Juudea, Jossa Jerusalem sijaitsee, oli Jeesuksen ristiinaulitsemisen aikana Rooman valtakunnan provinssi ja siten Rooman keisarin alaisuudessa niin, että siellä Juudeassa keisaria edusti maaherra.
Olen ymmärtänyt, että ylipappi Kaifas, juutalaisten oikeusistuimen korkeimpana tuomarina, tuomitsi Jeesuksen jumalanpilkasta ja roomalainen Juudean maaherra Pontius Pilatus tuomitsi Jeesuksen ristiinaulittavaksi.
Oliko niin, että sekä juutalaisten ylipappi (Kaifas) että roomalainen Juudean maaherra (Pontius Pilatus) molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta.
Tuomitsiko siis Jeesuksen kuolemaan sekä juutalaisten ylimmäinen tuomari että roomalaisten korkein edustajalta?
Oliko Jeesuksen kuolemantuomion takana siten sekä maallinen (roomalaisten) että hengellinen (juutalaisten) regiimi, hallintojärjestelmä ja -valta?
Osallistuiko tuohon Jeesukselle langetettuun kuolemantuomion antamiseen vielä muitakin osapuolia ylipappi Kaifaan ja maaherra Pontius Pilatuksen lisäksi?
Voisko joku Raamatun historiaa tunteva vastata ja mahdollisesti tarkentaa kirjoitustani.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaifas
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilatus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juudea
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rooman_valtakunta
Kuka taikka ketkä tuomitsivat Jeesuksen ristiinnaulittavaksi?
41
667
Vastaukset 41
- Anonyymi
Jos oli niin, että juutalaisten oikeusistuimen korkeimman tuomarin ylipappi Kaifaan Jeesukselle langettaman tuomion peruste oli Jeesuksen väitetyksi tekemä jumalanpilkka, niin mikä oli roomalaisen Juudean maaherra Pontius Pilatus antaman tuomion peruste?
Raamatun mukaanhan Pontius Pilatu pesi kätensä ja sanoi, että "syytön minä olen tämän miehen vereen" (Matt. 27:25) mutta antoi kuitenkin Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.- Anonyymi
>>Raamatun mukaanhan Pontius Pilatu pesi kätensä ja sanoi, että "syytön minä olen tämän miehen vereen" (Matt. 27:25) mutta antoi kuitenkin Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.<<
Tuo tuomarin käsienpesu kuului osana roomalaista tuomioistuinta.
Pilatus tuomarina antoi tuomion "Rooman lakien mukaisesti", mutta käsienpesulla pesi itsensä henkilökohtaisesti pois asiasta.
Pilatus yksityishenkilönä yritti pelastaa Jeesuksen kuolemantuomiolta, mutta juutalaisten huudot ja (valheisiin perustuneet) vetoomukset Rooman lakiin, ikäänkuin velvoittivat Pilatuksen tuomitsemaan Jeesus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Raamatun mukaanhan Pontius Pilatu pesi kätensä ja sanoi, että "syytön minä olen tämän miehen vereen" (Matt. 27:25) mutta antoi kuitenkin Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.<<
Tuo tuomarin käsienpesu kuului osana roomalaista tuomioistuinta.
Pilatus tuomarina antoi tuomion "Rooman lakien mukaisesti", mutta käsienpesulla pesi itsensä henkilökohtaisesti pois asiasta.
Pilatus yksityishenkilönä yritti pelastaa Jeesuksen kuolemantuomiolta, mutta juutalaisten huudot ja (valheisiin perustuneet) vetoomukset Rooman lakiin, ikäänkuin velvoittivat Pilatuksen tuomitsemaan Jeesus."Pilatus tuomarina antoi tuomion ´Rooman lakien mukaisesti´, mutta käsienpesulla pesi itsensä henkilökohtaisesti pois asiasta."
Vai Rooman lakien mukaisesti?
Mikä oli se Rooman lakien "kohta", jonka perusteella Pilatus sen kuolemantuomion Jeesukselle langetti?
Riittikö Rooman lain mukaan ristinkuolemalla täytäntöönpantavan kuolemantuomion antamiseen se, että kansa sitä kuolemantuomiota huutamalla vaati?
Matteushan kirjoittaa, että "he (=kansa) huusivat vielä kovemmin sanoen: ´Ristiinnaulittakoon!´"(Matt. 27:23) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pilatus tuomarina antoi tuomion ´Rooman lakien mukaisesti´, mutta käsienpesulla pesi itsensä henkilökohtaisesti pois asiasta."
Vai Rooman lakien mukaisesti?
Mikä oli se Rooman lakien "kohta", jonka perusteella Pilatus sen kuolemantuomion Jeesukselle langetti?
Riittikö Rooman lain mukaan ristinkuolemalla täytäntöönpantavan kuolemantuomion antamiseen se, että kansa sitä kuolemantuomiota huutamalla vaati?
Matteushan kirjoittaa, että "he (=kansa) huusivat vielä kovemmin sanoen: ´Ristiinnaulittakoon!´"(Matt. 27:23)Juutalaiset huusivat Pilatukselle: "Et ole keisarin ystävä!"
- Anonyymi
meidän isiemme Jumala, on kirkastanut Poikansa Jeesuksen, jonka te annoitte alttiiksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, kun tämä oli päättänyt hänet päästää.
Te kielsitte Pyhän ja Vanhurskaan ja anoitte, että teille annettaisiin murhamies, - Anonyymi
Ollessaan maaherrana Pontius Pilatus, halusi alistaa Galilealaiset Rooman valtaan. Galilealaiset olivat tuolloin vapaata kansaa eikä Roomalaiset välittäneet heistä heidän vähälukuisuutensa tähden. Hän otatti kiinni 5 galilealaista ja yritti saada heidät hyväksymään keisarin hallitsijakseen. Nämä 5 galilealaista eivät kuitenkaan hyväksyneet keisaria hallitsijanaan, vaan pitivät Jeesusta Kristusta kuninkaanaan. Sen vuoksi Pilatus surmautti heidät (Luukas 13 luku 1-2 jakeet).
- Anonyymi
Onko niin, että sekä juutalaisten ylipappi Kaifas että roomalainen Juudean maaherra Pontius Pilatus molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niin, että sekä juutalaisten ylipappi Kaifas että roomalainen Juudean maaherra Pontius Pilatus molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta?
Jeesuksen mukaan nämä 5 galilealaista eivät olleet sen syntisempiä kuin muut galilealaiset mutta silti Pilatus surmautti heidät.
Luukas 13:2
"Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän". 3. Eivät olleet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen mukaan nämä 5 galilealaista eivät olleet sen syntisempiä kuin muut galilealaiset mutta silti Pilatus surmautti heidät.
"Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän". 3. Eivät olleet.Et vastannut esitettyyn kysymykseen, onko niin, että sekä juutalaisten ylipappi Kaifas että roomalainen, Rooman keisarin käskynhaltija, Juudean maaherra Pontius Pilatus molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut esitettyyn kysymykseen, onko niin, että sekä juutalaisten ylipappi Kaifas että roomalainen, Rooman keisarin käskynhaltija, Juudean maaherra Pontius Pilatus molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta?
Jo ennen kuin Pilatus surmautti Jeesuksen, hän oli Jumalan valtakuntaa vastaan surmaamalla Jeesukseen uskovia. Tuo rituaalinen Pilatuksen käsienpesu ei poistanut hänen vastuutaan Jeesuksen kuolemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut esitettyyn kysymykseen, onko niin, että sekä juutalaisten ylipappi Kaifas että roomalainen, Rooman keisarin käskynhaltija, Juudean maaherra Pontius Pilatus molemmat olivat vastuussa Jeesukselle langetetusta kuolemantuomiosta?
Jo ennen kuin Pilatus surmautti Jeesuksen, hän oli Jumalan valtakuntaa vastaan surmaamalla viisi Jeesukseen uskovaa. Tuo rituaalinen Pilatuksen käsienpesu ei poistanut hänen vastuutaan Jeesuksen kuolemaan eli Jeesus oli Pilatuksen kuudes uhri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan.
Kaifas oli ylipappi joka oli vastuussa Jeesuksen kuolemasta samoin kuin mm. yksi Jeesuksen aikana elänyt lakimies joka syytti häntä ja vaikutti hänen kuolemaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan.
Kaifas oli ylipappi joka oli vastuussa Jeesuksen kuolemasta samoin kuin mm. yksi Jeesuksen aikana elänyt lakimies joka syytti häntä ja vaikutti hänen kuolemaansa.Herodes ja Pilatus tulivat ystäviksi kun he tuomitsivat Jeesusta.
8 Kun Herodes näki Jeesuksen, ihastui hän suuresti; sillä hän oli jo kauan aikaa halunnut nähdä häntä, koska oli kuullut hänestä, ja hän toivoi saavansa nähdä häneltä jonkin ihmeen. 9Ja hän teki Jeesukselle monia kysymyksiä; mutta tämä ei vastannut hänelle mitään. 10Ja ylipapit ja kirjanoppineet seisoivat siinä ja syyttivät häntä kiivaasti. 11Mutta Herodes joukkoineen kohteli häntä halveksivasti ja pilkkasi häntä; ja puetettuaan hänet loistavaan pukuun hän lähetti hänet takaisin Pilatuksen eteen.
12 Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.
13Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan 14ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä; ja katso, minä olen teidän läsnäollessanne häntä tutkinut enkä ole havainnut tätä miestä syylliseksi mihinkään, mistä te häntä syytätte, 15eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja katso, hän ei ole tehnyt mitään, mikä ansaitsee kuoleman. 16Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän."
18Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!" 19Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta. 20Niin Pilatus taas puhui heille, koska hän tahtoi päästää Jeesuksen irti. 21Mutta he huusivat vastaan ja sanoivat: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse hänet!" 22Niin hän puhui heille kolmannen kerran: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt? En ole havainnut hänessä mitään, mistä hän ansaitsisi kuoleman. Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." 23Mutta he ahdistivat häntä suurilla huudoilla, vaatien Jeesusta ristiinnaulittavaksi; ja heidän huutonsa pääsivät voitolle. 24Niin Pilatus tuomitsi heidän vaatimuksensa täytettäväksi. 25Ja hän päästi irti sen, joka kapinasta ja murhasta oli vankeuteen heitetty ja jota he vaativat, mutta Jeesuksen hän antoi alttiiksi heidän mielivallallensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herodes ja Pilatus tulivat ystäviksi kun he tuomitsivat Jeesusta.
8 Kun Herodes näki Jeesuksen, ihastui hän suuresti; sillä hän oli jo kauan aikaa halunnut nähdä häntä, koska oli kuullut hänestä, ja hän toivoi saavansa nähdä häneltä jonkin ihmeen. 9Ja hän teki Jeesukselle monia kysymyksiä; mutta tämä ei vastannut hänelle mitään. 10Ja ylipapit ja kirjanoppineet seisoivat siinä ja syyttivät häntä kiivaasti. 11Mutta Herodes joukkoineen kohteli häntä halveksivasti ja pilkkasi häntä; ja puetettuaan hänet loistavaan pukuun hän lähetti hänet takaisin Pilatuksen eteen.
12 Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.
13Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan 14ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä; ja katso, minä olen teidän läsnäollessanne häntä tutkinut enkä ole havainnut tätä miestä syylliseksi mihinkään, mistä te häntä syytätte, 15eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja katso, hän ei ole tehnyt mitään, mikä ansaitsee kuoleman. 16Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän."
18Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!" 19Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta. 20Niin Pilatus taas puhui heille, koska hän tahtoi päästää Jeesuksen irti. 21Mutta he huusivat vastaan ja sanoivat: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse hänet!" 22Niin hän puhui heille kolmannen kerran: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt? En ole havainnut hänessä mitään, mistä hän ansaitsisi kuoleman. Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." 23Mutta he ahdistivat häntä suurilla huudoilla, vaatien Jeesusta ristiinnaulittavaksi; ja heidän huutonsa pääsivät voitolle. 24Niin Pilatus tuomitsi heidän vaatimuksensa täytettäväksi. 25Ja hän päästi irti sen, joka kapinasta ja murhasta oli vankeuteen heitetty ja jota he vaativat, mutta Jeesuksen hän antoi alttiiksi heidän mielivallallensa.Oliko tuo Herodes, jonka kanssa Pilatus ystävystyi, Herodes Antipas, Luukas 23:12?
- Anonyymi
Meidä syntimme ovat Jeesuksen Kristuksen tuominneet.
Maallinen esivalta, ihmiset, ovat vain välikappaleita.
Joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
( Room. 4:25)
"mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme."
( Jes. 53:5-6)
Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."
( Joh. 19:10-11)
s-seutulainen- Anonyymi
"Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä
kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. Meri antoi kuolleensa, Kuolema
ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan." (Ilm. 20:12) - Anonyymi
S-seutulaisen kommenttiin, Aamen.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Mulla on aina ollut jonkinlaiset säälinsekaiset sympatiat P. Pilatusta kohtaan. Hänellä ei oikein ollut vaihtoehtoja, koska Jumalan säätämys oli, että Jeesuksen tuli kuolla. Pilatus oli siinä vain välikappale.
Tämä tapahtuma on eräs esimerkki Raamatun paradoksaalisista laeista. Eli samanaikaisten päinvastaisuuksien laki: samaan aikaan väärin, mutta samalla oikein (= Jumalan suunnitelma).
Jeesuksen tuli kuolla ja ylösnousta, syntisten vapahdukseksi ("Ei Häntä, vaan päästä Barabbas!") Tuo huuto sekä tuomitsi Jeesuksen / kuin myös jumalattomat syntisetkin että samalla vapautti katuvat syntiset.
Jokainen sanamme kertoo sisäisestä maailmastamme ja sanojemme mukaan meidät kerran Viimeisellä Tuomiollakin joko tuomitaan tai vapautetaan.
Pilatus katui tuota tuomiotaan, sai käsienpesuneuroosin (pesi niitä kaiken aikaa) ja myöhemmin, laivamatkalla Roomaan keisarin luo, ilm. teki itsemurhan.
Ehkä P. Pilatuskin pääsi lopulta Taivasten Valtakuntaan. Tätä rukoilen.
- Anonyymi
Jeesus ilmoittaa.
18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan
19 ja antavat hänet pakanoille pilkattavaksi ja ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi, ja kolmantena päivänä hän on nouseva ylös".
( Matt 20)
Pietari todistaa.
12 Sen nähdessään Pietari rupesi puhumaan kansalle ja sanoi: "Israelin miehet, mitä te tätä ihmettelette, tai mitä te meitä noin katselette, ikäänkuin me omalla voimallamme tai hurskaudellamme olisimme saaneet hänet kävelemään.
13 Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on kirkastanut Poikansa Jeesuksen, jonka te annoitte alttiiksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, kun tämä oli päättänyt hänet päästää.
14 Te kielsitte Pyhän ja Vanhurskaan ja anoitte, että teille annettaisiin murhamies,
15 mutta elämän ruhtinaan te tapoitte; hänet Jumala on herättänyt kuolleista, ja me olemme sen todistajat. ( Apt 3)
44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat. ( Luuk 24)
Usko ToivonenJoo !! Kerrankin voin olla sama mieltä sun kanssa että Juutalaiset tappoivat Hänet . Mutta se että olen sama mieltä sun kanssa , ei merkitsee että olen sama mieltä uuskarismaattisen hengen kanssa joka sun kautta viestittää mitä sattuu . Mutta enimmäkseen totta ja kun me uuskarismaattista hengestä otamme vastaan mitä on totta . Silloin käy huonosti , koska saadaan sen iljettävä hengen. Ikäänkuin lapsiveden mukaan . Siis heitetään hengen joka sano että on Jumalan lapsi , ja on saatanan sarvet päässä . Heitetään siis uuskarismaattinen henki pois
.
Ei Rodney Howard Braun , eikä Benny Hinniä voi kukaan kuunnella , ettei on matkalla helvettiin . Samoin on Patrick Tiainen ja Markku Koiviston kohdalla. Onko Markku julkisesti pyytänyt anteeksi ja sanonut irti uuskarismaattisten touhusta? Varoittaako hän nykyään että uuskarismaattisesta saa homouden niinkuin myös Patrickin tapauksessa joka vouhottaa edelleen...- Anonyymi
Savis kirjoitti:
Joo !! Kerrankin voin olla sama mieltä sun kanssa että Juutalaiset tappoivat Hänet . Mutta se että olen sama mieltä sun kanssa , ei merkitsee että olen sama mieltä uuskarismaattisen hengen kanssa joka sun kautta viestittää mitä sattuu . Mutta enimmäkseen totta ja kun me uuskarismaattista hengestä otamme vastaan mitä on totta . Silloin käy huonosti , koska saadaan sen iljettävä hengen. Ikäänkuin lapsiveden mukaan . Siis heitetään hengen joka sano että on Jumalan lapsi , ja on saatanan sarvet päässä . Heitetään siis uuskarismaattinen henki pois
.
Ei Rodney Howard Braun , eikä Benny Hinniä voi kukaan kuunnella , ettei on matkalla helvettiin . Samoin on Patrick Tiainen ja Markku Koiviston kohdalla. Onko Markku julkisesti pyytänyt anteeksi ja sanonut irti uuskarismaattisten touhusta? Varoittaako hän nykyään että uuskarismaattisesta saa homouden niinkuin myös Patrickin tapauksessa joka vouhottaa edelleen...Miten purkauksesi "savonarola" liittyy aloituksen aiheeseen?
Jos haluat keskustella kanssani, niin tee siitä oma avuksensa.
Usko Toivonen Savis kirjoitti:
Joo !! Kerrankin voin olla sama mieltä sun kanssa että Juutalaiset tappoivat Hänet . Mutta se että olen sama mieltä sun kanssa , ei merkitsee että olen sama mieltä uuskarismaattisen hengen kanssa joka sun kautta viestittää mitä sattuu . Mutta enimmäkseen totta ja kun me uuskarismaattista hengestä otamme vastaan mitä on totta . Silloin käy huonosti , koska saadaan sen iljettävä hengen. Ikäänkuin lapsiveden mukaan . Siis heitetään hengen joka sano että on Jumalan lapsi , ja on saatanan sarvet päässä . Heitetään siis uuskarismaattinen henki pois
.
Ei Rodney Howard Braun , eikä Benny Hinniä voi kukaan kuunnella , ettei on matkalla helvettiin . Samoin on Patrick Tiainen ja Markku Koiviston kohdalla. Onko Markku julkisesti pyytänyt anteeksi ja sanonut irti uuskarismaattisten touhusta? Varoittaako hän nykyään että uuskarismaattisesta saa homouden niinkuin myös Patrickin tapauksessa joka vouhottaa edelleen...Rakas Usko Toivonen !!! Sama mieltä Juutalaiset Tappoivat....
Ap.t. 2
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
Ap. t. 4:10
niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
Ap. t. 5:30,31
30 Meidän isiemme Jumala on herättänyt kuolleista Jeesuksen, jonka te ripustitte ristinpuulle ja murhasitte.
31 Jumala on korottanut hänet oikealle puolelleen Ruhtinaaksi ja Pelastajaksi johdattaakseen Israelin kääntymykseen ja antaakseen sille synnit anteeksi.- Anonyymi
Jeesuksen sovitustyön inhimillisinä suorittajina = murhaajina, toimi hengelliseltä kannalta juutalainen papisto että maalliselta puolelta "jumalaton", pakana (goj) -tuomari Pontius Pilatus. Papisto ja maallinen sotilasvalta.
Näin siis ihmiskunnan pelastus inhimillisesti katsoen suoritettiin.
Kaikki asianosaisten (kuten meidänkin puheemme ja kirjoituksemme) puheet ja sanat on ymmärrettävä paradoksaalisen profeetallisesti.
Myöskin Juudas Iskariot toimi ikäänkuin pakon edessä, mutta ihmisenä hän ei ollut oikeudenmukainen, kuten Pilatus, vaan jo "opetuslapsena" kaikessa epärehellinen, mm. varasti varoja opetuslasten yhteisestä rahakukkarosta.
Pilatuksen toiminta taas oli rehellistä ja oikeudenmukaisuuteen pyrkivää.
- Anonyymi
jeesus oli ihmissyöjäkultin johtaja ja siksi tuomittiin kuolemaan !
- Anonyymi
Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi. - Anonyymi
Roomalainen sotilas, siis pakana, lävisti Jeesuksen. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
- Anonyymi
Ne roomalaiset neropatit siellä oikeustalolla sekä itse Ristin luona ovat aivan historiallisia henkilöhahmoja.
En tunne heitä kohtaan mitään myötätuntoa. Mutta tuo keihään tökkäisijä, hän tavallaan teki armeliaan teon, se oli uhrin kärsimyksen lopetus, kuolinisku.
Mutta minkälaiset ihmiset yleensäkin ryhtyvät tuollaisiin toimiin....?
- Anonyymi
Mikä osuus Herodeksella oli Jeesuksen kuolemaan?
- Anonyymi
Taitaa taas olla sama tarkoitus keskustelulla. kuin on ollut usein ennenkin: Yritetään vierittää syy roomalaisten niskoille!
Pilatusta voi syyttää pelkuruudesta, mutta juutalaiset olivat ne jotka vaativat Jeesusta ristiinnaulittavaksi. Siitä ei pääse yli eikä ympäri!
Toisaalta Jeesuksen kuolema oli lopullinen voitto paholaisen yli: tämä Jeesusta kohtaan osoitettu raivo oli vain paholaisen epätoivoinen yritys saada Jeesusta luopumaan uhrikuolemasta.
Ellei Jeesus olisi kuollut syntisten edestä, ei kenelläkään olisi toivoa anteeksiannosta.
Joten minä ja sinä olimme ne, jotka saivat Jeesuksen naulituksi ristille!- Anonyymi
Entä ne viisi galilealaista jotka Pilatus surmautti vain koska he eivät halunneet palvoa keisaria vaan pitivät Jeesusta kuninkaanaan.
"Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän". 3. Eivät olleet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä ne viisi galilealaista jotka Pilatus surmautti vain koska he eivät halunneet palvoa keisaria vaan pitivät Jeesusta kuninkaanaan.
"Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän". 3. Eivät olleet.Meille ei ole kerrottu miksi nämä galilealaiset surmattiin. Saattoi olla syynä vaikka mikä.
Ei keksitä lisäyksiä Raamattuun!
Ei ole missään sanottu, että nämä galilealaiset edes tunsivat Jeesusta.
- Anonyymi
Mutta eikö se ollut niin, että Jumala lähetti kaikkivoipana ainoan poikansa maan päälle juutalaisten kiellettäväksi ja roomalaisten tapettavaksi, että tulevat kristityt saisivat syntinsä anteeksi jo eläessään. Yhä uudestaan ja uudestaan, siis anteeksi.
Juutalaiset eli israeliitit joiden Jeesus sanoi olevan ainoita valittuaan, ei kuitenkaan pahemmin tästä Jeesuksesta perusta ?- Anonyymi
Jeesus ei sanonut juutalaisia ainoiksi valituikseen, vaan Hän sanoi: "Menkää kaikkeen maailmaan..."
Syntejä ei saa anteeksi ellei tule katuen ristin juurelle! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei sanonut juutalaisia ainoiksi valituikseen, vaan Hän sanoi: "Menkää kaikkeen maailmaan..."
Syntejä ei saa anteeksi ellei tule katuen ristin juurelle!Kylläpä vaan sanoi ja tiesi myös tulleensa maan päälle suunnitellusti ja tarkoitukseen tapettavaksi.
Miksi muuten huusi Jumalalleen, että miksi minut petit, kun kerran tiesi miksi ?
Niin sanotusti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä vaan sanoi ja tiesi myös tulleensa maan päälle suunnitellusti ja tarkoitukseen tapettavaksi.
Miksi muuten huusi Jumalalleen, että miksi minut petit, kun kerran tiesi miksi ?
Niin sanotusti.Jeesus viittasi ristillä psalmiin 22:
2Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Miksi olet kaukana, et auta minua,
et kuule valitukseni sanoja?
8. Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua,
levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
9 "Jätä asiasi Herran haltuun.
Hän vapahtakoon hänet,
hän pelastakoon hänet,
koska on häneen mielistynyt."
Tämä psalmi on ennustus Vapahtajan kärsimyksistä. Hän antoi ristilläkin vielä todistuksen siitä, että oli Messias.
- Anonyymi
Jos uskot Raamattua, siellä sanotaan, että juutalaiset tappoivat Jessen. Todellisuudessa heillä ei ollut päätäntävaltaa eikä toteutusvaltaa kenenkään tappamiseen. Raamattu on ristiriitainen opus.
- Anonyymi
Ohhoh.
Kerrankos juutalaiset ovat olleet kivittämässä toisenuskoisia kuoliaiksi.
Raamatun UT:ssa: syntinen nainen, Stefanus-marttyyri...
Vielä tänäkin päivänä juutalaisilla on tapanaan huutaa solvauksiaan ja mm. viskoa kiviä vääräuskoisia kohti! - Anonyymi
No en näin uskonnottomana usko siihenkään jumalia opukseen.
Kyselen näiltä, että tietävätkö ristiriitaiset itse mihin uskovat. - Anonyymi
Eiköhän suomen lakikin syyllistä sellaisen henkilön joka pakottaa toisen tappamaan jonkun.
Ei pelkästään tapon toimeenpanija joudu syytteeseen, vaan syy on sillä joka on kaiken takana.
Ruotsissa Knutbyssa eräs pastori houkutteli nuoren tytön ampumaan pastorin vaimon. Tyttö oli vankilassa muutaman vuoden, pastori sai elinkautisen.
- Anonyymi
> Voisko joku Raamatun historiaa tunteva vastata ja mahdollisesti tarkentaa kirjoitustani.
"Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa";
Joh. 18:31- Anonyymi
Juutalaiset eivät itse saaneet toteuttaa kuolemantuomiota, ja siksi he uhkailivat Pilatusta kunnes tämä lopulta suostui vastahakoisesti tuomitsemaan Jeesuksen.
Kuitenkin juutalaiset joskus raivoissaan tappoivat omin luvin, esimerkiksi Stefanuksen.
Juutalaisten menetelmä oli kivittää. Jeesuksen oli ennustettu tulevan koroitetuksi maasta, niinkuin vaskikäärme Mooseksen aikana.
Lisäksi Hänen tuli kantaa se kirous, joka julistettiin lain rikkojalle.
Galatalaiskirje 3:13
Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme — sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" —
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen431970- 791341
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔841321Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m151204Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t1291085Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.94999- 75990
Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok155824Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast56782Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää61738Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.86717Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen
Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t13709Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27688- 43675
- 147671
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93642Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa24641- 28638
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.95635- 51627