Saako juhannuksena grillata?

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/825b3c0c-5e8e-473a-8d91-771660d8a9ee
"Saako juhannuksena grillata? Palomestarilta vahva viesti
Maapohjaisten grillien käyttö on kiellettyä maastopalovaroituksen aikana. Palomestari kehottaa käyttämään maalaisjärkeä muidenkin grillityyppien kanssa.
Juhannuksen aikana avotulen tekokielto tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ruoanlaitto avotulella ja maapohjaisen grillin käyttö on kiellettyä.
Pohjois-Savon päivystävä palomestari kertoo, että grillaaminen maastopalovaroituksen aikana ei ole sinänsä kiellettyä, kuin vain kertakäyttögrilleillä ja muilla maapohjaisilla grilleillä.
– Kaasugrillin käyttö on hieman mutkikkaampi juttu, suurimmasta osasta ei aiheudu vaaraa, mutta on niissäkin pieni mahdollisuus, että kipinöitä voi lentää."

No kyllä grillauspaikallakin on merkitystä. Kaasugrilli on täysin turvallien ja monella kaasugrilli sijaitsee terassilla, jossa on terassilaudoitus, eikä maapohjaa.
Yleensä kaasugrillillä grillaamisessa ollaan koko ajan paikan päällä ja grillauksen päätyttyä kaasufrilli sammuu, mutta hiiligrilliin jää hehkuva hiillos.
Olen käyttänyt kaasulisiä perunoiden keittämiseen.
Se on ihan turvallinen käyttää ja se on ollut puupöydällä kahden puukorokkeen varassa ja kädellä olen kokeillut, ettei lienden alaosa kuumene ja kuumenna puupöytää, ihan pystyy kättä pitämään,ei kuumene puupinta, eikä kaasulieden alustasta hehku kuumuutta alaspäin.
Aurinko kuumentaa puupöydän pinnan kuumemmaksi, kuin kaasuliesi.

Voihan sen grillaus alueen kastella märäksi, jos grillaa pihalla, eikä alla ole terassi laudoitusta tai kivilaatoitusta.

4

814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse savustan ja grillaan juhannuksena Pohjois-Savossa. Kalat Bradleyn sähkösavustimessa, ribsit, burgerit ja makkarat Traegerin pellettigrillissä ja Masterbuilt Gravity Series 800 hiiligrillissä.

• Anonyymi

Saako käyttää aurinkogrilliä?

• Anonyymi

En ole lukenut aiheesta.Mutenkaan en grillaa mitään.Juhannus kuluu ihan Helsingin lähiö ,Pieni asunto ,metävä ulos varjo paikkan ettei lämpöhalvausta saa. Kun ei ole kesä mökkiä, ei perikunnan mökkiä ja ystävät kuin mies kuollut.Hyvää juhannusta kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      179
      5012
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3117
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2962
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2902
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27