Kilauta sitä pyöränkelloa lähestyessä

Anonyymi-ap

Hyvät pyöräilijät voisitteko käyttää sitä rinkuttaa pyörän kelloa, kun lähestytte lenkkeilijöitä tai koiria ulkoiluttavia ihmisiä heidän takaa. Ei tee hyvää teille tai koirille jos sotkeudutte niiden naruihin ja sitä paitsi molemmat säikähtävät niin ulkoiluttaja kuin koirakin ohi suhahtavaa pyörää tai skuuttia ja koiralla kun on tunnetusti nopeat refleksit voi jollekkin käydä huonosti. Ja valistakaa lapsianne käyttämään sitä kelloa tai vaikka huudatte "hei" että keretään reagoimaan ja ottamaan koira vierelle. Kiitos. Much love. <3

85

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajoneuvolla ei kuulu tööttäillä äänimerkkiä ohittaessa vai oletko huomannut autoilijoiden toimivan näin.

      • Anonyymi

        47 §
        Ääni- ja valomerkki

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        47 §
        Ääni- ja valomerkki

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.

        Hyvin kasvatettu koiranomistaja pitää lemmikkinsä vierellään ja liikkuu ennakoitavasti.

        Jos tähän ei voi luottaa, kannattaa kilauttaa sitä kelloa ja tarpeeksi ajoissa. 15 metrin flexin sisään keräämiseen tarvitaan yllättävän paljon sekunteja...

        Pyöräilijän kannalta vaikeimpia ovat tilanteet, joissa kaksi kävelijää täyttää metsäisen jk/pp-tien reunasta reunaan. Pyöräilijän ilmestyminen mutkan takaa saa aikaan yleensä seuraavan tapahtumaketjun:
        - molemmat siirtyvät reunaan, mutta omille puolilleen
        - molemmat vaihtavat puolta, koska toinen jäi sinne toiselle puolelle
        - ihmetellään, kuinka tässä nyt näin kävi
        - toinen kävelijä siirtyy toisen viereen ylittäen väylän vielä kerran.

        Tuosta voit helposti laskea, kuinka monta sekuntia ennen olisi pitänyt rimpauttaa.


    • Anonyymi

      Koirat voi viedä koirapuistoihin jossa ne saavat vapaasti temmeltää ilman että aiheuttavat vaaraa ulkopuolisille.

      • Anonyymi

        Päästäkseen koirapuistoon on yleensä ensiksi käytettävä teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästäkseen koirapuistoon on yleensä ensiksi käytettävä teitä.

        Autolla pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autolla pääsee.

        Kaikilla ei ole autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole autoa.

        Taksilla tai linja-autolla.


      • Anonyymi

        Koirapuistot on kivoja. Niissä koirat pääsee tutustumaan muihin koiriin ja leikkimään vapaasti.

        Lisäksi koirat tarvitsevat paljon muuta liikuntaa. Päivittäin tulee tehdä useita kävelylenkkejä. Kevyen liikenteen väylät ovat erinomaisia tähän tarkoitukseen. Koiranulkoiluttajaa lähestyvän pyöräilijän on hyvä tehdä itsensä näkyväksi ja tarvittaessa myös kuultavaksi, eli kohtelias kellon kilautus ennen kohtaamista on fiksu tapa helpottaa ohitustilannetta.


    • Anonyymi

      Itsellä on tapana "ilmoitella itsestäni" jarrukahvoja rapistelemalla. Toimii hyvin.
      Kellon soitossa on vähän "vittuilun makua".

      • Anonyymi

        Anteeks anteeks,niinkö?
        Joo on ikävä kyllä todellisuutta,ettei kukaan kiittele vaarasta ilmoittamisesta,mutta siitä seuraa katastrofin välttäminen,kaikilta.
        Ei pitäisi olla vähäpätöinen asia kellekään?


    • Anonyymi

      Äänimerkki on yleensä merkki törttöilystä. Äänimekin kohde on silloin ylensä toiminut väärin.

      • Anonyymi

        Väärin meni. Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.

        Vaaran välttämiseksi äänimerkki annetaan ja laki jopa velvoittaa asiaan yllämainitulla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin meni. Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.

        Vaaran välttämiseksi äänimerkki annetaan ja laki jopa velvoittaa asiaan yllämainitulla tavalla.

        Olisi hyvä valistaa myös kävelijöitä ja koiranulkoiluttajia jotta osaisivat toimia liikenteen seassa aiheuttamatta muille vaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi hyvä valistaa myös kävelijöitä ja koiranulkoiluttajia jotta osaisivat toimia liikenteen seassa aiheuttamatta muille vaaraa.

        Toki, mutta jalankulkijoilla on liikkujista vähiten velvollisuuksia. Niitä velvollisuuksia on toki heilläkin, mutta jalan voi kulkea kaikenlaista väkeä, kuten eri tavoin vammaisia, vanhuksia ja lapsia.


    • Anonyymi

      Itse käytän äänijänteitä. Varsinkin kaakatus tai kotkotus ovat tehokkaita viestitysmuotoja kävelijää lähestyttäessä

    • Anonyymi

      Espanjassa on jo aloitettu sakottamaan umpikuuroiksi itsensä kuulokkeissa tstsatsaata luukuttavia taliaivoja, jotka hortoilevat pitkin yleisiä liikkumisväyliä. Saman toivoisi rantautuvan Suomeenkin.

      Oletteko muuten koskaan kuulleet kenenkään moottorilautailijan käyttäneen kilikelloa ?

    • Anonyymi

      Kantakaupungissa asuvana voin liki sanoa, että yksi 100.000 vaarsllisesta kohtaamisesta lautailijoiden kanssa tuottaa harmittoman ja turvallisuutta lisäävän kilautuksen.

      Lisäksi suurimmasta osasta vuokralla olevista moottoroiduista laudoista on edes varustettu kellolla tai äänimerkin antolaitteella.

      Poliisi keräämään kaduilta pois heti lainvastaiset laudat.

      • Anonyymi

        Orpon toivomia työperäisiä voidaan tuoda mm. Afganistanista, siis 10.000 moraalipoliisia, käyttöä on.


    • Anonyymi

      Entisaikaan tämmöisiä talutusongelmia ei juurikaan ollut koska seurakoiraksi hankittuja lemmikkikoiria oli huomattavasti vähemmän mutta eipä juuri ollut kevyen liikenteen väyliäkään kuin isommissa kaupungeissa.
      Autotien pientareella ei ollut kovin terveellistä pelleillä ja esittää Euroopan omistajaa.

    • Anonyymi

      Mites se melko mainio sutkautus taas menikään? ”Ihmiset hankkivat nykyään huomattavasti enemmän koiria kuin lapsia. Tämä johtuu kennelliiton mukaan siitä että kenneleissä on niin kovin vähän lapsia tarjolla.”

    • Anonyymi

      Polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ohitustilanteet ovat normaaleja kohtaamisia liikenteessä. En ymmärrä miksi pyöräilijän pitäisi kelloa kilautella ennen ohitusta?

      Minulla kaksi koiraa ollut, kummatkin koulutin kävelemään jompaa kumpaa reunaa. Ei mitään ongelmia koskaan pyöräilijöiden kanssa.

      Tilanne toki eri jos koira kulkee flexissä ja kirmaa jatkuvasti puolelta toiselle ja rähisee muille kulkijoille. . Tähän kun yhdistää kuulokkeet korvilla kulkevan taluttajan niin yhdistelmä vastaa liikenteen vaarantamista ellei törkeää sellaista.

      • Anonyymi

        Kellon kilautus kertoo, että täältä on pyöräilijä lähestymässä. Koiran taluttaja voi silloin valmistautua tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellon kilautus kertoo, että täältä on pyöräilijä lähestymässä. Koiran taluttaja voi silloin valmistautua tilanteeseen.

        Valmistautua tilanteeseen? Ei ohitukseen tarvitse erikseen valmistautua. Koulutettu koira ei reagoi ohitukseen ja kun taluttajan kanssa kuljetaan reunassa, ei mitään väistöä tarvitse tehdä.

        Se että jokaista ohitusta edeltää rituaali saa koiran nimenomaan epäluuloiseksi että pyöräilijöää on paha ja helppsti johtaa rähisemiseen ja hinnassa tempoiluun.

        Kannattaa koira kouluttaa ihan oikeeesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistautua tilanteeseen? Ei ohitukseen tarvitse erikseen valmistautua. Koulutettu koira ei reagoi ohitukseen ja kun taluttajan kanssa kuljetaan reunassa, ei mitään väistöä tarvitse tehdä.

        Se että jokaista ohitusta edeltää rituaali saa koiran nimenomaan epäluuloiseksi että pyöräilijöää on paha ja helppsti johtaa rähisemiseen ja hinnassa tempoiluun.

        Kannattaa koira kouluttaa ihan oikeeesti.

        Kaikkia ei koiran kouluttaminen kiinnosta. Se annetaan vipeltää missä sattuu ja miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia ei koiran kouluttaminen kiinnosta. Se annetaan vipeltää missä sattuu ja miten sattuu.

        Näinhän se on. Tänään iltapyörälenkillä vanhempi nainen oli ulkoiluttamassa viittä pientä koiraa. Kaikki juoksivat sikin sokin kevyenliikenteenväylällä. Soitin kelloa, mitään väistämiseen viittaavaa ei rapahtunut. Seuraavaksi kovaäänisesti pyysin rouvaa vetämään koirat sivuun jotta pääsen ohi. Tästäkös tämä suuttui ja alkoi haukkumaan kaahariksi. Joopa joo. Vauhtia oli sen verran että tasapainoilin juuri ja juuri pystyssä pysyen kun ohi ei mahtunut…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistautua tilanteeseen? Ei ohitukseen tarvitse erikseen valmistautua. Koulutettu koira ei reagoi ohitukseen ja kun taluttajan kanssa kuljetaan reunassa, ei mitään väistöä tarvitse tehdä.

        Se että jokaista ohitusta edeltää rituaali saa koiran nimenomaan epäluuloiseksi että pyöräilijöää on paha ja helppsti johtaa rähisemiseen ja hinnassa tempoiluun.

        Kannattaa koira kouluttaa ihan oikeeesti.

        Niin, valmistautua tilanteeseen. Koirat ovat eläimiä, ja vieläpä yksilöitä. Ne reagoivat ei tilanteisiin eri tavoin, ja niiden kouluttaminen ei ole vartin homma. Pyöräilijä ei tietenkään tiedä, minkälainen se koira on, jota lähestyy. Koiran taluttaja taas on vastuussa koiran toiminnasta myös ohituksen aikana, ja mitä aiemmin hän tietää lähestyvästä pyöräilijästä, sitä paremmin hän voi siihen valmistautua.

        Aika simppeli kuvio.


    • Anonyymi

      Kilautan kyllä koiranulkoiluttajille mutta en lenkkeilijöille. Aikuisen tulisi osata kävellä reunassa johdonmukaisesi omaa linjaansa. Lapsia tulee aina varoa.
      Ämyrit korvilla kulkevat haluavat sulkea korvansa ympäristön ääniltä joten heille on turha jäädä kilkuttelemaan, oli sitten koira tai ei.

      • Anonyymi

        ”Aikuisen tulisi osata kävellä reunassa”

        Jos on kyse yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä, niin uudessa kolme vuotta sitten voimaan tulleessa tieliikennelaissa ei ole enää mitään mainintaa jalankulkijan oikeasta paikasta väylällä: hän saa kävellä vasemmalla, oikealla tai keskelläkin. Sen sijaan pyöräilijöiden tulee edelleen ajaa oikeassa reunassa, eli he eivät saisi ajaa lähellä keskiviivaa niin kuin kykyään usein tekevät.

        Ennen 90-luvun loppua, jalankulkijoiden tuli kävellä aina oikeassa reunassa. Sitten myöhemmin jommassakummassa reunassa, ja vuoden 2020 jälkeen missä tahansa haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Aikuisen tulisi osata kävellä reunassa”

        Jos on kyse yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä, niin uudessa kolme vuotta sitten voimaan tulleessa tieliikennelaissa ei ole enää mitään mainintaa jalankulkijan oikeasta paikasta väylällä: hän saa kävellä vasemmalla, oikealla tai keskelläkin. Sen sijaan pyöräilijöiden tulee edelleen ajaa oikeassa reunassa, eli he eivät saisi ajaa lähellä keskiviivaa niin kuin kykyään usein tekevät.

        Ennen 90-luvun loppua, jalankulkijoiden tuli kävellä aina oikeassa reunassa. Sitten myöhemmin jommassakummassa reunassa, ja vuoden 2020 jälkeen missä tahansa haluavat.

        Fiksut ymmärtävät yhdistetyllä väylällä kävellä reunassa, vaikka sellaista velvoitetta ei suoraan kyseisellä väylätyypillä kenties ole. Kyseisellä väylällä kun on myös pyörätie, olkoonkin, että siellä on myös jalkakäytävä. Reunassa kun kävellään, niin homma on joustavampaa. Ohitukset kun tehdään aina ohitettavan vasemmalta puolelta.

        Pyöräilijöiden pitää lain mukaan antaa jalankulkijoille turvallinen tila, mutta jalankulkijoiden on syytä liikkua sillä tavalla, että tuo velvoite pyöräilijöiltä onnistuu. Jalankulkijoina voi toki olla eri tavoin vammaisia, vanhuksia ja lapsia, joten pyöräilijöiden on tietenkin syytä aina olla varovaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksut ymmärtävät yhdistetyllä väylällä kävellä reunassa, vaikka sellaista velvoitetta ei suoraan kyseisellä väylätyypillä kenties ole. Kyseisellä väylällä kun on myös pyörätie, olkoonkin, että siellä on myös jalkakäytävä. Reunassa kun kävellään, niin homma on joustavampaa. Ohitukset kun tehdään aina ohitettavan vasemmalta puolelta.

        Pyöräilijöiden pitää lain mukaan antaa jalankulkijoille turvallinen tila, mutta jalankulkijoiden on syytä liikkua sillä tavalla, että tuo velvoite pyöräilijöiltä onnistuu. Jalankulkijoina voi toki olla eri tavoin vammaisia, vanhuksia ja lapsia, joten pyöräilijöiden on tietenkin syytä aina olla varovaisia.

        Fiksun kohtaaminen on kuitenkin varsin epätodennäköistä.
        Ihmisiä tässä vain ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksun kohtaaminen on kuitenkin varsin epätodennäköistä.
        Ihmisiä tässä vain ollaan.

        Useimmat liikkujat ovat havaintojeni perusteella kuitenkin melko fiksuja ja toimivat liikenteessä melko järkevästi.


    • Anonyymi

      "Polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ohitustilanteet ovat normaaleja kohtaamisia liikenteessä. En ymmärrä miksi pyöräilijän pitäisi kelloa kilautella ennen ohitusta?"

      Hyvin sanottu.

      Ongelma on siinä, että osa liikkujista, erityisesti jalankulkijoista, ei tiedä edes sitä, että jalankulkija kulkee laidassa ja pyöräilijä yleensä oikeaa laitaa tai muuta erikseen määrättyä paikkaa. Jalankulkija yleensä kulkee missä tahansa eli laidassa, keskellä ja usein jalankulkija on ottanut paikakseen kulkea pitkin kelvin keskelle maalattu viivaa. Jalankulkija kulkee myös pyörätietä. Jalankulkija ei tiedä edes sitä perusasiaa, että ajoradalla jalankulkijan paikka on yleensä vasemmassa laidassa.

      "Minulla kaksi koiraa ollut, kummatkin koulutin kävelemään jompaa kumpaa reunaa. Ei mitään ongelmia koskaan pyöräilijöiden kanssa."

      Näin tekee vastuullinen koiran kasvattaja ja -ulkoiluttaja.

      Usein koirat, lapset, lastenvaunut, kännykät ja kuulokkeet sotkevat jalankulkijan taidot liikennöidä totaalisesti. Kuulokkeet ja kännykkä yhdessä ovat viimeinen villitys; rinnakkain työnnettävät lastenvaunut naapureineen ja äiteineen (isät harvoin) ovat kaupungeissa jo vanha vitsaus. Kahdet vaunut täyttävät koko kelvin.

      Lapset ovat liikennelain erityisessä suojeluksessa, se pitää muistaa.

      Usein olen soittanut kelloa jalankulkijalle, joka on ihan omissa maailmoissaan, Joko hän ei kuule tai pelästyy niin pahan kerran, että saa sadattelua peräänsä. Viimeksi vanhus pomppasi metsästä kelville, soitin kelloa, jota hän ei kuullut. Kun väistin ojan puolelta törmäyksen estääkseni, sain huutoa perääni.

      Meitä on joka junaan. Liikennekoulutus ja -valistus auttaisi asiassa, koulussa ilmeisesti ei opeteta asiasta enää mitään. "Minimimäärä autokoulua" kuuluisi kaikille yleissivistyksenä.

      • Anonyymi

        ”Jalankulkija ei tiedä edes sitä perusasiaa, että ajoradalla jalankulkijan paikka on yleensä vasemmassa laidassa.”

        Jos jalankulkija kävelee ajoradalla, niin kyllä hän poikkeuksetta kävelee sen reunaa pitkin ellei ole päihtynyt tai seonnut päästään.

        Jos tarkoitat ajoradalla yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, niin se ei ole ajorata. Ajoradalla tarkoitetaan tieliikennelain mukaan ”ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta”.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L1P2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jalankulkija ei tiedä edes sitä perusasiaa, että ajoradalla jalankulkijan paikka on yleensä vasemmassa laidassa.”

        Jos jalankulkija kävelee ajoradalla, niin kyllä hän poikkeuksetta kävelee sen reunaa pitkin ellei ole päihtynyt tai seonnut päästään.

        Jos tarkoitat ajoradalla yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, niin se ei ole ajorata. Ajoradalla tarkoitetaan tieliikennelain mukaan ”ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta”.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L1P2

        Luettuani kommenttisi uudestaan ilmeni, että puhuit kuin puhuitkin ajoradasta ja sen vasemmassa reunassa kulkemisesta, eli tarkoitit tätä lainkohtaa: ”Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.” https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P13


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luettuani kommenttisi uudestaan ilmeni, että puhuit kuin puhuitkin ajoradasta ja sen vasemmassa reunassa kulkemisesta, eli tarkoitit tätä lainkohtaa: ”Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.” https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P13

        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


        Eli jalankulkija voi tilanteesta riippuen ajoradan osalta valita reunansa, kun sen reunassa kävelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


        Eli jalankulkija voi tilanteesta riippuen ajoradan osalta valita reunansa, kun sen reunassa kävelee.

        Jalankulkija kulkee tavallisella ja tutulla ulkoilureitillään, vaikkapa, ajoradan vasenta reunaa. Kapeneva kohta, tietyö tai vastaava saattaa olla perusteltu turvallisuussyy kävellä ajoradan oikeaa reunaa.

        Ei asia ole mikään tunnekysymys, mutta kun koulussa ei opeteta!

        Perusteltu syy kulkea ajoradan oikeassa reunassa ei ole se, että koiran hihna on oikeassa kädessä, joten koira kulkee ajoradan oikeassa reunassa. Koira ei ajoradalla päätä ihmisen ja muun liikenteen asioita. Koiran hihna siirretään vasempaan käteen ja koira kulkee ajoradalla vasemmalla, ihan kuin ulkoiluttajansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija kulkee tavallisella ja tutulla ulkoilureitillään, vaikkapa, ajoradan vasenta reunaa. Kapeneva kohta, tietyö tai vastaava saattaa olla perusteltu turvallisuussyy kävellä ajoradan oikeaa reunaa.

        Ei asia ole mikään tunnekysymys, mutta kun koulussa ei opeteta!

        Perusteltu syy kulkea ajoradan oikeassa reunassa ei ole se, että koiran hihna on oikeassa kädessä, joten koira kulkee ajoradan oikeassa reunassa. Koira ei ajoradalla päätä ihmisen ja muun liikenteen asioita. Koiran hihna siirretään vasempaan käteen ja koira kulkee ajoradalla vasemmalla, ihan kuin ulkoiluttajansa.

        Tien ylittäminen on melko vaarallista, jos ei ole liikennevaloja. Jos jalankulkija joutuisi ylittämään ajoradan kahdesti päästäkseen tien oikealla puolella olevaan päätepisteeseen, niin on epäilemättä turvallisempaa jos hän on koko ajan ajoradan oikeassa reunassa. Olettaen tietysti ettei vasemmalla puolellakaan ole jalkakäytävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien ylittäminen on melko vaarallista, jos ei ole liikennevaloja. Jos jalankulkija joutuisi ylittämään ajoradan kahdesti päästäkseen tien oikealla puolella olevaan päätepisteeseen, niin on epäilemättä turvallisempaa jos hän on koko ajan ajoradan oikeassa reunassa. Olettaen tietysti ettei vasemmalla puolellakaan ole jalkakäytävää.

        Tuo on puhtaasti tunnekysymys. "Tähän kohtaan pitäisi saada ehdottomasti lainaus tieliikennelaista, mitä se määrää kahdesta tien ylityksestä." Ellei tieliikennelaki vastaa suoraan, mitä sanovat hallituksen esitykset?

        Mitä tieliikennelaki sanoo siitä, kun toinen jalankulkija kävelee opetetusti ajoradan vasenta reunaa, ja toinen (syystä-tai-ilman) oikeata reunaa, kumpiko väistää joko pientareelle tai ajoradan keskustaan päin? Ja minne todellakin silloin väistetään? Sama koskee periaatteessa myös pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija kulkee tavallisella ja tutulla ulkoilureitillään, vaikkapa, ajoradan vasenta reunaa. Kapeneva kohta, tietyö tai vastaava saattaa olla perusteltu turvallisuussyy kävellä ajoradan oikeaa reunaa.

        Ei asia ole mikään tunnekysymys, mutta kun koulussa ei opeteta!

        Perusteltu syy kulkea ajoradan oikeassa reunassa ei ole se, että koiran hihna on oikeassa kädessä, joten koira kulkee ajoradan oikeassa reunassa. Koira ei ajoradalla päätä ihmisen ja muun liikenteen asioita. Koiran hihna siirretään vasempaan käteen ja koira kulkee ajoradalla vasemmalla, ihan kuin ulkoiluttajansa.

        Jalankulkija itse päättää mikä on hänen kannaltaan se "turvallisuussyy" jolloin hän kävelee oikeassa reunassa. Sitä ei kukaan muu voi hänen puolesta tehdä. Jos asia on hänen mielestä kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa, niin hän toimii niin. Muut ottavat sitten hänen toimintansa huomioon omassa tekemisessä. Jos on valittamiseen aihetta, niin sitten kannattaa pyytää poliisi paikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija itse päättää mikä on hänen kannaltaan se "turvallisuussyy" jolloin hän kävelee oikeassa reunassa. Sitä ei kukaan muu voi hänen puolesta tehdä. Jos asia on hänen mielestä kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa, niin hän toimii niin. Muut ottavat sitten hänen toimintansa huomioon omassa tekemisessä. Jos on valittamiseen aihetta, niin sitten kannattaa pyytää poliisi paikalle.

        Eli jalankulkija saa kulkea vapaasti kaikissa mahdollisissa reunoissa. Jos poliisi tulee paikalle, pitää vaan olla sopiva tekosyy keksittynä.

        Näin siis Suomen laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jalankulkija saa kulkea vapaasti kaikissa mahdollisissa reunoissa. Jos poliisi tulee paikalle, pitää vaan olla sopiva tekosyy keksittynä.

        Näin siis Suomen laki.

        Niitä kaikkia mahdollisia reunoja on kaksi. Kyllä, laki mahdollistaa sen, että jalankulkija tekee puheena olevan arvion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä kaikkia mahdollisia reunoja on kaksi. Kyllä, laki mahdollistaa sen, että jalankulkija tekee puheena olevan arvion.

        Ja sen huomaa, koska ihmiset kävelee ihan missä haluavat ja minne vain mahtuvat.

        Lähetä vielä tapasi mukaan kopio siitä laista ja linkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jalankulkija saa kulkea vapaasti kaikissa mahdollisissa reunoissa. Jos poliisi tulee paikalle, pitää vaan olla sopiva tekosyy keksittynä.

        Näin siis Suomen laki.

        Ei mikään tekosyy, vaan todellinen syy pitää olla, jonka avulla pystyy perustelemaan, miksi on toiminut kuten on toiminut. Se on silti se jalankulkija itse, joka arvioi tilanteen, että onko turvallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen huomaa, koska ihmiset kävelee ihan missä haluavat ja minne vain mahtuvat.

        Lähetä vielä tapasi mukaan kopio siitä laista ja linkkiä.

        Tuolla ylempänä asia on selkeästi luettavissa. Vinkkinä voi mainita, että tekstistä löytyy 13 §. Asian ymmärtäminen vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa. Kaikilta sitä ei todistettavasti aina löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen huomaa, koska ihmiset kävelee ihan missä haluavat ja minne vain mahtuvat.

        Lähetä vielä tapasi mukaan kopio siitä laista ja linkkiä.

        En ole huomannut, että ihmiset kävelisivät ihan missä sattuu. Lähes kaikki kävelee kävelyyn tarkoitetuilla väylillä, ja jos se ei ole mahdollista, niin sitten tien reunassa. Tilanteessa, jossa kävellään siellä minne vaan mahtuu on sitten pakon sanelema, ja tilanne selittää itse itsensä.

        En ole tänne laittanut yhtään lakitekstiä koskaan, mutta on aika outoa, jos pidät niiden tänne laittamista vääränä. Niiden mukaanhan kaikkien tulee toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut, että ihmiset kävelisivät ihan missä sattuu. Lähes kaikki kävelee kävelyyn tarkoitetuilla väylillä, ja jos se ei ole mahdollista, niin sitten tien reunassa. Tilanteessa, jossa kävellään siellä minne vaan mahtuu on sitten pakon sanelema, ja tilanne selittää itse itsensä.

        En ole tänne laittanut yhtään lakitekstiä koskaan, mutta on aika outoa, jos pidät niiden tänne laittamista vääränä. Niiden mukaanhan kaikkien tulee toimia.

        Näin on. Jalan kulkeminen määritetään tieliikennelain 13 pykälästä muutama pykälä eteenpäin, eli 16 pykälään asti. Sieltä löytyvät useimmat jalankulkuun liittyvät velvollisuudet (mutta eivät kuitenkaan aivan kaikki).

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P13


    • Anonyymi

      "Asian ymmärtäminen vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa. Kaikilta sitä ei todistettavasti aina löydy."

      Onko tuo sinun käsityksesi hauskuudesta? Todella tylsästi sanottu, vanhanaikaista. Suomen laki on tällä hetkellä niin yksinkertaiseksi laadittu, että sitä ymmärtävät kaikki halutessaan. Muutama laki on peräisin 1700-luvulta, jossa on jäämistöä hieman vaikeammasta suomen kielestä - lakitekstiä on tehty kansalle tietoisesti helpommaksi ymmärtää. Niin myös kaikkea tieliikenteeseen liittyvää.

      Kuitenkin ilmeisesti tarkoitat, että sinä olet ymmärrykseltäsi lain suhteen ihan ykköstykki ja foorumin vakkari-mukamas-kingi. Et silti vastaa esitettyyn kysymykseen, miksi et osoita ylivoimaisuuttasi...

      Mitä tieliikennelaki sanoo siitä, kun toinen jalankulkija kävelee opetetusti ajoradan vasenta reunaa, ja toinen (syystä-tai-ilman) oikeata reunaa, kumpiko väistää joko pientareelle tai ajoradan keskustaan päin? Ja minne todellakin silloin väistetään?

      • Anonyymi

        Kertokaa samalla, jos on tottunut pitämään koiran narua (talutushihnaa) oikeassa kädessä ja koiraa pientareen puolella, miten voi kävellä ajoradan vasemmassa laidassa. Jos käveleekin koiran kanssa ajoradan oikeassa laidassa, mihin vasemmassa laidassa oikeaoppisesti kävelevä väistää tai kuka väistää? Väistääkö koira ajoradan keskelle vai pitääkö talutushihna siirtää vasempaan käteen?

        Pitääkö koiran venyvää talutushihnaa pitää lyhyenä pyöräilijöitä varten kelvillä ja autoilijoita varten ajoradalla? Pitääkö kuunnella ja katsella ympärilleen?

        Useat jalankulkijat kävelevät ilmeisistä turvallisuussyistä koiran kanssa keskellä katua, siis ajorataa. Moni jalankulkija lisäksi kävelee pareittain tai ryhmissä rinnakkain jommassa kummassa laidassa tai keskellä hiljaisen kadun ajorataa. Jos ei olekaan itse tätä huomannut, se ei tarkoita sitä etteikö sillä tavoin tapahdu. Itse olen tottunut siihen, että aina saa väistää, vaikka yrittäisi itse noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi

        Eli et ymmärtänyt lukemaasi, jossa mainittiin lakiteksti olevan ylempänä ja johon lukemisen ymmärtämisellä viitattiin. Ei siis tarvittu laittaa kopiota laista, koska se löytyy jo ylempänä.

        Tieliikennelain pykälistä kaikki tarvittava yleensä löytyy. Laki ei kuitenkaan kaikkia asioita nippelitarkasti määritä. Jos kaksi kävelijää kävelevät toisiaan vastaan, niin jompikumpi väistää toista. Ei tämäkään mitään rakettitiedettä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et ymmärtänyt lukemaasi, jossa mainittiin lakiteksti olevan ylempänä ja johon lukemisen ymmärtämisellä viitattiin. Ei siis tarvittu laittaa kopiota laista, koska se löytyy jo ylempänä.

        Tieliikennelain pykälistä kaikki tarvittava yleensä löytyy. Laki ei kuitenkaan kaikkia asioita nippelitarkasti määritä. Jos kaksi kävelijää kävelevät toisiaan vastaan, niin jompikumpi väistää toista. Ei tämäkään mitään rakettitiedettä ole.

        Olipa typerä vastaus. Ihan turhanpäiväistä pätemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa samalla, jos on tottunut pitämään koiran narua (talutushihnaa) oikeassa kädessä ja koiraa pientareen puolella, miten voi kävellä ajoradan vasemmassa laidassa. Jos käveleekin koiran kanssa ajoradan oikeassa laidassa, mihin vasemmassa laidassa oikeaoppisesti kävelevä väistää tai kuka väistää? Väistääkö koira ajoradan keskelle vai pitääkö talutushihna siirtää vasempaan käteen?

        Pitääkö koiran venyvää talutushihnaa pitää lyhyenä pyöräilijöitä varten kelvillä ja autoilijoita varten ajoradalla? Pitääkö kuunnella ja katsella ympärilleen?

        Useat jalankulkijat kävelevät ilmeisistä turvallisuussyistä koiran kanssa keskellä katua, siis ajorataa. Moni jalankulkija lisäksi kävelee pareittain tai ryhmissä rinnakkain jommassa kummassa laidassa tai keskellä hiljaisen kadun ajorataa. Jos ei olekaan itse tätä huomannut, se ei tarkoita sitä etteikö sillä tavoin tapahdu. Itse olen tottunut siihen, että aina saa väistää, vaikka yrittäisi itse noudattaa liikennesääntöjä.

        "53 §
        Eläimen kuljettaminen

        Eläin on pidettävä tiellä kytkettynä tai tienkäyttäjän on valvottava eläintä siten, ettei se aiheuta vaaraa eikä huomattavaa haittaa muille tienkäyttäjille. Eläintä tulee kuljettaa niin lähellä tien reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Ratsastajan, suurikokoisen eläimen taluttajan ja eläimen vetämän ajoneuvon kuljettajan on noudatettava moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajamista koskevia liikenteenohjauksen merkkejä, liikenteenohjauslaitteita ja liikennesääntöjä. Ratsastaja ja suurikokoisen eläimen taluttaja saa tilapäisesti poiketa tässä momentissa mainituista säännöistä, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Tuo on se, mitä tieliikennelaki eläimistä määrittää. Muuten taitaa koirien osalta löytyä lisää velvollisuuksia järjestyslaista ja metsästyslaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "53 §
        Eläimen kuljettaminen

        Eläin on pidettävä tiellä kytkettynä tai tienkäyttäjän on valvottava eläintä siten, ettei se aiheuta vaaraa eikä huomattavaa haittaa muille tienkäyttäjille. Eläintä tulee kuljettaa niin lähellä tien reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Ratsastajan, suurikokoisen eläimen taluttajan ja eläimen vetämän ajoneuvon kuljettajan on noudatettava moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajamista koskevia liikenteenohjauksen merkkejä, liikenteenohjauslaitteita ja liikennesääntöjä. Ratsastaja ja suurikokoisen eläimen taluttaja saa tilapäisesti poiketa tässä momentissa mainituista säännöistä, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Tuo on se, mitä tieliikennelaki eläimistä määrittää. Muuten taitaa koirien osalta löytyä lisää velvollisuuksia järjestyslaista ja metsästyslaista.

        Hyvä. Ja missä kädessä koiran hihnaa siis pidetään, jos ajoradalla on käveltävä vasenta reunaa?

        Kuka väistää ajoradalla oikeata reunaa kulkevaa jalankulkijaa, mille puolelle väistetään jos koira kulkee pientareella? Jos hihna on oikeassa kädesdä, koira päättää samalla myös kaikkien muiden jalankulkijoiden liikkumisesta.

        Jalankulkija voi tietämättään kävellä missä laidassa tahansa, koska poliisi ei valvo, poliisia ei kiinnosta. Koira ei saa juosta pyörän eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä. Ja missä kädessä koiran hihnaa siis pidetään, jos ajoradalla on käveltävä vasenta reunaa?

        Kuka väistää ajoradalla oikeata reunaa kulkevaa jalankulkijaa, mille puolelle väistetään jos koira kulkee pientareella? Jos hihna on oikeassa kädesdä, koira päättää samalla myös kaikkien muiden jalankulkijoiden liikkumisesta.

        Jalankulkija voi tietämättään kävellä missä laidassa tahansa, koska poliisi ei valvo, poliisia ei kiinnosta. Koira ei saa juosta pyörän eteen.

        Mikään laki ei määrää tilanteessa käytettävää kättä. Saa käyttää ihan kumpaa kättä haluaa. Pyöräilijä ohittaa aina edellä kulkevan vasemmalta puolelta. Jalankulkijat tekevät kohdatessa omat peliliikkeensä tilanteen mukaan. "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" on vielä tänäkin päivänä ihan pätevä ohjeistus.

        Ihmisen pitää pystyä toimimaan sääntöjen mukaisesti, ilman että joku on kyttäämässä tai valvomassa. Melko asennevammainen on sellainen ihminen, joka ei siihen kykene. Paremminkin saa toimia, mihin tieliikennelaki velvoittaa, kuhan ei vaan riko lakia vastaan.

        Historian osalta voidaan vielä huomioida tällainen seikka kevyen liikenteen väylien osalta. Koirankusettajien lobbauksen ansiosta tieliikennelakiin tuli muutos vuonna -97. Perusteena sille oli, että "opetettu" koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella. Näin, jotta koiran ei tarvitse olla liikenteen puolella, niin taluttajan on saatava kulkea vasemmalla. Nyt on toki uusi tieliikennelaki astunut voimaan, mutta tilanne reunan valinnan suhteen on edelleen vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään laki ei määrää tilanteessa käytettävää kättä. Saa käyttää ihan kumpaa kättä haluaa. Pyöräilijä ohittaa aina edellä kulkevan vasemmalta puolelta. Jalankulkijat tekevät kohdatessa omat peliliikkeensä tilanteen mukaan. "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" on vielä tänäkin päivänä ihan pätevä ohjeistus.

        Ihmisen pitää pystyä toimimaan sääntöjen mukaisesti, ilman että joku on kyttäämässä tai valvomassa. Melko asennevammainen on sellainen ihminen, joka ei siihen kykene. Paremminkin saa toimia, mihin tieliikennelaki velvoittaa, kuhan ei vaan riko lakia vastaan.

        Historian osalta voidaan vielä huomioida tällainen seikka kevyen liikenteen väylien osalta. Koirankusettajien lobbauksen ansiosta tieliikennelakiin tuli muutos vuonna -97. Perusteena sille oli, että "opetettu" koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella. Näin, jotta koiran ei tarvitse olla liikenteen puolella, niin taluttajan on saatava kulkea vasemmalla. Nyt on toki uusi tieliikennelaki astunut voimaan, mutta tilanne reunan valinnan suhteen on edelleen vapaa.

        >>> "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" on vielä tänäkin päivänä ihan pätevä ohjeistus.

        En ole eläessäni vielä kuullut tuollaista lausetta - ajoradalla pitää siis kävellä toisin kuin laissa vaaditaan.

        >>> Ihmisen pitää pystyä toimimaan sääntöjen mukaisesti, ilman että joku on kyttäämässä tai valvomassa. Melko asennevammainen on sellainen ihminen, joka ei siihen kykene.

        Osa ihmisistä ei kykene noudattamaan mitään sääntöjä, osa taas kyttää sitä, noudatetaanko sääntöjä. Virheitä tapahtuu kaikille, mutta osa kansasta ei vaan osaa tai ei vaan voisi vähempää kiinnostaa.

        Keskustoissa skuuteilla ajetaan ihan missä tahansa ja autonkuljettajat ajavat yksisuuntaisia katuja väärään suuntaan.

        >>> Perusteena sille oli, että "opetettu" koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella. Näin, jotta koiran ei tarvitse olla liikenteen puolella, niin taluttajan on saatava kulkea vasemmalla.

        No en ollut tätäkään kuullut koskaan, aina oppii uutta kun osaa kysyä. Tämä sääntöhän TOIMISI hienosti myös ajoradalla, jossa pitäisi muutenkin kulkea vasemmalla. Mutta ei toimi. Oma havaintoni on siis toinen eli koiran hihna on oikeassa kädessä, ja molemmat kulkevat ajoradan oikeassa reunassa. Siis ihan päin vastoin kuin liikennesäännöt opastavat.

        Kelvillä kävelijät kävelevät missä haluavat ja kouluttamattomat koirat poukkoilevat sinne tänne. Säännön mukaan tietenkin jommassa kummassa laidassa, ellei merkein ole muuta osoitettu. Jo kaukaa onneksi yleensä huomaa, milloin koiraa on koulutettu. Koulutettu koira + kouluttajansa ei aiheuta pyöräilijöille kelvillä koskaan mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" on vielä tänäkin päivänä ihan pätevä ohjeistus.

        En ole eläessäni vielä kuullut tuollaista lausetta - ajoradalla pitää siis kävellä toisin kuin laissa vaaditaan.

        >>> Ihmisen pitää pystyä toimimaan sääntöjen mukaisesti, ilman että joku on kyttäämässä tai valvomassa. Melko asennevammainen on sellainen ihminen, joka ei siihen kykene.

        Osa ihmisistä ei kykene noudattamaan mitään sääntöjä, osa taas kyttää sitä, noudatetaanko sääntöjä. Virheitä tapahtuu kaikille, mutta osa kansasta ei vaan osaa tai ei vaan voisi vähempää kiinnostaa.

        Keskustoissa skuuteilla ajetaan ihan missä tahansa ja autonkuljettajat ajavat yksisuuntaisia katuja väärään suuntaan.

        >>> Perusteena sille oli, että "opetettu" koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella. Näin, jotta koiran ei tarvitse olla liikenteen puolella, niin taluttajan on saatava kulkea vasemmalla.

        No en ollut tätäkään kuullut koskaan, aina oppii uutta kun osaa kysyä. Tämä sääntöhän TOIMISI hienosti myös ajoradalla, jossa pitäisi muutenkin kulkea vasemmalla. Mutta ei toimi. Oma havaintoni on siis toinen eli koiran hihna on oikeassa kädessä, ja molemmat kulkevat ajoradan oikeassa reunassa. Siis ihan päin vastoin kuin liikennesäännöt opastavat.

        Kelvillä kävelijät kävelevät missä haluavat ja kouluttamattomat koirat poukkoilevat sinne tänne. Säännön mukaan tietenkin jommassa kummassa laidassa, ellei merkein ole muuta osoitettu. Jo kaukaa onneksi yleensä huomaa, milloin koiraa on koulutettu. Koulutettu koira kouluttajansa ei aiheuta pyöräilijöille kelvillä koskaan mitään ongelmia.

        "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" liittyy varmaan enemmänkin kevyenliikenteen väyliin ja siellä kulkemiseen. Ajoradalla kävelemisestä laki kertoo melko selkeästi, miten toimitaan. Pykälä (13) on luettavissa keskusteluketjussa. Ajoradan oikeaa reunaa saa siis myös kulkea ja tämä seikka ja milloin näin saa tehdä, lukee samassa pykälässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kulje oikealla, ohita vasemmalta" liittyy varmaan enemmänkin kevyenliikenteen väyliin ja siellä kulkemiseen. Ajoradalla kävelemisestä laki kertoo melko selkeästi, miten toimitaan. Pykälä (13) on luettavissa keskusteluketjussa. Ajoradan oikeaa reunaa saa siis myös kulkea ja tämä seikka ja milloin näin saa tehdä, lukee samassa pykälässä.

        Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta. ( TLL liite 3.4 liikennemerkki D5 https://tinyurl.com/bde779nm )

        ”Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.” TLL 19.1 § Pyöräilijät rikkovat usein tätä sääntöä kevyen liikenteen väylällä ajaen lähellä tien keskiosaa.

        Ajoneuvo ohittaa pääsääntöisesti aina vasemmalta TLL 31 §:

        ”Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.

        Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.”

        Jalankulkija saa ohittaa (lähinnä siis toisen jalankilkijan) miltä puolelta hyvänsä, samoin pyöräilijä saa ohittaa hänet miltä puolelta tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta. ( TLL liite 3.4 liikennemerkki D5 https://tinyurl.com/bde779nm )

        ”Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.” TLL 19.1 § Pyöräilijät rikkovat usein tätä sääntöä kevyen liikenteen väylällä ajaen lähellä tien keskiosaa.

        Ajoneuvo ohittaa pääsääntöisesti aina vasemmalta TLL 31 §:

        ”Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.

        Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.”

        Jalankulkija saa ohittaa (lähinnä siis toisen jalankilkijan) miltä puolelta hyvänsä, samoin pyöräilijä saa ohittaa hänet miltä puolelta tahansa.

        Paremminkin saa toimia, kuin mihin laki velvoittaa, kunhan ei vain riko lakia vastaan.


    • Anonyymi

      Niin sanoo laki. Typerykset noudattavat lakia.
      Laki, laki!

      Laki on luotu typeryksille jotka eivät tiedä miten toimia..

      Oikea laki on viidakonlaki.

      • Anonyymi

        Jokainen suomessa asuva tai oleskeleva on velvollinen noudattamaan suomen lakeja. Jos siihen ei kykene, niin on melko asennevammainen.


    • Anonyymi

      Olen miettinyt että jonkin muun ääninen merkinantolaite olisi toimiva kuin perinteinen kellon kilaus.

      Ihmisen toisinaan ärsyyntyvät, säikähtävät tai luulevat että heitä pyydetään siirtymään tieltä vaikkei tarvitsisikaan.

      Koiran haukahdus voisi olla hauska ja toimiva.

      • Anonyymi

        ...Jatkuu ...
        Ehkä moikkaaminen kädellä myös lieventäisi kellon negatiivisuutta.

        Itsellä olisi opittavaa suuntamerkin käytössä (toisin kuin monilla muilla). Jostain syystä kädet halvaantuvat liian usein. Pitäisi ohjelmoida selkäytimeen.


    • Anonyymi

      Kyllä. Itse pyöräilen ja autoilen niinkuin varmaan moni meistä. Raivostuttaa spandexit jotka ei käytä kelloa, ajaa autotiellä tukkeena kun pyörätie vieressä, ei noudara liikennesääntöjä vaan yrittävät tapattaa itsensä jne jne. Pyöräily on ihan kivaa mutta se on kevyttä liikennettä. Kun tulette egojenne ja reisilihastenne kanssa autojen sekaan yrittäkää ymmärtää, että te olette tukkeena ja vaarannatte itsenne.

      • Anonyymi

        Heh heH


      • Anonyymi

        Juu, autotie. Kyllä. Ja sitten ne aina yrittää tahallaan kuolla. Juu. Kyllä juu.


    • Anonyymi

      Usealla tuntuu olevan liikenteessä huono itsetunto.
      Heti pitää olla todistamassa ettei itse tehnyt virhettä.
      Äänimerkin tai kellon soitto otetaan raskaana syytteenä
      Liikenteessä aletaan käydä oikeutta.

      Jokainen tekee virheitä.
      Ollaan valppaina, ennakoidaan ja varaudutaan liikenteessä poikkeaviin tapahtumiin.

    • Anonyymi

      Ei ole kaikille aina yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. Kaikki ei käy kaikille, ja se lähtee yleensä siitä, että oma napa on lähinnä. Laki antaa hyvät raamit.

      Muutamasta peruskysymyksestä on hyvä edetä liikenteessä?

      1) Miten tekisit itse samassa tilanteessa?

      2) Tekisitkö valitsemallasi tavalla siitä huolimatta, että valvoja poliisi sakkovihkonsa olisi näkemässä?

      3) Miksi haluaisit tietoisesti siirtää vastuun omasta hyvinvoinnistasi ja terveydestäsi liikenteessä vain muille?

      Seuraa sitä muuta liikennettä ja pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi, vaikka tietäisit muiden tekevän väärin! Kiista-, törmäys- tai kolaritilanteessa ei ole voittajia, vaan aina pelkkiä häviäjiä.

      • Anonyymi

        Liikennesäännöt (tieliikennelaki) on pelisäännöt sille, miten tulee toimia. Kun kaikki toimivat samalla tavalla, niin liikenne on ennakoitavaa ja turvallisempaa. Jos joku lähtee tekemään mitä itse huvittaa, niin ei kukaan tiedä mitä tämä tyyppi aikoo tehdä ja homma muuttuu vaaralliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt (tieliikennelaki) on pelisäännöt sille, miten tulee toimia. Kun kaikki toimivat samalla tavalla, niin liikenne on ennakoitavaa ja turvallisempaa. Jos joku lähtee tekemään mitä itse huvittaa, niin ei kukaan tiedä mitä tämä tyyppi aikoo tehdä ja homma muuttuu vaaralliseksi.

        Kuinka lähellä oma napa saa olla liikenteessä?

        Jos minä on aina ensin, ei kovin lähellä. Iskee omaan nilkkaan joko heti tai myöhemmin.

        Koulussa pitäisi opettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt (tieliikennelaki) on pelisäännöt sille, miten tulee toimia. Kun kaikki toimivat samalla tavalla, niin liikenne on ennakoitavaa ja turvallisempaa. Jos joku lähtee tekemään mitä itse huvittaa, niin ei kukaan tiedä mitä tämä tyyppi aikoo tehdä ja homma muuttuu vaaralliseksi.

        Tieliikennelaissa taitaa olla myös että tilanteissa pitää joustaa vaikka toinen toimisi sääntöjen vastaisesti ja että liikenteessä pitää olla silmät auki eikä luottaa että kaikki menee aina pilkulleen.
        Päälleajo-oikeutta ei myöskään ole eikä saa tintata vastapuolta rangaistukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa taitaa olla myös että tilanteissa pitää joustaa vaikka toinen toimisi sääntöjen vastaisesti ja että liikenteessä pitää olla silmät auki eikä luottaa että kaikki menee aina pilkulleen.
        Päälleajo-oikeutta ei myöskään ole eikä saa tintata vastapuolta rangaistukseksi.

        https://tekniikanmaailma.fi/ennakointivelvollisuus-tulee-tieliikennelakiin-kesakuun-alussa-mutta-mita-se-kaytannossa-tarkoittaa/

        "...Eli oman liikennekäyttäytymisen lisäksi on tarkkailtava ja ennakoitava toisten tienkäyttäjien tekemiä liikennettä vaarantavia tai yllättäviä liikkeitä"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://tekniikanmaailma.fi/ennakointivelvollisuus-tulee-tieliikennelakiin-kesakuun-alussa-mutta-mita-se-kaytannossa-tarkoittaa/

        "...Eli oman liikennekäyttäytymisen lisäksi on tarkkailtava ja ennakoitava toisten tienkäyttäjien tekemiä liikennettä vaarantavia tai yllättäviä liikkeitä"...

        Uusi pykälä koskee kaikkia, mutta uuden pykälän tarkoitus on osaltaan antaa vastuuta enemmän kokeneille kuljettajille ja suojelemaan heitä, joilla kokemusta tai ymmärrystä ei ole, tai se on vähentynyt. Tyypillinen tilanne liittyy esimerkiksi lapsiin ja vanhuksiin, joiden tietämys liikennesäännöistä ja -käyttäytymisestä ei ole riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lähellä oma napa saa olla liikenteessä?

        Jos minä on aina ensin, ei kovin lähellä. Iskee omaan nilkkaan joko heti tai myöhemmin.

        Koulussa pitäisi opettaa.

        Ihan samassa paikassa se on liikentaassä kuin muulloinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi pykälä koskee kaikkia, mutta uuden pykälän tarkoitus on osaltaan antaa vastuuta enemmän kokeneille kuljettajille ja suojelemaan heitä, joilla kokemusta tai ymmärrystä ei ole, tai se on vähentynyt. Tyypillinen tilanne liittyy esimerkiksi lapsiin ja vanhuksiin, joiden tietämys liikennesäännöistä ja -käyttäytymisestä ei ole riittävä.

        Kannattaa myös huomioida, että lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset ja heidän varomisvelvoite mainitaan tieliikennelaissa myös ihan erikseen 29 pykälässä.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Lapsia, vanhuksia ja eri tavoin vammaisia kohtaan on tavallaan enemmän varomiseen liittyviä velvoitteita, koska on tuo 29 pykälä ja lisäksi uusi tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuteen velvoittava 4 pykälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samassa paikassa se on liikentaassä kuin muulloinkin.

        Onko näsäsviisaus mielestäsi viisautta? Tuodaanko synttäreillesi kukiksi huumorinkukkia, huonoja sellaisia? Toivottavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko näsäsviisaus mielestäsi viisautta? Tuodaanko synttäreillesi kukiksi huumorinkukkia, huonoja sellaisia? Toivottavasti.

        Mokoma viisastelija luulee olevansa maailman napa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lähellä oma napa saa olla liikenteessä?

        Jos minä on aina ensin, ei kovin lähellä. Iskee omaan nilkkaan joko heti tai myöhemmin.

        Koulussa pitäisi opettaa.

        Liikennesäännöt ovat ykkösasia. Oma napa ja oman edun tavoittelu ei saa johtaa liikennesääntöjen rikkomisiin. Liikenteessä ei ole vastuussa pelkästään omasta turvallisuudesta, vaan myös muiden siinä ympärillä olevien turvallisuudesta.


    • Anonyymi

      RAIVOZPYÖRILLÄ EI OLE KELLOOA!!!

      • Anonyymi

        Harvalla on enää kello. Monet katsovat aikaa kännykästä. Se näyttää kellonajan yhtä lailla kuin kello.


    • Anonyymi

      Ei ole kelloa pyärässä.
      Joten ei tarvi kilauttaa.
      Ime pölyä

      • Anonyymi

        Ajoneuvolaki 13 §
        Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L1P13

        Liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on kuitenkin oltava vähintään:
        10) äänimerkinantolaite, jos kysymyksessä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, kevyt sähköajoneuvo, polkupyörä tai kevyt automaattinen tavarankuljetin;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolaki 13 §
        Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L1P13

        Liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on kuitenkin oltava vähintään:
        10) äänimerkinantolaite, jos kysymyksessä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, kevyt sähköajoneuvo, polkupyörä tai kevyt automaattinen tavarankuljetin;

        No ei tästä nyt kyllä saa selkoa, että pitäisikö sitä kelloa kilauttaa vaiko ei!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tästä nyt kyllä saa selkoa, että pitäisikö sitä kelloa kilauttaa vaiko ei!!!

        Ei tuo liity siihen, miten kilautellaan, vaan siihen, että äänimerkinantolaite on pakollinen väline polkupyörässä. Edellinen kuin sanoi, ettei ole edes kelloa.


    • Anonyymi

      Meidän koira vääntää yleensä kivasti just tortun kevyelle väylälle,siinä pyörä pöllöt katsoo pitkää

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe