Jalankulkija vs pyöräilijä sekä molemmat vs autoilija. Valitse puolesi. Paras voittakoon. Onnea taisteluun.
Ihmiset on isoja pöllöjä
54
644
Vastaukset
- Anonyymi
Yllättävän moni ei ymmärrä sitä, että meillä on liikenteessä kilpailu käynnissä!
- Anonyymi
Mitä kilpailu koskee? Nopein, halvin, kallein, turvallisin, mukavin, pisimmälle...?
Kunhan hengissä selviää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä kilpailu koskee? Nopein, halvin, kallein, turvallisin, mukavin, pisimmälle...?
Kunhan hengissä selviää.Kuka on paras!
- Anonyymi
Taitaa olla kilpailu siitä, kenellä on pahin asennevamma.
- Anonyymi
Sivuille ei katso jalankulkijat eikä poyöräilijät vaan olettavat auton aina 100% pysähtyvän.
Ei paljoa tunnu järki näillä päätä pakottavan, no lyhyen elämän tuolla tavalla saattaa saadakin- Anonyymi
Niinhän sen auton kuuluukin pysähtyä 100 prosenttisesti kun polkupyöräilijällä tai jalankulkijalla on tieliikennelain takaama etuoikeus edetä ennen autoilijaa. Eipä näy aitolijankaan pää pyörivän kuin poranterä joka risteyksessä vaikka tappovälineen kuljettajan niin olettaisi tekevän. Jäykkäniskaista ja putkinäköistä.
- Anonyymi
Omituista kun etuajo-oikeutettuna pyöräilijänä joutuu hidastamaan ja väistämään risteyksissä jatkuvasti autoja. Ja jalankulkijana ei meinaa päästä kadun yli, vaikka autolla on ehdoton väistämisvelvollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituista kun etuajo-oikeutettuna pyöräilijänä joutuu hidastamaan ja väistämään risteyksissä jatkuvasti autoja. Ja jalankulkijana ei meinaa päästä kadun yli, vaikka autolla on ehdoton väistämisvelvollisuus.
Omituista, kun pyörällä ajetaan ajoradalla vaikka pyörätie on vieressä. Ja suojatiellä pyöräillään, vaikka pitäisi taluttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituista, kun pyörällä ajetaan ajoradalla vaikka pyörätie on vieressä. Ja suojatiellä pyöräillään, vaikka pitäisi taluttaa.
Ei siinä mitään omituista ole. Pyörätien käyttäminen ei ole pakollista ja suojatiellä saa pyöräillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sen auton kuuluukin pysähtyä 100 prosenttisesti kun polkupyöräilijällä tai jalankulkijalla on tieliikennelain takaama etuoikeus edetä ennen autoilijaa. Eipä näy aitolijankaan pää pyörivän kuin poranterä joka risteyksessä vaikka tappovälineen kuljettajan niin olettaisi tekevän. Jäykkäniskaista ja putkinäköistä.
No ei tosiaan kuulu, sinä kuulut näihin jotka joutaisi liikennesääntöjä opiskelemaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituista kun etuajo-oikeutettuna pyöräilijänä joutuu hidastamaan ja väistämään risteyksissä jatkuvasti autoja. Ja jalankulkijana ei meinaa päästä kadun yli, vaikka autolla on ehdoton väistämisvelvollisuus.
toivon todella että et ainakaan autoon ja polkupyörään koske
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään omituista ole. Pyörätien käyttäminen ei ole pakollista ja suojatiellä saa pyöräillä.
No on todella kummallista.
Lähes poikkeuksetta pyörätien vieressä ajoradalla pyöräilevä ohjastaa käppyräsarvista, ja pyöräilijällä on jalassaan spandexit. Harvoin tavista näkee ajoradalla, jos pyörätie on vieressä.
Suojatiellä taas auton eteen pyöräilee yleensä lapsi, joten asia on ymmärrettävää, lapset kun eivät osaa mitään sääntöjä. Jos aikuinen ohjastaa suojatiellä auton eteen, aikuinen on yleensä kännikala. Etuajo-oikeus kussakin tapauksessa osoitetaan liikennemerkillä. - Anonyymi
Autossa oleva on aina parhaassa turvassa. Kevyen liikenteen käyttäjä tai motoristi ei valitettavasti tästä aina välitä.
Jos haluaa selvitä vammoitta, antaa periksi omista oikeuksistaan ja pyörittää päätään joka suuntaan kuin hyrrä. Suojatielle ei pidä astua, jos näkee että peltilehmää kuljettaa perustollo. Perustollo on aina se, joka edustaa kansaa.
Näin ollen ollaan varovaisia siellä ja huomioidaan myös muita. Pyritään noudattamaan silti liikennesääntöjä, sillä silloin on edellytykset onnistua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autossa oleva on aina parhaassa turvassa. Kevyen liikenteen käyttäjä tai motoristi ei valitettavasti tästä aina välitä.
Jos haluaa selvitä vammoitta, antaa periksi omista oikeuksistaan ja pyörittää päätään joka suuntaan kuin hyrrä. Suojatielle ei pidä astua, jos näkee että peltilehmää kuljettaa perustollo. Perustollo on aina se, joka edustaa kansaa.
Näin ollen ollaan varovaisia siellä ja huomioidaan myös muita. Pyritään noudattamaan silti liikennesääntöjä, sillä silloin on edellytykset onnistua.Painan aina tyyttiä kun idiootit ei katso sivuille ja on pyöräilemässä autoni alle vaikka heillä on väistämisvelvollisuus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painan aina tyyttiä kun idiootit ei katso sivuille ja on pyöräilemässä autoni alle vaikka heillä on väistämisvelvollisuus
Kommenteista päätellen monikaan autoilija ei tunne nykyisiä tieliikennesääntöjä joten olisin varovainen sen ”tyytin” kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painan aina tyyttiä kun idiootit ei katso sivuille ja on pyöräilemässä autoni alle vaikka heillä on väistämisvelvollisuus
Paina mieluummin jarrua, jos näet pyöräilijän. Sinulla on liikaa vauhtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommenteista päätellen monikaan autoilija ei tunne nykyisiä tieliikennesääntöjä joten olisin varovainen sen ”tyytin” kanssa.
Voi voi, kyllähän tässä juuri sinä ja lukuisat muut pyöräilijät ei tunne jiitä sääntöjä.
Toivon ettet ikinä istu auton ratin taakse - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommenteista päätellen monikaan autoilija ei tunne nykyisiä tieliikennesääntöjä joten olisin varovainen sen ”tyytin” kanssa.
Ja miksi sitä varovainen tyytin kanssa pitäisi olla, saat tulla jutteleen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paina mieluummin jarrua, jos näet pyöräilijän. Sinulla on liikaa vauhtia.
Ehei, minulla ei ole kolmiota niin eipä tartte väistää ja vauhti on normaali.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen, kaikki ei ole väkttämättä yhtä tarkkoja liikenteessä kuin minä joka silti väistän idiootteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paina mieluummin jarrua, jos näet pyöräilijän. Sinulla on liikaa vauhtia.
"Pyöräilijän on väistettävä autoilijaa/ajoradan liikennettä, kun
pyöräilijä ajaa pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä sekä vasemmalta että oikealta tulevaa liikennettä, ellei kyseessä ole edellä kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.
pyöräilijä ajaa pihakadulta, kävelykadulta, polulta, pihasta tai vastavalta alueelta taikka ajaessaan tien yli muualla kuin risteyksessä. Ajoneuvoliikenteen lisäksi on huomattava, että pyöräilijän on ajoneuvon kuljettajana väistettävä myös kävelijöitä ja muita tienkäyttäjiä tielle tullessaan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehei, minulla ei ole kolmiota niin eipä tartte väistää ja vauhti on normaali.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen, kaikki ei ole väkttämättä yhtä tarkkoja liikenteessä kuin minä joka silti väistän idiootteja.Ylinopeudella leikkaat ajassa liian pitkän matkan autollasi ja pyöräilijä jää siksi allesi. Aja hitaammin, eli esim. 50km/h alueella 40km/h, niin pyöräilijä ehtii mennä ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painan aina tyyttiä kun idiootit ei katso sivuille ja on pyöräilemässä autoni alle vaikka heillä on väistämisvelvollisuus
En muista yhtään sellaista tilannetta, että joku olisi ollut väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden ajamassa pyörällä autoni eteen. Käykö sinulle usein niin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituista kun etuajo-oikeutettuna pyöräilijänä joutuu hidastamaan ja väistämään risteyksissä jatkuvasti autoja. Ja jalankulkijana ei meinaa päästä kadun yli, vaikka autolla on ehdoton väistämisvelvollisuus.
Usein evät näytä suunta merkkiä kun kääntyvät eteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään omituista ole. Pyörätien käyttäminen ei ole pakollista ja suojatiellä saa pyöräillä.
Mutta kun kääntyy oikealle risteykseen pitää näyttää suunta merkki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään omituista ole. Pyörätien käyttäminen ei ole pakollista ja suojatiellä saa pyöräillä.
Eikö pyöräilijä ole ajoneuvo. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä vaan ajoradalla kuten mopot ja autot. Näin olen käsittänyt.
- Anonyymi
No eipä nyt yleistetä. Itse kun vielä pyöräilin niin kyllä tuli katsottua ympärille ihan liikaakin. Jopa tasaarvoisessa risteyksessä ei riittänyt useinkaan itsellä pokkaa rynniä kun vastassa oli auto. Mutta sen verran täytyy todeta että autoilijoiden kanssa ei ongelmia ollut koskaan, toiset pyöräilijät oli ne pahin ongelma periaatteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään omituista ole. Pyörätien käyttäminen ei ole pakollista ja suojatiellä saa pyöräillä.
Pyörätien käyttäminen on pääosin "pakollista". Tiettyjen ehtojen täyttyessä voi pyöräillä ajoradalla, mutta se ei ole "normaali" toimintamalli. Sen sijaan siinä olet oikeassa, että ajoradan saa ylittää suojatietä pitkin pyöräillen. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka ja ne tulee osata.
- Anonyymi
Pöljäke ajoi eilen autolla kolmion takaa suoraan pyörätien jatkeella tukkien kulkuni. Erityisesti merkillä on osoitettu että pyöräilijöitä tulee väistää. Hyvästä nopeudesta sain pyörän toki pysähtymään ennen auton kylkeä.
Huusin ikkunan läpi ruman sanan, kiersin auton ja jatkoin pyöräilyä.
Kuskin paikalla ollut nuorehko kaveri näytti hetken päästä itselleen sopivassa paikassa minulle keskisormea. Se oli merkki joko todellisesta tyhmyydestä tai siitä, että hän ei ollut lainkaan nähnyt liikennemerkkiä tai ei siitä vain välittänyt. Olihan hänellä peltiä ympärillä, joten kaikissa tapauksissa se olisi ollut "my bad".- Anonyymi
Tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ajetaan röyhkeästi pyörätienjatkeen viivoituksen päälle, ja jäädään kuikuilemaan risteävän tien autoilijoita. Polkupyöräilijä on kuin ilmaa näille, ja siinä on yksi syy miksi en juuri käytä pyörätietä. Jopa autoilijakin huomaa pyöräilijän kun polkee autojen seassa.
- Anonyymi
Mitä odotat vastaukseksi jos huudat vihaisesti? Etkö olisi voinut nöyrästi koputtaa ikkunaan ja pyytää autoilijaa peruuttamaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä odotat vastaukseksi jos huudat vihaisesti? Etkö olisi voinut nöyrästi koputtaa ikkunaan ja pyytää autoilijaa peruuttamaan?
Nöyrästi pitäisi suhtautua, kyllä tietysti, kun autoilija uhkaa polkupyöräilijän henkeä ja terveyttä. Kyllä siinä silloin rauhallisempikin hermostuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nöyrästi pitäisi suhtautua, kyllä tietysti, kun autoilija uhkaa polkupyöräilijän henkeä ja terveyttä. Kyllä siinä silloin rauhallisempikin hermostuu.
Oletus, että autoilija tahallaan uhkaa pyöräilijää on väärä. Hän ei vain tullut ajatelleeksi. Siksi hermostuu, kun tulee palautetta. Kohteliaisuus puolin ja toisin on rakentavampaa. Toki jos tykkäät riidellä, niin huuda vain ja näytä keskaria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletus, että autoilija tahallaan uhkaa pyöräilijää on väärä. Hän ei vain tullut ajatelleeksi. Siksi hermostuu, kun tulee palautetta. Kohteliaisuus puolin ja toisin on rakentavampaa. Toki jos tykkäät riidellä, niin huuda vain ja näytä keskaria.
Ja luulet että autoilija ajattelee enemmän kun nöyristelee hänen edessään? Ei todellakaan. Reipas palaute on ainoa oikea silloin kun peltilehmän suojista ei haluta ymmärtää että oma käytös on hengenvaarallista kanssakulkijoille. Sitä paitsi en ole ollenkaan vakuuttunut että autoilija törttöilisi aina vahingossa. Näyttää olevan toisinaan tahallista ja tuottamuksellista kiusantekoa polkupyöräilijää kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja luulet että autoilija ajattelee enemmän kun nöyristelee hänen edessään? Ei todellakaan. Reipas palaute on ainoa oikea silloin kun peltilehmän suojista ei haluta ymmärtää että oma käytös on hengenvaarallista kanssakulkijoille. Sitä paitsi en ole ollenkaan vakuuttunut että autoilija törttöilisi aina vahingossa. Näyttää olevan toisinaan tahallista ja tuottamuksellista kiusantekoa polkupyöräilijää kohtaan.
Pyörätie ei ole mikään kilparata. Malttia ajamiseen, ei urheilullista vauhtia risteysalueilla. 20km/h ihan riittävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätie ei ole mikään kilparata. Malttia ajamiseen, ei urheilullista vauhtia risteysalueilla. 20km/h ihan riittävästi.
Kerro tuo autoilijoille, kyllä 20km/h pitäisi autoilijalle riittää hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro tuo autoilijoille, kyllä 20km/h pitäisi autoilijalle riittää hyvin.
Autoilijalle riittää taajamassa 40km/h. Kadut leveämpiä. Kapeilla pyöräteillä paahtaminen typerää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijalle riittää taajamassa 40km/h. Kadut leveämpiä. Kapeilla pyöräteillä paahtaminen typerää.
Niin juuri. Sen vuoksi poljenkin autojen seassa jotta en vaarantaisi koirankusettajia/kevyenliikenteenväylän valtaajia äärestä ääreen/pikkulapsia/kuulokkeet korvilla haahuilevia/Autoilla eteen änkeävää peltivaurioilta. Sitten vielä eräät ihmettelevät miksi ”spandexit” ei viihdy kevyenliikenteenväylillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin juuri. Sen vuoksi poljenkin autojen seassa jotta en vaarantaisi koirankusettajia/kevyenliikenteenväylän valtaajia äärestä ääreen/pikkulapsia/kuulokkeet korvilla haahuilevia/Autoilla eteen änkeävää peltivaurioilta. Sitten vielä eräät ihmettelevät miksi ”spandexit” ei viihdy kevyenliikenteenväylillä.
Lain mukaan siellä kevlillä on kuitenkin ajettava, jos sellainen samalla puolen tietä on. Ja nopeus on sopeutettava kevlin leveyteen, kun siellä kerran ajetaan. 40km/h on liikaa kevlillä. Turha kiukutella autoilijoille siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain mukaan siellä kevlillä on kuitenkin ajettava, jos sellainen samalla puolen tietä on. Ja nopeus on sopeutettava kevlin leveyteen, kun siellä kerran ajetaan. 40km/h on liikaa kevlillä. Turha kiukutella autoilijoille siitä.
Kukaan ei polje kaupunkialueella neljääkymppiä, eikä maantielläkään kuin hetkellisesti. Lisäksi laki liikenteestä antaa polkupyöräilijälle mahdollisuuden olla käyttämättä kevyenliikenteen väylää jos sitä on mahdotonta käyttää. Muiden muassa edellä mainitsemani syyt estää polkemiseni kevyen liikenteen väylällä. Turha kiukutella polkupyöräilijälle siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei polje kaupunkialueella neljääkymppiä, eikä maantielläkään kuin hetkellisesti. Lisäksi laki liikenteestä antaa polkupyöräilijälle mahdollisuuden olla käyttämättä kevyenliikenteen väylää jos sitä on mahdotonta käyttää. Muiden muassa edellä mainitsemani syyt estää polkemiseni kevyen liikenteen väylällä. Turha kiukutella polkupyöräilijälle siitä.
Kumma juttu kun minä pystyn polkemaan kevyen liikenteenväylällä - myös tien vasemmalla puolella. Ja vauhti on sen verran rauhallinen, ettei kolmion takaa autoja syöksy alle. Kääntyviä autoja joudun välillä väistämään, kun autosta ei oikein näe takaviistoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma juttu kun minä pystyn polkemaan kevyen liikenteenväylällä - myös tien vasemmalla puolella. Ja vauhti on sen verran rauhallinen, ettei kolmion takaa autoja syöksy alle. Kääntyviä autoja joudun välillä väistämään, kun autosta ei oikein näe takaviistoon.
Sinähän sen auton alle jäisit. Jos polkee laiskasti ja vielä pelkää autoja ja väistää kaikkia ja kaikkea varmuuden vuoksi niin tuskin mitään tapahtuukaan. Toisilla, niin toisilla, vain on toiset askareet. Esimerkiksi kunnon ylläpitäminen ja pitkien matkojen polkeminen. Siinä ole aikaa väistellä kaikkea mahdollista meteoriitista lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän sen auton alle jäisit. Jos polkee laiskasti ja vielä pelkää autoja ja väistää kaikkia ja kaikkea varmuuden vuoksi niin tuskin mitään tapahtuukaan. Toisilla, niin toisilla, vain on toiset askareet. Esimerkiksi kunnon ylläpitäminen ja pitkien matkojen polkeminen. Siinä ole aikaa väistellä kaikkea mahdollista meteoriitista lähtien.
Kuntoilu on tehtävä liikennesääntöjen ehdoilla. Ei voi itse muuttaa sääntöjä niin, että kuntoilu onnistuu mahdollisimman hyvin. Tiet on ensisijaisesti tehty paikasta toiseen liikkumista, ei kuntoilua varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuntoilu on tehtävä liikennesääntöjen ehdoilla. Ei voi itse muuttaa sääntöjä niin, että kuntoilu onnistuu mahdollisimman hyvin. Tiet on ensisijaisesti tehty paikasta toiseen liikkumista, ei kuntoilua varten.
Kuka sääntöjen muuttamisesta on kirjoittant? Kaikkinainen esiin tuomani perustuu lakiin tieliikenteestä ja sen soveltamiseen niin kuin pykälät myöten antavat. Nopeusrajoitus on sama mikä moottoriajoneuvoillakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletus, että autoilija tahallaan uhkaa pyöräilijää on väärä. Hän ei vain tullut ajatelleeksi. Siksi hermostuu, kun tulee palautetta. Kohteliaisuus puolin ja toisin on rakentavampaa. Toki jos tykkäät riidellä, niin huuda vain ja näytä keskaria.
Autoilija ei vaan tullut ajatelleeksi, että väistämisvelvollisuuden laiminlyönti ja ihmisen teilaaminen on huono juttu, ja se melkein teilattu saattaa olla tilanteesta jotain mieltä? Ikävä kyllä taidat olla oikeassa. Tuollaisia autoilijoita todellakin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin juuri. Sen vuoksi poljenkin autojen seassa jotta en vaarantaisi koirankusettajia/kevyenliikenteenväylän valtaajia äärestä ääreen/pikkulapsia/kuulokkeet korvilla haahuilevia/Autoilla eteen änkeävää peltivaurioilta. Sitten vielä eräät ihmettelevät miksi ”spandexit” ei viihdy kevyenliikenteenväylillä.
Kevyenliikenteen väylällä tulee ajaa, jos sellainen on ajosuunnassa. Laki sallii toki ajoradalla ajamisen, mutta vain tiettyjen ehtojen täyttyessä. Muut väylän käyttäjät eivät esim. ole väylän käytön este. Pyöräilijä tulee kevyenliikenteen väylällä sovittaa nopeus tilanteeseen, eli muiden liikkujien mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuntoilu on tehtävä liikennesääntöjen ehdoilla. Ei voi itse muuttaa sääntöjä niin, että kuntoilu onnistuu mahdollisimman hyvin. Tiet on ensisijaisesti tehty paikasta toiseen liikkumista, ei kuntoilua varten.
Jep. Kevyenliikenteen väyliä pitkin poljetaan sopivalla tilannenopeudella sitten sellaiselle tieosuudelle, jossa pystyy pyöräilemään "täysiä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevyenliikenteen väylällä tulee ajaa, jos sellainen on ajosuunnassa. Laki sallii toki ajoradalla ajamisen, mutta vain tiettyjen ehtojen täyttyessä. Muut väylän käyttäjät eivät esim. ole väylän käytön este. Pyöräilijä tulee kevyenliikenteen väylällä sovittaa nopeus tilanteeseen, eli muiden liikkujien mukaan.
Taajamissa hyvin yleinen pyöräväylän käytön este on väylälle pysäköity ajoneuvo, työkone tai perävaunu. Ne ohitetaan ajorata käyttäen ja pyöräväylälle siirrytään sitten, kun sen voi tehdä turvallisesti. Ajoradalla turvallinen etäisyys radan oikeaan reunaan on suunnilleen metri.
- Anonyymi
Syynä on itsekkyys. "Minulla on kiire, minun pitää ehtiä,"
Sieen vähempiosaisten halveksunta. "Minulla on parempi ja nopeampi kulkuvälinen, huonot väistäköön"
Sieen jalankulkijoilla kännykkä. Senkin käyttö pitäisi kieltää liikkeellä oltaissa, kulki sitten miten tahansa.
Mitähän kansa sanoo suunnitellusta näytöttömästä kännykästä, jota pidetään rinnan päällä? - Anonyymi
>>>> Kuskin paikalla ollut nuorehko kaveri näytti hetken päästä itselleen sopivassa paikassa minulle keskisormea. Se oli merkki joko todellisesta tyhmyydestä tai siitä, että hän ei ollut lainkaan nähnyt liikennemerkkiä tai ei siitä vain välittänyt. Olihan hänellä peltiä ympärillä, joten kaikissa tapauksissa se olisi ollut "my bad".
Kysymys oli tietenkin siitä, että pyöräilijä osoitti selvästi autoilijan tehneen virheen.
Kukaan ei halua, että ulkopuolinen tulee syyttämään itsekästä itseään mistään virheestä. Koskaan tai missään. Omat virheet ja niiden osoittaminen eivät kuulu ulkopuolisille. Se on liian noloa.
Kostona autoilija halusi myös pyöräilijälle huonon olon näyttämällä keskaria. Olihan pyöräilijä sanonut kirosanan (= tekosyy siirtää syyllisyys pyöräilijälle). Autoilija siis jakoi osan syyllisyyttä pyöräilijälle, sillä "ei saa sanoa rumasti muille".- Anonyymi
"Kukaan ei halua, että ulkopuolinen tulee syyttämään itsekästä itseään mistään virheestä. Koskaan tai missään. Omat virheet ja niiden osoittaminen eivät kuulu ulkopuolisille. Se on liian noloa."
Miten siis toimia, jos huonosti käyttäytyvä lapsi ei olekaan oma lapsi vaan kenties naapurin lapsi, oman lapsen koulukaveri tai vieras lapsi hiekkalaatikolla? Saako silloinkin vaatia parempaa käytöstä tai peräänkuuluttaa käytöstapoja?
Saa, Tampereen yliopiston lastenpsykiatrian professori Kaija Puura sanoo. Kyse on ennemmin siitä, miten käytöstapoja lapselta vaaditaan. ”Aikuisen kannattaa kohdistaa sanansa lapselle ystävällisesti ja lempeästi ilman, että tarkoituksena on nöyryyttää lasta”, Puura sanoo.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009763548.html
Tuossa on todella paljon jotakin tuttua. Autoilijaa ei olisi saanut nöyryttää; nöyryytyksestä seuraa palkkioksi keskarin näyttämistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kukaan ei halua, että ulkopuolinen tulee syyttämään itsekästä itseään mistään virheestä. Koskaan tai missään. Omat virheet ja niiden osoittaminen eivät kuulu ulkopuolisille. Se on liian noloa."
Miten siis toimia, jos huonosti käyttäytyvä lapsi ei olekaan oma lapsi vaan kenties naapurin lapsi, oman lapsen koulukaveri tai vieras lapsi hiekkalaatikolla? Saako silloinkin vaatia parempaa käytöstä tai peräänkuuluttaa käytöstapoja?
Saa, Tampereen yliopiston lastenpsykiatrian professori Kaija Puura sanoo. Kyse on ennemmin siitä, miten käytöstapoja lapselta vaaditaan. ”Aikuisen kannattaa kohdistaa sanansa lapselle ystävällisesti ja lempeästi ilman, että tarkoituksena on nöyryyttää lasta”, Puura sanoo.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009763548.html
Tuossa on todella paljon jotakin tuttua. Autoilijaa ei olisi saanut nöyryttää; nöyryytyksestä seuraa palkkioksi keskarin näyttämistä.Autoilija koki nöyryyttäväksi sen, että joku huomautti hänen tekemästään tyhmästä virheestä. Autoilijan itsetunto ei sitä kestänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilija koki nöyryyttäväksi sen, että joku huomautti hänen tekemästään tyhmästä virheestä. Autoilijan itsetunto ei sitä kestänyt.
Itse tulkitsen asian myös juuri noin.
Peltilehmän suojissa on helppo olla "virheetön" ja turvassa kaikelta, mutta näin asia ei tietenkään ole.
- Anonyymi
Pyöräilijän paikka on pääsääntöisesti kevyenliikenteen väylällä (pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä). Jos ajoradan jommallakummalla puolella on pyörätie, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Laki mahdollistaa tietyissä tilanteissa pyöräilyn ajoradalla, vaikka kevyenliikenteen väylä kulkee vieressä. Nämä tilanteet ovat:
”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”
”Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.”
Tiellä pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta. Muussa tapauksessa (esim. jos piennarta ei ole) se on muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1171709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381448Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201286Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1451236
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1491201- 521175
- 571101
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46989