Vanhaan pyörään etsiskelen halvalla osia. Nyt olisi tarjolla takarengas, jossa sama akselileveys mutta 8 lehtinen takapakka. Vanhassa 7. Voiko sen tuohon asentaa? Lähinnä mietin ketjujen ja vaihtajan toimintaa. Se ei ole ongelma, jos yksi lehti jää käyttämättä (suurin tai pienin). Toisena vaihtoehtona mietin jos vapaarattaan vaihtaisi ja siten käyttäisi vanhaa takapakkaa. Onko ne keskenään vaihdettavissa ylipäätään vai kaikilla valmistajilla omanlaisensa joka osasarjassa? Vanhassa renkaassa siis ihan kaikki kulunut; pinnoja vinossa, kumi kulunut, laakerit pitää meteliä, likaiset v-jarrut kyntäneet ajan saatossa kuoppaa eli ei järkeä korjata.
8 lehtinen takapakka 7 lehtisen tilalle?
26
977
Vastaukset
- Anonyymi
Ei toimi. Vaihtrrnsiirtäjä siirtää ketjua 7 pakan mukaan.
Vaihda tilalle 7 pakka
Asintuntija - Anonyymi
Mittaa rattaan Leveys 8 on kspermpo
- Anonyymi
Leveydet ovat samoja. Etupyörä silloin vissiin sopii hyvin, pikalinkut 5mm molemmissa. Takana vain ongelmana tuo eri määrä lehtiä.
- Anonyymi
Takavaihtaja on sopiva 7 tai 8 lehtiselle. Eikö silloin sitä säätämällä saa siirtämään oikein?
- Anonyymi
Ne ketjut on myös 7-8 vaihteiselle. Veikkaan, että toimii. Ainoa ongelma on se vaihteensiirtäjä, mutta seitsemälläkin vaihteella pärjää. Eihän tuo kallis ja peruuttamaton kokeilu olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ketjut on myös 7-8 vaihteiselle. Veikkaan, että toimii. Ainoa ongelma on se vaihteensiirtäjä, mutta seitsemälläkin vaihteella pärjää. Eihän tuo kallis ja peruuttamaton kokeilu olisi.
Wi toimi mitenköän kun se siirtää sitä ketjuu liian paljon jos 8 pakka ja baihtaja on 7 lovinem
Voit kokeilla mutta ei toimi .
Kokeiltu on
Hyvä. Ettäon. noita, ittäjiä,jotka luulee tietävänsä joka asian vaikka ei. ei mitää tietoo mistään
- Anonyymi
Voit laittaa vanhan pakan aivan huoleti tuolle vapaarattaalle. Ainoastaan pitää laittaa fylliä yhden lehden ja spacerin verran. Voit myös käyttää 8-lehtistä pakkaa, mutta vaihtaja ei sitten käytä tästä kaikkia eli säädöistä riippuen ykkönen tai kasi jää pelistä pois.
- Anonyymi
Kiitos, näin itsekin ajattelin. Tosiaan kokeilu ei ole kallis ja aina voi yrittää myydä seuraavalle jos ei onnistu.
- Anonyymi
Shimano myy eri ketjua 7 ja 8 lehtisiin, eri jaolla.
- Anonyymi
Ketju on Wippermanin 6,7 ja 8-vaihteisille tarkoitettu.
- Anonyymi
Tuotakaan en tiennyt. Ainakin itsellä on ollut ja on nytkin Shimanon ketjut jotka sopii 6/7/8 vaihteisille.
- Anonyymi
Onko tuossa seiskassa vapaanapa- vai ratas? Voi olla, ettei projekti onnistu ilman kokonaan uutta kiekkoa.
- Anonyymi
Anteeksi epäselvä kirjoitukseni, kyseessä siis nimenomaan oli kokonaan uusi vähän käytetty kiekko. Taisin aloituksessa kirjoittaa "rengas", mutta tarkoitin koko hommaa, kumeineen vanteineen ja laakereineen.
- Anonyymi
Vapaaratas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi epäselvä kirjoitukseni, kyseessä siis nimenomaan oli kokonaan uusi vähän käytetty kiekko. Taisin aloituksessa kirjoittaa "rengas", mutta tarkoitin koko hommaa, kumeineen vanteineen ja laakereineen.
Ok. Hankala sanoa, kun ei tiedä pyörää. Riippuu paljon vaihtajasta, jos on ns. naksu, niin pitää vaihtaa kasiksi, jos kitka, niin toimii (mahd. rajoitin pois). Ketjut on syytä vaihtaa kasikokoon, seiska ei asetu kunnolla kasipakassa. Takavaihtajan pitäisi toimia ilman ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Hankala sanoa, kun ei tiedä pyörää. Riippuu paljon vaihtajasta, jos on ns. naksu, niin pitää vaihtaa kasiksi, jos kitka, niin toimii (mahd. rajoitin pois). Ketjut on syytä vaihtaa kasikokoon, seiska ei asetu kunnolla kasipakassa. Takavaihtajan pitäisi toimia ilman ongelmia.
Shimanolla ne ketjut käy 6/7/8 vaihteisiin. Kai teillä on erikoisketjuja sitten.
- Anonyymi
Nyt on uudet kiekot paikoillaan. Etukiekossa ei mitään ongelmaa. Takana vaihtaa vaan 2-7 vaihteita, jää siis molemmat ääripäät pois. Vaihdot sujuu ongelmitta. Oletan, että vaihtajaa kun jaksaa säätää kohdilleen tuokin ongelma ratkeaa. Välitystaajuus oli sama. Vanhassa oli vasemmalla puolella suojakumi alla enemmän jotain mutteria, jolla tuo akseli sama. V-jarrua piti myös säätää.
Kyseessä on siis mun lähes 20v vanha "roskapyörä", jonka voi jättää lähes minne vaan ja ei häviä kunhan on lukossa. Jos ei jatkossakaan toimi kuin osa vaihteista ei haittaa, nyt rullaa joka tapauksessa paljon paremmin kuin eilen. - Anonyymi
Shimanon 7 ja 8 rattaiset pakat ovat rattaiden välimatkan osalta niin lähellä toisiaan, että eroa ei huomaa käytännössä. Eli vaihdevipua ei tarvitse vaihtaa, vaikka vivussa olisi seitsemän asentoa ja takana kahdeksan ratasta.
- Anonyymi
Ei muten toimi kunnolla koska kahden kehden etäosyys on eri
Baihatja liikkuu 7 pakan mukaan .
Rahiseen. ikuisesti eikä,säädy koskaan optimisti.- Anonyymi
Itsellä vanha hybridi 90-luvulta jokapäiväisessä ajossa ja siinä seitsämän lehtinen pakka ns. shimanon megarange. Tätä pakkaa ei ole enää saanut yli kymmeneen vuoteen suomesta ja seitsämän lehtisten tarjonta on todella suppea. Vastaavasti kahdeksan lehtisiä on hyvin tarjolla ja edullisesti, joten näistä olen rakennellut uuden megarangen aina tarvittaessa. Olen poistanut kaksi isointa lehteä pois ja laittanut aina vanhan isoimman lehden tilalle. Näissä seiska- ja kasipakoissa on lehtien etäisyys toisistaan aivan sama eli ei mitään ongelmaa vaihteen vaihtamisessa. Kiinalaisissa "huihai" merkkisissä olen törmännyt luoviin ratkaisuihin. Pakat on tehty esim. kymmenen vaihteisen lehdistä, jotka ovat jo huomattavasti kapeammat. Jako on passattu leveämmillä spacereilla, mutta pakka kestoltaan aivan kuraa verrattaessa aitoon seitsämän lehtiseen.
- Anonyymi
Esimerkiksi tuolta
https://bike.bikegremlin.com/3573/bicycle-cassette-rear-chainrings-standards/#3
selviää, että Shimanon 7- ja 8-rattaisten pakkojen kahden rattaan välimatkan ero 0,2 mm. Eli koko 7-pakan leveydellä 1,2 mm. Jos pistää keskeltä kohdalle, heittää reunalla 0,6 mm. Melkoinen kelloseppä saa olla tuon "ongelman " havaitakseen.
Minä käytin aikoinaan ongelmitta 7-vivulla 8-pakan seitsemää ratasta pitkään, eli minullakin on käytännön kokemusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi tuolta
https://bike.bikegremlin.com/3573/bicycle-cassette-rear-chainrings-standards/#3
selviää, että Shimanon 7- ja 8-rattaisten pakkojen kahden rattaan välimatkan ero 0,2 mm. Eli koko 7-pakan leveydellä 1,2 mm. Jos pistää keskeltä kohdalle, heittää reunalla 0,6 mm. Melkoinen kelloseppä saa olla tuon "ongelman " havaitakseen.
Minä käytin aikoinaan ongelmitta 7-vivulla 8-pakan seitsemää ratasta pitkään, eli minullakin on käytännön kokemusta.Itse käytin 8-vivuilla 7-lehtistä kun sellainen sattui olemaan toisilla vanteilla. Toimi käytännössä aivan moitteetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi tuolta
https://bike.bikegremlin.com/3573/bicycle-cassette-rear-chainrings-standards/#3
selviää, että Shimanon 7- ja 8-rattaisten pakkojen kahden rattaan välimatkan ero 0,2 mm. Eli koko 7-pakan leveydellä 1,2 mm. Jos pistää keskeltä kohdalle, heittää reunalla 0,6 mm. Melkoinen kelloseppä saa olla tuon "ongelman " havaitakseen.
Minä käytin aikoinaan ongelmitta 7-vivulla 8-pakan seitsemää ratasta pitkään, eli minullakin on käytännön kokemusta.Jos tahtoo leikkiä kelloseppää voi tuon 1,2mm "virheen" vielä puolittaa käyttämällä vanhan 7-pakan spacereita. Tällöin virhe on 0,45mm ja keskeltä reunoihin heitoksi jää 0,23mm.
- Anonyymi
Nin jos säätää vaihteet keskitataan mukaan , niin sityen runimaiset siksattaa sen neljänens millin. Kullä ne lähtee allata jossain mäessä
- Anonyymi
Jos reunimmaiset jää hankaamaan tai ketju hyppii yli pakan on vaihtajan rajoittimet säädetty väärin. Kannattaisi välillä kerrata vaihdevivun ja vaihtajan toimintaperiaate.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832