Akut eivät kehity, sähköauto on taas pian historiaa, jää kaupunkiautoksi

Anonyymi-ap

Edellinen sähköautojen esiinmarssi tapahtui yli sata vuotta sitten, se ei ollut poliittisesti ohjattua, vaan silloin sähköauto oli parempi kun polttomoottorivehkeet, autoiluhan siihen aikaan oli lähinnä kaupunkilaisten homma.
Kun polttomoottori auto kehittyi, niin sähköauto jäi unholaan silloisen suorituskyvyn vuoksi, silloin ongelma oli lyhyt matka (tosin ajettiin jo 300 km) ja ongelmat akkujen latauksessa ja silloin ei myös voinut lähteä pitemmälle matkalle, kun ei ollut tietoa, missä latata.

Nyt on sähköautoa ajettu kuin käärmettä pyssyyn poliittisista syistä

Nyt sähköauton ongelma on riittämätön akkukapasiteetti ja pitkät latausajat , parhaimillaan saa ladattua 30 min ajassa.

Suurin ongelma on se, ettei akkukapasiteetin (KWh/kg) ole mitään uutta tiedossa, vaikka luvattu jo yli kymmenen vuotta, akkukapasiteetia on suurennettu lisäämällä
akun kokoa, joka on johtanut järkyttävän suuriin vaunujen painoihin.
Myöskään latausnopeudessa ei ole tapahtunut yli kymmeneen vuoteen mitään parannusta

Akkujen kehityksessä on varmaan kemia tullut vastaan

123

1538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akuissa on luvattu jo toistakymmentä vuotta ratkaisevaa parannusta, ei ole tapahtunut muuta kuin akkujen painon lisääntyminen
      Jos esim Volvo cr 40 painaa reippaasti yli 2 t on se jo liikaa, sillä luvataan alle 400 km matkaa

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        💋 ­­­N­­y­m­f­o­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17861101k

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa. Kun aloittelin sähkötekniikan opintoja joskus 1960-luvulla, niin silloin pidettiin lähes varmana, että parin vuoden päästä tulee markkinoille niin tehokas ja kevyt akku, että sähköauto olisi vihdoinkin mahdollista toteuttaa.

      Nyt olen ollut eläkkeellä yli 20 vuotta, ja samoja urbaanilegendoja edelleen kertoillaan. Parin vuoden päästä markkinoille pitäisi tulla akku, joka olisi huomattavasti nykyisiä akkuja kevyempi, ja joka sallisi toimintamatkan nostamisen peräti 1000 km:iin. Nämä akku-ennustukset ovat olleet samoja yli 60 vuotta, mutta vieläkin jotkut niihin uskovat. Minä en näihin satuihin usko, ja siksi ajelenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla.

      • Anonyymi

        Itselataavalla hybridi-Toyotalla kun ajaa, niin ei tarvitse paljoa latauspaikkoja katsella ja hermoilla. Riittää se, kun seuraa vain liikennettä. Juuri tästä syystä Toyota onkin niin turvallinen auto liikenteessä.


      • Anonyymi

        Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataavalla hybridi-Toyotalla kun ajaa, niin ei tarvitse paljoa latauspaikkoja katsella ja hermoilla. Riittää se, kun seuraa vain liikennettä. Juuri tästä syystä Toyota onkin niin turvallinen auto liikenteessä.

        Bensa-autolla pitää tankata bensaa ja se ei vaan ole tätä päivää.
        Ennemmin kannattaa ajaa pelkällä bensa-autolla ja jättää nuo ylimääräiset hajoavat osat ja paino pois kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt.

        Ja kuitenkaan kännykän akku ei edelleenkään lataamatta vuorokauttakaan kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt.

        " Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt. "

        ********

        Kännyköitä on tosiaan kehitetty aivan väärään suuntaan. Aikoinaan parhaiden NOKIA-puhelimien toiminta-aika oli yleisesti noin 2 viikkoa, joka oli ihan mukava arvo. Sitten tulivat näyttöruudulla varustetut älypuhelimet, jotka ovat tavallaan taas lankapuhelimia, koska niitä pitää ladata useamman kerrankin päivässä. Kehitys on siis mennyt paljon taaksepäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt. "

        ********

        Kännyköitä on tosiaan kehitetty aivan väärään suuntaan. Aikoinaan parhaiden NOKIA-puhelimien toiminta-aika oli yleisesti noin 2 viikkoa, joka oli ihan mukava arvo. Sitten tulivat näyttöruudulla varustetut älypuhelimet, jotka ovat tavallaan taas lankapuhelimia, koska niitä pitää ladata useamman kerrankin päivässä. Kehitys on siis mennyt paljon taaksepäin.

        " Aikoinaan parhaiden NOKIA-puhelimien toiminta-aika oli yleisesti noin 2 viikkoa, joka oli ihan mukava arvo. Sitten tulivat näyttöruudulla varustetut älypuhelimet, jotka ovat tavallaan taas lankapuhelimia, koska niitä pitää ladata useamman kerrankin päivässä. Kehitys on siis mennyt paljon taaksepäin."

        Tuollaisia puuhunjuuttuneille tarkoitettuja puhelimia tehdään edelleen jotta jotkut harvat puussa-asuvat voivat ostaa. Kun sellaisen latausvälin kasvattaa kahdesta päivästä kahteen viikkoon niin täysin hukkaan heitettyä aikaa.
        Puussa-asuvat ovat marginaaliporukka jolla ei ole mitään ostovoimaa ja ne ovat kuolemassa pois kokonaan.

        Mitä helvetin hyötyä on latausvälin kasvattamisesta puhelimeen johon 99% väestöstä ei halua edes koskea. Kun se ei täytä edes minimivaatimuksia puhelimelle vuonna 2023. Tai edes 2012.

        Sama on nyt Toyotan tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Aikoinaan parhaiden NOKIA-puhelimien toiminta-aika oli yleisesti noin 2 viikkoa, joka oli ihan mukava arvo. Sitten tulivat näyttöruudulla varustetut älypuhelimet, jotka ovat tavallaan taas lankapuhelimia, koska niitä pitää ladata useamman kerrankin päivässä. Kehitys on siis mennyt paljon taaksepäin."

        Tuollaisia puuhunjuuttuneille tarkoitettuja puhelimia tehdään edelleen jotta jotkut harvat puussa-asuvat voivat ostaa. Kun sellaisen latausvälin kasvattaa kahdesta päivästä kahteen viikkoon niin täysin hukkaan heitettyä aikaa.
        Puussa-asuvat ovat marginaaliporukka jolla ei ole mitään ostovoimaa ja ne ovat kuolemassa pois kokonaan.

        Mitä helvetin hyötyä on latausvälin kasvattamisesta puhelimeen johon 99% väestöstä ei halua edes koskea. Kun se ei täytä edes minimivaatimuksia puhelimelle vuonna 2023. Tai edes 2012.

        Sama on nyt Toyotan tilanne.

        Yhteistä Nokian symbianille ja Toyotan latauskevottomille on se että kymmenen vuotta tästä eteenpäin niin kumpikin on asia jota kukaan ei juurikaan ajattele.
        Menneisyyttä joka ei toiminut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Aikoinaan parhaiden NOKIA-puhelimien toiminta-aika oli yleisesti noin 2 viikkoa, joka oli ihan mukava arvo. Sitten tulivat näyttöruudulla varustetut älypuhelimet, jotka ovat tavallaan taas lankapuhelimia, koska niitä pitää ladata useamman kerrankin päivässä. Kehitys on siis mennyt paljon taaksepäin."

        Tuollaisia puuhunjuuttuneille tarkoitettuja puhelimia tehdään edelleen jotta jotkut harvat puussa-asuvat voivat ostaa. Kun sellaisen latausvälin kasvattaa kahdesta päivästä kahteen viikkoon niin täysin hukkaan heitettyä aikaa.
        Puussa-asuvat ovat marginaaliporukka jolla ei ole mitään ostovoimaa ja ne ovat kuolemassa pois kokonaan.

        Mitä helvetin hyötyä on latausvälin kasvattamisesta puhelimeen johon 99% väestöstä ei halua edes koskea. Kun se ei täytä edes minimivaatimuksia puhelimelle vuonna 2023. Tai edes 2012.

        Sama on nyt Toyotan tilanne.

        " Mitä helvetin hyötyä on latausvälin kasvattamisesta puhelimeen johon 99% väestöstä ei halua edes koskea. Kun se ei täytä edes minimivaatimuksia puhelimelle vuonna 2023. Tai edes 2012. "

        ***********

        Kahden viikon toiminta-ajalla olevat vanhat NOKIA-puhelimet täyttivät lähes kaikkien käyttäjien vaatimuksen oikein hyvin. Puhelimella saattoi puhua ja sillä pystyi myös lähettämään tekstiviestejä. Kun niissä puhelimissa oli vielä hyvä RF-osa, niin ne kuuluivat hyvin myös heikossakin kentässä. Mitä muuta puhelimelta tarvitsee vaatia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autolla pitää tankata bensaa ja se ei vaan ole tätä päivää.
        Ennemmin kannattaa ajaa pelkällä bensa-autolla ja jättää nuo ylimääräiset hajoavat osat ja paino pois kokonaan.

        Juuri näin, kaksi voimalinjaa on turha juttu ja heikentää kokonaishyötysuhdetta.

        Eli ei minkäänlaisia hybridejä eikä vetyautoja, paitsi joihinkin erikoistarkoituksiin.

        Jos on sähköä, liikutaan sillä. Miksi muuttaa vedyksi ja takaisin sähköksi? Miksi roudata mukana kahta painavaa voimalinja kun yksikin riittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpoika, luuletko että kukaan uskoo noita sinun satu?
        Muistat varmaankin kännykän kehityksen akkujen suhteen, silloin nähtiin kuinka nopeasti ja merkittävästi kapasiteetti suhteessa kokoon kehittyi. Jos mietit 60 luvun akkuja nykyisiin, niin miten on käynyt.

        Oiskohan se se puhelin, joka on kehittynyt "kannettavasta putkivehkeestä" taskuun mahtuvaksi multimedialaitteeksi, ei niinkään akut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oiskohan se se puhelin, joka on kehittynyt "kannettavasta putkivehkeestä" taskuun mahtuvaksi multimedialaitteeksi, ei niinkään akut.

        Ilman nykyisen kaltaisia akkuja puhelimen kehittyminen taskuun mahtuvaksi älylaitteeksi olosi ollut silkka mahdottomuus!


    • Anonyymi

      Nykyisellä sähkönhinnalla ajaa 100km noin yhdellä eurolla. Latauskelvottomalla se maksaa 10-12 euroa keskimäärin.
      Nykyisella akkuteknologiaala ajaa oikeassa elämässä liikenteen seassa 1.000km matkan noin 10-11 tunnissa.

      Latauskelvottomat ovat saattohoitovaiheessa ja toyotakin panostaa nykyään kaikki kehitystyön sähköautoihin kun ovat ymmärtäneet miten paljon jäljessä he ovat muita. Tojolla on nyt sama suu ta kuin muillakin mutta ovat 10 vuotta jäljessä

      • Anonyymi

        Jotkut autit kataamitse itsensä ei trabii ladata

        Kun on pienet akut hybriidi ei saatuta maailman luontoa kuten suuret akut saastutaa kaibostoiminnalaan maailaman

        Lisäksi huonon hyötysyhde kun ladataan ja puretaan akkuja niin 3o peos sähköömmuuttuun turhaan lämmöksi


      • Anonyymi

        Patteriautot kuluttavat 20-40kW/100km (kesällä 20 talvella 40), josta jokaisen on helppoa laskea patteriautonsa todellinen kulutus. Pieni osa patteriautojen omistajista pystyy lataamaan kotona ja vain kotona ja heillä pörssisähkösopimus, jolla sähkön hinta vaihdellut puolen vuoden aikana 0 - 40snt/kWh +siirtomaksu +perusmaksu +kulut latauslaitteistosta. Iso osa Patteriautoilijoista joutuu käyttämään eri palveluntuottajien latausasemia ja latausnopeudesta riippuen maksamaan 20-40snt/kWh. Olemme kaikki onnellisia puolestasi, JOS ihan oikeasti edes joskus olet saanut ajettua noin edullisesti (1€/100km), sillä me muut maksamme kesällä 20kWx20snt/kWh = 4€ tai talvella 40kWx40snt/kWh =16€/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot kuluttavat 20-40kW/100km (kesällä 20 talvella 40), josta jokaisen on helppoa laskea patteriautonsa todellinen kulutus. Pieni osa patteriautojen omistajista pystyy lataamaan kotona ja vain kotona ja heillä pörssisähkösopimus, jolla sähkön hinta vaihdellut puolen vuoden aikana 0 - 40snt/kWh siirtomaksu perusmaksu kulut latauslaitteistosta. Iso osa Patteriautoilijoista joutuu käyttämään eri palveluntuottajien latausasemia ja latausnopeudesta riippuen maksamaan 20-40snt/kWh. Olemme kaikki onnellisia puolestasi, JOS ihan oikeasti edes joskus olet saanut ajettua noin edullisesti (1€/100km), sillä me muut maksamme kesällä 20kWx20snt/kWh = 4€ tai talvella 40kWx40snt/kWh =16€/100km.

        "Pieni osa patteriautojen omistajista pystyy lataamaan kotona ja vain kotona."
        Ei kai niin hölmöä elekaan, että ostaisi sähköauton ellei latausmahdollisuutta kotona olisi.
        Eli eiköhän asia ole tasan päinvastoin eli suurin osa täyssähköautojen omistajista asuu sellaisissa asunnoissa/taloissa joissa on latausmahdollisuus. Ladattavien hybridien omistajissa saattaa olla enemmän toisinpäin.
        Itse tunnen lukuisia sähköautoilijoita. Kukaan ei asu niin ettei omassa pihassa voisi ladata.
        Jos kuvittelet asian olevan noin järjenvastaisesti kuin kerrot, esittänet asiasta luotettavan tilaston.


    • Anonyymi

      "Nykyisellä sähkönhinnalla ajaa 100km noin yhdellä eurolla. Latauskelvottomalla se maksaa 10-12 euroa keskimäärin.
      Nykyisella akkuteknologiaala ajaa oikeassa elämässä liikenteen seassa 1.000km matkan noin 10-11 tunnissa."

      Ilman mitään veretseisauttavia teknologia-loikkiakin tämä on tilanne vuonna 2023.
      Vain typerys arvottaa asioita lupausten perusteella. Pragmaatikko katsoo maailmaa sellaisena kun se on.
      Tämän hetken todellisuus on se että sähköautolla ajaa Suomen päästä päähän samoilla silmillä ja Sama matka latauskelvottomalla maksaa kymmenen kertaa enemmän ja ero ajoajassa on ehkä yhden tunnin luokkaa.

      Ja pragmaatikko ajattelee asiaa myös niin että miksi vidussa joku järjestäisi elämänsä asiat niin huonosti että olisi kiire ajaa Suomi päästä päähän.
      Kun työ, harrastukset, kesämökki, kaupat jne ovat alle 100km päässä kotipihasta.
      Hot joutuu jatkuvasti kaahaamaan jotain +400km siivuja ilman mahdollisuutta pysähtyä 20 minuutiksi nìn on tehnyt selkeästi huonoja valintoja elämässään.

      • Anonyymi

        Kerrotko missä matkasi varren pikalatauspisteessä lataat autoosi 1€/100km sähköt? Aivan, et missään, miksi aikuinen ihminen jaksaa kirjoittaa moista tuubaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko missä matkasi varren pikalatauspisteessä lataat autoosi 1€/100km sähköt? Aivan, et missään, miksi aikuinen ihminen jaksaa kirjoittaa moista tuubaa?

        Ei kukaan ole kirjoittanut, että 1 eurolla voisi pikaladata 100km:n edestä sähköä! Sähköautot ladataan pääsääntöisesti edullisella sähköllä omassa pihassa. Matkoilla tarvittaessa pikalatureilla kalliimmalla, mutta kuitenkin halvemmalla mitä polttomoottoriauto syö. Vain tyhmät tai kuluista piittaamattomat lataavat aina pikalatureilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole kirjoittanut, että 1 eurolla voisi pikaladata 100km:n edestä sähköä! Sähköautot ladataan pääsääntöisesti edullisella sähköllä omassa pihassa. Matkoilla tarvittaessa pikalatureilla kalliimmalla, mutta kuitenkin halvemmalla mitä polttomoottoriauto syö. Vain tyhmät tai kuluista piittaamattomat lataavat aina pikalatureilla.

        Voihan sitä elvistellä pienillä kuluilla, kun lataa omakotitalossa sähköauton ja ajaa vain päivittäin 50 km.
        Sinun pitää laskelmissa huomioida auton ostohinta ja arvonlasku,


    • Anonyymi

      Akuissa ei ole tapahtunut mitään yli 20 vuoteen. Litium pohjaiset ollut vielä kauemmin.

      Painoa, kokoa liikaa, kwh vähän. Akun hintakin nousee liian paljon sen koon noustua. 18 voltin akut 8-12ah hinnat liian korkeita suhteessa hyötyyn.


      Kun akku on pieni ja käyttö vähän virtaa vievissä lyhyitä aikoja niin ok.

      Mutta huomaa koneissa jotka pitää tehokkaita ja saada käyttöaika rajattomaksi jotta saadaan tunteja tehtyä ja konkreettista työtä valmiiksi ettei se laite ole pullonkaula ja rajoite.

      Trimmeri, raivaussaha, puhallin, ruohonleikkuri, moottorisaha, veneen moottori, 2 pyöräinen moottoripyörä, autoissa lyhyt toimintamatka ja hidasta ladata, nostaa auton valmistuskuluja paljon.

      Ostat 1000 eurolla markkinoiden
      parhaimman akkusahan husqvarnalta tai stihliltä ja otat lauantai aamulla autoon eväsrepun kanssa ja menet tekemään polttopuita niin 30min ja työ loppu ja olematon määrä rankaa. ( makita, milwaukee on vielä lelumpia)

      Ostat 100e käytetyn stihlin torista ja voit tehdä tehokkaasti puita koko lauantain ja metsässä on 10 pinokuutiota kasoissa valmiina karsittuna ja metsästä tyytyväisenä reppu selässä ja kombikannu, pokara, saha kädessä kotiin.

      • Anonyymi

        Ihan kiva avautuminen jos tämä olisi moottorisaha-palsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kiva avautuminen jos tämä olisi moottorisaha-palsta.

        Näin se on, akkutrimmeriä voi käyttää, ihan pieniin nurmikon siistimisiin talon lähellä, ainut etu on siinä että se kevyempi kuin polttomoottorikäyttöinen , on ryobi ja pitää olla kolme 18+ akkua, että saa riittävästi työskentelyaikaa, akkumoottorisahaa en osta enkä akkuruohonleikkuria, enkä tietysti hybridia tai en varsinkaan sähköautoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, akkutrimmeriä voi käyttää, ihan pieniin nurmikon siistimisiin talon lähellä, ainut etu on siinä että se kevyempi kuin polttomoottorikäyttöinen , on ryobi ja pitää olla kolme 18 akkua, että saa riittävästi työskentelyaikaa, akkumoottorisahaa en osta enkä akkuruohonleikkuria, enkä tietysti hybridia tai en varsinkaan sähköautoa

        Eikö vakion sähköauton 1.000km reissu maantiellä kymmenessä tunnissa ole tarpeeksi nopeaa?

        https://www.youtube.com/watch?v=4IDFdQHf8kY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, akkutrimmeriä voi käyttää, ihan pieniin nurmikon siistimisiin talon lähellä, ainut etu on siinä että se kevyempi kuin polttomoottorikäyttöinen , on ryobi ja pitää olla kolme 18 akkua, että saa riittävästi työskentelyaikaa, akkumoottorisahaa en osta enkä akkuruohonleikkuria, enkä tietysti hybridia tai en varsinkaan sähköautoa

        Minulla on ollut jo 5 vuotta Stigan akkukäyttöinen ruohonleikkuri 80V/4Ah akulla, enkä vaihtaisi takaisin polttikseen. Pihaa on noin 400M2, ja sen ajaa yhdellä akullisella kevyesti. Tehoa on kuin 150CC polttiksessa, vääntöä paljon reilummin. Moottorisaha on polttis, metsässä ei ole latausmahdollisuutta. Nyt ajan plugarilla, ja seuraava tulee olemaan sähköauto.

        ps. akut kehittyvät nopeasti. Minun 5-vuotiaalla plugarilla pääsee sähköllä 30 km, tämän vuoden mallilla jo 90 km. Akku on saman kokoinen ja painoinen kuin minulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, akkutrimmeriä voi käyttää, ihan pieniin nurmikon siistimisiin talon lähellä, ainut etu on siinä että se kevyempi kuin polttomoottorikäyttöinen , on ryobi ja pitää olla kolme 18 akkua, että saa riittävästi työskentelyaikaa, akkumoottorisahaa en osta enkä akkuruohonleikkuria, enkä tietysti hybridia tai en varsinkaan sähköautoa

        Jaahas. Kyllä mun akkutrimmeri toimii jotain 5-6 tuntia yhdellä latauksella. Miehestä loppuu veto ennen kuin trimmeristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, akkutrimmeriä voi käyttää, ihan pieniin nurmikon siistimisiin talon lähellä, ainut etu on siinä että se kevyempi kuin polttomoottorikäyttöinen , on ryobi ja pitää olla kolme 18 akkua, että saa riittävästi työskentelyaikaa, akkumoottorisahaa en osta enkä akkuruohonleikkuria, enkä tietysti hybridia tai en varsinkaan sähköautoa

        Minulla on sähköhammasharja jolla pystyy pesemään hampaita vain tunnin kerrallaan. Ei riitä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö vakion sähköauton 1.000km reissu maantiellä kymmenessä tunnissa ole tarpeeksi nopeaa?

        https://www.youtube.com/watch?v=4IDFdQHf8kY

        Eipä taida alle 100 000€ patteriautoissa olla kulkinetta jolla oikeesti 1000km pääsee yhdellä latauksella. Talvitestissä paraskin jäi 500km.


    • Anonyymi

      Sata kilsaa, yksi euro.

      Tuhat kilsaa 11 tuntia.

      Tehkää polttiksella perässä.

      • Anonyymi

        Jos latasit viime yönä, pääsit vielä halvemmalla. Sähkön hinta oli miinuksella, Verot ja siirto maksoi hieman. Kotonahan se auto yleensä ladataan, reissusa voi maksaa vähän enemmänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos latasit viime yönä, pääsit vielä halvemmalla. Sähkön hinta oli miinuksella, Verot ja siirto maksoi hieman. Kotonahan se auto yleensä ladataan, reissusa voi maksaa vähän enemmänkin.

        Jos lataisi autoa yöllä ja päivällä laittaisi auton tupakinsytyttimeen invertterin ja katsoisi sen avulla esim. Tv:tä ilmaiseksi. Ei taida ihan riittää kahvinkeittimelle tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lataisi autoa yöllä ja päivällä laittaisi auton tupakinsytyttimeen invertterin ja katsoisi sen avulla esim. Tv:tä ilmaiseksi. Ei taida ihan riittää kahvinkeittimelle tms.

        Olet jäljessä ajastasi. Sähköauton akulla pitää sähkössä 120 m2 omakotitalon kaksi päivää talvella. Maailämmitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lataisi autoa yöllä ja päivällä laittaisi auton tupakinsytyttimeen invertterin ja katsoisi sen avulla esim. Tv:tä ilmaiseksi. Ei taida ihan riittää kahvinkeittimelle tms.

        Sähköautoissa on kyllä 12 V akku, mutta itse ajoakku omassa autossani on 52 kW, jolla keittääkin kahvit helposti 312 kertaa, jos on 1000 W keitin ja keitoaika noin 10 minuuttia ja auton akussa on jännite 400 V , eli pitää hommata voimavirtakahvinkeitin tasavirralle, eli ehkä kannattaa tyytyä seinästä tulevaan topselivirtaan.


      • Anonyymi

        HS teki sähköautolla lenkin Helsingistä keskiseen Eurooppaan, vajaat 4000 km, lataukset maksoi 12 EUR / 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lataisi autoa yöllä ja päivällä laittaisi auton tupakinsytyttimeen invertterin ja katsoisi sen avulla esim. Tv:tä ilmaiseksi. Ei taida ihan riittää kahvinkeittimelle tms.

        Joillan merkeillä saa ulos noin 2kW ilman mitään inverttereitä. Se on jo autossa valmiina.
        Vaihda pörssisähköön, niin säästät paljon kuluissa. Iltaisin sähkön hintakin on usein aika matalalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HS teki sähköautolla lenkin Helsingistä keskiseen Eurooppaan, vajaat 4000 km, lataukset maksoi 12 EUR / 100 km.

        Suomessa sähköautolla ajaa yhdellä eurolla sata kilometriä.
        Jos lähden autolomalle Eurooppaan niin lennän pelipaikoille ja vuokraan sieltä auton.
        Suomesta ei todellakaan kannata lähteä omalla henkilöautolla Eurooppaan. Menee lomasta monta päivää hukkaan tylsiin siirtymiin ja rahaa palaa turhaan. Kun on nähnyt 1.000km autobahnan kaidetta niin se on määrä että ymmärtää että kaide on kaidetta eikä se siitä muuksi muutu. Ainoat nähtävyydet on opastekyltit ja ainoa ruoka mitä saa on moottoritiesyöttölöiden ylihintainen sonta.
        Maasta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa sähköautolla ajaa yhdellä eurolla sata kilometriä.
        Jos lähden autolomalle Eurooppaan niin lennän pelipaikoille ja vuokraan sieltä auton.
        Suomesta ei todellakaan kannata lähteä omalla henkilöautolla Eurooppaan. Menee lomasta monta päivää hukkaan tylsiin siirtymiin ja rahaa palaa turhaan. Kun on nähnyt 1.000km autobahnan kaidetta niin se on määrä että ymmärtää että kaide on kaidetta eikä se siitä muuksi muutu. Ainoat nähtävyydet on opastekyltit ja ainoa ruoka mitä saa on moottoritiesyöttölöiden ylihintainen sonta.
        Maasta riippumatta.

        Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja toiset ajavat mieluusti pitkiäkin matkoja. Se, että sinä et pidä autoilusta ei merkitse muille paskaakaan.


      • Anonyymi

        Eli kävit kotona lataamassa 500km välein?
        1100km pienemmillä päästöillä riisseli E-Mersulla, talvella, ei mitään ongelmia.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sahassa paino tulee ongelmaksi, autossa ei niinkään.
        Oliko muita tyhmiä vertauksia?


      • Anonyymi

        Se nyt riippuu siitä, käytetäänkö sitä sahaa liiterissä vai metsässä. Liiterissä sähkösaha on parempi, metsässä polttissaha.


    • Anonyymi

      Se on totta että kemia tulee vastaan akkuteknologiassa, akun varaus perustuu elektronien vaihtoon varattu - purettu akku. On ollut vuosien varrella paljon laboratorio-olosuhteissa paljon paino/varaussuhteessa tehokkaampia akkuja kuin nykyisin autossa käytettävät, ongelma on vain se että ne toimivat vain vähän aikaa tehokkaasti.
      Kemiallisiin reaktioihin liittyy ns. korruptio-ongelma, eli elektronien vaihtoon perustuva energian varastointi ei ole ollenkaan stabiili, jos yritetään toimia vastoin kemian lakeja.
      Nykyiset parannukset liittyvät lähinnä vain akun parempaan ja kyvyempään kotelointiin.
      On yritetty löytää jo ainakin 120 vuotta parempaa ratkaisua kuin lyijyakku, sellainen on toki löydetty litiumpohjaisilla ratkaisuilla,
      Kaikkea mahdollista on jo tutkittu, ei akkujen kehitystyös ole tämänpäivän asia.
      Jopa Henry Ford aluksi liputti sähköauton puoleen, kun hänen ystävänsä Edison oli kehittänyt lyijyakkua tehokkaamman akun, lienee ollut rauta-nikkeliakku, jolla ajettiin noin 300 km "mummo ankan" autolla

      • Anonyymi

        Taas aivan maalaispellen tyhjää horinaa jostain menneisyydestä.
        Tässä on tämän hetken akkuteknologian todellisuus massamarkkinoille. Autoja joita ostetetaan miljoonia maailamssa vuosittain ja niiden kustannukset meidän jokaisen kuluttajan saatavilla olevilla sähkösopimuksilla.

        Sata kilsaa, yksi euro.

        Tuhat kilsaa 11 tuntia.

        Tehkää polttiksella perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas aivan maalaispellen tyhjää horinaa jostain menneisyydestä.
        Tässä on tämän hetken akkuteknologian todellisuus massamarkkinoille. Autoja joita ostetetaan miljoonia maailamssa vuosittain ja niiden kustannukset meidän jokaisen kuluttajan saatavilla olevilla sähkösopimuksilla.

        Sata kilsaa, yksi euro.

        Tuhat kilsaa 11 tuntia.

        Tehkää polttiksella perässä.

        "Taas aivan maalaispellen tyhjää horinaa jostain menneisyydestä."

        Ei tämän horinan alkuperä ole välttämättä kovinkaan kauaa menneisyydestä. Tämä tojopappa kävi täydentämässä juomavarastoaan läheisestä kirkonkylästä latauskelvottomallaan varmaan iltapäivästä. Ei muutamaa tuntia vanhempaa varastoa.
        Siinä taas mamma katselee sivusta ylpeänä kun pappa sammaltaa menemään eteenpäin.


      • Anonyymi

        "Kaikkea mahdollista on jo tutkittu, ei akkujen kehitystyös ole tämänpäivän asia."

        Tähän tutkimustyöhön menee kymmeniä, ellei satoja miljardeja vuodessa. Akut kehittyvät kaiken aikaa.

        Tärkeintä olisi saada halvempia akkuja, kapasiteetti litraa ja kiloa kohti on jo kauan ollut enemmän kuin riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikkea mahdollista on jo tutkittu, ei akkujen kehitystyös ole tämänpäivän asia."

        Tähän tutkimustyöhön menee kymmeniä, ellei satoja miljardeja vuodessa. Akut kehittyvät kaiken aikaa.

        Tärkeintä olisi saada halvempia akkuja, kapasiteetti litraa ja kiloa kohti on jo kauan ollut enemmän kuin riittävä.

        Kiinastahan niitä kohta alkaa tulla ja tuleekin jo, mutta sittenkö saavat sen suola-akun oikien pelaan, niin auto siinä ympärillä loppuu ennen akkua. Hintahan taas määräytyy ostokyvyn mukaan ja voitot on aina salassa pidettäviä, mutta tappioissa huudetaan valtiota apuu isoon ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas aivan maalaispellen tyhjää horinaa jostain menneisyydestä.
        Tässä on tämän hetken akkuteknologian todellisuus massamarkkinoille. Autoja joita ostetetaan miljoonia maailamssa vuosittain ja niiden kustannukset meidän jokaisen kuluttajan saatavilla olevilla sähkösopimuksilla.

        Sata kilsaa, yksi euro.

        Tuhat kilsaa 11 tuntia.

        Tehkää polttiksella perässä.

        Sinun laskelmastasi unohtui pääomakulut. Jos on 5 tonnin bensa-auto, normiajossa saa sillä ajaa aika pitkään nykybensan hinnalla.Sählöauto maksoi taas 50 tonnia. Autohan on vain kulkuväline, eikös niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikkea mahdollista on jo tutkittu, ei akkujen kehitystyös ole tämänpäivän asia."

        Tähän tutkimustyöhön menee kymmeniä, ellei satoja miljardeja vuodessa. Akut kehittyvät kaiken aikaa.

        Tärkeintä olisi saada halvempia akkuja, kapasiteetti litraa ja kiloa kohti on jo kauan ollut enemmän kuin riittävä.

        Kyllä akun ainolla on merkitystä, on eri asia bos tarvitaan 500kg akku kun sama määrä energiaa löytyy 40 kg:ssa bensaa.
        On mukava hurrata tämän 500 kg lisäpainon kanssa vaikka alppiteillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun laskelmastasi unohtui pääomakulut. Jos on 5 tonnin bensa-auto, normiajossa saa sillä ajaa aika pitkään nykybensan hinnalla.Sählöauto maksoi taas 50 tonnia. Autohan on vain kulkuväline, eikös niin

        Viidellä tonnilla ei saa uutta bensa-autoa.

        Jos ostaa uuden bensa-auton niin sen pääomakulut ovat jpåa suuremmat kuin vastaavan sähköautom johtuen prosentuaalisesti suuremmasta arvonlaskusta.
        Bensa-sutoille on käymässä nii kuin dieseleille läytettyjen markkinoille. Sähköaitot ovat selkeästo halutuin auto käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä akun ainolla on merkitystä, on eri asia bos tarvitaan 500kg akku kun sama määrä energiaa löytyy 40 kg:ssa bensaa.
        On mukava hurrata tämän 500 kg lisäpainon kanssa vaikka alppiteillä

        "vaikka alppiteillä"

        Suomen alppitiet. Lol.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viidellä tonnilla ei saa uutta bensa-autoa.

        Jos ostaa uuden bensa-auton niin sen pääomakulut ovat jpåa suuremmat kuin vastaavan sähköautom johtuen prosentuaalisesti suuremmasta arvonlaskusta.
        Bensa-sutoille on käymässä nii kuin dieseleille läytettyjen markkinoille. Sähköaitot ovat selkeästo halutuin auto käytettynä.

        Ei sen auton uusi tarvitse ollakaan. Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin. Akkujen teho hiipuu vähitellen mutta bensatankillisesta saa aina täyden tehon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen auton uusi tarvitse ollakaan. Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin. Akkujen teho hiipuu vähitellen mutta bensatankillisesta saa aina täyden tehon.

        "Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin."

        Myös viiden tonnin sähköautolla ajelee hyvin mutta sillä ajaminen tietysti maksaa edelleen vain sen pari euroa sataselle kun polttis kuluttaa 10-14 euroa.

        Joka päivä ja joka kilometri vuoden ympäri. Sillä viiden tonnin sähköautolla hoitaa ne arkistot pelkällä kotilatauksella vaikka akku ei enää 100% tikissä olisikaan. 70-90% riittää vallan mainiosti taviksen arkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin."

        Myös viiden tonnin sähköautolla ajelee hyvin mutta sillä ajaminen tietysti maksaa edelleen vain sen pari euroa sataselle kun polttis kuluttaa 10-14 euroa.

        Joka päivä ja joka kilometri vuoden ympäri. Sillä viiden tonnin sähköautolla hoitaa ne arkistot pelkällä kotilatauksella vaikka akku ei enää 100% tikissä olisikaan. 70-90% riittää vallan mainiosti taviksen arkeen.

        Tänä päivänä ei valitettavasti vielä viidellä tonnilla kovin hyvää sähköautoa mutta tilanne muuttuu kun mm. ID.3 ja muut vastaavat saavat vähän vuosia alleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vaikka alppiteillä"

        Suomen alppitiet. Lol.

        Hyvinkään Sveitsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin."

        Myös viiden tonnin sähköautolla ajelee hyvin mutta sillä ajaminen tietysti maksaa edelleen vain sen pari euroa sataselle kun polttis kuluttaa 10-14 euroa.

        Joka päivä ja joka kilometri vuoden ympäri. Sillä viiden tonnin sähköautolla hoitaa ne arkistot pelkällä kotilatauksella vaikka akku ei enää 100% tikissä olisikaan. 70-90% riittää vallan mainiosti taviksen arkeen.

        Kunhan tuolla 70-90% akulla pääsee 500 km keskellä talvea ja latausaika on alle 15 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas aivan maalaispellen tyhjää horinaa jostain menneisyydestä.
        Tässä on tämän hetken akkuteknologian todellisuus massamarkkinoille. Autoja joita ostetetaan miljoonia maailamssa vuosittain ja niiden kustannukset meidän jokaisen kuluttajan saatavilla olevilla sähkösopimuksilla.

        Sata kilsaa, yksi euro.

        Tuhat kilsaa 11 tuntia.

        Tehkää polttiksella perässä.

        "Tuhat kilsaa 11 tuntia."

        Ja tuolla samalla tiellä pääsisi polttomoottoriautolla tuhat kilsaa 9 tunnissa. Nimittäin tuo testi tehdään kokonaisuudessaan moottoritiellä ja mittarissa on jatkuvasti yli 120 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä akun ainolla on merkitystä, on eri asia bos tarvitaan 500kg akku kun sama määrä energiaa löytyy 40 kg:ssa bensaa.
        On mukava hurrata tämän 500 kg lisäpainon kanssa vaikka alppiteillä

        "On mukava hurrata tämän 500 kg lisäpainon kanssa vaikka alppiteillä"

        Hieman yllättäen on, koska tuossa sähköauto on omaa luokkaansa. Energia palautuu, kun ajetaan alaspäin. Sähköautot ovat Alpeilla varsin hyviä pelejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viidellä tonnilla ei saa uutta bensa-autoa.

        Jos ostaa uuden bensa-auton niin sen pääomakulut ovat jpåa suuremmat kuin vastaavan sähköautom johtuen prosentuaalisesti suuremmasta arvonlaskusta.
        Bensa-sutoille on käymässä nii kuin dieseleille läytettyjen markkinoille. Sähköaitot ovat selkeästo halutuin auto käytettynä.

        Tämä uusi tieto, että bensa auton hinta laskee enemmän kuin sähköauton, varmaan arvailua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viiden tonnin autolla ajelee ihan hyvin."

        Myös viiden tonnin sähköautolla ajelee hyvin mutta sillä ajaminen tietysti maksaa edelleen vain sen pari euroa sataselle kun polttis kuluttaa 10-14 euroa.

        Joka päivä ja joka kilometri vuoden ympäri. Sillä viiden tonnin sähköautolla hoitaa ne arkistot pelkällä kotilatauksella vaikka akku ei enää 100% tikissä olisikaan. 70-90% riittää vallan mainiosti taviksen arkeen.

        Sano mistä ostaa 5 tonnin sähköauton jolla voi ajaa vaikka 200km3


    • Anonyymi

      Suurin ongelma on se, että siitä otetaan liikaa tehoa. Jos se olisi kevyt kulkuinen niin kyllä sillä menisi pitkiäkin matkoja. Nyt tehot syö akkujen voimat lyhyelläkin ajolla.
      Pitäisi olla niin, että se ei kiihdy kun 0-100 kmh nopeuteen 30-60 sek. eli ainakin 10 x hitaammin kun nykyinen, niin ei hukattaisi hulluuteen energiaa vaan käytettäisiin järkevästi "kevyellä" niin riittäisi.

      • Anonyymi

        "Suurin ongelma on se, että siitä otetaan liikaa tehoa. Jos se olisi kevyt kulkuinen niin kyllä sillä menisi pitkiäkin matkoja. Nyt tehot syö akkujen voimat lyhyelläkin ajolla."

        Et taida ymmärtää paljoakaan fysiikan tai tekniikan perusteista. Tesla on kyllä tehnyt mahdolliseksi repiä akusta isojakin tehoja muutaman sekunnin ajan mutta kun mennään perusasioihin niin aivan sama energiamäärä häviäisi akusta jos auto kiihdytettäisiin samaan nopeuteen hitaammin.
        Herra Isaac Newton kertoi nämä fysiikan peruslait meille tyhmemmille jo yli sata vuotta sitten ja ne pätevät yhä. Niin polttiksille kuin sähköautoillekin.

        Jos ymmärtää nämä fysiikan perusteet niin välttyy kirjoittamasta typeryyksiä ja nolaamasta itseään.


      • Anonyymi

        ""Suurin ongelma on se, että siitä otetaan liikaa tehoa. Jos se olisi kevyt kulkuinen niin kyllä sillä menisi pitkiäkin matkoja. Nyt tehot syö akkujen voimat lyhyelläkin ajolla.""

        Oletko unohtanut aivan perusasiat? Sähköautoilla ajava kuluttaa energiaa noin yhden euron arvosta per sata kilsaa nykyisillä energiahinnoilla. Ja se on fossiilivapaata energiaa.

        Polttiskuski maksaa samasta matkasta 10-14 euroa ja se kaikki energia tulee fossiilisesta.

        Kalliita kilometrejä uusiutumatomalla fossiilienergialla vai halpoja fossiilivapaita kilometrejä?
        Jokaisen oma valinta tietenkin mutta tuntisin olevani aika typerys jos heiluttaisin mielenosoituksissa kylttejä kalliin fossiilikilometrin puolesta.
        Varsinkaan Laihialla.


    • Anonyymi

      Sähköauto on tosiaankin yli 100 vuotta vanha keksintö kuten myös hybridi. Meillä on vieläkin sama ongelma että polttomoottori on kätevämpi. Sähköautojen tuotanto pitäisi lopettaa siihen asti kunnes tekniikka on otettu kiinni ja lataus onnistuu 24/7 ilman mitään vaivaa. Nyt meidän kylällä on ne kaksi ainoata latauspaikkaa ollut huputettu muovilla jo vuoden pari. Autolehdet hehkuttaa että kotilatausta ei nykyään tarvita vaan hyvin pärjää. Ei pärjää. Myin omani pois puolen vuoden jälkeen ja ostin bensan.

      • Anonyymi

        Polttomoottori kuitenkin tuottaa moninkertaisen määrän saastetta ja siten tuhoaa maapalloa pysyvästi.

        Luuletko että Hiilidioksidi CO2 poistuisi ilmakehästä jollain poppakonstilla?
        Tiedätkö miten se vaikuttaa maapalloon?

        Kaikki maailmassa tulee pikkuhiljaa siirtymään sähköön. Sähkö on tullut jo voimalinjoihin autoissa, junissa (jopa dieseleissä), laivoissa.
        Nyt maansiirtoautot ja kaivosporat on siirtymässä sähköön.

        Muutos on väistämätön. Se kyllä silti kestää sukupolven eli 25v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottori kuitenkin tuottaa moninkertaisen määrän saastetta ja siten tuhoaa maapalloa pysyvästi.

        Luuletko että Hiilidioksidi CO2 poistuisi ilmakehästä jollain poppakonstilla?
        Tiedätkö miten se vaikuttaa maapalloon?

        Kaikki maailmassa tulee pikkuhiljaa siirtymään sähköön. Sähkö on tullut jo voimalinjoihin autoissa, junissa (jopa dieseleissä), laivoissa.
        Nyt maansiirtoautot ja kaivosporat on siirtymässä sähköön.

        Muutos on väistämätön. Se kyllä silti kestää sukupolven eli 25v.

        Ihmiskunta häviää joka tapauksessa aikanaan, hiilidioksidilla siinä ei ole mitään tekemistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottori kuitenkin tuottaa moninkertaisen määrän saastetta ja siten tuhoaa maapalloa pysyvästi.

        Luuletko että Hiilidioksidi CO2 poistuisi ilmakehästä jollain poppakonstilla?
        Tiedätkö miten se vaikuttaa maapalloon?

        Kaikki maailmassa tulee pikkuhiljaa siirtymään sähköön. Sähkö on tullut jo voimalinjoihin autoissa, junissa (jopa dieseleissä), laivoissa.
        Nyt maansiirtoautot ja kaivosporat on siirtymässä sähköön.

        Muutos on väistämätön. Se kyllä silti kestää sukupolven eli 25v.

        25 vuoden päästä tarkastellaan taas yhtä tekniikan askelta joka ei perustunut insinööritieteisiin vaan ihan politiikkaan.
        Sähköautoja kaupataan kaupunkiautoina ja ne toimivat siinä, pikkuautoja
        Muu liikenteen sähköistys oli huuhaata

        Käyttövoima on polttomoottorit ja polttoaine on pitkälti synteettinen, myös maaöljypohjaista käytetään.Diiseli on arvossaan hyvän hyötysuhteen ansiosta

        Oli taas tekniikan harha askel kuten aiemminkin,
        aina ne ovat aiheuttaneet ihmiset, joilla on ambitioita, mutta ei mitään tekniikan tuntemusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25 vuoden päästä tarkastellaan taas yhtä tekniikan askelta joka ei perustunut insinööritieteisiin vaan ihan politiikkaan.
        Sähköautoja kaupataan kaupunkiautoina ja ne toimivat siinä, pikkuautoja
        Muu liikenteen sähköistys oli huuhaata

        Käyttövoima on polttomoottorit ja polttoaine on pitkälti synteettinen, myös maaöljypohjaista käytetään.Diiseli on arvossaan hyvän hyötysuhteen ansiosta

        Oli taas tekniikan harha askel kuten aiemminkin,
        aina ne ovat aiheuttaneet ihmiset, joilla on ambitioita, mutta ei mitään tekniikan tuntemusta

        ... .....Käyttövoima on polttomoottorit ja polttoaine on pitkälti synteettinen, myös maaöljypohjaista käytetään.Diiseli on arvossaan hyvän hyötysuhteen ansiosta....

        Synteettiset polttoaineet ovat hyötysuhteiltaan huonoa. Kun ensin teet sähköä ja siitä synteettisiä, heikennät hyötysuhdetta, jos ajaisit suoraan sillä sähköllä.

        Sähkön jakelu verkko on valmis, mutta esimerkiksi vetyjakelu puuttuu kokonaan.


    • Anonyymi

      sähköautoevakelistat; äläkää sotkeko perusyksiköitä! kW ja kWh on kaksi täysin eri asiaa. Pelkkä kW ei kerro mitään akun varauskapasitteetista. Nämä kun sotkee keskenään, niin jutun uskottavuus inssin silmissä menee liki uskonnollisen hurmoksen piikkiin.
      Mulla tankissa varausta 650kWh. t. dieselkuski

      • Anonyymi

        "Pelkkä kW ei kerro mitään akun varauskapasitteetista"

        Nyt juurikin sekoitit yksiköt ja termit. kW on tehon yksikkö, ei kapasiteetin yksikkö.

        Akkua ladataan tietyllä teholla = kW
        Akulla on tietty kapasiteetti = kWh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelkkä kW ei kerro mitään akun varauskapasitteetista"

        Nyt juurikin sekoitit yksiköt ja termit. kW on tehon yksikkö, ei kapasiteetin yksikkö.

        Akkua ladataan tietyllä teholla = kW
        Akulla on tietty kapasiteetti = kWh

        Sori, nyt sekosin itse kun luin huolimattomasti.
        Tämä on täysin oikein "Pelkkä kW ei kerro mitään akun varauskapasitteetista"

        Mun moka.


    • Anonyymi

      juu, miellään käytetään oikeita yksiköitä, kun puhutaan autojen akuista, varauskapasiteeteista, talojen energiakulutuksesta, ostetusta energiasta, myydystä energiasta jne., muuten jutut "-0c/kW(?), on halvempaa nyt, kun vaihdoin lämpöpumppuun, sähköautoon, tuulimyllyyn, purjeveneesen, latasin pörssisähköllä -cent..." eivät perustu mutuilua kummempaan.
      Särähtää inssin korvaan kun voltit, vatit ja vattitunnit sekaisin ja näillä sitten perustellaan kuinka hyvä ja onnistunut ostos oli. Ei puutu enää kuin BTU:t sekaan pyörimään. Tietysti eihän kukaan kiellä sotkemasta näitä nettipalstoilla. Näyttää pelkältä mutuilulta öljylämmittäjästä ja nokivasaralla ajavasta. t. dieselkuski

      • Anonyymi

        Euro on yhteismitallinen meille kaikille.
        On helppoymmärtää kun sanoo että sähköautolla 100km sähkökustannukset ovat 1-2 euroa ja latauskelvottoman bensakulut samalle matkalle on 10-14 euroa.
        Ei tarvitse olla mistään muista yksiköistä selvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euro on yhteismitallinen meille kaikille.
        On helppoymmärtää kun sanoo että sähköautolla 100km sähkökustannukset ovat 1-2 euroa ja latauskelvottoman bensakulut samalle matkalle on 10-14 euroa.
        Ei tarvitse olla mistään muista yksiköistä selvillä.

        Ja tuo on aivottoman typerä tapa laskea kuluja. Jos autoilun kuluja lasketaan niin aina pitää käyttää kokonaiskuluja. Jos ostaa 50 tonnin auton niin sähkö tai bensa on aika pieni osa kuluista muutenkin ellei aja pitkiä matkoja. Jos ajaa vain 10 000 km vuodessa niin polttoainekulut ei ole ongelma.

        Lisäksi suurella osalla suomalaisia ei ole mahdollista ladata autoa noin halvalla eikä ylipäätään voi ladata kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on aivottoman typerä tapa laskea kuluja. Jos autoilun kuluja lasketaan niin aina pitää käyttää kokonaiskuluja. Jos ostaa 50 tonnin auton niin sähkö tai bensa on aika pieni osa kuluista muutenkin ellei aja pitkiä matkoja. Jos ajaa vain 10 000 km vuodessa niin polttoainekulut ei ole ongelma.

        Lisäksi suurella osalla suomalaisia ei ole mahdollista ladata autoa noin halvalla eikä ylipäätään voi ladata kotona.

        "Ja tuo on aivottoman typerä tapa laskea kuluja. Jos autoilun kuluja lasketaan niin aina pitää käyttää kokonaiskuluja. "

        Kokonaiskulut muodostuvat aina osista.
        Käyttökulujen osalta sähköautoon kertaluokkaa halvempi.
        1-2 euroa vs 10-14 'euroa.
        Huoltokuluissa sama toistuu sähköauto on ylivoimainen.
        Uusien autojen pääomakuluissakin sähköauto voittaa. Polttiksien jälleenmyyntiarvo sukeltaa.

        Ainoa oljenkorsi polttishemmoilla on verrata vanhaa polttista uuteen sähkikseen.
        Tuokin kortti osoittautuu mustaksi pekaksi kun
        Käytettyjä uuden sukupolven sähköautoja on tarjolla enemmän.

        Käytännössä kyse on vain siitä kuinka nopeasti polttiksista tulee verkonpainoja. Jokainen polttisfani kääntää takkinsa heti kun eteen tulee budjettiin mahtuva käytetty sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euro on yhteismitallinen meille kaikille.
        On helppoymmärtää kun sanoo että sähköautolla 100km sähkökustannukset ovat 1-2 euroa ja latauskelvottoman bensakulut samalle matkalle on 10-14 euroa.
        Ei tarvitse olla mistään muista yksiköistä selvillä.

        euro on kaikkea muuta kuin yhteismitallinen, ei ole yhteismitallisia sähkösopimuksia, löpöhintoja, siirto jne. maksuja l. yhteismitat löytyy kyllä akselilta kWh, W, V, A, ostetut kWh:t sisään, myydyt ulos. Sähköä ostetaan ilman siiirto-perusmaksuja kaiketi hintaan -2....+40c/kWh, löpöä 17.….23c/kWh, just ajoin 650km nokivasaralla 58kWh/100km l. noin 10€/100km ja koko reissu 65€, Sähköllä olisinko sitten peräti tienannut 3.30€ ?(-2c/kWh*25kWh/100kmx650km)? Ja samalla pelastanut maailmaa, koska autossa kierrätettävät akut?, ja paikallinen nokipäästö 0? t. dieselkuski


    • Anonyymi

      Joillakin sähköauton ostajiilla ostos on uskonnollinen kokemus

      • Anonyymi

        Uskonnollisia kokemuksia on vain polttomoottoriuskovaisilla.

        Järkevät ihmiset valitsevat autonsa laskemalla mikä tulee halvimmaksi. Suurimmalle osalle se on vielä bensa (ehkä hybridi), mutta melkoiselle osalle jo täyssähköauto.

        Alle 10 vuodessa täyssähköauto on järkevin käytännössä 100% uusien autojen ostajista, koska hinnat putoavat vähitellen.


      • Anonyymi

        juu, kyllä se lähestyy jo jonkun sortin lahkolaisuutta. Applen puhelin, T...a ja vakaa uskomus, että olen osallisena maailman pelastamistalkoissa. Oikea lopunajanprofeetta P.Linkola-vainaa sanoi jo kymmeniä vuosia sitten, että suurin rikos on uusi auto.
        "Mutta sähköauton akut kiertää"-paskat ne mitään kierrä vielä sataan vuoteen. Kun kaikki maailman 1.5mrd kotteroa on patteroitu, niin Kiina, Kongo, Suami jne. on kaivettu ympäri patterimineraaleista ennen kuin kierrätyksen 1. vaihe on hoidettu, ja jatkossa kierrätysaste 100% . Pukkaa suola-pii- graphiitti-jne. super akkua, ei rasita luontoa, ei kaiveta mitään, 1000km/lataus, +200kWh, ,<250kg, ++1000kW latausteho, juu, tulee tulee...


    • Anonyymi

      Kunhan akku painaa 100kg ja on yhtä paljon energiaa kuin 40 litrassa bensaa, tietysti lataus saa kestää 15 min 90% asti.
      Sitten harkitsen sähköauton ostoa

      • Anonyymi

        Siinähän makselen jääräpäisyyden takia jokaisesta ajamastasi kilometristä 10-14 euroa kun sähköautolla pääsisit 1-2 eurolla.
        Näillä nykyisillä akuilla tai vaikka 10 vuotta Vanhallakin akkuteknologialla.

        Sähköautot ovat aivanylivoimaisia jo nykyiselläkin teknologialla. Latausajalla ei ole mitään väliä koska siihen on koko yö aikaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mistä se johtuu että maapallon kaksi kehittynyttä ja vauraimpia maita panostaa sähköautoihin?



      Iltalehti: Ruotsi on kiilannut maailman kakkoseksi, kun tarkastellaan sähköautojen markkinaosuutta maan sisäisessä automarkkinassa. Viime vuoden aikana kaikista myydyistä autoista 32 prosenttia oli täyssähköjä, konsulttiyhtiö Pricewaterhousecoopers kertoo katsauksessaan.


      Suomessa tulee olemaan riittävästi sähköä muutaman vuoden sisällä, kun kaikki tuuli- ja aurinkoinvestoinnit ovat valmiit. Hyvä mahdollisuus irrottautua hiljalleen öljyn käytöstä. Ei tarvitse lähettää rahaa arabeille ja ollaan omavaraisia.

    • Anonyymi

      ..........akkukapasiteetia on suurennettu lisäämällä
      akun kokoa, joka on johtanut järkyttävän suuriin vaunujen painoihin.....


      Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Akkuja on kehitetty vasta muutamia vuosia ja tulokset ovat lupaavia. Toki isompia akkuja on otettu käyttöön, kun halutaan tehokkaita autoja. Ja näinkin pitää tehdä.


      https://energyplaza.vattenfall.fi/blogi/akkuteknologian-ennatysnopean-kehityksen-syyt


      "Kehitysvauhti kiihtyy
      Poliittisten vaatimusten ja ympäristötietoisuuden kasvun seurauksena akut ovat kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana enemmän kuin edellisen sadan vuoden aikana, hieman kärjistäen ilmaistuna. Akkuja ja sähkömoottoreita on käytetty yli sadan vuoden ajan, mutta vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana ne ovat tehneet suuremman läpimurron ajoneuvojen energianvarastoinnissa. Energiatiheys eli energiasisällön määrä painoyksikköä kohti kasvaa jatkuvasti."

    • Anonyymi

      Polttomoottoreiden käyttö tulee loppumaan, useastakin syystä. On turhaa Suomen kokoisen maan inttää vastaan.

      Päinvastoin, Suomelle tästä tulee hyvä juttu. Suomessa on ja tulee olemaan käytettävissä sähköä.

      Enemmistö Suomalaisista asuu keskittyneesti, jolloin ajomatkan ovat lyhyitä.

      Suomella on varaa verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan.

      Huoltovarmuus kasvaa ja omavaraisuus.Työpaikat Suomeen eikä arabeille.

      Riittääkö akkuja kaikille? Kyllä tai ei,mutta Suomalaisille riittää.

    • Anonyymi

      .........Edellinen sähköautojen esiinmarssi tapahtui yli sata vuotta sitten, se ei ollut poliittisesti ohjattua, vaan silloin sähköauto oli parempi kun polttomoottorivehkeet, autoiluhan siihen aikaan oli lähinnä kaupunkilaisten homma....

      Kun vuonna 2123 joku pohtii tätä asiaa, toteaa varmaan ihmeissään, miten liikuttaisiin, jos ei olisi sähkö käytettävissä. Olipa hyvä että sähköistä liikkumista alettiin kehittää.

      Jossakin vaiheessa öljyn käyttö tulee vaan liian kalliiksi. Ei pelkästään ympäristösyistä vaan myös saatavuuden takia. Ennuste on nyt että noin 2070 hinta on liian korkea öljyn käytölle. Ja kun ei kukaan valmista polttomoottori autoja....

      Myös ihmisten asenteet muuttuvat, öljy on vaan kertakaikkiaan likaista. Sähkön käyttö on puhdasta.

    • Anonyymi

      Nyt on juuri jukkaistu parikin uutta akkutekniikkaa jolla saadaan pitempi range halvemmilla akuilla, ei paha.

    • Anonyymi

      Avaajan asenne on ongelma. Harmaapäänä, jos jotain on oppinut, niin ei kannata olla ehdoton.

      Mikään ei korvaa filmikameraa...
      Kortit eivät tule päivittäiseen käyttöön, käteinen on jotain...
      Atomienergia loppuu...
      Tuulivoima ei ikinä tule yleistymään...
      Kuuhun ei ikinä tulla pääsemään.....
      Berliininmuuri ei murru eikä videovuokraamot lopetta...

      Eipä taida sähköautojen eteenpäin marssia mikään pysäyttää.......

      • Anonyymi

        Ei sitä ainakaan se hidasta, että sähkön hnta on ollut jo päiväkausia miinuksella. Kotilataus on melkein ilmaista, vain siirto ja verot.


      • Anonyymi

        Eikä BMW tee koskaan etuvetoista autoa eikä BMW koskaan siirry ns. downsizingiin eikä missää tapauksessa tee smurffibussia eikä kolmisylinteristä pikkukonetta.
        Mutta kappas, nämäkin kaikki tapahtui jo.

        Jos vain hiukan lukee muutakin kuin aku ankkaa, selviää pian että uusia akkuinnovaatioita esitellään parin kuukauden välein. Ne tulee tuotantoakkuin muutaman vuoden viiveellä.
        Nytkin akut on jo erilaisia kuin 5v sitten. Niissä on pieniä mutta merkittäviä eroja.

        Kehitys on jatkuvaa evoluutiota. Niin se on aina ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä BMW tee koskaan etuvetoista autoa eikä BMW koskaan siirry ns. downsizingiin eikä missää tapauksessa tee smurffibussia eikä kolmisylinteristä pikkukonetta.
        Mutta kappas, nämäkin kaikki tapahtui jo.

        Jos vain hiukan lukee muutakin kuin aku ankkaa, selviää pian että uusia akkuinnovaatioita esitellään parin kuukauden välein. Ne tulee tuotantoakkuin muutaman vuoden viiveellä.
        Nytkin akut on jo erilaisia kuin 5v sitten. Niissä on pieniä mutta merkittäviä eroja.

        Kehitys on jatkuvaa evoluutiota. Niin se on aina ollut.

        Jep, on muuten aika mielenkiintoisesti jo muutamat sähköautoilun toimijat kasvaneet Suomesta maailmalle.

        Lataukseen liittyvä järjestelmä:

        https://www.virta.global/fi/mika-virta-2 tai


        Kemppi Group Oy -konserni on Kemppi Oy:n ja Kempower Oy:n emoyhtiö, joka tekee lataus laitteita.


        https://kempower.com/company/


        Nuo pieninä esimerkkeinä. Tuulivoiman rakentaminen on toki vielä oma tarinansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, on muuten aika mielenkiintoisesti jo muutamat sähköautoilun toimijat kasvaneet Suomesta maailmalle.

        Lataukseen liittyvä järjestelmä:

        https://www.virta.global/fi/mika-virta-2 tai


        Kemppi Group Oy -konserni on Kemppi Oy:n ja Kempower Oy:n emoyhtiö, joka tekee lataus laitteita.


        https://kempower.com/company/


        Nuo pieninä esimerkkeinä. Tuulivoiman rakentaminen on toki vielä oma tarinansa.

        Nuohan voinee laskea osaksi vihreän siirtymään mahdollistamaa businesta.

        Paljon on sähköautotkin muuttuneet. Jos verrataan ekoja Nissan Leafeja siihen millaisia nyt perustason sähköautot on, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
        Floppeja mahtuu matkalle mutta niin se on polttisautojenkin kanssa. On niissäkin ollut ongelmia jakopäiven, vaihteistojen, jarrujen ja ties minkä kanssa.

        Jos mitään saisi tehdä vain koska se ei ole heti täydellinen niin eipä olisi autojakaan, eikä sähköä kotona.


    • Anonyymi

      Joo tämä latausongelma, ajettiin vaimon kanssa kaupungista A kaupungiin B, koska tyttären mies oli joutunut taas kertausharjoituksiin. Mentiin tällä kertaa vaimon bensavehkeellä, joka on perheauton kokoinen. Lähdettiin vajaalla tankilla liikkeelle, tultiin takaisin jotain yli 700 km alkoi olla trippimittarissa, sitten päätettiin ladata auto ennen kotiin tuloa, no lataus kesti noin 3 -4 min. Nesteen huoltiksella ja sai siitä vielä K-korttiin bonukset. Että sellaista, ohiteltiin paljon autoja matkalla, keskikulutus oli vain 5,9 litraa, vaikka vaunun kuivapaino on 1500 kg

      • Anonyymi

        Joo tämä latausongelma, latasin v 70 volvon diiselillä alle 5 minsaa


      • Anonyymi

        ajettiin vaimon kanssa kaupungista A kaupungiin B, koska tyttären mies oli joutunut taas kertausharjoituksiin.
        vaikka vaunun kuivapaino on 1500 kg

        Menitte sitten halki Suome 1.500kg vaunun kansa kun vävypoika meni kertauksiin. Voihan sitä aikaansa noinkin viettää.

        Itse en ole liikkunut milläkään kenenkään toisen kertauksien takia. Vielä vähemmän olen lähtenyt raahaamaan mitään 1.500kg vaunua sen takia.
        Osaatko avata miksi teidän oli pakko sinne kertauksiin siiirtyä. vaikka ette osallistuneet niihin millään tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajettiin vaimon kanssa kaupungista A kaupungiin B, koska tyttären mies oli joutunut taas kertausharjoituksiin.
        vaikka vaunun kuivapaino on 1500 kg

        Menitte sitten halki Suome 1.500kg vaunun kansa kun vävypoika meni kertauksiin. Voihan sitä aikaansa noinkin viettää.

        Itse en ole liikkunut milläkään kenenkään toisen kertauksien takia. Vielä vähemmän olen lähtenyt raahaamaan mitään 1.500kg vaunua sen takia.
        Osaatko avata miksi teidän oli pakko sinne kertauksiin siiirtyä. vaikka ette osallistuneet niihin millään tapaa.

        Pitäähän sitä avuksi mennä hoitamaan lapsenlapsia kun niiden isä on kertauksessa


    • Anonyymi

      odottelemme parempia akkuja ja halvempia akkuja,
      pitää muistaa, että nykyiset akut ovat palo- ja räjähdys vaarallisia;
      https://youtu.be/_J_Qt8RQpao

      • Anonyymi

        Ei kannata sitten ostaa kännykkää vaan odotella parempia akkuja. Vai mikä oli kommenttisi tarkoitus?


      • Anonyymi

        Ei pidä unohtaa, että polttomoottoriautoilla on kymmenkertainen todennäköisyys palaa.


      • Anonyymi

        Pyysin jo aiemmin sinulta niitä tilastoja akkujen palamisesta suhteessa määriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä unohtaa, että polttomoottoriautoilla on kymmenkertainen todennäköisyys palaa.

        Tosiasiassa polttomoottoriauton todennäköisyys palaa on yli 60-kertainen sähköautoon verrattuna. Hybridiauton palamisen todennäköisyys on vielä pahempi, yli 130-kertainen sähköautoon verrattuna! Näin on tilastollinen tutkimus kertonut.
        YHDYSVALLOISSA tapahtuneita autopaloja koskevan tutkimuksen teki vakuutussuosittelijasivusto Autoinsurance EZ. Se analysoi Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) ja liikennetilastoja kokoavan Bureau of Transportation Statisticsin (BTS) tiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyysin jo aiemmin sinulta niitä tilastoja akkujen palamisesta suhteessa määriin.

        Luepa aluksi tuo suomenkielinen uutinen asiasta:
        https://www.is.fi/autot/art-2000008531349.html
        Löydät em. artikkelin vihjeellä alkuperäisenkin vähällä vaivalla jos sinusta on lukijaksi englanninkielistä tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyysin jo aiemmin sinulta niitä tilastoja akkujen palamisesta suhteessa määriin.

        Säästin vaivojasi etsiä tutkittua tietoa autopalojen yleisyydestä ajoneuvokantaan suhteutettuna:
        https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
        Onhan siinä melkoinen ero jos autoja palaa yli 3000 sadastatuhannesta kuin 25 sadastatuhannesta! Arvaa kumpi luku tarkoittaa sähköautoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästin vaivojasi etsiä tutkittua tietoa autopalojen yleisyydestä ajoneuvokantaan suhteutettuna:
        https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
        Onhan siinä melkoinen ero jos autoja palaa yli 3000 sadastatuhannesta kuin 25 sadastatuhannesta! Arvaa kumpi luku tarkoittaa sähköautoja?

        Veikkaisin tuo 0.025% on sähköautojen todennäköisyys palaa ja 3% on polttomoottoriauton todennäköisyys palaa? En katsonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaisin tuo 0.025% on sähköautojen todennäköisyys palaa ja 3% on polttomoottoriauton todennäköisyys palaa? En katsonut.

        Oikein veikattu!
        Hybridiautot, joihin suurin osa uusista Toyotistakin kuuluu, ovat niitä kaikkein tulenarimpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein veikattu!
        Hybridiautot, joihin suurin osa uusista Toyotistakin kuuluu, ovat niitä kaikkein tulenarimpia.

        Kyllä ne bemarin dieselit on olleet kaikkein tulenarimpia. Niiden myyntikin keskeytettiin Etelä-Koreassa joksikin aikaa ja käyttökieltoakin suunniteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne bemarin dieselit on olleet kaikkein tulenarimpia. Niiden myyntikin keskeytettiin Etelä-Koreassa joksikin aikaa ja käyttökieltoakin suunniteltiin.

        Bemarin dieseli kuuluukin ryhmään 60 kertaa herkemmin palava kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata sitten ostaa kännykkää vaan odotella parempia akkuja. Vai mikä oli kommenttisi tarkoitus?

        Hah, kännykän akut eri asia kuin sähköauton akut
        Turha vertailla


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      pikkuhiljaa kehittyy tai taantuu, niinkuin kaikki muukin. eihä tuo ihmeakkukaan ihan huomenna putkahda patteritehtaan tuutista. näitä ihmeakku-uutisia tullut aina silloin tälöin tässä vuoskymmenten aikana, nyt tosin kiihtyvällä vauhdilla

      • Anonyymi

        Ei tarvita mitæn ihmeakkuja. Nykyisiläkin akuilla ajetaan jokainen kilometri hintaan joka on vain yksi euro per sata kilometriä. Latauskelvottomilla se maksaa yli 10 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita mitæn ihmeakkuja. Nykyisiläkin akuilla ajetaan jokainen kilometri hintaan joka on vain yksi euro per sata kilometriä. Latauskelvottomilla se maksaa yli 10 euroa.

        Joo. Tojotahan se on hirtänyt itsensä näihin ihme-akkulupauksiin jotka piti olla valmiit olympialaisiin ja kuvittelee että sellaisia tarvitaan.
        Todellisuus on se että mitään ihmettä ei ole eikä sitä tarvitakaan. Akut kehittyvät pienin askelin ja nyt ollaan tilanteessa jossa kuluttajille tarjotaan sähköautoja joilla sadan kilsan ajaminen maksaa yhden euron ja tuhat kilometriä taittuu 10 tunnissa. Ei mikään ihme vaan arkipäivää vuonna 2023.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita mitæn ihmeakkuja. Nykyisiläkin akuilla ajetaan jokainen kilometri hintaan joka on vain yksi euro per sata kilometriä. Latauskelvottomilla se maksaa yli 10 euroa.

        Akkujen valmistus se vasta saastuttaakin:
        https://www.theepochtimes.com/analysis-toxicity-of-lithium-ion-batteries-at-odds-with-push-for-electric-vehicles_5265496.html?utm_source=morningbriefnoe&src_src=morningbriefnoe&utm_campaign=mb-2023-05-16&src_cmp=mb-2023-05-16&utm_medium=email&est=ppDKuWySHM/Vqx5hw8esGWEFGyOEjJ6kyo92k53k73p6ZfeKUDL11aeuAq3bQe5pSgNA


    • Anonyymi

      Joo, minä en luota sähköautoihin, katselen kaikessa rauhassa miten homma etenee, ostan kenties uuden auton vasta 2030 alussa, nyt uusi biili ja normaalisti vaihdan sitten kun se on kunnolla ajettu, eli 7 vuotta vähintään pidän autoa, ostan sen aina pakasta, eli autoliikkeessä pitää olla aina tehdasauto tai sitten sen joutuu tilaamaan, joka nyt on sellainen harminaihe, verrattuna vielä 2000- luvun alkupuolelle, jolloin sai auton vielä liikkeen pakasta, ilman että sitä oli koeajettu tai muuta.
      Nyt käsittääkseni kaikkia vähän paremmat laatuvaunut joutuu tilaamaan, itse en sorru tähän sähköauto-humpaan, ajelen V90 vehkeellä, vaikka mahdollisuuksia olisi paljon parempaaan.

      • Anonyymi

        No tämähän on vallan hieno ulostulo. Että oikein noin olet asiaa ajatellut omalta kohdaltasi. Tämä kiinnostaa aivan sikana koko Suomen kansaa.


    • Anonyymi

      Sähköauton tulevaisuus, akku vai kondensaattori?

      • Anonyymi

        Pitäisi olla hirmu suuri kondensaattori. Voisi painaa aika monta tonnia.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Näinhän se menee. Sarkastisesti voidaan sanoa, että paras sähköauto syntyy, kun siihen integroidaan dieselgeneraattori, joka syöttää virtaa akulle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe