Katselin netissä näitä sähköistyssettejä. Kun ei ole autoa ja pitää vetää lapsia peräkärryssä ympäri vuoden, kaipaa vähän sähköistä apua. Greencyclestä on niin monta huonoa arvostelua netissä, etten aio sieltä mitään tilata. Toinen vastaava yritys olisi e-spin, josta löytyy hyviäkin arvosteluja. Mutta entäpä sitten hinta? Onko tosiaan niin, että Suomesta ostettuna maksaa yli tuplat esim Saksaan verrattuna? 482e vs 990e. Akku tietenkin vielä päälle, ja sekin tietenkin kalliimpi Suomesta.
https://e-spin.fi/tuote/1000-68-bafang-keskiomoottorisarja-varinaytolla/
https://pswpower.com/products/bafang-8fun-kit-bbshd-bbs03b-48v-1000w-mid-drive-motor-ebike-conversion-with-bb-size-68-73mm-100mm-120mm-156
Jos tähän nyt päädyn, onko kenelläkään kokemuksia katsastusasemista, voiko mennä mihin vaan pyörän kanssa? Tarvitseeko minkälaisia papereita mukaan? Onko vakuutusyhtiöillä isot erot hinnoissa? Tosiaan kaupunkiajoon tulisi ja pitäisi pystyä vetämään 60kg+ perässä ja lisäksi pyöräilijän paino noin 65kg, myös jyrkähköt soramäet ylös. Ajattelin, että mieluummin liian tehokas mottori josta käyttää vain osan tehosta kuin että joutuu sitten taluttamaan tai kiertämään pidemmän lenkin mäen vuoksi.
Vanhan pyörän sähköistys vahvalla moottorilla
13
1640
Vastaukset
- Anonyymi
1000 wattiin asti ei tarvise katsastaa, rajoitin 25 km tunnissa ja vakuutus riittävät. Yksinkertainsinta on asentaa moottori eteen, Miksi teho pitää siirtää ketjun kautta? Saksassa ebike-solutions myy vahvoja moottoreta.
- Anonyymi
Ne etumoottorit, joita olen katsonut, ovat järjestäen heikoimmasta päästä. Vahvimmat moottorit ovat keskellä.
- Anonyymi
Pyörän rungon kestävyyshän tuossa tulee ajan myötä koetukselle kun ei ole alkuaan mitoitettu sähkömotorisoituun käyttöön. Kun olet noin kevyt niin uskoisin että kestänee ihan mainiosti vaikka peräkärry tuleekin vielä mukaan.
Joltain ulkolaisilta foorumeilta lueskelin joskus että noiden keskimoottoristen Bafangien kanssa on ollut ongelmia moottorin tehon annostelusta aiheutuva ketjujen katkeilu ja toisinaan moottorin sisäisen voimansiirron vaurioituminen (hammaspyörät rikki, piirilevyissä oikosulkuja). Moottorin voimansiirron hajoaminen yleensä käyttäjän vika kun pidetty liian suuri vaihde fillarissa ja liian iso teho moottorissa, eli liikaa vääntöä kohdistunut komponentteihin. Pitäisi ajaa kuten luomullakin eli pieni vaihde päälle ja kevyesti tehoja liikkeelle lähdöissä.
Akku kannattaa ostaa suurin mitä tarjolla, Samsungin, Panasonicin tai LG:n merkkikennoilla toki. Kiinalaisten sähköpyörien ohjauselektroniikan ilmoittamien kilometrimäärien ennustettavuus on yleensä todella epätarkkaa verrattuna markkinajohtaja Boschiin tai Shimanoon eli suurella akulla on reilummin pelivaraa jos unohtaa ladata akun.- Anonyymi
Ehkä kannattaisi tyytyä 250 watin moottoriin.
- Anonyymi
Mikä rungossa hajoaa sähköistyksessä? Höpöpuhetta. Toki eri asia jos laittaa jonkun 1000 wattisen ilman rajoittimia niin sitten mutta kun ajelee rajoitin päällä niin ei rungoissa ongelmia.
Tuo 250 watin moottori on muuten jännä ett piikkitehoja se antaa monikertaisen määrän. Esim omassa mankelissa Boschin 250 w gen 4 moottori, piikkitehoja antaa 900 W.
- Anonyymi
Mikä budjetti sinulla on ja oletko harkinnut jotain tehdasvalmisteista tavarapyörää jossa suurivääntöinen yli 80 Nm moottori?
- Anonyymi
Ajattelin että vanha pyörä olisi vielä ihan ajettavissa, on vahvatekoinen alumiinirunkoinen. Halpaa sähköistettyä pyörää, joka hajoaa parissa vuodessa, en halua. En myöskään halua teräksistä, joka ruostuu suolatuilla teillä ja jota joutuu siksi huoltamaan enemmän. Bafangia myydään melko paljon ja siihen löytyy varaosia. Vahvan moottorin ja akun saisi alle 1000e. Nopeutta ja tehoa haluaisin ihan sen vuoksi, että päivittäin matkaa kertyy 20 - 30km ja tunnit päivässä pitäisi riittää muuhunkin. Työmatkalla on osaksi liikaa liikennevaloja ja pysähdyksiä jalankulkijoiden vuoksi. Osaksi taas suoraa lähes autiota suolaharjattua tietä, jolla pitäisi saada sitä aikaa kirittyä. Kallis uusi sähköpyörä olisi myös varkaiden mieleen. Vanha maaliltaan haalistunut hybridi, jossa joku Bafangin viritelmä, sen sijaan ei ehkä niinkään olisi?
- Anonyymi
Ihan hyvä strategia tuossa kuluneen käytetyn pyörän valinnassa, pidät sen kuraisena niin ei osu rosvon silmään niin helposti. Rispaantunut satula yms. kuluneisuutta niin varkaan mielenkiinto laimenee entisestään.
Mietin tuota keskimoottori Bafangia että miten se pistää roiston silmään, tuon tyyppinen moottori näyttää aikalailla samalta kuin tehdasvalmisteisissa sähköpyörissä, musta moukura keskimuhvissa. Pieni napamoottori olisi niin huomaamaton että niitä ei nykyään helpolla erota ovatko napadynamoja vai rullajarruja, tehoja sitten uupuu huomattavasti keskimoottoriin verrattuna. Hieman runsaampi johdotus ja ohjaustankoon kiinnitetty näyttö tietysti kielivät että sähköpyörä on kyseessä.
Akku tietenkin pitää napata aina mukaan kun jättää pyörän säilytykseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä strategia tuossa kuluneen käytetyn pyörän valinnassa, pidät sen kuraisena niin ei osu rosvon silmään niin helposti. Rispaantunut satula yms. kuluneisuutta niin varkaan mielenkiinto laimenee entisestään.
Mietin tuota keskimoottori Bafangia että miten se pistää roiston silmään, tuon tyyppinen moottori näyttää aikalailla samalta kuin tehdasvalmisteisissa sähköpyörissä, musta moukura keskimuhvissa. Pieni napamoottori olisi niin huomaamaton että niitä ei nykyään helpolla erota ovatko napadynamoja vai rullajarruja, tehoja sitten uupuu huomattavasti keskimoottoriin verrattuna. Hieman runsaampi johdotus ja ohjaustankoon kiinnitetty näyttö tietysti kielivät että sähköpyörä on kyseessä.
Akku tietenkin pitää napata aina mukaan kun jättää pyörän säilytykseen.Tämä myös hyvä näkökulma. Mietin tuon näkymättömyyden vuoksi myös takanapaan moottoria. Sivuille voisi laittaa laukut, auringossa haalistuneet ja reikäiset tietenkin. Tai Prisman keskikokoiset kestokassit ompelisi kiinni tarakkaan molemmin puolin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä myös hyvä näkökulma. Mietin tuon näkymättömyyden vuoksi myös takanapaan moottoria. Sivuille voisi laittaa laukut, auringossa haalistuneet ja reikäiset tietenkin. Tai Prisman keskikokoiset kestokassit ompelisi kiinni tarakkaan molemmin puolin.
500 W takanapamoottorista itsellä käyttökokemuksia viimeisen kolmen talven ajalta ja ei oikeastaan muuta moitittavaa kuin pinnojen herkempi katkeilu / löystyminen sekä äärimmäisen raskas polkea luomuna (mikäli sellaiseen esim. akun simahtamisen vuoksi tulee tarve). Takarenkaan vaihdoin Suomi Tyres Routa E-bike nastarenkaaseen eikä ole viime talven jälkeen ainakaan halkeamia tullut renkaan kylkeen kuten oli aiemmissa "tavallisissa" ulkokumeissa. Ulkona en ole säilyttänyt pyörää koskaan, hieman arveluttaa jos pakkaskelillä säilyttelee niin kertyykö kondenssivettä moottorin sisuksiin kun pyörä siirretään lämpimiin tiloihin taas.
Tuolla fillarilla voi periaatteessa edetä ilman ketjuakin kunhan on ensin isommat tehoasetukset valittuna ja saanut jonkin verran alkuvauhtia. Keskimoottorilla moinen vippaskonsti ei onnistuisi.
Sulle voisi sopia joku 750 W takanapamoottori koska matkatavaraa enemmän.
akkutehdas piste com näyttäisi ainakin kotimaisista myyvän isompia takamoottoreita, ei tosin näytä olevan mitään valmiita paketteja aloittelijalle kaikki joissa tarpeelliset.
- Anonyymi
Budjettia määrittelee enemmän tarve ja ne varkaat kuin lompakko. Pyörä joutuu olemaan joskus yön yli ulkona. Tavallisesti kotona lämpimässä omassa varastossa, töissä puolilämpöisessä autohallissa/ulkona. Voin kyllä laittaa siihen jonkun moottoripyöräkettingin. Akun ottaisin tietenkin mukaan aina. Tuo repussa säilytettävä akku kiinnostaisi, ei ainakaan jäisi väsyneenä ajatuksissaan pyörään kiinni. Repussa olisi myös lämpimämmässä eli toimisi talvella paremmin.
- Anonyymi
Paras paikka akulle on rungon alaputki. Akku vie yllättävän paljon tilaa,sillä juomapullon kiinnikkeihin asennettava akku irrotetaan yleensä ensin vetämällä ja sitten nostamalla. Talviajossa etunapamoottori on paras vaihtoehto. Muutoinkin kannattaa ajatella pyörän tasaista kuormitusta: taakse tulee rasitusta kärrystä ja mahdollisista tarakkakuormasta, näin ollen etunapamoottori tasapainottaa pyörää.
Akun muotoa pitää myös harkita, mahtuuko alaputkelle.
Ostin ebike-solutions:nsta 250 w moottorin. Maksoin vähän päälle kolmesataa. Toisessa pyörässä minulla on Bafangin 350 watin moottori. Käytännössä en huomaa eroa moottoreiden tehossa, mutta ebike-solutions moottori on kevyempi ja mielltyttävämpi käyttää.
Kummatkin sähkömoottrikiekot olen itse rakentanut.
Bafangin moottorin kansi kannattaa ehdottomasti avata ja laittaa silikonitiivistettä. Kun on avannut kannen, niin samalla voi lisätä rasvaa hammaspyöriin, silikonirasva sopii. - Anonyymi
Saako maantiekippurasarvee moottori
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949