Kesän sääennuste julki

Forecan mukaan kesään säästä olisi tulossa ainakin Etelä-Suomessa hieman tavanomaista lämpimämpi. Ja nyt kehotan teitä, jotka toivovat helteistä kesää ja myös niitä yli 30 asteen helteitä vielä hillitsemään jes-huutoja. Tämä on vain ennuste. Mitä vain voi vielä tapahtua. Itse en niin helteistä piittaa. Huudan enemmän jes, kun sääennusteessa sanotaan +10 ja tuntuu kuin +5 tai +5 ja tuntuu kuin 0 =D Toki pidän kesästä ja vihreydestä ja kasveista ja lämpökin ainakin silloin tällöin on ihan jees, mutta viileämmässä säässä jaksan paremmin kävellä ja nautin enemmän luonnosta.

Tässä Forecan kesäennuste:
https://www.foreca.fi/meteorologilta/o05h436c

27

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja muistakaa myös, että pitemmän ajan sääennusteet eivät ole välttämättä tosi luotettavia ja ovat alunperin kehitetty tropiikin säätilojen seurantaan.

    • Kesä on kesä, satoi tai paistoi. Pääsee lomalle.. :D

      • Jep, näin on.


    • Anonyymi

      Toivottavasti pitää paikkansa. Tietenkään ei tarvita pelkään auringonpaistetta ja tolkutonta hellettä, vaan myös vesisade on tärkeää. Vaan siis ihan omalla kohdallani, mitä enemmän mulle on tullut ikää, niin sitä enemmän kaipaan lämmintä kesää. Muksuna ei haitannut, vaikka lämpötila oli koko kesän tyyliin 15-18. Nykyään vituttaa palella ja lämpötilat yli 25 ovat minusta 👍👍👍.

    • Moi Norppa :)

      Yksi kesä mua vatutti aivan hiivatisti kun kun koko kesä oli hellettä ja sitten mulla kolmen viikon loma jossain elokuun-syyskunn taitteessa, josta kaksi viikkoa satoi vettä kuin aisaa. Lahdessa olisi ollut hommia enemmän kuin tarpeeksi - mistään ei tullut mitään. Kyllä vitutti (anteeksi kielenkäyttöni, sinä olet korrektimpi ja aivan upea palstalainen muutoinkin).

      Viileillä keleillä tosin pystyy tekemään hommia, se on hyvä. Mutta joskus olisi ihanaa loikoa sanikkaa ottaen (milloinkahan sekin ihme toteutuu?) ja fiilistellä ihan sitä ja tätä.

      Toisaalta, aurinko on myrkkyä. En enää siedä sitä. Ja puolisoni ei saa ottaa tippaakaan kuin suojatuissa vaatteissa, yksi syövistä ollut auringon aiheuttama.

      Silti, kesä on kesä. Tänään tein (hieman) pihahommmia. Olen siirtynyt jo vapaalle ja aion nauttia muutaman viikon tästä ennen taas kovaa uurastusta. Eilen satoi nin maan prkl:eesti lunta missä nyt oleilen, ei ollut kivaa ja tänään kylmä tarttui luihin ja ytimiin. Onneksi on sauna keksitty :)

      Ja koska en osallistu ikinä musiikkkiketjuihisi (johtuen siitä ettei ne ole minua), niin poikkeuksellisesti laitan sulle biisin

      https://www.youtube.com/watch?v=v2AC41dglnM

      Hyvää kesää kaikille! :)

      • Hyvä tuo "Thunderstruck".

        Toivottavasti tulee sopivasti kaikkea kaikille, vaikka eniten toivon viileämpää ja sitten myös leppeää kesäsäätä, joka sopii paremmin näille leveleille kuin kauhean kuumat helteet.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Hyvä tuo "Thunderstruck".

        Toivottavasti tulee sopivasti kaikkea kaikille, vaikka eniten toivon viileämpää ja sitten myös leppeää kesäsäätä, joka sopii paremmin näille leveleille kuin kauhean kuumat helteet.

        Thunderstuck on helevetin hyvä. Mun lemppari on ehkä Queen, mutta tämä toimii joskus... tietyissä tilanteissa :)

        Sulla on muuten hitoksen hyvä musiikkimaku ja kauheasti tietoa. Mua joskus ihan harmittaa etten viitti avata linkkejä. Johtuu siis tuosta edellä mainutusta syystä ja toisesta.


      • elisakettu kirjoitti:

        Thunderstuck on helevetin hyvä. Mun lemppari on ehkä Queen, mutta tämä toimii joskus... tietyissä tilanteissa :)

        Sulla on muuten hitoksen hyvä musiikkimaku ja kauheasti tietoa. Mua joskus ihan harmittaa etten viitti avata linkkejä. Johtuu siis tuosta edellä mainutusta syystä ja toisesta.

        Ja lisäys, olen älyttömän iloinen kun olen päässyt käymään myös ACDC-n konsertissa. Queenista en tiennyt mitään, ennenkuin erosin edellisestä puolisostani. Kumma juttu.


      • Ei kaikkien tarvitse osallistua kaikkeen. Itsekin kommentoin vain niihin ketjuihin, jotka kiinnostaa.

        Lähes jokakesäinen näky on keskustan kadulla tai jossain muualla vastaan tuleva mies, joskus nainenkin, jonka iho on kirkkaanpunainen, koska auringolta ei ole tajuttu suojautua. Välillä näkee myös teini-ikäisiä ja parikymppisiä nuoria, jotka ovat lojuneet liian kauan auringon alla rannalla tai jossain muualla ja iho on palanut. Ja varsinkin miehet eivät käytä aurinkorasvaa, välillä se unohtuu muiltakin lierihatusta ja muusta suojasta puhumattakaan.


      • elisakettu kirjoitti:

        Thunderstuck on helevetin hyvä. Mun lemppari on ehkä Queen, mutta tämä toimii joskus... tietyissä tilanteissa :)

        Sulla on muuten hitoksen hyvä musiikkimaku ja kauheasti tietoa. Mua joskus ihan harmittaa etten viitti avata linkkejä. Johtuu siis tuosta edellä mainutusta syystä ja toisesta.

        Mun ykkössuosikki AC/DC:ltä on "Highway to hell". Kakkonen on "Let there be rock". Kolmosena ehkä "Thunderstruck". Ja suosikki tuon poppoon laulajista on Bon Scott.

        Mulla on paljon suosikkeja. Tänä vuonna olen kuunnellut rockbändeistä eniten Bad Companya ja Sladea . Viime vuonna loppuvuodesta kuuntelussa oli Rush. Kaikki peräisin 1970-luvulta.

        Queenia en ole kuunnellut pitkään aikaan, mutta tykkään.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ja lisäys, olen älyttömän iloinen kun olen päässyt käymään myös ACDC-n konsertissa. Queenista en tiennyt mitään, ennenkuin erosin edellisestä puolisostani. Kumma juttu.

        Ostin aikaisemmin keväällä Brian Johnsonin muistelmat. Oli hyvä kirja. Brianilla on paljon asiaa. Hän kertoo lapsuudestaan, nuoruudestaan, siitä miten yritti keikkailla eri paikallisbändien kanssa ja saada näkyvyyttä laulajana, työskentelystään tehtaassa, tuulilasien korjaajana ja omassa vinyylikattofirmassa (autojen vinyylikattoja), ensimmäisestä avioliitostaan sekä siitä miten hänestä tuli AC/DC:n laulaja sekä levyn "Back in black" teosta.


    • Ai se oli Forecan ennuste, no sitten ei tartte huolehtia, se pitää paikkansa hiukan paremmin kuin mun ennuste sunnuntaiaamuna krapulakusistani.

      Niillä on aina ns. kesäkaudella pari astetta paremmat kelit kuin Laitoksella ja muutenkin tuntuu olevan lähinnä poutaa. Kun tulee sadetta, niin F:n mukaan tulee hienoja ukkosmyrskyjä, Laitos tyytyy vain sateeseen ja satunnaisiin ukkosiin.

      Ja niin edelleen.

      • Itse seuraan säätä Forecasta. Katson yleensä 10 vrk sää. Enemmän tulee kuitenkin seurattua säätä keväisin, kesällä ja syksyllä kuin talvisaikaan.

        Saa nähdä miten ennuste toteutuu vai sataako juhannuksena vettä vai peräti lunta.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Itse seuraan säätä Forecasta. Katson yleensä 10 vrk sää. Enemmän tulee kuitenkin seurattua säätä keväisin, kesällä ja syksyllä kuin talvisaikaan.

        Saa nähdä miten ennuste toteutuu vai sataako juhannuksena vettä vai peräti lunta.

        Mä olen vertaillut puolihuolimattomasti F:n ja Laitoksen ennusteita, niin siksi kommentoin noin, ei ole jäänyt kovin hyvää kuvaa F.n ennusteista niillä alueilla millä minä yleensä liikun.


    • Anonyymi

      Toivottavasti ei tule kuumaa kesää taas, nimittäin inhoan kuumia kesäpäiviä 😬. Auringonvalo on yksikäsitteisesti haitallista iholle, ja joutuu käyttämään takkia tai pitkähihaista paitaa, että kädet eivät saa aurinkoa liikaa.

      T. Lidl-mies

      • En itsekään toivo kauhean helteistä.


      • Tässä alkuperäinen Mikko Alatalo. "Aurinko paistaa ja vettä sattaa - Taitaa tulla kesä".

        https://www.youtube.com/watch?v=nCKAnfmzO4s

        Hyvä biisi ja sopii hyvin Suomen kesään, sillä juuri keväällä ja alkukesästä sataa vettä auringon paistaessa, sillä päivät ovat pitemmät ja ohi on talven lumisade. :) Hyvää kesää kylmän kevään hetken jälkeen! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen Mikko Alatalo. "Aurinko paistaa ja vettä sattaa - Taitaa tulla kesä".

        https://www.youtube.com/watch?v=nCKAnfmzO4s

        Hyvä biisi ja sopii hyvin Suomen kesään, sillä juuri keväällä ja alkukesästä sataa vettä auringon paistaessa, sillä päivät ovat pitemmät ja ohi on talven lumisade. :) Hyvää kesää kylmän kevään hetken jälkeen! :)

        Ei sitä biisiä oikeasti pysty kuuntelemaan, tai turskaa korvista veret ulos. 🤣


    • Anonyymi

      Kesä, kuin kesä, kelpaa mulle! Joka tapauksessa kasvatan juurekset ja kesäperunat itse. Mansikkamaastakin saan ensimmäisen kunnonsadon ehkä... riippuu kukinnasta ja pölyttäjistä. Vedenpuutetta meillä tuskin on; porakaivo ja lampi. Eli porakaivosta letkutan vettä lampeen ja vuorokauden kuluttua, se on sopivan lämmintä ja hapettunutta, kasvien kasteluun. Siitä vaan sadettajat päälle, niitä kyllä pitää siirtää paikasta toiseen, mutt muuten helpottavat työtä huomattavasti.

      Vesiletkua mulla on riittävästi paikoillaan koko kesän, ja jatkokappaleita on, niiden yhdistäminen ei ole työlästä. Verrattuna alkuaikoihin, kun noita apuvälineitä en vielä ollut hankkinut ja kannoin ämpäreillä vettä lammesta ja kastelukannulla kastelin.
      Porakoivon valmistuttua mulla oli uppopumppu lammessa ja parilla letkulla kastelin juuresmaatani, sormet suunnilleen jäässä, painaessani letkun pään lyttyyn; vesi suihkuksi. Tulevana kesänä mulla risteilee vesiletkua puutarhassa ja mä siirtelen ainoastaan sadettimia paikasta toiseen, yhdistäen ne letkuihin ja pumppu taas käyntiin.

      Mutt kyllä mulla kitkentää ja harvennusta riittää ihan kiitettävän paljon, ehkä tuholaisten torjuntaakin joudun harrastamaan,(etanat) jollei alivuokralaiset hoida omaa osuuttaan (lintupönttöjen asukkaat). Hedelmä puissa muuten on jo silmuja havaittavissa, huomasin tänään. Mä kyllä nautin tällä hetkellä ajatellessani tulevaa kesää ja samalla pelkään ettei mun aikani riitä aivan kaikkeen, mihin tarvitsisin.

      Mimmillekin pitää löytyä omaa aikaa, ei riitä ett nukutaan vierekkäin. Mimmin puhe on alkanut vasta kehittymään ja keskustelut keskenämme pitäisi käydä ajan kanssa, eikä sattumanvaraisesti, pakosta jos on aikaa. Kolmipyöräisellä voi opetella ajamista, uskoakseni on jo kyllin vanha oppimaan pyörän polkemisen... vuosi sitten se ei onnistunut, kun sai isältään lahjaksi kolmipyöräisen.

      Ostin tilalle potkupyörän, luojan kiitos sellaisesta joku täältä vihjaisi mulle.
      Sen käytön Mimmi oppi samalla kun käsitti miten säilyttää tasapainonsa. Hän kurvaili tuvassa paljon talviaikaan, "harrasti pyöräilyä sisätiloissa, fiksulikka";
      totesi broidini, kun oli tulla yliajetuksi.
      Äänestä kyllä kuuli enemmänkin, oli selvästi närkästynyt moisesta harrastuksesta, lähinnä mulle, kun annoin Mimmille vapauden potkutella pyörällään ympäri tupaa!

      Syystä; että lapsen tasapaino siinä leikissä kehittyi, eikä pudonnut korkealta, jos kaatui pyörineen lattialle. Kyllä vanhemmat ihmiset sen verran voivat omia askeleitaan varoa, ettei ihan kiitoradalle mene kävelemään. Ainoastaan Emoa, yritin varjella toisinaan ja panin potkupyörän eteiseen, Emon ollessa meidän puolella... johon Mimmikin sopeutui aika nopeaan, ett pyörä menee eteiseen siksi ajaksi!

      Kesäaikaan Mimmillä on iso ja turvallinen piha pyöräillä kolmipyöräisellään, taatusti ei joudu kenenkään yliajamaksi.... eikä myöskään, pääse livahtamaan edes ryömien portinalitse, ajotielle asti. Kiitos siitä kuuluu Randelle, hän hiukan antoi neuvojaan, ja Mikko toteutti neuvot portin suhteen. perhana pitää.

      • Anonyymi

        Tiedätkö milloin kannattaa kylvää siemenet maahan porkkanoille, persiljalle, kurkulle jne? Että ehtii saada satoa kesän lopulle. Nyt olisin menossa mökille tässä kuussa. Ja pitäisi pieni pläntti raivata näille kasvumaalle.

        T. Lidl-mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö milloin kannattaa kylvää siemenet maahan porkkanoille, persiljalle, kurkulle jne? Että ehtii saada satoa kesän lopulle. Nyt olisin menossa mökille tässä kuussa. Ja pitäisi pieni pläntti raivata näille kasvumaalle.

        T. Lidl-mies.

        Persiljan voit kylvää vaikka tänään kukkaruukkuihin, kastelet päivittäin ja pidät mahdollisimman valoisassa paikassa. Kesäkuun puolella istutat persiljaruukkusi avomaalle sopivin välein, ne nimittäin kasvavat ja tuuhentuvat kesän aikana huomattavasti.
        Persiljanjuurakko jätetään syksyllä maahan, se on kaksivuotinen kasvi joka kasvaa seuraavana vuonnakin samassa paikassa, yleensä entistä satokauttaan paremmin.
        Mulla on tapana kylvää persiljaa joka vuosi, satoa kun saa ensimmäisenä siitä viimevuonna kasvaneesta juurakosta. Suosittelen tätä samaa konstia sulle.

        Toukokuun toisella viikolla, mä kylvän ensimmäiset pari riviä porkkanansiemeniä 0,5 cm syvyyteen maahan ja seuraavalla viikolla toiset kaksi riviä. Harvennuskin tulee silloin yleensä pienellä viiveellä, ei tarvitse yötämyöten kasvimaalla kyykkiä rikkaruohojen poistossa ja porkkanoita harventaen. Jos sulla on hiekkaa kannattaa vako peittää hiekkavanalla, porkkana vakojen välit on silloin helppo kraapaista kerralla puhtaiksi rikkaruohoharalla, kun tiedät tarkkaan missä porkkanansiemenet ovat vasta itämässä. Porkkana itää maassa 2-3 viikoa ennenkuin nousee pintaan, joten älä hätäänny, jos olet pitänyt maan kosteana, kyllä se nousee kunhan kerkee.

        llmeisesti avomaankurkkua tarkoitat, sen viljely sujuu kyllä avomaalla, mutt on mielestäni hankala kasvi, jos ett pääse päittäin sitä kastelemaan. Mä kastelen aamuisin sekä iltasin, aamuisin letkukastelulla taimiston väliin maahan ja varon kastamasta lehtiä, palavat auringossa helposti taimivaiheessa, iltaisin kytken sadettajat päälle ja suihkuttavat taimet sekä maan todella märäksi, kurkku tarvitsee vettä.( ja lannoitetunmaan) Kun taimet ovat kehittyneet 30-50 cm pituisiksi, alkavat pärjäämään vähemmälläkin hoidolla.Kunhan pari kertaa viikossa ne uittaa/kastelee kunnolla. Ja syyskesästä jos sattuu pakkasia esiintymään, kannattaa sadettimet pitää päällä, hallan takia, sadetettavavesi estää kurkkujen paleltumisen.

        Kurkun kasvatus kuulemma onnistuu omalla parvekkeellakin paremmin, parvekelaatikossa, kuin kerran viikossa jossain mökillä, kilometrien päässä.
        Ainakin tähän asti, avomaan kurkku on ollut kohtuullisen halpaa; kaupastakin ostettuna.
        Ainahan sitä voi kokeilla ja omista virheistään myös oppii... ei tee toista kertaa samaa virhettä.
        Entäs yrteistä; tilli, meirami, salvia, tinjami tai osta taimimyymälästä lipstikan taimi tai kaksi. Siihen loppuu lihaliemen ostaminen, moneltakin kotikokilta!
        trollikka


    • Anonyymi

      tulee joku jätti-galaksi joka ahmii suuhunsa linnunadad pikku galaksina

    • Anonyymi

      Siis piti lähteä pelastusoperatioon kesken kirjoituksen. Mimmi oli istunut potalla, pissalla otaksuin, ja seuraavaksi näin Mimmin housut kintussa ja pyllypystyssä: hee..ei!
      Eli neiti oli vääntänyt kaikessa hiljaisuudessa tortun pottan pohjalle.

      Imoitti tuolla hihkaisullaan tarvitsevansa pyyhkijän apua, ei hän vielä osaa sitä itse tehdä, niin etten mä joudu pesemään muksua ja vaatteita, mahdollisesti vielä muutakin. Asiasta olen hänelle huomauttanut monasti ja nykyään se oppi on mennyt myös perille... ei kisko enää "pikkareitaan" ainoastaan ylös, ja jatka leikkejään. Sitäkin on sattunut, vaippoihin kun teki ei kyllä nukkunut tai leikkinyt kakkat housuissa!
      Mutt pyyhkimättömän peffan kanssa kyllä vois leikkiä, housut mähtärässä???
      Pyllyn pyyhin kosteusliinoilla ovat käteviä, ei tarvitse neitiä riisua, pestäkseni hänen peffansa putipuhtaaksi. Pari kosteuspyyhettä menee samalla kertaa WC pytystä; tortun kera alas.
      trollikka

    • Se on hienoo, että kesä on kesä ja talvi talvi. Vaikken mä jälkimmäisestä niin paljoo tykkääkään. Mutta tylsäks se menis jos sää ois jotain plus viisi ympäri vuoden, kuin islannissa. Parempi vaan että sitä lämpöö tulee meillekin ihan senkin kannalta ettei etelä eurooppa kuumene liikaa, vähän ilmamassat sekoittuu. Se on kuitenkin ihmisen kannalta eri asia, onko lämpötila 30 vai 40. Sääkarttoja katsellessa näkyy selvästi, että aina kun meillä on koleeta nousee espanjassa 40 asteeseen ja se on jo liikaa, kun se on yli ruumiinlämmön. Mä oon tosiaan ulkotöissä, eikä 30 ole liikaa, kun muistaa juoda vettä. Jos on ittensä lihottanu, ettei kuumuutta kestä, niin kannattaa valita työ, joka tehdään ilmastoidussa sisätilassa. Elämä on valintoja, eikä kenenkään pidä omista ratkaisuista antaa toisten kärsiä.

    • Anonyymi

      Kuukauden päästä muutan kesämökilleni ja olen siellä elokuun loppuun asti. Niin olen tehnyt monena vuotena. Kuumaa keää odotan mutta ei se aina ole kuumaa. Kyllä sataakin välillä mutta kesämökillä on aina jotain tekemistä. Kävin tällä viikolla mökillä tekemässä valmisteluja ja siivoamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4032
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      239
      2527
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      247
      2414
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1914
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      95
      1711
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1517
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1316
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      345
      1187
    9. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1046
    10. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      80
      971
    Aihe