Näyttää olevan markkinoilla jo lähestulkoon kaikissa uusissa maantiepyörissä levyjarrut. Kuinkas moni täällä itseni lisäksi vielä seikkailee vannejarruilla? Pysähtyykö pyörä hyvin stop-merkille?
Vannejarrut maantiepyörässä
59
1307
Vastaukset
- Anonyymi
Pysähtyy tarpeeksi hyvin myös sateella.
- Anonyymi
Muistakaa hyvät ihmiset, että vannejarrulla tehot katoaa kostealla kelillä, mutta liike-energia jatkaa tangentin suuntaisesti.
- Anonyymi
Eipä ole juuri eroa kunnollisilla jarruilla ja säädöillä. Pienen eron huomaa myös levyjarruilla. Vannejarrut ei vingu sateella.
Isoin ero on että levyjarrut ovat aina lähellä optimisäätöä mutta vannejarrut voi olla mitä sattuu käyttäjästä riippuen. Silloin sitä on myös jarrutukset.
Vannejarru vaatii enempi huomiota että säädöt ovat kohdallaan. Hydrauliset levyjarrut on huolettomat siihen asti kunnes palat täytyy vaihtaa. - Anonyymi
Levyjarrut on ihan järkyttävät kostealla kelillä. Kauhea meteli ja kaikki tarttuu jarruihin ja ongelmia tulee kallista remonttia riittää.
- Anonyymi
Höpöhöpö, kuivalla ja sateella saan omien pyörieni vannejarrut lukkoon. En ymmärrä, miten levyjarrut voisivat olla paremmat tai tehokkaammat... Renkaat 23 mm - 32 mm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö, kuivalla ja sateella saan omien pyörieni vannejarrut lukkoon. En ymmärrä, miten levyjarrut voisivat olla paremmat tai tehokkaammat... Renkaat 23 mm - 32 mm.
Juu, ei se maksimi jarrutusteho ole ongelma jos palat ja säädöt on kunnossa. Sateella siirtymä heikosta jarrutustehosta lukkojarrutukseen saattaa sen sijaan olla turhan ärhäkkä ja sen takia todellinen turvallinen jarrutusteho on vannejarruissa huonompi ainakin sadekelillä.
- Anonyymi
Itellä vannejarrut.
Aika vähän käytän jarruja lenkeillä.
Kerran vaihdettu jarrupalat. - Anonyymi
Vannejarruilla pärjätty maantiepyörissä 50-60-luvulta lähtien, onko jokin muuttunut että yhtäkkiä ne ovat vaarallisia?
Tottakai levyjarrut ovat tehokkaammat mutta maantiellä pärjää ilman niitäkin. - Anonyymi
Maantiepyörässä vannejarrut ovat riittävät, ohutkuminen 23 mm rengas luistaa ennemmin.
- Anonyymi
Jos haluaa kevyen pyörän, vannejarru on paras. Levyjarrut lisää 1kg:n pyörän painoon.
- Anonyymi
WORLD'S LIGHTEST DISC BRAKE ROADBIKE? 4.64kg S-WORKS AETHOS
https://youtu.be/69OrDvwix6g
Melko kevyt on koko pyörä, vaikka on levyjarrut. - Anonyymi
Täällä mainitaan 32g painavat hiilikeraamiset jarrulevyt.
https://road.cc/content/tech-news/212278-worlds-lightest-disc-brake-spanish-company-unveils-32g-carbon-ceramic-disc - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
WORLD'S LIGHTEST DISC BRAKE ROADBIKE? 4.64kg S-WORKS AETHOS
https://youtu.be/69OrDvwix6g
Melko kevyt on koko pyörä, vaikka on levyjarrut.Vannejarruilla olisi 3.64 KG
Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?
No, wanhan ajan vannejarrut tyyliin DiaCompe painavat ca. 400 grammaa / pari. Ja niitä keveämpiä löytyy. Cantit vielä reilusti kevyemmät, mutta toki vaativat tapit runkoon - tosin, tuskin niitä levyjarrujakaan ilmaan ripustetaan.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?
Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Miten levyjarrut LISÄÄVÄT pyörän painoa 1kg. kun täyden jarrusetin paino levyineen on luokkaa 800g-1000g. eikö ne vannejarrut joiden tilalle tulisi levyjarrut sitten paina mitään?
Kohtuuhintaisella 105 osasarjan maantiepyörällä vannejarrullinen malli on noin 100 grammaa kevyempi kuin levyjarrullinen. Tai siis olisi mikäli samasta pyörästä olisi molemmat vaihtoehdot tarjolla.
Hyvin pysäyttää kumpikin jarru, mutta eipä noita vannejarrullisia 105 osasarjoja käytetä nykyään enää kuin hinnaston pohjimmaisissa malleissa joissa painoa tulee muista komponenteista tyypillisesti useampi sata grammaa enemmän kuin mitä noin 3000€ 105 levyjarruinen malli painaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohtuuhintaisella 105 osasarjan maantiepyörällä vannejarrullinen malli on noin 100 grammaa kevyempi kuin levyjarrullinen. Tai siis olisi mikäli samasta pyörästä olisi molemmat vaihtoehdot tarjolla.
Hyvin pysäyttää kumpikin jarru, mutta eipä noita vannejarrullisia 105 osasarjoja käytetä nykyään enää kuin hinnaston pohjimmaisissa malleissa joissa painoa tulee muista komponenteista tyypillisesti useampi sata grammaa enemmän kuin mitä noin 3000€ 105 levyjarruinen malli painaa.100 g onkin vähän eri asia, kuin väitetty 1 kg.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
100 g onkin vähän eri asia, kuin väitetty 1 kg.
Pyöräteollisuudessa ollaan ovelia. Nuo vannejarrupyörät tehdään tarkoituksella painavammiksi kuin ennen jottei ero levyjarrupyörään olisi niin iso.
Ja tosiaan ovat halvimmissa vain nykyään . Tälläkin halutaan kertoa kuluttajalle että vannejarrut olisi jotenkin epähaluttuja. Anonyymi kirjoitti:
Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.
https://www.bikeradar.com/features/road-disc-brakes-everything-you-need-to-know/?image=2&type=gallery&gallery=1
Tuossa hieman vertailevaa artikkelia parin vuoden takaa.
Siellä hyvä muistutus siitä, että vaikka levyjarrut ovat muutaman sata grammaa painavammat, niin identtiset vanteet levy ja vannejarruille tehtäess, niin levyjarruversio on kevyempi koska ei tarvitse huomioida tuota vennekehän jarrupintaa eikä sen kulumista, vaan vanne voidaan optimoida permmeksi ilman tuota jarrupinta vaatimusta.- Anonyymi
Ei oo välii vaikka painoa tulis lisää 20 kiloa.Sitä varten on 2kwh sähkömoottori
- Anonyymi
Muotijuttu ja tekee vaihdon vaikeemmaisi tottumattomalle kun paloja on erilaisa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levyjarrut painavat enemmän kuin vannejarrut, lisäksi runkoa ja haarukkaa täytyy vahvistaa kestämään levyjarrujen tehon joten kokoneisuus painaa noin kilon enempi levyjarruilla.
Muitijuttu kuten sähköautotäkaupoiaat rikastuu ja kansa köyhyyteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oo välii vaikka painoa tulis lisää 20 kiloa.Sitä varten on 2kwh sähkömoottori
Qbaikeempikorja ta itse nopeasti vaatii aina omat osat siis jatrruoakatnei käy mitkä,gaan
Esim prisma myy kaikki pyöränsä levyjarruilla mutta hylkyssä,ei yhtiäkään lebyjarruoaloja vaanmaimistaannvanne jarrupaloja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Qbaikeempikorja ta itse nopeasti vaatii aina omat osat siis jatrruoakatnei käy mitkä,gaan
Esim prisma myy kaikki pyöränsä levyjarruilla mutta hylkyssä,ei yhtiäkään lebyjarruoaloja vaanmaimistaannvanne jarrupalojaVannejarru on standardi. V-jarrupalat käyvät V-jarrruun. Maantiejarrupala maantiejarruun. Levyjarruun on miljoona erilaista jarrupalaa, joka valmistajalla omansa.
Ihmettele siinä sitten.
- Anonyymi
Täällä päin ei juuri jarruttaa tarvi
- Anonyymi
Onko levyjarrut tehokkaammat? Olen veivannut nyt kesän nishikin halpis hybridillä ja jarrutusteho tuntuu oikeasti huonolta.
- Anonyymi
Levyjarrut ovat yleisellä tasolla tehokkaammat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levyjarrut ovat yleisellä tasolla tehokkaammat.
Mutta yleisellä tasolla sillä ei ole väliä, siis oikeassa maailmassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta yleisellä tasolla sillä ei ole väliä, siis oikeassa maailmassa.
Kenelle on ja kenelle ei. Riippuu mistä kiikkuu.
- Anonyymi
Rumpujarru takana on paras.
- Anonyymi
On pyörässä vannejarrut. Pysähtyy tarvittaessa kuin seinään. Miten ne jarrut vois enää tehokkaamat olla?
Taitaa ne jarrut vaihtuneet levyiksi muista syistä.- Anonyymi
Juu. Levyjarrut kalliimmat, niin saadaan nostettua pyörän hintaa monta sataa euroa.
- Anonyymi
Kauppa kannattaa. Juu
Velogilta muistutus vannejarrullisten pyörin omistajille:
https://www.youtube.com/shorts/lU1wkTTTTjE- Anonyymi
Hyvin vähän tulee maantiellä jarruteltua vannejarruilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin vähän tulee maantiellä jarruteltua vannejarruilla.
Jep, kestävät helposti sen 10000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, kestävät helposti sen 10000 km.
Kestää paljon pidempään. Omat on tuon verran ajettu eikä kulumaa juuri ole.
- Anonyymi
Ei ole levykään ikuinen.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole levykään ikuinen.
Ehkä tuossa se asia, että kaikki eivät miellä tuota vannetta ”kuluvaksi osaksi”, kuten jarrylevyä ja ajossa hajoava vanne on selkeän vaarallinen asia.
Mutta kuten puhe, niin kyllä vanne kestää ison määrän kilometrejä, mutta jossain sen kestävyyden raja kuitenkin menee.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole levykään ikuinen.
Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.
Sama juttu levyjarrullisen kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.
Miksi pyörä menisi vaihtoon jos/kun vanne (kiekko) on "entinen".
niitähän (yleensä siis koko kiekkoja) vaihdetaan aktiivisesti muutenkin joko päivitysosana (kevyempi/vahvempi yms.) taikka sitten vaurioitumisen takia.
Itselläni esimerkiksi seitsemästä pyörästäni vain kolmessa on kiinni samat kiekot kuin tehtaalta tullessaan, neljään veihdettu/päivitetty paremmat kiekot (kaikki kyllä levyjarrullisia).
Tosiaan vielä jos oikeasti kalliista hyvillä osilla kasatusta kiekosta on tuo vanneosa kulunut, niin on jopa mahdollista vaihtaa vain pelkkä vanne.santtu_1975X kirjoitti:
Miksi pyörä menisi vaihtoon jos/kun vanne (kiekko) on "entinen".
niitähän (yleensä siis koko kiekkoja) vaihdetaan aktiivisesti muutenkin joko päivitysosana (kevyempi/vahvempi yms.) taikka sitten vaurioitumisen takia.
Itselläni esimerkiksi seitsemästä pyörästäni vain kolmessa on kiinni samat kiekot kuin tehtaalta tullessaan, neljään veihdettu/päivitetty paremmat kiekot (kaikki kyllä levyjarrullisia).
Tosiaan vielä jos oikeasti kalliista hyvillä osilla kasatusta kiekosta on tuo vanneosa kulunut, niin on jopa mahdollista vaihtaa vain pelkkä vanne.Jaa, nyt kun luin edellisen viestin vielä uudestaan, jää hieman hämäräksi tarkoitettiinko viestissä nyt koko polkupyörää, vaiko vain polkupyörän kiekkoa (eli vannetta, napaa ja pinnoja) joka menisi uusiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levyn voi vaihtaa, mutta kun vanne on entinen, menee koko pyörä vaihtoon. Mutta kuten sanottua, maantiepyöräillä ei vanteet lopu ihan vuodessa tai kahdessa.
Senkun vaihtaa kehän. Veikkaan että aiemmin jarrulevy menee vaihtoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senkun vaihtaa kehän. Veikkaan että aiemmin jarrulevy menee vaihtoon.
Jep jep.
- Anonyymi
Veikeät olivat sateella painessa niin sai vauhtia kummasti lisää. Ilman sähköä.
- Anonyymi
Siis mitkä veikeät olikaan sateessa nopeat? Ei oikein avautunut.
- Anonyymi
Vannejarrut on 70 lukua
- Anonyymi
Vannejarrut näyttävät paremmalta pyörässä näin esteetikkona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vannejarrut näyttävät paremmalta pyörässä näin esteetikkona.
Kyllä, näyttävät paremmalta ja designissa on varaa valita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, näyttävät paremmalta ja designissa on varaa valita.
Vaijerit ruostuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaijerit ruostuu
No, pitää laittaa rosteriset vaijerit.
- Anonyymi
Mulla Hybridissä vannejarrut ja maastopyörässä levyjarrut. Ihan ok ja pysähdykset olleet tarvittaessa nopeita ja vauhdin hiljentäminenkin onnistunut.
Jarrut ovat vauhdin surma! ;) - Anonyymi
Kun kummat tahansa jarrut ovat riittävän tehokkaat lukitsemaan pyörän, niin on aivan yhdentekevää kummat pyörän lukitsevat.
Märällä vannejarru reagoi äkkinäisemmin, koska veden aiheuttama kitkan puute poistuu ehkä enemmän yllättäen. En silti usko, että kukaan on sen takia koskaan lentänyt tangon yli, ehkä etupyörä on lipsahtanut lukkiutumisen takia liukuun. - Anonyymi
Seikkailee? Varsin asenteellista. Jos niilä pyörä on pysähtynyt 100 vuotta, niin eikö tuo vieläkin pysähtyne. Maantiepyörässä ei tarvita levyjarruja muuten kuin vuoristossa ajettaessa.
- Anonyymi
Levyjarrut vaatisi tehostajan, aika onnettomat muuten!🚑
- Anonyymi
Saman huomasin,,,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1121802Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1491255- 49982
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126932Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75886- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771