Käytännössähän lähes kaikissa valmisruuissa on sipulia ja monissa myös valkosipulia.
Kumppanini ei suostu syömään mitään sipulia osana kotiruokaa. Hän ei syö myöskään paprikaa eikä sieniä.
Minua tuo harmittaa, koska hän kyllä ostaa kaupasta valmisruokia, joissa on sekä sipulia että valkosipulia. Hän syö myös työmaaruokalassa ja ravintoloissa ruokaa joissa noita mausteita on.
Ongelma siis on, että kotona pitää aina tehdä kaksi erilaista ruokaa, jotta niissä ei ole noita aineksia, joita hän ei suostu syömään.
Mikä neuvoksi?
Sipulin välttäminen = ruokaa, mutta ei sipulia
10
1211
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen väheksynyt sipulia pitkän aikaa ruuanlaitossa. Minulla se johtui tekstuurista ja kitkerästä mausta. Kun panostin hieman keittiöveitsiin ja niiden teroittamiseen niin sipuli on kokenut arvostuksen nousun. Terävällä veitsellä sipulin saa kuutioitua riittävän hienoksi ja tasakokoisiksi, jolloin tekstuuri on hyvä verrattuna tylsällä veitsellä tehtyihin isokokoisiin ja epätasaisiin paloihin, jotka kypsänä ovat inhottavan limaisia lötköjä. Terävällä veitsellä pilkkoessa sipulista ei erity alliinia, joka ärsyttää silmiä. Mielestäni se vaikuttaa myös valmiin ruuan makuun eikä sipuli ole niin kitkerää.
Sipuli kannattaa kypsentää erikseen muutama minuutti, jotta siitä haihtuvan veden mukana poistuu noita kitkeriä eteerisiä ja rikkipitoisia öljyjä ja sipulista tulee miellyttävän makuinen. Riittävän pitkään kun kypsentää ja vettä haihduttaa niin jäljelle jäävässä sipulissa sokerin suhteellinen osuus lisääntyy ja sipulista tulee makea. Kypsentämisessä kannattaa käyttää medium -lämpöä ettei sipuli pala.
Summa summarum, tekstuuri kuntoon terävällä veitsellä eli pieniä tasakokoisia kuutioita ja muutaman minuutin erillinen kypsennys, jotta kitkeriä öljyjä haihtuu veden mukana.- Anonyymi
"Mielestäni se vaikuttaa myös valmiin ruuan makuun eikä sipuli ole niin kitkerää."
Tämän huomaa erityisesti valkosipulissa. Lopetin murskatun valkosipulin käytön kokonaan ja siirryin veitsellä viipaloituun tai kuutioituun. Maku ei ole läheskään niin kitkerä kuin murskatussa ja valkosipulin hyvä maku säilyy edelleen. Viipaloinnissa tavoitteena on paperinohut, läpinäkyvä siivu ja kuutioinnissa pienet, alle 1 mm kuutiot. Parhaiten tällainen kuutiointi onnistuu yksikyntisellä pyöreähköllä, tavallisen sipulin muotoisella valkosipulilla.
- Anonyymi
Tehköön ite ruokansa, hopsula hei...
- Anonyymi
Ihan on helppoa tehdä ruokaa ilman sipuleita. Olen tehnyt aina, kun en sipuleita syö. Toki se toinen syöjä halutessaan voi paistaa tai muuten kypsentää omaan ruokaansa sipulia teidän tapauksessanne. Meille se ei käy, kun pelkkä paistuvan sipulin haju tekee pahan olon kuvottaa ja niin edelleen.
- Anonyymi
Syötkö eineksiä joissa sipulia? Kuten lihapullia, jauhelihapihvejä, laatikoita yms.?
Jos eineksiä voi syödä sipulista huolimatta, niin siitä tekee vastenmielistä osana hyvää ja terveellistä kotiruokaa?
"Sipuli sisältää antioksidantteja
Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syötkö eineksiä joissa sipulia? Kuten lihapullia, jauhelihapihvejä, laatikoita yms.?
Jos eineksiä voi syödä sipulista huolimatta, niin siitä tekee vastenmielistä osana hyvää ja terveellistä kotiruokaa?
Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä"En syö. En pysty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä"Eineksissä on usein kuivattua jauhettua sipulia, kuten muutkin mausteet, parempi tosin ettei ole ollenkaan, pierettää, närästää ja pilaa ruuan kuin ruuan.
- Anonyymi
Aikoinaan ujutin valkosipulia murskattuna kaikkiin ruokiin. Ilman että suhteeni tiesi. Hyvin söi huomaamatta asiaa. Kunnes joskus paljastin asian. Siinä vaihessa jo tykkäsi sapuskani ja oppi valkosipulia itse käyttää.Itse en alkaisi eri ruokia tekemään.Tietysti joudut jos hän maksaa elämisesi. Siinä ollaan vaan hiljaa ,ei vikistä.
- Anonyymi
Minullekin yritety syöttää salaa, ei onnistu koskaan. Olisi hyvä syy heittää eukko pellolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullekin yritety syöttää salaa, ei onnistu koskaan. Olisi hyvä syy heittää eukko pellolle.
Ei onnistu salaa syöttäminen sipulin kanssa minullekaan. Haisee jo kaukaa samoin valkosipuli, jos sitä jossain on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399