Pärjääkö vetykuorma-autolla kilpailussa?

Anonyymi-ap

Arvostaako kuljetusyritykset vetykuorma-autoa? Saako sillä jotain etua diesel kuorma-autoon verrattuna? Arvostaako kuljetuksen tilaaja tai tuotteen ostava asiakas että tavara on kuljetettu vetykuorma-autolla? Onko vetykuorma-autojen huollot ja korjaukset ongelmallisia?

Arviolta vetykuorma-auto tulee maksamaan 400 000 - 600 000e suomessa lähivuosina.... ties vaikka selvästi enemmänkin. Kuinka todennäköistä on että kuljetusyritys ostaa kuitenkin noin 200 000e diesel kuorma-auton? Tai 2-3 diesel kuorma-autoa yhden vetykuorma-auton sijaan?

Vetytankkausasemia kuorma-autoja varten tulee olemaan todella vähän alkuvuosina suomessa ja myös vedyn hinta on vielä täysin kysymysmerkki. Vedyn hinta voi myös nousta reilusti tulevina vuosina kuten on käynyt Kaliforniassa. Aiheuttaako tämä taloudellisia riskejä?

Ylipäätänsä onko vetykuorma-autolla tehdyt kuljetukset oikeasti vain kallista hypetystä eikä kilpailussa niillä pärjää?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

37

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No miksei pärjäis? Itsellä 6 dieselautoa ja 1 sähköauto uusi sellainen ajossa. 6 autoa tienaa hyvin ja sopivasti porrastettuna se 3x kalliimpi sähköauto tuo hyvin vähennyksiä useampana vuotena = muiden vaihto voi olla 4v välein kun aiemmin se oli 2v.
      Yrityksen tulos pysyy samana eikä tarvi maksaa veroja.
      Luulen vetyauton hyödyn saa myös irti samalla ajattelumallilla tulevaisuudessa.
      Infra vaan ensin kuntoon.

      • Anonyymi

        et nyt ehkä puhu raskaasta liikenteestä

        10 auton pikkupuljut ei ostele mitään sähkö tai kaasu autoja suomessa

        rekat liikkuu aina halvimmalla

        miten hinnoittele 3 kertaa kalliimman sähkörekan ajot asiakkaallesi

        ehkä kannattaa herätä märästä unesta

        diisseli tullaan korvaamaan jollakin muulla mutta moottorityyppiä ei


    • Anonyymi

      Aloittajan kysymys on täysin teoreettinen vielä pitkän aikaa.

    • Anonyymi

      Totta kai vetyrekat ja kuorma-autot pärjää nyt ja tulevaisuudessa.
      Ilmaista vetyä saa meillä ainakin 10 000 jakelupisteestä ja tankkaus kestää 1 minuutin. Itse rekat ja kuorma-autot maksavat kymmenestä eurosta sataan euroon ja valtiolta saa miljoonan ilmaista kannustusrahaa vuosittain per auto.

    • Anonyymi

      Kertokaa esimerkkejä laskelmilla että vetykuorma-autolla pärjää kilpailussa. Vaikea uskoa että se onnistuu diesel kuorma-autoja vastaan.

      • Anonyymi

        Käytän tässä oman 3aks kaluston kaavaa:
        6 autoa kertaa 20h/vrk x 6 pv vko.
        50 vko vuodessa.
        36000h x 104€/h alv 0%.
        Palkkakulut 36000x16,5x1,8 tekee n. 1,1 milj. vuosi sivukuluineen.
        Autojen tuotto 3,744 miljoonaa miinus palkat on 2,64milj ja se jako kuudella 440 tuhatta auto.
        3v käyttöikä tekee 1,3 miljoonaa auton maksuun, ylläpitoon ja jokaisesta kuudesta vähän päältä henkilökunnan palkat.
        Joku 300 tonnia per auto jää vuodessa.
        Siihen voi investoida vetyauton kun tähän meille Järvenpäähän tulee asema ensi vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän tässä oman 3aks kaluston kaavaa:
        6 autoa kertaa 20h/vrk x 6 pv vko.
        50 vko vuodessa.
        36000h x 104€/h alv 0%.
        Palkkakulut 36000x16,5x1,8 tekee n. 1,1 milj. vuosi sivukuluineen.
        Autojen tuotto 3,744 miljoonaa miinus palkat on 2,64milj ja se jako kuudella 440 tuhatta auto.
        3v käyttöikä tekee 1,3 miljoonaa auton maksuun, ylläpitoon ja jokaisesta kuudesta vähän päältä henkilökunnan palkat.
        Joku 300 tonnia per auto jää vuodessa.
        Siihen voi investoida vetyauton kun tähän meille Järvenpäähän tulee asema ensi vuonna.

        no ite saan kyllä tosta 1,5 miljoonaa euroa tappioo

        mutta hyvä että jollain toimii laskento

        kokeileppa vähän realistisempaa kaavaa

        6 autoo ei koskaa aja 6 päivää 20 tuntii

        ja jäik jotain vielä laskematta

        huollot renkaa kolarit ja kaikke sellasta pikku vakuutusta

        ei nyt ihan mikä vaan mene läpi

        itellä on 20 rekkaa ja vuosia on taisteltu pärjäämisen kanssa


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Millaista vetykuorma-autoa olet ajatellut ostaa? Paljonko se maksaa Suomessa? Mitä merkkiä diesel kuorma-autosi ovat ja mitä ne ovat maksaneet aikoinaan?

      Mitä etuja vetykuorma-auto tuo diesel kuorma-autoihin verrattuna yrityksen kannalta, että nimenomaan kannattaa kantaa riskit uuden tekniikan osalta?

    • Anonyymi

      Jotenkin laskelma haiskahtaa kun yleisesti puhutaan että kuljetusala on todella kilpailtua ja joka vuosi alle 200 kuljetusliikettä menee konkkaan. Luulisi että todellista voittoa jää viivan alle muutama kymppitonni vuodessa per auto ja joku vuosi hieman miinustakin yhtiön kassaan. Mutta ehkä olet niitä harvoja yrityksiä jonka sijainti ja kuljetustilaukset ovat optimaaliset (mitä epäilen suuresti).

      "Tilanne on aivan poikkeuksellinen, sillä vuodesta 1990 alkaen kuljetusalan yritysten konkurssien määrä on ollut enintään 200 vuodessa, kertoo SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen."

      https://www.yrittajat.fi/uutiset/konkurssiuhka-kohdistuu-yli-1500-kuljetusyritykseen-nurmijarvelaisyrityksessa-pidetaan-ensiksi-lomia-pois-sitten-katse-tukihakemukseen/

    • Anonyymi

      Vetyä ei tulla käyttämään raskaassa liikenteessä. Uudempi keksintö on jalostaa vedystä synteettistä etanolia, joka ei vaadi mitään ihme polttokennoja.

    • Anonyymi

      Ei ole tullut tarkennuksia laskelmiin, joten uskottavuus katoaa.

    • Anonyymi

      Vety on samanlainen uskonto kuin Islam ja Toyota.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kovin hiljaista tuntuu olevan tässäkin ketjussa kuorma-autopiireissä.

    • Anonyymi

      Jep, vety ei tosiaan kiinnosta.

    • Anonyymi

      Jos kiinnostaisi niin tietoa tulisi tähän ketjuun vetykuorma-autoista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Luulisi että edes hieman keskustelua aiheuttaisi kuljetusyrittäjien keskuudessa tämä ketju.... mutta ei. Vety ei kiinnosta.

    • Anonyymi

      Onko se niin että kuljetusyrittäjille tulee enemmän työtä kun joutuu tarkemmin laskemaan kilometrihinnan vetykuorma-autoilla niiden vähäisten vetytankkausasemien takia? Ja myös välillä kieltäytymään keikoista koska vetykuorma-auto ei kaikkiealle taivu samaan tapaan kuin diesel kuorkkis?

    • Anonyymi

      Hiljaista on ketjussa. Suomeen on kuitenkin tulossa muutamia lähinnä raskaskalustolle suunnattuja vetytankkausasemia. Mutta jos vetykuorma-autoista ja vetyrekoista ei edes keskustella, niin vetytankkausasemat jäävät reippaasti vajaakäytölle ja tuottavat selvästi tappiota. Jos ei ole keskustelua, niin ei ole mielenkiintoa eikä vetyautoja mene kaupaksi.

    • Anonyymi

      Kysyin eräältä monta vuotta kuljetusalalla olleelta työntekijältä että puhutaanko vetykuorma-autoista rahtareiden taukotiloissa. Vastasi että vetyautoista ei käytännössä puhuta, mutta kaasukuorma-autoista puhutaan jonkin verran.

    • Anonyymi

      Yksi kompastuskivi voi olla kuljetusyrittäjälle vetyautojen huoltojen ja korjausten järjestäminen. Harvassa paikassa tähän on laitteet ja henkilökunnalla koulutus, joten jos auto sattuu hajoamaan vetyauto useiden satojen kilometrien päähän niin voi olla ongelmallista saada vetyauto korjaamolle. Diesel autoille löytyy apua huomattavasti lähempääkin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyl sen näkee kuinka hiljaista tässä ketjussa on. Vetykuorma-autot eivät selvästikkään kiinnosta.

    • Anonyymi

      Oma näkemykseni on vielä se, että dieselillä mennään. Kaasu on kyllä varteenotettava vaihtoehto mutta pakkasella kalusto viihtyy lämpöisessä mielellään (varikon sisätiloissa). Sähkö käy heille, jotka toimivat katuvaloverkon alueella.

      Vety lienee tulevaisuuden vaihtoehto. Yleensä näihin kokeiluihin uskaltautuvat aluksi suuret kuljetusliikkeet.

      Missä lienee sijaitsee tienvarsikahvila tai taunokorhosen baari, jossa kuljettajat keskenään keskustelisivat vaikka nyt sitten vetyajoneuvoista. Perinne on siirtynyt sähköisen median kanaville aikaa sitten. Siirtymävaiheessa käytimme puhelimen rajatonta puheaikaa sosiaalisten suhteiden ylläpitoon.

      Jokainen kuljettaja hoitaa nykyään sen kolmevarttisen omalla tavallaan. Kahvilan ovella vastaantulevan tutun tarjoamasta kahvista kieltäydytään. Linjalla on aikataulu ja kuormia vuoroon vaadittava määrä.

      Kuten tyttäreni asian ilmaisi:"Ei ne kuskit toisiaan tunne, mutta kun sanot, kennen autoa se ajaa niin heti tietää henkilön".

    • Anonyymi

      "Oma näkemykseni on vielä se, että dieselillä mennään. Kaasu on kyllä varteenotettava vaihtoehto mutta pakkasella kalusto viihtyy lämpöisessä mielellään (varikon sisätiloissa)."

      Minkälaisia ongelmia on kaasukuorma-autoilla pakkasessa? Aikoinaan Helsingin bussiliikenteellä oli kaasubusseja, mutta luopuivat niistä korkeiden korjauskustannusten takia vaikka kaasu energiana oli halpaa.

    • Anonyymi

      Toisesta ketjusta esimerkkilaskelma suuntaa antavasti ja vetykuorma-auton kulut kuulostavat kalliilta:

      "Sitten Sveitsin tilanteeseen. Aika vaikeata uskoa että ilman tukia Sveitsin vetykuorma-autot pystyvät ajamaan sillä yksi kilo maksaa noin 20,50e Sveitsissä 12/20203 ja sitä kuluu noin 10kg/100km (noin 205e). Vertailun vuoksi diesel kuorma-auto kuluttaa noin 30l/100km (noin 60e), niin ero on rahassa mitattuna valtava dieselin eduksi. 100 000km /vuosi tekee sitten joko 205 000e tai 60 000e, joten puhutaan isoista rahoista pelkästään yhdessä vuodessa.

      Kulutus tietysti riippuu myös säästä, ajoneuvosta, ajoprofiilista, lastin painosta, liikenteen sujuvuudesta (yöllä vai ruuhkassa) jne. mutta kuitenkin pelkistetyillä luvuilla on vaikeata uskoa että kuljetusyrittäjät innostuvat selvästi kalliimmista vetykuorma-autoista ja vielä rajoitetulla vetytankkausverkoston alueella jolloin kaikkia keikkoja ei voida ottaa vastaan, koska vetykuorma-autolla ne eivät kannata jos vetyä pitää hakea kaukaa. Vetykuorma-autoilla ajetaankin varmaankin hyvin pitkälle vakioreittejä kun vetytankkausasemat osuvat sopivasti matkan varrelle. Dieselillä ympäri maata ja kaikenlaisia keikkoja voidaan ottaa vastaan, jolloin liiketoiminta on paremmalla mallilla. Ja kysymys kuuluu myös uskaltaako poliitikot täysin kieltää diesel kuorma-autojen myynnin vaikkapa vuonna 2035 kun pakottaminen voi heijastua monien päivittäistavaroiden hintoihin jos kuljetus uhkaa lamaantua kun kaikilla kuljetusyrityksillä ei ole varaa ostaa selvästi kalliimpaa vetykuorma-autoja ja operoida kalliimmalla energian hinnalla. Diesel henkilöautot on helpompaa kieltää kuin diesel kuorma-autot."

      https://www.glpautogas.info/en/hydrogen-sale-price-switzerland.html

      https://autotraveler.ru/en/switzerland/trend-price-fuel-switzerland.html

    • Anonyymi

      Eikös autohommia saa parhaiten kun on tiputtanut hintansa alle muiden tarjousten. Lisäksi hymyilemällä herroille ja perseennuolennalla on vaikutus myös. Täytyy myös osata esittää, että hyvin menee vaikka ei menekkään ja kerrotaan että uudesta autosta odotetaan tarjousta.

      • Anonyymi

        Niin, ja unohdit vielä, että jos firmalla jostain kummansyystä on se tuliterä täysperävaunu yhdistelmä, niin se pitää maalata, teipata, lasit tummentaa, asentaa kiiltävää putkea keula täyteen, kromi kapselit tai alu-vanteet, isot torvet katolle, laittomat/ markkinoiden kalleimmat LED-kaukovalot katolle seka maskiin seka paljon eriväristä LED somistetta veturiin kuin kärriinkin.
        Sitten tällä yhdistelmällä on aamun hämyssä kurvattava toimeksiantajan pihaan sopimusta jatkamaan.
        Näillä ja edellisillä ohjeilla saa takuu varmasti rahakkaan sopimuksen autolle seuraavaksi kahdeksi ja puoleksi vuodeksi.
        Onnea uudelle autolle!


    • Anonyymi

      Joo, ei kuljetusliikettä ostaa kannata.
      Meet vaan salkku olalla firmaan esitteleen videoita toiminnastasi ja esityksen päätteeksi vielä viiden pinnan alennustarjous nykyiseen taksaan.
      Videossa tietty pitää näyttää kuvia kaasu- ja sähkökäyttöisistä yhtiön ajoneuvoista. Vaikka todellisuudessa kumpaakin on vain yksi kappale. Loput 98 sitten EURO3sia!

      • Anonyymi

        Jep, pakko on kusetusta harrastaa tai muuten ei pärjää kilpailussa.


    • Anonyymi

      Pojat ja muut hönöt. Missä tankkaatte vetyrekkanne ja paljonko kilohinta on keskimäärin? Paljonko hinta poikkeaa vastaavan dieselrekan polttoainekuluista?

    • Anonyymi

      Ilmalaivalentokentän päädyssä on tankki. Muista kiinnittää varpit tankkauksen ajaksi ettei HCTsi karkaa taivaan tuuliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe