Helsingin Sanomat haastatteli Protun puheenjohtajaa. Ihan hyvä artikkeli: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009706495.html
HS: Hyvä kirjoitus protuleireistä
76
591
Vastaukset
- Anonyymi
Tule keskustelemaan ketjuun, joka aiheesta jo oli: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17922799/protu-valehtelee-jalleen
En.
Haluat tälle palstalle otsikoita, joissa haukutaan va-liikettä. Protun linkität va-liikkeeseen kun löydät siitä haukuttavaa; protuleirien suosiota et toki laske va-liikkeen eduksi. En lähde noihin ketjuihin mukaan.
Ehkä olennaisi pointti jutussakin on se, onko protuleiri rippileirin kilpailija. Vastaus jutun perusteella on, että ei ole.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
En.
Haluat tälle palstalle otsikoita, joissa haukutaan va-liikettä. Protun linkität va-liikkeeseen kun löydät siitä haukuttavaa; protuleirien suosiota et toki laske va-liikkeen eduksi. En lähde noihin ketjuihin mukaan.
Ehkä olennaisi pointti jutussakin on se, onko protuleiri rippileirin kilpailija. Vastaus jutun perusteella on, että ei ole.Sinä kehut artikkelia, jossa valehdellaan. Miksi? Miksi et edes suostu keskustelemaan asiasta? Miksi laadit aloituksen aiheesta, josta on jo aloitus? Ihan kuin vaparien syyttämiseen olisi perusteita: annat niitä koko ajan lisää.
- Anonyymi
Jutun kirjoittaja pyrkii luomaan vastakkaisasetelmia vaikka puheenjohtaja sanoo että me nyt tehään tätä omaa juttuamme.
- Anonyymi
Rahallisesta tuesta onkin jo tehty oma keskustelunsa. Itsekin kiinnitin siihen huomiota. Jutussa on jäänyt mainitsematta kuinka paljon tukea kirkon rippikoululeirit saavat.
- Anonyymi
Jori hanskaa aika hyvin nuo tukiasiat, joten eiköhän €-määrät pian selviä.
Anonyymi kirjoitti:
Jori hanskaa aika hyvin nuo tukiasiat, joten eiköhän €-määrät pian selviä.
Olen ehdottanut Vapaa Ajattelijaan 4/2023 eräistä avustuksista juttua. Siinä lukenee tähän tapaan:
"Nuorisotyöhön jaettiin tänä vuonna vajaat 20 miljoonaa euroa. Iso osa saajista on uskonnollisia: Herättäjä-yhdistys, Jippiimissio, Vapaakirkon nuoret, Nuorten muslimien foorumi ja niin edelleen. Summat ovat kymmeniä tuhansia euroja. Toisaalta Protuleirien järjestämiseen annettiin 160 000 euroa.
Vertailuksi esimerkiksi politiikan puolelta Kokoomusnuoret sai vajaat 700 000 euroa, Vasemmistonuoret hiukan yli 300 tuhatta jne. Muista järjestöistä tuettiin esimerksi Aseistakieltäytyjäliittoa ja Varusmiesliittoa. Suurin tuen saaja oli partioliike liki 1,5 miljoonalla eurollaan."
Juttu voi vielä muokkaantua merkittävästikin.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Olen ehdottanut Vapaa Ajattelijaan 4/2023 eräistä avustuksista juttua. Siinä lukenee tähän tapaan:
"Nuorisotyöhön jaettiin tänä vuonna vajaat 20 miljoonaa euroa. Iso osa saajista on uskonnollisia: Herättäjä-yhdistys, Jippiimissio, Vapaakirkon nuoret, Nuorten muslimien foorumi ja niin edelleen. Summat ovat kymmeniä tuhansia euroja. Toisaalta Protuleirien järjestämiseen annettiin 160 000 euroa.
Vertailuksi esimerkiksi politiikan puolelta Kokoomusnuoret sai vajaat 700 000 euroa, Vasemmistonuoret hiukan yli 300 tuhatta jne. Muista järjestöistä tuettiin esimerksi Aseistakieltäytyjäliittoa ja Varusmiesliittoa. Suurin tuen saaja oli partioliike liki 1,5 miljoonalla eurollaan."
Juttu voi vielä muokkaantua merkittävästikin."Protuleirit ovat jo lähtökohtaisesti rippileiriä kalliimpi vaihtoehto, koska rippileirit saavat esimerkiksi valtiolta tukea eri mittaluokassa kuin protuleirit."
Kuinka kommentoisit tuota? Rippikoulun kävijöiden määrä on protuja suurempi, mikä on mittaluokka valtion tuessa? - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Olen ehdottanut Vapaa Ajattelijaan 4/2023 eräistä avustuksista juttua. Siinä lukenee tähän tapaan:
"Nuorisotyöhön jaettiin tänä vuonna vajaat 20 miljoonaa euroa. Iso osa saajista on uskonnollisia: Herättäjä-yhdistys, Jippiimissio, Vapaakirkon nuoret, Nuorten muslimien foorumi ja niin edelleen. Summat ovat kymmeniä tuhansia euroja. Toisaalta Protuleirien järjestämiseen annettiin 160 000 euroa.
Vertailuksi esimerkiksi politiikan puolelta Kokoomusnuoret sai vajaat 700 000 euroa, Vasemmistonuoret hiukan yli 300 tuhatta jne. Muista järjestöistä tuettiin esimerksi Aseistakieltäytyjäliittoa ja Varusmiesliittoa. Suurin tuen saaja oli partioliike liki 1,5 miljoonalla eurollaan."
Juttu voi vielä muokkaantua merkittävästikin."Protutoiminta saa Koiviston mukaan vuosittain noin 200 000 euroa julkista rahoitusta."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Protuleirit ovat jo lähtökohtaisesti rippileiriä kalliimpi vaihtoehto, koska rippileirit saavat esimerkiksi valtiolta tukea eri mittaluokassa kuin protuleirit."
Kuinka kommentoisit tuota? Rippikoulun kävijöiden määrä on protuja suurempi, mikä on mittaluokka valtion tuessa?Jorihan ei kommentoi, koska: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17922799/protu-valehtelee-jalleen
Jori kieltäytyy keskustelemassa asiasta, vaikka ao. ketju oli ennen Jorin aloitusta. Mutta Jorin pititehdä kilpaileva ketju. Tietysti. Ja kehua valheellista artikkelia hyväksi. Anonyymi kirjoitti:
Jorihan ei kommentoi, koska: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17922799/protu-valehtelee-jalleen
Jori kieltäytyy keskustelemassa asiasta, vaikka ao. ketju oli ennen Jorin aloitusta. Mutta Jorin pititehdä kilpaileva ketju. Tietysti. Ja kehua valheellista artikkelia hyväksi.Sinua kai harmittaa, että protuleirit ovat noin suosittuja. Mutta miksi, sitä en tiedä.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Sinua kai harmittaa, että protuleirit ovat noin suosittuja. Mutta miksi, sitä en tiedä.
Mikset kirjoita siitä, että valtio suosii epäoikeudenmukaisesti protua suhteessa kirkon ripareihin? Et puhu valtionprotusta jne. Et tietenkään, koska tämmöinen suosiminen on sinusta hyvä asia. Yhdenvertaisuus ei merkitse sinulle mitään. Voit myös sujuvasti kehua valhetta.
Anonyymi kirjoitti:
"Protuleirit ovat jo lähtökohtaisesti rippileiriä kalliimpi vaihtoehto, koska rippileirit saavat esimerkiksi valtiolta tukea eri mittaluokassa kuin protuleirit."
Kuinka kommentoisit tuota? Rippikoulun kävijöiden määrä on protuja suurempi, mikä on mittaluokka valtion tuessa?Miten voi mitata valtion evlut kirkolle antaman tuen arvoa?
Ilman verotusoikeutta evlut kirkon jäsenmäärä olisi... mitä? 10 % nykyisestä? Koko kirkon olemassaolo nykyisessä muodossaan on valtion ansiota. Ei tätä voi verrata mielekkäästi mihinkään, se on sama kun vertaisi kymmentä maitopurkkia lehmään.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Miten voi mitata valtion evlut kirkolle antaman tuen arvoa?
Ilman verotusoikeutta evlut kirkon jäsenmäärä olisi... mitä? 10 % nykyisestä? Koko kirkon olemassaolo nykyisessä muodossaan on valtion ansiota. Ei tätä voi verrata mielekkäästi mihinkään, se on sama kun vertaisi kymmentä maitopurkkia lehmään.Äläs nyt Jori viitsi. Kirkolla ei ole rajatonta verotusoikeutta, vaan ainoastaan mikäli henkilö kuuluu kirkkoon eli antaa verotusoikeuden.
Jos protuleirin/rippileirin saamaa valtiontukea verrataan (200000€/1000) niin samalla mittakaavalla ripareita pitäisi tukea noin 10 000 000€:lla.
Olen vähän pettynyt Jori, ettet voi myöntää totuutta tässä asiassa. - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Miten voi mitata valtion evlut kirkolle antaman tuen arvoa?
Ilman verotusoikeutta evlut kirkon jäsenmäärä olisi... mitä? 10 % nykyisestä? Koko kirkon olemassaolo nykyisessä muodossaan on valtion ansiota. Ei tätä voi verrata mielekkäästi mihinkään, se on sama kun vertaisi kymmentä maitopurkkia lehmään.Ja sitten vertaat kuitenkin koko ajan ja puhut yhdenvertaisuudesta. Miten voit puhua sellaista, jos näitä ei voi verrata? Etkä edes vastannut siihen, että yleistit valheellista artikkelia. Nytvalhe on korjattu artikkelissakin, mutta sinäet tunnusta mitään. Eikö edes hävetä?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Miten voi mitata valtion evlut kirkolle antaman tuen arvoa?
Ilman verotusoikeutta evlut kirkon jäsenmäärä olisi... mitä? 10 % nykyisestä? Koko kirkon olemassaolo nykyisessä muodossaan on valtion ansiota. Ei tätä voi verrata mielekkäästi mihinkään, se on sama kun vertaisi kymmentä maitopurkkia lehmään."Miten voi mitata valtion evlut kirkolle antaman tuen arvoa?"
Samalla tavalla kuin protuleireille annettavan tuen arvoa: "Protutoiminta saa Koiviston mukaan vuosittain noin 200 000 euroa julkista rahoitusta." Anonyymi kirjoitti:
Äläs nyt Jori viitsi. Kirkolla ei ole rajatonta verotusoikeutta, vaan ainoastaan mikäli henkilö kuuluu kirkkoon eli antaa verotusoikeuden.
Jos protuleirin/rippileirin saamaa valtiontukea verrataan (200000€/1000) niin samalla mittakaavalla ripareita pitäisi tukea noin 10 000 000€:lla.
Olen vähän pettynyt Jori, ettet voi myöntää totuutta tässä asiassa.Verottaja kerää valtionkirkkojen jäsenmaksut. Evlut kirkko maksaa tästä korvauksen, ort kirkko ei.
Miten voit euroissa arvioida tämän? Mitä tapahtuisi, jos kirkollisveron sijaan olisi jäsenmaksu samalla tavalla kuin yfdistyksillä?- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Verottaja kerää valtionkirkkojen jäsenmaksut. Evlut kirkko maksaa tästä korvauksen, ort kirkko ei.
Miten voit euroissa arvioida tämän? Mitä tapahtuisi, jos kirkollisveron sijaan olisi jäsenmaksu samalla tavalla kuin yfdistyksillä?Mitä tapahtuisi, jos myöntäisit ilmaisseesi tyytyväisyyttä valhetietoa sisältävästä artikkelista? HS on valheen korjannut, sinä jatkat.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tapahtuisi, jos myöntäisit ilmaisseesi tyytyväisyyttä valhetietoa sisältävästä artikkelista? HS on valheen korjannut, sinä jatkat.
Syytätkö Helsingin sanomia valehtelusta?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Syytätkö Helsingin sanomia valehtelusta?
Olen eri kirjoittaja, mutta enää en syytä Heseria valehtelusta kun oikaisu on tehty.
"Oikaisu 8.7. kello 13.32: Korjattu rippileirien rahoitusta ja seurakuntien valtionrahoitusta koskeva kohta. Rippikouluihin ei käytetä valtion rahoja, vaan seurakunnat rahoittavat leirit pääsääntöisesti kirkollisverovaroilla. Myös perheiden maksama osallistumismaksu kattaa osan kuluista."
Mutta itselläni kyllä mielessä kävi, että Hesarin toimittaja oli itse lisännyt virheellisen mittaluokka vertailun. Tutkivaa journalismia. Toisaalta se on niin suoraan vapaa-ajattelijain uskomuksista, että pistää miettimään.
Valtio tosiaan kerää kirkollisverot, maksua vastaan, yksityisiltä ihmisiltä jotka ovat valmiita kirkkoa tukemaan. Väite, että kirkko saisi rippikoulujen järjestämiseen valtion julkista rahoitusta, on epätosi.
Väitätkö, että kirkko käyttää väärin saamaansa korvausta - ei tukea - hautaustoimeen-väestökirjanpidon hoitoon ja kultuurihistoriallisten rakennusten hoitoon? Sinulla on varmaan jotain faktoja asiasta eikä pelkkiä uskomuksia? - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Syytätkö Helsingin sanomia valehtelusta?
SossuSalo on huolestunut maalimaankuvastaan MaKu, mikä on Valiiton MaKu? Onko se HeSa? Onko joku mennyt syyttämään HeSaa?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Verottaja kerää valtionkirkkojen jäsenmaksut. Evlut kirkko maksaa tästä korvauksen, ort kirkko ei.
Miten voit euroissa arvioida tämän? Mitä tapahtuisi, jos kirkollisveron sijaan olisi jäsenmaksu samalla tavalla kuin yfdistyksillä?Tuo on täysin eriasia, kuin se, saako seurakunnat rippikoulujen järjestämiseen julkista rahoitusta.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Syytätkö Helsingin sanomia valehtelusta?
Valhe, jonka HS nielaisi, mutta korjasi sittemmin. Sinä sen sijaan, et myönnä sitä valheeksi ja pitäydyt siihen. Eikö edes hävetä?
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta enää en syytä Heseria valehtelusta kun oikaisu on tehty.
"Oikaisu 8.7. kello 13.32: Korjattu rippileirien rahoitusta ja seurakuntien valtionrahoitusta koskeva kohta. Rippikouluihin ei käytetä valtion rahoja, vaan seurakunnat rahoittavat leirit pääsääntöisesti kirkollisverovaroilla. Myös perheiden maksama osallistumismaksu kattaa osan kuluista."
Mutta itselläni kyllä mielessä kävi, että Hesarin toimittaja oli itse lisännyt virheellisen mittaluokka vertailun. Tutkivaa journalismia. Toisaalta se on niin suoraan vapaa-ajattelijain uskomuksista, että pistää miettimään.
Valtio tosiaan kerää kirkollisverot, maksua vastaan, yksityisiltä ihmisiltä jotka ovat valmiita kirkkoa tukemaan. Väite, että kirkko saisi rippikoulujen järjestämiseen valtion julkista rahoitusta, on epätosi.
Väitätkö, että kirkko käyttää väärin saamaansa korvausta - ei tukea - hautaustoimeen-väestökirjanpidon hoitoon ja kultuurihistoriallisten rakennusten hoitoon? Sinulla on varmaan jotain faktoja asiasta eikä pelkkiä uskomuksia?Oliko alkuperäinen väärä tieto valhe vai virhe? Minun nähdäkseni virheitä sattuu.
En väitä, että kolmeen kohteeseen, joista hautaustoimi ehdottomasti merkittävin, suunnattu valtionrahoitus olisi suurempi kuin noihin kuluva summa. En nyt jaksa kaivaa tietoa siitä, miten sisäinen korkomeno on vyörytetty hautaustoimeen; siitähän oli keskustelua mutta jo vuosia sitten. Jos ehdin, palaan tähän myöhemmin.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Oliko alkuperäinen väärä tieto valhe vai virhe? Minun nähdäkseni virheitä sattuu.
En väitä, että kolmeen kohteeseen, joista hautaustoimi ehdottomasti merkittävin, suunnattu valtionrahoitus olisi suurempi kuin noihin kuluva summa. En nyt jaksa kaivaa tietoa siitä, miten sisäinen korkomeno on vyörytetty hautaustoimeen; siitähän oli keskustelua mutta jo vuosia sitten. Jos ehdin, palaan tähän myöhemmin.Miksi et myönnä, että ylistit artikkelia, jossa oli valhe/virhe, vaikka tiedät tasan tarkkaan, mihin kirkko saa valtiolta rahaa ja mihin ei? Voisitko jo vihdoin vastata tähän?
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et myönnä, että ylistit artikkelia, jossa oli valhe/virhe, vaikka tiedät tasan tarkkaan, mihin kirkko saa valtiolta rahaa ja mihin ei? Voisitko jo vihdoin vastata tähän?
Minulla ei ole nyt tallessa alkuperäistä artikkelia. Jos siinä väitettiin joko valtion nimenomaisesti tukevan rippileirejä rahalla, tai valtion tukevan kirkkoa enemmällä kuin mitä kuluu hautaustoimeen + kahteen muuhun ko. laissa lueteltuun tehtävään, siinä oli joko virhe tai valhe. Luotan siihen, että se oli virhe, en siis usko että Helsingin Sanomat valehtelisi tarkoituksella.
Tyytyväinen?- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Minulla ei ole nyt tallessa alkuperäistä artikkelia. Jos siinä väitettiin joko valtion nimenomaisesti tukevan rippileirejä rahalla, tai valtion tukevan kirkkoa enemmällä kuin mitä kuluu hautaustoimeen kahteen muuhun ko. laissa lueteltuun tehtävään, siinä oli joko virhe tai valhe. Luotan siihen, että se oli virhe, en siis usko että Helsingin Sanomat valehtelisi tarkoituksella.
Tyytyväinen?Luit sen silloin alkuperäisessä muodossaan, jossa väitettiin valtion tukevan rahallisesti kirkon ripareita. Luit sen silloin siitä ja teit yllä nähtävän aloituksen. Tiesit kuitenkin jo tuolloin, ettei valtio rahoita kirkon ripareita. Et kuitenkaan korjannut tietoa vaan yksinkertaisesti kehuit artikkelia. Jaoit ja kehuit siis tietoisesti sellaista artikkelia, jonka sisältö ei pitänyt paikkaansa.
Ei, en ole tyytyväinen valehteluun ja väärän tiedon ylistämiseen. Etkö häpeä? - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Oliko alkuperäinen väärä tieto valhe vai virhe? Minun nähdäkseni virheitä sattuu.
En väitä, että kolmeen kohteeseen, joista hautaustoimi ehdottomasti merkittävin, suunnattu valtionrahoitus olisi suurempi kuin noihin kuluva summa. En nyt jaksa kaivaa tietoa siitä, miten sisäinen korkomeno on vyörytetty hautaustoimeen; siitähän oli keskustelua mutta jo vuosia sitten. Jos ehdin, palaan tähän myöhemmin.Virheitä toki sattuu, mutta et huomannut vai et halunnut huomata virhettä artikkelia kehuessasi? Ko. "virhe" on yksi vapaa-ajattelijain tosi kuvitelmista, joten ehkä sitä on vaikea huomata.
- Anonyymi
Ihme sivuraide tuo rahoitus. Asiaan:
Protuleirit ovat suosittuja. Niitä on paljon vähemmän kuin halutaan. Miten leirien määrää saa lisää?- Anonyymi
Artikkelin sivuraide oli lähteä pohtimaan (virheellisesti) rippikoulujen rahoitusta kun kyse on protuleireistä.
Rahoitus on merkittävä tekijä leirien määrän lisäämisessä. Pitäisi saada lisää yksityistä rahoitusta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Artikkelin sivuraide oli lähteä pohtimaan (virheellisesti) rippikoulujen rahoitusta kun kyse on protuleireistä.
Rahoitus on merkittävä tekijä leirien määrän lisäämisessä. Pitäisi saada lisää yksityistä rahoitusta?Ei kai raha haittaa, mutta pulaa on kai ohjaajista jotka eivät saa palkkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Artikkelin sivuraide oli lähteä pohtimaan (virheellisesti) rippikoulujen rahoitusta kun kyse on protuleireistä.
Rahoitus on merkittävä tekijä leirien määrän lisäämisessä. Pitäisi saada lisää yksityistä rahoitusta?Se varsinainen raide on pohtia, miksi vaparien Jori Mäntysalo ylisti valehtelua sisältävää artikkelia. HS myönsi niellaisseensa pajunköyttä ja korjasi valheen. Jori ei kuitenkaan tunnusta pitävänsä hyvänä valhetta. Hän ei irtisanoudu valheesta, mikä ei sinänsä yllätä. Jori on vapari ja vaparius rakentuu valheelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai raha haittaa, mutta pulaa on kai ohjaajista jotka eivät saa palkkaa.
Mitä ehdottaisit?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ehdottaisit?
Lehtiartikkelia Skeptiikkoon.
Joo, aihe on vähän sivuava. Silti siitä saa riittävän lähelle osuvan, kun tarkastelee erityisesti miten maailmankuvia pohditaan leirillä.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Lehtiartikkelia Skeptiikkoon.
Joo, aihe on vähän sivuava. Silti siitä saa riittävän lähelle osuvan, kun tarkastelee erityisesti miten maailmankuvia pohditaan leirillä.Kappas. Jori lopetti keskustelun, kun hänelle osoitettiin selkeästi, miten hän tietoisesti ylisti valhetietoa sisältänyttä artikkelia. Ihan kuin aiemminkin olisi käynyt näin….
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai raha haittaa, mutta pulaa on kai ohjaajista jotka eivät saa palkkaa.
Vai ei haittaa? Kirkon rahat tuntuu kovasti haittaavan vaikkei ne tule valtiolta.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Lehtiartikkelia Skeptiikkoon.
Joo, aihe on vähän sivuava. Silti siitä saa riittävän lähelle osuvan, kun tarkastelee erityisesti miten maailmankuvia pohditaan leirillä.Joko Tiedonantajassa on artikkelia ollut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko Tiedonantajassa on artikkelia ollut?
Tarkista itse, jos kiinnostaa. Me emme lue roskalehtiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkista itse, jos kiinnostaa. Me emme lue roskalehtiä.
Päätoimittaja (Tiedonantajan) voi tehdä jutun oma-aloitteisesti, kun kiittelee Ylikoskea facessa. "Esa Ylikoski kiitos hyvästä tietopaketista siitä, miten tie ohjaajaksi kulkee."
Eiköhän ala puoluepoliittisesti sitoutumattomia ohjuksia kohta löytyä. Syvän punaisella laidalla on runsaasti samankaltaista vihamielisyyttä uskontoa kohtaan kuin vapaa-ajattelijoilla. En tiedä miksi. Anonyymi kirjoitti:
Joko Tiedonantajassa on artikkelia ollut?
Vuosi sitten oli: https://tiedonantaja.fi/artikkelit/prometheus-leirien-kes-k-ynnistyi-leiri-monelle-nuorelle-ensimm-inen-paikka-jossa-h-net
Ja vaikka miten arvostelisi Tiedonantajaa muuten, niin minusta tuo oli hyvä artikkeli.Anonyymi kirjoitti:
Päätoimittaja (Tiedonantajan) voi tehdä jutun oma-aloitteisesti, kun kiittelee Ylikoskea facessa. "Esa Ylikoski kiitos hyvästä tietopaketista siitä, miten tie ohjaajaksi kulkee."
Eiköhän ala puoluepoliittisesti sitoutumattomia ohjuksia kohta löytyä. Syvän punaisella laidalla on runsaasti samankaltaista vihamielisyyttä uskontoa kohtaan kuin vapaa-ajattelijoilla. En tiedä miksi.Miksi laitavasemmalla ei pidetä uskonnosta? Eihän kommunistista talousjärjestelmää käytännössä kannata kuin marxilaiset; kristillinen sosialismi ainakin on jäänyt historiankirjojen sivulauseeksi. Marx puolestaan tunnetusti lausahti oopiumista ja uskonnosta.
Mitään periaatteellista kytköstähän ei luulisi olevan. Raamatusta voi poimia monenlaista, myös että alkuseurakunnassa oli yhteiset rahat.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Miksi laitavasemmalla ei pidetä uskonnosta? Eihän kommunistista talousjärjestelmää käytännössä kannata kuin marxilaiset; kristillinen sosialismi ainakin on jäänyt historiankirjojen sivulauseeksi. Marx puolestaan tunnetusti lausahti oopiumista ja uskonnosta.
Mitään periaatteellista kytköstähän ei luulisi olevan. Raamatusta voi poimia monenlaista, myös että alkuseurakunnassa oli yhteiset rahat.Luokkataistelu jää käymättä jos sanoo Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herra?
Anonyymi kirjoitti:
Vai ei haittaa? Kirkon rahat tuntuu kovasti haittaavan vaikkei ne tule valtiolta.
Ymmärsitkö mihin kysymykseen tuossa oli vastattu? "Miten protuleirien tarjontaa voisi lisätä?"
Onko sinulla siihen vastausta?- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Ymmärsitkö mihin kysymykseen tuossa oli vastattu? "Miten protuleirien tarjontaa voisi lisätä?"
Onko sinulla siihen vastausta?"Ei kai raha haittaa, mutta pulaa on kai ohjaajista jotka eivät saa palkkaa." 2023-07-09 13:43:17
Siihen oli vastattu; raha ei haittaa paitsi jos kuvitellaan sen olevan toisella. Kun osoitettiin, että kirkko ei saa valtiolta tukea rippikoululeireihin, niin rahan puute ei olekaan enää protun ongelma?
Mutta mieleen putkahti uusi kysymys. Onko protuleirien ohjaajapula vapaa-ajattelijain ongelma, kun protu on pyrkinyt tekemään pesäeroa vapaa-ajattelijoihin? Vapaat ajattelijat ovat liian jyrkkiä ja tarjoavat lapsille liian valmiita ajatuksia. Anonyymi kirjoitti:
"Ei kai raha haittaa, mutta pulaa on kai ohjaajista jotka eivät saa palkkaa." 2023-07-09 13:43:17
Siihen oli vastattu; raha ei haittaa paitsi jos kuvitellaan sen olevan toisella. Kun osoitettiin, että kirkko ei saa valtiolta tukea rippikoululeireihin, niin rahan puute ei olekaan enää protun ongelma?
Mutta mieleen putkahti uusi kysymys. Onko protuleirien ohjaajapula vapaa-ajattelijain ongelma, kun protu on pyrkinyt tekemään pesäeroa vapaa-ajattelijoihin? Vapaat ajattelijat ovat liian jyrkkiä ja tarjoavat lapsille liian valmiita ajatuksia.Tämä on oikein hyvä kysymys.
Ensiksi: Noin yleisesti pidän protuleirejä hyvänä juttuna, ihan sellaisenaan miettimättä mitään va-kytköstä. Sivukysymyksenä, oletko samaa mieltä?
Mutta ovatko nimenomaan va-hattu päässä katsottuna hyviä? Ehkä koko ajan vähemmän. On tietenkin hyvä, että rippileirille on vaihtoehto. Ja on hyvä, jos pohditaan kriittisesti maailmankuvia, senhän voi olettaa johtavan ateismiin.
Mutta loppuleirin maailmankatsomuspaneelia, jollaisiin myös vapaa-ajattelijoista aina joku kutsuttiin, ei enää aikoihin ole ollut. Ja kuten lehtijutusta käy ilmi, eivät leirit kuitenkaan ole varsinaisesti rippikoulun kilpailijoita. Voi käydä molemmat, tai ei kumpaakaan.
Löyhä analogia voisi olla partio ja kirkko nyt, kun partiolupauksestakin poistui Jumala (isolla kirjoitettuna) jokunen vuosi sitten.Ei liity asiaan, mutta kommentoinpa samalla: Suomessa sekä Tiedonantaja-lehti että Sinimusta liike ovat tuominneet Venäjän hyökkäyksen. Meillä on siis hyvin, hyvin laaja yhteisymmärrys sodan syypäästä.
Vastakkaista kantaa edustaa nyt Ossi Tiihonen, joka sai PS:n pj-äänestyksessä noin 15 % äänistä. Mutta miten moni äänestäjä nyt kannattaa häntä, kun näkee miehen olevan paitsi koronadenialisti myös Kremlin asiamies? Laitavasemmalla Venäjälle löytyy ymmärrystä vielä SKP:ta marginaalisemmasta porukasta, olikohan se nyt "Suomen Työväenpuolue" tjsp.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tämä on oikein hyvä kysymys.
Ensiksi: Noin yleisesti pidän protuleirejä hyvänä juttuna, ihan sellaisenaan miettimättä mitään va-kytköstä. Sivukysymyksenä, oletko samaa mieltä?
Mutta ovatko nimenomaan va-hattu päässä katsottuna hyviä? Ehkä koko ajan vähemmän. On tietenkin hyvä, että rippileirille on vaihtoehto. Ja on hyvä, jos pohditaan kriittisesti maailmankuvia, senhän voi olettaa johtavan ateismiin.
Mutta loppuleirin maailmankatsomuspaneelia, jollaisiin myös vapaa-ajattelijoista aina joku kutsuttiin, ei enää aikoihin ole ollut. Ja kuten lehtijutusta käy ilmi, eivät leirit kuitenkaan ole varsinaisesti rippikoulun kilpailijoita. Voi käydä molemmat, tai ei kumpaakaan.
Löyhä analogia voisi olla partio ja kirkko nyt, kun partiolupauksestakin poistui Jumala (isolla kirjoitettuna) jokunen vuosi sitten.Joo, protuleirit on menneet mielestäni parempaan suuntaan kun pyritään siihen, että mitään katsomusta ei etukäteen hylätä eikä ketään pilkata tai syrjitä katsomuksensa vuoksi. Protun historiikki tuosta kehityksestä kertoi. Jos protu olisi jatkanut vapaa-ajattelijain tiukassa otteessa, olisiko kasvua tapahtunut?
Vapaa-ajatteliljat pohtivat kriittisesti, protuleireillä pohditaan uteliaasti vai oliko se uneliaasti? Pohdinta voi johtaa mihin vaan. En oikeen ymmärrä, mitä erityistä hyvää siinä on jos ihminen päätyy ateismiin?
Mutta sitten kävin miettimään lähettäisinkö omat teinit leireilemään about ikäistensä kanssa. Pari täysi-ikäistä vapaaehtoista joista toinen kokki ja loput alaikäisiä ohjaajia. Ehkä en. Toisten lapset saavat mennä, minun ei. (Tosiasiassa lapset ovat kasvaneet murkkuiän ohi, mutta noin kuvitteellisesti.) Anonyymi kirjoitti:
Joo, protuleirit on menneet mielestäni parempaan suuntaan kun pyritään siihen, että mitään katsomusta ei etukäteen hylätä eikä ketään pilkata tai syrjitä katsomuksensa vuoksi. Protun historiikki tuosta kehityksestä kertoi. Jos protu olisi jatkanut vapaa-ajattelijain tiukassa otteessa, olisiko kasvua tapahtunut?
Vapaa-ajatteliljat pohtivat kriittisesti, protuleireillä pohditaan uteliaasti vai oliko se uneliaasti? Pohdinta voi johtaa mihin vaan. En oikeen ymmärrä, mitä erityistä hyvää siinä on jos ihminen päätyy ateismiin?
Mutta sitten kävin miettimään lähettäisinkö omat teinit leireilemään about ikäistensä kanssa. Pari täysi-ikäistä vapaaehtoista joista toinen kokki ja loput alaikäisiä ohjaajia. Ehkä en. Toisten lapset saavat mennä, minun ei. (Tosiasiassa lapset ovat kasvaneet murkkuiän ohi, mutta noin kuvitteellisesti.)Tuohon loppuun: Aikuisia ohjaajia on kaksi, kokki on sitten erikseen. (Hänellä voi halutessaan olla roolia myös jonkun ohjelman vetäjänä, mutta en tiedä onko yleensä.)
Historiaa ei voi ajaa uudelleen eri parametreilla, joten mahdoton sanoa miten olisi käynyt. Sehän olisi myös muuttanut va-liittoa, jos ja kun leirien ohjaajia olisi kiinnostunut muusta va-toiminnasta ja tullut mukaan.
Nykyiselläänhän vielä Protun säännöissä on "Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen.", mutta siihen se jääkin. Leirien periaatteissa ym. on paljon muuta hyvää, mutta ei uskonnottomuutta.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tuohon loppuun: Aikuisia ohjaajia on kaksi, kokki on sitten erikseen. (Hänellä voi halutessaan olla roolia myös jonkun ohjelman vetäjänä, mutta en tiedä onko yleensä.)
Historiaa ei voi ajaa uudelleen eri parametreilla, joten mahdoton sanoa miten olisi käynyt. Sehän olisi myös muuttanut va-liittoa, jos ja kun leirien ohjaajia olisi kiinnostunut muusta va-toiminnasta ja tullut mukaan.
Nykyiselläänhän vielä Protun säännöissä on "Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen.", mutta siihen se jääkin. Leirien periaatteissa ym. on paljon muuta hyvää, mutta ei uskonnottomuutta.Mäntysalo kuka noista pskapuhesäännöistä välittää
ON TÄRKEÄ TODETA, ETTÄ VALIITTO ON ERILAISTEN EPÄSUOMALAISTEN
KYYKYTTÄJIEN YHTEISTYÖHÖN RAKENTUVA LAHKO
Sundströmin aikana homma saattoi toimia erilaisten sisäisten porukkojen valtataistelulan
Mutta riitelyn jälkeen VALLAN KAAPPASIVAT hallintokommunistiset ainekset
jotka toimivat pakkoruotsittajien islamilaisten seta-seksiläisten ja vasemmistojärjestöjen
kanssa suomalaisvastaisesti
MINULLA MENI MITÄ LIE NELJÄ VUOTTA TÄMÄN tajuamiseen eli kokoava voima ei olekaan Voima-lehti yksinään se on enemmän Ylikosken kaverien sivualne Stadissa
Ydin on vasemmistolainen valtionhallintovyörytys
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17920946/vapaa-ajattelijat-ja-yhdenvertaisuusasioiden-neuvottelukunta#comment-121882925 - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tuohon loppuun: Aikuisia ohjaajia on kaksi, kokki on sitten erikseen. (Hänellä voi halutessaan olla roolia myös jonkun ohjelman vetäjänä, mutta en tiedä onko yleensä.)
Historiaa ei voi ajaa uudelleen eri parametreilla, joten mahdoton sanoa miten olisi käynyt. Sehän olisi myös muuttanut va-liittoa, jos ja kun leirien ohjaajia olisi kiinnostunut muusta va-toiminnasta ja tullut mukaan.
Nykyiselläänhän vielä Protun säännöissä on "Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen.", mutta siihen se jääkin. Leirien periaatteissa ym. on paljon muuta hyvää, mutta ei uskonnottomuutta.Jos tulevaisuutta voi (ja kannattaa) kuvitella ja suunnitella erilaisia vaihtoehtoja, niin toki menneisyyttäkin on hyvä arvoida. Tulevaisuutta ei varmasti tiedetä, mutta menneisyydestä voi oppia.
Jos kysymys esitetään kaksijakoisesti:
Minkä arvelet nostaneen Protuleirien suosiota ja mahdollistaneen kasvua?
Olet itsekin myöntänyt, että vapaa-ajattelijain jäsenmäärä on laskusuuntainen huolimatta maallistumisen lisääntymisestä. Onko dialogiin riittävästi tilaa vai turvaudutaanko debattiin, polemiikkiin ja älämölöön? Tämä ei ollut johdatteleva kysymys, eihän? Anonyymi kirjoitti:
Jos tulevaisuutta voi (ja kannattaa) kuvitella ja suunnitella erilaisia vaihtoehtoja, niin toki menneisyyttäkin on hyvä arvoida. Tulevaisuutta ei varmasti tiedetä, mutta menneisyydestä voi oppia.
Jos kysymys esitetään kaksijakoisesti:
Minkä arvelet nostaneen Protuleirien suosiota ja mahdollistaneen kasvua?
Olet itsekin myöntänyt, että vapaa-ajattelijain jäsenmäärä on laskusuuntainen huolimatta maallistumisen lisääntymisestä. Onko dialogiin riittävästi tilaa vai turvaudutaanko debattiin, polemiikkiin ja älämölöön? Tämä ei ollut johdatteleva kysymys, eihän?Ensiksi, tulisiko näitä kysymyksiä pohtia samaan aikaan? Yhteys ei liene kovin merkittävä.
Viime kädessä Protun kasvua täytynee selittää se, että asialle on tilausta. Leireistä on pidetty, joten nuoret ovat kertoneet niistä eteenpäin seuraavile ikäluokille. Ja vanhemmista idea on tuntunut niin hyvältä että leirimaksu on maksettu, ja onpa moni kertonut nuoren saaneen uusia hyviä ajatuksia leiriltä. Se ehkä on houkuttanut myös lähtemään ohjaajaksi.
Nuorille on myös annettu tilaa, vastuuta ja valtaa. Eihän ensimmäinen leiri ollut lainkaan nykyisten kaltainen, vaan enemmän oppituntimainen. Nuoret itse loivat paremman muodon. Samaan aikaan riittävä määrä aikuisia on hoitanut talouden ja hallinnon.
Ja varmasti osasyy on myös ollut tuuri, on esimerkiksi sattunut löytymään sopiva työntekijä.
Onko sinulla näkemystä kasvun syystä, ja toisaalta siitä, miksi kasvu ei näytä jatkuvan?- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tämä on oikein hyvä kysymys.
Ensiksi: Noin yleisesti pidän protuleirejä hyvänä juttuna, ihan sellaisenaan miettimättä mitään va-kytköstä. Sivukysymyksenä, oletko samaa mieltä?
Mutta ovatko nimenomaan va-hattu päässä katsottuna hyviä? Ehkä koko ajan vähemmän. On tietenkin hyvä, että rippileirille on vaihtoehto. Ja on hyvä, jos pohditaan kriittisesti maailmankuvia, senhän voi olettaa johtavan ateismiin.
Mutta loppuleirin maailmankatsomuspaneelia, jollaisiin myös vapaa-ajattelijoista aina joku kutsuttiin, ei enää aikoihin ole ollut. Ja kuten lehtijutusta käy ilmi, eivät leirit kuitenkaan ole varsinaisesti rippikoulun kilpailijoita. Voi käydä molemmat, tai ei kumpaakaan.
Löyhä analogia voisi olla partio ja kirkko nyt, kun partiolupauksestakin poistui Jumala (isolla kirjoitettuna) jokunen vuosi sitten.Tuli mieleen, että kun leiri kestää viikon, jokaiselle päivälle lienee oma teemansa, laululle, leikille ja saunomiselle täytyy varata aikaa, niin kuinka syvällisesti maailmankatsomuksiin ehditään paneutua. Kun tarkoitus ei ole opettaa, niin opetusmateriaalia ei oletettavasti ole. Jotta jotain voi vertailla, täytyy olla tietoa vertailu kohteista. Muuten vertaillaan luuloja ja subjektiivisia kokemuksia. Toki ne ovat arvokkaita ja pitkälti määräävät ihmisen toimintaa. Kuin myös se että kokee porukassa hyväksyntää ja saa uusia ystäviä.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Ensiksi, tulisiko näitä kysymyksiä pohtia samaan aikaan? Yhteys ei liene kovin merkittävä.
Viime kädessä Protun kasvua täytynee selittää se, että asialle on tilausta. Leireistä on pidetty, joten nuoret ovat kertoneet niistä eteenpäin seuraavile ikäluokille. Ja vanhemmista idea on tuntunut niin hyvältä että leirimaksu on maksettu, ja onpa moni kertonut nuoren saaneen uusia hyviä ajatuksia leiriltä. Se ehkä on houkuttanut myös lähtemään ohjaajaksi.
Nuorille on myös annettu tilaa, vastuuta ja valtaa. Eihän ensimmäinen leiri ollut lainkaan nykyisten kaltainen, vaan enemmän oppituntimainen. Nuoret itse loivat paremman muodon. Samaan aikaan riittävä määrä aikuisia on hoitanut talouden ja hallinnon.
Ja varmasti osasyy on myös ollut tuuri, on esimerkiksi sattunut löytymään sopiva työntekijä.
Onko sinulla näkemystä kasvun syystä, ja toisaalta siitä, miksi kasvu ei näytä jatkuvan?Minusta protun historiikki oli mielenkiiintoinen ja sain siitä runsaasti uutta tietoa. Satuin asumaan Karkkilassa, punaisessa kaupungissa, kun protu käynnistyi ja kyllä siitä jotain puhuttiin. Henkilökohtaisesti en siihen tutustunut.
En ole aivan varma onko nuorille annettu tilaa ja vastuuta, vai ovatko he uteliaasti pohdiskellen pyrkineet sen ottamaan. Tekemään omaa juttuaan. Työntekijöillä on varmasti ollut suuri merkitys.
En muista oliko rahoituksesta historiikissa vai jossain muualla, mutta muistan lukeneeni jostain pohdintaa, että taloudellisia rerusseja kaivattaisiin lisää, mutta toisaalta ei haluta joutua tilanteeseen "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat".
Pitäisi ehkä muistuttaa, että taloudellista tukea voi antaa ilman sidonnaisuuksia jos asian kokee tärkeäksi. Pienistä puroista kasvavat suuret virrat.
https://www.protu.fi/lahjoita/ - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tuohon loppuun: Aikuisia ohjaajia on kaksi, kokki on sitten erikseen. (Hänellä voi halutessaan olla roolia myös jonkun ohjelman vetäjänä, mutta en tiedä onko yleensä.)
Historiaa ei voi ajaa uudelleen eri parametreilla, joten mahdoton sanoa miten olisi käynyt. Sehän olisi myös muuttanut va-liittoa, jos ja kun leirien ohjaajia olisi kiinnostunut muusta va-toiminnasta ja tullut mukaan.
Nykyiselläänhän vielä Protun säännöissä on "Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen.", mutta siihen se jääkin. Leirien periaatteissa ym. on paljon muuta hyvää, mutta ei uskonnottomuutta."Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen."
Kyllä tuossa uskonnottomuus mainitaan. Mutta on kerrottu useiden käyvän sekä rippikoulu että protuleiri. Ovatko he uskontokuntiin kuulumattomia vai voiko kirkkoon kuuluva riparin käynyt tulla protuleirille kun on nopea ilmoittautuja? Syrjimättömyyden kannalta näin voisi olla. Mutta jos leiripaikkaa ei riitä kaikille, etusijalla voisi olla sääntöjen "uskontokuntiin kuulumattomat ja uskonnottomat." Vai onko alueellisia eroja missä leiripaikkaa hakevista on runsaasti ylitarjontaa ja vastaavasti hiljaisempia paikkoja? Kysyn kun en tiedä käytäntöä. Anonyymi kirjoitti:
Tuli mieleen, että kun leiri kestää viikon, jokaiselle päivälle lienee oma teemansa, laululle, leikille ja saunomiselle täytyy varata aikaa, niin kuinka syvällisesti maailmankatsomuksiin ehditään paneutua. Kun tarkoitus ei ole opettaa, niin opetusmateriaalia ei oletettavasti ole. Jotta jotain voi vertailla, täytyy olla tietoa vertailu kohteista. Muuten vertaillaan luuloja ja subjektiivisia kokemuksia. Toki ne ovat arvokkaita ja pitkälti määräävät ihmisen toimintaa. Kuin myös se että kokee porukassa hyväksyntää ja saa uusia ystäviä.
Enää ei ole ihan selkeää päiväteemojen listaa, mutta kuitenkin sivu https://www.protu.fi/prometheus-leirille/leirin-tavoitteet-ja-periaatteet/ luettelee kymmenen teemaa.
Asiat ovat vähän sellaisia, ettei niihin oppimateriaalia saa samassa mielessä kuin matematiikkaan tai maantietoon. Vaikka toisaalta on ET-oppikirjojakin.
Se on toki selvää, ettei koko leirin idea voi olla maailmankatsomukset. Toivottavasti se tulee toisaalta median ja toisaalta maailmankuvien kautta. Ei tuossa listassa tosin ihan suoraan haasteta kysymään onko maailmankuva toisten syöttämä, mutta tulee se siitä melko luontevasti, luulisin.
Pitäisi saada taas tuoreita kokemuksia uusilta leiriläisiltä.Anonyymi kirjoitti:
Minusta protun historiikki oli mielenkiiintoinen ja sain siitä runsaasti uutta tietoa. Satuin asumaan Karkkilassa, punaisessa kaupungissa, kun protu käynnistyi ja kyllä siitä jotain puhuttiin. Henkilökohtaisesti en siihen tutustunut.
En ole aivan varma onko nuorille annettu tilaa ja vastuuta, vai ovatko he uteliaasti pohdiskellen pyrkineet sen ottamaan. Tekemään omaa juttuaan. Työntekijöillä on varmasti ollut suuri merkitys.
En muista oliko rahoituksesta historiikissa vai jossain muualla, mutta muistan lukeneeni jostain pohdintaa, että taloudellisia rerusseja kaivattaisiin lisää, mutta toisaalta ei haluta joutua tilanteeseen "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat".
Pitäisi ehkä muistuttaa, että taloudellista tukea voi antaa ilman sidonnaisuuksia jos asian kokee tärkeäksi. Pienistä puroista kasvavat suuret virrat.
https://www.protu.fi/lahjoita/Toki nuorilla on pitänyt olla halua ottaa homma haltuun, mutta tietysti aikuisten on se pitänyt ainakin jotenkin mahdollistaa. Ihan tilojen saaminen vaatii aikuisten tekevän jotain.
Protun taloudesta en tiedä. Se nyt on selvää, että rippikoulujen tyyppiseen palkattuun henkilökuntaan ei mahdollisuuksia ole. (Kääntäen, jos rahaksi miettisi, niin aivan valtavan panoksen vapaaehtoiset antavat.)- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Toki nuorilla on pitänyt olla halua ottaa homma haltuun, mutta tietysti aikuisten on se pitänyt ainakin jotenkin mahdollistaa. Ihan tilojen saaminen vaatii aikuisten tekevän jotain.
Protun taloudesta en tiedä. Se nyt on selvää, että rippikoulujen tyyppiseen palkattuun henkilökuntaan ei mahdollisuuksia ole. (Kääntäen, jos rahaksi miettisi, niin aivan valtavan panoksen vapaaehtoiset antavat.)Nuoret ja aikuiset tai nuoret aikuiset. Setämiehet on jääneet vähemmistöön. Olen samaa mieltä, että palkattu henkilökunta on pitkän tien päässä. Jollei sitten aitoa yhteistyötä pyritä laajentamaan eri toimijoiden välillä.
Tietenkään maailmankatsomuksia ei voi opettaa kuin matikkaa tai maantietoa, mutta kai lienee merkittäviä tai ainakin kiinnostavia ajattelijoita ja filosofeja menneisyydessä eikä vain tällä ja viimeksi kuluneella vuosisadalla. Vai onko uskonnot ainoita joita uteliaasti pohditaan. Tai kriittisesti? Anonyymi kirjoitti:
Nuoret ja aikuiset tai nuoret aikuiset. Setämiehet on jääneet vähemmistöön. Olen samaa mieltä, että palkattu henkilökunta on pitkän tien päässä. Jollei sitten aitoa yhteistyötä pyritä laajentamaan eri toimijoiden välillä.
Tietenkään maailmankatsomuksia ei voi opettaa kuin matikkaa tai maantietoa, mutta kai lienee merkittäviä tai ainakin kiinnostavia ajattelijoita ja filosofeja menneisyydessä eikä vain tällä ja viimeksi kuluneella vuosisadalla. Vai onko uskonnot ainoita joita uteliaasti pohditaan. Tai kriittisesti?Eikö liene miehet olleet aina vähemmistöä Protussa? Ihan alkuvuosista en tosin tiedä.
Tietysti joo voisi vähän teoreettisemmin käydä läpi metaetiikan teorioita tms. En tiedä oliko sellainen vähän ajatuksenakin aivan alkuunsa. Idea on kuitenkin hiukan toisenlainen, ja kuka tietää josko pohdinnat leirillä saavat myöhemmin innostumaan lukemaan filosofien teoksia.Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi tarkoituksena on turvata uskontokuntiin kuulumattomien ja uskonnottomien nuorten mahdollisuus aikuistumiskoulutukseen."
Kyllä tuossa uskonnottomuus mainitaan. Mutta on kerrottu useiden käyvän sekä rippikoulu että protuleiri. Ovatko he uskontokuntiin kuulumattomia vai voiko kirkkoon kuuluva riparin käynyt tulla protuleirille kun on nopea ilmoittautuja? Syrjimättömyyden kannalta näin voisi olla. Mutta jos leiripaikkaa ei riitä kaikille, etusijalla voisi olla sääntöjen "uskontokuntiin kuulumattomat ja uskonnottomat." Vai onko alueellisia eroja missä leiripaikkaa hakevista on runsaasti ylitarjontaa ja vastaavasti hiljaisempia paikkoja? Kysyn kun en tiedä käytäntöä.Mitään etusijaakaan ei enää tietääkseni ole, vaan ihan vaan sen mukaan pääsee kuka ehtii ilmoittautua ensin.
Nykyisellään taitavat ainakin tavallisista suomenkielisistä leireistä kaikki täyttyä hyvin nopeasti. Erikoisemmista laiva- tms. leireistä ja på svenska -leireistä en tiedä, mutta täyteen nekin tulevat kai ensimmäisen päivän aikana.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Mitään etusijaakaan ei enää tietääkseni ole, vaan ihan vaan sen mukaan pääsee kuka ehtii ilmoittautua ensin.
Nykyisellään taitavat ainakin tavallisista suomenkielisistä leireistä kaikki täyttyä hyvin nopeasti. Erikoisemmista laiva- tms. leireistä ja på svenska -leireistä en tiedä, mutta täyteen nekin tulevat kai ensimmäisen päivän aikana.”On ongelmia siinä, miten asioista voidaan keskustella asiallisesti. On harmillisen paljon kiusaamisen tyylistä toimintaa. Se on yksi isoimmista esteitä monien ihmisten osallisuuteen, koska he kokevat etteivät ole tervetulleita, sillä puhuvat tai pukeutuvat väärin.” https://www.protulehti.fi/2022/11/06/protun-hallitukseen-ehdolla-oleva-mirko-von-bell-keskustelukulttuuriamme-tulee-parantaa/
Meininki on kuin vapareilla. Anonyymi kirjoitti:
”On ongelmia siinä, miten asioista voidaan keskustella asiallisesti. On harmillisen paljon kiusaamisen tyylistä toimintaa. Se on yksi isoimmista esteitä monien ihmisten osallisuuteen, koska he kokevat etteivät ole tervetulleita, sillä puhuvat tai pukeutuvat väärin.” https://www.protulehti.fi/2022/11/06/protun-hallitukseen-ehdolla-oleva-mirko-von-bell-keskustelukulttuuriamme-tulee-parantaa/
Meininki on kuin vapareilla.Hienoa että linkitit koko tekstin. Tuossahan kerrotaan mm. "Tällä hetkellä ajattelen, että hallitustyö on ihan mukavaa. Kokoukset ovat tietysti vähän pitkähköjä, mutta niissä on hyvää keskustelua."
Tällä hetkellä varmuudella tiedetään, että leirit pyörivät entiseen malliin. On kai varmaa että ongelmiakin on, ihmisten yhteisöissä on aina parannettavaa. Kuitenkaan yksittäinen sitaattisi yksittäiseltä ihmiseltä ei oikein kerro kokonaiskuvaa.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Hienoa että linkitit koko tekstin. Tuossahan kerrotaan mm. "Tällä hetkellä ajattelen, että hallitustyö on ihan mukavaa. Kokoukset ovat tietysti vähän pitkähköjä, mutta niissä on hyvää keskustelua."
Tällä hetkellä varmuudella tiedetään, että leirit pyörivät entiseen malliin. On kai varmaa että ongelmiakin on, ihmisten yhteisöissä on aina parannettavaa. Kuitenkaan yksittäinen sitaattisi yksittäiseltä ihmiseltä ei oikein kerro kokonaiskuvaa.”On ongelmia”
Huomaatko, että aikamuoto on preesens. Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa?
Kierrän Protun kaukaa ja suosittelen muitakin kiertämään. Meno muistuttaa liiaksi vaparien sisäisiä puhdistuksia. Anonyymi kirjoitti:
”On ongelmia”
Huomaatko, että aikamuoto on preesens. Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa?
Kierrän Protun kaukaa ja suosittelen muitakin kiertämään. Meno muistuttaa liiaksi vaparien sisäisiä puhdistuksia.Myös "ajattelen" on preesens, minkä vielä vahvistaa "tällä hetkellä".
Ei minulla sen kummempaa tietoa Protun sisältä ole. En oikeastaan pysty sanomaan muuta kuin mitä jo sanoin: "Tällä hetkellä varmuudella tiedetään, että leirit pyörivät entiseen malliin. On kai varmaa että ongelmiakin on, ihmisten yhteisöissä on aina parannettavaa. Kuitenkaan yksittäinen sitaattisi yksittäiseltä ihmiseltä ei oikein kerro kokonaiskuvaa."- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Hienoa että linkitit koko tekstin. Tuossahan kerrotaan mm. "Tällä hetkellä ajattelen, että hallitustyö on ihan mukavaa. Kokoukset ovat tietysti vähän pitkähköjä, mutta niissä on hyvää keskustelua."
Tällä hetkellä varmuudella tiedetään, että leirit pyörivät entiseen malliin. On kai varmaa että ongelmiakin on, ihmisten yhteisöissä on aina parannettavaa. Kuitenkaan yksittäinen sitaattisi yksittäiseltä ihmiseltä ei oikein kerro kokonaiskuvaa.Tämä "yksittäiseltä ihmiseltä" saatu haastattelu oli marraskuussa ennen protun hallituksen vaaleja. Huhtikuussa 23 ylimääräinen yleiskokous jossa hallitus halusi erota ja valittiin uusi hallitus. Hyvältä vaikuttaa.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Myös "ajattelen" on preesens, minkä vielä vahvistaa "tällä hetkellä".
Ei minulla sen kummempaa tietoa Protun sisältä ole. En oikeastaan pysty sanomaan muuta kuin mitä jo sanoin: "Tällä hetkellä varmuudella tiedetään, että leirit pyörivät entiseen malliin. On kai varmaa että ongelmiakin on, ihmisten yhteisöissä on aina parannettavaa. Kuitenkaan yksittäinen sitaattisi yksittäiseltä ihmiseltä ei oikein kerro kokonaiskuvaa."Ei kerro ei, mutta ei useammankaan haastattelu välttämättä kerro kokonaiskuvaa.
Lainaus Protu historiikin johdannosta:
"Muistitiedon merkitys historiikille on ollut valtava, mutta se on tuonut mukanaan myös tulkinnallisia haasteita. Muistelijoiden näkökulma kertomaansa on aina hyvin henkilökohtainen. He korostavat itse tärkeinä pitämiään asioita ja pohjaavat kertomansa omille tulkinnoilleen.
Tästä seuraa, että haastateltavat ovat usein hyvinkin erimielisiä sekä tapahtumien kulusta että tapahtumien syistä. Koska lähdemateriaali siis sisältää ristiriitoja, on tutkijan vastuulla oman harkintansa pohjalta luoda uskottava tulkinta menneisyydestä.
Okei ja entäs seuraava sitten?
"Tämä tarkoittaa, että se mikä on yhdistyksen toiminnassa luottamuksellista tietoa, on sitä myös tämän historiikin suhteen. Käytännössä historiikissa ei siis käsitellä yksittäistapausten kautta aiheita, joihin liittyy rikoksia tai lastensuojelullisia kysymyksiä. Kirjoitustyössä on myös pyritty suhtautumaan hyvin varovaisesti yksilöitä koskevaan tietoon. Varsinkin sellaiseen mistä voisi aiheutua negatiivista julkisuutta ihmisille, joita historiikissa käsitellään."
Siis mitä?
https://www.dropbox.com/s/w7wutsd77upl790/PROTU_historiikki_2021_saavutettava_WEB.pdf?dl=0 Anonyymi kirjoitti:
Ei kerro ei, mutta ei useammankaan haastattelu välttämättä kerro kokonaiskuvaa.
Lainaus Protu historiikin johdannosta:
"Muistitiedon merkitys historiikille on ollut valtava, mutta se on tuonut mukanaan myös tulkinnallisia haasteita. Muistelijoiden näkökulma kertomaansa on aina hyvin henkilökohtainen. He korostavat itse tärkeinä pitämiään asioita ja pohjaavat kertomansa omille tulkinnoilleen.
Tästä seuraa, että haastateltavat ovat usein hyvinkin erimielisiä sekä tapahtumien kulusta että tapahtumien syistä. Koska lähdemateriaali siis sisältää ristiriitoja, on tutkijan vastuulla oman harkintansa pohjalta luoda uskottava tulkinta menneisyydestä.
Okei ja entäs seuraava sitten?
"Tämä tarkoittaa, että se mikä on yhdistyksen toiminnassa luottamuksellista tietoa, on sitä myös tämän historiikin suhteen. Käytännössä historiikissa ei siis käsitellä yksittäistapausten kautta aiheita, joihin liittyy rikoksia tai lastensuojelullisia kysymyksiä. Kirjoitustyössä on myös pyritty suhtautumaan hyvin varovaisesti yksilöitä koskevaan tietoon. Varsinkin sellaiseen mistä voisi aiheutua negatiivista julkisuutta ihmisille, joita historiikissa käsitellään."
Siis mitä?
https://www.dropbox.com/s/w7wutsd77upl790/PROTU_historiikki_2021_saavutettava_WEB.pdf?dl=0Tämä! Juuri tämän takia pyydän täälläkin kommentteja eroakirkosta-historiajuttuihin. Jos vaan naputan sen mitä itse muistan ja mitä minä pidän tärkeänä, kokonaiskuva voi vääristyä.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tämä! Juuri tämän takia pyydän täälläkin kommentteja eroakirkosta-historiajuttuihin. Jos vaan naputan sen mitä itse muistan ja mitä minä pidän tärkeänä, kokonaiskuva voi vääristyä.
Niinpä, löytyykö totuus vai syntyykö "uskottava tulkinta menneisyydestä"?
- Anonyymi
Samainen kirjoitus protuleireistä oli paikallisessa maakuntalehdessä. Tosin eri kuvilla höystettynä ja viimeinen otsikko "resurssikysymykset" oli kokonaan poistettu.
- Anonyymi
Protu valahti järveen
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17922799/protu-valehtelee-jalleen- Anonyymi
Leirit pidetään järven rannalla.
Anonyymi kirjoitti:
Leirit pidetään järven rannalla.
Ei iso, mutta ei kaikkia.
Toisaalta sitten ainakin aiemmin oli myös laivaleiri, en tosin tiedä onko enää.
- Anonyymi
VAliiton ja protuleirien taustalla on yhdenvertaisuusasiain neuvottelukunnan eli
äärivasemmiston Martin Scheininin ja Esa Ylikosken ideologia
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17917096/kimmo-sundstrom-uutisoi-jalleen-asioista-joista-vapariliitto-vaikenee#comment-121912669
Entiset Taistolaiset ET muuttavat myös Elämänkatsomustieto ET:n samanlaiseksi
äärivasemmistolaiseksi ideologiaksi- Anonyymi
Entinen taistolalinen muistelee ja analysoi taistolaisuutta.
https://www.youtube.com/watch?v=WI7PKWc0EEc - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entinen taistolalinen muistelee ja analysoi taistolaisuutta.
https://www.youtube.com/watch?v=WI7PKWc0EEcEhkä joku tavistaistolainen? Taistolaisuudesta ansioilla työpaikoilla palkitut, uustaistolaiset ne ovat eturintassa suomalaisia vastaan kqnsanvaihtajina jne
Sama koskee tietysti tavispunakaartilaisia joka on eri asia kuin Pitarissa Suomen miehitystä kansanvaihdolla valmistelleet
- Anonyymi
VA 1/24 haastatteli Protun puhista. Vapaa-ajattelijat.fi/va-lehti
Entinen työkaveri juuri kirjoitti omasta leiristään. Kehui sitä, ja mainitsi tilastotietoakin: "Leiriläisten määrä ylsi kesän leireillä uuteen ennätykseen: 1164 nuorta 67 leirillä, joiden vetämisestä vastaa n. 450 Protun itse kouluttamaa vapaaehtoista."
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379