Yleissivistyksen merkitys

Nyt kun ammattikoulujen yleissivistävien aineiden määrää havitellaan säästöjen toivossa vähennettäväksi entisestäänkin, niin sopii kysyä, miten tärkeää on yleissivistys mielestäsi parisuhteessa tai sen etsinnässä?

51

129

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuossa aiheessa on yhtä vähän järkeä kuin koulutukseen kohdistuneissa säästöissä muutenkin..

      Yleissivistyksen merkitys parisuhteessa on varmaan tosi yksilöllistä. Minulle on tärkeää, että kumppanillani on sekä yleissivistystä että sydämen sivistystä.

      Toki yleissivistystä voi hankkia ilman tutkintojakin, lukemalla paljon. Se on sitten henkilön omasta kiinnostuksesta kiinni kuinka paljon hän haluaa tutustua asioihin, ilmiöihin ja historiaan.

      • Piti aloittaa: Tuossa aikeessa..


    • Tuskinpa vastakkainen sukupuoli tai samakaan niin kauheasti innostuu havaitessaan seurustelukandidaatin pystyvän etsimään kolmannen asteen yhtälön ratkaisumalleja tai osaavan auttavasti ruotsia.

      Ajatus, että koulussa oppisi yleissivistystä on ajatuksenakin huvittava. 🤭

      • Insinöörin yleissivistystä ei monikaan nainen arvosta. Päin vastoin, saattavat jopa pilkata niitä.
        ("en ainakaan insinööriä ota")😃

        Mielestäni koulun tarkoitus ei ole sivistää vaan herättää ihmisiä sivistyksen polulle.
        Älyllinen uteliaisuus saattaa tukahtua, jos koulussa opetettaisiin vain arjessa käytettävää tietoa.


      • Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

        Insinöörin yleissivistystä ei monikaan nainen arvosta. Päin vastoin, saattavat jopa pilkata niitä.
        ("en ainakaan insinööriä ota")😃

        Mielestäni koulun tarkoitus ei ole sivistää vaan herättää ihmisiä sivistyksen polulle.
        Älyllinen uteliaisuus saattaa tukahtua, jos koulussa opetettaisiin vain arjessa käytettävää tietoa.

        Mä tykkään insinööreista. Hyvin tultu juttuun ja selvästi insinöörit tykkää älykkäistä naisista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä tykkään insinööreista. Hyvin tultu juttuun ja selvästi insinöörit tykkää älykkäistä naisista.

        Itse olin kaappihumanisti insinööritoimistossa. Kahvitauolla ryhmänvetäjä luki meille ääneen Bilteman katalogia, jonka pohjalta sitten keskusteltiin tekniikasta.

        Mä olen aina kokenut olevani outolintu niissä piireissä.


      • Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

        Itse olin kaappihumanisti insinööritoimistossa. Kahvitauolla ryhmänvetäjä luki meille ääneen Bilteman katalogia, jonka pohjalta sitten keskusteltiin tekniikasta.

        Mä olen aina kokenut olevani outolintu niissä piireissä.

        Ah, Bilteman luettelo😛..

        Miksei muka voi olla humanisti ja insinööri? Ehkä sun työtoverit ei ollu polttanut tarpeeksi hyvää pilveä🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ah, Bilteman luettelo😛..

        Miksei muka voi olla humanisti ja insinööri? Ehkä sun työtoverit ei ollu polttanut tarpeeksi hyvää pilveä🤣

        Perinteinen insinööri on erittäin pragmaatinen ihminen, jota ei humanistiset haihattelut kiinnosta.
        Varsinkin vanhemmat suunnittelijat rakastivat ohjeistettuja standardeja, eivätkä halunneet elämäänsä mitään ylimääräistä ajateltavaa, mikä on ihan ymmärrettävää.

        Minä taas koin, että insinööritieteillä pitää rakentaa innovaatioita.

        Kuvassa Leonardo da Vincin "ilmaruuvi"
        https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo's_aerial_screw#/media/File:DaVinci_Helix_Hubschraubermuseum_Bueckeburg.jpg


      • Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

        Perinteinen insinööri on erittäin pragmaatinen ihminen, jota ei humanistiset haihattelut kiinnosta.
        Varsinkin vanhemmat suunnittelijat rakastivat ohjeistettuja standardeja, eivätkä halunneet elämäänsä mitään ylimääräistä ajateltavaa, mikä on ihan ymmärrettävää.

        Minä taas koin, että insinööritieteillä pitää rakentaa innovaatioita.

        Kuvassa Leonardo da Vincin "ilmaruuvi"
        https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo's_aerial_screw#/media/File:DaVinci_Helix_Hubschraubermuseum_Bueckeburg.jpg

        En ole sitten tainnut tavata yhtään "perinteistä insinööriä", edes DI opintojeni aikana. Mielenkiintoista. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole sitten tainnut tavata yhtään "perinteistä insinööriä", edes DI opintojeni aikana. Mielenkiintoista. 🙂

        Saattaa olla että eri toimialojen välillä on eroja. Voisin kuvitella että IT-alan insinöörit ovat mieleltään avoimempia kuin oman, patavanhoillisen alan, insinöörit.
        Opiskeluaikana insinöörien ja diplomi-insinöörien välillä oli eroja, mutta se tasaantui työelämässä, valitettavasti. 😃

        Olen keskustellut vauvapalstalla näistä samoista asioista ja saanut aikaiseksi paljon närkästystä. Siksi en voi jakaa yksityiskohtaista tietoa ainakaan omalla nikillä.


      • "Ajatus, että koulussa oppisi yleissivistystä on ajatuksenakin huvittava. 🤭"

        Mikä siinä huvittaa?


      • Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

        Saattaa olla että eri toimialojen välillä on eroja. Voisin kuvitella että IT-alan insinöörit ovat mieleltään avoimempia kuin oman, patavanhoillisen alan, insinöörit.
        Opiskeluaikana insinöörien ja diplomi-insinöörien välillä oli eroja, mutta se tasaantui työelämässä, valitettavasti. 😃

        Olen keskustellut vauvapalstalla näistä samoista asioista ja saanut aikaiseksi paljon närkästystä. Siksi en voi jakaa yksityiskohtaista tietoa ainakaan omalla nikillä.

        Jokin sukupolvien välinen kuilu tuossa varmasti sitten on.


    • Anonyymi

      Eihän työkansa mitään sivistyksellä tee, puumerkkinsä vaan kun työsopimukseen rustaavat. Niin siinä roikut sitten lopun ikääsi, löysässä hirressä, tuskin lopputiliäkään sen sopimuksen jälkeen voi ottaa. Ainoastaan kuolema voi vapauttaa meidän sukupolvemme tulevaisuudessa ja sairauseläkkeelle päästään vasta yli 70v.

      Jos jätetään rahvaan koulutukset sikseen ja tarjotaan yksi kasvia-ateria: lounas työpäivinä työmaan ruokalassa, työnantajan kustannuksella. Työläiset pysyvät pidempään terveinä, tuskin kukaan kuolee nälkäänkään. Kasvisruoka on terveellistä siinä on vitamiinejakin enemmän mitä täyslihassa. Purkitetut kikherneet korvaa mainiosti lihan.

      Yleissivistävien aineiden opiskelu saattaa aiheuttaa vain yleistä hämminkiä työväestössä, jos ymmärtäisivät vielä vaikka olevansa ihan työnorjia.
      Kyllä soppalautasella palkitseminen työpäivin riittää, ei aikaa pidä tuhlata enää
      joutavaan sivistykseen.

      • Hyvin sanottu.😁 työntekijöitä kyllä havitellaa ulkomailta
        orjapalkalla tekemään mutta kukaan ei niitä suomessa halua tehdä, jolla ei perhettä elätä.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Hyvin sanottu.😁 työntekijöitä kyllä havitellaa ulkomailta
        orjapalkalla tekemään mutta kukaan ei niitä suomessa halua tehdä, jolla ei perhettä elätä.

        Saahan siihen palkan päälle kaiken maailman tukia; lapsilisät, asumistuet, äitiysrahat ja pienten lasten kotihoidontuet nuo nyt ainakin ja lisänä muita harkinnan varaisia tukia.
        Opiskelutuista puhumattakaan ja työttömyystukia käytetään ainakin jonkin verran väärin.
        Ei me ulkolaisia työntekijöitä kaivata tänne tekemään alipalkattua työtä ja nostamaan puuttuva määrä rahaa Kelalta tukijaisina.
        Ihan samaan työhön on kyllä halukkaita suomalaisiakin, jos siitä saisi ansiotuloina tarpeeksi; kyetäkseen elättämään perheensä ilman ainaista kinaa, mitä tukia milloinkin on oikeutettu saamaan.

        Suomalaiselle voi käydä niinkin; ettei saa asumistukea, koska viimevuonna oli ansainnut niin ja niin paljon.(kai siitä nyt jotain käteenkin on saanut, ja pankkiin säästöön pannut)
        Noista mainitsemistani Kelatuista on lapsilisät ja äitiysraha, käsittääkseni ainoat tuet, joita jokainen maassamme asuva on oikeutettu saamaan, (suomalaisetkin) muut tuet ovatkin harkinnanvaraisia. Kela rahoittaa toimintaansa; Suomessa verovaroilla, joten hommassa ei ole mitään järkeä, tuoda ulkolaista halpatyövoimaa -> maksaa heidän elinkustannuksiaan kaikilla mahdollisilla tuilla. Siitä hyötyy ainoastaan työnantajat; ei koko kansakuntamme.
        trollikka


    • Anonyymi

      Itselläni on aika laaja yleissivistys. Vaikken ole mikään korkeasti kouluttautunut. Mutta kiinnostunut oppimaan laajasti asioista ja tykkään siitä. En voisi kuvitella olevani ihmisen kanssa jolla ei olisi tietoa ja kykyä peruselämää koskevista asioista ja ns. nippeli tietoutta.

    • Anonyymi

      Niin, vsliyryysbsdyi ptogrddotirn älykkyyd on 25-vuotiaan tadsolla sins, kotkrinysasn.

    • Anonyymi

      On hyvin ikävää ja huolestuttavaa, että Suomessa on korkeastikouluttautuneita ihmisiä, jotka haluavat leikata koulutusmäärärahoja ja huonontaa ammattikoulutusta.

    • Anonyymi

      Kyllä koulun yleissivistys on sitä tasoa, että leikatkoon vaan.

      Joksinen ihminen voi kehittää itseään jos tuntee siihen halua ja tarvetta.

      Itse olen amis, samoin kun perheeni ja kaikki olemme sivistyneitä ja poliittisesti valveutuneita. Useimmilla kulttuuriharrastus.

      Nykyään hehkutettu korkeskoulutus ei ainakaan minun näkemältäni ole tehnyt suomalaisista erityisen sivistyneitä. Tärkeilijöitä kyllä.

      Sivistys on jotain ihan muuta, kun se, että osaa puhua kapulakieltä ja muistaa ulkoa oman alan ammattiasioita.

      • Anonyymi

        Niin ja parisuhteessa sivistys tulee kun itsestään jos viettää aikaa minun seurassani. Siltä ei voi välttyä vaikuttamatta idiootilta.

        😁


      • Anonyymi

        No tässäpä oli logiikan riemuvoitto: koulun yleissivistys on sitä tasoa, että leikatkoon vaan. Jos jo nyt yleissivistävyyttä on koulussa liian vähän, niin leikkaamalla se lisääntyy? Vai yleissivistys on täysin tarpeetonta? Vai oliko tässä vaan jotenkin oudosti ilmaistu, että yleissivistystä on liikaa (eli voi leikata)? Kokoomuslainen ajatusmalli kenties tässä, leikkaamalla kannustetaan yleissivistystä hankkimaan 😜


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä oli logiikan riemuvoitto: koulun yleissivistys on sitä tasoa, että leikatkoon vaan. Jos jo nyt yleissivistävyyttä on koulussa liian vähän, niin leikkaamalla se lisääntyy? Vai yleissivistys on täysin tarpeetonta? Vai oliko tässä vaan jotenkin oudosti ilmaistu, että yleissivistystä on liikaa (eli voi leikata)? Kokoomuslainen ajatusmalli kenties tässä, leikkaamalla kannustetaan yleissivistystä hankkimaan 😜

        Tarkoitin, että yleissivistys ammattikouluissa syö aikaa muulta ja on niin heikkotasoista, että ilmankin selviää.

        Muistan itse, kuinka turhalta tuntui joku äidinkieli tms amatsussa. Eikä se edes ollut ammattikielen tai mainonnannopetusta, vaan samaa tylsää paskaa kun peruskoulussa joka ei mitenkään kuulunut ammattiosaamiseen ja jolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

        Ammattikoululaiset on jo aikuisia ja valitsee itse, mikä sivistys kiinnostaa. Yleisin, mikä kiinnosti, oli vakituinen työpaikka ja hyvä palkka. Sitä ei opetettu, esim työnhakua, ainakaan silloin 90-luvulla.

        Amikset ei silloin yhtään tykänneet turhista yleistunneista jotka oli tylsiä js pidensi koulutusta, eikä liikunnasta. En usko, että nykypäivänkään amikset välittää;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä oli logiikan riemuvoitto: koulun yleissivistys on sitä tasoa, että leikatkoon vaan. Jos jo nyt yleissivistävyyttä on koulussa liian vähän, niin leikkaamalla se lisääntyy? Vai yleissivistys on täysin tarpeetonta? Vai oliko tässä vaan jotenkin oudosti ilmaistu, että yleissivistystä on liikaa (eli voi leikata)? Kokoomuslainen ajatusmalli kenties tässä, leikkaamalla kannustetaan yleissivistystä hankkimaan 😜

        Niin ja sen sanon, että 3 v kestävän amatsun yleisaineiden kokonaisuus oli sitä tasoa jonka pitäisi ammattikorkeakouluun pyrkivän kyetä vaikka tenttimään parissa viikossa.

        Etcä ehkä itse tajua, millaista turhaa vetelehtimistä ja ajan haaskausta ne tunnit oli, kun kuitenkaan ei amatsuun päässeiltä voinut odottaa kovin korkeaa tasoa yleisaineissa, niin ne tunnit oli ihan palikoille suunniteltuja ja yläasteen opetuskin oli haastavampaa.

        Hyvä säästöidea Kokoomukselta👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä oli logiikan riemuvoitto: koulun yleissivistys on sitä tasoa, että leikatkoon vaan. Jos jo nyt yleissivistävyyttä on koulussa liian vähän, niin leikkaamalla se lisääntyy? Vai yleissivistys on täysin tarpeetonta? Vai oliko tässä vaan jotenkin oudosti ilmaistu, että yleissivistystä on liikaa (eli voi leikata)? Kokoomuslainen ajatusmalli kenties tässä, leikkaamalla kannustetaan yleissivistystä hankkimaan 😜

        Eiköhän tuo ole parin muunkin vastauksen kanssa, vähän ironiseti vastattu. Ne yleissivistävät oppitunnit ovat yleensä niin pliisuja, ett parempiakin voisi järjestää. Amiksessa käsittääkseni se ammatin oppiminen on se perusasia. Niitä voi jokainen opiskella itsekseen, riittäisi varmaan, jos annettaisiin edes hyviä vihjeitä niistä kirjoista joita kannattaisi lukea.
        Ei siinä mitään Kokomuslaista tai SDPn mallia tarvita, jokainen pystyy kyllä hankkimaan hyvän yleissivistyksen itselleen, jos haluaa. Kirjastosta saa kyllä neuvoja, ihan aihepiireittäin tiedustelemalla, kuuluu palveluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole parin muunkin vastauksen kanssa, vähän ironiseti vastattu. Ne yleissivistävät oppitunnit ovat yleensä niin pliisuja, ett parempiakin voisi järjestää. Amiksessa käsittääkseni se ammatin oppiminen on se perusasia. Niitä voi jokainen opiskella itsekseen, riittäisi varmaan, jos annettaisiin edes hyviä vihjeitä niistä kirjoista joita kannattaisi lukea.
        Ei siinä mitään Kokomuslaista tai SDPn mallia tarvita, jokainen pystyy kyllä hankkimaan hyvän yleissivistyksen itselleen, jos haluaa. Kirjastosta saa kyllä neuvoja, ihan aihepiireittäin tiedustelemalla, kuuluu palveluun.

        Ja pakkohan se on myöntää, että aniharva haluaa.

        Ei ihmiskä kiinnosta kulttuuri ja historia yhtä paljoa kun juorut, paneminen, syöminen, tuhlaaminen, urheilu tms

        Itteenikin kiinnostaa, mut onneksi olen tajunnut, ettei tarvi valita. Voi tykätä oopperasta ja silti juoda halpaa BISSEÄ.

        Kouluihin voisi suunnitella sellaisen OMAN MAUN SISÄISTÄMISKURSSIN.

        Mieluummin jo ala-asteelle.


    • Taas tää käännettiin sinne parisuhteisiin. Katos kun koulutus on tärkeetä, parisuhde ei. Paitsi toisaalta ilman parisuhdetta ei tule lapsia, niin eipä sitten ole koulutuksellakaan kysyntää. Mutta amiksen yleisiä aineita ei pidä missään tapauksessa vähentää. Meillä kun on ammattikorkeakoulut, jotka on luonteva jatkopaikka. Jo nykyiselläkin koulutuksella on haasteita läpäistä ammattikorkeen pääsykokeita. Vaikka lukio periaatteessa antaa paremmat matemaattiset pohjat, niin ongelmaksi muodostuu lukion negatiiviset asenteet. Lukiot eivät pahuuttaan halua tarjota oppilaille käsitöitä. Tämän takia lukiolaiset eivät selviä ammattikorkean työharjoittelusta, eivätkä laboraatioharjoituksista. Lukion opettajat on lisäksi niin ilkeitä ettei edes kemian ja fysiikan laboratoriotöitä saa tehdä itse. Lisäksi yo kirjoituksessa, estetään pääsy internettiin, vaikka se on juuri perusperiaate tietokoneella suoritettavissa koetehtävissä. Yo kirjoitus ei mitenkään palvele työelämän tarpeita.

      • Tottakai käännettiin parisuhteisiin, kun kyseessä on suhteet/sinkut -keskusteluryhmä.


      • Yogamies kirjoitti:

        Tottakai käännettiin parisuhteisiin, kun kyseessä on suhteet/sinkut -keskusteluryhmä.

        Mitta eikö silti lapsissa on tulevaisuus. Parisuhde enemmänkin väline siinä.


    • Anonyymi

      Niin miksi filosofian totori on älykkyydeltään noin 3 mensan mittarilla?

    • Anonyymi

      Lapset ja nuoret ansaitsevat saada kunnollisen koulutuksen.
      Peruskoulun jälkeen lukioon tai ammattioppilaitokseen.
      Kaikkien ei tarvitse mennä ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, mutta heidän, jotka sinne haluavat, pitäisi helpommin päästä opiskelemaan.

    • Anonyymi

      yleissivistyken merkitys on kuin Ahvenamaan cvenäläisyys ja arvottomuus=?

    • No siis ei ole yhtään tärkeää ja toisaalta on hieman tärkeää.

      Parin etsinnässä yleissivistyksellä on merkitystä, ainakin näin miehen vinkkelistä. Sen avulla on kartalla asioista ja mahdollisesti kykenee keskustelemaan laajemmasta aihevalikoimasta.

      Sitten parisuhteen kohdalla on tottakai kiva jos molemmat ovat suunnilleen yhtä pöljiä/fiksuja, mutta homma toimii muutenkin. Jälleen kerran näin miesvinkkelistä, että jos miehellä riittää sitä sivistystä, niin naisella voi olla kapeampi yleissivistys.

      Jos molemmilla on asenne kohdillaan, niin toinen kyllä auttavasti sivistää toista ja yleissivistyksen tasot lähenevät toisiaan suhteen kestäessä.

    • Hyvä yleissivistys kuuluu kaikille. Riittävä yleissivistyksen taso auttaa yksilöä tekemään parempia valintoja, arvioimaan saamaansa tietoa kriittisesti, toimimaan yhteiskunnassa jne. Mielestäni yleissivistävistä aineista ei saisi missään nimessä leikata, kuten ei koulutuksesta ylipäätään. Koulutus ja sivistys ovat ensiarvoisen tärkeitä yhteiskunnan toimintakyvyn ylläpitämisen kannalta.

      Arvostan myös kumppanissa hyvää yleissivistystä, vaikka kaikesta ei kaikkea tarvitsekaan tietää. Olisi kuitenkin turhauttavaa yrittää keskustella miehen kanssa, joka ei yhtään seuraisi aikaansa ja jolle joutuisi selittämään kaikki asiat juurta jaksain. Parhaimmillaan keskustelu parisuhteessa on monipuolista ja antoisaa niin, että molemmat voivat oppia toisiltaan jatkuvasti jotain uutta.

    • Minusta kouluissa on hyvä opettaa oman maan historiaa, yleisimpiä kasveja, eläimiä, lintuja ja hyönteisiä, eri maista ja mantereista asioita, eri paikkoja omassa maassaan kuten vaikka paikkakuntia, kansallispuistoja, järviä, jokia yms. Tärkeä taito olisi myös se miten toisia ihmisiä kohdellaan eli opetetaan myös käytöstapoja, koska on ihmisiä, joilta ne ovat täysin hukassa, koska kukaan ei ole opettanut niitä, kun on ollut lapsi tai nuori tai ei ole itse koskaan yrittänyt sisäistää niitä, vaikka olisikin opetettu. Näitä lueteltuja asioita kuka tahansa voi opiskella myös itsekseen omalla ajalla, jos haluaa.

      On varmaan totta, että nykyään ihmisillä niin sanotun yleistietouden taso on laskenut. Ei eroteta eri puita toisistaan tai vaikka telkkää ja tavallista sorsaa. Tai tiedetä kovinkaan paljon oman maan historiasta. Ennen vanhaan kouluissa piti opetella ulkoa esim. eri maita, Suomen eri jokia järviä, kaupunkeja yms. Kasvejakin oppi ihan kiitettävästi, kun kesälomilla piti kerätä kasviota.

      Itse en ole noin vanhaa sukupolvea, jotka esim. keräsivät kesälomilla kasvioita, mutta muistan, että meillä koulussa opeteltiin tarkkaan eri kasveja, lintuja (jopa eri lintujen ääniä opeteltiin tunnistamaan kasetilta ja sitten luonnosta), piti opetella ulkoa Suomen eri jokia, järviä, paikkakuntia ja myös eri maiden pääkaupunkeja. Historiaakin opetettiin ihan kiitettävästi sekä yleisimpien klassisten säveltäjien musiikkia sekä luettiin klassikkokirjoja.

      Parisuhteen kannalta ei ole kaikkein olennaisinta se kuinka paljon historiasta toinen tietää tai kuinka paljon maailman maita osaa luetella tai kuinka paljon eri vuosikymmenien bändejä ja artisteja osaa luetella tai elokuvia tai vaikka klassisia säveltäjiä tai kuinka monta kasvia, eläintä tai vaikka lintua osaa luetella ja tunnistaa, ilman näitäkin asioita parisuhde voi olla onnistunut, tosin sitten tietenkin on vähemmän keskusteltavaa, jos ei tiedä edes yleisimpiä kasveja, puita yms. luonnon asioita tai ei tiedä mitään minkään menneen vuosikymmenen elokuvista tai musiikista historiasta puhumattakaan.

      • Anonyymi

        ” Ennen vanhaan kouluissa piti opetella ulkoa esim. eri maita, Suomen eri jokia järviä, kaupunkeja yms. Kasvejakin oppi ihan kiitettävästi, kun kesälomilla piti kerätä kasviota”

        Nämä samat kuuluu nykyäänkin yläkoulun oppimäärään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Ennen vanhaan kouluissa piti opetella ulkoa esim. eri maita, Suomen eri jokia järviä, kaupunkeja yms. Kasvejakin oppi ihan kiitettävästi, kun kesälomilla piti kerätä kasviota”

        Nämä samat kuuluu nykyäänkin yläkoulun oppimäärään.

        Kasvion kerääminenkin? Siis kuivatuista kasveista.


    • Anonyymi

      Minulle hyvä yleissivistys on tärkeää. Minulle myös älykkyys on tärkeää (vaikkei sitä tällä palstalla saisi sanoakaan). Vaan tuon sanottuaan on tietenkin pakko todeta, että noilla voi tietenkin tarkoittaa montaa asiaa. Minä kuitenkin olen sapioseksuaali, joten noilla nyt vaan on minulle paljon väliä ja se nyt vaan ovat välttämättömyys, että kenestäkään siinä mielessä kiinnostun.

      • Anonyymi

        Vaan todetaan tähän nyt heti perään, että tietenkään nuo eivät ole AINOAT oleelliset asiat. Vaan ilman noita, ei synny edes kiinnostusta.


    • Anonyymi

      Tällä palstalla on jotain sellaista lämminhenkisyyttä, tytötkin voivat jutella omissa jnutuissaan asioita turvallisesti, joku voi aina eksyä jotain sanomaan, mutta ei niin vaarallista, lähinnä hassua jos eksyy keskustelusta toiseen, vahingossakin..

    • Miun sivistykseni ei ole tullut koulun penkiltä joten on suuria puutteita kasvualustassani. 🥰

    • Anonyymi

      Ammattikoulut pitäisi olla ammattiin valmistavia laitoksia, se että istut luokassa niin sinusta ei tule hitsaria, puuseppää tai muuta joka osaisi sen alan perus ja erikois asioita. Se että siellä mennään enemmistö erilaista höpöä ei auta todellisuudessa yhtään.

    • Anonyymi

      Sanna on on kuin Ivana... julma ennen synmäänsä, ja venäläismieinen kommuuneja kannaagtaa .. Sanna Julma, kuin Ivana Julma.

    • Anonyymi

      letä's just start again... lets säy you are livin at Äland... all pedophilestere and fises too i bet

      • Anonyymi

        Aloitetaan vaan alusta... asutaan vaikka Avenanmaalla... Mutt mitä pedofiilit tähän asiaan kuuluvat?


    • Anonyymi

      Nosw, sho ofrcdedfdedc ghed kill... tghosxte ... none of your consoufrn, didc muxz.

    • Anonyymi

      Haluta tappaa haamuksi,... ei ole paljon haittaa, mulle! Siis tappaa ketä?

      Jotenkuten ymmärrän väärin kirjoitettuakin tekstiä, ... mutt en tarkoitustasi!

    • No itse pidän kumppanin kanssa kaikenlaisista keskustelua tärkeänä osana suhdetta. Jos yleissivistys on sitä tasoa, että tietää vain ketä on tänä vuonna "temppareissa" ja mistä löytyy lähin s-ryhmän kauppa, ei hirveästi ainakaan minua nappasis...

      Ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, mutta ehkä olla kiinnostunut ja olla utelias...silloin usein yleissivistyskin on ihan hyvällä tasolla.

      En tiedä kyllä itse mitä yleissivistävää mun aikana amiskassa oli? Kai jotkut kielet ja talostieto tais olla yleissivistäviä... joku pakkoruotsi vois hyvinkin olla sieltä joutava...mutta ihan äidinkielen perusteet ois kyllä monelle tarpeen. 🤔

    • Anonyymi

      Yleissivistys on tärkeää, samoin hyvät käytöstavat ja sosiaaliset taidot.

      Parisuhteen etsinnässä auttaa vallan paljon, jos on hyvät suhteet vanhempiinsa ja ystäviinsä. Sanonta kuuluu raha tulee rahan luo, niin samalla tavalla suhde tulee suhteen luo.

    • Itse liittäisin ammattikouluihin teknikkolinjan. Vuosi yhteistä opetusta jonka jälkeen ne jotka haluavat pelkän ammattitutkinnon niin ammattiaineiden kimppuun ja teknikkolinja jatkaa yleissivistävien sekä ammattiaineiden kimpussa.

      Minusta ei ole oleellista onko laaja yleissivistys tai kapealta sektorilta syvää osaamista vaan se miten asian ilmentää. Nuorempana treffeille tuli nainen joka käytti tätä vähän kuin lyömäaseena. Varmasti oli lukenut ja osaava ihminen, en minä sillä, mutta kun tuntui että se oli valjastettu pistämään miehet koron alle. No hänestä meillä ei ollut kemiaa ja täytyy sanoa että olin samaa mieltä vaikka minusta kemia ei yleensä näin nopeasti ilmene.

      Onhan tietysti yleissivistyksellä paikkansa jos vaikka katsotaan uutisia yhdessä. Ei eduskunnan valiokuntia nyt tarvi tietää mutta hyvä jos tietää mikä ero on oppositiopuolueilla ja hallituspuolueilla. Sitten taas kiinnostus ja intohimo asioihin ja ilmiöihin kovastikin kompensoivat yleisisvistyksen mahdollisia aukkoja. Jos osaa piirtää ja nauttii siitä niin ei se minun silmissä teoksen arvoa vähennä jos toinen nyt ei osaa kaikkia taiteen aikakausia mainita.
      Itsekkin kovasti pidän luonnossa olemisesta ja vaeltamisesta vaikka en kaikkia luonnon ihmeitä tunnista.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1798
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1170
    3. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      108
      853
    4. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      787
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      52
      785
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      762
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      22
      740
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      730
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      709
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      706
    Aihe