Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suomessa sallitaan ikärasismin harjoittaminen

Anonyymi-ap

Miksi kukaan hallituksessa ei koskaan puhu tai ota kantaa Suomen työnantajien harjoittamaan ikärasismiin?
Yli 50-vuotiasta ei halua palkata kukaan töihin, vaikka tuo ikä ei ole vielä mikään työmarkkinoilla?
Puhuta eläkeiän nostosta, miten tuo voisi muka toteutua, kun ikärasismin harjoittamisen vuoksi osaavia ihmisiä ei edes haluta palkata töihin. Kyllä tämä maa on pahasti kieroutunut.

29

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitten jos onnistuu pääsemään töihin, ikärasismi jatkuu. Vain nuorempia työntekijöitä kuunnellaan, etenkin miehiä. Vanhemman puhe saatetaan keskeyttää, pidetään liian hitaana tai tyhmänä, vaikka tekisi työt nopeammin kuin nuoremmat ja tietäisi asioista enemmän kuin vähemmän koulutettu pomo.

      Ennakkoluulot jyrää. Tietojenkäsittelyä yliopistossa opiskelleelta saatetaan kysyä, osaatko käyttää exceliä. Tämä siitä huolimatta, että on opiskellut toisen tutkinnon sen jälkeen, kun pomo itse on koulustaan valmistunut, jos on valmistunut. Eli selkeästi pelätään paremmin työn osaavaa. Yritys vaientaa konkari perustuu usein siihen, ettei pomo itse tiedä työtehtävistä paljoakaan eikä halua sen paljastuvan. Palkkaaja on usein joku muu ylempänä organisaatiossa. Hänelle sitten valitetaan huonosta työntekijästä, vaikka alempi pomo itse estää hyvää ja kokenutta työntekijää jakamasta tietoaan ja kokemustaan.

      Pomon oma ego ja horjuva itsetunto estää työyhteisöä tekemästä parasta mahdollista tulosta. Konkari sitten voi vain seurata hiljaa vierestä, miten pomo mokailee, jättää tehtäviään tekemättä ja toiminta työyhteisössä on mitä sattuu. Jossain vaiheessa tulee isoja virheitä, jotka olisi voitu estää, mutta eihän konkaria haluttu kuunnella. No, palkka juoksee, mitä väliä. Kunnes tulee potkut, ja pomo jatkaa samaa. Eli eipä työelämäkään ole kovin herkkua. Ainut huvi on seurata, miten asiat menee pieleen. Sen onkin ehtinyt nähdä jo muutamia kertoja aiemminkin.

      • Anonyymi

        Vanhemp työlainsäädännön tunteva i työntekijä on uhka siomuyystq ja ilmaistöitämyeettäbille työnantajille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemp työlainsäädännön tunteva i työntekijä on uhka siomuyystq ja ilmaistöitämyeettäbille työnantajille

        Oikeinkirjoitus olisi kyllä hyvä osata, jos meinaa työmarkkinoilla omalla osaamisellaan päteä...


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😋 ­N­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17822446W

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Se on kyllä huomattu esim työhaastattelussa, että jos haastattelija nuorempaa sukupolvea ja sitä työkokemusta vähemmän kuin haastateltavalla - et olekaan varteenotettava työntekijä. Nähtävästi ottaa ylpeyden päälle ja koetaan uhkana, jos kokemus ja tieto on parempi. Miksi sitten jatkuvasti ihastellaan ja pyydetään haastatteluun, kun lopputulema on se ettei palkata. Usein ei edes viititä ilmottaa, ettet tullu valituksi. Ite olen ajatellut niin, ettei se ole mun menetys tällaiset työpaikat, vaan nimenomaan työnantajan menetys. Siinäpä perehdyttää alusta lähtien nuoremman työntekijän ja on varmasti kalliimpaa ajallisesti ja rahana kuin palkata vähän kalliimmalla kokenut työntekijä.

      • Anonyymi

        Näin on asia, kerrankin pyydettiin erääseen hastatteluun, mutta myöhemmin kerrottiin, etten tullut valituksi. Ikäni oli kuulemma alunperinkin merkattu vääriin eli olin taas ns. "liian vanha".
        Nuorempana sitten jaksettiin toistaa toista fraasia "sinä olet vielä niin nuori".
        On tämä vaikeaa, aina on muka jotain pielessä.


      • Anonyymi

        Juuri noin olet fiksumpi kuin nuori blondi työhaastattelussa ja jos menet ihon alle niinku minä kysyin miksi teillä on jatkuvasti hakku päällä no siinä ehkä meni työpaikka haastattelun jälkeen sanottiin etten sovi fyysiseen työhöön niin on se trukilla ajo rankkaa mutta vain dhl varastossa 😅😅😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on asia, kerrankin pyydettiin erääseen hastatteluun, mutta myöhemmin kerrottiin, etten tullut valituksi. Ikäni oli kuulemma alunperinkin merkattu vääriin eli olin taas ns. "liian vanha".
        Nuorempana sitten jaksettiin toistaa toista fraasia "sinä olet vielä niin nuori".
        On tämä vaikeaa, aina on muka jotain pielessä.

        Koko työikäni (16-) olen ollut liian vanha, joten ikärasismi on tyypillistä EU-Suomen työmarkkinoilla.


    • Anonyymi

      Suomalaiset oppineen uuden sanan "rasismi" ja "ikärasismi"....

      Eivät ymmärrä mitä se oikeasti tarkoittaa, mutta viljelevät sanontoja kiivaasti kaikessa yhteydessä?

      Nämä henkilöt asettavat työnhaussa ensisijalle vanhemmat hakijat jossa mitään järkeä todellisuudessa.
      Väärin huudettu "apua, apua" on samalla viivalla näiden "rasistikorttienkin" huutelussa....

    • Anonyymi

      Ihan samantekevää. En halua enää edes töihin. Toivottavasti tulee, joku lankku päähän, että pääsee pois ennenkuin alkaa leikkaukset.

    • Anonyymi

      Ikärasismi poistuisi jos yli 50-vuotiaat alkaisivat ostamaan sieltä missä ei ole ikärasismia. Ostan usein pienistä putiikeista joissa on ikäisiäni töissä.
      Kesällä ostan torilta ja käyn myös parturiliikkeissä joissa ei ole ikärasismia.

    • Anonyymi

      Kyllä tuossa iässä ihan hyvin työllistyy, jos on ymmärtänyt vaihtaa säännöllisesti työpaikkaa tai edes edennyt vanhassa työpaikassa, eikä vain roikkunut tehden samoja duuneja vuosikausia. Monella 50-vuotiaalla näin ei ole, ovat nauttineet pitkäaikaisen vakityönantajan luomasta turvallisuudentunteesta. Sitä luksusta ei ole meille nuoremmille suotu, ja siksi koen että on oikein että meitä suositaan työnhaussa.

    • Anonyymi

      En mnäkään palkais vanhaa yli 4o vuotiasta sirastavaa vanhusta töihin joka haaveile vaan kesälomistaan

      Työtön asiantuntija

      • Anonyymi

        En edes tulisi töihin sellaiseen firmaan joka kohtelee duunareita kuin paskaa.
        Maineen voi firma menettää vain kerran, sen jälkeen alkaa firmassa työvoimapula mikä ei lopu koskaan kun sana on kiirinyt somessa jokaisen tietoon.


    • Anonyymi

      50 vuotta ei mitään? Kyllä siihen ikään on jo painettu, ketkä ovat painajia. Kieroutunutta on vaatia kovaa duunia hamaan vanhuuteen. Yhtä sekaisin olette suomalaiset asenteissanne kuin koronarokotuksen otossa. 80 % kansasta on sekaisin.

    • Anonyymi

      Tänään luin Hesarista yhden tohtorismiehen kirjoituksen, sai tilanteen arkaluonteisuuden takia kirjoittaa nimettömänä. Hän on saanut paljon kiitosta mm. omasta työpanoksestaan. Hänellä on paljon sellaista osaamista, mitä harvemmin löytyy nuoremmilla. On työelämässä mukana, mutta haluaisi vaihtaa työnantajaa?

      Huomannut, että ikä on se suurin haitta, minkä takia jää valintojen ulkopuolelle. Korostaa jutussaan 50+ ikäisten syrjimistä työmarkkinoilla. Vaikka olisi kuinka koulutettu kaveri kyseessä. Itse en ole akateemisesti koulutettu, keskiasteen koulutuksen omaan ja olen hakenut aika perus duunaritason töitä, hiljaista on ollut, että olisin edes lähellä haastattelua ollut koskaan?

      Paljon puhutaan työhaluttomuudesta, mut itse koen, että syyt työllistyä ovat jossain ihan muualla kuin työhaluttomuudessa. Kokemus ja näkemys asioista luulisi edesauttavan työllistymistä, mut onko todellinen uhka siinä, ettei haluta erilaisia näkemyksiä asioihin. Tai pelkona on, että vahvoja mielipiteitä jakava on selkeä haitta, niitä ei kaivata vaan ne koetaan enemmän ongelmaksi toiminnalle?

      Terve olen ollut henkisesti ja fyysisesti. Periaatteeni ovat vahvat, olen enemmän sovitteleva kun riitelevä osapuoli. Teen mielummin hyvässä yhteishenkeä nostavassa ilmapiirissä kuin riitelevässä tiimissä. Myönteisyys kaikkea kohtaan on aina parempi vaihtoehto kuin skeptisyys kaikkea kohtaan.

    • Anonyymi

      Minä palkkaisin itseni töihin vaikka ikää on jo 61.

    • Anonyymi

      Rasistikorttia heilutellaan jo kaikessa mahdollisessa asiassa mitä voi keksiä?
      Kyllä työnantaja joka omistaa firman voi valita omilla perusteilla työntekijänsä eikä hakujärjestyksessä.
      Se ei ole mitään rasismia jos valitsee nuoremman tekijän eli lopettakaan rasistikortin nostelut se menettää merkityksensä kun jatkuvasti se esillä mielivaltaisesti!

    • Anonyymi

      Suomi on läpipaska maa missä ei ole tulevaisuutta, ikärasisimi on suurin yksittäinen ongelma työelämässä ja näemmä tabu mistä ei saa puhua mikä myös kertoo tämän kieroutuneen kansan mielisairaudesta.

      • Anonyymi

        Ikärasismin lisäksi maamme työmarkkinoilla on toinen kielletty puheenaihe: mielisairaat munchausen-vanhemmat, jotka estävät työllistymästä.


    • Anonyymi

      Itse jäin eläkkeelle jo 49-vuotiaana. Päivääkään en ole katunut, päinvastoin olisi pitänyt lähteä jo aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Jep lopetin hommat tänä kesänä liiton rahat ja varhainettu osa aika eläke on parempi kuin orjatyö palkka


    • Anonyymi

      Se on realiteetti 50v on vanha
      Infarkkiti iässä jo

    • Anonyymi

      Kun nyt mietitään työnantajan kannalta niin 50+ ikäisellä nousee työnantajamaksut, lisääntyy sairauspoissaolot, tarvitsee vahvuuksilla olevia suojalaseja, yms.
      Kun noille kaikille lasketaan arvo ja katsotaan työntekijän tuottavuus ja otetaan avio tulevista vuosista niin ammattitaito tulee olla todella paljon parempi jotta päihittää nuoremmat ehdokkaat.

      Itse olen lähes 60v ja vielä muutama vuosi sitten pyöritin firmaa ja työllistin.
      Kun aloin ajamaan firmaa alas jouduin tekemään laskelmia että kenet irtisanon.
      Minun kohdalla irtisanoin nuoremmat ja jätin töihin 4v minua vanhemman henkilön.
      Hänellä oli tietoa, taitoa ja kykyjä joita näillä nuoremmilla ei ollut.

    • Anonyymi

      Onneksi tarvitse enää vaivautua sairaaseen työelämään. Siinä mielessä ikärasismi on kohdallani Ok.

      Miettikääpä sitä firmojen omistajat että miksi kaikki haluavat ennenaikojaan jo sieltä pois, voitte samalla katsoa peiliin...

      • Anonyymi

        Jotta ymmärretään syyt kovaan työtahtiin pitää ymmärtää yritysmaailman lainalaisuudet.
        Kun asiakas on valmis maksamaan tuotteesta/palvelusta vain tietyn hinnan ja kun tuotanto kustannukset ovat tietyt niin palkan korotukset pitää kuitata jollakin.
        Jos palkankorotusta ei voi kuitata hintoja nostamalla eikä tuotantokustannuksia leikkaamalla on ainoa keino kuitata palkankorotukset lisätä työtahtia.
        Turha sanoa ettei tahti hidastu jos palkka pienenee, kun katsoo näitä ulkomaalaisia niin monesti on 2 tekemässä sitä työtä minkä suomalainen tekee yksin.
        Kuitenkin ulkomaalaisten yhteenlaskettu palkka on sama kuin suomalaisen, eli tuottavuus suhteessa palkkaeuroon on sama..

        Joten vilkaiskaa peiliin ja kysykää kenen ansiosta tahti on liian kova, syyllisen kasvot näkyvät peilistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta ymmärretään syyt kovaan työtahtiin pitää ymmärtää yritysmaailman lainalaisuudet.
        Kun asiakas on valmis maksamaan tuotteesta/palvelusta vain tietyn hinnan ja kun tuotanto kustannukset ovat tietyt niin palkan korotukset pitää kuitata jollakin.
        Jos palkankorotusta ei voi kuitata hintoja nostamalla eikä tuotantokustannuksia leikkaamalla on ainoa keino kuitata palkankorotukset lisätä työtahtia.
        Turha sanoa ettei tahti hidastu jos palkka pienenee, kun katsoo näitä ulkomaalaisia niin monesti on 2 tekemässä sitä työtä minkä suomalainen tekee yksin.
        Kuitenkin ulkomaalaisten yhteenlaskettu palkka on sama kuin suomalaisen, eli tuottavuus suhteessa palkkaeuroon on sama..

        Joten vilkaiskaa peiliin ja kysykää kenen ansiosta tahti on liian kova, syyllisen kasvot näkyvät peilistä.

        Ei millään hinnoilla ole väliä kunhan sijoittajat saavat kunnon korvauksen ja tai omistaja mielellään miljoona voitot. Ennen yritykset teki edullisesti tuotteita asiakkaille - tänä päivänä maksimi voittoa omistajalle / sijoittajille.
        Iso ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei millään hinnoilla ole väliä kunhan sijoittajat saavat kunnon korvauksen ja tai omistaja mielellään miljoona voitot. Ennen yritykset teki edullisesti tuotteita asiakkaille - tänä päivänä maksimi voittoa omistajalle / sijoittajille.
        Iso ero.

        Huomaa hyvin että sinun järjenjuoksulla yrityksen pitäisi tehdä halpoja tuotteita mutta msaksaa korkeaa palkkaa ja lisäksi tietenkin maksaa paljon veroja.
        Mieti vähän miksei yhtälö toimi?


    • Anonyymi

      Ihmiset ottavat ikärasti-kortin heti esiin jos itse ei tule valituksi johonkin työhön?...
      Itse jos olisin työnantajana niin valitsisin työntekijäksi mielummin alle 50v ikäisen, eikä se ole mitään ikärasismia vaan normaali työntekijän valinta omaan firmaan töihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe