Sähköavusteisten polkupyörien nopeus

Anonyymi-ap

Amerikassa myytävissä pyörissä sähköavustus loppuu vasta 32 km/h nopeudessa ja euroopassa 25 km/h:ssa. Kuulemma siellä ei kuitenkaan tapahdu merkittävästi enempää onnettomuuksia. Onko siellä paremmat pyörätiet, liikennekulttuuri vai kenties älykkäämpiä ihmisiä? Mielestäni suomessakin polkupyörillä saisi olla ainakin 30 km/h rajoittimet ( scooteissa 20 km/h enintään). Rakenteellisestihan tehdaspyörät ovat samoja malleja Usa:ssa ja euroopassa.

53

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka avustus loppukin 25 km/h kohdalla, niin saahan lihasvoimin polkea lujempaa, mikäli vain tilanne sen sallii ja jerkkua on reisissä. Sen kun ajat lujempaa. Nopeus pitää kuitenkin aina sovittaa tilanteisiin sopivaksi. Jalankulkijoiden läheisyydessä on pyöräilijä velvollinen sovittamaan oma nopeus jalankulkijoiden mukaan sopivaksi.

    • Anonyymi

      Suomessa kevyen liikenteen väyliä kohtalaisen hyvin Amerikkaan verrattuna ja ne ovat ahkerassa jalankulkijoiden käytössä myös. Ei ole kovin turvallista jos lihasheikkoudesta kärsivät huterat ihmiset saavat allensa nopean tehokkaan sähköpyörän ja "voimainsa" tunnossa kaahailevat jalankulkijoiden seassa. Amerikassa suuret nopeudet ihan perusteltavissa kun pyöräilijät joutuvat autotiellä ajamaan enimmäkseen, etäisyydetkin USAssa pitempiä.

      • Anonyymi

        Perustele jatkuvat kommenttisi lihasheikkoudesta ja huteruudesta. Jos haluat päteä sillä että itse haluat kuntoilla lihasvoimaisesti ei mielestäni ole asiallista haukkua mukavuudenhaluisia ja ei hikoilevia ihmisiä vammaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele jatkuvat kommenttisi lihasheikkoudesta ja huteruudesta. Jos haluat päteä sillä että itse haluat kuntoilla lihasvoimaisesti ei mielestäni ole asiallista haukkua mukavuudenhaluisia ja ei hikoilevia ihmisiä vammaisiksi.

        mulla on reidenympärys 70 senttiä
        nopeus keskimäärin 45 kiloometria tunnissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on reidenympärys 70 senttiä
        nopeus keskimäärin 45 kiloometria tunnissa

        Kaikki vähemmän voimakkaatko ovat mielestäsi lihasheikkoudesta kärsiviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele jatkuvat kommenttisi lihasheikkoudesta ja huteruudesta. Jos haluat päteä sillä että itse haluat kuntoilla lihasvoimaisesti ei mielestäni ole asiallista haukkua mukavuudenhaluisia ja ei hikoilevia ihmisiä vammaisiksi.

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..

        Jos ei ole edellytyksiä kuskiksi, niin sitten ei pidä ajaa sellaisella ajoneuvolla. Pätee ihan potkulaudasta rekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..

        Taidat nyt sekoittaa rullatuolin ja polkupyörän , oisko sulla kremppaa pääkopassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on reidenympärys 70 senttiä
        nopeus keskimäärin 45 kiloometria tunnissa

        Keskimääräinen nopeus 45 km/h on kyllä täyttä lavrovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat nyt sekoittaa rullatuolin ja polkupyörän , oisko sulla kremppaa pääkopassa?

        Se on pyörätuoli, ei rullatuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole edellytyksiä kuskiksi, niin sitten ei pidä ajaa sellaisella ajoneuvolla. Pätee ihan potkulaudasta rekkaan.

        Miten tuo liittyy sähköpyörien nopeuksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..

        Jos normaalipyöräily ei olisi jollekin mahdollista niin ei silloin pystyisi ajamaan sähköpyörälläkään. Ei niiden käsittelyssä juuri ole eroja, sähköavusteinen vain antaa lisävoimia ylämäkiin ja vastatuuleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos normaalipyöräily ei olisi jollekin mahdollista niin ei silloin pystyisi ajamaan sähköpyörälläkään. Ei niiden käsittelyssä juuri ole eroja, sähköavusteinen vain antaa lisävoimia ylämäkiin ja vastatuuleen.

        Jos on lihasheikkoutta niin voimantuotto on vajavaista ja lihakset myös väsysät nopeasti niin matkat jäisivät kovin lyhyiksi. Sähköavustuksella kompensoidaan vajavaisia lihaksia ja mahdollistetaan pidemmät pyörämatkat. Tämä on lihasheikkoudesta kärsivälle kuntouttavaa ja parempi kuin täysisähköinen liikkuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..

        älä jauha p.skaa, samalla tavalla autot on sitten samaan tarkoitukseen.
        Mistä teitä sikiää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä jauha p.skaa, samalla tavalla autot on sitten samaan tarkoitukseen.
        Mistä teitä sikiää

        Taitaa olla vain yksi tyyppi joka aina hourailee noista "lihasheikkouksistaan",oisko vaan kateellinen sähköpyöräilijöille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä jauha p.skaa, samalla tavalla autot on sitten samaan tarkoitukseen.
        Mistä teitä sikiää

        Jo nimi sähköavusteinen kertoo kyseessä olevan apulaite. Se että normaalisti polkemaan kykenevät ovat ottaneet ajoon sähköpyöriä ei poista sähköavusteisen syntyhistoriaa apuvälineeksi.
        Autot eivät erottele kuskeja fyysisten rajoitteiden pohjalta. Ne eivät ole lihasvoimin liikkuvia. Niihinkin voidaan tarpeenvaatiessa tehdä erilaisia apuvälineitä esim. käsihallintalaiteita, jos on vakavia rajoituksia mutta ei sellaisilla toimintakykyiset aja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nimi sähköavusteinen kertoo kyseessä olevan apulaite. Se että normaalisti polkemaan kykenevät ovat ottaneet ajoon sähköpyöriä ei poista sähköavusteisen syntyhistoriaa apuvälineeksi.
        Autot eivät erottele kuskeja fyysisten rajoitteiden pohjalta. Ne eivät ole lihasvoimin liikkuvia. Niihinkin voidaan tarpeenvaatiessa tehdä erilaisia apuvälineitä esim. käsihallintalaiteita, jos on vakavia rajoituksia mutta ei sellaisilla toimintakykyiset aja.

        Selvitäpäs meille nyt tuo sähköavusteisten pyörien virallinen historia lähdetietoineen. Taitaa olla kyse vain sinun harhoistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nimi sähköavusteinen kertoo kyseessä olevan apulaite. Se että normaalisti polkemaan kykenevät ovat ottaneet ajoon sähköpyöriä ei poista sähköavusteisen syntyhistoriaa apuvälineeksi.
        Autot eivät erottele kuskeja fyysisten rajoitteiden pohjalta. Ne eivät ole lihasvoimin liikkuvia. Niihinkin voidaan tarpeenvaatiessa tehdä erilaisia apuvälineitä esim. käsihallintalaiteita, jos on vakavia rajoituksia mutta ei sellaisilla toimintakykyiset aja.

        Sähköpyöriä myydään muuten nykyisin yhtä paljon kuin tavallisia pyöriä , joten kyllä sulla vastustamisen sarkaa riittää kuin don quijotella aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on nimenomaan kehitetty avustamaan lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsiviä joilla pyöräily normaalisti ei olisi muuten mahdollista. On lisäksi kolmipyöräisiä versioita niille joilla tasapaino heittää.
        Ongelma näissä avustimissa on että ne ovat vain jaloille mutta jarruissa ei ole kompensoitu heikkoa sormien puristusvoimaa joten nopeusrajoitinten käyttö näissä on hyvin perusteltu ettei jarrutusmatkat venähdä hyvinkin vaarallisiin mittoihin..

        Sähköavusteista ei ole kehitetty nimenomaan "lihasheikkoudesta ja surkastumista kärsiville", kuten eri ketjuissa joku kehityksestä jälkeen jäänyt niiden vastustaja toistuvasti väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole edellytyksiä kuskiksi, niin sitten ei pidä ajaa sellaisella ajoneuvolla. Pätee ihan potkulaudasta rekkaan.

        Mistä edellytyksistä on kysymys? Ajokortti vaaditaan autoiluun ja moottoripyöräilyyn, polkupyöräilyssä oma järki ratkaissee ajokyvyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on lihasheikkoutta niin voimantuotto on vajavaista ja lihakset myös väsysät nopeasti niin matkat jäisivät kovin lyhyiksi. Sähköavustuksella kompensoidaan vajavaisia lihaksia ja mahdollistetaan pidemmät pyörämatkat. Tämä on lihasheikkoudesta kärsivälle kuntouttavaa ja parempi kuin täysisähköinen liikkuminen.

        Olet ilmeisesti lihasheikkoudesta kärsivä kun niin hyvin tiedät tämän aiheen. Suurin osa sähköpyöräilijöistä kärsii vain hikoilusta ja hengästymisestä.


      • Anonyymi

        Pyörässäni nopeudenrajoitin on amerikan säädöissä ja minulla ei ole ollut mitään ongelmia pyöräteillä ajaessani. Hidaatan nopeteni aina tilanteen mukaan sopivaksi ja kun on tilaa ajaa 32 km/h ei siitä mielestäni ole mitään haittaa kenellekään. Monet luomumaantiepyöräilijätkin ajavat tuolla nopeudella kevyen liikenteen väylillä. Miksi amerikkalaiset olisivat liikenteessä sen kyvykkäämpiä kuin me eurooppalaisetkaan? Tästä tulee jo ylihuolehtivaisuus mieleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on reidenympärys 70 senttiä
        nopeus keskimäärin 45 kiloometria tunnissa

        Sittenhän sun nimi on helppo löytää maailman nopeimpien pyöräilijöiden listoilta. Tuollaisella keskinopeudella pääset helposti mihin tahansa maailman kymmenestä parhaasta tehdastallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat nyt sekoittaa rullatuolin ja polkupyörän , oisko sulla kremppaa pääkopassa?

        Onhan ne osika lähellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vain yksi tyyppi joka aina hourailee noista "lihasheikkouksistaan",oisko vaan kateellinen sähköpyöräilijöille...

        No ei välttämättä tiedän autoilijan jolla on yli 150k arvoinen auto pitää sähköpyörä vajaakuntoisten hommana myös hän osti 10k arvoisen mt pyörän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti lihasheikkoudesta kärsivä kun niin hyvin tiedät tämän aiheen. Suurin osa sähköpyöräilijöistä kärsii vain hikoilusta ja hengästymisestä.

        Siis vajaa kuntoisuudesta keuhko sydän mmen vajaatoimintaa hengästyy vain puöräilystä


    • Anonyymi

      45 km/h kulkevia "speed pedeleccejä" on monella valmistajalla. Sellainen tarvitsee liikennevakuutuksen eikä tuollaisella pyörällä saa ajaa kevyen liikenteen väylillä ellei erikseen sallittu. Mopot saatiin onneksi pois kelveiltä joten ei sinne kaivata enää mitään nopeita sähköpyöriä.

      • Anonyymi

        30 km/h ei ole kovin suuri nopeus ja tietysti tilanteen mukaan pitää hiljentää vauhtia. Mopoilla nopeus oli 45 km/h myös pyöräteillä ja kuskit useimmiten kasvuikäisiä (myös aivojen osalta) ja käytös välinpitämätöntä muita kohtaan.


    • Anonyymi

      Tavallisella polkupyörällä kahtakymppiä saa jo polkea lujaa.

      • Anonyymi

        Riippuu pyörästä ja pyöräilijästä. Mikä on sitten tavallinen polkupyörä? Tavallisella maantiepyörällä tuo ei ole kummoinen temppu. Tavallisella hybridipyörälläkin onnistuu melko helposti. Raskaasti poljettavalla pyörällä ei välttämättä onnistu, oli pyörä sitten minkälainen tahansa.


      • Anonyymi

        Itse huonokuntoisena ja ylipainoisena pääsen 15 kg markettihybridillä 20 km/h keskinopeuteen kunhan on melko tasaista eikä kovin kovaa vastatuulta. Spandexit sujahtelee kuin luodit ohitse. Alamäet sentään melko samaa nopeutta päästään :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse huonokuntoisena ja ylipainoisena pääsen 15 kg markettihybridillä 20 km/h keskinopeuteen kunhan on melko tasaista eikä kovin kovaa vastatuulta. Spandexit sujahtelee kuin luodit ohitse. Alamäet sentään melko samaa nopeutta päästään :)

        Markettihybridille ihan hyvä keskinopeus.


    • Anonyymi

      Sähköpyörien vaaroista tehty tutkimus: https://www.itf-oecd.org/safety-e-bikes-netherlands

      Bing tekoälyn summaus tutkimuksesta:
      "Tämä on yhteenveto asiakirjasta:

      Asiakirja on tapaus-verrokkitutkimus, joka vertaa sähköpyörien ja tavallisten polkupyörien käyttäjien välisen onnettomuuden todennäköisyyttä ja loukkaantumisvakavuutta Alankomaissa. Se käyttää tietoja poliisin tilastoista ja sairaalahoitoon joutuneista analysoidakseen tekijöitä, jotka vaikuttavat sähköpyöräonnettomuuksien riskiin ja seurauksiin. Tärkeimmät tulokset ovat:

      Sähköpyörän käyttäjät ovat todennäköisemmin osallisina yksittäisajoneuvo-onnettomuuksissa kuin tavallisten polkupyörien käyttäjät, erityisesti liukkailla teillä ja kaarteissa.
      Sähköpyörän käyttäjillä on suurempi riski saada sairaalahoitoa vaativia vammoja kuin tavallisten polkupyörien käyttäjillä, erityisesti pään ja niskan alueella.
      Sähköpyörän käyttäjät ovat todennäköisemmin törmäyskurssilla moottoriajoneuvon kanssa kuin tavallisten polkupyörien käyttäjät, erityisesti risteyksissä ja suuremman nopeusrajoituksen teillä.
      Sähköpyörän käyttäjät ovat todennäköisemmin vanhempia, miehiä ja alhaisemman koulutustason omaavia kuin tavallisten polkupyörien käyttäjät.
      Asiakirja päättelee, että sähköpyörien turvallisuutta voidaan parantaa:

      Edistämällä kypärän ja suojavarusteiden käyttöä sähköpyörän käyttäjien keskuudessa.
      Parantamalla sähköpyörien näkyvyyttä ja tietoisuutta muiden tielläliikkujien keskuudessa.
      Parantamalla tieinfrastruktuuria ja suunnittelua sähköpyöriä varten.
      Tarjoamalla koulutusta ja opetusta sähköpyörän käyttäjille ja kuljettajille."

      Kysymys:
      Eli nimenomaan sähköpyörät ovat lisänneet onnettomuusriskiä?

      Tekoäly:
      "Kyllä, tutkimuksen mukaan sähköpyörän käyttäjät ovat alttiimpia onnettomuuksille ja loukkaantumisille kuin tavallisten polkupyörien käyttäjät. Tämä voi johtua sähköpyörien suuremmasta nopeudesta, painosta ja kiihtyvyydestä sekä sähköpyörän käyttäjien ominaisuuksista, kuten iästä ja sukupuolesta."

      • Anonyymi

        Tuskin kolmeakymppiä kulkeva sähköpyörä olisi sen vaarallisempi kuin maantiepyöräkään kevyen liikenteen väylillä. Tietysti tilannenopeus oltava oikea .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kolmeakymppiä kulkeva sähköpyörä olisi sen vaarallisempi kuin maantiepyöräkään kevyen liikenteen väylillä. Tietysti tilannenopeus oltava oikea .

        25 km/h on ihan hyvä avustusnopeuden maksimi. Lihasvoimin voi toki halutsessa polkea lujempaa ja tietenkin tilanteisiin sopivalla nopeudella pitää aina liikenteessä liikkua, oli menopeli minkälainen tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kolmeakymppiä kulkeva sähköpyörä olisi sen vaarallisempi kuin maantiepyöräkään kevyen liikenteen väylillä. Tietysti tilannenopeus oltava oikea .

        On se kato on painia


    • Anonyymi

      Jutellaan vielä lisää tekoälyn kanssa.
      Kysymys:
      millä tavoin vastaisin (kohteliaasti, kuin pikkulapselle puhuen) henkilölle joka tahtoisi että sähköpyörien nopeusrajoituksia pitäisi kohottaa vaikka tutkimusten mukaan muun muassa sähköpyörien nopeuden kasvun on osoitettu olevan vaarallista liikenteessä?

      Tekoäly:
      "Hei, ymmärrän että haluaisit ajaa sähköpyörälläsi nopeammin. Sähköpyörät ovat hauskoja ja käteviä kulkuvälineitä. Mutta tiedätkö, että sähköpyörien nopeuden lisääminen voi olla myös vaarallista? Tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä nopeammin ajat sähköpyörällä, sitä suurempi on riski joutua onnettomuuteen tai loukkaantua vakavasti. Lisäksi sähköpyörien nopeus voi yllättää muut tielläliikkujat, jotka eivät ehkä osaa arvioida sähköpyörän etäisyyttä tai nopeutta oikein. Siksi sähköpyörien nopeusrajoituksia ei pitäisi kohottaa, vaan noudattaa niitä turvallisuuden vuoksi. Toivon, että ymmärrät tämän ja ajat sähköpyörälläsi vastuullisesti ja varovaisesti."

      • Anonyymi

        Tekoäly on vaaraksi ihmiskunnalle.


    • Anonyymi

      Yleensäkin matalalla lentävien kulkuvälineiden nopeutta pitäisi pikemminkin rajoittaa.

      • Anonyymi

        Takaisin kivikauteen vaan!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen ymmärrettin turvallisuusasiat

        Early Motor Car preceded by Man with Red Flag
        https://www.youtube.com/watch?v=4PCtapneHWE

        Sähköpyörille samantyyppinen laki saatava koskien kaikkia terveitä moottoriavusteisen kulkuneuvon kuljettajia. Mikäli lääkärintodistus aidosta lihasheikkoudesta ja krempasta niin saa kuljettaa moottoriavusteista polkupyörää kevyen liikenteen väylällä ilman edellä jalan kulkevaa varoituslipulla varoittajaa. Olkavarressa lihasheikkous-hihamerkki osoittaa ajo-oikeuden sekä ihon alle operoitu nfc-mikrosiru todentaa sen liikenteessä valvontaviranomaisille.


    • Anonyymi

      Oliko niin, että Saksassa saa ajaa autobahnilla, jos kykenee 80 km/h nopeuteen

      • Anonyymi

        Onko kyseisen ajoneuvon kuljettaminen motarilla kenties sallittu vai kielletty? Siihen ei nopeus suoranaisesti vaikuta. Motarilla ei saa kävellä, vaikka voisi kävellä 120 km/h.


    • Anonyymi

      Sähköpyörä muuttuu tappoaseeksi jo 50 km/h nopeudessa. Suurempia nopeuksia tavoitellessa kannattaa laittaa testamentti ja oman tahdon lausekkeet kuntoon.

      Pudotussään vallitessa telkkä saavuttaa 120 km/h nopeuden lähellä maanpintaa. Kannattaa luoda katse taivaalle sähkökonkeloidessa. Näkee asioiden oikean laidan.

      • Anonyymi

        250 w moottorilla ei pysty saavuttamaan 50km/ nopeutta, vaan jää alle 30km/h


      • Anonyymi

        Kyseessähän oli vain noin kolmenkympin nopeus.


    • Anonyymi

      Onko niin että metsäpoluilla ja maastossa rajoitinta ei tarvita mutta pyöräteillä ja maantiellä täytyy olla 25 km/h rajoitin moottorin avustukselle?

      • Anonyymi

        ”Moottorilla varustetun polkupyörän, sähköavusteisen polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon suurin sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa silloin, kun moottoria käytetään ajoneuvon nopeuden lisäämiseen tai ylläpitämiseen.”

        Noin lukee tieliikennelaissa. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Kun on tie kyseessä, niin pitää noudattaa tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Riippuu siis väylästä, jolla pyöräillään. Kun on kyse tiestä, niin ainakin silloin on tuo 25 km/h rajoitin moottorin avustukselle voimassa.


    • Anonyymi

      Herra Lihasheikkous taas vauhdissa.

    • Anonyymi

      Avusteen "nopeus/teho" on ylämäkiin ei siis jatkuvaan nopeuteen! Mikä asiassa on vaikea ymmärtää?
      Koodilla saa kaikki avusteiset pyörät siihen 32km/t tasoon, mutta laiton Suomessa!

      • Anonyymi

        Aina kannattaa pyytää poliisit paikalle, jos tulee osumaa sähköisen liikkumisvälineen kanssa. Laittomalla vehkeellä liikkeellä oleva jää heti kättelyssä häviölle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe