Vetypolttomoottori soveltuu raskaisiin työkoneisiin, dumppereihin & Co.
Kuitenkin vetypolttareiden käyttöä promotoivia tahoja on kovin rajallisesti, mutta tiedä josko asia tulee muuttumaan tai sitten vähemmän.
Mar 7, 2023
"JCB’s newly-developed hydrogen-powered internal combustion engine is a zero-emission alternative to lithium-cell powered EVs and fuel cells."
"What’s more, JCB claims that its prototype backhoe loader, fitted with this new hydrogen motor, can do everything its diesel-powered equivalent can do."
- https://www.hotcars.com/hydrogen-combustion-engine-electric-vehicle-alternative/
Tuossa on kiinnostava artikkeli taulukoineen:
"Could Hydrogen Internal Combustion Replace Fuel Cells?"
"Specifications of Hydrogen Fuel Cell and Combustion Technologies"
- https://stratasadvisors.com/Insights/2021/10082021-Automotive-Hydrogen-Powertrains
Raskas kalusto ja vetypolttomoottori
3
391
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikea uskoa että työkoneita käyttäviä yrityksiä kiinnostaa vety käyttövoimana niin kauan kuin dieselillä saa työkoneita käyttää. En myöskään usko että vety pärjää kilpailussa dieseliä vastaan suosiossa. Hiljaista tuntuu olevan kiinnostus myös kuorma-auto yrittäjien osalta.
Todennäköisesti hankintahinta vetypolttomoottorille on hieman korkeampi kuin dieselmoottorille? Tämäkin seikka saattaa mietityttää yrittäjiä. Samoin vetypolttomoottoritekniikan huolto- ja korjauskustannukset saattavat olla kalliimpia ja varsinkin alkuvuosina muutama harva korjaamo tekee näitä, jolloin monopoliasemana heillä on todennäköisesti suurempi tuntiveloitus, jotta henkilökunnan koulutus ja erikoislaitteet vedylle saadaan kuoletettua korjaamolla. Voi joutua viemään pitkänkin matkan päähän huoltoon välillä kun työmaat vaihtuvat jatkuvasti.
Sitten vielä pitäisi miettiä kuljetus ja säiliö vedylle työmaalla, josta lisäksi kuluja. Turhan pitkä matka lähtee työkoneella hitaasti ajamaan maantietä vetytankkausasemalle hukaten paljon aikaa ja hieman rahaakin (edestakaisin ajo). Varsinkin kun alkuvuosina monissa kunnissa ei ole edes yhtä vetytankkausasemaa.
Sitten otetaan myös riski että lähteekö vedyn hinta kuitenkin vuosien varrella nousemaan, jolloin kustannuslaskelmat voi mennä pakkaselle. Samoin vetytankkausasemien luotettavuus on ollut historian valossa kyseenalaista.
Lyhyesti, liikaa kuluja ja riskejä... harva yrittäjä kiinnostuu ja moni tuumaa että antaa muiden ensin kokeilla, joten parempi odotella että vetytekniikka ja infra ympärillä kehittyy ensin paremmaksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-- Anonyymi
Kannattaa aloittaa itsensä sivistäminen asian suhteen lukemalla kaikessa rauhassa tuo avaukseen linkitetty koko artikkeli.
- Anonyymi
Kannattaa pohtia ajatuksella yrittäjän kokonaisuutta kun työmaakeikka pitäisi voittaa kustannustehokkaasti tai se menee kilpailijalle, jolla on lähinnä diesel kalustoa. Aiemmin oli jo lueteltu työmaan ongelmia, mutta et sitten vaivautunut esittämään vastaperusteluita niille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2554581Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412762Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741740Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061594Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn241485- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2061103- 471099