Sipulin välttäminen = ruokaa, mutta ei sipulia

Anonyymi-ap

Käytännössähän lähes kaikissa valmisruuissa on sipulia ja monissa myös valkosipulia.

Kumppanini ei suostu syömään mitään sipulia osana kotiruokaa. Hän ei syö myöskään paprikaa eikä sieniä.

Minua tuo harmittaa, koska hän kyllä ostaa kaupasta valmisruokia, joissa on sekä sipulia että valkosipulia. Hän syö myös työmaaruokalassa ja ravintoloissa ruokaa joissa noita mausteita on.

Ongelma siis on, että kotona pitää aina tehdä kaksi erilaista ruokaa, jotta niissä ei ole noita aineksia, joita hän ei suostu syömään.

Mikä neuvoksi?

10

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen väheksynyt sipulia pitkän aikaa ruuanlaitossa. Minulla se johtui tekstuurista ja kitkerästä mausta. Kun panostin hieman keittiöveitsiin ja niiden teroittamiseen niin sipuli on kokenut arvostuksen nousun. Terävällä veitsellä sipulin saa kuutioitua riittävän hienoksi ja tasakokoisiksi, jolloin tekstuuri on hyvä verrattuna tylsällä veitsellä tehtyihin isokokoisiin ja epätasaisiin paloihin, jotka kypsänä ovat inhottavan limaisia lötköjä. Terävällä veitsellä pilkkoessa sipulista ei erity alliinia, joka ärsyttää silmiä. Mielestäni se vaikuttaa myös valmiin ruuan makuun eikä sipuli ole niin kitkerää.

      Sipuli kannattaa kypsentää erikseen muutama minuutti, jotta siitä haihtuvan veden mukana poistuu noita kitkeriä eteerisiä ja rikkipitoisia öljyjä ja sipulista tulee miellyttävän makuinen. Riittävän pitkään kun kypsentää ja vettä haihduttaa niin jäljelle jäävässä sipulissa sokerin suhteellinen osuus lisääntyy ja sipulista tulee makea. Kypsentämisessä kannattaa käyttää medium -lämpöä ettei sipuli pala.

      Summa summarum, tekstuuri kuntoon terävällä veitsellä eli pieniä tasakokoisia kuutioita ja muutaman minuutin erillinen kypsennys, jotta kitkeriä öljyjä haihtuu veden mukana.

      • Anonyymi

        "Mielestäni se vaikuttaa myös valmiin ruuan makuun eikä sipuli ole niin kitkerää."

        Tämän huomaa erityisesti valkosipulissa. Lopetin murskatun valkosipulin käytön kokonaan ja siirryin veitsellä viipaloituun tai kuutioituun. Maku ei ole läheskään niin kitkerä kuin murskatussa ja valkosipulin hyvä maku säilyy edelleen. Viipaloinnissa tavoitteena on paperinohut, läpinäkyvä siivu ja kuutioinnissa pienet, alle 1 mm kuutiot. Parhaiten tällainen kuutiointi onnistuu yksikyntisellä pyöreähköllä, tavallisen sipulin muotoisella valkosipulilla.


    • Anonyymi

      Tehköön ite ruokansa, hopsula hei...

    • Anonyymi

      Ihan on helppoa tehdä ruokaa ilman sipuleita. Olen tehnyt aina, kun en sipuleita syö. Toki se toinen syöjä halutessaan voi paistaa tai muuten kypsentää omaan ruokaansa sipulia teidän tapauksessanne. Meille se ei käy, kun pelkkä paistuvan sipulin haju tekee pahan olon kuvottaa ja niin edelleen.

      • Anonyymi

        Syötkö eineksiä joissa sipulia? Kuten lihapullia, jauhelihapihvejä, laatikoita yms.?

        Jos eineksiä voi syödä sipulista huolimatta, niin siitä tekee vastenmielistä osana hyvää ja terveellistä kotiruokaa?

        "Sipuli sisältää antioksidantteja
        Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syötkö eineksiä joissa sipulia? Kuten lihapullia, jauhelihapihvejä, laatikoita yms.?

        Jos eineksiä voi syödä sipulista huolimatta, niin siitä tekee vastenmielistä osana hyvää ja terveellistä kotiruokaa?

        "Sipuli sisältää antioksidantteja
        Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä"

        En syö. En pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syötkö eineksiä joissa sipulia? Kuten lihapullia, jauhelihapihvejä, laatikoita yms.?

        Jos eineksiä voi syödä sipulista huolimatta, niin siitä tekee vastenmielistä osana hyvää ja terveellistä kotiruokaa?

        "Sipuli sisältää antioksidantteja
        Lisäksi sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista ja kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä"

        Eineksissä on usein kuivattua jauhettua sipulia, kuten muutkin mausteet, parempi tosin ettei ole ollenkaan, pierettää, närästää ja pilaa ruuan kuin ruuan.


    • Anonyymi

      Aikoinaan ujutin valkosipulia murskattuna kaikkiin ruokiin. Ilman että suhteeni tiesi. Hyvin söi huomaamatta asiaa. Kunnes joskus paljastin asian. Siinä vaihessa jo tykkäsi sapuskani ja oppi valkosipulia itse käyttää.Itse en alkaisi eri ruokia tekemään.Tietysti joudut jos hän maksaa elämisesi. Siinä ollaan vaan hiljaa ,ei vikistä.

      • Anonyymi

        Minullekin yritety syöttää salaa, ei onnistu koskaan. Olisi hyvä syy heittää eukko pellolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullekin yritety syöttää salaa, ei onnistu koskaan. Olisi hyvä syy heittää eukko pellolle.

        Ei onnistu salaa syöttäminen sipulin kanssa minullekaan. Haisee jo kaukaa samoin valkosipuli, jos sitä jossain on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe