Vetypolttomoottori soveltuu raskaisiin työkoneisiin, dumppereihin & Co.
Kuitenkin vetypolttareiden käyttöä promotoivia tahoja on kovin rajallisesti, mutta tiedä josko asia tulee muuttumaan tai sitten vähemmän.
Mar 7, 2023
"JCB’s newly-developed hydrogen-powered internal combustion engine is a zero-emission alternative to lithium-cell powered EVs and fuel cells."
"What’s more, JCB claims that its prototype backhoe loader, fitted with this new hydrogen motor, can do everything its diesel-powered equivalent can do."
- https://www.hotcars.com/hydrogen-combustion-engine-electric-vehicle-alternative/
Tuossa on kiinnostava artikkeli taulukoineen:
"Could Hydrogen Internal Combustion Replace Fuel Cells?"
"Specifications of Hydrogen Fuel Cell and Combustion Technologies"
- https://stratasadvisors.com/Insights/2021/10082021-Automotive-Hydrogen-Powertrains
Raskas kalusto ja vetypolttomoottori
3
336
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikea uskoa että työkoneita käyttäviä yrityksiä kiinnostaa vety käyttövoimana niin kauan kuin dieselillä saa työkoneita käyttää. En myöskään usko että vety pärjää kilpailussa dieseliä vastaan suosiossa. Hiljaista tuntuu olevan kiinnostus myös kuorma-auto yrittäjien osalta.
Todennäköisesti hankintahinta vetypolttomoottorille on hieman korkeampi kuin dieselmoottorille? Tämäkin seikka saattaa mietityttää yrittäjiä. Samoin vetypolttomoottoritekniikan huolto- ja korjauskustannukset saattavat olla kalliimpia ja varsinkin alkuvuosina muutama harva korjaamo tekee näitä, jolloin monopoliasemana heillä on todennäköisesti suurempi tuntiveloitus, jotta henkilökunnan koulutus ja erikoislaitteet vedylle saadaan kuoletettua korjaamolla. Voi joutua viemään pitkänkin matkan päähän huoltoon välillä kun työmaat vaihtuvat jatkuvasti.
Sitten vielä pitäisi miettiä kuljetus ja säiliö vedylle työmaalla, josta lisäksi kuluja. Turhan pitkä matka lähtee työkoneella hitaasti ajamaan maantietä vetytankkausasemalle hukaten paljon aikaa ja hieman rahaakin (edestakaisin ajo). Varsinkin kun alkuvuosina monissa kunnissa ei ole edes yhtä vetytankkausasemaa.
Sitten otetaan myös riski että lähteekö vedyn hinta kuitenkin vuosien varrella nousemaan, jolloin kustannuslaskelmat voi mennä pakkaselle. Samoin vetytankkausasemien luotettavuus on ollut historian valossa kyseenalaista.
Lyhyesti, liikaa kuluja ja riskejä... harva yrittäjä kiinnostuu ja moni tuumaa että antaa muiden ensin kokeilla, joten parempi odotella että vetytekniikka ja infra ympärillä kehittyy ensin paremmaksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-- Anonyymi
Kannattaa aloittaa itsensä sivistäminen asian suhteen lukemalla kaikessa rauhassa tuo avaukseen linkitetty koko artikkeli.
- Anonyymi
Kannattaa pohtia ajatuksella yrittäjän kokonaisuutta kun työmaakeikka pitäisi voittaa kustannustehokkaasti tai se menee kilpailijalle, jolla on lähinnä diesel kalustoa. Aiemmin oli jo lueteltu työmaan ongelmia, mutta et sitten vaivautunut esittämään vastaperusteluita niille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232