Keskiakseliperävaunun aisapaino

Anonyymi-ap

108 §
“Keskiakseliperävaunu on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon kytkentälaitteelle alaspäin painavan voiman. Alaspäin painava voima saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä.”
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

Kärryn kokonaismassasta max 10% saisi tulla kuulakytkentälaitteelle. Jos vetolaite, tai kuulakytkentälaitteen osat sietävät vähemmän, niistä heikoin määrää suurimman aisapainon.

Mutta mikä tämä osa tarkoittaa: “tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima”?

28

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1 000 kilogramman massaa vastaava voima tarkoittaa 1000 x 9.82 N (Newton)
      Koska kg ei ole voima, on ilmoitettu tuolla tavalla. Jos voima ilmoitettaisiin kilogrammoina, se olisi 1000 kg

      Näin veikkaisin.

      • Anonyymi

        Kansankielellä siis voima on enintäin 1000 kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansankielellä siis voima on enintäin 1000 kg

        Kestääkö normaali henkilöauto tuollaisen aisapainon ajossa? Eikö siinä jo etupyörät ala nousta ilmaan. Eikö määrittelyssä oteta huomioon kuinka pitkä etäisyys on vetokuulasta taka-akseliin, tai vetoauton painoa yleensäkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestääkö normaali henkilöauto tuollaisen aisapainon ajossa? Eikö siinä jo etupyörät ala nousta ilmaan. Eikö määrittelyssä oteta huomioon kuinka pitkä etäisyys on vetokuulasta taka-akseliin, tai vetoauton painoa yleensäkään?

        Henkilö- ja pakettiautoon sekä erikoisautoon saa kytkeä luokittelumassaltaan enintään 3 500 kilogramman painoisen keskiakseliperävaunun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestääkö normaali henkilöauto tuollaisen aisapainon ajossa? Eikö siinä jo etupyörät ala nousta ilmaan. Eikö määrittelyssä oteta huomioon kuinka pitkä etäisyys on vetokuulasta taka-akseliin, tai vetoauton painoa yleensäkään?

        Rekisteriotteessa on mainittuna se, minkälaisen perävaunun autoon saa kytkeä.


    • Anonyymi

      "Alaspäin painava voima saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, "

      Luulen, että tuo tarkoittaa max 100 kilon kuormitusta aisalle, eli rajoittaa aisapainon alle 10 %:iin akseleille sallitusta massasta sillion, kun perävaunun kokonaismassa ylittää 1000 kg. Käytännössä oleellistahan on, että vetoauton etupää ei kevene liikaa aisan painosta ja että aisa on ihmisvoimin nostettavissa irti nopista.

      • Anonyymi

        Oleellista on se että aisapainoa on, jos se on negatiivinen niin auto on holtiton ajettava.


      • Anonyymi

        Luulet väärin.
        Kun keskiakseliperävaunun luokittelumassa on 18000 kg, siitä 10% on 1800 kg.
        Tällöin lause enintään pienempi luvuista 1800 kg tai 1000 kg tarkoittaa 1000 kg, joten kyseisen perävaunun aisa saa kohdistaa enintään 1000 massa vastaavan voiman (Suomessa noin 9820 N) vetoajoneuvon vetokytkimeen. Jos kohdistaa 1500 kg massa vastaavan voiman on kyseinen yhdistelmä laiton, ellei kyse ole erikoiskuljetuksesta, taikka traktoriperävaunusta jota virheellisesti luullaan keskiakseliperävaunuksi.
        Tuollaista 9820 N aisapainoa ei todellakaan ihmisvoimin nosteta irti mistään, paitsi tunkilla tai muulla vastaavalla apuvälineellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleellista on se että aisapainoa on, jos se on negatiivinen niin auto on holtiton ajettava.

        Lakiteksti edellyttää että aisapaino on positiivinen standardoidussa mittaustilanteessa vaakasuoralla alustalla ja paikallaan tyynessä säässä.
        Kun ajoneuvoyhdistelmällä ajetaan 100 km/h ylämäkeen ja 20 m/s vastatuuleen, voi hetkellinen aisapaino olla paljonkin negatiivinen täysin laillisesti, jos perävaunun painopiste on korkealla suhteessa akselien etäisyydestä vetokytkimestä, kun lisäksi perävaunun ilmanvastuksen vaikutuspiste on korkealla ja otsapintaa suurella ilmanvastuskertoimella on paljon. Sellainen laillinen yhdistelmä voi hyvinkin olla todella holtiton ajettava, jos vetoajoneuvon taka-akselipaino on alhainen ja vetokytkin reilusti taka-akselin takana, eli suuri peräylitys.


    • Anonyymi

      Jos jarruttoman O1-luokan henkilöautoperävaunun kokonaismassa on 875 kg, siitä 10% on 87,5 kg, mutta aisapainoa saa olla enintään 75 kg, olipa vetoajoneuvona mikä tahansa (kuorma-autot mukaan lukien) ja olipa vetokytkin miten luja tahansa.

      Aisapainoa ei siis todellakaan saa olla enintään 10 % kokonaismassasta, vaan enintään 10 % perävaunun akseleille sallitusta massasta kuten laissa lukeekin. Tuo oma tulkintasi oli siis täysin virheellinen. Suurin akseleille sallittu massa ilmenee rekisteriotteesta, akselivalmistajan ilmoittavat arvot voivat olla suurempia vaikuttamatta asiaan mitenkään.

      • Anonyymi

        Missä laissa on maininta 75 kilosta? Tuo kuulostaa enemmän joltain vetokoukun tai vetopään valmistajan rajoitukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä laissa on maininta 75 kilosta? Tuo kuulostaa enemmän joltain vetokoukun tai vetopään valmistajan rajoitukselta.

        Laissa on maininta enintään 10% akselien yhteen lasketusta massasta, ja O1 luokan jarruttomassa perävaunussa se ei koskaan tarkoita enempää kuin 75 kg, vähemmän voi hyvinkin tarkoittaa.
        Kommentoija jolle vastattiin ei tiedä käsitteiden akselimassa ja kokonaismassa eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa on maininta enintään 10% akselien yhteen lasketusta massasta, ja O1 luokan jarruttomassa perävaunussa se ei koskaan tarkoita enempää kuin 75 kg, vähemmän voi hyvinkin tarkoittaa.
        Kommentoija jolle vastattiin ei tiedä käsitteiden akselimassa ja kokonaismassa eroa.

        Sitten on vielä erikseen telivaunut ja kaksiakseliset. Telihän periaatteessa vastaa yhtä akselia.

        Millaisia akselimassoja sallitaan asuntovaunuille? Rekisteriotteistahan nekin selviää, mutta itsellä ei sellaista ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on vielä erikseen telivaunut ja kaksiakseliset. Telihän periaatteessa vastaa yhtä akselia.

        Millaisia akselimassoja sallitaan asuntovaunuille? Rekisteriotteistahan nekin selviää, mutta itsellä ei sellaista ole.

        Tieliikennelaista tuo maksimi selviää. Toisinaan jopa liikennemerkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaista tuo maksimi selviää. Toisinaan jopa liikennemerkistä.

        Tieliikennelaista ei selviä maksimi, vaan normaaliliikenteessä sallittu maksimi. Erikoiskuljetuksissa käytetään varsin yleisesti suurempia akselimassoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaista ei selviä maksimi, vaan normaaliliikenteessä sallittu maksimi. Erikoiskuljetuksissa käytetään varsin yleisesti suurempia akselimassoja.

        Tieliikennelaista selviää sen nojalla annetut asetukset ja niistä edelleen ministeriön päätökset aivan normaalissa järjestyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaista tuo maksimi selviää. Toisinaan jopa liikennemerkistä.

        Missä kohtaa laissa on taulukoitu eri mallisten asuntovaunujen maksimeja akselipainoja? Traficomilla on kyllä kaikkien rekisteröityjen ajoneuvojen ja hinattavien ajoneuvojen tiedot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa laissa on taulukoitu eri mallisten asuntovaunujen maksimeja akselipainoja? Traficomilla on kyllä kaikkien rekisteröityjen ajoneuvojen ja hinattavien ajoneuvojen tiedot.

        Et sitten osannut lukea.
        Eduskunta säätää lain jossa määrätään valtioneuvosto antamaan asetus jossa annetaan ohjeet ministeriölle, joka sitten antaa päätöksen aisapainoista.
        Varmaan jostain Liikenneministeriön päätöksistä tuo lopputulos sitten löytyy ja Traficom sitä soveltaa.
        Niin yksinkertaista että lapsikin sen tajuaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea.
        Eduskunta säätää lain jossa määrätään valtioneuvosto antamaan asetus jossa annetaan ohjeet ministeriölle, joka sitten antaa päätöksen aisapainoista.
        Varmaan jostain Liikenneministeriön päätöksistä tuo lopputulos sitten löytyy ja Traficom sitä soveltaa.
        Niin yksinkertaista että lapsikin sen tajuaa.

        Kysymyshän oli: "Millaisia akselimassoja sallitaan asuntovaunuille?"

        Ei ole kukaan vastannut.

        Että opettele olemaan vastaamatta, jos et vastaa kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän oli: "Millaisia akselimassoja sallitaan asuntovaunuille?"

        Ei ole kukaan vastannut.

        Että opettele olemaan vastaamatta, jos et vastaa kysymykseen.

        Oikea vastaus: Kaikkea mahdollista nollasta ylöspäin ja alaspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea vastaus: Kaikkea mahdollista nollasta ylöspäin ja alaspäin.

        Et ymmärtänyt alinta virkettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt alinta virkettä?

        Et sitten ymmärrä lukemaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ymmärrä lukemaasi.

        Näköjään et. Ja jäät sitten jänkkäämään. Onko kivaa olla retardi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään et. Ja jäät sitten jänkkäämään. Onko kivaa olla retardi?

        En tiedä millaista on olla retardi. Kerro ihmeessä millaista se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä millaista on olla retardi. Kerro ihmeessä millaista se on.

        Et ymmärtänyt taaskaan kysymystä, mutta pakkomielle sai sinut kommentoimaan. Oletko mittauttanut älykkyytäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt taaskaan kysymystä, mutta pakkomielle sai sinut kommentoimaan. Oletko mittauttanut älykkyytäsi?

        Nyt taisi minulle selvitä se, millainen on retardi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaista selviää sen nojalla annetut asetukset ja niistä edelleen ministeriön päätökset aivan normaalissa järjestyksessä.

        Erikoiskuljetuslakia ei ole säädetty tieliikennelain nojalla, eikä se ole myöskään asetus, vaan eduskunnan säätämä laki.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11208
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1685
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1275
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1096
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe