Onko kaikki värit jo nähty?

Anonyymi-ap

Onko mahdollista että vielä nykyisinkin voitaisiin muodostaa uusi ennen näkemätön väri? Löydettäisiin joku uusi osaväri, jota ei vielä tunneta.

6

429

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Englanninkielisen Wikin mukaan vain yhdellä naisella on todettu todellinen tetrakromaattinen värinäkö.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tetrachromacy

Mutta suomenkielisen mukaan sitä esiintyisi jopa kolmella prosentilla naisista, mikä sitten pitää tai ei pidä paikkaansa. Tuskin. Toisaalta; miksi niin monet naiset ovat aivan käsittämättömiä nipottajia juuri oikean värisävyn löytämisessä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetrakromaattinen_värinäkö

Miten kuvailla väriä, jonka vain itse voi havaita?g

• Anonyymi

Kollimaattori.
        "Miten kuvailla väriä, jonka vain itse voi havaita?g"

Kuten aikaisemmassa värejä koskevassa keskustelussa tuli
        ilmi, ei väriaistimusta voi kuvailla sanallisena tyhjentävästi,
        väriaistimukset määritellään esim lapsille ostensiivisena, eli
        näytetään väriä ja sanotaan sen yleinen nimi.

Jos on vain yksi ihminen joka kokee tietyn värin, niin hän ei
        voi riittävästi kuvailla sitä toisille.
        Koska tälle värille ei ole väritestiä, silmälääkärikään ei voi
        testata sitä.

Tietysti tämä henkilö voi tehdä samanvärisen väritestikortin,
        jolloin muita ihmisiä voitaisiin testata.

R.

• Anonyymi

Voit olla varma, että ihmiset näkevät esimerkiksi punaisen erilaisena, kukin yksilöinä. Vaikea sitä on kuitenkin toisille selittää sanallisena. Punainen mikä punainen. Ihminen näkee kuitenkin vain pienen osan sähkömagneettisesta spektristä.

• Anonyymi

Samoin olen itsekin päätellyt. Ihminen näkee värit sillai kun oppinut ne tuntemaan. Ei mitenkään pystytä toteamaan että kahdella ihmisellä tietty väri näyttää samalta molemmille.
        Sitten on vielä värisokeat erikseen.
        Mahtaako värien näkeminen heiketä iän myötä samalla tavalla kuin esim kuulokyvyn heikentyminen korkeampien äänien kohdalla
        Onkohan äänenkin kuulemisella sama logiikka.

• Anonyymi

Vaikeaa sanoa kun universaalia värien teoriaa ei ole onnistuttu kehittämään. Tieteen ja kuvataiteen värimaailmat ovat erilaiset.

• Anonyymi

Riippuu siitä mitä värillä tarkoittaa. Ihmisen silmällään havaitsemat värit ovat eri asia kuin valon aallonpituuden määräämä valon väri. Esimerkiksi ruskeaa väriä ei mitenkään saa aikaan muuttamalla valon aallonpituutta vaan se on ihmisen kokemus kahdella eri aallonpituudella samaan aikaan silmään tulevien fotoneiden tuottamasta aistimuksesta.

Sateenkaaressa tai prismalla spektriksi hajoitetussa auringonvalossa näkyvät kaikki valon aallonpituuden määräämät (pää)värit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Primary_color

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      179
      1762
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      923
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      110
      783
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      209
      674
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      133
      638
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      52
      601
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      20
      590
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      51
      572
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      556
    Aihe