Ihmettelekö sinä koskaan joidenkin elokuvien ikärajoja? Miten voi olla, että puhtaasti aikuisille tarkoitettu elokuva pyörii valkokankaalla lapsiyleisölle Suomessa?
En ole mikään tiukkapipo, mutta koin suurta myötähäpeää nille vanhemmille, jotka olivat tuoneet lapsensa katsomaan "mukavaa koiraelokuvaa" Suuri kusetus. Elokuva on puhtaasti vain aikuisille tarkoitettu elokuva, jonka ikäraja Yhdysvalloissa on 17 vuotta. Elokuvassa kiroillaan koko ajan, siinä on huumausaineiden käyttöä ja yksi hivenen kiusallinen teema on eläinseksi. Sellaista harvemmin valkokankaalla Suomessa nähdään.
Suomessa elokuvan ikäraja on käsittämättömät 12 vuotta. Se on outo ikäraja aikuisten elokuvalle, jossa eläimet harrastavat seksiä. Elokuva jätti hyvin ristiriitaiset tunteet minulle. Jos saisin päättää, olisin lätkäissyt ikärajaksi K-18. Mielestäni lasten ei tarvitse katsella elokuvaa, jossa käytetään huumeita, viljellään härskiä alatyylin kielenkäyttöä ja jonka sisältä on vahvasti seksuaalinen. Mutta hei, Suomessa tämä sopii 12 vuotta täyttäneille. Saman leffan näet Yhdysvalloissa, kun olet 17.
Elokuvien ikärajat ihmetyttävät välillä
38
1043
Vastaukset
- Anonyymi
Toisaalta on hyvä, että elokuvan ikäraja on vain 12 vuotta. Täten elokuvan sisällöstä voinee täälläkin keskustella vapaasti. Tätä päsevät alakoululaise lapsetkin katsomaan :)
Elokuvassa on myös monia, monia vitsejä koiran sukuelimistä ja seksistä. Yhdessä kohtauksessa koirat ovat juuttuneet koirantarhaan ja he keksivät suunnitelman käyttää Hunterin (koiran) sukuelintä yrittääkseen tarttua sellin oven avaimiin. Tämän suunnitelman toteuttamiseksi Maggie (koira) joutuu herättämään hänen halunsa kuvailemalla graafisesti heidän kahden seksiä (siis kahden koiran välistä seksi) ja seuraavaksi valkkankaalla nähdään Hunterin koiran erektio.
Että sellainen lastenelokuva tämä "Suuri kusetus". Mistähän tuo 12 vuoden ikäraja oikeasti on tullut? Mennyt Suomessa vähän löysäksi nämä hommat. Tämä on puhtaasti aikuisten elokuva. 45-vuotias juuri ja juuri kestää elokuvan sisällön. Lapsista en olisi niin varma.
Mitä itse näytät lapsillesi, lienee huono kysymys sinkkufoorumilla?- Anonyymi
Vertailun vuoksi elokuva Suuri kusetus on saanut Iso-Britanniassa ikärajaksi 15 vuotta. Saksassa 16 vuotta. Yhdysvalloissa 17 vuotta. Tässä listaa. Kertokaa minulle, miten ikäraja Suomessa on vain 12?
Australia:MA15+ Brazil:16 Canada:14A (Alberta) Canada:14A (British Columbia) Canada:13+ (Quebec) Finland:K-12 Germany:16 Indonesia:17+ Ireland:16 Ireland:15 (home media) Kuwait:(Banned) Lebanon:18+ Mexico:B15 New Zealand:R16 Portugal:M/14 Saudi Arabia:R18 Singapore:M18 South Africa:16 Spain:12 (self-applied) Sweden:11 Switzerland:16 United Kingdom:15 United States:R (certificate #54037) Ukraine:16 United Arab Emirates:18+
Huomatkaa, että elokuva on Kuwaitissa laiton. Sitä ei saa esittää ollenkaan, ei edes aikuisille. Emiraateissa ikäraja on 18. Suomessa tämä on OK kamaa 12-vuotiaille. En voi ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertailun vuoksi elokuva Suuri kusetus on saanut Iso-Britanniassa ikärajaksi 15 vuotta. Saksassa 16 vuotta. Yhdysvalloissa 17 vuotta. Tässä listaa. Kertokaa minulle, miten ikäraja Suomessa on vain 12?
Australia:MA15 Brazil:16 Canada:14A (Alberta) Canada:14A (British Columbia) Canada:13 (Quebec) Finland:K-12 Germany:16 Indonesia:17 Ireland:16 Ireland:15 (home media) Kuwait:(Banned) Lebanon:18 Mexico:B15 New Zealand:R16 Portugal:M/14 Saudi Arabia:R18 Singapore:M18 South Africa:16 Spain:12 (self-applied) Sweden:11 Switzerland:16 United Kingdom:15 United States:R (certificate #54037) Ukraine:16 United Arab Emirates:18
Huomatkaa, että elokuva on Kuwaitissa laiton. Sitä ei saa esittää ollenkaan, ei edes aikuisille. Emiraateissa ikäraja on 18. Suomessa tämä on OK kamaa 12-vuotiaille. En voi ymmärtää.Et voi ymmärtää, näin se on. Ehkä joskus tajuat.
No tavallaan mä kyllä käännyn itse enempi tuohon 12 vuoteen. Seksi, huumeet ja muutkin asiat on elämää, mitä tulee vastaan nuorille, halus tai ei.
Kyllä 12-vuotiasta voi jo vastuuttaa elämän tosiasioihin, eikä pitää missään lintukotokuplassa.
Se, että onko tuollainen leffa siihen hyvä, on sitten eri juttu...ehkä ainakin kannattaa keskustella leffan jälkeen lapsen kanssa, mitä hän piti leffasta ja oikoa, jos sai vääriä käsityksiä. 🤔- Anonyymi
No samaa mietin, että 12 kuulostaa minunkin korviini suht oikealta Suomessa. Yhdysvallat tietysti on eri asia, kun siellähän nyt ollaan niin tekopyhiä kaikissa noissa jutuissa.
Anonyymi kirjoitti:
No samaa mietin, että 12 kuulostaa minunkin korviini suht oikealta Suomessa. Yhdysvallat tietysti on eri asia, kun siellähän nyt ollaan niin tekopyhiä kaikissa noissa jutuissa.
Joo. Sielläkin on eroja osavaltioiden välillä, mutta jossain on tosi konservatiivista suhtautumista..
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Joo. Sielläkin on eroja osavaltioiden välillä, mutta jossain on tosi konservatiivista suhtautumista..
Niinhän siellä on. Tosin vaikkapa seksin suhteen on tekopyhää liki kaikkialla siellä. Samaan aikana kaikki myydään seksillä ja kaikista tuuteista tunkee seksiä myös lasten ilmille, mutta samaan aikaan mistään seksuaalisuuteen liittyvästä ei vaan vahingossakaan saa mitään asiallista lapsille kertoa.
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän siellä on. Tosin vaikkapa seksin suhteen on tekopyhää liki kaikkialla siellä. Samaan aikana kaikki myydään seksillä ja kaikista tuuteista tunkee seksiä myös lasten ilmille, mutta samaan aikaan mistään seksuaalisuuteen liittyvästä ei vaan vahingossakaan saa mitään asiallista lapsille kertoa.
Niin, sitä en silleen ole seurannut, mitä siellä tapahtuu, mutta onhan sitä toimintaa vähän täälläkin. Seksiä tihkuu, mutta itse seksuaalisuus jää usein mystiseksi...varsinkin miehet ei siitä puhu.
- Anonyymi
"No tavallaan mä kyllä käännyn itse enempi tuohon 12 vuoteen. Seksi, huumeet ja muutkin asiat on elämää, mitä tulee vastaan nuorille, halus tai ei. Kyllä 12-vuotiasta voi jo vastuuttaa elämän tosiasioihin, eikä pitää missään lintukotokuplassa."
Siihen lienee jokin todellinen syy, miksi aikuisviihteen ikäraja on K-18. Seksi ei ole lasten asia. Huumeita ja huumeidenkäyttöä käsittelevä dokumenttielokuva Reindeerspotting - Pako joulumaasta sai aikanaan K-18 ikärajan. Mistähän johtuu? Elokuvassa on huumeita. Huumeet eivät ole lasten asia.
Kun elokuvassa Suuri kusetus seksi ja huumeet yhdistetään ja ihmisten sijaan näyttelijöinä ovat koirat, voidaan tätä yhtäkkiä näyttää 12-vuotiaille? Voiko joku avata minulle, millä logiikalla? Anonyymi kirjoitti:
"No tavallaan mä kyllä käännyn itse enempi tuohon 12 vuoteen. Seksi, huumeet ja muutkin asiat on elämää, mitä tulee vastaan nuorille, halus tai ei. Kyllä 12-vuotiasta voi jo vastuuttaa elämän tosiasioihin, eikä pitää missään lintukotokuplassa."
Siihen lienee jokin todellinen syy, miksi aikuisviihteen ikäraja on K-18. Seksi ei ole lasten asia. Huumeita ja huumeidenkäyttöä käsittelevä dokumenttielokuva Reindeerspotting - Pako joulumaasta sai aikanaan K-18 ikärajan. Mistähän johtuu? Elokuvassa on huumeita. Huumeet eivät ole lasten asia.
Kun elokuvassa Suuri kusetus seksi ja huumeet yhdistetään ja ihmisten sijaan näyttelijöinä ovat koirat, voidaan tätä yhtäkkiä näyttää 12-vuotiaille? Voiko joku avata minulle, millä logiikalla?No varmaan jotkut säännöt ja rajat vaan tuon leffan osalta täyttyy, että 12 v on ikäraja.
Itse en jaksa uskoa, että siellä olisi mitään niin törkeää, että joku 12 v sais siitä mitään traumoja...
Itseasiassa enemmän traumoja varmaan saa ihan iltapäivälehtien sivuilta ja jostain tiktokkien tms katselusta...- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Niin, sitä en silleen ole seurannut, mitä siellä tapahtuu, mutta onhan sitä toimintaa vähän täälläkin. Seksiä tihkuu, mutta itse seksuaalisuus jää usein mystiseksi...varsinkin miehet ei siitä puhu.
vahingostahan yleensä neiditkin oppii.
Pikkulasten seuraamissa luontodokumenteissakin näkee "asioita". Pitäiskö niihin lyödä K16 -leima?
- Anonyymi
Luontodokumenteissa nähdään asioita, mutta ei niissäkään sellaista näe kuin tässä elokuvassa. Lupaan sen, mainostamatta tätä elokuvaa. Täten luontodokumentteihin ei tarvita K-16 leimaa, mutta tähän elokuvaan kyllä. Käy katsomassa, niin ymmärrät taatusti minua.
- Anonyymi
sumennetut kuvat ja piip äänet herättävät mielenkiinnon.
- Anonyymi
Lasten ja nuorten mielet halutaan saastuttaa.
Kiroilu seksin näkeminen kuuleminen ei ole hyväksi. Olen aloittaja sinun kanssasi samaa mieltä ikäraja pitäisi olla korkeampi.- Anonyymi
Tämä oli tosiaan suht roisi elokuva. Kävin eilen katsomassa sen. Tuli itsellekin yllätyksenä, kuinka graafinen elokuva oli. Ei missään nimessä sopiva 12-vuotiaille. Olisin saksinut pois ainakin kohdan, jossa näytetään erektiossa oleva koiran penis. Se ei kuulu Suomessa lapsille esitettävään elokuvaan, vaikka muuten olisikin hauskaa katsella, kun koirat humputtavat ihan kaikkea sohvasta tonttuun asti.
Tämä oli elokuva täynnä aikuisille tarkoitettua huumoria. Sen määrä on sitä luokkaa, että elokuva ei ole oikeasti mikään lasten elokuva. En voi tajuta, että ikäraja on Suomessa 12 vuotta. Olen edelleen hyvin hämmentynyt asiata. Se, että 45-vuotias on hyvin hämmentynyt tarkoittaa sitä, että 12-vuotias nähtyään tämän elokuvan, voi olla myös hyvin hämmentynyt.
Jenkki-foorumeilla pidetään itsestään selvänä elokuvan 17-vuoden ikärajaa. Tämä ei tosiaan ole lasten elokuva. Katsotaan, nouseeko asia isommin otsikoihin Suomessa, kun joku vanhempi nostaa asian pöydälle vietyään lapsensa katsomaan 12-vuotiaille tarkoitettua elokuvaa, joka aikuinenkin saa katsoa korvat punoittaen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli tosiaan suht roisi elokuva. Kävin eilen katsomassa sen. Tuli itsellekin yllätyksenä, kuinka graafinen elokuva oli. Ei missään nimessä sopiva 12-vuotiaille. Olisin saksinut pois ainakin kohdan, jossa näytetään erektiossa oleva koiran penis. Se ei kuulu Suomessa lapsille esitettävään elokuvaan, vaikka muuten olisikin hauskaa katsella, kun koirat humputtavat ihan kaikkea sohvasta tonttuun asti.
Tämä oli elokuva täynnä aikuisille tarkoitettua huumoria. Sen määrä on sitä luokkaa, että elokuva ei ole oikeasti mikään lasten elokuva. En voi tajuta, että ikäraja on Suomessa 12 vuotta. Olen edelleen hyvin hämmentynyt asiata. Se, että 45-vuotias on hyvin hämmentynyt tarkoittaa sitä, että 12-vuotias nähtyään tämän elokuvan, voi olla myös hyvin hämmentynyt.
Jenkki-foorumeilla pidetään itsestään selvänä elokuvan 17-vuoden ikärajaa. Tämä ei tosiaan ole lasten elokuva. Katsotaan, nouseeko asia isommin otsikoihin Suomessa, kun joku vanhempi nostaa asian pöydälle vietyään lapsensa katsomaan 12-vuotiaille tarkoitettua elokuvaa, joka aikuinenkin saa katsoa korvat punoittaen?Mikä siinä erektiossa olevassa koiran peniksessä on sinusta niin ihmeellistä? Näkevät lapsen niiden koirien panevankin ja sitten jäävän nalkkiin. Siinä saa hetken selittää, että mitä siinä tapahtuu, mutta onpahan sekin elämän totuus sitten käsitelty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkki-foorumeilla pidetään itsestään selvänä elokuvan 17-vuoden ikärajaa. Tämä ei tosiaan ole lasten elokuva. Katsotaan, nouseeko asia isommin otsikoihin Suomessa, kun joku vanhempi nostaa asian pöydälle vietyään lapsensa katsomaan 12-vuotiaille tarkoitettua elokuvaa, joka aikuinenkin saa katsoa korvat punoittaen?Brittilehti Telegraph aloittaa juttunsa otsikolla: "Do not take young kids to see 'Strays'" eli Älä vie lapsia katsomaan elokuvaa Suuri kusetus.
Kirjoittajan mukaan: "Strays" on luultavasti räikein elokuva, jonka olen nähnyt vuosiin. Itse asiassa en voi kuvitella koskaan näkeväni vulgaarimpaa elokuvaa. Lapset näkevät söpöt pienet koirat esikatseluissa tai trailereissa ja haluavat tulla tähän elokuvaan.
ÄLÄ tuo alle 18-vuotiasta lasta tähän elokuvaan; se on liian törkeä."
En tiedä moniko palstalainen on elkuvan nähnyt, tulihan se ensi-iltaan vasta tämän viikon perjantaina. Mutta tässä saattaa olla vuoden elokuvakohuon paikka. Suomessa 12 vuotiaille tarjoillaan elokuvaa, josta Brittimediakin on sitä mieltä, että pitäkää alle 18-vuotiaat pois katsomosta.
Oma rehellinen kommenttini on, että ihmettelen ihan aikuisten oikeasti, että tällainen elokuva voi pyöriä elokuvissa. Se on ehkä roisein elokuva, mitä olen koskaan nähnyt. Olen 45-vuotias. Tähän ikään mennessä näkee asioita, mutta ei mitään sellaista, mitä tämä lasten elokuva tarjoaa.
Minkähän ikäisiin tämä elokuva vetoaa eniten? Kohderyhmä lienee sellaiset 18-35-vuotiaat. Sen ikäiset pääsevät autolla elokuviin. He eivät tarvitse isää ja äitä viereensä katsomaan leffaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä siinä erektiossa olevassa koiran peniksessä on sinusta niin ihmeellistä? Näkevät lapsen niiden koirien panevankin ja sitten jäävän nalkkiin. Siinä saa hetken selittää, että mitä siinä tapahtuu, mutta onpahan sekin elämän totuus sitten käsitelty.
Voiko tuohon muuta sanoa, kuin että käy katsomassa elokuva Suuri kusetus ja tule sitten kertomaan tänne, onko elokuva oikeasti mielestäsi sovelias lapsille? Onko 12-vuoden ikäraja mielestäsi sovelias?
Minä kävin eilen katsomassa laffan ja voin vannoa, että tämä ei tosiaan ole lasten elokuva! Siitä tämä ketju sai alkunsa. Miten Suomessa voi pyöriä teatterilevityksessä elokuva, joka ei missään nimessä ole lapsille sopivaa viihdettä. Elokuva on aikuisten aikuisille tekemää viihdettä, jota ei sovi esittää lapsille. Toki tämä vain oma mielipiteeni, joka pohjautuu elokuvan katsomiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tuohon muuta sanoa, kuin että käy katsomassa elokuva Suuri kusetus ja tule sitten kertomaan tänne, onko elokuva oikeasti mielestäsi sovelias lapsille? Onko 12-vuoden ikäraja mielestäsi sovelias?
Minä kävin eilen katsomassa laffan ja voin vannoa, että tämä ei tosiaan ole lasten elokuva! Siitä tämä ketju sai alkunsa. Miten Suomessa voi pyöriä teatterilevityksessä elokuva, joka ei missään nimessä ole lapsille sopivaa viihdettä. Elokuva on aikuisten aikuisille tekemää viihdettä, jota ei sovi esittää lapsille. Toki tämä vain oma mielipiteeni, joka pohjautuu elokuvan katsomiseen.Olen nähnyt sen. Huono elokuva minusta, mutta en nähnyt siinä mitään mistä olisin pöyristynyt.
- Anonyymi
Salatut elämät saisi olla K-18 toksisuutensa vuoksi. Se riidanhaluinen ilmapiiri ja takakireiset äänensävyt saavat sen aikaan.
- Anonyymi
Ja jos eläimet panevat Avara Luonto dokumentissa, niin haastetaan Yle oikeuteen. Ja jos naapurin koirat panevat pihalla, niin haastetaan naapuri oikeuteen. Jos rusakot panevat pihalla, niin lassautetaan niiltä aivot ulos.
- Anonyymi
Salatut elämät eivät sovi lapsille siellä on semmoisia aiheita lapset tottuvat siihen mitä syötetään.
- Anonyymi
mustasusi kirjoitti:
Eikös se vaan kuvasta tätä aikaa ja yhteiskunnan tilaa?
Kyllä, valitettavasti. Sehän on dystopia kun sitä alkaa tarkemmin miettimään 😅. Nyt on käsittääkseni tullut tarjolle lisää kanavia tv:ssä. Mitäköhän kamaa sieltä syötetään katsojille 🤔? Se mitä salkkareihin tulee, niin kaipa sen suosio ja juoni perustuu siihen että se on sellaista sensaatiohakuista p*rnoa omalla tavallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos eläimet panevat Avara Luonto dokumentissa, niin haastetaan Yle oikeuteen. Ja jos naapurin koirat panevat pihalla, niin haastetaan naapuri oikeuteen. Jos rusakot panevat pihalla, niin lassautetaan niiltä aivot ulos.
Ihmisillähän on kiima jatkuvasti. ei ihminen ja eläin voi saada jälkeläisiä, mutta nauttia voi.
- Anonyymi
Oletko sä nyt oikeasti ihan tosissasi tuon kanssa? Ei siinä elokuvassa mun mielestäni mitään niin kauhean ihmeellistä ollut. 12 vuotias on jo 6. tai 7. luokkalainen, riippuen mihin aikaan vuodesta on syntynyt. Eivät he enää ihan pikkukakaroita ole.
Onhan noiden ikärajojen kanssa oltu hukassa usein ja kauan elokuvien historiassa... Sensuuri aikanaan oli aivan naurettavalla tasolla, elokuvien silppuamisen muodossa...
Mutta joo, se mitä ko leffasta kerroit, kuulostaa kyllä todella vammaiselta leffalta. Ei herättänyt minussa mitään kiinnostusta katsoa kyseistä. En veisi lapsiani katsomaan, koiran erektioita. Olen kai vanhanaikainen.- Anonyymi
Vastuullinen vanhempi tietysti ennen elokuvaa tarkistaa avosteluista sun muista onko sopiva muksuille mutta joo, sitähän tämä nykytyyli on Suomessa että lapsia ei haluta suojella miltään, päinvastoin työnnetään agendaansa syöttävien susien suuhun jo kouluissa ja päiväkodeissa.
-harmiseikirj- En veisi lapsiani tuohon leffaan jo lukenani perusteella, leffa kuulostaa tyhmältä. En jaksaisi itsekkään katsoa jotain noin älyvapaata leffaa.
Sinällään en ihmettele mitään ikärajaa, huutahan radiokin seksilelumainoksiaan aamusta iltaan lasten matkiessa mainoksia takapenkillä istuen.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Sinällään en ihmettele mitään ikärajaa, huutahan radiokin seksilelumainoksiaan aamusta iltaan lasten matkiessa mainoksia takapenkillä istuen.
Kannattaisi kuunnella parempaa kamaa.
- Anonyymi
Tuo eläinelokuvakin on K-12 https://www.finnkino.fi/event/304224/title/the_meg_2_the_trench/
Yllätyin miten hyvä tuo on tyylilajissaan, joitain erittäin hienosti kuvattuja kohtauksia mm. hain suun sisästä kun se hyökkää. Ite katoin lapsena kaikenlaisia elokuvia, aikuistenkin, sellaisiakin, joissa oli seksikohtauksia. En kuitenkaan traumatisoitunut niistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotkut lapset voisikin traumatisoitua tai ainakin kauhistua. Lapset eivät myöskään tajua ihan kaikkia asioita elokuvista ja varsinkin vähän enemmän aikuisille suunnatuista, esim. vaikka viittauksia toisiin elokuviin tai vaikka maailman tapahtumin. Esim. Barbie-elokuvan alussa on kuulemma viittaus Stanley Kubrickin elokuvaan "Avaruusseikkailu 2001". Kuinka moni lapsi ymmärtää sen? Itse en ainakaan lapsena ymmärtänyt ihan kaikkia rivienvälisiä viittauksia elokuvissa ja tv-sarjoissa. Eivätkä ihan kaikki vitsit välttämättä aukene lapsille, jos elokuvassa on vitsejä tai se on komedia.
Se, pitäisikö joku elokuva olla kielletty lapsilta tai ainakin suosituksena, niin riippuu niin paljon elokuvan sisällöstä. Mua ei lapsena kielletty hirveästi katsomasta ns aikuisten elokuvia ja tv-sarjoja, mutta se olikin vain se mitä meillä tapahtui. Aika vapaasti sain katsoa esim. Buster Keatonin ja Chaplinin elokuvia, lännenelokuvia, Indiana Joneseita, Jurasic Parkia, Tuulen viemää, vanhoja suomalaisia elokuvia, Speden Spelit, Kauniit ja rohkeat, Simpsonit, Ostos tv, Matlock, Kahden keikka, Tangomarkkinat, Ihmemies MacGyver, sketsisarjoja erilaisten lastenohjelmien lisäksi.
Toki joku lapsi voi pelätä jopa Röllipeikkoakin niin kuin mun veli yhteen aikaan, joten voi miettiä onko sekään ihan aina sopiva lapselle. Siinä oli kerran muistaakseni yks jakso, jossa Rölli joi viskiä tai jotain muuta alkoholijuomaa ja tuli humalaan ja viski oli muka jotain taikajuomaa.Puhuvat eläimet on yleensä ajateltu lasten jutuksi, mutta yleensä niissä ei eläimet kiroile ja harrasta seksiä.
Se, voiko lapsi katsoa ap:n mainitsemaa elokuvaa tai jotain samantyylistä riippuu myös henkilöstä. Itse olisin varmasti ehkä kyennyt katsomaan ja aikuisten seurassa olisin ehkä voinut katsoakin (ainakin teoriassa), mutta on myös lapsia, joille tuollainen saattaa olla liikaa ja vanhempia, jotka antavat lastensa katsoa suppeammalla skaalalla elokuvia ja tv-ohjelmia.
Itse olen iloinen, että sain lapsena katsoa kaikenlaisia ohjelmia ja elokuvia, koska sen myötä kiinnostus esim. elokuvia kohtaan on pysynyt tähän päivään asti ja en edelleenkään katso vain tietyn genren elokuvia tai vain pelkästään tietyn aikakauden. Tällainen on pitänyt kiinnostukseni monipuolisena ja on varmasti osaltaan ollut myös avartamassa mun maailmankuvaa ja ajattelua etteivät ne ole jääneet liian suppeiksi. Samoin esim. kirjojen ja musiikin suhteen.Musiikkivideoihinkin voisi toki ikärajat laittaa. Mutta eihän ne ketään estä katsomasta. Vai?
https://youtu.be/a2V5eNioTVs?si=yXVhLv6kAiNlLyI-
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847