Sijoitusköyhä?

Anonyymi-ap

31

442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No kuvan tädillä ei ole niinsanotusti pelisilmää, jos oli tarkoitus herättää huomiota niin sekin meni täysin vituiksi.

• Anonyymi

Tuo on varmaan ihan hyvä termi. On leipäjonoköyhiä ja toimeentulotukiköyhiä ja muita sellaisia ja sitten on tollaisia sijoitusköyhiä. No mutta rehellisesti, ei kannattaisi ihmetellä, jos tulee sanomista tollasesta.

• Anonyymi

"Rantanen on kertonut kolmiokuudelle-nimisellä Instagram-tilillään sijoittavansa vähintään 500–1 000 euroa kuukaudessa."

Jos on varaa sijoittaa sen verran kuukaudessa, miten voi olla köyhä?

• Anonyymi

Mielestäni erinomaisen hyvä kysymys. Hän oli vielä saanut jonkun tittelinkin, että ilmeisesti ei ole kysymys siitä, että hän olisi vaan hiton huono sijoittamaan.

• Anonyymi

Onhan tuo kieltämättä melko härskin kuuloista. Mitkähän nuo kriteerit sitten oikein ovat? Ei tarvitse olla "leipäjonoköyhä", mutta millaisella köyhällä sitten on 500-1000€/kk löysää rahaa?

• Anonyymi

Jos kävis leipäjonossa, niin voi olla vielä vähän enemmän mitä sijottaa.

• Anonyymi

Kaikkea sitä. Mitenhän meni noin niinku omasta mielestään? No pääsee ainakin lomalle. Ei sitä varmaan pois oteta. 😃

• Anonyymi

Ahne akka oli varmaan jo silloin kun ylivelkaantui ja ahneemmaksi vain muuttui kun keksi alkaa sijoittamaan.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

Kun hankkii tollasia lomia, niin on sitten varaa taas sijottaa. Hän on säästeliäs.

• Olen seurannut tätä henkilöä Instassa jonkin aikaa ja hänen tulonsa koostuvat yritystulosta 1000€/kk, asumislisästä 575€/kk, kotihoidontuesta 540€/kk, lapsilisistä yh-kororuksella 880€ ja starttirahasta 580€/kk. Saatan muistaa jotain lukuja hieman väärin, mutta tuossa pääpiirteittäin. Talouden tulot ovat siis n 3500€/kk. Tästä hänellä menee tyypillisesti elämiseen n. 2500€ neljän lapsen kanssa. Hän asuu ymmärtääkseni kerrostalossa (kohtuullinen vuokra, pienet sähkölaskut jne) ei omista autoa eivätkä hänen lapsensa vaikuta harrastavan mitään erityisen kallista.

Hän on hyvin avoin menoistaan ja tuloistaan ja se tietenkin herättää ihmisissä kaikenlaisia ajatuksia. Onneksi pääpiirteittäin positiivisia, mitä olen nähnyt. Mitä tulee moraaliseen puoleen, niin en tuomitse häntä tuetun loman hakemisesta, vaikka omaan ajattelumaailmaan sellainen ei sopisikaan. Hän tekee taloudellisesti fiksuja valintoja ja osaa hyödyntää järjestelmän mahdollistamia tukimuotoja omassa tilanteessaan. Hän näkee vaivaa taloutensa suunnitteluun ja näkee mahdollisuuksia siellä, mihin moni ei ole tajunnut edes katsoa. Se on aika epäsuomalainen tapa suhtautua rahaan ja luulen, että siksi se herättää joissakin negatiivisia ajatuksia.

• Anonyymi

Ei kukaan tietenkään kiellä kahmimasta vaikka kaikkea kaikkialta. Eihän valtaosassa leipäjonoissakaan verotietoja kysellä, että kyllä niihin voi mennä, kenellä vaan pokka kestää. se on sitten eri asia, voiko sitä tosiaan pitää moraaliselta pohjalta kestävänä toimintana. Sinällään, jos ei vie tuollaista jonkun köyhemmän nenän edestä, eikä muita ole sinne menossa, niin siitä vaan. Mutta jos vie, niin se onkin sitten arveluttavampaa. Itselleni oleellista olellista oli juuri se. että pokka kestää tehdä siitä jopa julkista. Se on selvä, että tietysti siitä nousee meteli. Meteli nousisi siitäkin, jos menisi pokkana sinne leipäjonoon, vaikka varaa olisi olla menemättäkin.

Sekin on vähän kaksipiippuinen, että kaivaa kaikki mahdolliset tuet. Joo, niihin on oikeutettu, mutta sitten jos niillä sijoittaa, niin siitä voi tulla sanomista. Eikä siinä mitään, nostan mä itsekin lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ihan pelkästään pieneksi lisäsijoitukseksi. en kuitenkaan tarkoituksella pitäisi siitä meteliä ja sitten itse ihmettelisi, jos joku pitää sitä moraalisesti arveluttavana.

• Korjaus tekstiini: tämä henkilö asuu omistusasunnossa ja saa siihen asumistukea. Oli pakko tarkistaa, kun aloin muistelemaan, että ihmettelin tuota asumistukea, mutta omistusasuntoinkin voi saada tukea.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan tietenkään kiellä kahmimasta vaikka kaikkea kaikkialta. Eihän valtaosassa leipäjonoissakaan verotietoja kysellä, että kyllä niihin voi mennä, kenellä vaan pokka kestää. se on sitten eri asia, voiko sitä tosiaan pitää moraaliselta pohjalta kestävänä toimintana. Sinällään, jos ei vie tuollaista jonkun köyhemmän nenän edestä, eikä muita ole sinne menossa, niin siitä vaan. Mutta jos vie, niin se onkin sitten arveluttavampaa. Itselleni oleellista olellista oli juuri se. että pokka kestää tehdä siitä jopa julkista. Se on selvä, että tietysti siitä nousee meteli. Meteli nousisi siitäkin, jos menisi pokkana sinne leipäjonoon, vaikka varaa olisi olla menemättäkin.

Sekin on vähän kaksipiippuinen, että kaivaa kaikki mahdolliset tuet. Joo, niihin on oikeutettu, mutta sitten jos niillä sijoittaa, niin siitä voi tulla sanomista. Eikä siinä mitään, nostan mä itsekin lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ihan pelkästään pieneksi lisäsijoitukseksi. en kuitenkaan tarkoituksella pitäisi siitä meteliä ja sitten itse ihmettelisi, jos joku pitää sitä moraalisesti arveluttavana.

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa ihmisarvoinen elämä ei olisi muuten mahdollista. Lähtökohtaisesti on siis omaa arvomaailmaani vastaan, että tuilla kartutetaan sijoitusvarallisuutta. Systeemi kuitenkin tällä hetkellä mahdollistaa nämä tuet ko. henkilön tilanteessa, joten sinänsä hän ei tee mitään väärää. Ihmisten reaktiot ovat ymmärrettäviä, mutta toivoisin, että ihmiset silti pitäisivät kommentit asiallisina eivätkä ne kohdistuisi tähän henkilöön vaan systeemiin, joka mahdollistaa tämän.

Kaikki me saamme jotain tukea yhteiskunnalta jossain muodossa. Saan minäkin lapsilisän yh-korotuksella, mutta lapsilisä tulee kaikille perheille, joten siinä ei ole mielestäni mitään moraalisesti arveluttavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just noin. Hän ei tee mitään väärää, siis tuo linkin nainen. Hän ei huijaa mistään sellaisia tukia, joihin hän ei ole ihan oikeutettu Suomessa. Sitä voi kuitenkin miettiä, että onko meillä vähän liian avokätiset tuet, jos ne mahdollistavat tuollaisen ... en tiedä. toiset hyvä kun tulevat niillä tuilla toimeen, että voiko niitä pienentääkään vain siksi, että toiset osaavat hoitaa talouttaan paremmin?

Mä itsekin tunnen sellaisen henkilön, joka sijoitaa joka kuukausi useampia satasia ja istuu kotona työmarkkinatuella. Itselleni se kyllä tökki, mutta ei hänkään tosiaan mitään laitonta tee. Työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisät, ne ovat kaikki ihan kaikille kuuluvaa sosiaaliturvaa. Jos joku saa ne riittämään niin, että saa niistä useamman satasen kuussa sijoitettua, niin mitä siihen sitten sanoo. Mutta kuten sanoin, niin kyllä se itselleni tökki, että tässä maassa voi niinkin elää, että käytännössä kuppaa toisten verorahoja omiin sijoituksiin.

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa ihmisarvoinen elämä ei olisi muuten mahdollista. Lähtökohtaisesti on siis omaa arvomaailmaani vastaan, että tuilla kartutetaan sijoitusvarallisuutta. Systeemi kuitenkin tällä hetkellä mahdollistaa nämä tuet ko. henkilön tilanteessa, joten sinänsä hän ei tee mitään väärää. Ihmisten reaktiot ovat ymmärrettäviä, mutta toivoisin, että ihmiset silti pitäisivät kommentit asiallisina eivätkä ne kohdistuisi tähän henkilöön vaan systeemiin, joka mahdollistaa tämän.

Kaikki me saamme jotain tukea yhteiskunnalta jossain muodossa. Saan minäkin lapsilisän yh-korotuksella, mutta lapsilisä tulee kaikille perheille, joten siinä ei ole mielestäni mitään moraalisesti arveluttavaa.

Mä en ole lukenut yhtään ainoaa häneen liittuvää kommentti, muualta kuin tästä ketjusta ja sitten tuon linkatun jutun. Ja olen ihan samaan mieltä, että kommentit pitäisi pitää asiallisina ja kohdistaa oikeisiin kohteisiin. Siis periaatteessahan se on tavallaan ihan arvostettavaakin, että parantaa omaa taloudellista tilannettaan. Eihän sekään ihan oikein olisi, että jos saat säästettyä, niin tukiasi pienennettäisiin. Mutta juu, kyllä tökkii tuollainen.

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Lapsilisän voisi jättää hakematta. Ei sitä itselleni ainakaan ilman sen hakemista alettu maksaa. Se yksinhuoltajakorotuskin siihen erikseen haettiin, mutta sitä en tiedä olisivatko osanneet sen itsekin siihen päälle lätkäistä. Mutta kuten sanoin, niin sen saavat kaikki, itseäni paljon varakkaammatkin. En siis koe lainkaan huonoa omaatuntoa siitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä en ole lukenut yhtään ainoaa häneen liittuvää kommentti, muualta kuin tästä ketjusta ja sitten tuon linkatun jutun. Ja olen ihan samaan mieltä, että kommentit pitäisi pitää asiallisina ja kohdistaa oikeisiin kohteisiin. Siis periaatteessahan se on tavallaan ihan arvostettavaakin, että parantaa omaa taloudellista tilannettaan. Eihän sekään ihan oikein olisi, että jos saat säästettyä, niin tukiasi pienennettäisiin. Mutta juu, kyllä tökkii tuollainen.

Itse olen jotain negatiiviseen sävyyn kirjoitettuja kommentteja lukenut Instasta, mutta en mitään ihan törkeää. Ymmärsin tuosta jutusta, että törkeitäkin kommentteja on kuitenkin ollut.

Tuo tuista säästäminen on kaksipiippuinen juttu. Jos elää säästeliäästi, niin eikö ole silloin oikeutettu myös varallisuuden karttumiseen, vaikka varallisuus karttuisikin tukien avulla? Eihän säästämisestä pitäisi rangaista ketään. Samalla ymmärrän sen kritiikin, että onko tuki liian suuri, jos siitä jää säästettävåksi asti jopa tonni kuussa.

Mielenkiintoinen ongelma, johon ei taida olla yhtä ainoaa ratkaisua. On aivan sama, millaiseksi järjestelmä muutetaan, ei se koskaan tule olemaan 100 %:n oikeudenmukainen kaikille.

• Anonyymi kirjoitti:

Lapsilisän voisi jättää hakematta. Ei sitä itselleni ainakaan ilman sen hakemista alettu maksaa. Se yksinhuoltajakorotuskin siihen erikseen haettiin, mutta sitä en tiedä olisivatko osanneet sen itsekin siihen päälle lätkäistä. Mutta kuten sanoin, niin sen saavat kaikki, itseäni paljon varakkaammatkin. En siis koe lainkaan huonoa omaatuntoa siitä.

Toki sen voi jättää hakematta, mutta henkilökohtaisesti en näe yhtäkään syytä, miksi se pitäisi jättää hakematta. Olen koko aikuisikäni ollut nettomaksaja, joten minullakaan ei tee tiukkaa ottaa yhtä tukea takaisinkinpäin.

• Aletheias kirjoitti:

Toki sen voi jättää hakematta, mutta henkilökohtaisesti en näe yhtäkään syytä, miksi se pitäisi jättää hakematta. Olen koko aikuisikäni ollut nettomaksaja, joten minullakaan ei tee tiukkaa ottaa yhtä tukea takaisinkinpäin.

Itselläni ei ole ollut noihin tuetuille lomille edes rahaa lähteä🙄 matkakin maksaa.

Katselin niitä hieman joskus muinoin ne on niin pitkän matkan päässä ja raskas vieraassa paikassa. No jooh.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Itselläni ei ole ollut noihin tuetuille lomille edes rahaa lähteä🙄 matkakin maksaa.

Katselin niitä hieman joskus muinoin ne on niin pitkän matkan päässä ja raskas vieraassa paikassa. No jooh.

Matkarahat ja omavastuun saisi toimeentulotukeen.

Tuskin se mitään lomaa sulle olisi, hoitaa suurta lapsilaumaa vieraassa paikassa. Sitten ehkä, jos saisitte täyspäiväisen lapsenvahdin mukaan. Ehkä sitä kannattaa tiedustella jos olisi mahdollista sellainen.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin se mitään lomaa sulle olisi, hoitaa suurta lapsilaumaa vieraassa paikassa. Sitten ehkä, jos saisitte täyspäiväisen lapsenvahdin mukaan. Ehkä sitä kannattaa tiedustella jos olisi mahdollista sellainen.

xLiner

Eli jos nyt tulkitsen oikein, niin nuo matkat ovat mahdollisia vain sellaisille köyhille, joilla on enemmän rahaa tai sitten sellaisille köyhille, jotka ovat "tarpeeksi köyhiä" ollakseen oikeutettuja toimeentulotukeen? Eli siis sellainen "keskivertoköyhä" ei noihin kykene, kun joutuisi maksamaan omavastuut jne. itse?

• valtakunta kirjoitti:

Ehkä matkoihin voisi tosiaan saada jotain avustusta, kuten Xliner totesi. Se on sitten eri asia, miten rentouttavaa vieraassa paikassa on useamman lapsen kanssa, mutta sehän on ihan perheestä kiinni, mistä tykkää ja miten lapset vieraaseen paikkaan sopeutuvat. Parhaimmillaanhan se on koko perheelle upea kokemus 😊

Itselläni on vain yksi lapsi ja rakastan matkailla hänen kanssaan. Onhan hän nuorempana ollut aikamoinen hulivili ja keksii kaikenlaista, mutta matkakohteet olen aina valinnut lapsiystävällisyys edellä, joten olen suosinut kohteita, joissa on paljon tekemistä lapsille ja tilaa temmeltää. Näin lomasta ei tule stressaavaa, jos esim koko ajan pitäisi pelätä vilkasta liikennettä.

Toivottavasti pääsette joku päivä sellaiselle lomareissulle, josta koko perheenne nauttii!

• Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Voin luvata ettei nämä hoituisi, enkä edes halua kysyä. Se on sama kuin kerjäisi, ja asiahan ahdistaisi ja miehen tuntiessa hän näkisi asian yhtä samana ongelmana. Joskus tuntuu miehen uskovan minun saavani kaiken läpi kysyessäni mutta sekin tarvitsee minusta oikeasti kunnon perusteluja.

Enkä näin ollen jaksa kitistä yhtään ylimäärästä saati, jos en edes ristiäisiä lapselle jaksa järjestää. Sen verta on henkinen rääkki menossa taas.

• En itse sinällään pidä tuosta, mutta ymmärrän että ottaa sen mikä on tarjolla, mikään muu olisi oikeastaan hölmöäkin.

• Anonyymi

Ensin ajattelin että onpa törkeää. Mutta jos yritystulo on 1000€ kuussa, niin eihän se paljoa ole. Jos siitä saa 500-1000€ säästettyä, onneksi olkoon hälle. Ei sitten ostele mitään turhaa.

Se vähän pistää silmään, että tuilla eläessä voi säästää noin paljon. Mutta jos siihen pystyy, niin arvostettava asiahan se on.

Lomailkoot rauhassa.

xLiner

• Anonyymi

Tuostahan voisi joku tuilla elävä ottaa oppia. Miksei myös palkkarahoilla elävä. Että miten eletään hyvin ja säästeliäästi.

Yksi mun lempi saarnan aiheistani on miten vähällä voi tulla toimeen ja kuinka paljon laitetaan rahaa turhaan. Ja siitä saa onnistumisen iloa, kun huomaa oppivansa ja osaavansa.

En seuraile mitään itsensäesittelysivustoja. Jos seuraisin, niin joku sentinvenytyspaljastelu voisi kiinnostaa.

xLiner

• Anonyymi

Nooh. Sijoituksiakin voi olla paljon tai vähän. Olinhan itsekin aikoinaan varakas sijoittaja.

Onnettomuuden myötä meni kaikki paitsi vaivat ja onnellisuus.

Tänäänkin tulee ruokalähetys kotiin kuljetettuna. Siinä on mukana mikropizzojakin. Voi mahdoton onnellissuutta.

Joku voi kyseenalaistaa miksi vähävarainen tilaa ruokaa ja kulutustavaroita. Kyse on yksinomaan siitä, että kuljetuksineenkin tulee halvemmaksi, kuin lähikauppa.

Sitäpaitsi en minä nyt niiiin vähävarainen ole. Olen puoliksi vähävarainen. Puolityökyvytön, puolieläkkeelllä, syön kokonaisen pannullisen kanssa kahvia vain puolikkaan punaisen pullan.

Tämähän voisi jatkua määrättömiin mm. kuulon puolittumisen ja yksisilmäisyyden takia. Mutta olkaamme onnellisia siitä mitä on. Ei katkeria siitä mitä muilla on.

>simiti<

• Anonyymi

Paljon tai vähän on tietysti suhteellista. Jos kuitenkin on varaa laitta 1000€/kk sijoituksiin, niin kertyyhän siitä nyt jonkinverran. Jos osaa sijoittaan, niin tuottoakin niillä sijoituksilla pitäisi olla, Vaikka ei olisi varaa sijoittaa kuin esim. satanen kuussa, niin siitäkin kertyy yllättävästi, kun se on fiksusti sijoitettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljon tai vähän on tietysti suhteellista. Jos kuitenkin on varaa laitta 1000€/kk sijoituksiin, niin kertyyhän siitä nyt jonkinverran. Jos osaa sijoittaan, niin tuottoakin niillä sijoituksilla pitäisi olla, Vaikka ei olisi varaa sijoittaa kuin esim. satanen kuussa, niin siitäkin kertyy yllättävästi, kun se on fiksusti sijoitettu.

Kertyy.. niin mihin niitä kerrytetään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kertyy.. niin mihin niitä kerrytetään?

En tiedä mihin hän niitä kerryttää. Sun pitäsi varmaan kysyä tuolta linkin naiselta.

• Anonyymi00023
      UUSI

Ainakaan vanhimpaan poikaansa ei tämä matami käytä rahaa yhtään...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      25
      3730
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2722
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2280
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2251
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1749
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1529
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1501
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1241
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1194
    Aihe