Hiilikuitutolppa ja "asennustahna".

Tuli tuossa hankittua huipputason (Crankbrothers Cobalt 11) hiilikuituinen satulatolppa (edullisesti sai, kun vanhaa mallistoa) joka 30,9mm / 400mm maastopyörätolpaksi varmasti sieltä kevyimmästä päästä (oma mittaus 175gr. tehtaan virallinen paino taitaa olla 182gr.).
On itselläni ensimmäinen hiilikuitutolppa ja tuli mieleen että koska näitä hiilikuituisia tolppia ei kuuluisi kiristää kovinkaan kireälle ja niissä suositellaan käytettäväksi tämän takia kitkaa lisäävää asennustahnaa (Esim. MucOff Carbon Gripper yms.) niin onko kokemusta asiasta kuinka tarpeeliinen tuo asennustahna on?
Kävin pika-otannalla oman alueen tarvikekaupat läpi ja valitettavasti oli varastot lopussa kyseisen tuotteen osalta (ja kaikilla ei tuottetta edes myynnissä) joten tilaus hommiksi taitaisi mennä.
Mietin kannattaako lähteä tolppaa edes kokoelemaan ilman tahnaa?

20

916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tolppa voi juuttua.
      Velo oxygenistä saa Motorexin ainetta 5g pusseissa jos tarvitsee vähän eikä halua isoa 100g purkkia ostaa.

    • Anonyymi

      Hiilikuitu ei jumaha

      • Niin, näin olen itsekkin käsittänyt että hiilikuituosien ollessa kyseessä niin tuota asennustahnaa (joka siis nimenomaan hiilikuituosille tarkoitettu) käytettään siksi että se luo lisäkitkaa kappaleiden välille ja näin ollen tuota satulaputkea ei tarvitsisi kiristää niin tiukkaan ja silti pysyy paikoillaan siinä korkeudessa mihin asennettu eikä ala vajoamaan.
        Siis tämä se "teoria" tuossa takana, mutta itsellä ei asiasta käytännön kokemusta kun ensimmäinen hiilikuituinen satulatoppani kyseessä.


      • Anonyymi

        Mutta katkeaa herkästi. Liian hauras kovaan käyttöön


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta katkeaa herkästi. Liian hauras kovaan käyttöön

        Onko sinulta montakin katkennut ajossa?


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, näin olen itsekkin käsittänyt että hiilikuituosien ollessa kyseessä niin tuota asennustahnaa (joka siis nimenomaan hiilikuituosille tarkoitettu) käytettään siksi että se luo lisäkitkaa kappaleiden välille ja näin ollen tuota satulaputkea ei tarvitsisi kiristää niin tiukkaan ja silti pysyy paikoillaan siinä korkeudessa mihin asennettu eikä ala vajoamaan.
        Siis tämä se "teoria" tuossa takana, mutta itsellä ei asiasta käytännön kokemusta kun ensimmäinen hiilikuituinen satulatoppani kyseessä.

        DHL onnistui hieman hukkaamaan saksan (Bike24) osapaketin missä tuo MucOff:n Carbon Cripper tuubi mukana, mutta tänäin vihdoin tuli perille ja pääsin tolpan asennukseen.
        Kyllä "tahnasta" selkeää hyötyä oli. Satulatolpan koesovituksessa ennen aineen levittämistä, tolppa liikkui (siis kiristinpanta löystytettynä) hyvin herkästi putken sisällä, painuen melkein omalla vähäisellä painollaan. Mutta tuon asennustahnan levättämisen jälkeen tolpan oikeaan korkeutaan asettemiseenkin joutui jo käyttämään jonkinn verran voimaa ja kovin kaan paljoa ei tarvinnut pantaa kiristää kun runko ja tolppa "yhtä puuta", ihan hyvänoloinen aine kyseiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      S kyselee itsestäänselvyyksiä joihin tietää itsekin vastauksen

      • Ja vastaus kysymykseen on?
        Kuten sanoin, olisin tolpan mielellään asentanut tänäin mutta en löytänyt asennustahnaa, niin mietin onko tarpeellinen vaiko ei, kun en ole kuitutolppaa aikaisemmin asentanut.
        Tiedän kyllä että sen (asennustahnan) käyttöä hiilikuituosien kanssa suositellaan.
        Mikä tekee kysymyksestäni "huonon"?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja vastaus kysymykseen on?
        Kuten sanoin, olisin tolpan mielellään asentanut tänäin mutta en löytänyt asennustahnaa, niin mietin onko tarpeellinen vaiko ei, kun en ole kuitutolppaa aikaisemmin asentanut.
        Tiedän kyllä että sen (asennustahnan) käyttöä hiilikuituosien kanssa suositellaan.
        Mikä tekee kysymyksestäni "huonon"?

        Hillotolppa, se on periaatteessa ”huono juttu” mutta tässä tapauksessa toimiva ratkaisu.


    • Anonyymi

      Pihkaa siihen putkeen perkele,ei tää voi näin vaikeeta olla

    • Anonyymi

      Pyörä on yksinkertainen kampe eikä mitään haitekkiä. Satulatolppa paikallen, tiukkaa ruuvista niin kireälle että pysyy.

    • Anonyymi

      Paitsi jos on 150 kg norsu ajamassa siinä ei auta muu kuin porata läpi reikä tolpan ja pyörän runkoon ja 12 mm pultti lukkomutterilla.

    • Anonyymi

      Voihan sitä kokeilla ilman tahnaakin. Kiristät vain oikeaan momenttiin. Sittenhän sen näkee lähteekö tolppa valumaan alas. Koska sitä kuitenkin suositellaan käytettävän niin laita tilaukseen.

    • Anonyymi

      Kaikenmoisia tahnapäitä sitä onkaa

    • Anonyymi

      Tuskin hiilikuitutolppia kilpapyöräilijät käyttäisivät jos muka katkeaa helposti, kateellisen panettelua,oletan.

      • Anonyymi

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.

        Polkupyöräilytallit ja sutena kilpaa ajavat käyttävät parhaita mahdollisia materiaaleja. Harvoin mitään hiilikuituosia on ”räsähtänyt” poikki kilpailutilanteissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.

        Se on hauska huomata kuinka yksi materiaali aiheuttaa näinkin paljon erilaisia reaktioita.

        Itse hiilikuidun perusmateri (hiilikuitukudos + muut ainesosat) ei ole mitään erikoisen kallista materiaalia, mutta niiden työstäminen valmiiksi hyvälaatuiseksi tuotteetsi onkin sitten suhteellisen aikaavievää sekä ammattitaitoa vaativaa työtä (sekä vaatii hyvän konekannan) ja tässä moni valmistja hieman "oikaisee" ja lopputulos ei sitten välttämättä ole ollenkaan sitä mitä sen pitäisi olla, eli että eri hiilikuitukudos kerrokset ovat tiiviisti tarttuneet toisiinsa muodostaen yhden kestävän ja suunnittelun mukaan toimivan kappaleen.
        Yksi ongelma on että hiilikuituosasta on ilman teknisiä apuvälineitä (läpivalaisu yms.) suhteellisen mahdoton silmämääräisesti sanoa onko kappale sellainen kuin sen pitäis olla.


    • Anonyymi

      Tein hiilikuitu ongesta pyörän sarvet ja on kestänyt monta vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sinussa on

      Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      52
      3281
    2. Joka päivä olen lukenut

      Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2500
    3. Rakkauteni

      Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2418
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

      Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2361
    5. Sanna Marin ja lähestymiskielto

      No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      2209
    6. J-mies mustassa

      Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      29
      2200
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      40
      2050
    8. Ootko muuten täällä edellee?

      A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1971
    9. Mistä olet eniten

      Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1822
    10. Pussataanko rakas keväällä

      Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36
      1785
    Aihe