Sivukorvalla olin kuulevinani alarmitisesta Prisma-dokumentista että jollain lentokoneella olisi ollut vaikeuksia nousta lämpimän ilman (AGW) vuoksi. Aika uskomatonta tuubaa...
"Vakiopaineessa myös lämpötilan nousu laskee ilman tiheyttä. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 3ºC lämpötilan nousu laskee tiheyttä yhden prosentin."
Siis prosentin...
Lentokoneethan lentelee ihan sujuvasti Tibetiiin tai Hollantiin
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php/lentajan-lupakirja/ilman-ominaisuudet/10-ilman-tiheys
Päivän alarmi
10
301
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös nuo purjelentäjät etsi juuri noita lämpimimpiä kelejä kun on nostavia ilmavirtauksia.
- Anonyymi
Mitä tarkoitat vaikeuksilla? Jos esim kiitotie on kovin lyhyt jo valmiiksi, nousu voi olla pienestä kiinni.
"Kuumana ja kosteana päivänä lentokone kiihtyy kiitotiellä hitaammin, sen on liikuttava nopeammin saavuttaakseen saman noston, ja se nousee hitaammin. Mitä vähemmän tiheä ilma, sitä vähemmän nostovoimaa, sitä heikompi nousu ja sitä pidempi lentoonlähtöön ja laskuun tarvittava matka. Vähemmän ilmamolekyylejä tietyssä ilmatilavuudessa johtaa myös potkurin tehon heikkenemiseen ja siten pienentyneeseen nettotyöntövoimaan. Kaikki nämä tekijät voivat johtaa onnettomuuteen, jos huonoa suorituskykyä ei ole ennakoitu."
https://aviation.stackexchange.com/questions/1531/does-temperature-affect-takeoff-performance
"Moottorin heikentyneen suorituskyvyn lisäksi kantosiipiin vaikuttavat myös korkeat ympäristön lämpötilat. Kuten aiemmin keskusteltiin, lämpötilan nousu on tiheyden korkeuden nousua. Mitä suurempi tiheyskorkeus, sitä vähemmän molekyylejä on ilmatilavuutta kohti. Tämä johtaa siipien synnyttämän nostovoiman vähenemiseen."
https://www.skybrary.aero/articles/hot-weather-operations
Tuubasta ei siis ole kyse.- Anonyymi
"Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 3ºC lämpötilan nousu laskee tiheyttä yhden prosentin"
Montako prosenttia on Kathmandun ja Schipholin ilmanpaine-ero? - Anonyymi
Ei tuubaa vaan aerodynamiikkaa. Lentokoneilla on ongelmia näillä korkealla sijaitsevilla kentillä silloin, kun lämpötilan ja ilmanpaineen yhdistelmä tekee ilman tiheydestä liian pientä kiitoradan pituuteen nähden eli minimi lentoonlähtömatka ei toteudu kyseisen lentokoneen kohdalla kyseisellä kentällä.
https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/phak/media/13_phak_ch11.pdf
Ilmaston lämpeneminen lisää sen ajan osuutta, jolloin lentokoneen nousun kannalta vaikeita olosuhteita ilmenee.
- Anonyymi
Pienkoneilla varsinkin on ongelmia korkealla olevilla kentillä, jos sääolosuhteiden vuoksi ilman tiheys on matala ja kiitorata lyhyt. Tämä ollut kauan tiedossa, riippumatta mistään ilmaston lämpenemisistä.
- Anonyymi
Erittäin valaisevat nuo käyrät. Tosin siinä on vain noiden luonnonolosuhteisen vaikutus, mutta näyttää siltä, että Kathmandusta ei pystyy nousemaan lentoon suihkukoneella likikään täydellä kuormalla, kuin korkeus on 4600 m.
Lentosuunnitelmaa tehdessähän täytyy ottaa huomioon kaikki mahdolliset tiedossa olevat tekijät. Tuo grafiikka osoittaa minkälainen painoarvo millekkin tekijälle pitää antaa.
Kaikki nuo, mutta ennenakaikkea kuorman suuruus vaikuttaa aivan kaikkeen. Olen seurannut aika monta vuotta lentoturmatutkinta sarjaa. Suuri kuorma hidastaa kiihdytystä ja lentoonlähtöä vaatii selvästi suuremman nopeuden, ja siis pidemmän kiitotien.
Lisäksi maksimikuorma rajoittaa lentokorkeutta aluksi. Joutuu lentämään alle 9000 metrissä, jos on maksimi kuorma ja lisäksi tankit täynnä. Korkeutta voi nostaa vasta sitten, kun polttoainetta on kulunut riittävästi.
Nuo käyrät osoittavat, miksi näin toimitaan. Merenpinnan tasolla noilla muuttujilla ei ole paljonkaan merkitystä, mutta mitä korkeammalla ollaan, niin sitä suurempi niiden merkitys on, ja se täytyy lisäksi tietää jo ennen lähtöä.
Yksi onnettomuus oli sellainen, että kone kuljetti USA:n armeijan sotilaita varusteineen. Lentoonlähtö lähtömaasta oli sujunut aivan hyvin, mutta kone joutui tekemään välilaskun Kanadaan tankatakseen.
Siellä lentokenttä oli hiukan korkeammalla merenpinnasta kuin lähtömaassa. Kone ei päässytkään lentoon, vaan rysähti metsään. Aikansa tutkittuaan tutkijat kuitenkin päättelivät, että suurin syy onnettomuuteen oli ylipaino.
Paino per matkustaja oli laskettu normaalin standardin mukaan, jossa otetaan huomioon, että osa matkustajista on kevyempiä naisia ja lapsia.
Nyt kuitenkin oli kone täynnä raavaita miehia, joilla oli lisäksi paljon raskaammat matkatavarat kuin matkustajilla yleensä on. Laskelma oli siis virheellinen.
On merkittävä ero, jos normin mukaan matkustaja keskimääärin painaa 70 kg, ja matkatavaraa on esim. 15 kg, ja tässä tapauksessa saattoi matkustajien keskipaino olla 100 kg, ja matkatavaraa 50 kg per äijä. Erotus on 80 kg normaaliin verrattuna per matkustaja.
Kun matkustajia oli 280, se tekee yhteensä 22 400 kg. Kun tuota ei otettu huomioon, niin metsää meni. Täyteen lastatussa koneessa olisi pienempikin virhe riittänyt, eikä asialla olisi ollut yhtään mitään tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa. - Anonyymi
Taitaa lämpötila vaikuttaa eniten moottorin tehon alenemisen kautta.
Ilmakin on harvempaa kuumana ja tyynellä aurinkoisella ilmalla asfalttikentän yläpuolella oleva ilmamassa saattaa lämmetä huomattavan paljon maastossa mitattua lämpimämmäksi.
Ilmiö tulee tietenkin esiin lähinnä tilanteissa, missä ollaan lähellä rajoja jo muutenkin.
Eli kuten muutkin ovat jo todenneet, kyseessä ei ole "uskomaton tuuba" vaan aerodynamiikkaan ja lentomekaniikkaan liittyvä ilmiö.- Anonyymi
Muttei ns. ilmastonmuutokseen liittyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muttei ns. ilmastonmuutokseen liittyvä.
Lämpötilojen nousu liittyy olellisesti ilmastonmuutokseen kuin myös lentokoneen nousuominaisuuuksiin.
En tiedä, liittyykö se ns. ilmastonmuutokseen, koska sellaisesta en ole kuullutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann4402919Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys182454Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel1372215- 1221944
Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2491629Kaninkolojen vaikutus?
Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak2081264Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1861230Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva1511203Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria
Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel281198Kuka omistaa entisen Veljeskodin?
Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä71195