Järkisuhteet vastaan impulsiivisuus

Tuo Mikkojuhanin ketju alkoi vähän rönsyillä sivupoluille, niin ajattelin laittaa tästä ihan oman aiheensa.

Mitä mieltä näistä? Omasta puolestani voin sanoa, että molemmat seurustelusuhteeni ovat tavallaan olleet enemmän "järkisuhteiksi" luettavia, vaikka alussa on niissä molemmissa ollut myös alkuihastusta. Molemmissa pystyttiin keskustelemaan kaikista mahdollisista aiheista ja oli syvä luottamus toisiimme, eikä kummassakaan koskaan riidelty, ja molempien entisten poikaystävien ulkonäkökin miellytti. Mutta ei kuitenkaan kummassakaan ollut niin vahvaa ja syvää rakastumisen tunnetta, kuin mitä olen muutamiin miehiin tuntenut - ja kyseisissä suhteissa juuri impulsiivisuus ja tunteet edellä toimiminen on sössinyt ne kaikki alkutekijöihinsä.

Jos joskus vielä jonkun sellaisen ihmisen tapaan, jonka kanssa on mahdollisuus hyvään parisuhteeseen, toivoisin ehkäpä tasapainoa noiden molempien - järkisuhteen ja tunteiden - välillä.

44

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen tunteella elävä, ilman järkeä.

AV

• Anonyymi

Järkeä käytetään jo siinä kohtaa, kun punnitaan kenen kanssa lähdetään treffeille ja kenen ei. Jatkuvasti yhäkin käytetään järkeä, vaikka rakastutaan, sillä osa sitä rakkautta on nimenomaan järkeen perustuvaa.

Järkevä kumppani ehdokas saa rakastumaan.

❄️

• Anonyymi

Jos mennään haarut edellä, jää silloin järki käyttämättä. Syntyy niitä katastrofi suhteita, mitkä ei oo vähänkään järkeviä vain panettavia.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos mennään haarut edellä, jää silloin järki käyttämättä. Syntyy niitä katastrofi suhteita, mitkä ei oo vähänkään järkeviä vain panettavia.

❄️

Ja kun panetus loppuu pari eroaa ja morjes.

Jos suhteessa oli yhtään järkeä, se perustuu muuhunkin kuin panetukseen ja kestää, kun panetus hiipuu.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

❄️

Hmm...ei se noin ole, tunteissa on aina mukana järki.
        Aivoilla elävät eivät tunteile, heiltä se lähes puuttuu.
        Ihminen kyllä syvällä tunnistaa sen kokonaisuuden joka iskee, ei sitä tarvitse analysoida.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Ja kun panetus loppuu pari eroaa ja morjes.

Jos suhteessa oli yhtään järkeä, se perustuu muuhunkin kuin panetukseen ja kestää, kun panetus hiipuu.

❄️

"Jos suhteessa oli yhtään järkeä, se perustuu muuhunkin kuin panetukseen ja kestää, kun panetus hiipuu."

Tunteet edellä meno tarkoitti kylläkin omassa kommentissani sitä suurta rakastumisen tunnetta. Ei panetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm...ei se noin ole, tunteissa on aina mukana järki.
        Aivoilla elävät eivät tunteile, heiltä se lähes puuttuu.
        Ihminen kyllä syvällä tunnistaa sen kokonaisuuden joka iskee, ei sitä tarvitse analysoida.

AV

Et ymmärrä kirjoittamaani nyt. Järki nimenomaan saa mulla tunteet aikaan. Ja aivan varmasti olen tunteikas, vaikka olen järkeväkin. Tolloihin ei vaan pysty rakastumaan millään.

❄️

• Anonyymi
        Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

"Jos suhteessa oli yhtään järkeä, se perustuu muuhunkin kuin panetukseen ja kestää, kun panetus hiipuu."

Tunteet edellä meno tarkoitti kylläkin omassa kommentissani sitä suurta rakastumisen tunnetta. Ei panetusta.

Mutta minkä perusteella rakastut? Mieti se.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärrä kirjoittamaani nyt. Järki nimenomaan saa mulla tunteet aikaan. Ja aivan varmasti olen tunteikas, vaikka olen järkeväkin. Tolloihin ei vaan pysty rakastumaan millään.

❄️

Ymmärrän hyvin, mutta ilman oikeita tunteita suhde ei kestä hetkeäkään edes sen maailman "järkevimmän" kanssa.
        Rakastuminen kun suodattaa paljon niitä vastapuolen virheitä, tai puutteita.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, mutta ilman oikeita tunteita suhde ei kestä hetkeäkään edes sen maailman "järkevimmän" kanssa.
        Rakastuminen kun suodattaa paljon niitä vastapuolen virheitä, tai puutteita.

AV

Ei tietenkään. Halusin vain sanoa, että kyllä niitä suhteita järjellä muodostetaan. Jos vain seksi olisi se millä suhde muodostuu, niin eihän se pitkälle kanna. Kukaan pelkän sukuelimen ympärillä jaksa montaa vuotta suhteilla, ilman järjen häivää.

Tiedät sen itsekin. Mietippä katselisitko lapses äitiäkään, jos hänessä ei muuta olis kuin sukuelin ja järkeä ei missään kohtaa suhdetta?

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään. Halusin vain sanoa, että kyllä niitä suhteita järjellä muodostetaan. Jos vain seksi olisi se millä suhde muodostuu, niin eihän se pitkälle kanna. Kukaan pelkän sukuelimen ympärillä jaksa montaa vuotta suhteilla, ilman järjen häivää.

Tiedät sen itsekin. Mietippä katselisitko lapses äitiäkään, jos hänessä ei muuta olis kuin sukuelin ja järkeä ei missään kohtaa suhdetta?

❄️

Joten kyllä vaan vähänkään kestävämmät suhteet vastii, että niissä on järkeäkin eikä vain tunnetta. Järjetön juttu floppaa tunteetkin.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joten kyllä vaan vähänkään kestävämmät suhteet vastii, että niissä on järkeäkin eikä vain tunnetta. Järjetön juttu floppaa tunteetkin.

❄️

Siksi minusta on hölmöä puhua, ettei järki ihmiset muka tunteile. Pikemminkin niin päin että impulsiivisilta puuttuu vaan järki.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

❄️

En ole koskaan nähnyt lasteni äitejä sukupuolieliminä, rakastuin persoonaan, sukupuoliyhteydet tulevat vasta tuon jälkeen.
        Ihmiset tarvitsevat tunteita, ei pelkkää "ollaan onnellisia kun ostetaan ja saadaan jotain"...

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt lasteni äitejä sukupuolieliminä, rakastuin persoonaan, sukupuoliyhteydet tulevat vasta tuon jälkeen.
        Ihmiset tarvitsevat tunteita, ei pelkkää "ollaan onnellisia kun ostetaan ja saadaan jotain"...

AV

Noniin, et sinä. Mutta joku muu näkee vain sukuelimenä ja eihän se silloin muuhun perustu kuin seksiin. Helppo ymmärtää.

Kuten sanoin, jos suhteessa on järkeäkin se kestää, kun panetus hiipuu.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noniin, et sinä. Mutta joku muu näkee vain sukuelimenä ja eihän se silloin muuhun perustu kuin seksiin. Helppo ymmärtää.

❄️

On tosi, ettei ne suhteet jatku missä ei mitään järkeä nähdä, eikä järjen mukaan ole mielekästä jatkaa. Käytät siis järkeäsikin, et vain elä pelkkien tunteiden varassa. Ja kenellä tunteet ylipäänsä syntyy ilman järkeä?

Järkeen perustuu ne kriteeritkin mistä täällä paljon puhutaan.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

❄️

Millaista järkeä meinaat?
        Sitäkö että ollaan yhdessä koska kokouksessa on päätetty menetysten olevan suurempia mitä mahdollisten tappioiden:)
        Sopeutumiskykyähän se parisuhde vaatii, pahaa oloa voi paikata monella eri "yhteisellä tavoitteella".

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitäkö että ollaan yhdessä koska kokouksessa on päätetty menetysten olevan suurempia mitä mahdollisten tappioiden:)
        Sopeutumiskykyähän se parisuhde vaatii, pahaa oloa voi paikata monella eri "yhteisellä tavoitteella".

AV

Niitä suhteita voidaan sanoa sovituiksi suhteiksi, missä ei ole tunteita mukana. Minusta niissäkään ei välttämättä järjellä ole osaa eikä arpaa, vain ahneudella tai mukavuudella, tavoitteilla missä toinen on mahdollistaja.

En käyttäisi sanaa järkisuhde, vaan sovittu hyötysuhde. Kumpikin miettii hyötyjä. Eikä muuta.

❄️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Rakkaussuhteissa harvemmin pohditaan tappioita. Sovituissa ja tunteettomissa suhteissa kylläkin poikkeuksetta.

❄️

• Anonyymi

"Tunteet edellä meno tarkoitti kylläkin omassa kommentissani sitä suurta rakastumisen tunnetta."

Just, noin! Mä olen sormenpäitäni myöten tunne ihminen... niin hyvässä kuin pahassakin.
        Niin kauan kun mä olen ainut nainen suhteessa, lähes kaikki on; yes! Mutt romutappa multa se tunne, kärähdä petoksesta; mun rakkaus loppui siihen, eikä paluuta entiseen ole!
        Mulla kun on omantunnon arvoni kantavana voimana, ja siitä mä pidän kiinni.

Mä itken aikani yhden miehen tähden ja siihen se jää -> toista tilaisuutta ei tule!
        Sen jälkeen tapahtumat ovatkin pelkästään järkiperäisiä, tunteet ovat viilentyneet jäätymispisteeseen asti, ja mä hankkiudun suhteesta eroon tavalla tai toisella.
        trollikka

• Anonyymi

Sun nicit on kyllä ätmi jotain ihan muuta

• Huutelet puskista sinä täysin nicittönnä? :D

• Anonyymi

Huutelet puskista sinä täysin nicittönnä? :D

Mitä sinä ätmi näin monelle nicillä teet ja mistä syystä esität naista, toivotko miehiltä yhteydenottoja kevyen romanssihuijauksen tai vastaavan merkeissä? Rekisteröimättömänä sellaisen miehen sukkahousuleikin voi jopa ymmärtää, mutta tämä- jotenki virallisempaa vai?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä sinä ätmi näin monelle nicillä teet ja mistä syystä esität naista, toivotko miehiltä yhteydenottoja kevyen romanssihuijauksen tai vastaavan merkeissä? Rekisteröimättömänä sellaisen miehen sukkahousuleikin voi jopa ymmärtää, mutta tämä- jotenki virallisempaa vai?

"Mitä sinä ätmi näin monelle nicillä teet ja mistä syystä esität naista"

No kerropa mitkä ne mun "muut" nicit ovat? Mulla on ollut aikanaan eri nimimerkkejä kuin tämä, muttei koskaan enempää kuin yksi kerralla.

Mutta tää menee taas samaan vainoharhaisuus-kategoriaan, kuin muutkin "sä oot mies" -kommentit. Enkä näytä olevan edes ainoa joka vastaavia saa, vähän aikaa sitten joku väitti esim. randea "kaksineuvoiseksi". Taitaa olla tämän foorumin tapa kyseenalaistaa ihmisten sukupuoli.

• Anonyymi

No kerropa mitkä ne mun "muut" nicit ovat? Mulla on ollut aikanaan eri nimimerkkejä kuin tämä, muttei koskaan enempää kuin yksi kerralla.

Mutta tää menee taas samaan vainoharhaisuus-kategoriaan, kuin muutkin "sä oot mies" -kommentit. Enkä näytä olevan edes ainoa joka vastaavia saa, vähän aikaa sitten joku väitti esim. randea "kaksineuvoiseksi". Taitaa olla tämän foorumin tapa kyseenalaistaa ihmisten sukupuoli.

” Mulla on ollut aikanaan eri nimimerkkejä kuin tämä, muttei koskaan enempää kuin yksi kerralla.” mitä nyt vaan käyt päivät pitkät omien mielikuvitushahmojen kanssa keskustelua tyyliin päivähoitomaksuista penkkipunnerrukseen

• Anonyymi kirjoitti:

” Mulla on ollut aikanaan eri nimimerkkejä kuin tämä, muttei koskaan enempää kuin yksi kerralla.” mitä nyt vaan käyt päivät pitkät omien mielikuvitushahmojen kanssa keskustelua tyyliin päivähoitomaksuista penkkipunnerrukseen

Asioiden kuvitteleminen toiseksi kuin mitä ne oikeasti ovat ja samojen ihmisten näkeminen useissa eri ihmisissä on harha sekin.

• Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

Asioiden kuvitteleminen toiseksi kuin mitä ne oikeasti ovat ja samojen ihmisten näkeminen useissa eri ihmisissä on harha sekin.

Ja niitä tuntuu riittävän kun palstalla ei ilmeisesti oo kuin hän ja tää toinen joka muka kaikkina muina esiintyy hänen mielestään.🙂.

• Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

Ja niitä tuntuu riittävän kun palstalla ei ilmeisesti oo kuin hän ja tää toinen joka muka kaikkina muina esiintyy hänen mielestään.🙂.

Entä makkaraperunat vastaan impulsiivisuus?

• Anonyymi

Ei.

Se on tuo yksi seonnut, joka luulee kaikkia samaksi henkilöksi.

• Anonyymi

En koe, että kumpikaan ääripää juuri toimii, ainakaan pidemmän päälle. Tai tämäkin tietysti riippuu siitä mitä ihminen etsii. Noin yleisesti ottaen molempi parempi ja vain kumpaankaan ääripäähän ei tosiaan kannata luottaa. Järkeä kannattaa käyttää, mutta kaikkea ei tässä elämässä ei kuitenkaan ole mahdollista järkeillä ja suunnitella. Jos jotain haluaa, niin lupulta on kuitenkin aina pakko ottaa myös riski ja vain luottaa siihen, että elämä kantaa. Ihmissuhde on aina riski ja mitään täydellistä varmuutta ei ole olemassakaan.

• Anonyymi

En nyt oikein näe miksi tuossa pitäisi jommankumman pitäisi sulkea toinen pois. Vähän kuin yrittäisit sanoa ettei järkisuhteessa voi olla intohimoa ja rakastumisen tunnetta sillä tavoin kuin jossain impulsiivisessa kohtaamisessa. Minusta pitäisi voida olla noita myös järkisuhteessa ja miksei voisi olla? ja luulen että järkisuhteessa nuo tunteet myös kestäisi paremmin aikaa. Voisi ajatella myös niin että impulsiivisenkin yllätysrakkauden voisi kääntää järkisuhteeksi jos jonkunkaan verran älliä päässä osallisilla.

-harmiseikirj-

• Ymmärrän ehkä mitä tarkoitat. Mutta haluaisin sen vahvan tunteenkin mukaan.

Sen vahvan ihastumisen ja rakastumisen voi ottaa vastaan minusta, sekä kanavoida se hyvänä fiiliksenä. Siitä voi puhua ja sitä voi näyttää, mutta ei ehkä ihan liihotella miten sattuu ja unohtaa ihan elämää sinäällään, mitä pitää osata myös elää, vaikka siinä vähän leijuukin. :o)

Järkeä ei siis tarvitse unohtaa, vaikka se meinaa aika-ajoin jäädä sinne tunteiden alle, kun sukat meinaa pyöriä jaloissa ja silmissä näkyy vain purppurahattaraa. :o)

Itsellä usein nuo hattarahommat on ottaneet vallan ja se ihminen, sekä elämä siinä meinaa jäädä jaloksiin. Ja se on varmaan kovinkin tavallista ihmisillä, jotka antaa tunteiden tulla ja mennä. Tiedostan sen ja annan itseni leijua vähän, mutta kyllä ne jalat taas maahan ottaa ajallaan ja tekee sitten vasta peliliikkeitä ja ottaa sen järjenkin mukaan. Järki sanoo usein, että katsellaanpas rauhassa ja ei kiirehditä. :o)

Mutta antaa aikaa tunteille ja antaa aikaa järjelle, niin luulisi hyvä heiluvan. :o)

• Anonyymi

En laske järkisuhdetta edes rakkaussuhteeksi. Se on käytännön järjestely, ei Elämäni suurin rakkaus.

• Järki edellä mennään. On hyvä hieman miettiä miltä meidän tulevaisuus näyttää lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä.
      Jos nainen hakee minusta pelkkää kesäkollia niin kyllä datat antavat näyttöön ilmoituksen computer says no. Itselläni on kesällä muutakin tekemistä kuin ruikkia siimahäntiä lateksihuppuun.

Jos näyttää että olosuhteet ja elämäntilanteet on suosiolliset ja tahtotila yhteiseen tulevaisuuteen on molemminpuoleista niin sitten voi tunteet päästää kirmaamaan laitumelle.

• Anonyymi

Juuri näin. ☺️👍

❄️

• Mielestäni järki ja tunteet kulkevat käsi kädessä kun parisuhteesta on kysymys. Pelkän tunteen perusteella tehtyjen päätösten onnistumisprosentti on aika matala. Onhan sitä pakko miettiä parisuhteessa sellaisia asioita kuin, missä asutaan, miten parisuhde vaikuttaa mahdollisiin lapsiin, miten talousasiat ratkaistaan, millaiset elämäntyylit kummallakin on jne. Tunnetta saattaa löytyä molemminpuolisesti, mutta se ei vain yksinkertaisesti riitä parisuhteen onnistumiseen. On ihanaa hullaantua ja siitä tunteesta on lupa nauttia, mutta aikuisen ihmisen täytyy pystyä pohtimaan hullaantumisestaan huolimatta tekojensa seurauksia myös muihin ihmisiin.

• Anonyymi

Järjellä ei voi rakastua. JOten järkisuhteet ovat aina vain järkisuhteita, eikä niissä yleensä esiinny intohimoa.

Vaikka tunteeseen pohjaavat suhteesi ovat mennet pieleen, oikeasti ei ole olemassa mitäänmuuta vaihtoehtoa, jos ajattelit rakastua kumppaniisi. On kuitenkin mahdollista onnistua tunnepohjaisessakin intohimosuhteessa, vaikka ei sitä varmaankaan helpoksi voi sanoa.

Tämän sanottua ei järkisuhteissakaan mitään vikaa ole, jos sellaisen haluaa.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://mielenihmeet.fi/sapioseksuaalisuus-kun-olet-kiinnostunut-alykkyydesta/

Sapioseksuaalisuus on termi, jota käytämme ihmisistä, jotka pitävät älykkyyttä tärkeimpänä seksuaalisen vetovoiman tekijänä. Termin juuri tulee sanasta “sapiens”, mikä tarkoittaa viisasta tai järkevää.

Sapioseksuaalia viehättää toisen ajattelu. Hän tavallaan rakastuu mieleen. Hän kiihottuu kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, jossa hän saa uppoutua toisen ajattelutapaan ja pohdintoihin.

Sapioseksuaali iskee yleensä silmänsä terävään, tiedonjanoiseen ihmistyyppiin. Esileikkinä hän saattaa vaatia filosofista, poliittista tai psykologista keskustelua.

• Anonyymi

Jokaisen ihastuksen perään ei ole mitään järkeä lähteä tunteen mukana. Järjen tehtävä on arvioida tunnetta.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sapioseksuaalia viehättää toisen ajattelu. Hän tavallaan rakastuu mieleen. Hän kiihottuu kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, jossa hän saa uppoutua toisen ajattelutapaan ja pohdintoihin.

Sapioseksuaali iskee yleensä silmänsä terävään, tiedonjanoiseen ihmistyyppiin. Esileikkinä hän saattaa vaatia filosofista, poliittista tai psykologista keskustelua.

Kiinnostava näkökulma sapioseksuaalisuus. Itseäni ei silti vakuuta, vaikka naiset joskus saattavatkin ihalla älykkyyttäni ja kenties ovat rakastuneetkin. Itse en kuitenkaan viehäty siinä määrin toisen älystä, vaikka pidänkin älykkyyttä seksikkäänä piirteenä naisessa. Tai kenties tapaamani naiset eivät vain ole olleet riittävän älykkäitä (!).

Mielestäni inhimo syntyy miehen ja naisen välillä jostakin muusta (eli siis niistä tunteista), vaikka älykäs sanailu voikin herättää intohimoisia tunteita.

• Anonyymi

Järki, tunne ja tahto - tämä kolminaisuus toimii ainakin minulla kaikki yhdessä koossa.

- Sheena

• Anonyymi

On minulla järki perämisenä ja sillä ohjaan paattiani, mutta mitäpä kyvystä ohjailla olisi ellei ole sydäntä kompassina osoittamassa sinne minne lopulta pitäsi päästä.

• Anonyymi

Ei parisuhteissa ole järkeä. Harvoin löytää sellaista kumppania jossa kaikki olisi hyvin parisuhteessa. Monilla on riitoja ja kaikkea ja itse en jaksaisi sellaista joten harrastan vain tapailu suhteita ja yhden yön juttuja naisten kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe