Paistaessa kipristyy

Anonyymi-ap

Minkä takia pyyntituore kala kipristyy paistaessa.luulen että siinä on vielä (polttoainetta,natriumia,kaliumia lihaksissa).Selvittäkää asiantuntijat tämä.

13

330

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”…luulen että siinä on vielä (polttoainetta,natriumia,kaliumia lihaksissa).”

      Kalan lihasten polttoaine on samaa ATP:tä kuin ihmiselläkin. Japanilaisten Ikejime on tapa säilyttää kalan lihan laatu hyvänä ja tappaa kala välittömästi pyynnin jälkeen. Siinä kalan aivoihin työnnetään piiki, joka varmistaa aivokuoleman ja lisäksi kalan selkäydin tuhotaan taipuisalla rautalangalla refleksien estämiseksi. Näin lihakset eivät enää liiku ja ATP:stä ei tule maitohappoa ja ammoniakkia, joka pilaannuttaa lihan maun.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ikejime

      Pannulla kipristyvä kalan file tuskin on enää hengissä niin, että sen polttoaine tai energian lähde toimisi. Kyseessä on vain normaali kuolleen lihan reaktio lämpötilan nousuun.

      • Anonyymi

        Voi ateisti on kalavaleidekin ystävä, ei vain evovaleiden!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi ateisti on kalavaleidekin ystävä, ei vain evovaleiden!

        Eikö olekin noloa, että perskärpästelet kuin mielisairas pitkin Suomi24:n palstoja ja etsit minua? Tulet vinkumaan täysin asiaankuulumattomia juttuja väärälle palstalle peppukivuissasi kun sinut on kyykytetty ja vedetty kölin ali evoluutiokeskustelussa.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        Eikö olekin noloa, että perskärpästelet kuin mielisairas pitkin Suomi24:n palstoja ja etsit minua? Tulet vinkumaan täysin asiaankuulumattomia juttuja väärälle palstalle peppukivuissasi kun sinut on kyykytetty ja vedetty kölin ali evoluutiokeskustelussa.

        Kyllähän Sinua nolottaa, kun konkurssikypsää mielikuvateoriaa ei pystytä perustelemaan muuta kuin kiivailla mielipiteillä.
        Kovin olet hermostuneen oloinen, ei taida evouskomus aina rauhoittaa??

        Koeta jaksaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Sinua nolottaa, kun konkurssikypsää mielikuvateoriaa ei pystytä perustelemaan muuta kuin kiivailla mielipiteillä.
        Kovin olet hermostuneen oloinen, ei taida evouskomus aina rauhoittaa??

        Koeta jaksaa.

        Kovin olet mielisairas kun perskärpästelet ruoka- ja juomapalstalle ja alat paasaamaan jotain saatanan mielisairaan hihhuli älyttömyyksiä 😂😂😂

        Ei saatana mikä pelle, hakeudu hoitoon 🤣🤣🤣

        Minulla on viestihistoria piilotettu, joten varmaan käytit Suomi24:n hakutoimintoa, että missähän se Stronghist luuraa.

        Eikö yhtään hävetä mielisairautesi? 😂😂😂


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        Kovin olet mielisairas kun perskärpästelet ruoka- ja juomapalstalle ja alat paasaamaan jotain saatanan mielisairaan hihhuli älyttömyyksiä 😂😂😂

        Ei saatana mikä pelle, hakeudu hoitoon 🤣🤣🤣

        Minulla on viestihistoria piilotettu, joten varmaan käytit Suomi24:n hakutoimintoa, että missähän se Stronghist luuraa.

        Eikö yhtään hävetä mielisairautesi? 😂😂😂

        Kylläpä olet hermona, uskomustieteesi on savijaloilla seisova jättiläinen...mutta noutaja tulee.
        Miksi kannatat tuollaista toivottomuuden uskomusjärjestelmää.?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä olet hermona, uskomustieteesi on savijaloilla seisova jättiläinen...mutta noutaja tulee.
        Miksi kannatat tuollaista toivottomuuden uskomusjärjestelmää.?

        Ja tämä mielisairaan sekoilu liittyy kalan paistamiseen miten? 🤣


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        Ja tämä mielisairaan sekoilu liittyy kalan paistamiseen miten? 🤣

        Ateismin ja evoharhan uhri, no mutta. Paranemisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateismin ja evoharhan uhri, no mutta. Paranemisia.

        Huoh, mielenterveysrahoja on leikattu jo liikaa näemmä ☹️😢


    • Anonyymi

      Ketjun aloittajana vielä lisään:vuorokauden/kahden,jälkeen ei enää kipristy. Omakohtaisia kokemuksia kymmenien vuosien ajalta.ja monet tutut samaa asiaa miettineet.

    • Anonyymi

      Kala kipristyy aina paistettaessa . Se on merkki että se on tuoretta . Lihassyyt toimivat
      koska kuumuus on suuri, ei niistä löydy polttoaine jäämiä ..

    • Anonyymi

      Siis tuoreena juurikin tuo ilmiö, kokemusta kokkina 23 vuotta . Pakastekalaa kampelaa
      lukuunottamatta et saa kipristymään . Kunnon leivitys estää myös kipristymisen .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe