Taas pyöräilijän aiheuttama onnettomuus

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009825414.html

En muista, onko tätä tapausta käsitelty täällä aikaisemmin. Lehtijutussa on paljon toisarvoista asiaa, kuten poliisin puutteellinen tutkinta ja viivyttely, mutta uutinen sisältää yhden todella tärkeän asian. Onnettomuuden perussyy oli taas kerran pyöräilijän väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Ymmärrän hyvin vanhempien surun, tuskan ja katkeruuden, mutta tämäkin olisi ollut estettävissä jos pojalle joku olisi opettanut pyöräilijän perussäännöt. Koska asiaa edelleen vähätellään tiettyjen tahojen ja henkilöiden toimesta, pelkään pahoin, että vastaavia tapauksia tulee lisääkin.

98

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pelkät väistämissäännöt eivät nykyisen tieliikennelain mukaan merkitse enää kaikkea. Tämän kun kaikki pikkuhiljaa tajuavat, niin onnettomuudet vähenevät. Liikennesäännöistä huolimatta jokainen on nykylain mukaan aina otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus ja ajettava sen mukaisesti.

      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa oikeus tukeutui ensisijaisesti väistämissääntöihin ja päätös syntyi niiden pohjalta. Näin pitää olla myös jatkossa. Jokainen tietää, mitä seuraisi, jos liikenteen perussäännöt jätettäisiin huomiotta. Joillakin on ihmeellinen vimma väheksyä väistämissääntöjen merkitystä. Jokainen tieliikennelaista poikkeava tulkinta tuo mukanaan paljon sekavuutta ja epätietoisuutta liikenteeseen ja sitä kautta aiheuttaa kasvavia riskejä. Hyvä esimerkki on ns. pyörätien jatke, jonka pyöräilijät lobbasivat jossain vaiheessa tieliikennelakiin pyrkimyksenään saada sitä kautta vähitellen säännön, jonka mukaan suojatiellä ajava pyöräilijä olisi etuajo-oikeutettu. Kaikki tietävät lopputuloksen: suuri määrä turhia kuolemia, turhia loukkaantumisia, epätietoisuutta ja vaaratilanteita.

        Tässä tapauksessa täytyy antaa medialle tyylipisteet. Uutinen oli pääosin kiihkottomasti ja lakiin perustuen laadittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa oikeus tukeutui ensisijaisesti väistämissääntöihin ja päätös syntyi niiden pohjalta. Näin pitää olla myös jatkossa. Jokainen tietää, mitä seuraisi, jos liikenteen perussäännöt jätettäisiin huomiotta. Joillakin on ihmeellinen vimma väheksyä väistämissääntöjen merkitystä. Jokainen tieliikennelaista poikkeava tulkinta tuo mukanaan paljon sekavuutta ja epätietoisuutta liikenteeseen ja sitä kautta aiheuttaa kasvavia riskejä. Hyvä esimerkki on ns. pyörätien jatke, jonka pyöräilijät lobbasivat jossain vaiheessa tieliikennelakiin pyrkimyksenään saada sitä kautta vähitellen säännön, jonka mukaan suojatiellä ajava pyöräilijä olisi etuajo-oikeutettu. Kaikki tietävät lopputuloksen: suuri määrä turhia kuolemia, turhia loukkaantumisia, epätietoisuutta ja vaaratilanteita.

        Tässä tapauksessa täytyy antaa medialle tyylipisteet. Uutinen oli pääosin kiihkottomasti ja lakiin perustuen laadittu.

        Esimerkiksi tuossa kolarissa, jossa väistämisvelvollinen autoilija ajoi pyöräilijän eteen, on vastuu lähes täysin autoilijan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa oikeus tukeutui ensisijaisesti väistämissääntöihin ja päätös syntyi niiden pohjalta. Näin pitää olla myös jatkossa. Jokainen tietää, mitä seuraisi, jos liikenteen perussäännöt jätettäisiin huomiotta. Joillakin on ihmeellinen vimma väheksyä väistämissääntöjen merkitystä. Jokainen tieliikennelaista poikkeava tulkinta tuo mukanaan paljon sekavuutta ja epätietoisuutta liikenteeseen ja sitä kautta aiheuttaa kasvavia riskejä. Hyvä esimerkki on ns. pyörätien jatke, jonka pyöräilijät lobbasivat jossain vaiheessa tieliikennelakiin pyrkimyksenään saada sitä kautta vähitellen säännön, jonka mukaan suojatiellä ajava pyöräilijä olisi etuajo-oikeutettu. Kaikki tietävät lopputuloksen: suuri määrä turhia kuolemia, turhia loukkaantumisia, epätietoisuutta ja vaaratilanteita.

        Tässä tapauksessa täytyy antaa medialle tyylipisteet. Uutinen oli pääosin kiihkottomasti ja lakiin perustuen laadittu.

        Se oli mielestäsi kiihkottomasti laadittu, koska pyöräilijä oli väistämissääntöjen mukaan syyllinen. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, niin kauhea itkupotkuraivari siitä olisi takuulla silloin tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli mielestäsi kiihkottomasti laadittu, koska pyöräilijä oli väistämissääntöjen mukaan syyllinen. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, niin kauhea itkupotkuraivari siitä olisi takuulla silloin tullut.

        Minunkin mielestä uutinen oli hyvin kirjoitettu, vaikka asia olikin erittäin ikävä. Paljon löytyy uutisointia, joissa kerrotaan autoilijan ajaneen suojatiellä pyöräilijän päälle. Tämä on siinä mielessä harhaan johtavaa, että usein näissä tapauksissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää, mutta autoilijasta leivotaan suurta rikollista. Suojatie ei muutoinkaan ole pyöräilijänkannalta mikään erityinen paikka. Juridisesti tilanne on täsmälleen sama, ajaapa pyöräilijä auton eteen suojatiellä tai paikassa missä ei suojatietä ole.

        Tärkeintä olisi kuitenkin se, että näistä otettaisiin opiksi, eikä vastaavia uutisia tarvitsisi lukea lehdistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin mielestä uutinen oli hyvin kirjoitettu, vaikka asia olikin erittäin ikävä. Paljon löytyy uutisointia, joissa kerrotaan autoilijan ajaneen suojatiellä pyöräilijän päälle. Tämä on siinä mielessä harhaan johtavaa, että usein näissä tapauksissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää, mutta autoilijasta leivotaan suurta rikollista. Suojatie ei muutoinkaan ole pyöräilijänkannalta mikään erityinen paikka. Juridisesti tilanne on täsmälleen sama, ajaapa pyöräilijä auton eteen suojatiellä tai paikassa missä ei suojatietä ole.

        Tärkeintä olisi kuitenkin se, että näistä otettaisiin opiksi, eikä vastaavia uutisia tarvitsisi lukea lehdistä.

        Päin (päälle) ajava on se, jonka keula osuu toiseen, oli väistämisvelvollisuus kummalla tahansa.


      • Anonyymi

        Kyllä maar, näin on variksen marjat. Päällejao-oikeutta ei ole koskaan, ei silloinkaan, kun se väistämisvelvollinen ei väistä syystä tai toisesta. Aina pitää siis ottaa huomioon ja varautua siihen, ettei se toinen toimi liikennesääntöjen mukaisesti. Siinä ei voita yhtään mitään, vaikka olisit oikeassa ajaen tappanut toisen osapuolen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maar, näin on variksen marjat. Päällejao-oikeutta ei ole koskaan, ei silloinkaan, kun se väistämisvelvollinen ei väistä syystä tai toisesta. Aina pitää siis ottaa huomioon ja varautua siihen, ettei se toinen toimi liikennesääntöjen mukaisesti. Siinä ei voita yhtään mitään, vaikka olisit oikeassa ajaen tappanut toisen osapuolen

        Päälleajo-oikeutta ei ole, mutta ei ole myöskään oikeutta tietoisesti lyödä laimin väistämisvelvollisuus luottaen siihen, että toinen osapuoli väistää. Ennakointivelvollisuus koskee myös pyöräilijää, ja jopa jalankulkijaa. Jos siis autoilija ei jostakin syystä noudata omia velvoitteitaan, pitää myös pyöräilijän ottaa tämä mahdollisuus huomioon ja kaikin tavoin toimia siten ettei onnettomuutta pääsisi tapahtumaan.

        Tässä käsiteltävänä olleessa tapauksessa pyöräilijän toiminta oli sellaista, että autoilijan olisi ollut lähes mahdotonta tehdä mitään onnettomuuden estämiseksi - paitsi ehkä jäädä kotiin - ja siksi tuomiokin oli sellainen kuin oli, vaikka tuomiota kaikki eivät haluakaan hyväksyä.


    • Anonyymi

      Nyt olisi oikea aika jakaa pyöräilyn säännöistä oikeaa tietoa, kun koulut ovat alkaneet ja illat pimenevät. Kun katsoo kouluiäisten pyöräilyä, näyttää että he ovat täysin pihalla mm. näistä puhutuista väistämissäännöistä. Asiaa pahentaa vielä se, että monet ajavat puhelin kädessä ja kuulokkeet korvilla.

      • Anonyymi

        Tämäkin on varmasti totta, mutta ei kannattaisi syyllistää pelkästään kouluikäisiä. Keneltä nämä kouluikäiset ovat laittoman toiminnan oppineet? Kyllä aikuisten suhtautuminen ja huono esimerkki ovat varmasti yksi perussyy nuorison vaarallisiin pyöräilytapoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin on varmasti totta, mutta ei kannattaisi syyllistää pelkästään kouluikäisiä. Keneltä nämä kouluikäiset ovat laittoman toiminnan oppineet? Kyllä aikuisten suhtautuminen ja huono esimerkki ovat varmasti yksi perussyy nuorison vaarallisiin pyöräilytapoihin.

        Oppia Lagen Seah Hill sainai ja jos ei niin ei voi olla että se on e on se ei ole vielä edes ole mitään. Kunnes suklaa sinulla kives rakko ei ole vielä edes ole mitään syytä tai sen osan siitä mitä se on niin hyvä että on aika iso kalu. Joka ei ole suuri osa kuluu ja se kovettuu nopeasti suuren suosion ja sitten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin on varmasti totta, mutta ei kannattaisi syyllistää pelkästään kouluikäisiä. Keneltä nämä kouluikäiset ovat laittoman toiminnan oppineet? Kyllä aikuisten suhtautuminen ja huono esimerkki ovat varmasti yksi perussyy nuorison vaarallisiin pyöräilytapoihin.

        Yleensä pahimpia ovat trikoisiin pukeutuneet, omasta mielestään kilpapyöräilijöihin verrattavat sukkuloijat. Heille tärkeintä on nopea eteneminen eikä heihin vaikuta väistämisvelvollisuudet, ei liikennevalot ja lisäksi sujuvasti vaihdetaan pyörätieltä ajoradalle jos se heidän mielestään nopeuttaa etenemistä. Pienikin hidaste heidän etenemiseensä irrottaa herjaavia solvauksia tai saa esittelemään keskisormiaan. Onko siis ihme jos osa kouluikäisistä omaksuu tällaiset vaaralliset ja laittomat ajotavat?


    • Anonyymi

      Tuossa Ilta-Sanomien kuvassa näkyi, että paikalla on risteys, pyörätien jatke ja suojatie.

      Ainakin nykyisen lain mukaan ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.” Lisäksi ”Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.”.

      Erityisryhmätkin pitäisi ottaa huomioon (”Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.”), mutta se on aika lailla mahdotonta jos pyöräilijä ajaa 35 km/h:n nopeudella suoraan ajoradalle. IS:n jutussa puhuttiin huonosta näkyvyydestä. Nykyiseesä laissa on tällainen maininta ”Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.”

      Nyt varmaan joku toteaa että laki silloin oli eri, mutta on järkevää kuitenkin keskustella tänään nykyisestä tieliikennelaista.

      • Anonyymi

        Miksi jaksat toistaa tätä suojatietä lähestyttäessä -jargoniasi? Jos pyöräilijä ajaa ajoradanyli, juridisesti hänen asemansa on aivan sama olipa paikalla suojatie tai ei. Molemmissa tapauksissa pyöräilijän tulee väistää suoraan menevää muuta liikennettä. Vähitellen jokaisen tulisi sisäistää, että suojatie ei ole ajavalle pyöräilijälle sama kuin jalankulkijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jaksat toistaa tätä suojatietä lähestyttäessä -jargoniasi? Jos pyöräilijä ajaa ajoradanyli, juridisesti hänen asemansa on aivan sama olipa paikalla suojatie tai ei. Molemmissa tapauksissa pyöräilijän tulee väistää suoraan menevää muuta liikennettä. Vähitellen jokaisen tulisi sisäistää, että suojatie ei ole ajavalle pyöräilijälle sama kuin jalankulkijalle.

        Ne olivat suoria sitaatteja Suomen voimassa olevasta tieliikennelaista, eivät minun omaa jargoniani.

        Tässä keväällä oli tällä palstalla keskustelua https://keskustelu.suomi24.fi/t/17834296/auto-tormasi-pyorailijaan-suojatiella---oikeus-molemmissa-oli-vikaa liikenneonnettomuudesta, jossa kumpikin osapuoli tuomittiin syylliseksi. Nyt puheeena oleva on onnettomuus on tapahtunut ennen uutta tieliikennelakia.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/900f78eb-0ab7-41cd-b570-7990fbb1e173


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jaksat toistaa tätä suojatietä lähestyttäessä -jargoniasi? Jos pyöräilijä ajaa ajoradanyli, juridisesti hänen asemansa on aivan sama olipa paikalla suojatie tai ei. Molemmissa tapauksissa pyöräilijän tulee väistää suoraan menevää muuta liikennettä. Vähitellen jokaisen tulisi sisäistää, että suojatie ei ole ajavalle pyöräilijälle sama kuin jalankulkijalle.

        Laissa lukee selkeästi että: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Tuolla tavalla pitää lähestyä jokaista suojatietä. Syitä tuolle lähestymisvelvoitteelle ei listata tai määritellä. Varoa pitää jokaisen suojatien kohdalla, riippumatta muista seikoista. Se on sitten myös oma eri velvoite, että suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille on annettava esteetön kulku yli.


      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä kommentistasi. Minulle nämä viisaat ajotavat ovat tuttua kauraa jo pitkän pitkältä ajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kommentistasi. Minulle nämä viisaat ajotavat ovat tuttua kauraa jo pitkän pitkältä ajalta.

        Onko tapanasi useinkin vastata omiin kommentteihisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tapanasi useinkin vastata omiin kommentteihisi?

        ...kysyy aito Kyselijäpösilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...kysyy aito Kyselijäpösilö.

        TLL sanoo myös ”Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.”

        Toisaalta uutisessa luki että autoilijan ylinopeuden ajamisesta ”jäi varteenotettava epäily. Lisäksi kasvillisuus haittasi pyöräilijän havaitsemista, ja tämän vauhti oli ollut reipas.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TLL sanoo myös ”Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.”

        Toisaalta uutisessa luki että autoilijan ylinopeuden ajamisesta ”jäi varteenotettava epäily. Lisäksi kasvillisuus haittasi pyöräilijän havaitsemista, ja tämän vauhti oli ollut reipas.”

        Pienen ylinopeuden tai kasvillisuuden vaikutus on täysin merkityksetön. Olennaista on vain se, että pyöräilijä löi laimin tärkeimmän velvoitteensa, eli velvollisuuden väistää autoa.


    • Anonyymi

      Aloituksen otsikossa pitäisi lukea, että tarkkaamattomuus aiheutti onnettomuuden. Tieliikennelain 4 § velvoittaa tarkkailemaan muita ja ottamaan heidän teot huomioon omassa ajossa, oli väistämissäännöt tilanteessa mitkä tahansa. Lain pykälän tarkoitus on velvoittaa ihmisiä toimimaan siten, ettei onnettomuuksia tapahtuisi ensinkään tarkkaamattomuudesta johtuen.

      Laki velvoittaa ottamaan huomioon liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus. Tämä ei tietenkään poista keneltäkään velvollisuutta olla noudattamatta liikennesääntöjä, mutta sen mahdollisuus pitää aina huomioida.

      • Anonyymi

        Vaikka osaa pyöräilijöistä voi pitää huonoina sääntöjen noudattajina, niin sama huonous koskee osaa autoilijoista, vaikka tässä tapauksessa sitä, joka jätti ennakointivelvollisuutensa noudattamatta ja ajoi pyöräilijän päälle.


    • Anonyymi

      Olisiko tuomio ollut erilainen, jos olisi noudatettu nykyisin voimassa olevaa tieliikennelakia? Tuosta vanhan tieliikennelain aikaisesta onnettomuudesta ja tuomiosta ei voi välttämättä päätellä nykyisen tieliikennelain oikeuskäytäntöä.

      • Anonyymi

        Tuomio olisi hyvin todennäköisesti ollut toisenlainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomio olisi hyvin todennäköisesti ollut toisenlainen.

        Miten niin? Väistämissäännöt ovat pyöräilijän osalta täsmälleen samat nykyisessä laissa kuin aikaisemmassa. Halu niiden muuttamiseen on joillakin todella kova, mutta onneksi kaikkia päättäjiä ei voi manipuloida ja johdatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Väistämissäännöt ovat pyöräilijän osalta täsmälleen samat nykyisessä laissa kuin aikaisemmassa. Halu niiden muuttamiseen on joillakin todella kova, mutta onneksi kaikkia päättäjiä ei voi manipuloida ja johdatella.

        Väistämissäännöt eivät merkitse kaikkea. Kaikkia tieliikennelain pykäliä pitää noudattaa yhtä lailla. Esim. lasten, vanhusten ja eri tavoin vammaisten erityinen varominen kaikissa liikennetilanteissa on yhtä velvoittava asia, kuin vaikkapa kolmion takaa tulevan väistämisvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Väistämissäännöt ovat pyöräilijän osalta täsmälleen samat nykyisessä laissa kuin aikaisemmassa. Halu niiden muuttamiseen on joillakin todella kova, mutta onneksi kaikkia päättäjiä ei voi manipuloida ja johdatella.

        Ei kukaan ole muuttamassa väistämissääntöjä. Väistämissääntöjen lisäksi on muitakin tieliikennelain velvoitteita, joita tulee noudattaa yhtä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole muuttamassa väistämissääntöjä. Väistämissääntöjen lisäksi on muitakin tieliikennelain velvoitteita, joita tulee noudattaa yhtä paljon.

        En tuota muita sääntöjä väheksyvää kommenttia kirjoittanut, mutta kyllä tässä tapauksessa pyöräilijän toiminta oli sellaista, että tuskin tuomio olisi ollut toisenlainen uudenkaan TLL:n aikana. Pyöräilijä ajoi tiettävästi n. 35 km/h nopeudella suoraan auton eteen. Sää oli sumuinen ja pimeä, mahtoiko pyöräilijällä ollut valoja käytössään, tämä ei uutisesta ilmene. Kuten joku kirjoitti, täysin turha kuolema, joka olisi voitu välttää sääntöjä noudattamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tuota muita sääntöjä väheksyvää kommenttia kirjoittanut, mutta kyllä tässä tapauksessa pyöräilijän toiminta oli sellaista, että tuskin tuomio olisi ollut toisenlainen uudenkaan TLL:n aikana. Pyöräilijä ajoi tiettävästi n. 35 km/h nopeudella suoraan auton eteen. Sää oli sumuinen ja pimeä, mahtoiko pyöräilijällä ollut valoja käytössään, tämä ei uutisesta ilmene. Kuten joku kirjoitti, täysin turha kuolema, joka olisi voitu välttää sääntöjä noudattamalla.

        Mutta tuosta oikeustapauksesta ei voi vetää johtopäätöstä nykyisen lain oikeuskäytännöstä, vaikka täällä onkin juhlittu sitä sellaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tuota muita sääntöjä väheksyvää kommenttia kirjoittanut, mutta kyllä tässä tapauksessa pyöräilijän toiminta oli sellaista, että tuskin tuomio olisi ollut toisenlainen uudenkaan TLL:n aikana. Pyöräilijä ajoi tiettävästi n. 35 km/h nopeudella suoraan auton eteen. Sää oli sumuinen ja pimeä, mahtoiko pyöräilijällä ollut valoja käytössään, tämä ei uutisesta ilmene. Kuten joku kirjoitti, täysin turha kuolema, joka olisi voitu välttää sääntöjä noudattamalla.

        Sinä väität tuskin ja toinen väittää, että todennäköisesti. Ei voi tietää, joten aivan turhaa spekulointia. Nykyinen tieliikennelaki kuitenkin velvoittaa huomioimaan myös toisten mahdolliset mokaamiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä väität tuskin ja toinen väittää, että todennäköisesti. Ei voi tietää, joten aivan turhaa spekulointia. Nykyinen tieliikennelaki kuitenkin velvoittaa huomioimaan myös toisten mahdolliset mokaamiset.

        Jokainen tulkitsee nuo omien arvojensa, ja jotkut pakkomielteidensä, mukaisesti. Itse pidän hiukan epämääräisenä ja kyseenalaisena halua mehustella kuusi vuotta sitten tapahtuneella onnettomuudella, jossa lapsi kuoli, mutta sekin on vain minun oma näkemykseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tulkitsee nuo omien arvojensa, ja jotkut pakkomielteidensä, mukaisesti. Itse pidän hiukan epämääräisenä ja kyseenalaisena halua mehustella kuusi vuotta sitten tapahtuneella onnettomuudella, jossa lapsi kuoli, mutta sekin on vain minun oma näkemykseni.

        Tärkeää näiden ikävien tapausten välttämiseksi olisi, että kaikki noudattaisivat lakia eikä toimittaisi omien arvojen, mielihalujen tai väärien esimerkkien mukaan. Turhaa on myös spekulointi siitä, olisiko vastaava tapaus tänä päivänä tuomittu toisin. Tuskin, väistämissääntöjä ei vielä ole kumottu, vaikka joillakin on voimakas pakkomielle tällaisen kieroutuneen ajatusmaailman suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeää näiden ikävien tapausten välttämiseksi olisi, että kaikki noudattaisivat lakia eikä toimittaisi omien arvojen, mielihalujen tai väärien esimerkkien mukaan. Turhaa on myös spekulointi siitä, olisiko vastaava tapaus tänä päivänä tuomittu toisin. Tuskin, väistämissääntöjä ei vielä ole kumottu, vaikka joillakin on voimakas pakkomielle tällaisen kieroutuneen ajatusmaailman suuntaan.

        Väistämissääntöjen kumoamista ei ole kukaan ajanut tai sellaista ole väittänyt. Kysehän on siitä, että kaikki muutkin tieliikennelain velvollisuudet pitää yhtä lailla ottaa huomioon. Joillakin tämä asia ei millään mene jakeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämissääntöjen kumoamista ei ole kukaan ajanut tai sellaista ole väittänyt. Kysehän on siitä, että kaikki muutkin tieliikennelain velvollisuudet pitää yhtä lailla ottaa huomioon. Joillakin tämä asia ei millään mene jakeluun.

        Näitä onnettomuuksia ei sattuisi, jos kaikki liikenteen osapuolet noudattaisivat heitä koskevia väistämissääntöjä. Jos väistämissääntöjä noudatettaisiin pilkulleen, mitään muita tieliikennelain velvoitteita ei tarvitsisi vetää mukaan tähän. Näin yksinkertaista se on. Joillakin on voimakas tahtotila sotkea näihin onnettomuuksiin mukaan monia muitakin velvoitteita. En sano, että nämä velvoitteet olisivat tarpeettomia, mutta väistämissääntöjä ne eivät kumoa. Näiden muiden velvoitteiden esiin nostaminen sekoittaa entisestään epätietoisten liikkujien tilannetta. Tästä sekoittamisesta toimii erittäin hyvänä esimerkkinä ns. pyörätien jatke. Tämä käsite lobattiin tieliikennelakiin mukaan pyöräilijöiden toimesta ja se on sekoittanut pyöräilijöiden ja myös autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen käsite. Kaiken lisäksi se on aiheuttanut tuhansia turhia onnettomuuksia, myös kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita. Pyöräliitto tuttuun tapaansa ei millään tavoin kanna vastuutaan, vaan suunnittelee yhä uusia erivapauksia liikenteen ongelmaryhmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeää näiden ikävien tapausten välttämiseksi olisi, että kaikki noudattaisivat lakia eikä toimittaisi omien arvojen, mielihalujen tai väärien esimerkkien mukaan. Turhaa on myös spekulointi siitä, olisiko vastaava tapaus tänä päivänä tuomittu toisin. Tuskin, väistämissääntöjä ei vielä ole kumottu, vaikka joillakin on voimakas pakkomielle tällaisen kieroutuneen ajatusmaailman suuntaan.

        Tuosta oikeusjutusta ei voi tehdä nykyisen voimassaolevan tieliikennelain oikeuskäytännöstä mitään johtopäätöstä.

        Nykyiseen tieliikennelakiin on tullut voimallisesti mukaan ennakointivelvollisuus. Se ei ole mikään kuollut kirjain.

        Kaikki pykälät tieliikennelaista huomioidaan, ainakin jos asianajaja kiinnittää tuomarin huomiota niihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä onnettomuuksia ei sattuisi, jos kaikki liikenteen osapuolet noudattaisivat heitä koskevia väistämissääntöjä. Jos väistämissääntöjä noudatettaisiin pilkulleen, mitään muita tieliikennelain velvoitteita ei tarvitsisi vetää mukaan tähän. Näin yksinkertaista se on. Joillakin on voimakas tahtotila sotkea näihin onnettomuuksiin mukaan monia muitakin velvoitteita. En sano, että nämä velvoitteet olisivat tarpeettomia, mutta väistämissääntöjä ne eivät kumoa. Näiden muiden velvoitteiden esiin nostaminen sekoittaa entisestään epätietoisten liikkujien tilannetta. Tästä sekoittamisesta toimii erittäin hyvänä esimerkkinä ns. pyörätien jatke. Tämä käsite lobattiin tieliikennelakiin mukaan pyöräilijöiden toimesta ja se on sekoittanut pyöräilijöiden ja myös autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen käsite. Kaiken lisäksi se on aiheuttanut tuhansia turhia onnettomuuksia, myös kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita. Pyöräliitto tuttuun tapaansa ei millään tavoin kanna vastuutaan, vaan suunnittelee yhä uusia erivapauksia liikenteen ongelmaryhmälle.

        Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin huomioimaan muiden toilailut, eli liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus. Tienkäyttäjän on siis luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Siksi lakiin on kirjattu 4 §, eli tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Näin se on, vaikka olisit asioista mitä mieltä tahansa.

        Pyörätien jatkeen osalta nykyinen laki muutti asioita ja se kuuluu merkitä vain niissä tapauksissa, joissa ajoradan liikenteellä on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan. Asiahan nyt siis sen osalta paremmalla tasolla entiseen lakiin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä onnettomuuksia ei sattuisi, jos kaikki liikenteen osapuolet noudattaisivat heitä koskevia väistämissääntöjä. Jos väistämissääntöjä noudatettaisiin pilkulleen, mitään muita tieliikennelain velvoitteita ei tarvitsisi vetää mukaan tähän. Näin yksinkertaista se on. Joillakin on voimakas tahtotila sotkea näihin onnettomuuksiin mukaan monia muitakin velvoitteita. En sano, että nämä velvoitteet olisivat tarpeettomia, mutta väistämissääntöjä ne eivät kumoa. Näiden muiden velvoitteiden esiin nostaminen sekoittaa entisestään epätietoisten liikkujien tilannetta. Tästä sekoittamisesta toimii erittäin hyvänä esimerkkinä ns. pyörätien jatke. Tämä käsite lobattiin tieliikennelakiin mukaan pyöräilijöiden toimesta ja se on sekoittanut pyöräilijöiden ja myös autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen käsite. Kaiken lisäksi se on aiheuttanut tuhansia turhia onnettomuuksia, myös kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita. Pyöräliitto tuttuun tapaansa ei millään tavoin kanna vastuutaan, vaan suunnittelee yhä uusia erivapauksia liikenteen ongelmaryhmälle.

        Ei pyörätien jatke ole aiheuttanut yhtään onnettomuutta, vaikka osa autoilijoista ei tiedäkään sen merkitystä. Jokaisen onnettomuuden syyllinen on se osapuoli, joka ei noudattanut sääntöjä.

        Siinä olet oikeassa, että Pyöräliitto ei kanna vastuutaan. Se kuitenkin aiheuttaa tuhansia onnettomuuksia vuosittain. Vielä ei vaan ole selvitetty, että miten se sen tekee. Lisäksi se jotenkin pystyy antamaan yhä vaan uusia erivapauksia huonoille autoilijoille, täysin ohi lainsäätäjien, eikä kukaan mahda mitään. Ihan kauhea tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pyörätien jatke ole aiheuttanut yhtään onnettomuutta, vaikka osa autoilijoista ei tiedäkään sen merkitystä. Jokaisen onnettomuuden syyllinen on se osapuoli, joka ei noudattanut sääntöjä.

        Siinä olet oikeassa, että Pyöräliitto ei kanna vastuutaan. Se kuitenkin aiheuttaa tuhansia onnettomuuksia vuosittain. Vielä ei vaan ole selvitetty, että miten se sen tekee. Lisäksi se jotenkin pystyy antamaan yhä vaan uusia erivapauksia huonoille autoilijoille, täysin ohi lainsäätäjien, eikä kukaan mahda mitään. Ihan kauhea tilanne.

        Taisi kommentti osua sinuun aika kivuliaasti, kun aiheutti tuollaisen purkauksen. En tosin odottanutkaan asiallista vastausta. Taas kerran saatiin huomata, miten kipeästi totuus sattuu joskus. Onnettomuudet eivät kuitenkaan lopu raivoamalla, vaan aivan muilla tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi kommentti osua sinuun aika kivuliaasti, kun aiheutti tuollaisen purkauksen. En tosin odottanutkaan asiallista vastausta. Taas kerran saatiin huomata, miten kipeästi totuus sattuu joskus. Onnettomuudet eivät kuitenkaan lopu raivoamalla, vaan aivan muilla tavoin.

        Tienkäyttäjät, eli ihmiset niitä onnettomuuksia aiheuttavat, ei se infra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi kommentti osua sinuun aika kivuliaasti, kun aiheutti tuollaisen purkauksen. En tosin odottanutkaan asiallista vastausta. Taas kerran saatiin huomata, miten kipeästi totuus sattuu joskus. Onnettomuudet eivät kuitenkaan lopu raivoamalla, vaan aivan muilla tavoin.

        Niin siis minkä purkauksen? Eikä tässä kukaan ole raivonnut ja ainakaan minuun ei ole sattunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä onnettomuuksia ei sattuisi, jos kaikki liikenteen osapuolet noudattaisivat heitä koskevia väistämissääntöjä. Jos väistämissääntöjä noudatettaisiin pilkulleen, mitään muita tieliikennelain velvoitteita ei tarvitsisi vetää mukaan tähän. Näin yksinkertaista se on. Joillakin on voimakas tahtotila sotkea näihin onnettomuuksiin mukaan monia muitakin velvoitteita. En sano, että nämä velvoitteet olisivat tarpeettomia, mutta väistämissääntöjä ne eivät kumoa. Näiden muiden velvoitteiden esiin nostaminen sekoittaa entisestään epätietoisten liikkujien tilannetta. Tästä sekoittamisesta toimii erittäin hyvänä esimerkkinä ns. pyörätien jatke. Tämä käsite lobattiin tieliikennelakiin mukaan pyöräilijöiden toimesta ja se on sekoittanut pyöräilijöiden ja myös autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen käsite. Kaiken lisäksi se on aiheuttanut tuhansia turhia onnettomuuksia, myös kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita. Pyöräliitto tuttuun tapaansa ei millään tavoin kanna vastuutaan, vaan suunnittelee yhä uusia erivapauksia liikenteen ongelmaryhmälle.

        En ota kantaa siihen, onko Pyöräliitto syyllinen tieliikennelain epäselvyyksiin. Joku on kuitenkin vaikuttanut siihen, että laki on sellainen kuin se on. Ehkä poliitikot ovat yrittäneet miellyttää mahdollisimman montaa potentiaalista äänestäjäryhmää ja se on johtanut epäselvään lain säätämiseen. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että pyörätien jatke on ollut totaalinen epäonnistuminen. Samaan sarjaan voidaan lisätä nykyisestä laista "vastakarvaan" pyöräily, mikä tämän virallinen nimi onkaan. Kun tähän vielä lisätään pyöräilijöiden, ja myös muun kevyen liikenteen, täydellinen valvonnan puute, ei ole ihme että onnettomuuksia ja vaaratilanteita sattuu aina silloin tällöin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa siihen, onko Pyöräliitto syyllinen tieliikennelain epäselvyyksiin. Joku on kuitenkin vaikuttanut siihen, että laki on sellainen kuin se on. Ehkä poliitikot ovat yrittäneet miellyttää mahdollisimman montaa potentiaalista äänestäjäryhmää ja se on johtanut epäselvään lain säätämiseen. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että pyörätien jatke on ollut totaalinen epäonnistuminen. Samaan sarjaan voidaan lisätä nykyisestä laista "vastakarvaan" pyöräily, mikä tämän virallinen nimi onkaan. Kun tähän vielä lisätään pyöräilijöiden, ja myös muun kevyen liikenteen, täydellinen valvonnan puute, ei ole ihme että onnettomuuksia ja vaaratilanteita sattuu aina silloin tällöin.

