Raskas kalusto ja vetypolttomoottori

Anonyymi-ap

Vetypolttomoottori soveltuu raskaisiin työkoneisiin, dumppereihin & Co.

Kuitenkin vetypolttareiden käyttöä promotoivia tahoja on kovin rajallisesti, mutta tiedä josko asia tulee muuttumaan tai sitten vähemmän.

Mar 7, 2023

"JCB’s newly-developed hydrogen-powered internal combustion engine is a zero-emission alternative to lithium-cell powered EVs and fuel cells."

"What’s more, JCB claims that its prototype backhoe loader, fitted with this new hydrogen motor, can do everything its diesel-powered equivalent can do."

- https://www.hotcars.com/hydrogen-combustion-engine-electric-vehicle-alternative/

Tuossa on kiinnostava artikkeli taulukoineen:

"Could Hydrogen Internal Combustion Replace Fuel Cells?"

"Specifications of Hydrogen Fuel Cell and Combustion Technologies"

- https://stratasadvisors.com/Insights/2021/10082021-Automotive-Hydrogen-Powertrains

3

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea uskoa että työkoneita käyttäviä yrityksiä kiinnostaa vety käyttövoimana niin kauan kuin dieselillä saa työkoneita käyttää. En myöskään usko että vety pärjää kilpailussa dieseliä vastaan suosiossa. Hiljaista tuntuu olevan kiinnostus myös kuorma-auto yrittäjien osalta.

      Todennäköisesti hankintahinta vetypolttomoottorille on hieman korkeampi kuin dieselmoottorille? Tämäkin seikka saattaa mietityttää yrittäjiä. Samoin vetypolttomoottoritekniikan huolto- ja korjauskustannukset saattavat olla kalliimpia ja varsinkin alkuvuosina muutama harva korjaamo tekee näitä, jolloin monopoliasemana heillä on todennäköisesti suurempi tuntiveloitus, jotta henkilökunnan koulutus ja erikoislaitteet vedylle saadaan kuoletettua korjaamolla. Voi joutua viemään pitkänkin matkan päähän huoltoon välillä kun työmaat vaihtuvat jatkuvasti.

      Sitten vielä pitäisi miettiä kuljetus ja säiliö vedylle työmaalla, josta lisäksi kuluja. Turhan pitkä matka lähtee työkoneella hitaasti ajamaan maantietä vetytankkausasemalle hukaten paljon aikaa ja hieman rahaakin (edestakaisin ajo). Varsinkin kun alkuvuosina monissa kunnissa ei ole edes yhtä vetytankkausasemaa.

      Sitten otetaan myös riski että lähteekö vedyn hinta kuitenkin vuosien varrella nousemaan, jolloin kustannuslaskelmat voi mennä pakkaselle. Samoin vetytankkausasemien luotettavuus on ollut historian valossa kyseenalaista.

      Lyhyesti, liikaa kuluja ja riskejä... harva yrittäjä kiinnostuu ja moni tuumaa että antaa muiden ensin kokeilla, joten parempi odotella että vetytekniikka ja infra ympärillä kehittyy ensin paremmaksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      • Anonyymi

        Kannattaa aloittaa itsensä sivistäminen asian suhteen lukemalla kaikessa rauhassa tuo avaukseen linkitetty koko artikkeli.


    • Anonyymi

      Kannattaa pohtia ajatuksella yrittäjän kokonaisuutta kun työmaakeikka pitäisi voittaa kustannustehokkaasti tai se menee kilpailijalle, jolla on lähinnä diesel kalustoa. Aiemmin oli jo lueteltu työmaan ongelmia, mutta et sitten vaivautunut esittämään vastaperusteluita niille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      4097
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      98
      3407
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2746
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      299
      2655
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2346
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      159
      2107
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2060
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      14
      1716
    9. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      44
      1117
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1058
    Aihe