Mikä Ahvenanmaan alkuperäinen nimitys tai merkitys on? Pitääkö Åland ymmärtää jokimaaksi suomeksi. Tietääkseni siellä ei ole ensimmäistäkään jokea edes. Miten riikinruotsalainen mieltää nimen? Oolanti ilman mitään viitettä joesta?
Aika ristiriitainen maakunta missä jopa Venäjän konsulaatti!
Ahvenanmaa vai Abborreland
11
352
Vastaukset
- Anonyymi
Google kertoo:
”Lars Huldénin esittämän teorian mukaan Åland-nimen alkuosa on muunnos muinaispohjoismaisesta sanasta ”ahva”, joka on sama sana kuin latinan ”aqua” ( vesi).- Anonyymi
Voisi olla myös alkujaan Ahavainen maa eli auringon paahtama alue tämä Ahvenanmaa.
Åland nimeä tämä ei kuitenkaan selitä vaikka Ahvenanmaalla jokimaisia pitkiä kapeita salmia riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi olla myös alkujaan Ahavainen maa eli auringon paahtama alue tämä Ahvenanmaa.
Åland nimeä tämä ei kuitenkaan selitä vaikka Ahvenanmaalla jokimaisia pitkiä kapeita salmia riittää."Voisi olla myös alkujaan Ahavainen maa eli auringon paahtama alue tämä Ahvenanmaa."
Minä olen aina pitänyt ahavaa tuulena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voisi olla myös alkujaan Ahavainen maa eli auringon paahtama alue tämä Ahvenanmaa."
Minä olen aina pitänyt ahavaa tuulena.Vanhat miehet puhuivat ahavoittumisesta kun iho ruskettui (paloi) voimakkaasti .
Tuuli ja kuiva ilma lisäsivät auringon paahteen tehoa, eli aurinkoinen saaristo sopii hyvinkin ahavaiseksi maaksi.
- Anonyymi
Viikinkien saagoissa kerrotaan, miten viikingit kohtasivat kauppamatkoillaan saarella paikallisen miehen, jolla oli tapana kysyä muinaisskandinaaviksi: ”Har ni sett Egil?”
Kun hänelle vastattiin kieltävästi, mies sanoi: ”Aha. No, lycka till!”
Viikingit antoivat tästä johtuen saarelle nimen ”Ahalanti”.
Se olikin kaikesta päätellen Ahvenanmaan alkuperäinen nimitys. Tämä on valitettavasti unohtunut myöhemmiltä tutkijoilta, joista mainittakoon erityisesti Museoviraston jurttaväki. - Anonyymi
Taisipa kuitenkin olla Luotola ennenkuin läntiset valloittajat alistivat sen. Miten lienee käynyt alkuasukkaitten, tapettiinko kaikki?
- Anonyymi
Voisiko olla ruotsin sanasta ål (=ankerias)?
- Anonyymi
Minä olen siinä uskossa että tulee sanoista "ådraland", tarkoituksena että nykysen pääsaaren paikalla on ollut useampi isohkoa saarta joitten välissä on kulkenut vesiväyliä, salmia eli "ådror". Ådra on vielä käytössä ruotsin kielessä niin kuin sanassa verisuoni > blodådra ja vesisuoni > vattenådra. Aikojen kuluessa sana on kulunut ja tullut muotoon Åland. Maan kohoaminen on sitten umpeuttanut salmet.
- Anonyymi
Ahvenanmaa on vain ANALFABEETIKON FINNIN tavallinen moka.
Pitsi sanoa AHVENANMAHA, mutta vituix män.
Åland on aina käyttänyt maastaan tuota kaunista nimeä. Nato-UGRIT läträävät nyt AHVENANMAHANSA kanssa. - Anonyymi
Skandivaavit eivät käännä Ålantia Nato-UGLIN kielelle.
Skandivaavit tuntevat Ålannin Ålantina mutta Nato-UGRIT eivät. Åland on vaikea sanoa Naton Hantti-Mansikeille ja Naton Udmurdjaneille.- Anonyymi
Russakoille on kaikki vaikeaa kun kirjaimetkin harakanvarpaita :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992637
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1192393En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761678Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2011194Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va511093- 471078
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6793- 46793
- 105777