En muista ulkoa aivan kaikkien kuukausien nimien syntyperää, muistan että nyt on Julius Caesarin kuukausi, heinäkuu, July.
October, Octaviuksen nimikuukausi.
August, Augustulsen kuukausi.
Mitä enemmän päiviä on kuuksudessa sitä arvokkaampi on nimi.
Tätä voi soveltaa myös omaan nimeen: jos on paljon päiviä siinä kuukaudessa joka sisältää omsn nimen on korkea-arvoisempi kuin se jonka nimen kuukaudessa on vähemmän päiviä.
Kuukausien nimienkin merkitys on mielrnkiintoinen.
6
343
Vastaukset 6
Tosin Octoberin nimi tulee muinais-Rooman kalenterista, missä October oli vuoden kahdeksas ("octo") kuukausi.
Jostain tuntemattomasta syystä muinaisessa roomalaisessa kalenterissa oli vain kymmenen kuukautta ja 304 päivää. Tutkijoille on jäänyt epäselväksi antoivatko roomalaiset kalenterinsa "kiertää" vuodenkierron ympäri vai täyttivätkö ne vuoden noin viidelläkymmenellä kalenteriin kuulumattomalla päivällä.- Anonyymi
Ei tule, vaan octaviuksesta, rooman keisarista
Ensimmäisen Rooman keisarin noustessa valtaan oli nykyinen lokakuu ollut roomalaiselta nimeltään october jo 500 vuotta.
- Anonyymi
en tiedä... ei kukaan tiedä mitä ajatuksia liikkui 500 vuotta ennen ajanlaskun alkua jonkun yksittäisen ihmisen mielessäkin...
- Anonyymi
Roomalaisilla oli tosiaan kymmenen kuukautta, ja vuoden pituus vaihteli jopa mielivaltaisesti kunkin hallitsijan mukaan.
https://areena.yle.fi/podcastit/1-50449678
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741660- 231162
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134896Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189816- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48538
- 69530
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32508- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 34414
- 33413
- 16399
- 82398