Elämme sellaista inflaation eli hintojen nousun sävyttämää aikaa, että monen lompakko ammottaa tyhjää. Korot ovat pompanneet, hinnat nousseet. Onko ostovoimasi eli verojen jälkeinen nettopalkkasi pysynyt mukana? Koska sait viimeksi palkankorotuksen ja paljonko se oli?
Oma palkkani on noussut tammikuusta 2020 tähän hetkeen (huhtikuu 2023) noin 2,5 %, koska saoin palkankorotuksen toukokuussa 2021. Toukokuusta 2021, jolloin sain 2,5 %:n palkankorotuksen, tähän hetkeen palkkani ei ole muuttunut ollenkaan. Bruttopalkkani on tällä hetkellä tismalleen sama kuin toukokuussa 2021. Sen kyllä huomaa, että hinnat ovat nousseet, mutta palkka ei ole noussut. Rahat eivät riitä aivaan entiseen malliin.
Koska sait viimeksi palkankorotuksen?
23
171
Vastaukset
- Anonyymi
Näin yrittäjänä ei tule koskaan mietittyä palkankorotuksia. Se mitä itselleni (ja toiselle omistajalle) maksetaan, riippuu kassatilanteesta. Virallisen palkankorotuksen olen saanut viimeksi muistaakseni vuonna 2015.
- Anonyymi
Yrittäjän palkankorotus on se, kun nostaa hintojaan. Niitä on pakko nostaa, kun kulut nousevat. Myös oman palkan on noustava, jotta ostovoima pysyy inflaation mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrittäjän palkankorotus on se, kun nostaa hintojaan. Niitä on pakko nostaa, kun kulut nousevat. Myös oman palkan on noustava, jotta ostovoima pysyy inflaation mukana.
Kaikilla yritääjillä ei ole mitään yksiselitteisiä "hintoja", joita voisi noin vaan nostaa. sopimukset on tehty sellaisina kun ne on tehty ja hintojen suhteen ei voi jatkuvaa jumppaa harjoittaa. Niillä mennään mitkä ovat voimassa. Kun tilanne on tiukka, niin yrittäjä itse jousta. Se on valtaosalle yrittäjistä realiteetti.
- Anonyymi
Kassatilanteestako tuosta on sitten kyse. Myytkö kenties huumausaineita taikka peset venäläisten oligarkkien rahoja jos kerran on kassatilanteesta riippuvaista "palkkankorotuksesi". Tietääkö veroittaja tilanteesi kun vedät kassavirran ohi korruptirahoja omaan taskuusi ilman merkintöjä kirjanpitoon. Ai ai teitä Hjalliksen puolueen valkokaulusrikollisia. Siirrä liiketoimesi Venäjälle niin tuollainen on laillista josta esimerkkinä on Putin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kassatilanteestako tuosta on sitten kyse. Myytkö kenties huumausaineita taikka peset venäläisten oligarkkien rahoja jos kerran on kassatilanteesta riippuvaista "palkkankorotuksesi". Tietääkö veroittaja tilanteesi kun vedät kassavirran ohi korruptirahoja omaan taskuusi ilman merkintöjä kirjanpitoon. Ai ai teitä Hjalliksen puolueen valkokaulusrikollisia. Siirrä liiketoimesi Venäjälle niin tuollainen on laillista josta esimerkkinä on Putin.
Kassa ei aina tarkoita käteiskassaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos firmalla nyt sattuu käteiskassa olemaan, jota meillä tosin ei ole, niin ei siitäkään ole mikään pakko ottaa rahaa vain verottajan tai kirjanpidon ohitse. Mä olen monet kerrat aikanaan muilla töissä ollessani saanut käteiskottia tarvitessani ja kaikki on kyllä silloinkin verotukseen merkitty. Kassasta käteisen ottamisessa ei lähtökohtaisesti ole mitään laitonta, kunhan asiat hoidetaan oikein.
Saisin nyt joku päivä palkkaakin. Edes pienen palkan. Pitäis varmaan työllistyäkin ensin. 😄
Jos on rahaa vähän, on suunniteltava elämä sellaiseksi ettei haluakkaan hirmusti kaikkea rahaa kysyvää.- Anonyymi
Työssä käynti tuo mielekkyyttä elmään. Suosittelen. On hienoa elää valheellisessa illuusiossa, että tekee jotain hyödyllistä ja autta muita ihmisiä, ja siitä maksetaan palkkaa. Osaan hahmottaa kokonaisuuden ja käyn töissä, mutta siltä naurattaa tämä naurettava työelämän oravanpyörässä juoksu.
Anonyymi kirjoitti:
Työssä käynti tuo mielekkyyttä elmään. Suosittelen. On hienoa elää valheellisessa illuusiossa, että tekee jotain hyödyllistä ja autta muita ihmisiä, ja siitä maksetaan palkkaa. Osaan hahmottaa kokonaisuuden ja käyn töissä, mutta siltä naurattaa tämä naurettava työelämän oravanpyörässä juoksu.
No ei se mun elämälle lisää minkäänlaista mielekkyyttä. Mun mielekkyys tulee ihan muista jutuista, mutta ilman tuloja on haastavaa elää. Eli tulonlähteenä työ on aika oleellinen asia, kun ei ole kultakekoon syntynyt. Jolla on kaikki valmiina. Rahatkin.
On siitä jonkin verran aikaa, en nyt heti muista, ehkä reilun kolme vuotta? Liiton neuvottelemat pienet korotukset tosin ovat tällä välin nostaneet aika paljonkin liksaani, niin olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni, olkoonkin että tuo inflaatio vei kaikki liiton korotukset muutamalta vuodelta ja vähän päällekin 😂
- Anonyymi
Olen aloittaja ja alallamme ei ole liittoja. 2,5 % on kaikki, mitä olen saanut lisää tammikuun 2020 ja tämän päivän välissä. Vähättelemättä, se ei ole paljon (vs. inflaatio).
Anonyymi kirjoitti:
Olen aloittaja ja alallamme ei ole liittoja. 2,5 % on kaikki, mitä olen saanut lisää tammikuun 2020 ja tämän päivän välissä. Vähättelemättä, se ei ole paljon (vs. inflaatio).
No ei ne meidänkään liitolla ole olleet kuin 1-1,5% per vuosi viimeiset varmaan viisi, kuusi vuotta. Ja muistaakseni edellinen soppari tehtiin puolitoista vuotta sitten ja siinä sama meno jatkui. Eli parempia korotuksia meidän liitolta voi odotella aikaisintaan 2025 🤣
- Anonyymi
Viimeksi nousi loka-marraskuussa.
Olen järkeistänyt menojani ihan varmuuden vuoksi ja pahaa päivää odotellen, joten hyvin jää säästöön vieläkin. Enemmänkin kuin aikaisemmin.
xLiner- Anonyymi
Hienoa, kun joku pystyy tuolaiseen. Oma elämäni menee logiikan vastaisesti. Kun rahani alkavat loppua, tuhlaan kaikki loputkin. Minulle antaa sairasta mielihyvää, kun tilin on tyhjä ja molemmat luottokortit on höylätty tappiin asti.
Toki myös huonoa tuuria oli maaliskuussa, kun auto piti korjauttaa (lasku 1500 euroa), että sen sai läpi vuosikasastuksesta (hinta 69 euroa). Sen jälkeen totesin, että nyt on mennyt niin paljon rahaa, että höylätään loputkin menemään tässä konkurssissa. Netissä shoppailin luottokorttini limiittiin asti tällä viikolla. Toinen luottokoerttini on 2,51 euron tarkkudella ajettu luottorajaan asti ihan kaupan ruokaostoksilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa, kun joku pystyy tuolaiseen. Oma elämäni menee logiikan vastaisesti. Kun rahani alkavat loppua, tuhlaan kaikki loputkin. Minulle antaa sairasta mielihyvää, kun tilin on tyhjä ja molemmat luottokortit on höylätty tappiin asti.
Toki myös huonoa tuuria oli maaliskuussa, kun auto piti korjauttaa (lasku 1500 euroa), että sen sai läpi vuosikasastuksesta (hinta 69 euroa). Sen jälkeen totesin, että nyt on mennyt niin paljon rahaa, että höylätään loputkin menemään tässä konkurssissa. Netissä shoppailin luottokorttini limiittiin asti tällä viikolla. Toinen luottokoerttini on 2,51 euron tarkkudella ajettu luottorajaan asti ihan kaupan ruokaostoksilla.Eikä... 😲 Toivottavasti oli aprillipila. Painajainen 😅
xLiner
- Anonyymi
Voi vihtori tämän jannun puuhia. Ongelmissa ollaan siksi kun 4 vuotta Sosiaalidemokraatin johtama naishallitus jolla puuttuu kyky hoitaa asioita.
Se on näin yksinkertaista.- Anonyymi
Ketä tarkoitat?
- Anonyymi
Jollei yleisiä korotuksia otetaan huomioon, niin viimeisin varsinainen palkankorotus, 400€/kk tuli 2017. Olen parhaillani keskustelemassa uudesta korotuksesta, sillä palkkani olisi pitänyt päivittää vaativampien tehtävien myötäjo kauan sitten. Nyt tulee ylieskorotusten myötä 3,5% tänä vuonna ja 2,5% ensi vuonna sekä kertakorvaus tänä vuonna 12,5% kk-palkasta. Ei todellakaan kata nousseita kuluja eli ostovoimani jää korotusten jälkeenkin huonommaksi kuin joitain vuosia sitten.
- Anonyymi
Kävi tässä hetki sitten silleen että firmassa 30 kaveria sai lomalapun ja minä sain palkankorotuksen.
Ainoa työntekijä joka jää taloon vaikka ovet periaatteessa lyödään kiinni toistaiseksi.
Olen se epäsosiaalinen virtuoosi siellä takanurkassa. Liiton neuvottelemat korotukset eli 3,5+2,0% ja 0,5% jonka työnantaja kohdentaa. Itsellä oli ajatuksissa että kiky-maksut olisi palautettu työnantajalle jo tämän hallituksen toimesta mutta jäi toteuttamatta. Ilmeisesti seuraavakaan hallitus ei sitä tee koska ps:t onkin sitä mieltä että se on työntekijöiden maksettava vaikka aiemmin olivat eri mieltä. Siitä tulisi parin prosentin korotus.
Itse sain hinattua palkkaluokan pykälällä ylöspäin tuossa muutama kuukausi sitten. Prosentteja en laskenut mutta hyppäykset luokasta toiseen ovat olleet siinä hiukan yli euron/h korotuksia.
Itsellä taas tilanne on se että rahaa jää paremmin säästöön. Kun perhe ja auto vaihtuu yksinelämiseen ja polkupyörään niin kulut putoaa muuttuvissa kustannuksissa kuten ruuassa ja liikkumisessa. Kiinteät kulut kuten lämmitys, sähkö , vakuutukset jne ovat aika vakioita.
Palatakseni vielä työelämään niin siellä on kyllä asioita joille en laske tarkkaa rahallista arvoa. Toinen on laajennettu työterveys ja toinen on liikunta-ja kulttuurisetelit. Noille seteleille nyt helposti laskee arvon mutta kun hakee kerralla vuoden setelit ja maksaa vuoden jäsenyyden salille niin tulee myös sitouduttua liikuntaan.- Anonyymi
Joka vuosi tulee uusi palkankorotus. En kuulu liittoon, mutta yleissitovuuden perusteella korotukset koskevat minuakin.
Puolisentoista vuotta sitten sain vähän vaativampia tehtäviä, ja sen perusteella aloin saada 500 € enemmän.
🦄 Viime heinäkuussa sain henkilökohtaisen palkankorotuksen. Muuten TES korotusten mukaan. - Tänä vuonna siis nämä pari kertaerää ja syyskuussa ensimmäinen varsinainen tämän kauden korotus. Ensi vuonna vähän lisää.
- Anonyymi
Muutama vuosi sitten sain henkilökohtaisen palkankorotuksen. Joka vuosi tulee yleiskorotukset 1,5-3,5 % ja jotain kertasuoritteisia eriä sen päälle.
- Sheena
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010380Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523555Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543301- 642875
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2072243- 1162203
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252033Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671638Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221456Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121386