Aikani kuluksi lueskelin Kodin Pellervo lehteä

Oli hyvä juttu tehty Sevetin koltista ja mainittu Parpalan Kaarinakin joka oli makkaraa siellä tekemässä.

Tuossa on linkki niin voitte itse käydä lukemassa.
https://kodinpellervo.fi/kodin-pellervossa/2015/12/17/oikeus-maihin-ja-vesiin/

Aika vanha juttu joten tämä kohta on voinut moneen kertaan jo muuttua ” ”Kolttasaamelaiset ovat leikkisiä ja iloisia ihmisiä, vaikka heidän perheillään on takanaan traagisia kohtaloita. Heidän on pitänyt jättää omat synnyinseutunsa ja lähteä uuteen paikkaan. Osa ihmisistä, kuten isotätini, jäi sodan jälkeen Venäjän puolelle”, Sanila-Aikio kertoo.

”Itse olen juurtunut Sevettijärvelle. Se on minun sielunmaisemaani: ääretöntä kivikkoa, jossa kasvaa jäkälää, pieniä käkkäräisiä koivuja ja paksuja aihkimäntyjä. Näätämöjoki erityisesti liikauttaa sydäntäni. Sellaisia maisemia ei ole muualla.””

En oikein ymmärrä miten koltat on voineet menettää synnyinseudut ja syyllinen on Suomen valtio vaikka tuossa mainitaan, että isän vanhemmat jäi omasta tahdostaan Venäjälle!?

12

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mainitsemin arvoinen Parpala ura sevetissä.

      • Olis kai tuo menestynyt jos olis halunnut.
        Poron verimakkaraa olisivat voineet markkinoida vaikka etelään, koska hänellähän on tyttö joka myy ihan mitä vaan.
        Kyllä koltansaamelaiset osaa yhteistyötä ja varsinkin jos kyse olis kaupan teosta jolla työllistävät itsensä.

        Vätsärin paliskunnalla on kunnon teurastamo ja sieltä löytyy kaikki varmaan mitä lihanjalostukseen tarvitaan.


    • Anonyymi

      Ei siellä mitään romanttista ole vaikka sitä luodaan tavallista köyhien selviämistarinoita syömällä siikaa ja selvitä hengissä.

      • Samanlaista elämää ympäri Suomen, mutta meitä suomalaisia yritetään jyrätä kokoajan ja meidän pitää hyväksyä kaikki. Tuossa yhteydessä puhutaan vielä suvaitsevaisuudesta ja alkuperäiset suomalaiset ollaan vieras kansa joka on asuttanut Suomeen.

        Alkuperäiskansaa ei voida olla vaikka Suomen valtio omistaa suomalaisten metsät samalla tavalla niin, kuin saamelaisten ja muiden vähemmistöjen jotka on alkuperäiskansaa.

        Romanttista on elää sekä syntyä Suomeen ja suvut on tehneet turhaa työtä, kun lukasee Kodin Pellervoa vuodelta 2015 ja hallituksen pitäs tuon haastattelun perusteella antaa koko Suomi Venäjälle niin asiat korjaantuis…


      • Anonyymi
        Holomanämmä kirjoitti:

        Samanlaista elämää ympäri Suomen, mutta meitä suomalaisia yritetään jyrätä kokoajan ja meidän pitää hyväksyä kaikki. Tuossa yhteydessä puhutaan vielä suvaitsevaisuudesta ja alkuperäiset suomalaiset ollaan vieras kansa joka on asuttanut Suomeen.

        Alkuperäiskansaa ei voida olla vaikka Suomen valtio omistaa suomalaisten metsät samalla tavalla niin, kuin saamelaisten ja muiden vähemmistöjen jotka on alkuperäiskansaa.

        Romanttista on elää sekä syntyä Suomeen ja suvut on tehneet turhaa työtä, kun lukasee Kodin Pellervoa vuodelta 2015 ja hallituksen pitäs tuon haastattelun perusteella antaa koko Suomi Venäjälle niin asiat korjaantuis…

        Ajatteletko että koltat sais silittää Sevetin metsät ja ostaa bemareita näin ovat porotilalliset siellä tehneet. Ei siellä kukaan muu voi harjoittaa metsätaloutta,tarkista tietosi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajatteletko että koltat sais silittää Sevetin metsät ja ostaa bemareita näin ovat porotilalliset siellä tehneet. Ei siellä kukaan muu voi harjoittaa metsätaloutta,tarkista tietosi

        Kyseessä on koltta-alue jonka Suomen valtio on aikoinaan antanut kolttasaamelaisille niin saavat jatkaa perinteistä koltansaamelaisten elämää.
        Tuon Kodin Pellervon jutun mukaan he olis saaneet jäädä asumaan koteihinsa.
        Eli eikö tuossa tule kyseeseen Suomen valtioon kohdistuva petos, koska ei heiltä ole tuon mukaan riistetty mitään vaan he on itse jättäneet kaiken.

        Ei Suomen valtion ole tarvinnut evakoida, kuin suomalaiset ja he asui kaikki Salmijärven ympäristössä lähellä Norjan rajaa. He oli menossa Norjaan, mutta siihen aikaan Suomi kuului Venäjään joten Norjaan ei päässyt joten he jäi rajan lähelle odottelemaan milloin pääsevät.


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Kyseessä on koltta-alue jonka Suomen valtio on aikoinaan antanut kolttasaamelaisille niin saavat jatkaa perinteistä koltansaamelaisten elämää.
        Tuon Kodin Pellervon jutun mukaan he olis saaneet jäädä asumaan koteihinsa.
        Eli eikö tuossa tule kyseeseen Suomen valtioon kohdistuva petos, koska ei heiltä ole tuon mukaan riistetty mitään vaan he on itse jättäneet kaiken.

        Ei Suomen valtion ole tarvinnut evakoida, kuin suomalaiset ja he asui kaikki Salmijärven ympäristössä lähellä Norjan rajaa. He oli menossa Norjaan, mutta siihen aikaan Suomi kuului Venäjään joten Norjaan ei päässyt joten he jäi rajan lähelle odottelemaan milloin pääsevät.

        Olen 2 eri Petsamosta asuneesta suvusta. Isäni suku on Kiestingin karjalaisia ja heitä on Suomessa vaikka kuinka paljon elossa joten he kyllä pärjää.
        Äidin suku asui Salmijärvellä sekä Vaarlamansaarella.
        Mummolla oli vain 1 veli joka oli hänen täysi sisar, mutta sisko- ja velipuolia heillä oli enemmän. He pärjää myös, mutta mummoni jälkeläisiä ei ole Inarin kunnassa muita, kuin 4 ja me ollaan 3 sukupolvessa.
        Olen luonnollisesti keskittynyt Salmijärvellä eläneeseen sukuun joka nykyisestä Suomesta Petsamoon mennyt uudisraivaajina.


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Olen 2 eri Petsamosta asuneesta suvusta. Isäni suku on Kiestingin karjalaisia ja heitä on Suomessa vaikka kuinka paljon elossa joten he kyllä pärjää.
        Äidin suku asui Salmijärvellä sekä Vaarlamansaarella.
        Mummolla oli vain 1 veli joka oli hänen täysi sisar, mutta sisko- ja velipuolia heillä oli enemmän. He pärjää myös, mutta mummoni jälkeläisiä ei ole Inarin kunnassa muita, kuin 4 ja me ollaan 3 sukupolvessa.
        Olen luonnollisesti keskittynyt Salmijärvellä eläneeseen sukuun joka nykyisestä Suomesta Petsamoon mennyt uudisraivaajina.

        Jostain luin, että alkuperäiskansat ei omista maata vaan asuu valtion omistamalla maalla, mutta täällä melkeen kaikki jotka on kuuluu alkuperäisväestöön omistaa maata.

        Petsamossa kaikki asui valtion mailla ja he rakensivat kodit valtion metsistä löytyvistä puista ja maksoivat ns piippu maksua eli 1 savupiippu maksoi 5 silloista Norjan kruunua ja tuo maksettiin kerran vuodessa.

        Eli tuolla logikaalla minä olen alkuperäiskansoja, mutta olen suomalainen. Ja tuo johtuu siitä, että olen syntynyt Suomessa ja petsamolaiset ei ole virallisesti kansanryhmä.


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Jostain luin, että alkuperäiskansat ei omista maata vaan asuu valtion omistamalla maalla, mutta täällä melkeen kaikki jotka on kuuluu alkuperäisväestöön omistaa maata.

        Petsamossa kaikki asui valtion mailla ja he rakensivat kodit valtion metsistä löytyvistä puista ja maksoivat ns piippu maksua eli 1 savupiippu maksoi 5 silloista Norjan kruunua ja tuo maksettiin kerran vuodessa.

        Eli tuolla logikaalla minä olen alkuperäiskansoja, mutta olen suomalainen. Ja tuo johtuu siitä, että olen syntynyt Suomessa ja petsamolaiset ei ole virallisesti kansanryhmä.

        Minussa tutkimusten mukaan mitä olen katsonut on Kittilän metsäsaamelaista, mutta tuo on poistunut ja äidin äiti oli jo lappalainen eli suomalaisen ja saamelaisen jälkeläinen.
        Olen suomalainen jonka esi-isät on olleet ihan Viipurista Liinahamariin, mutta Petsamossa he on kaikki asuneet sekä osa myös syntyneet.

        Eli olen alkuperäiskansoja vaikka olenkin SUOMALAINEN ja koska minua on vain YKSI niin kaikki suomalaiset on alkuperäiskansaa Suomessa joilla samalla tavalla suomalaiset suvut niin, kuin minulla.

        Ratkes tämäkin asia, kun aikani mietin Kodin Pellervon juttua.


    • Anonyymi

      Kullervon Kudin lienee mehtämanien julkaisuja.

      • Kyllä pitäis saada dna-testit viralliseksi,niin saatas 100% varmuus siitä keitä lasten vanhemmat on.
        Sitä kautta voidaan tutkia missä vanhemmat sekä heidän vanhemmat on syntyneet niin saatais paremmin selvyyttä kuka on ALKUPERÄISKANSAA, koska faktaa on se ettei meistä kukaan omista mitään kun syntyy vaikka vanhemmat omistais mitä.

        Eli ALKUPERÄISKANSAA ollaan kaikki ja valtio omistaa edelleen kaiken ja valtion maita ihmiset on ostaneet/saaneet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe