Cooperin testiä on kritisoitu kouluissa siitä, että testataan juoksukuntoa, vaikka ei ole yhtään harjoiteltu juoksua. Eihän matikan kokeessakaan kysytä sellaista, mitä ei ole harjoiteltu. No miksei juoksua sitten harjoitella koulussa? Pallopelejä kyllä pelataan joka viikko, mutta peruskuntolenkkeilyä ei tehdä liikuntatunneilla ollenkaan, vauhti- ja maksimikestävyydestä puhumattakaan. Kotitehtäväksikin voisi antaa lenkkeilyä. Luulen, että oppilaat alkaisivat pitämään peruslenkkeilystä, kun oppisivat miten rentoa sen pitää olla. Kuin leikkiä.
Kestävyysjuoksun harjoittelu koulussa
15
376
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä meillä ainakin juostiin koulussa liikuntatunnilla lenkkiä silloin tällöin.
- Anonyymi
Meillä ei juostu kertaakaan harjoituslenkkejä. Suunnistus tunnilla sai juosta halutessaan ja sitten tietenkin Cooperin testissä pääsi juoksemaan.
- Anonyymi
Ei taideta Cooperia enää monessakaan koulussa juosta?
Aiemminkin sillä on ollut tarkoitus testata kuntoa yleisesti. Ei koululiikunnan tarkoitus ole muutenkaan täyttää lasten ja nuorten liikunnan tarvetta, vaan oletus on, että jokainen liikkuu omalla ajallaan. Ennen näin olikin lähes kaikkien kohdalla, nykyään valitettavasti vähemmän. Koululiikunnan päätarkoitus on esitellä lapsille eri lajeja siinä toivossa, että innostuisivat jostain.
Ehkäpä olet huomannut, että varusmiesten kuntoa testataan Cooperin testillä, vaikka ei sielläkään mitään juoksukuntoa rakenneta. Vapaa-ajalle sielläkin treenit on sijoitettava, jos haluaa kuntoa kehittää. - Anonyymi
Joka päivä kotiläksyksi 45min hölkkää, ja kerran viikossa liikuntatunneilla intervallitreeni.
- Anonyymi
Miten pitää huoli lenkin rentouvesta?
- Anonyymi
Minä olisin pitänyt koululiikunnasta, jos siellä olisi ollut joka kerta rentoa nylkkyä niiden ainaisten pallopelien sijaan.
- Anonyymi
Juu. Meillä oli ala-asteella kerran hölkkää liikunnassa, ja yläasteella kerran suunnistusta. Kuntotestejä/kilpailuja kyllä oli puolivuosittain, mutta eipä niitä koskaan treenattu. Sama se oli leuanvetotestin kanssa, sitä kyllä testattiin, muttei koskaan treenattu.
- Anonyymi
Ala-asteella olisi opetettava hölkkä juoksun perusteet. Vaikea harjoitella juoksua, kun ei tiedä, miten sitä tehdään. Aina aivan liian kovaa!
- Anonyymi
Juu. Kumma ettei koulussa opetettu hitaan hölkän saloja.
- Anonyymi
Vain vanhat jääräopettajat laittavat koulussa juoksemaan Cooperia. Koululiikunnan tarkoitus on tutustuttaa lapsia eri lajeihin siinä toivossa, että innostuisivat harrastamaan liikuntaa. Ei todellakaan ole tarkoitus testata kuntoa tai muuten laittaa lapsia paremmuusjärjestykseen. Mikäli liikunnasta annetaan arvosana, tulee sen perustua yksinomaan osallistumisaktiivisuuteen eikä millään tavalla suorituskykyyn.
- Anonyymi
Kuule puhut paskaa
- Anonyymi
Meillä vanha jääri järjesti joka kevät ala-asteella koulun maastojuoksukilpailut. En pärjännyt, eikä sitä juoksua koulussa harjoiteltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä vanha jääri järjesti joka kevät ala-asteella koulun maastojuoksukilpailut. En pärjännyt, eikä sitä juoksua koulussa harjoiteltu.
Meillä vanha jäärä järjesti Coopereita ja vaikka mitä kilvanjuoksuja. Voitin kaikki 800 m ylöspäin. Oli kiva voittaa, mutta silti olen vahvasti sitä mieltä, että nykyisen opetusohjelman mukainen lähestymistapa on paljon parempi. Urheileville lapsille liikuntatunnit ovat kivoja, mutta turhia. Oleellista olisi kannustaa liikuntaharrastusten pariin ne, jotka eivät vielä liiku. Siihen toimii todella huonosti se, että korostetaan vähemmän liikkuneiden heikompaa kuntoa ja taitoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä vanha jäärä järjesti Coopereita ja vaikka mitä kilvanjuoksuja. Voitin kaikki 800 m ylöspäin. Oli kiva voittaa, mutta silti olen vahvasti sitä mieltä, että nykyisen opetusohjelman mukainen lähestymistapa on paljon parempi. Urheileville lapsille liikuntatunnit ovat kivoja, mutta turhia. Oleellista olisi kannustaa liikuntaharrastusten pariin ne, jotka eivät vielä liiku. Siihen toimii todella huonosti se, että korostetaan vähemmän liikkuneiden heikompaa kuntoa ja taitoja.
Meillä ala-asteen aikana KERRAN tehtiin liikuntatunnin aikana hidas hölkkälenkki. Oli mukavan rentoa kun ei kilpailtu.
- Anonyymi
Pitäisi kyllä peruskoulussa olla ohjattua hölkkäharjoittelua kerran viikossa, ja kotitehtävänä viisi lenkkiä viikossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565160Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202305- 1031494
- 921436
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2041398En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231386Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681135Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly81090- 721017
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2671015