velkaantuneena uo: n. asti. Tympäännyin elämääni ja yritin riistää henkeni. Heräsin puolitajuttomana voimakkaaseen kipuun ja soitin 112. Sairaalassa olin viikon ja muutaman päivän ohuenilman leirillä. Nyt on maine mennyt ja jatkona hirveä morkkis. Tapahtuneesta on kulunut aikaa 8-vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, Siperia opettaa. Mielenterveysosastot on tylyjä paikkoja, joissa on kylmäkiskoinen toimintakulttuuri. Koska palveluihin tulee vaikka minkälaisessa kunnossa olevia ihmisiä, jokaiseen potilaaseen suhtaudutaan potentiaalisena uhkana ja kohdellaan sen mukaisesti ja sinne mennään pelon ilmapiirin kautta metalinpaljastimien kautta. Mt-palveluissa työskentelee leipiintyneitä, väsyneitä ihmisiä joiden mielestä ihmisen suurin ongelma on lääkkeiden puute. Kontrasti esim fyysisen puolen sairaalan osastoihin on potilakohtelussa huomattava. Potilaat on kontrolloitavaa karjaa joita kohdellaan alentavasti ja nöyryyttävästi heitä halliten.

        Erityisesti en koskaan suosittele saamaan lääkkeistä mitään pahempaa haittaa osastolla koska siellä lääkkeet on kuin karkkeja joista ei tule mitään haittaa. Potilas on alta aikayksikön useilla lääkkeillä päällekäin. Heillä on myös oikeus muuttaa vapaaehtoinen hoito vastentahtoisesti vaikka kuinka olon heikkenemistä olisi edeltänyt useat lääkehaitat.

        Siberia vielä juutalainen siberia suora linja Israeliin kuulkaa miettikää tätä. Myös Freud oli shlomo juutalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kurjaa kun masentuneet luetaan samaan kuin rikolliset murhaajat sillä terve masennus kuuluu elämään kuten vaihdevuodet hormonit.Jos haluaa tappaa toisia siinä sitten se on murhaamista jo.Useimmat väsyneet eivät vaan tahdo jaksaa jatkuvaa ilkeyttä pettymyksiä vaikka nekin on osa elämää.Toisia vahingoittaa useimmin pahat ilkeät ihmiset ei tavalliset.

        Kukapa piirteli tämänkin pilkkahatun?-Tuonelan ontto ukkoko vai päivyn poikako vaiko sulhoko iäisen elon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne, jotka ovat erehtyneet koskaan, yhdenkään kerran, menemään julkiselle puolelle, oli se sitten päivystys tai mikä tahansa, kyllä oppivat hyvin äkkiä huomaamaan, mikä se systeemi ja sen tapa toimia on. Päihtyneenä ei etenkään, vaikka sinällään sekin kertoo ihmisen pahasta olosta, masentuneisuudesta ja johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin, niin ei kannata mennä hakemaan apua. Kohtelu on useimmiten töykeää, kylmää ja tylyä.

        Me tavallaan eletään kuplassa, tai tietynlaisessa illuusiossa, jossa terveydenhuollossa mainostetaan, tai ainakin väitetään, että hae itsellesi apua, jos masentaa, tai on itsetuhoisia ajatuksia, silti sieltä ei kuitenkaan saa itselleen mitään apua. Tai joku voi saadakin. Mutta enimmäkseen potilaita priorisoidaan, eli valitaan, ketä autetaan, ja ketä ei. Ja osaa kohdellaan hyvinkin tylysti, jopa väkivaltaisesti. Tai viedään juoppoputkaan. Siinä mielessä se tuntuu aika oudolta ja ristiriitaiselta, että terveydenhuollossa pitäisi auttaa ja hoitaa kaikkia sosioekonomisesta ja mistä tahansa taustasta riippumatta. Ja kohdella kaikkia inhimillisesti ja hyvin. Mutta silti se ei oikeasti todellisuudessa ole sitä. Se on kaukana siitä. Niin, että kyllähän me eletään hieman valheita täynnä olevassa maailmassa ja yhteiskunnassa. Suuri osa taustalla olevistakin ongelmista on yhteiskunnan ja yhteisöjen aiheuttamia.

        Mutta toisaalta, niihin päihde ja itsetuhoisten ajatusten taustalla oleviin syihin nykyterveydenhuollosta, ainakaan julkiselta puolelta ei saa mitään apua, tukea tai oikeanlaista hoitoa. Diagnosointia, ylimielistä ja asenteellista kohtelua, leimaamista ja pahimmillaan niitä neuroleptilääkityksiä voi osalleen saada, jotka sitten tuhoavat sen viimeisenkin terveydenkin, Joten, jos sinne ei menekään, niin eipä paljon jää mistään paitsi. Ainakaan hyvästä.

        Hieno kirjoitus. Valitettavasti ne, joiden pitäisi mennä itseensä eivät siihen kykene ja muutosta ei tule, aimakaan parempaan. Ovat niin eliittikansalaisia mielestään ja etuoikeutettuja useimmat tk-lääkärit ja varsinkin psykiatrit, phyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peliongelmaisena ja velkaantuneena uo: n. asti. Tympäännyin elämääni ja yritin riistää henkeni. Heräsin puolitajuttomana voimakkaaseen kipuun ja soitin 112. Sairaalassa olin viikon ja muutaman päivän ohuenilman leirillä. Nyt on maine mennyt ja jatkona hirveä morkkis. Tapahtuneesta on kulunut aikaa 8-vuotta.

        Voimia sinulle. Parempaa huomista. Pääsisitpä eroon ongelmista.


    • Anonyymi

      Miksi aloittaja ei soittanut kriisipuhelimeen. Ymmärrän ettei rahasta ole kiinni koska on alkoholiin varaa kuitenkin. Vaikka kuinka hyvin kestäis alkoholia niin kyllä se alkoholi vaikuttaa elimistössä vaikka et sitä haluis myöntää.

      • Anonyymi

        Alkoholi vaikuttaa eniten mielenterveyteenhitaasti se muuttaa ihmisen aivot, ja jos ei lopeta niin paniikkia tulee vaan lisää.
        Niin että jotenkin en osaa edes tuntea myötätuntoa edes, koska juominen on aina ihmisen oma valinta, ja sitten pitäis yhteiskunnan lohdutella kun viina sekoittaa pään ja itsetuhoisen ajatukset valtaa mielen.
        Nähnyt alkoholimyrkytykseen kuolevia ihmisiä, voin sanoa että joka kertaajatteleen miten turhaan meni elämästä pois.


      • Anonyymi

        en soittanut kriisipuhelimeen, koska googlailun jälkeen sain sellaisen kuvan että on hyvä soittaa 112. tuntui, että tarvitsen nyt vain äkkiä jonkun luo. en kyennyt olemaan yksin kotona. toki nyt jälkeenpäin, jos voisi muuttaa jotain niin en olisi hakeutunut sinne, kohtelivat huonosti ja oli pelottava kokemus. oon 20v, ekaa kertaa tuollasessa tilanteessa. en jatkossa aio itsetuhoisena ja varsinkaan alkoholiongelmaisena hakeutua päivystykseen, ei sieltä apua saa :/


      • Anonyymi

        ja toki alkoholi vaikuttaa, mutta myös ensihoitaja sanoi etten vaikuta päihtyneeltä. toleranssi niin korkea, että mun mielestä siinä oisi paras vaihtoehto ollut että saan jutteluapua, kuitenkin sen verran itsetuhoinen olin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi vaikuttaa eniten mielenterveyteenhitaasti se muuttaa ihmisen aivot, ja jos ei lopeta niin paniikkia tulee vaan lisää.
        Niin että jotenkin en osaa edes tuntea myötätuntoa edes, koska juominen on aina ihmisen oma valinta, ja sitten pitäis yhteiskunnan lohdutella kun viina sekoittaa pään ja itsetuhoisen ajatukset valtaa mielen.
        Nähnyt alkoholimyrkytykseen kuolevia ihmisiä, voin sanoa että joka kertaajatteleen miten turhaan meni elämästä pois.

        ymmärrän ajatuksesi, mutta riippuvuus on sellanen juttu että se ei oo niin simppeliä että on omasta päätöksestä kiinni. itsellä on riippuvuus ja yhdellä läheisellä myös ollut, niin tiiän millasta se on. tärkeintä on että yrittää antaa tukea ja apua sellaiselle ihmiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi vaikuttaa eniten mielenterveyteenhitaasti se muuttaa ihmisen aivot, ja jos ei lopeta niin paniikkia tulee vaan lisää.
        Niin että jotenkin en osaa edes tuntea myötätuntoa edes, koska juominen on aina ihmisen oma valinta, ja sitten pitäis yhteiskunnan lohdutella kun viina sekoittaa pään ja itsetuhoisen ajatukset valtaa mielen.
        Nähnyt alkoholimyrkytykseen kuolevia ihmisiä, voin sanoa että joka kertaajatteleen miten turhaan meni elämästä pois.

        No viinasta kun liikaa juo liian usein tulee masis myös kun rahat on mennyt ja ei tiedä mitä on tullut tehtyä. Siksi hän viinaa juodaan että sekoillaan juhlitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en soittanut kriisipuhelimeen, koska googlailun jälkeen sain sellaisen kuvan että on hyvä soittaa 112. tuntui, että tarvitsen nyt vain äkkiä jonkun luo. en kyennyt olemaan yksin kotona. toki nyt jälkeenpäin, jos voisi muuttaa jotain niin en olisi hakeutunut sinne, kohtelivat huonosti ja oli pelottava kokemus. oon 20v, ekaa kertaa tuollasessa tilanteessa. en jatkossa aio itsetuhoisena ja varsinkaan alkoholiongelmaisena hakeutua päivystykseen, ei sieltä apua saa :/

        Olet niin nuori ja elämässäsi voisi olla vaikka mitä hyvää. Vaikutat viisaalta, ajattelevalta henkilöltä. Toivottavasti saisit vielä mahdollisuuden parempaan elämään ja pääsisit eroon alkosta ja niistä itsetuhoisista ajatuksista. Yritä myrkyttää mielesi sellaista vastaan, mieti että se olisi työvoitto mlkuille psykoille ja piittaamattomille hoitajille. Elä luovuta. Tsemppiä.


    • Anonyymi

      Monet päihteet, myös psyykelääkkeet, aiheuttavat pahaa oloa, masennusta ja itsetuhoisuutta. Aloittajan ja vastaavassa tilanteessa olevien kannattaa lopettaa, tai ainakin vähentää niiden käyttämistä.

      • Anonyymi

        Viinaa juodessa tulee usein liikaa sokeria usein myös karkit kofeiinia nostaa verenpaineen ja sokeri arvot edes hedelmiä ei voi syödä liian paljon.Mehuja. Olut on se missä on vähiten sokeria.Sellaiset nopeat sokerihumalat ensin käydään ylikierroksilla kuten lapset käy sitten väsytään yhtä äkkiä kun sokeri laskee.


    • Anonyymi

      On pakko kysyä että mitataanko kaikilta itsetuhoisilta promillit?

      • Anonyymi

        En usko, näkeehän sen jo ihmisestä milloin on juovuksissa ja milloin in itsetuhoinen sairauden vuoksi .


      • Anonyymi

        en usko, minulta mittasivat sen jälkeen kun itse kerroin että olin juonut ja et on alkoholiongelmaa. ei olisi varmaan muuten mitannut, sanoi etten vaikuta päihtyneeltä ollenkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, näkeehän sen jo ihmisestä milloin on juovuksissa ja milloin in itsetuhoinen sairauden vuoksi .

        Raiskatut usein miettii sen jälkee ettei halua elää täällä pahuudessa ja yrittää tehdä itselleen haluan täältä pois tekoja. Siksi huumeet viina on ikäänkuin helpotus koska ne puuduttaa. Pitää muistaa että syy ei ole uhrin koskaan mitenkään.


    • Anonyymi

      En kyllä osastolta saanut kuin pahemman olon ja ennemmin kuolisin kuin menisin sinne uudelleen.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Tästä maasta löytyy monta samoja asioita ja kohtelua kohdanneita ihmisiä. En suosittele todellakaan menemään koskaan mihinkään julkisen puolen "palveluntuottajille". Eikä luottamaan itsellesi tuntemattomiin ihmisiin. Liian monen ihmisen elämä, terveys ja hyvinvointi on mennyt ihan pilalle ja tuhoutunut tämän maan terveydenhuollon ja siellä toimivien johdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Tästä maasta löytyy monta samoja asioita ja kohtelua kohdanneita ihmisiä. En suosittele todellakaan menemään koskaan mihinkään julkisen puolen "palveluntuottajille". Eikä luottamaan itsellesi tuntemattomiin ihmisiin. Liian monen ihmisen elämä, terveys ja hyvinvointi on mennyt ihan pilalle ja tuhoutunut tämän maan terveydenhuollon ja siellä toimivien johdosta.

        Monet kertoo myös ilkeistä terapeuteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet kertoo myös ilkeistä terapeuteista

        Ezekiel elliott raiskaa naisia joten sen saa pahoinpidellä ja lujaa


      • Anonyymi

        Harmi. Ja joku pillerien tyrkyttäjä sai vastuuvapaasti isoa palkkaa siltakin ajalta. Niiden ylläpito pitää lopettaa mitä pikimmiten, sen parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Tästä maasta löytyy monta samoja asioita ja kohtelua kohdanneita ihmisiä. En suosittele todellakaan menemään koskaan mihinkään julkisen puolen "palveluntuottajille". Eikä luottamaan itsellesi tuntemattomiin ihmisiin. Liian monen ihmisen elämä, terveys ja hyvinvointi on mennyt ihan pilalle ja tuhoutunut tämän maan terveydenhuollon ja siellä toimivien johdosta.

        Tuo oli hyvä. Luottaa ei kannata muuallakaan valtion virkamiesten kanssa asioidessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet kertoo myös ilkeistä terapeuteista

        Voivat kostaa ja purkaa omia pettymyksiään ja pahaa oloaan. Kukaan ei valvo ja uhri eli potilas on altavastaajana jota ei kukaan usko auktoriteettihelvetissä.
        Jokin vinoutumahan sillä tyypillä itselläänkin oltava kerran ala kiinnostanut mutta oma "p" ei haise.


    • Anonyymi

      Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, tai ylipäätään terveyspalveluita ja niiden "apuja" tuottavien pitäisi lopettaa ainakin tuo ihmisille valehteleminen ja mainostaminen, että saa, kannattaa etsiä ja hankkia itselleen apua, jos on mt-ongelmia, masentaa, tai on itsetuhoinen. THL:ssa ja monessa muussakin tahossa harjoitetaan valheellista ja harhaanjohtavaa mainontaa. Eikä etenkään soittaa hätäkeskukseen. Koska useimmiten se tulkitaan häiriköinniksi ( ? ). Hyvä kysymys, että miksi. Koska en usko, että kukaan väittää olevansa itsetuhoinen ja valehtelee siitä.

      • Anonyymi

        Ei ne valehtele siellä mitään, kaikki asiat mitä tapahtuu kirjataan , niin että ne voi itse lukea journaaleissaan . Joten ei se niin yksinkertaista ole kun näytät luulevan, potilas on aina potilas oli mikä sairaus hyvänsä. Sittenhän voivat kyllä sanoa jos yhtämittaa soittelee ambulanssia hakemaan samasta asiasta , niin silloin ehkä tarvitsee hoitoa jossain muualla se kun tavallisella akuutti vastaanotolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne valehtele siellä mitään, kaikki asiat mitä tapahtuu kirjataan , niin että ne voi itse lukea journaaleissaan . Joten ei se niin yksinkertaista ole kun näytät luulevan, potilas on aina potilas oli mikä sairaus hyvänsä. Sittenhän voivat kyllä sanoa jos yhtämittaa soittelee ambulanssia hakemaan samasta asiasta , niin silloin ehkä tarvitsee hoitoa jossain muualla se kun tavallisella akuutti vastaanotolla.

        Oli selityksesi mikä hyvänsä, niin se ei oikeuta potilaan huonoa kohtelua. Suomi on aina perustunut yksilön rakenteelliselle kiusaamiselle, ja se käytäntö jatkuu edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne valehtele siellä mitään, kaikki asiat mitä tapahtuu kirjataan , niin että ne voi itse lukea journaaleissaan . Joten ei se niin yksinkertaista ole kun näytät luulevan, potilas on aina potilas oli mikä sairaus hyvänsä. Sittenhän voivat kyllä sanoa jos yhtämittaa soittelee ambulanssia hakemaan samasta asiasta , niin silloin ehkä tarvitsee hoitoa jossain muualla se kun tavallisella akuutti vastaanotolla.

        No soittelee koska apua ei ole tullut. Jos toisin ois, "häiriköinti" olisi loppunut ja henkilö voisi hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli selityksesi mikä hyvänsä, niin se ei oikeuta potilaan huonoa kohtelua. Suomi on aina perustunut yksilön rakenteelliselle kiusaamiselle, ja se käytäntö jatkuu edelleen.

        Kannattaa muistaa että on olemassa ihmisiä joita kohdellaan ihan normaalisti, mutta he väittävät muuta.


    • Anonyymi

      Pitäiskö sille alkoholiongelmalle tehdä jotain.Multa ei ole ikinä promilleja mitattu jos päivystykseen on pitänyt mennä. Ei kait ne huvikseen mittaa jos kerta näytit selvältä ja et haissut alkoholilta?

      • Anonyymi

        mittasi sen takia, koska mainitsin että olin juonut, mutta sanoi että en vaikuta päihtyneeltä. se kuuluu niiden työnkuvaan mitata jos potilas mainitsee että on juonut. pitää toki tehdä mun ongelmalle jotain, siksi apua haenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mittasi sen takia, koska mainitsin että olin juonut, mutta sanoi että en vaikuta päihtyneeltä. se kuuluu niiden työnkuvaan mitata jos potilas mainitsee että on juonut. pitää toki tehdä mun ongelmalle jotain, siksi apua haenkin.

        Siis sulla tuli yhessä päivässä alkoholiongelma ja se yllätti sinut silloin .Okei. tämä selvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sulla tuli yhessä päivässä alkoholiongelma ja se yllätti sinut silloin .Okei. tämä selvä

        mitä tarkoitat? mulla on siis kauan ollut alkoholiongelma ja siksi se toleranssi onkin niin korkea. sen takia en vaikuttanut päihtyneeltä, vaikka oli korkeet promillet. jos potilas mainitsee että on juonut niin niiden työhön kuuluu se että pitää puhalluttaa. vaikka en kännissä ollutkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä tarkoitat? mulla on siis kauan ollut alkoholiongelma ja siksi se toleranssi onkin niin korkea. sen takia en vaikuttanut päihtyneeltä, vaikka oli korkeet promillet. jos potilas mainitsee että on juonut niin niiden työhön kuuluu se että pitää puhalluttaa. vaikka en kännissä ollutkaan

        Miksi päivystys oli eka paikka alkoholistille hakea apua.? neuvoiko he mistä voit hakea apua juomiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi päivystys oli eka paikka alkoholistille hakea apua.? neuvoiko he mistä voit hakea apua juomiseen?

        menin siis päivystykseen akuutin itsetuhoisuuden vuoksi, koska en pystynyt olla yksin ilman että satutan itseeni, mut kerroin myös alkoholiongelmasta koska siihenkin tarvin apua. en oikeestaan saanut sieltä paljoa apua, neuvoivat soittaa tehostettuun avohoitoon, soitin sinne tänään ja neuvoi mennä päivystykseen huomenna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menin siis päivystykseen akuutin itsetuhoisuuden vuoksi, koska en pystynyt olla yksin ilman että satutan itseeni, mut kerroin myös alkoholiongelmasta koska siihenkin tarvin apua. en oikeestaan saanut sieltä paljoa apua, neuvoivat soittaa tehostettuun avohoitoon, soitin sinne tänään ja neuvoi mennä päivystykseen huomenna.

        Siis mitä sä toivot että ne päivytystyksessä tekis alkoholiongelmalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä sä toivot että ne päivytystyksessä tekis alkoholiongelmalle?

        ehkä lähinnä että sais jonkun hoitokontaktin, mut yleisesti että siellä keskusteltais vaihtoehtoja siitä miten alkais hoitamaan mun ongelmia. aattelin et hyvä olla rehellinen ja kertoo mun ongelmista, ei pelkästään siitä itsetuhoisuudesta. mut sen itsetuhosuuden takia mä sinne päivystykseen menin koska netissä luki että silleen kannattaa tehdä, vaikka en saanutkaan kovin hyvää kohtelua :/ mut jos en ois soittanut apua nii en kyllä olis enää elossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehkä lähinnä että sais jonkun hoitokontaktin, mut yleisesti että siellä keskusteltais vaihtoehtoja siitä miten alkais hoitamaan mun ongelmia. aattelin et hyvä olla rehellinen ja kertoo mun ongelmista, ei pelkästään siitä itsetuhoisuudesta. mut sen itsetuhosuuden takia mä sinne päivystykseen menin koska netissä luki että silleen kannattaa tehdä, vaikka en saanutkaan kovin hyvää kohtelua :/ mut jos en ois soittanut apua nii en kyllä olis enää elossa

        Missä kaupungissa päivystyksessä on aikaa pohtia noita asioita.Mä ymmärrän etteä päivytyskessä menee käynnit nopeasti.Missä kaupungissa lääkärillä on aikaa tunti puhua alkoholiongelmasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kaupungissa päivystyksessä on aikaa pohtia noita asioita.Mä ymmärrän etteä päivytyskessä menee käynnit nopeasti.Missä kaupungissa lääkärillä on aikaa tunti puhua alkoholiongelmasta?

        juu oon samaa mieltä, mut mä hakeuduin sinne itsetuhoisuuden takia, en alkoholiongelman. ja juttelin lääkärin kanssa max 10 minuuttia, en tuntia. kunhan mainitsin alkoholiongelmasta


      • Anonyymi

        Kaikki joutuu testeihin kun menee lääkäriin huumetesti ja DNA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menin siis päivystykseen akuutin itsetuhoisuuden vuoksi, koska en pystynyt olla yksin ilman että satutan itseeni, mut kerroin myös alkoholiongelmasta koska siihenkin tarvin apua. en oikeestaan saanut sieltä paljoa apua, neuvoivat soittaa tehostettuun avohoitoon, soitin sinne tänään ja neuvoi mennä päivystykseen huomenna.

        Ahdistus tulee juuri noista niin sanotuista vääristä teoista itseä ja toisia kohtaan sekä mitä muut on sulle tehnyt. Helpottaa paljon jos palautat varastettua lainattua ja annat anteeksi niille ilkeille.Sitten käyt pesulla laitat puhtaat vaatteet päällesi hampaat hiukset peset hampaat leikkaat kynnet peset pyykkiä niin pysyt järjissäsi.Krapula menee ohi 3 päivässä.Syöt vitamiinia nukut liikut kävelet ota vaikka koira.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehkä lähinnä että sais jonkun hoitokontaktin, mut yleisesti että siellä keskusteltais vaihtoehtoja siitä miten alkais hoitamaan mun ongelmia. aattelin et hyvä olla rehellinen ja kertoo mun ongelmista, ei pelkästään siitä itsetuhoisuudesta. mut sen itsetuhosuuden takia mä sinne päivystykseen menin koska netissä luki että silleen kannattaa tehdä, vaikka en saanutkaan kovin hyvää kohtelua :/ mut jos en ois soittanut apua nii en kyllä olis enää elossa

        Monet ihmiset juo koko elämän mutta ei joka päivä eikä kaatokänniä kuin joskus sekä hoitaa asiat silti ja matkustaa eikä tapa itseään. Heitä pois kaikki noitakalut roskiin ja katso ettei joku uskontolahko vainoa sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kaupungissa päivystyksessä on aikaa pohtia noita asioita.Mä ymmärrän etteä päivytyskessä menee käynnit nopeasti.Missä kaupungissa lääkärillä on aikaa tunti puhua alkoholiongelmasta?

        Eihän sitä viinatuoppia kukaan muu sun huulille vie kuin sinä itse. Tosin on sitäkin että juotetaan väkisin tai piikitetään huumepiikki väkisin.Tai laitetaan ruokaan tupakkaan juomaan huumeita.Usein ne huimaa ensin.Sama kuin tupakka että jättää sen yhden sytyttämättä jos haluaa lopettaa.Pidät viikon krapulan luet syöt ulkoilet vaihdat lakanat hyppelet sitten mietit onko järkeä tuhlata kaikkia rahoja viinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki joutuu testeihin kun menee lääkäriin huumetesti ja DNA

        oli kyllä mulla eka kerta ku puhallutettiin, niin en usko että joka kerta niin käy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menin siis päivystykseen akuutin itsetuhoisuuden vuoksi, koska en pystynyt olla yksin ilman että satutan itseeni, mut kerroin myös alkoholiongelmasta koska siihenkin tarvin apua. en oikeestaan saanut sieltä paljoa apua, neuvoivat soittaa tehostettuun avohoitoon, soitin sinne tänään ja neuvoi mennä päivystykseen huomenna.

        Voiko tuo pompotus olla totta? Saako joku palkkaa tuommoisesta vastuun ja työn tekemisen välttelystä?!


    • Anonyymi

      Ootko ajatellut googlettaa oman kuntasi mielenterveys ja päihdepalvelut. Olisko ihan kauheeta käydä oman sote alueen sivuilla lukemassa?

      • Anonyymi

        juu oon sitä tehnyt tänään. sillon oli pakko soittaa apua koska olisin muuten kuollut. mun mielestä on hyvä, netissäkin lukee, että kannattaa soittaa apua jos on henki vaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu oon sitä tehnyt tänään. sillon oli pakko soittaa apua koska olisin muuten kuollut. mun mielestä on hyvä, netissäkin lukee, että kannattaa soittaa apua jos on henki vaarassa.

        mutta sä meet uudelleen päivystykseen vaikka sulla ei ole hengen lähtö enää lähellä. Oisko ihan kmalaa jos soittasit huomenna sotekeskuksesi mielenterveys ja päihdepalveluihin. ja ihan muuten sä tuut samaan kaikista noista päivystyskäynneistä laskun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta sä meet uudelleen päivystykseen vaikka sulla ei ole hengen lähtö enää lähellä. Oisko ihan kmalaa jos soittasit huomenna sotekeskuksesi mielenterveys ja päihdepalveluihin. ja ihan muuten sä tuut samaan kaikista noista päivystyskäynneistä laskun.

        mulle neuvottiin että meen huomenna sinne, huomenna kuulemma pääsen lääkärin juttusille niin teen silleen miten ne neuvoivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulle neuvottiin että meen huomenna sinne, huomenna kuulemma pääsen lääkärin juttusille niin teen silleen miten ne neuvoivat.

        Okei. Muista maksaa ne päivystyslaskut ne sulle tulee, Ei ole mitään halpaa päivystyksessä. Kyllä niille sun rahat kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Muista maksaa ne päivystyslaskut ne sulle tulee, Ei ole mitään halpaa päivystyksessä. Kyllä niille sun rahat kelpaa.

        juu, ei se raha ole ongelma. kunhan saa nyt vaan apua niin on tärkeintä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, ei se raha ole ongelma. kunhan saa nyt vaan apua niin on tärkeintä

        No hyvä kun olet hyvätuloinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu oon sitä tehnyt tänään. sillon oli pakko soittaa apua koska olisin muuten kuollut. mun mielestä on hyvä, netissäkin lukee, että kannattaa soittaa apua jos on henki vaarassa.

        Et siis selvästi halunnut kuolla mutta krapula masennus olo oli inhottava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta sä meet uudelleen päivystykseen vaikka sulla ei ole hengen lähtö enää lähellä. Oisko ihan kmalaa jos soittasit huomenna sotekeskuksesi mielenterveys ja päihdepalveluihin. ja ihan muuten sä tuut samaan kaikista noista päivystyskäynneistä laskun.

        AA kerhot on sellaisille jotka haluaa pysytellä selvin päin pitempään kuin viikon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis selvästi halunnut kuolla mutta krapula masennus olo oli inhottava.

        oli sellanen olo että jos en saa nyt apua, niin satutan itseäni. sen takia soitin apua. kun halusin välttää sen että pian ehkä yritän itsemurhaa. ja masennus on sairaus eikä olotila


      • Anonyymi

        Oletko ajatellut hirttää itsesi kun annat noin vammaisia neuvoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis selvästi halunnut kuolla mutta krapula masennus olo oli inhottava.

        olen kärsinyt näistä ongelmista 11-vuotiaasta asti. eli ei, ei ollut "krapula masennus".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, ei se raha ole ongelma. kunhan saa nyt vaan apua niin on tärkeintä

        Huh! Minua kyrsii 21 euron lasku tk:sta. Viiden minuutiin täysin turha aika. Tyhjän saa pyytämättäkin. Poissa ruokarahasta sekin maksu.


    • Anonyymi

      Veikkaan että sulle sanotaan että ota yhteyttä kuntasi päihdepalveluihin.

    • Anonyymi

      Itse aikaisemmin itsetuhoisena olleena henkilönä haluan sanoa, että voi, kun voisin auttaa sua ja osan ottoni....... 😐
      Jos sun olo helpottaa juttelemalla, niin mä oisin ollu siellä päivystyksessä valmis juttelemaan, vaikka oisin ollu vaan potilas.......
      Kurjaa, jos sulla on niin huono olo, mutta jos se helpottaa juttelemalla, niin kannattaa ehdottomasti hyödyntää sitä apua, olit sitten kännissä tai et........
      Toki kukaan tavan ihminen ei voi toimia kenenkään ns. terapeuttina tai aisan kannattajana, koska pitää huomioida myös oma jaksaminen, en itekkään alkais kenenkään psykoterapeutiks, mutta kyllä mä juttelisin, jos se yksistään helpottaa oloa.......
      Oon ite sairastanut masennuksen aikanaan ja ollu Itsetuhoinen 6 vuotta koulukiusaamisen ja huonon itsetunnon yms. muun vuoksi.......
      Mutta kyllä mä myös masennuksesta parannuin osin mielialalääkkeiden avulla, osin terapian turvin ja mielialalääkkeitä menee edelleenkin........
      Mieliala on ihan ok jne. On mullakin huonoja hetkiä eikä munkaan elämä oo todellakaan ollu mitään helppoa teini-iässä ja lapsuudessa, mutta - vaikeuksien kautta voittoon........ 😉🙂
      Entä, jos hakeudut sinne päivystykseen seuraavan kerran ihan selvinpäin tai varasit ajan oman asuinpaikkakunnan terveyskeskukseen tai kriisipäivystykseen........
      Kuulostaa siltä, että sen sairaalan päivystyksen työntekijät on ollu väsyneitä ja kuormittuneita/leipääntyneitä, kun ovat noin kohdallasi menetelleet, ihmisiähän tässä vaan kaikki ollaan, mutta kyllä pitäis keskusteluapua saada, jos on sen tarpeessa.......
      Varaa aika ennemmin sit vaikka sinne terveyskeskukseen tai kriisikeskukseen,
      eiköhän sieltä saa keskusteluapua........
      Oon itekin ollu sairaalan päivystyksessä samoista syistä, lääkkeiden yliannostusten takia ja sit yhesti, ku yritin viiltää ranteen auki, vartija vieressä kattomassa, että en lähe litomaan sieltä.......Oli sekii vartija vähän töykeän ja aggressiivisen oloinen - ku kaivoin rasvapurkin mun laukusta käsien rasvaamiseen, ni se tuli kattomaan, että mitä mä sieltä laukusta oikein kaivan - ysimillisen aseenko......? 😐🤭😅
      Sano niille päivystyksen vartijoille ja lääkärille seuraavan kerran suoraan, että miks he sulle on niin vihaisia ja törkeitä, ku ethän sä niille oo varsinaisesti mitää tehny, kaipaat vaan keskusteluapua, ku on huono hetki jne.
      Sanot sen niille sillee asiallisesti, ni eiköhän se pistä niitä miettimään.......
      Eihän se sun vika ole, jos lääkäri on väsyny ja leipääntyny tai sit se vartija loppupeleissä....... Itsetuhoisuus ei asioita muuta paremmaksi, voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä....... 😐😏
      Elämä nyt on paskaa välillä, mutta masennuksesta ja huonosta olosta voi päästä eroon, oon iteki päässy.........Itsetunto on mulla tällä hetkellä tyydyttävä ja yritän saada sen ns. hyväks, vaikka helppoa se ei aina ole....... Mutta jos joku nyt ei hyväksy mua tällaisena ku oon, ni suksi koon kuuseen, meen niillä korteilla, mitkä oon saanu ja enempää en voi tehä....... Toivottavasti saat sitä keskusteluapua........ 😐😏

      • Anonyymi

        kiitos paljon ymmärryksestä ja hyvä kuulla että sä oot saanut apua sun ongelmiin <3 musta tuntuu että kyseessä ei oo se että ne työntekijät oli vaan väsyneitä, vaan että se on yleinen ongelma että alkoholiongelmaisia ja itsetuhoisia potilaita kohdellaan tuolla tavalla usein. en kuitenkaan ollut kännissä tai agressiivinen, oli vain huono vointi ja epätoivonen tunne saada apua. toivoisin että tuollaisia kokemuksia ei olisi kellään jatkossa, kun jotenkin vois kehittää sitä miten potilaita kohdeltaisiin paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitos paljon ymmärryksestä ja hyvä kuulla että sä oot saanut apua sun ongelmiin <3 musta tuntuu että kyseessä ei oo se että ne työntekijät oli vaan väsyneitä, vaan että se on yleinen ongelma että alkoholiongelmaisia ja itsetuhoisia potilaita kohdellaan tuolla tavalla usein. en kuitenkaan ollut kännissä tai agressiivinen, oli vain huono vointi ja epätoivonen tunne saada apua. toivoisin että tuollaisia kokemuksia ei olisi kellään jatkossa, kun jotenkin vois kehittää sitä miten potilaita kohdeltaisiin paremmin

        ITSEMURHAA HAUTOVA ei ole mikään hullu tai potilas. Useimmin uhri väkivallan uhri raiskausten jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ITSEMURHAA HAUTOVA ei ole mikään hullu tai potilas. Useimmin uhri väkivallan uhri raiskausten jne.

        Joskus jos on tehnyt muille pahaa ryöstänyt murhannut tulee kauhea olo siitä se pitää tunnustaa poliisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ITSEMURHAA HAUTOVA ei ole mikään hullu tai potilas. Useimmin uhri väkivallan uhri raiskausten jne.

        Joidenkin kohdalla se voi ja pitää paikkansa. Omalla kohdallanikin niin kävi. En kestänyt traumoja tai kokemusten aiheuttamia tunteita, joten aloin juoda enemmän. Tein niin itse asiassa monta vuotta. Varmaan yhteensä yli kymmenen vuotta, mutta määrät lisääntyivät pahoinpitelyjen/ raiskausten takia ja niiden jälkeen. Alkoholilla on sellainen pir*llinen vaikutus, että se antaa vähäksi aikaa hyvän ja euforisen olon, mutta pidemmässä juoksussa, eli juomakertojen ja annosmäärien kasvaessa, masennus vain pahenee. Itselläni oli myös itsetuhoajatuksia, mutta siihen liittyi myös käytössä olleet neuroleptilääkityksetkin. Ei pelkästään traumatausta. Nykyisin olen päässyt alkoholismista hieman eroon. Tai oikeastaan käytä enää lainkaan. Päivystys tuli liiankin monta kertaa tutuksi. Enkä minä, eikä varmasti kukaan muukaan tee sitä tahallaan. Se on monen eri osatekijän yhteisvaikutus.

        Aloittajalle sanoisin vielä: tiedän, mitä koet ja tunnet. Ja tiedän senkin, että miten syviin vesiin päihteet, ahdistuneisuus ja masennus voivat viedä. On tunnettu tosiasia, että alkoholi aiheuttaa masennuksen pahenemista ja itsetuhoisuutta. Vaikka terveydenhuoltoalalla tätä kaikki eivät vaan tajua. Alkoholia ottanut voi ja monesti onkin ihan oikeasti vakavasti itsetuhoinen, ja se pitäisi myös alalla olevien ymmärtää ja uskoa. Aloittajan kannattaa myös pohtia sitä, että mikä saa juomaan, tai ottamaan alkoholia. Ja myöskin miettimään, mikä on pääasiallinen ongelmasi tällä hetkellä. Alkoholin lopettaminen kannattaa tehdä vähitellen. Ja netistäkin voi löytyä ohjeita. Itse en luota, enkä käytä mitään mt- ja päihdepuolen palveluita, koska en luota heihin ollenkaan.

        Tsemppiä, voimia ja kaikkea hyvää aloittajalle! Uskon, että voit jonakin päivänä vielä paremmin ja elämä hymyilee Sinulle. Vaikka sinusta ei tällä hetkellä siltä vielä tunnukaan. Vähin askelin eteenpäin ja pieniä ilonaiheita elämään löytäen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitos paljon ymmärryksestä ja hyvä kuulla että sä oot saanut apua sun ongelmiin <3 musta tuntuu että kyseessä ei oo se että ne työntekijät oli vaan väsyneitä, vaan että se on yleinen ongelma että alkoholiongelmaisia ja itsetuhoisia potilaita kohdellaan tuolla tavalla usein. en kuitenkaan ollut kännissä tai agressiivinen, oli vain huono vointi ja epätoivonen tunne saada apua. toivoisin että tuollaisia kokemuksia ei olisi kellään jatkossa, kun jotenkin vois kehittää sitä miten potilaita kohdeltaisiin paremmin

        Aloittajalle ja muille, jotka ovat vastaavassa tilanteessa, että menee kenties päivystykseen, tai mt-puolelle. Niin ei ehkä kannata mennä sinne ja sanoa, että on itsetuhoinen, koska se voi johtaa tahdosta riippumattomaan hoitoon. Silloin ei voi vaikuttaa omaan hoitoonsa, itselle määrättyihin lääkityksiin, hoitojakson pituuteen ja jatkohoitopaikkoihin yms. liittyviin asioihin mitenkään, koska se on käytännössä pakkohoitoa. Koskaan kun ei voi tietää, miten omalla kohdalla käy. Niin kauan, kuin saa itse valita, että käykö avohoidossa, niin silloin vielä kaikki on hyvin. Mutta itsetuhoisuudesta ja itsensä vahingoittamisaikeista kertominen on itselle melkoinen riski. Saattaa tulla itselle enemmän ongelmia ja vahinkoa. Moni, etenkään nuori, ei tätä etukäteen voi tietenkään tietää. Tottakai jokainen tekee itse omat valintansa ja päätöksensä. Mutta kannattaa olla ennemmin varovainen, silloin kun on kyseessä on terveydenhuolto ja siellä toimivat virkahenkilöt.

        Terv. Monikymmenvuotisella kokemuksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joidenkin kohdalla se voi ja pitää paikkansa. Omalla kohdallanikin niin kävi. En kestänyt traumoja tai kokemusten aiheuttamia tunteita, joten aloin juoda enemmän. Tein niin itse asiassa monta vuotta. Varmaan yhteensä yli kymmenen vuotta, mutta määrät lisääntyivät pahoinpitelyjen/ raiskausten takia ja niiden jälkeen. Alkoholilla on sellainen pir*llinen vaikutus, että se antaa vähäksi aikaa hyvän ja euforisen olon, mutta pidemmässä juoksussa, eli juomakertojen ja annosmäärien kasvaessa, masennus vain pahenee. Itselläni oli myös itsetuhoajatuksia, mutta siihen liittyi myös käytössä olleet neuroleptilääkityksetkin. Ei pelkästään traumatausta. Nykyisin olen päässyt alkoholismista hieman eroon. Tai oikeastaan käytä enää lainkaan. Päivystys tuli liiankin monta kertaa tutuksi. Enkä minä, eikä varmasti kukaan muukaan tee sitä tahallaan. Se on monen eri osatekijän yhteisvaikutus.

        Aloittajalle sanoisin vielä: tiedän, mitä koet ja tunnet. Ja tiedän senkin, että miten syviin vesiin päihteet, ahdistuneisuus ja masennus voivat viedä. On tunnettu tosiasia, että alkoholi aiheuttaa masennuksen pahenemista ja itsetuhoisuutta. Vaikka terveydenhuoltoalalla tätä kaikki eivät vaan tajua. Alkoholia ottanut voi ja monesti onkin ihan oikeasti vakavasti itsetuhoinen, ja se pitäisi myös alalla olevien ymmärtää ja uskoa. Aloittajan kannattaa myös pohtia sitä, että mikä saa juomaan, tai ottamaan alkoholia. Ja myöskin miettimään, mikä on pääasiallinen ongelmasi tällä hetkellä. Alkoholin lopettaminen kannattaa tehdä vähitellen. Ja netistäkin voi löytyä ohjeita. Itse en luota, enkä käytä mitään mt- ja päihdepuolen palveluita, koska en luota heihin ollenkaan.

        Tsemppiä, voimia ja kaikkea hyvää aloittajalle! Uskon, että voit jonakin päivänä vielä paremmin ja elämä hymyilee Sinulle. Vaikka sinusta ei tällä hetkellä siltä vielä tunnukaan. Vähin askelin eteenpäin ja pieniä ilonaiheita elämään löytäen!

        kiitos <3 ja ihana kuulla että itse voit nyt paremmin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ITSEMURHAA HAUTOVA ei ole mikään hullu tai potilas. Useimmin uhri väkivallan uhri raiskausten jne.

        en oo varma mitä meinasit, mutta jos on tosi itsetuhoinen olo niin sillon on riski että kuolee. sillon on hyvä hakea ja saada apua. itellä tuntu niin akuutilta hädältä että halusin vaan päästä sairalaan, jonkun luo että en oo yksin. kyl se lopulta pelasti mun hengen vaikka oli muuten huono kokemus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle ja muille, jotka ovat vastaavassa tilanteessa, että menee kenties päivystykseen, tai mt-puolelle. Niin ei ehkä kannata mennä sinne ja sanoa, että on itsetuhoinen, koska se voi johtaa tahdosta riippumattomaan hoitoon. Silloin ei voi vaikuttaa omaan hoitoonsa, itselle määrättyihin lääkityksiin, hoitojakson pituuteen ja jatkohoitopaikkoihin yms. liittyviin asioihin mitenkään, koska se on käytännössä pakkohoitoa. Koskaan kun ei voi tietää, miten omalla kohdalla käy. Niin kauan, kuin saa itse valita, että käykö avohoidossa, niin silloin vielä kaikki on hyvin. Mutta itsetuhoisuudesta ja itsensä vahingoittamisaikeista kertominen on itselle melkoinen riski. Saattaa tulla itselle enemmän ongelmia ja vahinkoa. Moni, etenkään nuori, ei tätä etukäteen voi tietenkään tietää. Tottakai jokainen tekee itse omat valintansa ja päätöksensä. Mutta kannattaa olla ennemmin varovainen, silloin kun on kyseessä on terveydenhuolto ja siellä toimivat virkahenkilöt.

        Terv. Monikymmenvuotisella kokemuksella

        toi pakkohoito kuulostaa tosi kauheelta, mua pidettiin siellä päivystyksessä vastoin mun tahtoa vaan jotain 15 minuuttia ja sillon jo tuntu ihan hirveeltä. vähättelin mun ongelmia sitten sen takii että en joutus johkin pakkohoitoon, en usko et sellanen mua auttais. kunhan sais jonkun hoitokontaktin ja vaikka käymään psykologilla mut en mihkään osastolle halua :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toi pakkohoito kuulostaa tosi kauheelta, mua pidettiin siellä päivystyksessä vastoin mun tahtoa vaan jotain 15 minuuttia ja sillon jo tuntu ihan hirveeltä. vähättelin mun ongelmia sitten sen takii että en joutus johkin pakkohoitoon, en usko et sellanen mua auttais. kunhan sais jonkun hoitokontaktin ja vaikka käymään psykologilla mut en mihkään osastolle halua :/

        Mitäs olit hullu.

        Miksi kukaan pitäisi sua väkisin hoidossa, jos olit ihan fine?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs olit hullu.

        Miksi kukaan pitäisi sua väkisin hoidossa, jos olit ihan fine?

        mul oli itsetuhonen olo joten siksi ne piti mua siellä. mutta ei pitäisi kohdella sellasta ihmistä kun hullua, pitäs kohdella niin että auttaa ja neuvoo sitä ihmistä, silleen sais apua ja paremman olon. toi on just ongelma et kutsutaan sellasta ihmistä hulluksi. mitä se auttaa?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Millään selityksillä ei korjata sitä, että potilaiden kohtelu on huonoa kautta linjan. Pitkän linjan omakohtaista kokemusta fyysisten vammojen, vaivojen sekä kroonisten sairauksien hoidosta.

      Poikkeukset ovat olleet harvassa ja kuvastavat terveydenhuoltomme tilaa joka on todellisuudessa kaukana siitä ruusuisesta kuvasta jonka poliittinen koneistomme meille maalaa. Yrittää edelleen, vaikka korttitalo on jo pöllähtänyt kumoon.

      Toisaalta itse olemme halunneet tällaisen Suomen. Ei valtiojohto lottoarvonnalla tai pitkää tikkua vetämällä paikalleen pääse maan asioista päättämään.Tai ainakaan sen ei pitäisi.

      Onko se sittenkin päässyt paikalleen "lottoamalla"?
      Jopa telkkarin iltauutisen klippiin päätynyt useammankin kerran yksilö kertomaan äänestyskopin edessä, että ei tiennyt ketä äänestää mutta tuli täyttämään kansalaisvelvollisuutensa.

      Siis lisäämään kohinaa äänestystuloksiin. Olisi jättänyt velvollisuutensa käyttämättä...

      • Anonyymi

        On ehkä paikalla vähän perata historiaa. Suomen mielenterveyden hoito on romahdutettu jo 90-luvun laman aikana, kun silloin karsittiin runsaasti potilaspaikoja ja sairaaloita.
        Nimittäin meillä oli A ja B sairaaloissa 21.000 potilaspaikkaa, mutta niitä leikattiin
        rahapulassa niin raivoisasti, että jäljelle jäi vain 6000 potilaspaikkaa.
        Eli 15.000 potilasta laitettiin sinne "avohoitoon leijumaan"oman onnensa mukaan.
        Useampi ihminen on valitellut, että kun pyrkii mielenterveyden palveluihin, niin
        ajan saa 2-3 kuukauden päähän. Miten se auttaa akuutissa hädässä olevaa ??
        Terveydenhoito on vahvasti tuuliajolla ja joku "visionääri" pyrkii korjaamaan
        sitä joillakin hoitajamitoituksella. Unohtui vaan siitäkin sekä rahat että hoitajat.
        Poliitikot ei ymmärrä lainkaa näitä kokonaisuuksia ja niiden mittasuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä paikalla vähän perata historiaa. Suomen mielenterveyden hoito on romahdutettu jo 90-luvun laman aikana, kun silloin karsittiin runsaasti potilaspaikoja ja sairaaloita.
        Nimittäin meillä oli A ja B sairaaloissa 21.000 potilaspaikkaa, mutta niitä leikattiin
        rahapulassa niin raivoisasti, että jäljelle jäi vain 6000 potilaspaikkaa.
        Eli 15.000 potilasta laitettiin sinne "avohoitoon leijumaan"oman onnensa mukaan.
        Useampi ihminen on valitellut, että kun pyrkii mielenterveyden palveluihin, niin
        ajan saa 2-3 kuukauden päähän. Miten se auttaa akuutissa hädässä olevaa ??
        Terveydenhoito on vahvasti tuuliajolla ja joku "visionääri" pyrkii korjaamaan
        sitä joillakin hoitajamitoituksella. Unohtui vaan siitäkin sekä rahat että hoitajat.
        Poliitikot ei ymmärrä lainkaa näitä kokonaisuuksia ja niiden mittasuhteita.

        kumpa tähän tulisi joku muutos :/ varmasti jotain voisi tehdä että oisi jatkossa paremmin nämä asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä paikalla vähän perata historiaa. Suomen mielenterveyden hoito on romahdutettu jo 90-luvun laman aikana, kun silloin karsittiin runsaasti potilaspaikoja ja sairaaloita.
        Nimittäin meillä oli A ja B sairaaloissa 21.000 potilaspaikkaa, mutta niitä leikattiin
        rahapulassa niin raivoisasti, että jäljelle jäi vain 6000 potilaspaikkaa.
        Eli 15.000 potilasta laitettiin sinne "avohoitoon leijumaan"oman onnensa mukaan.
        Useampi ihminen on valitellut, että kun pyrkii mielenterveyden palveluihin, niin
        ajan saa 2-3 kuukauden päähän. Miten se auttaa akuutissa hädässä olevaa ??
        Terveydenhoito on vahvasti tuuliajolla ja joku "visionääri" pyrkii korjaamaan
        sitä joillakin hoitajamitoituksella. Unohtui vaan siitäkin sekä rahat että hoitajat.
        Poliitikot ei ymmärrä lainkaa näitä kokonaisuuksia ja niiden mittasuhteita.

        Miksi kriisikeskukseen ei voi mennä juttelee? Ei maksa mitään ja aikaa on jutella. Ite sain tammikuussa ajan päivässä. Onko se yksi vuorokausi liian pitkä aika odottaa?Netissä on myös tukipaikkoja ja chatteja joissa voi jutella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kriisikeskukseen ei voi mennä juttelee? Ei maksa mitään ja aikaa on jutella. Ite sain tammikuussa ajan päivässä. Onko se yksi vuorokausi liian pitkä aika odottaa?Netissä on myös tukipaikkoja ja chatteja joissa voi jutella.

        toi on toki hyvä vaihtoehto, mut jos kyseessä on akuutimpi hätä niin päivystyksestä pitäs kans saada asianmukaista apua ja kohtelua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kriisikeskukseen ei voi mennä juttelee? Ei maksa mitään ja aikaa on jutella. Ite sain tammikuussa ajan päivässä. Onko se yksi vuorokausi liian pitkä aika odottaa?Netissä on myös tukipaikkoja ja chatteja joissa voi jutella.

        Koska juttelut on nyt juteltu.

        On aika junaraiteiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä paikalla vähän perata historiaa. Suomen mielenterveyden hoito on romahdutettu jo 90-luvun laman aikana, kun silloin karsittiin runsaasti potilaspaikoja ja sairaaloita.
        Nimittäin meillä oli A ja B sairaaloissa 21.000 potilaspaikkaa, mutta niitä leikattiin
        rahapulassa niin raivoisasti, että jäljelle jäi vain 6000 potilaspaikkaa.
        Eli 15.000 potilasta laitettiin sinne "avohoitoon leijumaan"oman onnensa mukaan.
        Useampi ihminen on valitellut, että kun pyrkii mielenterveyden palveluihin, niin
        ajan saa 2-3 kuukauden päähän. Miten se auttaa akuutissa hädässä olevaa ??
        Terveydenhoito on vahvasti tuuliajolla ja joku "visionääri" pyrkii korjaamaan
        sitä joillakin hoitajamitoituksella. Unohtui vaan siitäkin sekä rahat että hoitajat.
        Poliitikot ei ymmärrä lainkaa näitä kokonaisuuksia ja niiden mittasuhteita.

        Siksi niitä saa pahoinpidellä. Ehkä sitten alkaa kiinnostamaan ihmisten hyvinvointi, kun itsellä on kurkku auki


      • Anonyymi

        Ätmi mies taasen vastailee omaan aloitukseensa! Ei ollenkaan tervettä tollanen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska juttelut on nyt juteltu.

        On aika junaraiteiden.

        aloittaja täällä :) en tiiä meinasitko samaa kun mä, mut siis siinä vaiheessa jos on tosi akuutti henkinen hätä, nii se kriisipuhelin ei oo paras vaihtoehto. pitäs saada mahdollisimman pian apua. mulla esim. oli se olo että jos pääsen jonkun ihmisen luo nii sit pysyn ehkä turvassa, en haluu kuolla mut pelkäsin sitä että menetän kohta malttini ja satutan sit itteeni. mul oli siinä lääkkeitä tosi paljon ja mietin et jos en nyt saa apua nii otan ne hetken päästä ja sit on toki riski kuolla siihen. soitin sit hätänumeroon ku halusin et ne hakee mut pois niide lääkkeiden luota:/ ja et saisin nyt apua ja alkas asiat paranemaan elämässä. oon vasta 20v nii paljon silti elämää edessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä paikalla vähän perata historiaa. Suomen mielenterveyden hoito on romahdutettu jo 90-luvun laman aikana, kun silloin karsittiin runsaasti potilaspaikoja ja sairaaloita.
        Nimittäin meillä oli A ja B sairaaloissa 21.000 potilaspaikkaa, mutta niitä leikattiin
        rahapulassa niin raivoisasti, että jäljelle jäi vain 6000 potilaspaikkaa.
        Eli 15.000 potilasta laitettiin sinne "avohoitoon leijumaan"oman onnensa mukaan.
        Useampi ihminen on valitellut, että kun pyrkii mielenterveyden palveluihin, niin
        ajan saa 2-3 kuukauden päähän. Miten se auttaa akuutissa hädässä olevaa ??
        Terveydenhoito on vahvasti tuuliajolla ja joku "visionääri" pyrkii korjaamaan
        sitä joillakin hoitajamitoituksella. Unohtui vaan siitäkin sekä rahat että hoitajat.
        Poliitikot ei ymmärrä lainkaa näitä kokonaisuuksia ja niiden mittasuhteita.

        Ongelmana eivät ole pelkästään rahojen, eli resurssien, hoitajien ja lääkäreiden puute, ja liian pitkät hoitojonot. Vaan myös terveydenhuoltoalalla, koko hoitokulttuurissa, etenkin julkisella puolella oleva tietty asenteellisuus, potilaiden huono ja nöyryyttävä, alistava, kontrolloiva ja tyly kohtelu. Psykiatria ja potilaiden hoitaminen keskittyy lähinnä vain tarkkailuun, diagnosointiin, diagnoosien tekemiseen ja lääkehoitoihin ja niiden määräämisiin. Se, että ihmisiä ylipäätään kategorisoidaan, luokitellaan ja kontrolloidaan, tai että ylipäätään diagnosoidaan, niistä pitää luopua kokonaan. Koska ei niistä ole loppujen lopuksi ihmisen/ihmisten hyvinvoinnin kannalta mitään merkitystä ja mitään apuakaan. Useimmissa tapauksissa ne kaikki tehdyt diagnoosit, raportit, hoitohistoriat ja muut haittaavat, leimaavat ja seuraavat ihmistä koko hänen elämänsä ajan. Tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt aiheeseen, mutta jonkun kommentoijan esittäessä selitykseksi hoitoalaa vaivaavan kriisin syyt ja asiayhteydet, niin asiat eivät ole pelkästään näin yksiselitteisiä. Ongelmia on siis olemassa muunlaisiakin, lähinnä hoitokulttuurissa ja alalla työtä tekevienkin keskuudessa. Jos näitä ei nähdä, ja myönnetä, eikä mikään muutu parempaan, inhimillisempään ja eettisempään suuntaan, sitten näyttää todella pahalta tulevaisuus mt-, tai elämässään ongelmista ja vaikeuksista kärsivien kohdalla.


    • Anonyymi

      Olisit puukottanut ne hitaasti kuiviin, nauru olisi tehnyt terää

    • Anonyymi

      Se kun olisikin jotain turvataloja jonne voisi mennä lepäämään ja olisi kodinomainen fiilis ja henkilökunta ja avoimet ovet. Itseasiassa yksi vanha osasto oli vähän tuollainen missä olin aikanaan jota ei enää ole. Toki sielläkin tyrkyteltiin aineita ekana. Toki sieltäkin tuli joillekin lähtö suljetulle. Olin niin naiivi höppänä etten tiennyt vielä psykiatriasta silloin mitään.

      Jollekin rikkaille saattaa ollakin. :D lepopaikka luonnon keskellä, kaunis miljöö, ravitsevaa ruokaa, kuunteleva terapeutti.

      Mikään paikka missä on psykiatriaa ei ole turvallinen. Kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan eli vapauttasi leikaten, lääkkeitä sinuun väkisin laittaen jne. Menetät kontrollin säädellä kaikkea. Ja se on hel-vet-tiä. Mikä tahansa on parempaa kuin tuo. Koti on turvapaikkani eli ei tule koskaan tunnetta että lähdenpä kotoa jonnekin turvaan koska se turva on nähty.

      Ei ikinä kannata tuoda etenkään itsetuhoisia ajatuksia ilmi. Ei koskaan. Niinkuin joku sanoikin. Joskus sanoin niistä ja onneksi kiltti psykiatrisetä laittoi minut vain kunniallisesti avolle,ei mihinkään kammottavalle suljetulle jonne en suosittele menemään. Jos olisi laittanut jollain lanssilla suljetulle tai minua olisi oikeasti painostettu jotenkin silloin olisin varmaan rikkoutunut henkisesti jo nuorena.

      • Anonyymi

        okei :/ en aio tulevaisuudessa kertoa itsetuhoisuudesta, en tosiaan tahdo mihinkään suljetulle, ei se auta. pelottaa ajatus siitä että joutuisi


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hoitajatkin on vaan ihmisiä, jotka tarvitsisivat ymmärrystä osakseen. Kyllä muidenkin alan työntekijät tekevät virheitä työssään. Hoitajan yksi tyypillinen virhe on se, ettei pysty/ jaksa olla myötätuntoinen ja ystävällinen joka sekunti. On ymmärrettävää, että sairastunut potilas ei kykene kokemaan myötätuntoa toisia kohtaan, varsinkin jos se keskeisin syy miksi tuli hakemaan apua oli se, että itse saisi osakseen myötätuntoa ja ymmärrystä. Hoitajat voivat opetella vaikka kuinka hyviksi ja empaattisiksi, mutta siltikään ei ole taetta, että he olisivat sitä 100÷ työajasta. Asiat harvemmin menee ihmisten kanssa ennalta sovitun kaavan mukaan vaan tilanteet muuttuu ja niitä pystyy kukin muokkaamaan haluttuun suuntaan. Tarkoitan, että kun on kyse mielensä pahoittamisesta, se ei ole kuolemaksi, vaan asioista voi puhua ja tunnelmat voi muuttua. Sen sijaan jos ihminen vuotaa kuiviin niin sitä et saa puhumalla enää korjattua. Varmaankin päivystyksessä oli kiire. Luotettiin, että itsetuhoinen ei heittäydy kuiviinvuotajaksi vaan hoidettiin ensin ne jotka jo parhaillaan vuosivat kuiviksi. On ymmärrettävää että henkistä hätää kokeva näkee lähinnä oman tilanteensa. Hyvänä hetkenä jokainen varmasti jaksaa ymmärtää työntekijöidenkin olevan ihmisiä, joiden tarvii käydä myös mm. vessassa ja syömässä, pitää taukoja ja hengähtää. On totta että mielenterveysasioihin on käytännössä panostettu liian vähän.

      • Anonyymi

        oon samaa mieltä, että
        hoitajat ansaitsee myötätuntoa mut tää ei oo mikään tapaus että ne ois vaan väsyneitä, vaan että yleisesti huonosti kohdellaan ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia ja alkoholiongelmaa. tarvittaisiin parannusta siihen miten sellasia potilaita kohdellaan. mielenterveysongelmat voi yhtälailla olla sellasia et kuolema on lähellä, niin sillon pitäs saada apua eikä sitä että huudetaan ja sanotaan että oon tuhlaamassa niiden aikaa ja että mun ongelmat ei oo tarpeeksi vakavia. oli sillon aika lähellä se et oisin tappanu itteni.


    • Anonyymi

      Olet käynyt siis kännipäissäsi möhlimässä oikein kunnolla. Kannattaisiko harkita tuon alkoholin vähentämistä /lopettamista sehän onnistuu avohoidossakin. Saattaisi nuo mielenterveys asiatkin asettua ihan eri uomiin ja jos tarvetta niin niihinkin saattaisi riittää avohoito. Vähän pitäisi ottaa vastuuta itse.

      Jatkuva kännääminen sekoittaa taatusti pään . Eikä siihen ole mitään pätevää syytä.
      Lisäksi se tosiaan kuormittaa kohtuuttomasti terveydenhoitoa ihan muuallakin kuin psykiatrisella puolella. Usein istunut itse päivystyksessä ja jonottanut kun ambulanssi kärrää kännisiä haisevia ja vieläpä möykkääviä ohi jonon.

      • Anonyymi

        juu mä oon hakemassa nyt apua ongelmiin. en ollut kännissä, olin itsetuhoinen ja paha olo ja tarvitsin pikaisesti ainakin juttuapua. jos en oisi soittanut apua pikaisesti niin en varmaan oisi nyt elossa. ja riippuvuus on tosi vaikee juttu, ei se oo helppoo lopettaa mut tärkeintä että nyt yritän. en tiiä mitä meinaat tuolla "möhlimisellä" kun mä siis olin itsetuhoinen ja yritin saada apua että olo helpottas, luin netistä että voi soittaa apua jos on sellanen akuutti hätä. hyvähän se oli että nyt elossa oon vielä sen ansiosta.


    • Anonyymi

      Terveydenhoito on ollut pitkan aikaa kriisissä, mutta se on mennyt viimeisen 2 v aikana paljon alemmaksi. On rakennettu SOTEa ja kaikki on sekaisin.

      Tosin, 90% ihmisistä ei tiedä yhtään mitään totuuksista. Sen tietää vasta kun itse tai läheinen joutuu rattaisiin.
      Kun sairastuuu, ensimmäinen ongelma on kun ei jaksa hakea apua, montaakaan apua ei tarjota.

    • Anonyymi

      Paljon aloittajalla oli promilleja jos ei kerta ollut kännissä?

      • Anonyymi

        kun keho on tottunut alkoholiin, niin ne promillet ei kerro mitään. toleranssi on sillon korkea. mulle tosiaan ensihoitajakin sanoi etten vaikuta päihtyneeltä, johtu just siitä toleranssista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kun keho on tottunut alkoholiin, niin ne promillet ei kerro mitään. toleranssi on sillon korkea. mulle tosiaan ensihoitajakin sanoi etten vaikuta päihtyneeltä, johtu just siitä toleranssista

        Seli, seli. Jos on promilleja niin ihminen on silloin kännissä oli sitten tottunut alkoholiin tai ei.
        On päivänselvää ettei päivystyksessä voida kännisille alkaa pameja työntämään. Siinä kun voi sitten tulla jotain ihan oikeaakin ongelmaa. Se, että joku on sanonut ettet vaikuta päihtyneellä ei ole mitään merkitystä. Tuolla sinun logiikallasi voisi varmaan ajella autollakin kännissä jos kukaan ei huomaa, että on kännissä.

        Ota tosiaan vastuuta itsestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seli, seli. Jos on promilleja niin ihminen on silloin kännissä oli sitten tottunut alkoholiin tai ei.
        On päivänselvää ettei päivystyksessä voida kännisille alkaa pameja työntämään. Siinä kun voi sitten tulla jotain ihan oikeaakin ongelmaa. Se, että joku on sanonut ettet vaikuta päihtyneellä ei ole mitään merkitystä. Tuolla sinun logiikallasi voisi varmaan ajella autollakin kännissä jos kukaan ei huomaa, että on kännissä.

        Ota tosiaan vastuuta itsestäsi.

        se on fakta että toleranssi voi olla korkea jos keho on tottunut alkoholiin. oon hakemas apua, miten muuten otan vastuun itsestäni? tuntuu että jotkut ymmärsi väärin, kun menin siis sinne itsetuhoisuuden vuoksi en alkoholiongelman. mutta kun mainitsee alkoholin niin ihmiset tuomitsee :/ kaikki alkoholiongelmaiset ei oo sekopäitä, jotkut hakee apua ongelmaan. luulin että päivystys on oikee paikka kun netistä luin silleen


    • Anonyymi

      Itsetuhoinen? Toiset kamppailee, että pysyisivät hengissä. Sinä ajattelet edesauttaa delaamista. Meitä on moneksi.

      • Anonyymi

        mitä tarkoitat? itsetuhoisuus ja mielenterveysongelmat on ihan yhtälailla ongelmia kun muutkin. niihin pitäs saada parempaa apua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä tarkoitat? itsetuhoisuus ja mielenterveysongelmat on ihan yhtälailla ongelmia kun muutkin. niihin pitäs saada parempaa apua

        Anteeksi, me Sanomassa kirjoitamme joskus vähän huppelissa mitä sattuu


      • Anonyymi

        juuri sinä iltana kamppailin pysyä hengissä, siksi hainkin apua. henkiset ongelmat on ongelmia yhtälailla kun fyysiset, siin ois mulla ollu fyysinen ongelma kyseessä pian jos en ois hakenu apua.


    • Anonyymi

      Raiskasikovatko he sinut? Millaisella ilmeellä sinua katsottiin? Millaisia ilmeitä pelkäät?

      • Anonyymi

        no siis, se näytti siltä et ois halunnu murhata mut :p ja sit ku se työnsi mut siihen huoneeseen nii se oli pelottava kokemus. ei suostunu puhumaan. mutta on se muidenkin myötä tullu selväks että näin usein kohdellaan ihmisiä joilla on tietynlaisia ongelmia :/ toivottavasti jatkossa joskus asia muuttuu


    • Anonyymi

      Tapaittes muistuttaa meitä sieunvihollisen tarkoituksista. Ensiapu on kuollut
      -sikamalminen-

      • Anonyymi

        Onko Venäjällä ensiapua merkkivaatteiden puutokseen?


    • Anonyymi

      Näköjään olet huijari kun olet vielä kirjoittelemassa.

      • Anonyymi

        mitä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä tarkoitat?

        Sitä juuri. Osta matkalippu Venäjälle kotimaahasi.


      • Anonyymi

        Enpä todellakaan usko, että ap tai kuka tahansa muu, joka on vastaavanlaisessa tilanteessa feikkaisi, tai huijaisi mitään. On aika helppo ajatella noin kapea-alaisesti ja stereotypisesti. On totta, että moni tulee itsetuhoiseksi ollessaan päihtynyt. Se, että olotila menee ohi ja ihminen selviää siitä yli, ei tarkoita sitä, että tilanne olisi vielä ohi. Päihteet vain tuovat ja lisäävät masennuksen oireita ja lisäävät itsetuhoisuuden vaaraa. On hyvä, että ap on selvinnyt vaikeasta tilanteestaan ja että tilanne on hallinnassa. Kun saa juomisensa ja omat tunteet hallintaan ja juttelee vaikeista asioista vaikka omien läheisten kanssa; ja löytää uusia asioita ja mielenkiinnon kohteita elämäänsä, niin kyllä se siitä ja elämä alkaa näyttää valoisammalta. Kaikkea hyvää aloittajalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä todellakaan usko, että ap tai kuka tahansa muu, joka on vastaavanlaisessa tilanteessa feikkaisi, tai huijaisi mitään. On aika helppo ajatella noin kapea-alaisesti ja stereotypisesti. On totta, että moni tulee itsetuhoiseksi ollessaan päihtynyt. Se, että olotila menee ohi ja ihminen selviää siitä yli, ei tarkoita sitä, että tilanne olisi vielä ohi. Päihteet vain tuovat ja lisäävät masennuksen oireita ja lisäävät itsetuhoisuuden vaaraa. On hyvä, että ap on selvinnyt vaikeasta tilanteestaan ja että tilanne on hallinnassa. Kun saa juomisensa ja omat tunteet hallintaan ja juttelee vaikeista asioista vaikka omien läheisten kanssa; ja löytää uusia asioita ja mielenkiinnon kohteita elämäänsä, niin kyllä se siitä ja elämä alkaa näyttää valoisammalta. Kaikkea hyvää aloittajalle!

        aloittaja täällä. kiitos asiallisesta ja mukavasta vastauksesta. itsellä juuri lapsesta asti ollut itsetuhoisuutta yms. joten se että olin vähän päihtynyt ei ollut se syy siihen. toki alkoholi pahentaa oloa usein. mutta moni joka kuulee että jollain alkoholiongelma, aattelee heti että se on sellanen sekopää joka sekoilee kännissä jossain, häiriköi ja on agressiivinen. mul ei oo ikinä ollut noin. alkoholi ei vaikuta mulla niin ja harmittaa että moni tässä keskustelussa varmasti oletti niin.. ainakin ikäviä kommentteja tuli :/


    • Hei,

      Laitan tähän alle tiedoksi linkkejä matalan kynnyksen auttaviin tahoihin, joista keskustelussa on jo ollut puhe. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Joka viikko maanantaista torstaihin klo 15-19 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Akuutissa tilanteessa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan psykiatriseen päivystykseen tai soittaa 112.

      Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

      • Anonyymi

        en oo ennen kuullut tuosta tukinetistä, meen heti katsomaan :) kuulostaa hyvältä.


    • Anonyymi

      On surullista että äärimmäisessä hädässä joutuu epäystävälliseen kohteluun ammattilaisten taholta. Hienoa että olet selvinnyt. Taivaan isän siunausta sinulle. Elämäsi on arvokas ja tärkeä!

      • Anonyymi

        kiitos paljon :)


    • Anonyymi

      Pitäiskö soittaa 112 ja sanoa että tapan itseni jos en saa rauhoittavia lääkkeitä. Läheisiä kuollut, mielenterveysongelmia ja kaikkea muuta paskaa.

      No mitä teki tk-lääkäri viime kesänä? No määräs jotain propralia vaikka sanoin etten saa nukuttua ja tuskin pystyn kohta edes hengittämään. Ihme ette vielä olen ylipäätään hengissä.

      Mies34v

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe