Poliisi muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä

Anonyymi-ap

Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin.

https://poliisi.fi/-/poliisi-muistuttaa-pysakointialueiden-vaistamissaannoista

Kyllä kai "pysäköintipaikka" liikennemerkki ohjaa yhtä lailla myös toimintaa, eikös vain? Jutun kuvassa P-alueet ovat pysäköintipaikka liikennemerkein merkitty. Jos kauppakeskuksen sisääntulon kohdassa ei ole P-liikennemerkkiä, niin silloin pysäköintialueet ovat vasta noiden kuvassa näkyvien liikennemerkkien takana olevat alueet. Pysäköintialueelta tuleva väistää silloin muita, eikö niin?

Kuva parkkipaikalta.
https://i.ibb.co/djhLgK3/p-liikennemerkki.jpg

Pysäköintialueillakin väistäminen perustuu tieliikennelain 24. pykälän 1. momentin pääsääntöön, Näin on, mikäli kaikki väylät ovat tasa-arvoisessa asemassa. P-liikennemerkin sijainti vaikuttaa mielestäni kuitenkin ratkaisevasti asioihin.

51

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytännössä kyllä ajetaan juuri niin päin että P-merkkien takaa tulijat väistää, ainakin täällä Oulussa esim. Raksilan markettien edessä jossa on kuvaa vastaava tilanne. Ja poliisiko neuvoo juuri päinvastoin kuten kuvatekstissä, että "Oikealta tulevaa väistetään, keskiviivoitus tai pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta."? Kivakiva...

      • Anonyymi

        Poliisilta on tuossa kirjoituksessa kenties unohtunut, että parkkipaikalta lähtevä pitää myös väistää muita, eivätkä huomioineet, miten P-merkin sijainti vaikuttaa asiaan. 24 § selvästi kuin sanoo että: Ajoneuvolla on aina väistettävä: 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilta on tuossa kirjoituksessa kenties unohtunut, että parkkipaikalta lähtevä pitää myös väistää muita, eivätkä huomioineet, miten P-merkin sijainti vaikuttaa asiaan. 24 § selvästi kuin sanoo että: Ajoneuvolla on aina väistettävä: 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        "...Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin...."

        Jos parkkipaikan sisäänajossa on yksi P-merkki ja sen jälkeen etsitään vapaa ruutu, koko pysäköintialue on perussäännön alaista. Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta.

        Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin...."

        Jos parkkipaikan sisäänajossa on yksi P-merkki ja sen jälkeen etsitään vapaa ruutu, koko pysäköintialue on perussäännön alaista. Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta.

        Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella.

        Aloituksessa oleva linkki vie kuitenkin poliisin sivulle. Sitä ei tiedä, onko jutun kirjoittaja poliisi vai ei, mutta asia ei ole ihan selvästi täysin hallussa, kun tuolla tavalla yleisestään liikaa.

        Pysäköintiruudusta lähtevä väistää muuta liikennettä kyllä, mutta myös pysäköintipaikalta tultaessa väistetään muuta liikennettä. P-liikennemerkin sijainti todellakin määrittää, mikä on pysäköintipaikan aluetta ja mikä on muuta, tieksi luettavaa aluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin...."

        Jos parkkipaikan sisäänajossa on yksi P-merkki ja sen jälkeen etsitään vapaa ruutu, koko pysäköintialue on perussäännön alaista. Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta.

        Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella.

        "Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella."

        KKO on ratkaissut tuollaisen tapauksen kuitenkin toisin kuin sinä.
        Sen mukaan, kuten tuossa aloituksenkin kuvassa, oli tuo "kokoojakatu" kiistatta pysäköintialueella, kuten nuo pysäköintiruutuihinkin vievät TIET.
        KKO pohti ratkaisussaan, olivatko nuo ruutihin vievät tiet "vähäisiä teitä", mutta koska niitäkin pitkin voidaan ajaa kahteen suuntaan, ne eivät olleet vähäisiä teitä, joten tiet ovat tasa-arvoisia teitä, jolloin oikealta tulevaa on väistettävä.

        Koko puuduttava tarina on luettavissa Finlexissä:
        KKO:2021:70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella."

        KKO on ratkaissut tuollaisen tapauksen kuitenkin toisin kuin sinä.
        Sen mukaan, kuten tuossa aloituksenkin kuvassa, oli tuo "kokoojakatu" kiistatta pysäköintialueella, kuten nuo pysäköintiruutuihinkin vievät TIET.
        KKO pohti ratkaisussaan, olivatko nuo ruutihin vievät tiet "vähäisiä teitä", mutta koska niitäkin pitkin voidaan ajaa kahteen suuntaan, ne eivät olleet vähäisiä teitä, joten tiet ovat tasa-arvoisia teitä, jolloin oikealta tulevaa on väistettävä.

        Koko puuduttava tarina on luettavissa Finlexissä:
        KKO:2021:70

        Nyt on poliisisetä oikeassa. P-merkkien sijainnilla ei ole ratkaisevaa merkitystä, koska koko aluetta pidetään pysäköintialueena. Se ei siis muodostu P-merkkien lohkomista useista pysäköintialueista, vaan yhdestä kokonaisuudesta.

        Korkein oikeus arvioi liikennetilannetta siten, että vertailee "teiden" tasaveroisuutta keskenään. Tilanne muuttuu toiseksi vain, jos eri suunnille on osoitettu väistämisvelvollisuus sitä koskevalla liikennemerkillä (kärkikolmio tai STOP-merkki).

        Teiden eriarvoisuus tulee joissakin tapauksissa ilmi siitä, että kokoojaväylä voi olla ruutuihin vievästä väylästä erotettu esim. jollakin ajoradassa olevalla korotuksella tms. kiveyksellä. Silloin kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.

        Oleellista on kuitenkin, että KKO ennakkopäätös ei anna P-merkeille merkitystä väylien väistämissääntöjä arvioitaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on poliisisetä oikeassa. P-merkkien sijainnilla ei ole ratkaisevaa merkitystä, koska koko aluetta pidetään pysäköintialueena. Se ei siis muodostu P-merkkien lohkomista useista pysäköintialueista, vaan yhdestä kokonaisuudesta.

        Korkein oikeus arvioi liikennetilannetta siten, että vertailee "teiden" tasaveroisuutta keskenään. Tilanne muuttuu toiseksi vain, jos eri suunnille on osoitettu väistämisvelvollisuus sitä koskevalla liikennemerkillä (kärkikolmio tai STOP-merkki).

        Teiden eriarvoisuus tulee joissakin tapauksissa ilmi siitä, että kokoojaväylä voi olla ruutuihin vievästä väylästä erotettu esim. jollakin ajoradassa olevalla korotuksella tms. kiveyksellä. Silloin kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.

        Oleellista on kuitenkin, että KKO ennakkopäätös ei anna P-merkeille merkitystä väylien väistämissääntöjä arvioitaessa.

        Outoa, jos Pysäköintipaikka liikennemerkki ei muka vaikuta tilanteeseen. Outoa myös, jos alueella ei muka voi olla monta erillistä P-liikennemerkein eroteltua pysäköintialuetta. Täysin logiikan vastaista, sanoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on poliisisetä oikeassa. P-merkkien sijainnilla ei ole ratkaisevaa merkitystä, koska koko aluetta pidetään pysäköintialueena. Se ei siis muodostu P-merkkien lohkomista useista pysäköintialueista, vaan yhdestä kokonaisuudesta.

        Korkein oikeus arvioi liikennetilannetta siten, että vertailee "teiden" tasaveroisuutta keskenään. Tilanne muuttuu toiseksi vain, jos eri suunnille on osoitettu väistämisvelvollisuus sitä koskevalla liikennemerkillä (kärkikolmio tai STOP-merkki).

        Teiden eriarvoisuus tulee joissakin tapauksissa ilmi siitä, että kokoojaväylä voi olla ruutuihin vievästä väylästä erotettu esim. jollakin ajoradassa olevalla korotuksella tms. kiveyksellä. Silloin kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.

        Oleellista on kuitenkin, että KKO ennakkopäätös ei anna P-merkeille merkitystä väylien väistämissääntöjä arvioitaessa.

        Ristiriita KKO:n päätöksen ja tien määritelmän suhteen? KKO:1967-II-55 "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        Tuo sama pätee varmasti myös muiden liikekeskuksien pihoihin. Liikekeskuksen piha, joka on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä alue, on siis tie. Kun kyse on tiestä, niin silloin P-merkkien avulla voidaan mielestäni erotella/lohkoa pysäköintialueet omiksi tiestä erotetuiksi pysäköintialueiksi.

        Nykyisessä tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Liikekeskuksen piha on mielestäni lain määritelmän ja KKO:n päätöksen mukaan tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin...."

        Jos parkkipaikan sisäänajossa on yksi P-merkki ja sen jälkeen etsitään vapaa ruutu, koko pysäköintialue on perussäännön alaista. Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta.

        Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella.

        "Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta"

        Liikennesäännöt eivät tunne noita mainitsemiasi pysäköintialueella olevia "teitä". Ne eivät ole yleisiä teitä => vasemmalta tulevalla on väistämisvelvollisuus ja maksaa mahdollisen kolarin - täysin niistä P-merkeistä riippumatta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin...."

        Jos parkkipaikan sisäänajossa on yksi P-merkki ja sen jälkeen etsitään vapaa ruutu, koko pysäköintialue on perussäännön alaista. Jos taas jutun kuvan tapaan jokaisen parkkipaikkarivin päässä on oma P-merkkinsä, silloin näiden alueiden välissä kulkevia "teitä" ajavia on väistettävä tultaessa pysäköintipaikalta.

        Molemmissa tapauksissa kadulle tultaessa väistetään siellä ajavia, koska tullaan tielle sen ulkopuolelta.

        Joskus näitä juttuja tekemään pitäisi ottaa se poliisi, joka osaa kirjoittaa. Ja ajatella.

        Pysäköintipaikka liikennemerkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue. Ne maalatut parkkipaikat ovat ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka P-liikennemerkillä merkitään, eikä ne välissä kulkevat väylät.


    • Anonyymi

      Jutun yhden kuvan kuvatekstissä lukee näin: "Oikealta tulevaa väistetään, keskiviivoitus tai pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta. Kuva on Kajaanin Veturitien yläpysäköintialueelta."

      Poliisi väittää siis tuossa muuta, eli että P-liikennemerkki ei muka vaikuta asiaan. Miksi ei muka vaikuttaisi?

      Tässä kuvassa sisäänajon kohdalla ei ole P-liikennemerkkiä ainakaan sisäänajon kohdalla (kuva on toki vanha ja todellisuus voi nykyään olla toinen).
      https://goo.gl/maps/zoGbjRg3uWr1BcSs8

    • Anonyymi

      Mistä alkaa pysäköintialue/pysäköintipaikka? Voisi kuvitella, että se alkaa vasta P-liikennemerkistä.

    • Anonyymi

      Mitä väliä.
      Väistämissäännöt ovat vain sujuvuutta edistäviä kohteliaisuussääntöjä, kuten pöytätavat.

      Jos kolahtaa, niin toinen rikkoi väistämisvelvoitetta ja toinen ennakointivelvoitetta.

      • Anonyymi

        Niinkö? Nåh, eipä sitten kannata moottoritielle liityttäessäkään paljon enää vilkuilla ja väistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö? Nåh, eipä sitten kannata moottoritielle liityttäessäkään paljon enää vilkuilla ja väistellä.

        Niin, Suomessa on tapana mennä silmät ummessa moottoritielle.

        Jos kolahtaa, niin nykyinen oikeuskäytäntö mahdollistaa kaikkien henkiin jääneiden sakottamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Suomessa on tapana mennä silmät ummessa moottoritielle.

        Jos kolahtaa, niin nykyinen oikeuskäytäntö mahdollistaa kaikkien henkiin jääneiden sakottamisen.

        Laita esimerkkejä päätöksistä, joissa kaikki henkiin jääneet ovat saaneet sakot.


    • Anonyymi

      Parkkialue ja piha kun eivät ole synonyymejä toisillensa. Piha ja parkkipaikka ovat eri asioita. Voiko pihassa olla monta erillisetä P-liikennemerkein merkittyä parkkialuetta? Mielestäni voi. Ylempänä joku väittää, että ei voisi näin olla.

      • Anonyymi

        Tuosta on nyt turha yrittää kinata, kun KKO on ratkaisussaan todennut, että pysäköintialue on pysäköintialue, eikä sillä oleva "kokoojatie" ole piha, vaan P-aluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta on nyt turha yrittää kinata, kun KKO on ratkaisussaan todennut, että pysäköintialue on pysäköintialue, eikä sillä oleva "kokoojatie" ole piha, vaan P-aluetta.

        KKO on toisessa ratkaisussaan todennut, että huoltoaseman piha on yleisesti liikenteeseen käytetty alue, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Sama pätee takuulla myös muiden liikekeskuksien pihoihin, kuin pelkästään huoltamojen pihoihin.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kauppakeskuksen piha on yleisesti liikenteeseen käytetty alue, eli siis tie. Voiko piha, eli tie olla samalla parkkipaikka? En usko, vaan parkkipaikka on eri alue. Pysäköintipaikka liikennemerkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue.

        Tekniikanmaailma on myös käsitellyt aihetta, että mikä on yleinen tie.
        https://tekniikanmaailma.fi/mika-on-yleista-tieta/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KKO on toisessa ratkaisussaan todennut, että huoltoaseman piha on yleisesti liikenteeseen käytetty alue, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Sama pätee takuulla myös muiden liikekeskuksien pihoihin, kuin pelkästään huoltamojen pihoihin.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kauppakeskuksen piha on yleisesti liikenteeseen käytetty alue, eli siis tie. Voiko piha, eli tie olla samalla parkkipaikka? En usko, vaan parkkipaikka on eri alue. Pysäköintipaikka liikennemerkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue.

        Tekniikanmaailma on myös käsitellyt aihetta, että mikä on yleinen tie.
        https://tekniikanmaailma.fi/mika-on-yleista-tieta/

        Insinööri tullut taas lakia tulkitsemaan. Ei valitettavasti useinkaan onnistu heiltä. En pahalla sano. :)

        Pysäköintialue voi olla tiealuetta ja usein onkin. Se ei vaikuta väistämisssääntöihin. Pysäköintialueella väistämissäännöt ovat voimassa kuten korkein oikeus on ennakkopäätöksissään todennut: tasaveroisissa risteyksissä vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Insinööri tullut taas lakia tulkitsemaan. Ei valitettavasti useinkaan onnistu heiltä. En pahalla sano. :)

        Pysäköintialue voi olla tiealuetta ja usein onkin. Se ei vaikuta väistämisssääntöihin. Pysäköintialueella väistämissäännöt ovat voimassa kuten korkein oikeus on ennakkopäätöksissään todennut: tasaveroisissa risteyksissä vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.

        Vai ei muka vaikuta väistämissääntöihin. TLL 24 § selvästi kertoo, että ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pysäköintipaikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Insinööri tullut taas lakia tulkitsemaan. Ei valitettavasti useinkaan onnistu heiltä. En pahalla sano. :)

        Pysäköintialue voi olla tiealuetta ja usein onkin. Se ei vaikuta väistämisssääntöihin. Pysäköintialueella väistämissäännöt ovat voimassa kuten korkein oikeus on ennakkopäätöksissään todennut: tasaveroisissa risteyksissä vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.

        Luin tuon KKO:2021:70 ennakkopäätöksen. Siinä ei ole huomioitu P-liikennemerkkiä ja sen/niiden sijoittelua mitenkään, joka mielestäni on oleellinen seikka koko yhtälössä. Ei siinä mitään. Sitä odotellessa, että asia käsitellään oikeudessa jonkun kolarin yhteydessä uudestaan ja huomioidaan myös tämä seikka.

        KKO:2021:70
        https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ennakkopaatokset/kko202170.html


    • Anonyymi

      Mahtaneeko nyt sitten alkaa kopsahtelemaan kun osa porukasta alkaa ajamaan oikein, eli ei väistä enää vasemmalta ns. kokoojatietä tulijoita, ja muut ajelee vanhaan malliin.

    • Anonyymi

      Muistan Tampereelta kahdelta eri parkkipaikalta, kaksi lähes identtistä kolaria. Toisessa P-merkin takaa oikealta tullut todettiin syylliseksi, toisessa syyttömäksi.
      Kummassakaan koko aluetta ei ollut merkitty P-merkillä.
      Eli syyllisyys on aina täyttä arpomista.

    • Anonyymi

      Missä kohtaa laissa se P-merkki kerrotaan vaikuttavan väistämisvelvollisuuteen?

      Jos se reitti mistä P-merkeillä lähtevät haarat lähtee, on katu niin silloin on selvää että P-merkillä merkityt reitit on pysäköintialueita mutta jos kyseessä marketin piha-alue missä on pääreitti ja sivureittejä ja vaikka ne olisi P:llä merkittyjä ne sivureitit, nuo on tasa-arvoisia koska kyse on piha-alueesta. Tästä on muistaakseni korkeimman oikeden päätöskin.

      • Anonyymi

        Pysäköintipaikka -merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin, eikö niin? 24 § määrittää mm., että ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle mm. pysäköintipaikalta. Eikö tuon myötä pidä väistää muita tienkäyttäjiä P-merkin takaa olevalta pysäköintipaikalta tullessa?

        Mielestäni P-liikennemerkin sijainti vaikuttaa tilanteisiin. Jos P-liikennemerkki sijaitsee alueen sisäänajon yhteydessä, niin homma on selvää pässinlihaa, eli koko alue on yhtä isoa parkkipaikkaa. Jos taas piha on jaettu useampiin ”lohkoihin” P-merkeillä, niin tilanne on mielestäni silloin eri. Oikeuden päätöksessä ei huomioitu P-liikennemerkkien sijaintia laisinkaan. Kai se KKO:n päätös on tällä hetkellä se, joka on voimassa ja ratkaisee, vaikka se mielestäni outo on logiikan suhteen, koska P-liikennemerkkiä ei huomioida ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysäköintipaikka -merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin, eikö niin? 24 § määrittää mm., että ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle mm. pysäköintipaikalta. Eikö tuon myötä pidä väistää muita tienkäyttäjiä P-merkin takaa olevalta pysäköintipaikalta tullessa?

        Mielestäni P-liikennemerkin sijainti vaikuttaa tilanteisiin. Jos P-liikennemerkki sijaitsee alueen sisäänajon yhteydessä, niin homma on selvää pässinlihaa, eli koko alue on yhtä isoa parkkipaikkaa. Jos taas piha on jaettu useampiin ”lohkoihin” P-merkeillä, niin tilanne on mielestäni silloin eri. Oikeuden päätöksessä ei huomioitu P-liikennemerkkien sijaintia laisinkaan. Kai se KKO:n päätös on tällä hetkellä se, joka on voimassa ja ratkaisee, vaikka se mielestäni outo on logiikan suhteen, koska P-liikennemerkkiä ei huomioida ollenkaan.

        Älkää nyt hirttäytykö niihin P-merkkeihin. Lukekaa tuosta KKO:n ratkaisusta kopioitu kohta, varsinkin viimeinen virke siitä:
        "13. B:n käyttämä kokoojaväylä on kulkenut pysäköintipaikkaa ympäröivältä tieltä pysäköintipaikan halki toiselle kokoojaväylälle. Kokoojaväylää ei voida katsoa tarkoitetun käytettävän muuhun kuin pysäköintiin varatuille paikoille suuntautuvaan tai niiltä poistuvaan liikenteeseen. A:n kulkemaa tietä käytetään ajettaessa pysäköintiruutuihin tai niiltä pois.
        Vaikka kokoojaväylää pitkin on sen luonteen vuoksi tarkoituskin kulkea enemmän liikennettä kuin siitä erkanevilla pysäköintiruutuihin johtavilla teillä, kumpikin on ollut pysäköintipaikan sisäinen tie."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää nyt hirttäytykö niihin P-merkkeihin. Lukekaa tuosta KKO:n ratkaisusta kopioitu kohta, varsinkin viimeinen virke siitä:
        "13. B:n käyttämä kokoojaväylä on kulkenut pysäköintipaikkaa ympäröivältä tieltä pysäköintipaikan halki toiselle kokoojaväylälle. Kokoojaväylää ei voida katsoa tarkoitetun käytettävän muuhun kuin pysäköintiin varatuille paikoille suuntautuvaan tai niiltä poistuvaan liikenteeseen. A:n kulkemaa tietä käytetään ajettaessa pysäköintiruutuihin tai niiltä pois.
        Vaikka kokoojaväylää pitkin on sen luonteen vuoksi tarkoituskin kulkea enemmän liikennettä kuin siitä erkanevilla pysäköintiruutuihin johtavilla teillä, kumpikin on ollut pysäköintipaikan sisäinen tie."

        Kyllä, mutta kaikki pihat eivät ole pysäköintipaikkoja ja päinvastoin. Missä kulkee pysäköintipaikan ”raja” jos asiaa ei mitenkään merkitä? On pihoja, jossa ei ole mitään parkkipaikkoja maalattu tai merkitty. On myös pihoja, jossa on vain muutama paikka merkittynä jossakin nurkassa. Ovatko nämä pihat mielestäsi silloin myös kokonaisuudessaan "parkkipaikkaa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää nyt hirttäytykö niihin P-merkkeihin. Lukekaa tuosta KKO:n ratkaisusta kopioitu kohta, varsinkin viimeinen virke siitä:
        "13. B:n käyttämä kokoojaväylä on kulkenut pysäköintipaikkaa ympäröivältä tieltä pysäköintipaikan halki toiselle kokoojaväylälle. Kokoojaväylää ei voida katsoa tarkoitetun käytettävän muuhun kuin pysäköintiin varatuille paikoille suuntautuvaan tai niiltä poistuvaan liikenteeseen. A:n kulkemaa tietä käytetään ajettaessa pysäköintiruutuihin tai niiltä pois.
        Vaikka kokoojaväylää pitkin on sen luonteen vuoksi tarkoituskin kulkea enemmän liikennettä kuin siitä erkanevilla pysäköintiruutuihin johtavilla teillä, kumpikin on ollut pysäköintipaikan sisäinen tie."

        Jatketaan, jospa tämä joskus ymmärretään;
        "Pysäköintipaikka -merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin, eikö niin? 24 § määrittää mm., että ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle mm. pysäköintipaikalta. Eikö tuon myötä pidä väistää muita tienkäyttäjiä P-merkin takaa olevalta pysäköintipaikalta tullessa?"

        Kesti hetken muistaa paikka, jossa Google Mapsista näkyy hyvin P-alue, jollaisesta tässä ketjussa puhutaan, kuten tuossa KKO:n ratkaisussakin.
        https://goo.gl/maps/S2f2wTnjXZgaf3af8

        Tuossa viherkaistan takana on kokoojatie, josta haarautuu teitä joiden varrella on P-merkillä osoitettuja P-paikkoja. Tietysti noista pysäköintiruuduista lähtevä väistää sen tien liikennettä, jonka varrella ne ovat, mutta nuo merkit eivät kerro mitään tultaessa noilta "sivuteiltä" kokoojatielle, vaan ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa .

        Kun sitten tuolta Iccon P-alueelta lähdetään pois, väistetään 24§ 3. momentin mukaan muita tienkäyttäjiä.
        https://goo.gl/maps/7Qeyytp6DK6au37S7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan, jospa tämä joskus ymmärretään;
        "Pysäköintipaikka -merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin, eikö niin? 24 § määrittää mm., että ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle mm. pysäköintipaikalta. Eikö tuon myötä pidä väistää muita tienkäyttäjiä P-merkin takaa olevalta pysäköintipaikalta tullessa?"

        Kesti hetken muistaa paikka, jossa Google Mapsista näkyy hyvin P-alue, jollaisesta tässä ketjussa puhutaan, kuten tuossa KKO:n ratkaisussakin.
        https://goo.gl/maps/S2f2wTnjXZgaf3af8

        Tuossa viherkaistan takana on kokoojatie, josta haarautuu teitä joiden varrella on P-merkillä osoitettuja P-paikkoja. Tietysti noista pysäköintiruuduista lähtevä väistää sen tien liikennettä, jonka varrella ne ovat, mutta nuo merkit eivät kerro mitään tultaessa noilta "sivuteiltä" kokoojatielle, vaan ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa .

        Kun sitten tuolta Iccon P-alueelta lähdetään pois, väistetään 24§ 3. momentin mukaan muita tienkäyttäjiä.
        https://goo.gl/maps/7Qeyytp6DK6au37S7

        Tuossa Citymarketin "totempaalussa" on iso P kirjain. Ei se tosin ole mikään "virallinen" liikennemerkki, mutta tuosta voi olettaa koko paikan olevan yhtä isoa pysäköintialuetta.

        https://goo.gl/maps/QXH9muLKWEZY3F598


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää nyt hirttäytykö niihin P-merkkeihin. Lukekaa tuosta KKO:n ratkaisusta kopioitu kohta, varsinkin viimeinen virke siitä:
        "13. B:n käyttämä kokoojaväylä on kulkenut pysäköintipaikkaa ympäröivältä tieltä pysäköintipaikan halki toiselle kokoojaväylälle. Kokoojaväylää ei voida katsoa tarkoitetun käytettävän muuhun kuin pysäköintiin varatuille paikoille suuntautuvaan tai niiltä poistuvaan liikenteeseen. A:n kulkemaa tietä käytetään ajettaessa pysäköintiruutuihin tai niiltä pois.
        Vaikka kokoojaväylää pitkin on sen luonteen vuoksi tarkoituskin kulkea enemmän liikennettä kuin siitä erkanevilla pysäköintiruutuihin johtavilla teillä, kumpikin on ollut pysäköintipaikan sisäinen tie."

        14.7. klo 12:50 kirjoittanut on ymmärtänyt oikeuden keskeisen ajatuksen. Kohta 13 esittää sen periaatteen, mihin pysäköintialueen väistämissääntö perustuu.

        Korkein oikeus ei tuijota P-merkkejä, koska se johtaisi hyvin usein satunnaiseen juridiikkaan. Kookojaväylä on tarkoitettu vain pysäköintiin suuntutuvaan ja poistuvaan liikenteeseen, joten se on "pysäköintipaikan" liikennettä, olipa ne P-merkit siellä missä hyvänsä. Korkein oikeus harkitsee asiaa kokonaisuutta katsoen, eikä inisinöörimäisesti jotakin yksityiskohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14.7. klo 12:50 kirjoittanut on ymmärtänyt oikeuden keskeisen ajatuksen. Kohta 13 esittää sen periaatteen, mihin pysäköintialueen väistämissääntö perustuu.

        Korkein oikeus ei tuijota P-merkkejä, koska se johtaisi hyvin usein satunnaiseen juridiikkaan. Kookojaväylä on tarkoitettu vain pysäköintiin suuntutuvaan ja poistuvaan liikenteeseen, joten se on "pysäköintipaikan" liikennettä, olipa ne P-merkit siellä missä hyvänsä. Korkein oikeus harkitsee asiaa kokonaisuutta katsoen, eikä inisinöörimäisesti jotakin yksityiskohtaa.

        Noin se saattaa olla. Tosin kyllä liikenteessä jokainen tilanne on myös eri, riippuen liikennesäännöistä ja liikennemerkeistä ja niiden sijainnista. Kummaa, että tämä ei muka pätisi myös parkkipaikkoihin, jotka ovat luonteeltaan erilaisia. Ei siinä mitään, näillä mennään. Itselläni ei ole koskaan kiire parkkipaikalla, joten on täysin omaa tyhmyyttä, jos parkkialueella kolaroi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14.7. klo 12:50 kirjoittanut on ymmärtänyt oikeuden keskeisen ajatuksen. Kohta 13 esittää sen periaatteen, mihin pysäköintialueen väistämissääntö perustuu.

        Korkein oikeus ei tuijota P-merkkejä, koska se johtaisi hyvin usein satunnaiseen juridiikkaan. Kookojaväylä on tarkoitettu vain pysäköintiin suuntutuvaan ja poistuvaan liikenteeseen, joten se on "pysäköintipaikan" liikennettä, olipa ne P-merkit siellä missä hyvänsä. Korkein oikeus harkitsee asiaa kokonaisuutta katsoen, eikä inisinöörimäisesti jotakin yksityiskohtaa.

        Alempana mainitaan tämä tapaus: https://goo.gl/maps/YLQm891mdo3xW5tJA

        Ei ole täysin selkeä, että mikä kaikki lasketaan parkkialueeksi ja mikä ei. Ilmeisesti tuossa alueen läpi kulkee kaupungin "viralliset" tiet. Vaikea on tietää, että missä kohtaa oikeasti tullaan pihalle parkkipaikalta ja missä ei. Mikä on tuolla siis parkkipaikan sisäistä liikennettä ja mikä ei.


    • Anonyymi

      Tässä on yksi esimerkki, jossa sisääntulon yhteydessä ei ole mitään P-liikennemerkkiä.

      https://goo.gl/maps/YLQm891mdo3xW5tJA

      On useampi kokoojatie ja niiden risteyksiä alueella, mutta on myös P-liikennemerkein merkittyjä "karsinoita", joissa parkkiruudut sijaitsevat. Haasteellisia paikkoja tulkintojen suhteen ovat monet parkkipaikat. Ei kannata kolaroida. Tilanne olisi mielestäni paljon selkeämpi, jos pystytettäisiin P-liikennemerkki sisäänajon yhteyteen. Silloin koko piha-alue olisi selvästi yhtä suurta parkkialuetta.

      • Anonyymi

        Tuo on jo paha. Liikekatu ja Länkinotkonraitti ovat kaupungin katuja, ei niitä oikein osaa mieltää P-alueen kokoojakaduiksikaan, jollon olisi oikealta tulijaa väistettävä. Ei todellakaan kannata kolaroida.


      • Anonyymi

        Esimerkkitapaus on todellakin mielenkiintoinen, koska vaikuttaisi, että osa pysäköintiruuduille menevistä väylistä ovat vähempiarvoisia, sillä katuun on kiveyksellä tehty suojatien kohdalla niiden eriarvoisuutta osoittava rakenne. Siten sieltä tuleva autoilija on aina väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkitapaus on todellakin mielenkiintoinen, koska vaikuttaisi, että osa pysäköintiruuduille menevistä väylistä ovat vähempiarvoisia, sillä katuun on kiveyksellä tehty suojatien kohdalla niiden eriarvoisuutta osoittava rakenne. Siten sieltä tuleva autoilija on aina väistämisvelvollinen.

        Ei katukivityksin tehty suojatie tilannetta muuta normaalin suojatiehen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katukivityksin tehty suojatie tilannetta muuta normaalin suojatiehen verrattuna.

        Mistä niin päättelet? Tottakai se voi muuttaa tilanteen. Kokonaisuutena googlen kuvia katsottuna näyttäisi selvältä eräiden risteysten eriarvoisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katukivityksin tehty suojatie tilannetta muuta normaalin suojatiehen verrattuna.

        Onko muuten niin, että kevyen liikenteen väylän tyyppi riippuu siitä, kuuluuko se yleiseen tiealueeseen?

        a) ei mitään liikennemerkkiä ja ollaan yleisen tiealueen ulkopuolella ➔ saa pyöräillä, saa kävellä
        b) ei mitään liikennemerkkiä mutta ollaan yleisellä tiealueella ➔ on siis jalkakäytävä, ei saa pyöräillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko muuten niin, että kevyen liikenteen väylän tyyppi riippuu siitä, kuuluuko se yleiseen tiealueeseen?

        a) ei mitään liikennemerkkiä ja ollaan yleisen tiealueen ulkopuolella ➔ saa pyöräillä, saa kävellä
        b) ei mitään liikennemerkkiä mutta ollaan yleisellä tiealueella ➔ on siis jalkakäytävä, ei saa pyöräillä

        Anteeksi, olisi tietenkin pitänyt aloittaa tälle oma ketju tai sijoittaa johonkin paremmin sopivaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Tottakai se voi muuttaa tilanteen. Kokonaisuutena googlen kuvia katsottuna näyttäisi selvältä eräiden risteysten eriarvoisuus.

        Tieliikennelaissa ei mainita mitään rakenteellisesti erotettua asiaa suojatien osalta, joten katukivetyksellä rakennettu suojatie on täysin sama asia "tavallisen" maalattuun suojatiehen verrattuna.

        Jalkakäytävän ja pyörätien osalta rakenteellisesti erotettu sen sijaan mainitaan. Riippuu paljon myös siitä, mitä tuolla "rakenteellisesti erotetulla" oikeasti tarkoitetaan. Onko ajoradan kanssa samassa tasossa oleva katukivitys riittävä asia, ollakseen "rakenteellisesti erotettu", niissä tilanteissa, kun rakenteellisesti erotetulla asialla on lain mukaan jokin merkitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa ei mainita mitään rakenteellisesti erotettua asiaa suojatien osalta, joten katukivetyksellä rakennettu suojatie on täysin sama asia "tavallisen" maalattuun suojatiehen verrattuna.

        Jalkakäytävän ja pyörätien osalta rakenteellisesti erotettu sen sijaan mainitaan. Riippuu paljon myös siitä, mitä tuolla "rakenteellisesti erotetulla" oikeasti tarkoitetaan. Onko ajoradan kanssa samassa tasossa oleva katukivitys riittävä asia, ollakseen "rakenteellisesti erotettu", niissä tilanteissa, kun rakenteellisesti erotetulla asialla on lain mukaan jokin merkitys.

        Taas insinööri lukee lakia. Jos on rakenteellisia ratkaisuja tehty tiellä, niin niitä on tiellä. Ei sitä tarvitse missään laissa olla nimenomaisesti mainittuna, että nimenomaan tällainen rakenne osoittaa jotakin.

        Oikeuskäsittelyssä katsotaan kokonaisuutta, miten liikennejärjestely on toteutettu. Yllä mainitussa tapauksessa vaikuttaa siltä, että osa mainituista risteyksistä on eriarvoisia, koska niissä on käytetty rakenteellisia ratkaisuja, joista eriarvoisuuden huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas insinööri lukee lakia. Jos on rakenteellisia ratkaisuja tehty tiellä, niin niitä on tiellä. Ei sitä tarvitse missään laissa olla nimenomaisesti mainittuna, että nimenomaan tällainen rakenne osoittaa jotakin.

        Oikeuskäsittelyssä katsotaan kokonaisuutta, miten liikennejärjestely on toteutettu. Yllä mainitussa tapauksessa vaikuttaa siltä, että osa mainituista risteyksistä on eriarvoisia, koska niissä on käytetty rakenteellisia ratkaisuja, joista eriarvoisuuden huomaa.

        Minä en ainakaan täysin selkeästi huomaa eriarvoisuutta noissa risteyksissä muihinkaan risteyksiin verrattuna. Sen sijaan, jos alue olisi korotettu ja paikassa olisi kanttikivi, niin huomaisin rakenteellisen eron.

        Tässä näkyy selkeästi rakenteellinen ero: https://goo.gl/maps/16to8yyPSZywKQnT7

        Tässä ei asia ole mitenkään selkeä: https://goo.gl/maps/D43SBxXY823jgxJMA


    • Anonyymi

      Jos parkkiksella ajaa toisen päälle, melko varmasti se on maksumies mutta epäselvässä tilanteessa voi mennä 50/50. Silloin jos ajaa oikealta tulevan päälle on ainoa tilanne jossa maksajaa ei tartte arpoa.

      • Anonyymi

        Oikeuden ratkaisuja on tehty eri tavoin, eri parkkipaikkojen suhteen. Jokainen parkkipaikka on oma yksilönsä ja tulkinnat vaihtelevat. Kun oikeus on tulkinnut, että kokoojaväylä on eriarvoisessa asemassa, niin ratkaisu on mennyt toisin päin. Ylempänä tuo asia mainitaan myös. "Muistan Tampereelta kahdelta eri parkkipaikalta, kaksi lähes identtistä kolaria. Toisessa P-merkin takaa oikealta tullut todettiin syylliseksi, toisessa syyttömäksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden ratkaisuja on tehty eri tavoin, eri parkkipaikkojen suhteen. Jokainen parkkipaikka on oma yksilönsä ja tulkinnat vaihtelevat. Kun oikeus on tulkinnut, että kokoojaväylä on eriarvoisessa asemassa, niin ratkaisu on mennyt toisin päin. Ylempänä tuo asia mainitaan myös. "Muistan Tampereelta kahdelta eri parkkipaikalta, kaksi lähes identtistä kolaria. Toisessa P-merkin takaa oikealta tullut todettiin syylliseksi, toisessa syyttömäksi."

        Kannattaa pitää mielessä, ettei se P-merkki vaikuta väistämisvelvoitteeseen yhtään mitään.
        Ainoa, jolla on merkitystä, on se, ovatko tiet, jotka johtavat niihin P-merkin takana oleviin pysäköintiruutuihin samanarvoisia, vai onko jompi kumpi katsottava vähäiseksi tieksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää mielessä, ettei se P-merkki vaikuta väistämisvelvoitteeseen yhtään mitään.
        Ainoa, jolla on merkitystä, on se, ovatko tiet, jotka johtavat niihin P-merkin takana oleviin pysäköintiruutuihin samanarvoisia, vai onko jompi kumpi katsottava vähäiseksi tieksi.

        Tuo on nimenomaan yksi ydinpointeista. Ei voi aina tietää, ovatko väylät eriarvoisessa asemassa toisiinsa nähden vai ei. Ei ole mitään selkeää logiikkaa todeta asia. On vain korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä liittyen liikekeskuksen pihaan ja parkkipaikkaan sekä se, mitä nykyisessä tieliikennelaissa mainitaan. Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset eivät myöskään täysin aukottomia ole, kuten keskusteluista käy ilmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden ratkaisuja on tehty eri tavoin, eri parkkipaikkojen suhteen. Jokainen parkkipaikka on oma yksilönsä ja tulkinnat vaihtelevat. Kun oikeus on tulkinnut, että kokoojaväylä on eriarvoisessa asemassa, niin ratkaisu on mennyt toisin päin. Ylempänä tuo asia mainitaan myös. "Muistan Tampereelta kahdelta eri parkkipaikalta, kaksi lähes identtistä kolaria. Toisessa P-merkin takaa oikealta tullut todettiin syylliseksi, toisessa syyttömäksi."

        Jos ajat parkkiksella sitä pääväylää ja selkeästi pamautat sivuväylältä tulevan päälle, tulkoot sitten vaikka vasemmalta, vahva veikkaus on, ettet siitä selviä ns. voittajana. Kyllä auto pitää kyetä niissä olosuhteissa pysäyttään ennen kun kolahtaa. Sama juttu jos peruuttaa pois ruudusta ja toinen kajauttaa kylkeen. Toisaalta lakia varmaan pitäis selkeyttää, ettei tuomiot mene ristiinrastiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajat parkkiksella sitä pääväylää ja selkeästi pamautat sivuväylältä tulevan päälle, tulkoot sitten vaikka vasemmalta, vahva veikkaus on, ettet siitä selviä ns. voittajana. Kyllä auto pitää kyetä niissä olosuhteissa pysäyttään ennen kun kolahtaa. Sama juttu jos peruuttaa pois ruudusta ja toinen kajauttaa kylkeen. Toisaalta lakia varmaan pitäis selkeyttää, ettei tuomiot mene ristiinrastiin.

        "Sama juttu jos peruuttaa pois ruudusta ja toinen kajauttaa kylkeen. Toisaalta lakia varmaan pitäis selkeyttää, ettei tuomiot mene ristiinrastiin."

        Tuo nyt on päivänselvä tapaus. Pysäköintiruudusta lähtevä on aina maksumies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sama juttu jos peruuttaa pois ruudusta ja toinen kajauttaa kylkeen. Toisaalta lakia varmaan pitäis selkeyttää, ettei tuomiot mene ristiinrastiin."

        Tuo nyt on päivänselvä tapaus. Pysäköintiruudusta lähtevä on aina maksumies.

        Ei tietenkään ole ellei sitten ruudusta poistuva kalauta väylää ajavan päälle. Tietysti rajatapauksia tulee väkisinkin. Sehän nyt oliskin, että esim. olisit jo ajanut ruudusta väylälle ja väylällä ajava kalauttais perään niin ruudusta poistunut joutuis maksajaksi, heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden ratkaisuja on tehty eri tavoin, eri parkkipaikkojen suhteen. Jokainen parkkipaikka on oma yksilönsä ja tulkinnat vaihtelevat. Kun oikeus on tulkinnut, että kokoojaväylä on eriarvoisessa asemassa, niin ratkaisu on mennyt toisin päin. Ylempänä tuo asia mainitaan myös. "Muistan Tampereelta kahdelta eri parkkipaikalta, kaksi lähes identtistä kolaria. Toisessa P-merkin takaa oikealta tullut todettiin syylliseksi, toisessa syyttömäksi."

        Pysäköintipaikka liikennemerkki ei ole väistämismerkki. Pysäköintipaikka (E2) merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin tien sillä puolella, jolle merkki on pystytetty. Ajoradan ulkopuolella merkki on voimassa koko pysäköintialueella, ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Lisäkilvellä H12, H21 tai H24 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muulla kuin lisäkilvessä ilmaistulla ajoneuvolla saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2860
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1850
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1522
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1290
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      784
    Aihe