Vannejarrut maantiepyörässä

Anonyymi-ap

Näyttää olevan markkinoilla jo lähestulkoon kaikissa uusissa maantiepyörissä levyjarrut. Kuinkas moni täällä itseni lisäksi vielä seikkailee vannejarruilla? Pysähtyykö pyörä hyvin stop-merkille?

58

934

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pysähtyy tarpeeksi hyvin myös sateella.

    • Anonyymi

      Muistakaa hyvät ihmiset, että vannejarrulla tehot katoaa kostealla kelillä, mutta liike-energia jatkaa tangentin suuntaisesti.

      • Anonyymi

        Eipä ole juuri eroa kunnollisilla jarruilla ja säädöillä. Pienen eron huomaa myös levyjarruilla. Vannejarrut ei vingu sateella.
        Isoin ero on että levyjarrut ovat aina lähellä optimisäätöä mutta vannejarrut voi olla mitä sattuu käyttäjästä riippuen. Silloin sitä on myös jarrutukset.
        Vannejarru vaatii enempi huomiota että säädöt ovat kohdallaan. Hydrauliset levyjarrut on huolettomat siihen asti kunnes palat täytyy vaihtaa.


      • Anonyymi

        Levyjarrut on ihan järkyttävät kostealla kelillä. Kauhea meteli ja kaikki tarttuu jarruihin ja ongelmia tulee kallista remonttia riittää.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö, kuivalla ja sateella saan omien pyörieni vannejarrut lukkoon. En ymmärrä, miten levyjarrut voisivat olla paremmat tai tehokkaammat... Renkaat 23 mm - 32 mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, kuivalla ja sateella saan omien pyörieni vannejarrut lukkoon. En ymmärrä, miten levyjarrut voisivat olla paremmat tai tehokkaammat... Renkaat 23 mm - 32 mm.

        Juu, ei se maksimi jarrutusteho ole ongelma jos palat ja säädöt on kunnossa. Sateella siirtymä heikosta jarrutustehosta lukkojarrutukseen saattaa sen sijaan olla turhan ärhäkkä ja sen takia todellinen turvallinen jarrutusteho on vannejarruissa huonompi ainakin sadekelillä.


    • Anonyymi

      Itellä vannejarrut.
      Aika vähän käytän jarruja lenkeillä.
      Kerran vaihdettu jarrupalat.

    • Anonyymi

      Vannejarruilla pärjätty maantiepyörissä 50-60-luvulta lähtien, onko jokin muuttunut että yhtäkkiä ne ovat vaarallisia?

      Tottakai levyjarrut ovat tehokkaammat mutta maantiellä pärjää ilman niitäkin.

    • Anonyymi

      Maantiepyörässä vannejarrut ovat riittävät, ohutkuminen 23 mm rengas luistaa ennemmin.

    • Anonyymi

      Jos haluaa kevyen pyörän, vannejarru on paras. Levyjarrut lisää 1kg:n pyörän painoon.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        WORLD'S LIGHTEST DISC BRAKE ROADBIKE? 4.64kg S-WORKS AETHOS
        https://youtu.be/69OrDvwix6g

        Melko kevyt on koko pyörä, vaikka on levyjarrut.

        Vannejarruilla olisi 3.64 KG


      • Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?

        No, wanhan ajan vannejarrut tyyliin DiaCompe painavat ca. 400 grammaa / pari. Ja niitä keveämpiä löytyy. Cantit vielä reilusti kevyemmät, mutta toki vaativat tapit runkoon - tosin, tuskin niitä levyjarrujakaan ilmaan ripustetaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?

        Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?

        Kohtuuhintaisella 105 osasarjan maantiepyörällä vannejarrullinen malli on noin 100 grammaa kevyempi kuin levyjarrullinen. Tai siis olisi mikäli samasta pyörästä olisi molemmat vaihtoehdot tarjolla.
        Hyvin pysäyttää kumpikin jarru, mutta eipä noita vannejarrullisia 105 osasarjoja käytetä nykyään enää kuin hinnaston pohjimmaisissa malleissa joissa painoa tulee muista komponenteista tyypillisesti useampi sata grammaa enemmän kuin mitä noin 3000€ 105 levyjarruinen malli painaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtuuhintaisella 105 osasarjan maantiepyörällä vannejarrullinen malli on noin 100 grammaa kevyempi kuin levyjarrullinen. Tai siis olisi mikäli samasta pyörästä olisi molemmat vaihtoehdot tarjolla.
        Hyvin pysäyttää kumpikin jarru, mutta eipä noita vannejarrullisia 105 osasarjoja käytetä nykyään enää kuin hinnaston pohjimmaisissa malleissa joissa painoa tulee muista komponenteista tyypillisesti useampi sata grammaa enemmän kuin mitä noin 3000€ 105 levyjarruinen malli painaa.

        100 g onkin vähän eri asia, kuin väitetty 1 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 g onkin vähän eri asia, kuin väitetty 1 kg.

        Pyöräteollisuudessa ollaan ovelia. Nuo vannejarrupyörät tehdään tarkoituksella painavammiksi kuin ennen jottei ero levyjarrupyörään olisi niin iso.
        Ja tosiaan ovat halvimmissa vain nykyään . Tälläkin halutaan kertoa kuluttajalle että vannejarrut olisi jotenkin epähaluttuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.

        https://www.bikeradar.com/features/road-disc-brakes-everything-you-need-to-know/?image=2&type=gallery&gallery=1

        Tuossa hieman vertailevaa artikkelia parin vuoden takaa.
        Siellä hyvä muistutus siitä, että vaikka levyjarrut ovat muutaman sata grammaa painavammat, niin identtiset vanteet levy ja vannejarruille tehtäess, niin levyjarruversio on kevyempi koska ei tarvitse huomioida tuota vennekehän jarrupintaa eikä sen kulumista, vaan vanne voidaan optimoida permmeksi ilman tuota jarrupinta vaatimusta.


      • Anonyymi

        Ei oo välii vaikka painoa tulis lisää 20 kiloa.Sitä varten on 2kwh sähkömoottori


      • Anonyymi

        Muotijuttu ja tekee vaihdon vaikeemmaisi tottumattomalle kun paloja on erilaisa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.

        Muitijuttu kuten sähköautotäkaupoiaat rikastuu ja kansa köyhyyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo välii vaikka painoa tulis lisää 20 kiloa.Sitä varten on 2kwh sähkömoottori

        Qbaikeempikorja ta itse nopeasti vaatii aina omat osat siis jatrruoakatnei käy mitkä,gaan

        Esim prisma myy kaikki pyöränsä levyjarruilla mutta hylkyssä,ei yhtiäkään lebyjarruoaloja vaanmaimistaannvanne jarrupaloja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Qbaikeempikorja ta itse nopeasti vaatii aina omat osat siis jatrruoakatnei käy mitkä,gaan

        Esim prisma myy kaikki pyöränsä levyjarruilla mutta hylkyssä,ei yhtiäkään lebyjarruoaloja vaanmaimistaannvanne jarrupaloja

        Vannejarru on standardi. V-jarrupalat käyvät V-jarrruun. Maantiejarrupala maantiejarruun. Levyjarruun on miljoona erilaista jarrupalaa, joka valmistajalla omansa.
        Ihmettele siinä sitten.


    • Anonyymi

      Täällä päin ei juuri jarruttaa tarvi

    • Anonyymi

      Onko levyjarrut tehokkaammat? Olen veivannut nyt kesän nishikin halpis hybridillä ja jarrutusteho tuntuu oikeasti huonolta.

      • Anonyymi

        Levyjarrut ovat yleisellä tasolla tehokkaammat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyjarrut ovat yleisellä tasolla tehokkaammat.

        Mutta yleisellä tasolla sillä ei ole väliä, siis oikeassa maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta yleisellä tasolla sillä ei ole väliä, siis oikeassa maailmassa.

        Kenelle on ja kenelle ei. Riippuu mistä kiikkuu.


    • Anonyymi

      Rumpujarru takana on paras.

    • Anonyymi

      On pyörässä vannejarrut. Pysähtyy tarvittaessa kuin seinään. Miten ne jarrut vois enää tehokkaamat olla?
      Taitaa ne jarrut vaihtuneet levyiksi muista syistä.

      • Anonyymi

        Juu. Levyjarrut kalliimmat, niin saadaan nostettua pyörän hintaa monta sataa euroa.


      • Anonyymi

        Kauppa kannattaa. Juu


      • Anonyymi

        Hyvin vähän tulee maantiellä jarruteltua vannejarruilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin vähän tulee maantiellä jarruteltua vannejarruilla.

        Jep, kestävät helposti sen 10000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kestävät helposti sen 10000 km.

        Kestää paljon pidempään. Omat on tuon verran ajettu eikä kulumaa juuri ole.


      • Anonyymi

        Ei ole levykään ikuinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole levykään ikuinen.

        Ehkä tuossa se asia, että kaikki eivät miellä tuota vannetta ”kuluvaksi osaksi”, kuten jarrylevyä ja ajossa hajoava vanne on selkeän vaarallinen asia.

        Mutta kuten puhe, niin kyllä vanne kestää ison määrän kilometrejä, mutta jossain sen kestävyyden raja kuitenkin menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole levykään ikuinen.

        Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.

        Sama juttu levyjarrullisen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.

        Miksi pyörä menisi vaihtoon jos/kun vanne (kiekko) on "entinen".
        niitähän (yleensä siis koko kiekkoja) vaihdetaan aktiivisesti muutenkin joko päivitysosana (kevyempi/vahvempi yms.) taikka sitten vaurioitumisen takia.
        Itselläni esimerkiksi seitsemästä pyörästäni vain kolmessa on kiinni samat kiekot kuin tehtaalta tullessaan, neljään veihdettu/päivitetty paremmat kiekot (kaikki kyllä levyjarrullisia).
        Tosiaan vielä jos oikeasti kalliista hyvillä osilla kasatusta kiekosta on tuo vanneosa kulunut, niin on jopa mahdollista vaihtaa vain pelkkä vanne.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Miksi pyörä menisi vaihtoon jos/kun vanne (kiekko) on "entinen".
        niitähän (yleensä siis koko kiekkoja) vaihdetaan aktiivisesti muutenkin joko päivitysosana (kevyempi/vahvempi yms.) taikka sitten vaurioitumisen takia.
        Itselläni esimerkiksi seitsemästä pyörästäni vain kolmessa on kiinni samat kiekot kuin tehtaalta tullessaan, neljään veihdettu/päivitetty paremmat kiekot (kaikki kyllä levyjarrullisia).
        Tosiaan vielä jos oikeasti kalliista hyvillä osilla kasatusta kiekosta on tuo vanneosa kulunut, niin on jopa mahdollista vaihtaa vain pelkkä vanne.

        Jaa, nyt kun luin edellisen viestin vielä uudestaan, jää hieman hämäräksi tarkoitettiinko viestissä nyt koko polkupyörää, vaiko vain polkupyörän kiekkoa (eli vannetta, napaa ja pinnoja) joka menisi uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.

        Senkun vaihtaa kehän. Veikkaan että aiemmin jarrulevy menee vaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkun vaihtaa kehän. Veikkaan että aiemmin jarrulevy menee vaihtoon.

        Jep jep.


    • Anonyymi

      Veikeät olivat sateella painessa niin sai vauhtia kummasti lisää. Ilman sähköä.

      • Anonyymi

        Siis mitkä veikeät olikaan sateessa nopeat? Ei oikein avautunut.


    • Anonyymi

      Vannejarrut on 70 lukua

      • Anonyymi

        Vannejarrut näyttävät paremmalta pyörässä näin esteetikkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vannejarrut näyttävät paremmalta pyörässä näin esteetikkona.

        Kyllä, näyttävät paremmalta ja designissa on varaa valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, näyttävät paremmalta ja designissa on varaa valita.

        Vaijerit ruostuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijerit ruostuu

        No, pitää laittaa rosteriset vaijerit.


    • Anonyymi

      Mulla Hybridissä vannejarrut ja maastopyörässä levyjarrut. Ihan ok ja pysähdykset olleet tarvittaessa nopeita ja vauhdin hiljentäminenkin onnistunut.

      Jarrut ovat vauhdin surma! ;)

    • Anonyymi

      Kun kummat tahansa jarrut ovat riittävän tehokkaat lukitsemaan pyörän, niin on aivan yhdentekevää kummat pyörän lukitsevat.
      Märällä vannejarru reagoi äkkinäisemmin, koska veden aiheuttama kitkan puute poistuu ehkä enemmän yllättäen. En silti usko, että kukaan on sen takia koskaan lentänyt tangon yli, ehkä etupyörä on lipsahtanut lukkiutumisen takia liukuun.

    • Anonyymi

      Seikkailee? Varsin asenteellista. Jos niilä pyörä on pysähtynyt 100 vuotta, niin eikö tuo vieläkin pysähtyne. Maantiepyörässä ei tarvita levyjarruja muuten kuin vuoristossa ajettaessa.

    • Anonyymi

      Levyjarrut vaatisi tehostajan, aika onnettomat muuten!🚑

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe