Onko uksi-sana häviämässä suomen kielestä, kuin ..... Saharaan? Olen tavannut nuoria, jolla ei ole enää hajuakaan kyseistä sanasta.
Ovi vai uksi?
8
1072
Vastaukset
- Anonyymi
Tainnut hävitä kuin uksi beduiini Saharaan…
- Anonyymi
Pikkupoikana -50 luvulla hahmotin joululaulun sanat väärin.
"lahjat peittyy kääröihin, sukset kiinni pantihin."
Sana uksi oli minulle tuntematon, joten se vääntyi sukseksi. En ihan tajunnut, miten suksien kiinni paneminen liittyi jouluun, mutta en muista sen pahemmin häirinneen.
Sen sijaan tonttulaulun "...kotikoloihinsa alle sillan, alle sillan" käsitin oikein, koska tuvan lattiaa sanottin meillä sillaksi. Varsinkin meillä asunut isoisäni käytti usein silta sanaa lattiasta. - Anonyymi
Olen 72-vuotias enkä koskaan ole käyttänyt sanaa uksi. toki tiedän sen merkityksen.
- Anonyymi
IT-alalta: Uksi, yleensä kirjoitetaan Ux - tarkoittaa muistaakseni käyttöliittymän eli ikkunoinnin kehittämistä? Mitään muuta merkitystä en sanalle ole tavannutkaan.
- Anonyymi
Johtuisikohan hajun puute siitä, että sensuroit siihen viittaavan sanan tuosta kuluneesta sanonnasta.
- Anonyymi
Ovi kiinni - uksi umpeen.
- Anonyymi
Vironkielessähän ”uksi” on säilynyt.
Ovesta tuulee - Uksest puhub tuul. - Anonyymi
Uksi kuulostaa vanhahtavalta. Itse käytän ovi sanaa.
Viestissä mainittiin myös Sahara ja siitä tuli mieleen norjalaisvitsi.
Miksi norjalainen ottaa oven/uksen mukaansa Saharan hiekka-autiomaahan?
No siksi, että voi avata uksen/oven jos tulee liian kuuma.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14710863
- 525190
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452393- 302093
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131671Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411502Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta291204Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351156Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92925TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317872