Voiko korvasieniä

pakastaa

Nyt tuli ongelma; saimme korvasieniä aika paljon ja niiden säilytyksestä tulee ongelma. Voiko niitä pakastaa ja miten?

4

5384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vbn

Pakastaminen käy korvasienille. Tee kuitenkin ensin ne myrkynpostokäsittelyt eli:

- puhdista ja palo sienet
      - vähintään kaksi keittokertaa a 5 minuuttia
      - käytä tilavaa kattilaa ja runsaasti vettä
      - huuhtele keittämisen väleissä usealla vedellä ja puserra vaikkapa kourassa, jotta saat keittovedet pois joka kolosta
      - varo keittohöyryjä
      - viimeisen reilun huuhtelun jälkeen valuta ja kuivaa sienet, pakasta

Kun sitten olen ottanut sieniä käyttöön, niin olen keittänyt ne varmuuden vuoksi vielä kolmannen kerran. Ja hengissä ollaan.

• paljon

Toimin ihan oikein. Hyvää kevään jatkoa!

• Erämies!

Sieniä voi pakastaa. Tahtovat sitkistyä pakkasessa. Yksi niksi on silputa pakastetut sienet pieneksi silpuksi kastikkeeseen tai keittoon niin maku säilyy mutta sitkeys ei tunnu.

Toinen vaihtoehto korvasienien säilytykseen on kuivaaminen. Tuoreet korvasienet viipaloidaan 1 - 2 cm paksuiksi siivuiksi ja levitetään ulos mustan muovin päälle(esim. halkaistu jätesäkki) auringon paisteeseen. Kuivuvat nopeaasti sopivalla säällä ja kutistuvat tosi pieniksi. Kuivatut sienet säilyvät suljetuss muovipussissa huoneenlämössä kuukausia.

Kun sieniä tarvitaan ne turvotetaan vedessä ja keitetään ja huuhdellaan 2 - 3 kertaan kuten tuoreetkin korvasienet. Kuivaus ei poista myrkkyä!

• Myöhässä

Voi korvasieniä pakastaa. Ensin ryöppään 3x5min, viimeiseen veteen vähän suolaa. Sitten pakastan. Nytkin on pakkasessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      97
      3674
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      31
      3190
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      58
      3155
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      61
      2945
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      64
      2807
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      65
      2755
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2494
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2311
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2152
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2148
    Aihe