Minulla on kolme venäläistä ystävää. Kaksi heistä on lopettanut viestittelyn kanssani. Vain putinisti Sveta on jatkanut. Hänen viestinsä ovat heijastaneet äärinationalismia putinilaiseen tyyliin. Viime aikoina viestien sävy on muuttunut. Viimeinen viesti oli "minä en enää usko mihinkään".
Venäläisten asenne sotaan on muuttunut, mutta asia ei ole yksioikoinen. Putinin propaganda on ottanut teemaksi yhteisen syyllisyyden. Nyt Venäjällä väitetään koko kansan joutuvan tuomiolle, jos sota hävitään.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009625619.html
Mitä tavallinen venäläinen ajattelee?
8
163
Vastaukset
- Anonyymi
"ihmiset tajuavat Venäjän olevan umpikujassa Ukrainan sodan takia"
- Anonyymi
Minulla on hyvin toimeentuleva, vuosikymmeniä suomessa asunut venäläisperhe naapurina. Hämmennys ja pettymys Putinin toimiin on suuri. Mielellään ei niistä haluta puhua, ja Venäjällä oleviin sukulaisiin yhteydet ovat käsittääkseni lähes olemattomat, ainakin vierailujen suhteen.
Hienovaraista naapuruussuhdetta noudattaen olen jättänyt enemmät kyselyt tekemättä, jos huomaan aiheen olevan vaikean.
Kuitenkin ennen koronaa, ja 2022 tapahtunutta hyökkäystä yhteiset matkat perheen kotiseuduille Pietarin lähistölle olivat silmiä avartavia, ja mielenkiintoisia, joita on tullut muisteltua usein näin jälkeenkin päin. - Anonyymi
Yli kaksi miljoonaa venäläistä on jättänyt maansa ja siirtynyt kohti länttä. Suurempikin määrä muuttaisi mutta koulutus ja kielitaito on liian heikko.
Lännestä ei vastavuoroisesti muuteta venäjällle ja syykin tiedetään, putinin politiikka ja korruptio. Venäjän yhteiskunta on sairas.- Anonyymi
Eikö Suomesta vois mennä tilalle noita tiltusia ?
- Anonyymi
Teidän rys.......................sä taustaisten siirto-karjalaisten sukulaisuus suhteet eivät siis poikkea mitenkään jo tunnetuista, katkerista ja kaunaisista sukulaisuus suhteista.
Menkää takaisin ja tehkää sovinto? - Anonyymi
minun ystäväni venäläiset ja puolitututkin pitävät putinin toimet isänmaallisina ja antaa täyden tukensa.he tietää asian oikean laidan ja syy ja seurauksen ukrainan konfliktiin.se totuus on hiukan eri kuin mitä länsimedia meille myy totuutena.
- Anonyymi
Jaa-a, että mitäkö tavallinen venäläinen ajattelee.
Viime aikojen tapahtumien valossa vaikuttaa siltä, että ei ajattele mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924657
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843882Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1443534Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152625Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292554- 432151
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282057Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261830Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91707- 881699