Kun suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, kyseistä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
https://youtu.be/mbDJGK3QOOE
Hyvä video. Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää pysähtyä, vaikka sillä hetkellä ei olisi ainuttakaan jalankulkijaa koko pitäjässä.
Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää pysähtyä
37
1177
Vastaukset
- Anonyymi
Juuh tää on hyvä kiusa. Kunnolla liinat kiinni, stoppi ja launch control lähtö kumit vinkaisten. Mutta täytin lain pykälän!
- Anonyymi
Ei todennäköisesti täyttynyt. Liikenteessä on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Jos hidastaa "liinat kiinni" tyylillä, niin silloin ei lain velvoite täyty.
- Anonyymi
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
- Anonyymi
Koskee muuten myös polkupyöriä. Ajoneuvo se on pyöräkin.
- Anonyymi
Kyllä, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla. 27 § koskee tilanteita, jossa ajetaan ajoradalla ja lähestytään suojatietä. Se ei koske tilanteita, jossa pyöräilijä saapuu sivusta pyörätietä pitkin suojatielle/pyörätien jatkeelle, tarkoituksena ylittää ajorata.
- Anonyymi
Videolla on VAKAVA VIRHE.
Liikennesääntö suojatiellä on seuraava: "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa." (TLL 27,2 §)
Näkyvyyden ei siis tarvitse olla peittynyt, vaan aina ajoneuvon pysähtyessä suojatien eteen sitä ei saa ohittaa pysähtymättä. Poikkeus on ainoastaan suojakoroke tai vapaa kaista siinä ajoneuvojen välissä. Vaikka pyöräilijä pysähtyisi suojatien eteen, niin sitä ei saa autollakaan ohittaa pysähtymättä!
Sen sijaan näkyvyyden ollessa rajoittunut suojatielle muussa tilanteessa, on HIDASTETTAVA ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
"Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä." (TLL 27,3 §)- Anonyymi
Joo, paremmin nämä säännöt löytyy suoraan laista kuin jostain YouTube videoista.
- Anonyymi
Miten niin vakava virhe? Pakettiauto pysähtyi lopulta suojatien eteen, joten sitä ei saanut ohittaa itse pysähtymättä. Pakettiauto ei siis liikkunut siinä lopussa, joten se oli pysähtynyt. Ei siis ole mitään virhettä, eikä varsinkaan vakavaa virhettä videon opetuksen suhteen.
Laitetaan tähän vielä koko 27 pykälä, niin jokainen pystyy asian itse todentamaan, että mitä siinä lukee.
"27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä." - Anonyymi
^ Tilanteeseen liittyi nuo molemmat asiat. Näkyvyys suojatielle oli rajoittunut pakettiauton vuoksi ja lopulta pakettiauto myös pysähtyi suojatien eteen.
- Anonyymi
"Kun suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, kyseistä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.", lukee videon tekstissä ja myös aloituksessa. Tuossa tavallaan sekoitetaan kaksi eri asiaa. Suojatien eteen pysähtyminen ja näkyvyyden rajoittuminen ovat laissa eri asioita. Laissa nuo erotellaan näin:
"Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
"Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."
Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää aina pysähtyä, peittää tämä ajoneuvo näkyvyyden tai ei, ellei sitten väliin jää koroketta tai vapaata ajokaistaa. Jos taas näkyvyys on peittynyt suojatielle ihan mikä tahansa syyn vuoksi, niin sitten pitää vähintään hidastaa ja tarvittaessa pysähtyä. Toki sekä pysähtyminen ja näkyvyyden peittyminen voivat molemmat tulla kysymykseen samalla kertaa, kuten aloituksen videossa nimenomaan tapahtuu.- Anonyymi
Ja nykyisin pitää pysähtyä suojatien eteen myös siinä tilanteessa että vastaantulevalla kaistalla seisoo auto, suojantien edessä.
Tuota ei välttämättä moni tiedä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nykyisin pitää pysähtyä suojatien eteen myös siinä tilanteessa että vastaantulevalla kaistalla seisoo auto, suojantien edessä.
Tuota ei välttämättä moni tiedä.Vähintään hidastaa sanotaan. Jos näkyvyys on yhtään minkä tahansa syyn vuoksi peittynyt, niin pitää vähintään hidastaa ja tarvittaessa pysähtyä. Kyseessä voi olla pysäköity auto, mainosaita, vastaantulevan kaistan liikenne, tietyömaa jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nykyisin pitää pysähtyä suojatien eteen myös siinä tilanteessa että vastaantulevalla kaistalla seisoo auto, suojantien edessä.
Tuota ei välttämättä moni tiedä.Vastaantulevan kaistan ajoneuvo ei vaikuta mitenkään, ellei se peitä näkyvyyttä suojatielle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaantulevan kaistan ajoneuvo ei vaikuta mitenkään, ellei se peitä näkyvyyttä suojatielle.
Vaikuttaa se sen verran, että joudut tieliikennelain mukaan pysähtymään siihen suojatien eteen.
https://yle.fi/a/3-11317333 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa se sen verran, että joudut tieliikennelain mukaan pysähtymään siihen suojatien eteen.
https://yle.fi/a/3-11317333Ei vaikuta mitenkään , eikä antamassasi linkissä sanota mainitusta asiasta yhtään mitään.
Eli "Vastaantulevan kaistan ajoneuvo ei vaikuta mitenkään, ellei se peitä näkyvyyttä suojatielle." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaantulevan kaistan ajoneuvo ei vaikuta mitenkään, ellei se peitä näkyvyyttä suojatielle.
Miten se vastaantuleva voisi peittää toisesta suunnasta tulevan näkyvyyden?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa se sen verran, että joudut tieliikennelain mukaan pysähtymään siihen suojatien eteen.
https://yle.fi/a/3-11317333Näkyvyyden peittämisestä on kyse. Ylen jutussa on kuitenkin virhe. Toisen piirretyn kuvan kuvatekstissä lukee näin:
"Vasemalla oleva sininen auto on ylittänyt suojatien ja joutunut liikenneruuhkan takia pysähtymään. Oikealla olevan keltaisen auton on pysähdyttävä ennen suojatietä ja kuljettavan tulee varmistua, että suojatien ylitys on turvallista tehdä."
Se on nimenomaan tilanteet, kun vastaantulevan kaistan ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, josta on kyse. Mitään absoluuttista pysähtymispakkoa ei kuitenkaan ole. Lakipykälässä lukee selkeästi, että: "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."
Pysähdyttävä on tarvittaessa, eli jos tilanne pysähtymistä vaatii. - Anonyymi
^ Lisäys: Hidastamisvelvoite on kuitenkin aina, jos jokin peittää näkyvyyden, eli jos suojatie syystä tai toisesta ei ole kokonaan näkyvissä. Vähintään on siis aina hidastettava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se vastaantuleva voisi peittää toisesta suunnasta tulevan näkyvyyden?
Vastaantulevan kaistan liikenne on pysähtynyt heidän ajosuunnasta katsottuna heti suojatien jälkeen (tai jopa osittain suojatien päälle). Silloin et näe koko suojatietä, koska vastaantulevan kaistan ajoneuvo estää näkemästä koko suojatietä.
Tämä auto ei kuitenkaan ole suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo siinä mielessä, mitä laki sillä tarkoittaa, vaan se on vastaantulevan kaistan suojatien jälkeen pysähtynyt ajoneuvo, joka peittää näkyvyyden suojatielle.
- Anonyymi
Avauksessa on virhe. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä, vaikka se ei estäisi näkyvyyttä.
- Anonyymi
Jep. Asia käsiteltiin jo 2023-10-03 13:59:45
- Anonyymi
Juuri näin. Jos esim. polkupyörä tai mopo on pysähtynyt suojatien eteen, ei sitä saa ohittaa itse pysähtymättä, vaikka nuo ajoneuvot eivät estä näkyvyyttä paljon mitenkään.
- Anonyymi
Joskus näkee yli-innokkaita jalankulkijalle tilaa antajia: eli on nelikaistainen tie, jossa suojatie koroke keskellä, jalankulkija on aloittamassa vasemmalta eli vastaantulijoiden puolelta tien ylittämisen niin vasenta kaistaa ajava lyö jarrut tiskiin ja itse vieressä ajaen, pitääkö minunkin pysähtyä, vaikka jalankulkija on vielä 15 metrin etäisyydellä. Autokoulussa opetettiin, että jos on suojakoroke välissä, niin ei tarvitse pysähtyä.
- Anonyymi
Laissa lukee näin: "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Jos auto on viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen, on sinun pysähdyttävä hänen rinnalle, ellei sinun ja pysähtyneen auton väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa. Tuohon ei vaikuta jalankulkijan sijainti mitenkään. Vaikka jalankulkijaa ei olisi edes ollenkaan tilanteessa, niin suojatien eteen pysähtyneen viereen pitää joka tapauksessa itse aina pysähtyä, ellei tosiaan välissä ole koroketta tai vapaata ajokaistaa. - Anonyymi
Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää pysähtyä, paitsi noissa edellisen kommentissa mainituissa tapauksissa. Jalankulkijaa ei tarvitse näkyä missään ja silti pitää pysähtyä rinnalle.
- Anonyymi
Laki ei suoranaisesti määritä sitä, mikä on suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo. Itse tulkiten sen niin, että se on samaan suuntaan kulkeva liikenne, joka voi olla suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo. Vastaantulevan kaistan liikenne voi kuitenkin peittää näkyvyyden suojatielle ja silloin pitää vähintään hiljentää ja tarvittaessa pysähtyä. Työmaa tai mikä muu tahansa voi myös peittää näkyvyyden suojatielle.
- Anonyymi
Tulkinta suunnasta on oikea. Samaan suuntaan kulkeva ohitetaan ja vastaan tuleva sivutetaan. Sivuuttaminen mainitaan tieliikennelaissa. Se mainitaan esim. paikalla olevien kohteiden, kuten ajosuunnat erottava koroke, sekä ajoneuvojen osalta. 27 § liittyy ohitukseen (ohittaja/ohitettava), eli samaan suuntaan kulkevasta ajoneuvosta on siinä kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulkinta suunnasta on oikea. Samaan suuntaan kulkeva ohitetaan ja vastaan tuleva sivutetaan. Sivuuttaminen mainitaan tieliikennelaissa. Se mainitaan esim. paikalla olevien kohteiden, kuten ajosuunnat erottava koroke, sekä ajoneuvojen osalta. 27 § liittyy ohitukseen (ohittaja/ohitettava), eli samaan suuntaan kulkevasta ajoneuvosta on siinä kyse.
Noin on. Asia selviää tieliikennelain 30 § (Kohtaaminen) sekä 31 § (Ohittaminen) lukemalla.
- Anonyymi
Ei oo aina helppoa havaita suojateitä. Merkki voi olla jossain pusikon takana osittain, hyvin kulunut ettei merkin heijastusta huomaa ja/tai suojatien maalaus kulunut tai ei edes näy talvella. Varsinkin pimeällä ja hämärässä. Kannattaa voimakasta syyllistämistä varoa
- Anonyymi
Syyllistämistä tai ei, niin tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus (4 §) on aina voimassa. Pitää varoa jopa muiden mokaamisia.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syyllistämistä tai ei, niin tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus (4 §) on aina voimassa. Pitää varoa jopa muiden mokaamisia.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."Ja edelleen, tienkäyttäjiä ovat myös jalankulkijat sekä pyöräilijät.
Tuota faktaa ei pidä unohtaa.
Eli ennakointivelvollisuus ja velvollisuus varovaisuuteen on ihan kaikilla, ei vain moottoriajoneuvonkuljettajilla.
Uskallan väittää että suojatieonnettomuudet poistuisivat lähes kokonaan jos pyöräilijät ja jalankulkijat noudattaisivat tuota varovaisuutta.
Aikamoista ruletin peluuta nykyään.
Luotetaan että vain ja ainoastaan toinen osapuoli huolehtii varovaisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen, tienkäyttäjiä ovat myös jalankulkijat sekä pyöräilijät.
Tuota faktaa ei pidä unohtaa.
Eli ennakointivelvollisuus ja velvollisuus varovaisuuteen on ihan kaikilla, ei vain moottoriajoneuvonkuljettajilla.
Uskallan väittää että suojatieonnettomuudet poistuisivat lähes kokonaan jos pyöräilijät ja jalankulkijat noudattaisivat tuota varovaisuutta.
Aikamoista ruletin peluuta nykyään.
Luotetaan että vain ja ainoastaan toinen osapuoli huolehtii varovaisuudesta.Ongelma liikenneturvallisuudessa on siinä, kuten monessa muussakin asiassa, että saamme koko ajan uusia sukupolvia mukaan, jotka eivät vielä ole oppineet, mahdollisesti kantapään kautta, miten liikenteessä tulee varoa ja ennakoida asioita.
Toki, saamme koko ajan myös uusia sukupolvia jotka eivät ikääntymisen puolesta ole ehkä aivan vahvimmillaan liikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen, tienkäyttäjiä ovat myös jalankulkijat sekä pyöräilijät.
Tuota faktaa ei pidä unohtaa.
Eli ennakointivelvollisuus ja velvollisuus varovaisuuteen on ihan kaikilla, ei vain moottoriajoneuvonkuljettajilla.
Uskallan väittää että suojatieonnettomuudet poistuisivat lähes kokonaan jos pyöräilijät ja jalankulkijat noudattaisivat tuota varovaisuutta.
Aikamoista ruletin peluuta nykyään.
Luotetaan että vain ja ainoastaan toinen osapuoli huolehtii varovaisuudesta.Autoilijoilla on suuri vastuu tilanteissa, jossa toinen osapuoli on "suojaamaton" ihminen.
Oikeutta liikkua vapaasti on tieliikennelain kautta rajattu. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi turvallisuutta edistävällä tavalla.
Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. - Anonyymi
Yksi haaste on myös se, että suojatie on olemassa myös pelkästään sen tiemaalauksen perusteella. Liikennemerkkiä ei edes tarvita. Syy tähän on tieliikennelaissa suojatien määrityksessä oleva TAI sana. Jompikumpi riittää, eli pelkkä suojatien tiemaalaus tai pelkkä liikennemerkki, että kohtaan muodostuu suojatie. Onneksi useimmiten on molemmat.
- Anonyymi
Kakarat hyppii eteen ihan miten sattuu, usein ei voi edes arvata kun loukkaavat ja vaihtavat suuntaa pää hupussa ilman järkeä.
- Anonyymi
Liikennesäännöt (tieliikennelaki) velvoittaa aina varomaan mm. lapsia, oli tilanne ja väistämisvelvollisuus kummalla tahansa. Tämän pystyy toteamaan tieliikennelain 29 § lukemalla.
Lisäksi kaikkia muita tienkäyttäjiä pitää tarkkailla ja heidän tekoja ennakoida. Ennakointivelvollisuus liittyy muiden toiminnan havainnointiin, eli muiden tekojen arviointiin. Havainnot tulee sitten sovittaa omaan ajamiseen. Tämän pystyy toteamaan tieliikennelain 4 § lukemalla.
- Anonyymi
Poliisin nokkela toiminta pelasti lapset täpärästi Helsingissä
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/0d03e6d9-93f9-4933-a04f-cfdcc2f8efd2
Sivulla on esimerkkivideo väärin toimineesta autoilijasta. Poliisiauto pysähtyi suojatien eteen antaakseen suojatien yli pyrkiville esteetön kulku ja lapset lähtivät ylittämään katua. Poliisi havaitsi, että takaa tulee auto hidastamatta ja painoi äänimerkkiä. Kyseisen auton kuljettajan kortti lähti hyllylle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607204- 1243911
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.263190- 212738
- 272403
- 232152
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3691953- 251930
- 471870
- 321858