Kaikista uusimmat käänökset ovat tietenkin kaikista parhaita, koska koko ajan Raamatun tutkimus ja argeologiset löydöt ja kirjakääröt paljastavat, mitä vikaa aikaisemmissa käännöksissä on ollut ja nyt ne virheet korjataan uusimmissa painoksissa.
Siksi esim.-92 käännöstä vihataan, koska siellä on alaviitteissä vinkkejä niihin virheisiin ja lisäyksiin, mitä on sisältynyt ja tehty aikaisempiin käännöksiin.
Esim. -92 painoksessa kerrotaan, että Markuksen evankeliumin loppuosa ei ole Jeesuksen eikä Markuksen puhetta ollenkaan, vaan täysin tuntemattoman henkilön satojen vuosien perästä kirjoittama lisäysteksti,
Eksyttäväisten lahkojen lempikohtia ja jakeita kun on juuri ne epämääräiset kohdat Raamatussa. Niitä ne käyttää hyväkseen.
Jeesus ilmestyy lähimmilleen
Mark.16: 9 "Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä."
[Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]
Miksi v. -92 käännöstä vihataan?
34
525
Vastaukset
- Anonyymi
Toinen sananlainen kohta on Apt.8:37 . Josta v- 92 painos paljastaa totuuden.
Mitään erillistä hoviherran uskontunnusta kasteen ehtona ei ole vanhimmissa käsikirjoituksissa. Sekin on jälkikäteen tehty törkeä lisäys moniin Raamattuihin.
Apt.8
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17979039W
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
On vaarallista toistella valheellisten käännösten lisäyksiä, joista -92 Raamattu meitä ihan oikein varoittaa tekemästä.
Sananl. 30:6
Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.- Anonyymi
"Kaikista uusimmat käänökset ovat tietenkin kaikista parhaita, koska koko ajan Raamatun tutkimus ja argeologiset löydöt ja kirjakääröt paljastavat, mitä vikaa aikaisemmissa käännöksissä on ollut ja nyt ne virheet korjataan uusimmissa painoksissa."
Osa vuoden 92 käännöksistä on helpommin ymmärrettäviä ja osin myös tarkempia kuin v 38 käännös.
Mutta v 92 käännöksessä useissa kohdin myös itse uskon perusasiat saattavat hämärtyä ja opastaa lukijaa jopa harhaan.
Luenkin siis useita eri käännöksiä.
- Anonyymi
Sehän olisi aivan järkeenkäyvä selitys, että ilmestyisi ensimmäiseksi tyttöystävälleen.😁
- Anonyymi
Nii'in, mun käsittääkseni sillä jeesuksellanne oli vain niitä "poikaystäviä."
- Anonyymi
Vuoden 1992 KR ei pidä lukeakaan, muuta kuin aina polvillaan. Tämä on silloisen paavin 1991 minulle antama ohje hengessään. Tai ainakin se pitää lukea yhden kerran lävitse polvillaan.
Itse en ole niin tehnyt mutta yrittänyt muutaman kerran. Ja kun olen totellut paavin hengessä antamaa kehotusta onkin pyhä Henki avannut tuota käännöstä aina melkoisesti. Mutta en silti ole päässyt koskaan muutamaa sivua pidemmälle sillä polveni ovat heikot.
Siunattuja lukuhetkiä ja Pyhän Hengen valoa ja ymmärrystä teille aina kun Jumala sen suo.- Anonyymi
Svenska Bibeln 1917
36 Och medan de färdades vägen fram, kommo de till ett vatten. Då sade hovmannen: »Se, här finnes vatten. Vad hindrar att jag döpes?»
37 [1]
38 Och han lät vagnen stanna; och de stego båda ned i vattnet, Filippus och hovmannen, och han döpte honom.
- Anonyymi
Alkuperäinen on Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
1992 käännös Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. Tässähän on kuin Suomen lama vedetty mukaan.- Anonyymi
"Alkuperäinen on Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
Tuossa on esimerkki siitä, miten v 92 käännös hämärtää selvää Jlan sanaa.
Kun synti käännetäänkin velaksi, niin se johtaa ajattelun sivuraiteelle.
Mutta nykyään onkin muotia häivyttää koko syntikäsite. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Alkuperäinen on Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
Tuossa on esimerkki siitä, miten v 92 käännös hämärtää selvää Jlan sanaa.
Kun synti käännetäänkin velaksi, niin se johtaa ajattelun sivuraiteelle.
Mutta nykyään onkin muotia häivyttää koko syntikäsite.Syntivelasta on kysymys, joka tulee kerran maksuun.
- Anonyymi
Kirkkoraamattu 1642 on oikein, siihen kuuluu jae 37.
37. Philippus sanoi: jos sinä caikest sydämest uscot/ nijn tapahtucon. Hän wastais/ ja sanoi: minä uscon Jesuxen Christuxen Jumalan Pojaxi. - Anonyymi
Jae 37 on sisältynyt myös luotettaviin alkuteksteihin. Mitään ei saa jättää Raamatusta pois.
Ilm. 22:
19. Jos joku ottaa jotakin pois tämän profetian kirjan sanoista, ottaa Jumala häneltä pois sen osan, joka hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.- Anonyymi
KR33/38
Siinä on on oikein jätetty Apt.8:37 pois kokonaan. (hoviherran uskontunnustus)
Veden löytyminen erämaassa oli se juttu, mikä mahdollisti kasteen tekemisen syntinsä tunnustaneelle Etiopialaiselle hoviherralle.
Jumalalle kelpaava uskontunnustus ennen kastetta on syntisyyden tunnustaminen ja siksi kasteen saamien syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Muutoin kaste jää pelkäksi veden kanssa lutraamiseksi. "Hän kastoi heidät Jordanin virrassa kun he tunnustivat syntinsä".
Eihän Johanneskaan muita kastanut kuin niitä, jotka tunnustivat syntisyytensä ja sen vuoksi tulleensa kastettavaksi. Kaikki jotka niin tekivät saivat kasteessa synnit anteeksi jo Johanneksen kasteessa.
Fariseukset olivat aikansa helluntailaisia, he menivät kasteelle omaa uskoaan kruunattavaksi ihmisten edessä.
Johannes ei kastanut heitä ollenkaan, vaan kutsui heitä kyykäärmeitten sikiöiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KR33/38
Siinä on on oikein jätetty Apt.8:37 pois kokonaan. (hoviherran uskontunnustus)
Veden löytyminen erämaassa oli se juttu, mikä mahdollisti kasteen tekemisen syntinsä tunnustaneelle Etiopialaiselle hoviherralle.
Jumalalle kelpaava uskontunnustus ennen kastetta on syntisyyden tunnustaminen ja siksi kasteen saamien syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Muutoin kaste jää pelkäksi veden kanssa lutraamiseksi. "Hän kastoi heidät Jordanin virrassa kun he tunnustivat syntinsä".
Eihän Johanneskaan muita kastanut kuin niitä, jotka tunnustivat syntisyytensä ja sen vuoksi tulleensa kastettavaksi. Kaikki jotka niin tekivät saivat kasteessa synnit anteeksi jo Johanneksen kasteessa.
Fariseukset olivat aikansa helluntailaisia, he menivät kasteelle omaa uskoaan kruunattavaksi ihmisten edessä.
Johannes ei kastanut heitä ollenkaan, vaan kutsui heitä kyykäärmeitten sikiöiksi.KR 33/38
Apt.8
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37 -
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. - Anonyymi
Voi jeesus mitä skeidaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jeesus mitä skeidaa.
Helluntailaiset on maallikoita, joilla on ihan omat Parhamin oppeihin tehdyt raamatunkäännökset, "Raamattu rahvaalle" -versio ja siihen kootut selitykset päälle, novumit. Ja lukee ne lisäksi Mormonin Kirjaa ja Vartiotornia, koska kaikki Jenkkilahkot ovat saman hengen ja ajatushautomon aikaasaamia uusia uskontoja, jotka syntyi 1900-luvun alussa Amerikassa.
- Anonyymi
Alkuperäinen on Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
1992 käännös Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. Tässähän on kuin Suomen lama vedetty mukaan.
Synti on aina luonteeltaan velkaa, joka pitää maksaa pois.
Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.
3. Moos. 26:39
Ja ne teistä, jotka jäävät jäljelle, riutuvat teidän vihollistenne maassa syntivelkansa tähden; ja myös isiensä syntivelan tähden he riutuvat niinkuin nekin.
3. Moos. 26:40
Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan, sen että ovat olleet minulle uskottomat ja käyneet minua vastaa. - Anonyymi
Ilm.3:10Sinä olet tarkoin seurannut sanaani ja kestänyt, ja siksi minä puolestani tarkoin varjelen sinua ja pelastan sinut siitä koetuksen hetkestä, joka kohtaa koko maailman ja panee koetteelle maan asukkaat.
Tosiasiassa sanoja "ja pelastan sinut" ei ole alkutekstissä.
Taitaa olla myönnytys niille jotka uskovat poistempaukseen ennen koetuksia.- Anonyymi
Raamatun alkukielessä parantaa ja pelastaa on sama sana.
Jeesuksella oli valta jo maan päällä eläissään pelastaa ja parantaa keitä hän tapasikin matkoillaan. Ei hän siihen tarvinnut silloin vielä edes kastetta avuksi. (syntinen nainen, sokea mies, halvaantunut mies, lapset, ristinryöväri jne. ketä hän vain tapaisikin matkoillaan)
Luuk. 5:24
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Luuk. 8:46
Mutta Jeesus sanoi: "Joku koski minuun. Minä tunsin, että minusta lähti voimaa."
Luuk. 6:19
Jokainen yritti väentungoksessa päästä koskettamaan häntä, sillä hänestä lähti voimaa, joka paransi kaikki.
Ihminen pelastui ja parani pelkästän kun sai koskea Jeesuksen vaipan tupsua.
Voima tarkoittaa Raamatun kielessä Pyhää Henkeä.
Nyt Jeesus on taivaassa.
Sama Jeesuksen pelastava kosketus tapahtuu Kristillisessä kasteessa ja Herran Pyhässä Ehtoollisessa, jossa Jeesus on läsnä konkretian tasolla.
- Anonyymi
Kol.2:14 hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.
Tässä on taas muovattu käännös yhteen tulkintaan sopivaksi.
"kumosi meitä rasittavan velkakirjan" on vain tulkinta, eikä mikään käännös.
Exaleipsas = Liuottaen öljyllä pois
to =artikkeli, se (voidaan jättää suomeksi kääntämättä)
kath eemon = meitä vastaan
kheirografon = käsikirjoituksen
tois dogmasin = koskien dogmeja, opinkohtia
o een = joka oli
hypenantion = vastapäätä
eemin... = meitä
Tämä on suora selitys 5.Moos 31:24-27
Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan koko tämän lain viimeistä sanaa myöten,
hän antoi leeviläisille, Herran liitonarkun kantajille, tämän käskyn:
»Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, Jumalanne, liitonarkun viereen todistuskappaleeksi teitä vastaan.
Minä tiedän, miten niskoittelevia ja kapinoivia te olette. Kun te nytkin, vaikka minä vielä olen elossa, niskoittelette Herraa vastaan, kuinka paljon enemmän te niskoittelettekaan minun kuolemani jälkeen!
Meidän velkakirjojamme ei ole poistettu, vaan ne tulevat esiin tuomiopäivänä, jos emme sitä ennen ole pyytäneet syntejämme anteeksi ja saaneet anteeksiantamusta.
Muistakaa vertausta pahasta palvelijasta, joka sai velkansa anteeksi, mutta joutui kuitenkin syylliseksi, kun ei osoittanut anteeksiantamusta kanssapalvelijaansa kohtaan.
Rukoilemmehan: Anna meille meidän velkamme anteeksi, NIINKUIN MEKIN ANNAMME ANTEEKSI... Luukas sanoo: Anna meille meidän syntimme anteeksi.- Anonyymi
Ihmisellä on valta antaa toiselle ihmiselle vain sellainen synti anteeksi, mikä koskee häntä itseään.
..."ja anna meille anteeeksi meidän syntimme,niinkuin mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet"....
Ei ihminen mikään Jumala ole, jolla olisi yleinen anteeksiantovalta.
Jeesus kun antoi vain valituille muutamalla apostolille oikeuden antaa ihmisten syntejä anteeksi määräajaksi kun oli itse estynyt niin tekemästä.
Sitä varten Jeesus puhalsi muutamalle apostolille omaa Henkeään, jotta se oli mahdollista. - Anonyymi
""kumosi meitä rasittavan velkakirjan" on vain tulkinta, eikä mikään käännös. "
Jeesus nimenomaan maksoi meidän syntivelkamme.
Oikeudessakin syytekirjelmä on se, joka on syytettyä vastaan.
Ei esim laki.
Lain tehtävä on osoittaa onko ihminen syyllinen vai syytön.
- Anonyymi
Paavalin puheet ovat niitä hänen itsensä keksimiä oppeja.
Kyllä ihminen on edelleen vastuussa kaikista teoistaan ja tekojen tekemättä jättämisestä ja joutuu niistä kerran tuomiolle. Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.
Kun luet tarkasti Raamattua, niin siellä sanotaan, että nyt ei ole mitään KADOTUSTUOMIOTA, niillä, jotka ovat kasteessa liitetty Kristuksen ruumiin jäseneksi eli ovat Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä tarkoitetaan sitä, että ihmisen perisynnin aiheuttama katoavaisuus kumotaan ja kristukseen kastettu elää ikuisesti, mutta joutuu silti tuomiolle omista teoistaan .
"Sillä yhden ihmisen tottelemattomuuden teon seurauksena kaikki ihmiset tulivat syntisiksi ja kadotustuomion alaisiksi.
Kristukseen kasteessa liitetty elää ikuisesti, eikä ole enää katoavaisuuden alainen.
1. Kor. 15:50
Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.- Anonyymi
Kristukseen kasteessa liitetty on mukana Jeesuksen ruumiin jäsenenä ylösnousemuksessa ja ikuisen elämän perillinen.
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristukseen kasteessa liitetty on mukana Jeesuksen ruumiin jäsenenä ylösnousemuksessa ja ikuisen elämän perillinen.
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]Paratiisista karkotettu perisynnin takia ihmihen on syntinen sikiämisestä alkaen Adamin sukuun, eikä elä ikuisesti sellaisenaan.
1.Ms.3
22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
23 Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.
24 Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä. - Anonyymi
"kristukseen kastettu elää ikuisesti, mutta joutuu silti tuomiolle omista teoistaan ."
Tärkein teko on turvautua Jeesuksen armoon ja sovitusuhriin syntien sovittamiseksi.
Tämä on se uskovan teko, jonka perusteella uskova tuomitaan.
Iloitkaa siitä, että nimenne on kirjoitettu elämän kirjaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kristukseen kastettu elää ikuisesti, mutta joutuu silti tuomiolle omista teoistaan ."
Tärkein teko on turvautua Jeesuksen armoon ja sovitusuhriin syntien sovittamiseksi.
Tämä on se uskovan teko, jonka perusteella uskova tuomitaan.
Iloitkaa siitä, että nimenne on kirjoitettu elämän kirjaan.Tuomio tulee ihmisen omista maan päällä tekemisistä ja tekemättä jättämisistä siitä huolimatta vaikka Jeesus tapettiin. Ei se poista tuomiota. Paavali keksi kaikenlaista selitystä, mikä uppoaa ihmiseen helposti, jos ei tunne sanan totuuksia laajemmin.
Ilm. 20:12
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ilm. 20:13
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kristukseen kastettu elää ikuisesti, mutta joutuu silti tuomiolle omista teoistaan ."
Tärkein teko on turvautua Jeesuksen armoon ja sovitusuhriin syntien sovittamiseksi.
Tämä on se uskovan teko, jonka perusteella uskova tuomitaan.
Iloitkaa siitä, että nimenne on kirjoitettu elämän kirjaan.Kaikki tuomitaan kaikkien tekojensa ja tekemättä jättämisten mukaan. Ei siiä edes kysytä mitään ihmisen uskomisista mitään.
Ilm. 20:12
Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
- Anonyymi
Paavali oli härski tyyppi. Ei kaihtanut valehtelua, meinasi , että valhe kirkastaa Jumalan totuutta.
Paavali oli ensimmäinen Jesuiitta. Tarkoitus pyhittää keinot.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan? - Anonyymi
On syytäkin vihata!
- Anonyymi
Raamatun totuus muuttuu aina sen mukaan kun löytyy vanhempia käsikirjoituksia ja ne otetaa käyttöön uusimmissa Raamatun käännöksissä.
Ne on vaan kiusallaisia muutoksia, jotka ovat perustaneet oppinsa väärennösten varaan.
Tästä hyvä esimerkki.. mitään hoviherran uskontunnustusta ei ole kasteen ehtona.
Veden löytyminen erämaasta mahdollisti kastee tekemisen, kun ihminen käsittää olevansa kasteen tarpeessa syntisyytensä vuoksi, mitä varte kaste on olemassa.
Apt.8
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet. - Anonyymi
Asiallinen aloitus ja täyttä totta.
- Anonyymi
Lahkolaiset esiintyy teologian tohtoreina ja alkukielen asiantuntijoina, vaikka heidän ainoa teologinen koulutus saattaa olla vankilan iltahartaudet.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121421
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881287Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1341028- 68964
- 39887
- 71863
- 97857
- 75836
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53807Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39764