        Uudessa tieliikennelaissa näkyy erittäin selkeästi pyöräliiton kädenjälki. Nyt sitten sama näkyy myös onnettomuuksina, joita pyöräliitto toivoo lisää kiristyvien lakien toivossa. Olisiko aika miettiä muutoksia lakiin ja laatia lait todellisten asiantuntijoiden toimesta eikä ideologisten puskistahuutajien pillin mukaisesti. Pyöräilijän tulisi olla väistämisvelvollinen kaikissa tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa siihen, onko Pyöräliitto syyllinen tieliikennelain epäselvyyksiin. Joku on kuitenkin vaikuttanut siihen, että laki on sellainen kuin se on. Ehkä poliitikot ovat yrittäneet miellyttää mahdollisimman montaa potentiaalista äänestäjäryhmää ja se on johtanut epäselvään lain säätämiseen. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että pyörätien jatke on ollut totaalinen epäonnistuminen. Samaan sarjaan voidaan lisätä nykyisestä laista "vastakarvaan" pyöräily, mikä tämän virallinen nimi onkaan. Kun tähän vielä lisätään pyöräilijöiden, ja myös muun kevyen liikenteen, täydellinen valvonnan puute, ei ole ihme että onnettomuuksia ja vaaratilanteita sattuu aina silloin tällöin.

        Tämä nykyisen tieliikennelain sekavuus näkyy myös muutamissa muissa yksityiskohdissa. Lakiin on kirjattu luottamusperiaate, eli toinen liikenteen osapuoli voi olettaa muiden noudattavan sääntöjä. Toisaalta ennakointivelvoite vaatii huomioimaan, että toinen osapuoli ei välttämättä noudatakaan sääntöjä. Laki edellyttää lisäksi jokaista liikenteen osapuolta ottamaan selkoa häntä koskevista säännöistä. Lakitekstin ei tosiaankaan pitäisi olla tällaista, missä jopa eri lain kohdat ovat keskenään ristiriitaisia. Edellinen kirjoittaja epäili, että tämä johtuu siitä, että lainsäätäjä pyrkisi miellyttämään mahdollisimman monia kohderyhmiä. Miksi pitäisi miellyttää, lainsäätäjän tarkoitushan on tehdä liikenteestä mahdollisimman turvallinen kokonaisuus. Epäselvyys aiheuttaa myös suuria ongelmia onnettomuuksia ratkoville oikeusistuimille. Tämä näkyy nyt jo tuomioiden linjattomuutena. Nykypäivänä syyllistä ei välttämättä tuomita ja syytön puolestaan voi saada kovankin rangaistuksen. Näin asioiden ei pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nykyisen tieliikennelain sekavuus näkyy myös muutamissa muissa yksityiskohdissa. Lakiin on kirjattu luottamusperiaate, eli toinen liikenteen osapuoli voi olettaa muiden noudattavan sääntöjä. Toisaalta ennakointivelvoite vaatii huomioimaan, että toinen osapuoli ei välttämättä noudatakaan sääntöjä. Laki edellyttää lisäksi jokaista liikenteen osapuolta ottamaan selkoa häntä koskevista säännöistä. Lakitekstin ei tosiaankaan pitäisi olla tällaista, missä jopa eri lain kohdat ovat keskenään ristiriitaisia. Edellinen kirjoittaja epäili, että tämä johtuu siitä, että lainsäätäjä pyrkisi miellyttämään mahdollisimman monia kohderyhmiä. Miksi pitäisi miellyttää, lainsäätäjän tarkoitushan on tehdä liikenteestä mahdollisimman turvallinen kokonaisuus. Epäselvyys aiheuttaa myös suuria ongelmia onnettomuuksia ratkoville oikeusistuimille. Tämä näkyy nyt jo tuomioiden linjattomuutena. Nykypäivänä syyllistä ei välttämättä tuomita ja syytön puolestaan voi saada kovankin rangaistuksen. Näin asioiden ei pitäisi olla.

        ”Lakiin on kirjattu luottamusperiaate”

        Lakiin ei ole kirjattu luottamusperiaatetta, koska sen katsotaaan olevan itsestäänselvyys.

        ”Periaatteet voivat olla osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön. Tällainen on esimerkiksi tieliikenteen luottamusperiaate. Sen mukaan tienkäyttäjä voi lähtökohtaisesti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä.”

        ”Suomen tieliikennelaissa ei ole erityistä säännöstä tieliikenteen luottamusperiaatteesta. Luottamusperiaatteen sisältö on muotoutunut runsaan oikeuskäytännön seurauksena. Oikeuskirjallisuudessa periaatteen perusidea on tunnustettu 1970-luvulta lähtien.”

        ”Luottamusperiaatteen katsotaan oikeuskirjallisuudessa sisältyvän tieliikennelain 3 §:n mukaiseen yleiseen huolellisuusvelvoitteeseen, jolloin luottamusperiaate toimisi rajana sille, millaista vaaran ja vahingon välttämistä tienkäyttäjältä voidaan edellyttää.”

        ”Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.”

        ”Tieliikenteen luottamusperiaate on ollut keskeisessä asemassa tienkäyttäjien välisen vuorovaikutuksen kannalta, koska kaikissa liikennetilanteissa tienkäyttäjien keskinäinen kommunikointi ei ole mahdollista. Luottamusperiaate vaikuttaa keskeisesti siihen, millaisen toisen tienkäyttäjän toiminnan pohjalle tienkäyttäjä saa oman toimintansa rakentaa. Ainakin silloin, kun konkreettisten päätelmien teko toisen tienkäyttäjän toiminnasta ei ole mahdollista, on katsottu, että tienkäyttäjä saa perustaa oman toimintansa siihen lähtökohtaan, että toinen tienkäyttäjä toimii tieliikennelainsäädännössä kuvattujen liikennesääntöjen mukaisesti.”

        ”On siis todettu, että tienkäyttäjän tulee voida luottaa siihen, että muut tienkäyttäjät käyttäytyvät tieliikennesääntöjä noudattaen, ja että tienkäyttäjä saisi perustaa oman toimintansa tälle luottamukselle. Luottamusperiaatteen taustalla vaikuttavat tienkäyttäjien vastavuoroiset odotukset toisiinsa nähden. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että ilman tieliikenteen luottamusperiaatetta liikennesäännöt menettäisivät tienkäyttäjien keskinäisiä odotuksia ohjaavan vaikutuksensa.”

        ”Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista.”

        ”Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuden määrittelyllä on suuri merkitys sen kannalta, millaista toimintaa tienkäyttäjältä kussakin liikennetilanteessa voidaan edellyttää. Arvioinnissa korostuu tienkäyttäjän ennakoivan ajotavan merkitys. Tienkäyttäjän tulee pyrkiä varautumaan myös toisen tienkäyttäjän virheisiin. Luottamusperiaate ei sovellu tapauksiin, joissa kuljettajalla on tai olisi pitänyt olla aihetta epäillä toisen laiminlyövän liikennesääntöjen noudattamisen, esimerkiksi väistämisvelvollisuutensa. Tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta lähestyvän väistämisvelvollisuus ei ole yhtä vahva kuin esimerkiksi väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin takaa risteystä lähestyvän. Tasa-arvoisissa risteyksissä oikealta ajava ei saa yhtä vahvaa oikeutta luottaa häiriöttömään kulkuunsa risteyksessä.”

        ”Tienkäyttäjän on luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Erityisesti tämä on otettava huomioon liikenteessä liikkuvien lasten, vanhusten, näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohdalla. Heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityissuojelu kuuluu tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä.”

        HE 180/2017


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nykyisen tieliikennelain sekavuus näkyy myös muutamissa muissa yksityiskohdissa. Lakiin on kirjattu luottamusperiaate, eli toinen liikenteen osapuoli voi olettaa muiden noudattavan sääntöjä. Toisaalta ennakointivelvoite vaatii huomioimaan, että toinen osapuoli ei välttämättä noudatakaan sääntöjä. Laki edellyttää lisäksi jokaista liikenteen osapuolta ottamaan selkoa häntä koskevista säännöistä. Lakitekstin ei tosiaankaan pitäisi olla tällaista, missä jopa eri lain kohdat ovat keskenään ristiriitaisia. Edellinen kirjoittaja epäili, että tämä johtuu siitä, että lainsäätäjä pyrkisi miellyttämään mahdollisimman monia kohderyhmiä. Miksi pitäisi miellyttää, lainsäätäjän tarkoitushan on tehdä liikenteestä mahdollisimman turvallinen kokonaisuus. Epäselvyys aiheuttaa myös suuria ongelmia onnettomuuksia ratkoville oikeusistuimille. Tämä näkyy nyt jo tuomioiden linjattomuutena. Nykypäivänä syyllistä ei välttämättä tuomita ja syytön puolestaan voi saada kovankin rangaistuksen. Näin asioiden ei pitäisi olla.

        Laissa ei ole ristiriitoja.
        Syytöntä ei tuomita.
        Syyllinen saattaa joskus jäädä tuomitsematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei ole ristiriitoja.
        Syytöntä ei tuomita.
        Syyllinen saattaa joskus jäädä tuomitsematta.

        Nykyinen tieliikennelaki on monessa kohdin ristiriitainen.
        Syytön osapuli saa myös lähes aina sakon eli tuomitaan.
        Syyllinen saa aina tuomion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa tieliikennelaissa näkyy erittäin selkeästi pyöräliiton kädenjälki. Nyt sitten sama näkyy myös onnettomuuksina, joita pyöräliitto toivoo lisää kiristyvien lakien toivossa. Olisiko aika miettiä muutoksia lakiin ja laatia lait todellisten asiantuntijoiden toimesta eikä ideologisten puskistahuutajien pillin mukaisesti. Pyöräilijän tulisi olla väistämisvelvollinen kaikissa tilanteissa.

        Salaliittoteorioille on oma palstansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen tieliikennelaki on monessa kohdin ristiriitainen.
        Syytön osapuli saa myös lähes aina sakon eli tuomitaan.
        Syyllinen saa aina tuomion.

        Kerro ne ristiriidat.
        Laita esimerkkejä syyttömän saamista sakoista. Kymmenen riittää.
        Syyllinen voidaan jättää vaille rangaistusta, tai käsittelyssä voi sattua muotovirhe, tai tuomio voi poiketa todellisista tapahtumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei ole ristiriitoja.
        Syytöntä ei tuomita.
        Syyllinen saattaa joskus jäädä tuomitsematta.

        Kui se tuollattis närkästys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ne ristiriidat.
        Laita esimerkkejä syyttömän saamista sakoista. Kymmenen riittää.
        Syyllinen voidaan jättää vaille rangaistusta, tai käsittelyssä voi sattua muotovirhe, tai tuomio voi poiketa todellisista tapahtumista.

        TM-lehden liikennepalstalla on useassa numerosa esimerkkejä noista lan ristiriitaisuksista. Onnettomuuteen joutunut, vaikka ei asialle olisi mitään voinut, saa sakon tieliikennelain 4§ perusteella. Asiasta esimerkkejä näilläkin palstoilla.
        Niin no, eihän sitä aina syylliseksi tuomita vallankin jos sattuu olemaan syytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliittoteorioille on oma palstansa.

        Eihän tuo vastaamasi kommentti mitään salaliittoteoriaa ole, valitettattavasta tosisasiasta tuossa on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM-lehden liikennepalstalla on useassa numerosa esimerkkejä noista lan ristiriitaisuksista. Onnettomuuteen joutunut, vaikka ei asialle olisi mitään voinut, saa sakon tieliikennelain 4§ perusteella. Asiasta esimerkkejä näilläkin palstoilla.
        Niin no, eihän sitä aina syylliseksi tuomita vallankin jos sattuu olemaan syytön.

        Ok, ajattelin että jos sinulla olisi ihan oikeaa tietoa, mutta ei sitten. Meinaatko, että jokainen onnettomuuteen joutunut saa vähintään sakon tuon nelospykälän perusteella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ajattelin että jos sinulla olisi ihan oikeaa tietoa, mutta ei sitten. Meinaatko, että jokainen onnettomuuteen joutunut saa vähintään sakon tuon nelospykälän perusteella?

        Kyllä niitä TM-lehden liikennepalstalla olevia esimerkkejä, joita asiasta löytyy useita, on ihan oikeana tietona pidettävä.
        Kyllä tuo pykälä sen mahdollistaa, ja kun tiedetään tuon valtava sakoilla kerättäväksi määrätty euromäärä niin on enemmän kuin todennäköistä, että pykälän mahdollistamaa tilaisuutta myös käytetään.
        Selvennyksenä on toki mainittva, että tuo pykälä koskee onnettomuuteen joutuneita moottoriajoneuvoja. Jalankulkija onnettonnetomuuden oasapuolena ja lähes aina myös pyöräilijä tuolta sakolta nykyiseen tapaan välttynee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ajattelin että jos sinulla olisi ihan oikeaa tietoa, mutta ei sitten. Meinaatko, että jokainen onnettomuuteen joutunut saa vähintään sakon tuon nelospykälän perusteella?

        Pidätkö siis Tekniikan Maailmaa höpö-höpö-lehtenä, joka julkaisee satuja? Vai mikä oli pointtisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä TM-lehden liikennepalstalla olevia esimerkkejä, joita asiasta löytyy useita, on ihan oikeana tietona pidettävä.
        Kyllä tuo pykälä sen mahdollistaa, ja kun tiedetään tuon valtava sakoilla kerättäväksi määrätty euromäärä niin on enemmän kuin todennäköistä, että pykälän mahdollistamaa tilaisuutta myös käytetään.
        Selvennyksenä on toki mainittva, että tuo pykälä koskee onnettomuuteen joutuneita moottoriajoneuvoja. Jalankulkija onnettonnetomuuden oasapuolena ja lähes aina myös pyöräilijä tuolta sakolta nykyiseen tapaan välttynee.

        Ok, laita sitten niitä esimerkkejä.
        Miten perustelet näkemyksesi, että on määrätty jokin sakoilla kerättävä euromäärä, ja että tuota pykälää käytetään siihen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidätkö siis Tekniikan Maailmaa höpö-höpö-lehtenä, joka julkaisee satuja? Vai mikä oli pointtisi?

        Pyysin esimerkkejä, enkä epämääräistä viittausta joihinkin kirjoituksiin jossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, laita sitten niitä esimerkkejä.
        Miten perustelet näkemyksesi, että on määrätty jokin sakoilla kerättävä euromäärä, ja että tuota pykälää käytetään siihen?

        Niitä esimerkkejä löydät kun selaat TM-lehden vaikkapa vain uluvan vuoden numeroista liikennepalstan juttuja.
        Sakoilla kerättävä määrä on vahvistettu tällevuodelle, ja tietysti tuota, kuten kaikkia muitakin asiaan sopivia pykäliä, määrätyn rahasumman keräämiseksi käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä esimerkkejä löydät kun selaat TM-lehden vaikkapa vain uluvan vuoden numeroista liikennepalstan juttuja.
        Sakoilla kerättävä määrä on vahvistettu tällevuodelle, ja tietysti tuota, kuten kaikkia muitakin asiaan sopivia pykäliä, määrätyn rahasumman keräämiseksi käytetään.

        En nyt taida, kun et sinäkään sieltä mitään löydä.
        Oli puhe siitä, että jokainen onnettomuuteen joutunut saisi sakon puheena olevan pykälän perusteella. Miksi olet tehnyt valinnan olla todistamatta kyseistä väitettä mitenkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, laita sitten niitä esimerkkejä.
        Miten perustelet näkemyksesi, että on määrätty jokin sakoilla kerättävä euromäärä, ja että tuota pykälää käytetään siihen?

        Suomessa sakot on budjetoitu toisin kuin missään muussa valtiossa. Tämänkin pitäisi kertoa jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa sakot on budjetoitu toisin kuin missään muussa valtiossa. Tämänkin pitäisi kertoa jotakin.

        On siis tehty arvio niiden määrästä. Ei niitä kuitenkaan syyttömille määräillä eikä varsinkaan siksi, että joku määrä saataisiin täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa sakot on budjetoitu toisin kuin missään muussa valtiossa. Tämänkin pitäisi kertoa jotakin.

        Valtio kiittääkin takuulla kaikkia tolloja, jotka osallistuvat valtion kassan lihottamiseen liikennetörttöilyjsensä myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt taida, kun et sinäkään sieltä mitään löydä.
        Oli puhe siitä, että jokainen onnettomuuteen joutunut saisi sakon puheena olevan pykälän perusteella. Miksi olet tehnyt valinnan olla todistamatta kyseistä väitettä mitenkään?

        Omapa on häpeäsi, koska minä olen ko. lehden liikennepalstalta lukenut monen monta kertaa toimittajan kirjoituksia noista lain ristiriitaisuuksista.
        Jokaista onnettomuuteen joutunutta v o i d a a n tuon pykälän perusteella sakottaa.
        " Miksi olet tehnyt valinnan olla todistamatta kyseistä väitettä mitenkään?"
        Sinun logiikasta oppineena, enpä nyt taida, kun et sinäkään mitään asian kumoamiseksi löydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siis tehty arvio niiden määrästä. Ei niitä kuitenkaan syyttömille määräillä eikä varsinkaan siksi, että joku määrä saataisiin täyteen.

        Ei sakkomäärää ole mikään arvio, vaan se on budjetoitu euromäärä niin se pitää myös kokoon raapia.
        Onnettomuuden molemmille osapuolille voidaan sakko määrätä, ja kuten näilläkin palstoilla on ilmennyt, määrätään vaikka ei olisi onnettomuuteen joutumistaan mitenkään voinut estää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sakkomäärää ole mikään arvio, vaan se on budjetoitu euromäärä niin se pitää myös kokoon raapia.
        Onnettomuuden molemmille osapuolille voidaan sakko määrätä, ja kuten näilläkin palstoilla on ilmennyt, määrätään vaikka ei olisi onnettomuuteen joutumistaan mitenkään voinut estää.

        Valtaosassa tapauksia olisi varmasti ollut onnettomuuteen joutuminen oman toiminnan kautta estettävissä. Ei ole seurattu tarpeeksi ympäristöä, eikä ole huomioitu toisen osapuolen mokaaminen. Jos olisi huomioitu se ja seurattu ympäristöä ja ennakoitu muiden tekoja, niin hyvin suurella todennäköisyydellä ei olisi itse joutunut onnettomuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omapa on häpeäsi, koska minä olen ko. lehden liikennepalstalta lukenut monen monta kertaa toimittajan kirjoituksia noista lain ristiriitaisuuksista.
        Jokaista onnettomuuteen joutunutta v o i d a a n tuon pykälän perusteella sakottaa.
        " Miksi olet tehnyt valinnan olla todistamatta kyseistä väitettä mitenkään?"
        Sinun logiikasta oppineena, enpä nyt taida, kun et sinäkään mitään asian kumoamiseksi löydä.

        Ei se minulle mikään häpeä ole, ettet saa laitettua yhtään esimerkkiä. Eikä minun tarvitse kumota perätöntä väitettäsi, kun teet sen ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sakkomäärää ole mikään arvio, vaan se on budjetoitu euromäärä niin se pitää myös kokoon raapia.
        Onnettomuuden molemmille osapuolille voidaan sakko määrätä, ja kuten näilläkin palstoilla on ilmennyt, määrätään vaikka ei olisi onnettomuuteen joutumistaan mitenkään voinut estää.

        Kun otat selvää, mitä budjetointi tarkoittaa, niin koko asia aukenee sitten sitä kautta. Niille osapuolille voidaan määrätä sakko, joiden todetaan rikkoneen lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosassa tapauksia olisi varmasti ollut onnettomuuteen joutuminen oman toiminnan kautta estettävissä. Ei ole seurattu tarpeeksi ympäristöä, eikä ole huomioitu toisen osapuolen mokaaminen. Jos olisi huomioitu se ja seurattu ympäristöä ja ennakoitu muiden tekoja, niin hyvin suurella todennäköisyydellä ei olisi itse joutunut onnettomuuteen.

        Ehkä olisi tai sitten ei. Sakko on joka tapuksessa tullut kummallekin osapuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se minulle mikään häpeä ole, ettet saa laitettua yhtään esimerkkiä. Eikä minun tarvitse kumota perätöntä väitettäsi, kun teet sen ihan itse.

        Kyllä se on sinin häpeä kun et edes nimeltä mainitusta lehdestä nimeltä mainitun toimittajan kirjoituksia asiasta löydä tai totena pidä.
        Mitä molenpien onnettomuuteen joutuneiden sakottamiseen tulee, niin ei se mikään perätön väite ole vaan tieliikennelain 4§ nahdollistama seuraamus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun otat selvää, mitä budjetointi tarkoittaa, niin koko asia aukenee sitten sitä kautta. Niille osapuolille voidaan määrätä sakko, joiden todetaan rikkoneen lakia.

        Sitähän se budjetointi sakkorahojen osalta tarkoittaa, että se määrätty euro määrä on sakoilla kerättävä.
        Onnettomuuden molemmille osapuolille määrättävän sakon mahdollistaa tuo mainittu tieliikennelain 4§, myös sille osapuolelle joka ei mitenkään olisi voinut onnettomuuteen joutumistaan estää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on sinin häpeä kun et edes nimeltä mainitusta lehdestä nimeltä mainitun toimittajan kirjoituksia asiasta löydä tai totena pidä.
        Mitä molenpien onnettomuuteen joutuneiden sakottamiseen tulee, niin ei se mikään perätön väite ole vaan tieliikennelain 4§ nahdollistama seuraamus.

        Ei se minulle mikään häpeä ole, ettet saa laitettua yhtään esimerkkiä vaikka luulet tietäväsi, missä niitä on. Vielä äsken kaikki onnettomuuteen joutuneet sai sakon, nyt sitten nelospykälä mahdollistaa sen. Onneksi olkoon, siirryit juuri paljon lähemmäs asian ymmärtämistä. Kyllä se lopullinen oivallus sieltä vielä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se budjetointi sakkorahojen osalta tarkoittaa, että se määrätty euro määrä on sakoilla kerättävä.
        Onnettomuuden molemmille osapuolille määrättävän sakon mahdollistaa tuo mainittu tieliikennelain 4§, myös sille osapuolelle joka ei mitenkään olisi voinut onnettomuuteen joutumistaan estää.

        Et siis vieläkään tiedä, mitä budjetointi tarkoittaa. Paljon mahdollista, ettet ymmärrä sitä koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis vieläkään tiedä, mitä budjetointi tarkoittaa. Paljon mahdollista, ettet ymmärrä sitä koskaan.

        Jotenkin huvittavaa lukea näitä järjettömiä kommentteja. Kun pyöräilijä on ollut yksiselitteisesti syyllinen, yritetään tämä fakta hukuttaa sakkojen budjetointiin ja muihin vastaaviin täysin tähän keskusteluun kuulumattomiin asioihin. Totuus näköjään satuttaa erittäin kovaa joitakin, mikä on myös aikaisemmin huomattu vastaavien tapausten yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin huvittavaa lukea näitä järjettömiä kommentteja. Kun pyöräilijä on ollut yksiselitteisesti syyllinen, yritetään tämä fakta hukuttaa sakkojen budjetointiin ja muihin vastaaviin täysin tähän keskusteluun kuulumattomiin asioihin. Totuus näköjään satuttaa erittäin kovaa joitakin, mikä on myös aikaisemmin huomattu vastaavien tapausten yhteydessä.

        Minun mielestäni siinä ei ole mitään huvittavaa, että jotkut haluaa vieläkin mehustella monta vuotta sitten tapahtunutta lapsen kuolemaa, mutta huvinsa kullakin. Syyllisyyteen en ole ottanut kantaa, vaan yritän saada tietämätömän ymmärtämään, ettei se tiedä, mitä budjetointi tarkoittaa. Ei se vaan taida oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa tieliikennelaissa näkyy erittäin selkeästi pyöräliiton kädenjälki. Nyt sitten sama näkyy myös onnettomuuksina, joita pyöräliitto toivoo lisää kiristyvien lakien toivossa. Olisiko aika miettiä muutoksia lakiin ja laatia lait todellisten asiantuntijoiden toimesta eikä ideologisten puskistahuutajien pillin mukaisesti. Pyöräilijän tulisi olla väistämisvelvollinen kaikissa tilanteissa.

        Laki on ehkä epäselvä joiltakin osin. Siitä huolimatta ei pidä laittaa jokaista pyöräilijän suojatieonnettomuutta pyöräilijöiden syyksi, vaan oikea kohde olisi ne lukuista autoilijat jotka ovat opettaneet pyöräilijät väärille tavoille. Jokaisen liikkujan tulisi noudattaa sääntöjä omalta osaltaan parhaansa mukaan ja jättää sooloilu pois. Vain tällä tavoin saadaan liikenteestä turvallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se minulle mikään häpeä ole, ettet saa laitettua yhtään esimerkkiä vaikka luulet tietäväsi, missä niitä on. Vielä äsken kaikki onnettomuuteen joutuneet sai sakon, nyt sitten nelospykälä mahdollistaa sen. Onneksi olkoon, siirryit juuri paljon lähemmäs asian ymmärtämistä. Kyllä se lopullinen oivallus sieltä vielä tulee.

        Kyllä se sinun häpeä on kun kun kuvittelet ettei niitä esimerkkejä TM-lehden liikennepalstalla olisi. Enkä minä mitään luule tietäväni vaan tiedän, että mainitun lehden palstalla niitä esimerkkejä on ja on ollut.
        Asia on toki aina oikein ymmärretty kun tietää, että tuon nelospykälän takia kaikkia onnettomuuteen joutuneita voidaan sakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis vieläkään tiedä, mitä budjetointi tarkoittaa. Paljon mahdollista, ettet ymmärrä sitä koskaan.

        Sitähän se budjetointi sakkorahojen osalta tarkoittaa, että se määrätty euro määrä on sakoilla kerättävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni siinä ei ole mitään huvittavaa, että jotkut haluaa vieläkin mehustella monta vuotta sitten tapahtunutta lapsen kuolemaa, mutta huvinsa kullakin. Syyllisyyteen en ole ottanut kantaa, vaan yritän saada tietämätömän ymmärtämään, ettei se tiedä, mitä budjetointi tarkoittaa. Ei se vaan taida oppia.

        Sitähän se budjetointi tarkoittaa mitä sen on sanottu tarkoittavan vaikka jotain muuta koitat höperöidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se budjetointi sakkorahojen osalta tarkoittaa, että se määrätty euro määrä on sakoilla kerättävä.

        Ei tarkoita. Opettele vielä vaan ahkerasti, niin opit kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarkoita. Opettele vielä vaan ahkerasti, niin opit kyllä.

        Kyllä tarkoittaa, ja toki sen inttämisestäsi huolimatta itsekin tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tarkoittaa, ja toki sen inttämisestäsi huolimatta itsekin tiedät.

        Voitkin sitten laittaa lähteen sille määrittelylle, jota yrität oikeaksi väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitkin sitten laittaa lähteen sille määrittelylle, jota yrität oikeaksi väittää.

        Budjetissa oleva kirjaus asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Budjetissa oleva kirjaus asiasta.

        Kappas, et laittanut. Tosi iso yllätys 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kappas, et laittanut. Tosi iso yllätys 😂

        Kyllä se budjetissa oleva kirjaus asiasta riittää.


    • Anonyymi

      Junakin ajoi vasta jalankulkijan päälle. On se kumma kun junat ei opi väistämään.

      • Anonyymi

        Tieliikennelain 11 § mukaan junille pitää antaa esteetön kulku. Ei saa estää tai häiritä junan kulkua.

        "Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä."

        Jalankulkija on myös tienkäyttäjä ja jalankulkijakaan ei saa yrittää estää junan kulkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 11 § mukaan junille pitää antaa esteetön kulku. Ei saa estää tai häiritä junan kulkua.

        "Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä."

        Jalankulkija on myös tienkäyttäjä ja jalankulkijakaan ei saa yrittää estää junan kulkua.

        Suojatiet ovat poikkeus. Raitiovaunu(kin) on niiden edessä kakkonen, ellei liikennevaloilla muuta osoiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiet ovat poikkeus. Raitiovaunu(kin) on niiden edessä kakkonen, ellei liikennevaloilla muuta osoiteta.

        Olet oikeassa, mutta tuossa puhuttiin junasta, ei raitiovaunusta. Tieliikennelaki ei koske junia, kuten se koskee raitiovaunuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta tuossa puhuttiin junasta, ei raitiovaunusta. Tieliikennelaki ei koske junia, kuten se koskee raitiovaunuja.

        Veturit ovat sen verran kookkaita, että useimmat antavat junalle vapaaehtoisesti esteettömän kulun. Junan alle jäämiset ovat johtuneet tarkkaamattomuudesta, eivät liikennesääntöjen väistämisvelvollisuuksien tuntemattomuudesta.


    • Anonyymi

      Pyöräilijä ajoi siis 35 km/h risteykseen missä sillä oli väistämisvelvollisuus. Kyllä liikenteessä olevien pitää luottaa siihen että muut tielläliikkujat myös noudattavat liikennesääntöjä ja jokainen varmasti tekee kaikkensa vahinkojen estämiseksi. Mahtoikohan olla kypärä päässä?

      • Anonyymi

        Mistä tiedetään, että ajoi nimenomaan 35 km/h? Tieliikenteessä ei nimenomaa voi koskaan täysin olettaa, että jokainen noudattaa aina liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedetään, että ajoi nimenomaan 35 km/h? Tieliikenteessä ei nimenomaa voi koskaan täysin olettaa, että jokainen noudattaa aina liikennesääntöjä.

        Ehkä pyöräilijän nopeus tiedetään jonkin hänellä käytössä olleen gps-laitteen tiedoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pyöräilijän nopeus tiedetään jonkin hänellä käytössä olleen gps-laitteen tiedoista?

        Täysin mahdollista, että noin olisi.


    • Anonyymi

      Autoilian pitää aina risteystä lähestyessään vähentää nopeuttaan niin paljon, jotta ehtii pysäyttää mahdollisessa vaaratilanteessa, eli sellaisessa, jossa joku ilmestyy yllättäen jostain suunnasta eteen. Tämä päälle ajo oikeudettomuus unohdetaan aina lakitupaa myöten joka sellainen tapahtui myös tämän asian käsittelyssä sen kestäessä valovuosia. Eikö se järkiparka sano yhtään näille päälle ajaville, ettei risteystä voi ylittää kovalla vauhdilla ja että pitää varautua tialnteisiin, joissa siitä omasta ajo-oikeudesta joutuu tinkimään, mikä ei maksa mitään päälle ajajalle, mutta maksaa rutosti uhrille ja heidän omaisilleen.

      • Anonyymi

        Sinulle tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa sisäistää, että pyöräilijä omalla toiminnallaan aiheutti onnettomuuden ihan itse. Ikävä ja valitettava tapaus, mutta ei syyttömän autoilijan syyttäminen ja saivartelu tuo menehtynyttä takaisin. Jospa sinäkin käyttäisit kaiken sen energian pyöräilijöiden valistamiseen, minkä olet käyttänyt täällä soopan kirjoittamiseen, saattaisi sillä olla jopa vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

        Näissä onnettomuuksissa joskus pyöräilijä on syyllinen, joskus autoilija. Kannattaa kuitenkin huomata, että autoilijan ollessa syyllinen osapuoli, erittäin harvoin on kyse tahallisesta teosta. Monissa tapauksissa pyöräilijän oltua syyllinen pyöräilijä on omalla toiminnallaan suuresti vaikuttanut onnettomuuden eskaloitumiseen. Jos ei puhuta tahallisuudesta, kyseessä on vähintäänkin tuottamuksellinen toiminta. Täällä kirjoittelevilla suurella osalla tuskin on kykyä ymmärtää, mikä ero on vahingolla, tuottamuksellisuudella tai tahallisuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa sisäistää, että pyöräilijä omalla toiminnallaan aiheutti onnettomuuden ihan itse. Ikävä ja valitettava tapaus, mutta ei syyttömän autoilijan syyttäminen ja saivartelu tuo menehtynyttä takaisin. Jospa sinäkin käyttäisit kaiken sen energian pyöräilijöiden valistamiseen, minkä olet käyttänyt täällä soopan kirjoittamiseen, saattaisi sillä olla jopa vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

        Näissä onnettomuuksissa joskus pyöräilijä on syyllinen, joskus autoilija. Kannattaa kuitenkin huomata, että autoilijan ollessa syyllinen osapuoli, erittäin harvoin on kyse tahallisesta teosta. Monissa tapauksissa pyöräilijän oltua syyllinen pyöräilijä on omalla toiminnallaan suuresti vaikuttanut onnettomuuden eskaloitumiseen. Jos ei puhuta tahallisuudesta, kyseessä on vähintäänkin tuottamuksellinen toiminta. Täällä kirjoittelevilla suurella osalla tuskin on kykyä ymmärtää, mikä ero on vahingolla, tuottamuksellisuudella tai tahallisuudella.

        Miten pyöräilijöiden teot olisivat lähes kaikki tahallisia ja autoilijoiden teot lähes kaikki tahattomia?! Taitaa olla pelkästään mielikuvituksesi tuote tämä kyseinen väite.


    • Anonyymi

      Mie lujin AkuAngkasta et Hesas saa pyöräillä ningkus haluu. Auto väistää aina. Joskus voi tulla kyä nenä kipeeks jos pungkee väärään paikkaan...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3424
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      84
      3292
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      323
      1976
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1266
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      850
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe