Sähköpotkulauto on kyllä moottoriajoneuvo.

Anonyymi-ap

Koska sen pääasiallinen teholähde on se sähkömoottori.

Jolloin sähköpotkulautoihin kuuluu soveltaa samanlaisia sääntöjä kuin muihinkin moottoriajoneuvoihin.

37

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.

        Tuo jos tehdään jotain laitonta muuttaa toki ajoneuvoluokan toiseksi, ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei alkuperäiskunnossa oleva olisi sitä mitä määräyksen sanoo sen olevan.


      • Anonyymi

        Sähköpotkulauta on moottoriajoneuvo, lakipykälillä on lievennetty vaatimuksia esimerkiksi mopoihin verrattuna. Kuitenkin sähköpotkulauta verrataan polkupyöriin liikennöinnissä. Se ei siis kuulu jalkakäytäville, vaan pyöräteille tai ajoradalle.

        Koska sähköpotkulaudalla pystyy ajamaan suhteellisen suurella nopeudella (huterasti), pitäisi vaatia kuljettajalta mopon ajamiseen vaadittavat vaatimukset (mm. kypärä ja promillerajat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta on moottoriajoneuvo, lakipykälillä on lievennetty vaatimuksia esimerkiksi mopoihin verrattuna. Kuitenkin sähköpotkulauta verrataan polkupyöriin liikennöinnissä. Se ei siis kuulu jalkakäytäville, vaan pyöräteille tai ajoradalle.

        Koska sähköpotkulaudalla pystyy ajamaan suhteellisen suurella nopeudella (huterasti), pitäisi vaatia kuljettajalta mopon ajamiseen vaadittavat vaatimukset (mm. kypärä ja promillerajat).

        Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
        Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
        Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
        Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
        Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja .

        Juuri näin. Jotkut laitteet lasketaan jalankuluksi ja toiset pyöräilyksi, riippuen rakenteellisesta nopeudesta ja tehosta. Näin on ainakin nyt tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.

        Tuskin muuttuu. Ennemmin olen siinä uskossa, että se muuttuu tieliikennekelvottomaksi, eli ei ole mitään asiaa yleisille teille ja liikenteeseen.

        Sähköavusteisen polkupyörän osalta tuo pitääkin paikkansa, jos mopoksi rekisteröinti on mahdollista. "Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
        Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
        Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja .

        ”Rakenteellista nopeutta” ei ole lakitekstissä missään määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Rakenteellista nopeutta” ei ole lakitekstissä missään määritelty.

        Nuo nopeusrajat 15km/h ja 25km/h on laissa määritelty sille onko kyseessä jalankulkua avustava laite vai pyörätielle kuuluva polkupyörän säännöillä liikkuva rekisteröintiä edellyttämätön ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo nopeusrajat 15km/h ja 25km/h on laissa määritelty sille onko kyseessä jalankulkua avustava laite vai pyörätielle kuuluva polkupyörän säännöillä liikkuva rekisteröintiä edellyttämätön ajoneuvo.

        Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?

        Eipä taida kyse olla tuollaisesta, entä jos tilanteesta.
        Viisaampien kirjoituksista on ymmärrettävissä, että ohjelmallisesti tehty muutos alkuperäisestä ei anna oikeutta muutoksiin ajoväylän (jalkakäytävä- pyörätie) suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida kyse olla tuollaisesta, entä jos tilanteesta.
        Viisaampien kirjoituksista on ymmärrettävissä, että ohjelmallisesti tehty muutos alkuperäisestä ei anna oikeutta muutoksiin ajoväylän (jalkakäytävä- pyörätie) suhteen.

        Kenties näin on, tai kenties ei. Mikään laki ei taida tällä hetkellä määritellä kyseistä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenties näin on, tai kenties ei. Mikään laki ei taida tällä hetkellä määritellä kyseistä asiaa.

        Kyllä kaikkien menopelien kohdalla laki on se, että niiden omatoiminen muuttaminen on lain vastaista.
        Eikä se sähköpotkulaudan ohjelmallinen rajoittaminen muuttaisi sen alkuperäisen tarkoituksen mukaista paikkaa liikenteessä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on hyvin koottu sivu erilaisista kevyistä sähkökulkuneuvoista. Siinä ei mainita termiä "rakenteellinen nopeus". Asia tulee silti selväksi, kun vain jaksaa lukea ja edes yrittää ymmärtää.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Kyllä on aiemminkin ollut selvillä ihan kaikki tuolla sivulla oleva, paitsi juuri se rakenteellinen nopeus ja siihen liittyvät epäselvyydet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on aiemminkin ollut selvillä ihan kaikki tuolla sivulla oleva, paitsi juuri se rakenteellinen nopeus ja siihen liittyvät epäselvyydet.

        Laitteen valmistaja tai maahantuoja määrittelee laitteen rakenteellisen nopeuden. Sen on sen jälkeen pysyvä asia. Käyttäjän tekemät muutokset eivät vaikuta, vaikka käyttäjä itse rajoittaisi laitteen nopeutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitteen valmistaja tai maahantuoja määrittelee laitteen rakenteellisen nopeuden. Sen on sen jälkeen pysyvä asia. Käyttäjän tekemät muutokset eivät vaikuta, vaikka käyttäjä itse rajoittaisi laitteen nopeutta.

        Tuossahan on se pieni ongelma, että laitteella on siis mahdollisesti kaksi rakenteellista huippunopeutta. Esimerkiksi omallani muistaakseni 47 ja 25 km/h. Toinen valmistajan ja toinen maahantuojan määrittelemä.

        Jos nyt valmistaja määrittäisi huippunopeudeksi 25 ja maahantuoja 15, voisi käyttäjä valita noista sopivan kuhunkin tilanteeseen. Olisi todella näppärää. Ei vaan taida olla yhtään tuollaista laitetta markkinoilla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuossahan on se pieni ongelma, että laitteella on siis mahdollisesti kaksi rakenteellista huippunopeutta. Esimerkiksi omallani muistaakseni 47 ja 25 km/h. Toinen valmistajan ja toinen maahantuojan määrittelemä.

        Jos nyt valmistaja määrittäisi huippunopeudeksi 25 ja maahantuoja 15, voisi käyttäjä valita noista sopivan kuhunkin tilanteeseen. Olisi todella näppärää. Ei vaan taida olla yhtään tuollaista laitetta markkinoilla.

        TAI on jompi kumpi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        TAI on jompi kumpi.

        Tai on jompi kumpi tai molemmat. Peruslogiikkaa.

        Ajattele asiaa näin:
        - onko 47 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
        - onko 25 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.

        Molemmat ovat siis rakenteellisia huippunopeuksia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tai on jompi kumpi tai molemmat. Peruslogiikkaa.

        Ajattele asiaa näin:
        - onko 47 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
        - onko 25 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.

        Molemmat ovat siis rakenteellisia huippunopeuksia.

        Tuskin noin on, koska rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin noin on, koska rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).

        Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).

        Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.

        Rakenteellinen nopeus ja maksiminopeus ovat tässä yhteydessä yksi ja sama asia. Esim. vakuuttamisen osalta pitää vakuuttaa kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka jonkinlaisen moottorin avulla kulkevat kovempaa kuin 25 km/h (=rakenteellinen nopeus) tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg.

        Mitä rakenteellinen nopeus tarkoittaa? Se on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).

        Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.

        Laitteesi onkin kielletty liikenteessä ilman rekisteröintiä, jos sillä on jonkinlainen mahdollisuus ylittää 25 km/h nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.

        Ja jos nopeus menee yli 50 Km / h se on kevytmoottoripyörä.
        Tossa oli video,jossalaudan nopeus oli 80 Km/h
        Pitääkö paikkansa,pystytäänkö tollaiseen nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos nopeus menee yli 50 Km / h se on kevytmoottoripyörä.
        Tossa oli video,jossalaudan nopeus oli 80 Km/h
        Pitääkö paikkansa,pystytäänkö tollaiseen nopeuteen.

        Kulkupeli ei ole automaattisesti mitään muuta, vaan se on laiton peli, ellei sitä rekisteröidä toiseen ajoneuvoluokkaan. Jos ei rekisteröinti ei ole mahdollista, niin se pysyy laittomana laitteena. Ei kannata hankkia skuuttia, joka kulkee yli 25 km/h millään konstin vakiona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitteesi onkin kielletty liikenteessä ilman rekisteröintiä, jos sillä on jonkinlainen mahdollisuus ylittää 25 km/h nopeus.

        Kaikilla sähköskooteilla käytännössä on. Väitteesi ei voi pitää paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?

        Liikenneturvan sivulta:

        "Mikä on sähköpotkulauta? Sähköisiä liikkumisvälineitä on monenlaisia ja niiden ominaisuuksista riippuu, rinnastetaanko käyttäjä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Esimerkiksi vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan. Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eli tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät muuta luokitusta toiseksi."

        https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulaudan-paikka-on-pyoratiella/

        https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/


    • Anonyymi

      Niin laki sanoo sen eli sähköpotkulatoteleeko pliiuta on mootrorikulkuneuvo, lakis sanoo, muta totteleeko poliisi lakia on sittn eri asia

      • Anonyymi

        Jokaisen kuuluu totella lakia. Poliiseilla voi virkatehtävien osalta olla sitten jotakin poikkeuksia/oikeuksia toimia eri tavalla.


      • Anonyymi

        Laki ei kertomallasi tavalla sano. Poliisi pääsääntöisesti tottelee laia.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Otsikko ei pidä paikkansa. Sähköpotkulauta (skuutti) ei ole moottoriajoneuvo. Sähköpotkulauta on joko kevyt sähköajoneuvo tai jalankulkua korvaava tai avustava liikkumisväline.

      Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. (Ajoneuvolaki 29 §)

      Ajoneuvolakia ei sovelleta: Pyörätuoliin tai muuhun jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. (Ajoneuvolaki 1 a §)

      Tuollainen laite taas ei ole edes ajoneuvo ollenkaan, vaan rinnastetaan jalankulkijaksi.

      Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa. (Tieliikennelaki 2 §)

      • Anonyymi

        Sähköpotkuauto mainitaan kuitenkin otsikossa, mutta muuten tuo tieto pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkuauto mainitaan kuitenkin otsikossa, mutta muuten tuo tieto pitää paikkansa.

        Ei ole ihan selvä, tarkoitetaanko otsikossa sähköpotkulautaa vai sähköpotkuautoa.


      • Anonyymi

        Sähköpolkuautoja ainakin on. Tässä yksi esimerkki.
        https://scoutermobility.com/fi/

        "Polkemalla ladataan akkua ja säädetään ajoneuvon nopeutta. Ajoneuvon liikuttaminen ei kuitenkaan edellytä polkemista."


    • Anonyymi

      Taitaa olla joku muu kuin avaajan mielipide joka tuon asian päättää?

      • Anonyymi

        Asia mainitaan jo tuossa vähän ylempänä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe