Huonekasvi raportti

Saavuin majoitukseeni ja totesin, että yksi pieni palmu on kärsinyt kuivuudesta, mutta todennäköiseti silti selviää. Keväällä poistohyllystä ostamani kamelia oli myös kuiva, mutta ei silti ole kärsinyt ja on aloittelemassa kukintaa. Kahdessa orkideassa on valtavasti kukkia.

Ulkona on hieman tuhoja, sillä toinen alppikärhö on katkennut, eikä ehkä toivu ja joku otus on syönyt juuri istuttamani viiniköynnöksen ihan kokonaan.

64

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kamala virhe, sillä otsikkohan on yhdyssana.
      Miksen oikolue näitä.

      • Huomioitu.
        Asiasta sai kyllä selvän. 😄


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Huomioitu.
        Asiasta sai kyllä selvän. 😄

        Tiukempaa linjaa kielioppivirheisiin nyt!


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        💋 ­­­N­­­y­m­­­f­­o­m­a­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Olet taitava hoitamaan huonekasvejasi. 👍- Minun kodissani luonnonvalinta on aina karsinut heikot yksilöt ja vain sitkeimmät selviää. - Ihmeen sitkeitä jotkut kyllä ovatkin. 🙂
      Puutarhassani toki autan omenapuita selviämään talvesta jäniksiä vastaan.

      • Terva auttaa jänisten torjunnassa ja tehoa lisää jos viskelee hiekkaa siihen tervan päälle.
        Huonekasvien selviämiseen vaikuttaa paikka erittäin paljon, sillä täällä Helsinkin pisteessäni kaikki näyttää viihtyvä ja taas varsinaisessa paikassani talvet ovat sen verran viileitä ja ilma kuivaa, etteivät kuin harvat viihdy siellä. Kliivia viihtyy ja sitruunat selviävät, vaikka pudottavat talvella suurimman osan lehdistään. Soihtuköynnös näyttää pitävän noista talvista siellä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Terva auttaa jänisten torjunnassa ja tehoa lisää jos viskelee hiekkaa siihen tervan päälle.
        Huonekasvien selviämiseen vaikuttaa paikka erittäin paljon, sillä täällä Helsinkin pisteessäni kaikki näyttää viihtyvä ja taas varsinaisessa paikassani talvet ovat sen verran viileitä ja ilma kuivaa, etteivät kuin harvat viihdy siellä. Kliivia viihtyy ja sitruunat selviävät, vaikka pudottavat talvella suurimman osan lehdistään. Soihtuköynnös näyttää pitävän noista talvista siellä.

        Täällä ovat toistaiseksi länsi-ikkunoilla selvinneet uusi traakkipuu, pullojukka, kultaköynnös, orkideat, saintpauliat sekä erilaiset lehti- ja muut kaktukset. - Kaktukset olivat tosin kesän terassilla ja toin ne sisälle vasta viikko sitten. - Viime talvena täällä oli viileää ja ikkunoilla todennäköisesti vetoa, jolloin bonsai varjoviikuna sekä traakkipuu pudottivat kaikki lehtensä ja kuolivat.

        Tuo terva ja hiekka puutarhassa kuulostaa aika ekstremeltä. 🙂 Minä laitoin vain 2m korkean muovitetun metalliverkon omenapuiden ympärille. 👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Täällä ovat toistaiseksi länsi-ikkunoilla selvinneet uusi traakkipuu, pullojukka, kultaköynnös, orkideat, saintpauliat sekä erilaiset lehti- ja muut kaktukset. - Kaktukset olivat tosin kesän terassilla ja toin ne sisälle vasta viikko sitten. - Viime talvena täällä oli viileää ja ikkunoilla todennäköisesti vetoa, jolloin bonsai varjoviikuna sekä traakkipuu pudottivat kaikki lehtensä ja kuolivat.

        Tuo terva ja hiekka puutarhassa kuulostaa aika ekstremeltä. 🙂 Minä laitoin vain 2m korkean muovitetun metalliverkon omenapuiden ympärille. 👍

        Tervaaminen on paljon nopeampaa kuin aitaaminen ja se toimii monta vuotta.
        Estää myös myyrien vaurioita.
        Kumihanskat käsiin ja terva levitetään siihen kastetulla rätillä.

        Terva toimii myös puiden leikkauksessa haavasuojana paremmin kuin ne mitä kaupoissa nykyään myydään (se elohopeapitoinen toimi hyvin, mutta se kiellettiin jo kauan sitten).


      • buddy-love kirjoitti:

        Tervaaminen on paljon nopeampaa kuin aitaaminen ja se toimii monta vuotta.
        Estää myös myyrien vaurioita.
        Kumihanskat käsiin ja terva levitetään siihen kastetulla rätillä.

        Terva toimii myös puiden leikkauksessa haavasuojana paremmin kuin ne mitä kaupoissa nykyään myydään (se elohopeapitoinen toimi hyvin, mutta se kiellettiin jo kauan sitten).

        Käykö ihan kaupan terva? Joku Motonetin puuterva, esim.?
        Ja siihen puun runkoonko sitä levitetään alhaalta ylös saakka?


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Käykö ihan kaupan terva? Joku Motonetin puuterva, esim.?
        Ja siihen puun runkoonko sitä levitetään alhaalta ylös saakka?

        Käy ja voit laittaa jonkin ätmin käymään Motonetissa Jopolla.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Käykö ihan kaupan terva? Joku Motonetin puuterva, esim.?
        Ja siihen puun runkoonko sitä levitetään alhaalta ylös saakka?

        Varmaan motonetinkin käy, mutta en ole katsonut millaista se on (se painepullossa oleva on kuitenkin hiukan turhan ohutta).
        Rautakaupasta tuon omani ostin ja se on litran pullossa. Muovi tosin ei ole tervalle paras pakkaus, sillä tärpätti pääsee siitä hitaasti läpi ja terva kuivuu vuosien varrella itsekseen (siis jos käyttö on vähäistä). Sitä voi kyllä ohentaa lisäämällä tärpättiä.

        Runko käsitellään sille korkeudelle asti mihin jänis hangen päältä yltää ja samoin oksia jos ovat matalalla.


      • buddy-love kirjoitti:

        Varmaan motonetinkin käy, mutta en ole katsonut millaista se on (se painepullossa oleva on kuitenkin hiukan turhan ohutta).
        Rautakaupasta tuon omani ostin ja se on litran pullossa. Muovi tosin ei ole tervalle paras pakkaus, sillä tärpätti pääsee siitä hitaasti läpi ja terva kuivuu vuosien varrella itsekseen (siis jos käyttö on vähäistä). Sitä voi kyllä ohentaa lisäämällä tärpättiä.

        Runko käsitellään sille korkeudelle asti mihin jänis hangen päältä yltää ja samoin oksia jos ovat matalalla.

        Voi.. sepä meillä juuri on ongelma, kun ne jänikset yltää tosi korkealle.. Mutta viime talvena totesin, että tuo 2m korkea aitaus oli riittävä 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Voi.. sepä meillä juuri on ongelma, kun ne jänikset yltää tosi korkealle.. Mutta viime talvena totesin, että tuo 2m korkea aitaus oli riittävä 😄

        Voi olla, että ihan kaikkea ei tarvitse käsitellä, sillä näyttää siltä, että pari maistokertaa riittää ja jänis kiertää puun kaukaa. Tosin jos maistaa ensin käsittelemättömästä kohdasta, niin silloin se ei ilmeisesti toimi.

        Sellaisia käsipumpulla paineistettavia kanisteriruiskujakin on olemassa ja niillä käsittelee vaikka koko puun (mutta ei ehkä kannata hankkia vähäiseen käyttöön)


      • buddy-love kirjoitti:

        Voi olla, että ihan kaikkea ei tarvitse käsitellä, sillä näyttää siltä, että pari maistokertaa riittää ja jänis kiertää puun kaukaa. Tosin jos maistaa ensin käsittelemättömästä kohdasta, niin silloin se ei ilmeisesti toimi.

        Sellaisia käsipumpulla paineistettavia kanisteriruiskujakin on olemassa ja niillä käsittelee vaikka koko puun (mutta ei ehkä kannata hankkia vähäiseen käyttöön)

        Kiitos neuvoista buddy-love 👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos neuvoista buddy-love 👍

        Eipä kestä (neuvonta on geneettinen ominaisuuteni).


      • Xena-183 kirjoitti:

        Voi.. sepä meillä juuri on ongelma, kun ne jänikset yltää tosi korkealle.. Mutta viime talvena totesin, että tuo 2m korkea aitaus oli riittävä 😄

        Perhanan isoja jäniksiä teilläpäin, kun vasta 2m aita on riittävä... Sudetkin juoksee karkuun tommosia 😂



      • randombypasser kirjoitti:

        Perhanan isoja jäniksiä teilläpäin, kun vasta 2m aita on riittävä... Sudetkin juoksee karkuun tommosia 😂

        Nää.. Paljon lunta vaan 😄
        Mutta lihavia ne on. Kanaverkko ei auta mitään. Nousevat lumen päältä ja painavat sen lyttyyn..


      • randombypasser kirjoitti:

        Buddya kompaten, ei spraytervaa, mutta esim. ao. mömmö käy hyvin ja on sudilla siveltävissä helpommin kuin rätillä.

        https://www.motonet.fi/fi/tuote/609117/Terva-1-l

        Selvä 👍 Olen kyllä tuolla kanta-asiakas, joten tutkin seuraavalla käynnillä ja täytynee kokeilla 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Nää.. Paljon lunta vaan 😄
        Mutta lihavia ne on. Kanaverkko ei auta mitään. Nousevat lumen päältä ja painavat sen lyttyyn..

        No ei ne mun tontilla kahteen metriin nouse, eikä hankea ole pahemmin muutamaan vuoteen ollut. Ja jos ne puput on niin lihavia, niin eihän se hankikaan niitä kanna, sulla on tainnu kiukkunen naapuri käydä yöllä riivaamassa puskia 😂

        Kieputan verkon rungon ympäri ja siihen jää pupun hampaat, eivä tole oikein viittineet ees yrittää. Buddyn tervakikkaa en ole kokeillut, kuullut olen kyllä, mutta ehkäpä nyt kokeilen tuohon villiomppuun...


      • Xena-183 kirjoitti:

        Selvä 👍 Olen kyllä tuolla kanta-asiakas, joten tutkin seuraavalla käynnillä ja täytynee kokeilla 🙂

        Tuo Motonetin terva on ihan ok, turhan notkeaa, mutta viileällä (marraskuu) kun pensselöi, niin toimii hyvin. Ei sovi järeämpiin tervahommiin, on tullut kokeiltua. Muistaa ostaa erilliset sudit samalla!


      • randombypasser kirjoitti:

        No ei ne mun tontilla kahteen metriin nouse, eikä hankea ole pahemmin muutamaan vuoteen ollut. Ja jos ne puput on niin lihavia, niin eihän se hankikaan niitä kanna, sulla on tainnu kiukkunen naapuri käydä yöllä riivaamassa puskia 😂

        Kieputan verkon rungon ympäri ja siihen jää pupun hampaat, eivä tole oikein viittineet ees yrittää. Buddyn tervakikkaa en ole kokeillut, kuullut olen kyllä, mutta ehkäpä nyt kokeilen tuohon villiomppuun...

        Voi kuule.. Näillä meidän pupuilla on punaisena hehkuvat silmät ja terävät hampaat. Kesälläkin ne makaavat joskus auringonpaisteessa omenapuun alla kuin koira. - Ja niitä on paljon.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Voi kuule.. Näillä meidän pupuilla on punaisena hehkuvat silmät ja terävät hampaat. Kesälläkin ne makaavat joskus auringonpaisteessa omenapuun alla kuin koira. - Ja niitä on paljon.

        Osta haulikko.


      • randombypasser kirjoitti:

        Osta haulikko.

        Ei se asekaapissa toimi pelotteena näin keskellä kylää..


      • Xena-183 kirjoitti:

        Ei se asekaapissa toimi pelotteena näin keskellä kylää..

        Nosta asekaappi omenapuun alle? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Nosta asekaappi omenapuun alle? 😂

        Jaa että tarjoaisin niille hirviöille vielä aseenkin? Kun muutenkin ne jo pelottavat.😱


      • Xena-183 kirjoitti:

        Jaa että tarjoaisin niille hirviöille vielä aseenkin? Kun muutenkin ne jo pelottavat.😱

        Toishan se ainakin vaihtelua elämään, kun sydäntalvella pupu haulikolla uhaten vaatisi kauraryynejä ja maitoa ovella? Siinäpä olisi poliisillekin selitettävää 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Toishan se ainakin vaihtelua elämään, kun sydäntalvella pupu haulikolla uhaten vaatisi kauraryynejä ja maitoa ovella? Siinäpä olisi poliisillekin selitettävää 😂

        Kyllä vähintään pussillinen porkkanoita pitäisi aina varata mukaan, jos takaovelle koputetaan.. Eikä edes naurata 😏


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kyllä vähintään pussillinen porkkanoita pitäisi aina varata mukaan, jos takaovelle koputetaan.. Eikä edes naurata 😏

        Tarjoile ens kerralla ne porkkanat haulikon piipuista? Luulisi tulevan pupuille kiire juosta niiden perään, ellei nyt satu lähtiessä pääkoppaa läpäisemään = paistia tiedossa 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Tarjoile ens kerralla ne porkkanat haulikon piipuista? Luulisi tulevan pupuille kiire juosta niiden perään, ellei nyt satu lähtiessä pääkoppaa läpäisemään = paistia tiedossa 😂

        Taitaa olla haulikon piipun läpimitta niin kapea, etten siihen ala porkkanoita tunkea, mutta nytpä keksin☝️💡 Hankin tykin. - Kylä lähtee 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Taitaa olla haulikon piipun läpimitta niin kapea, etten siihen ala porkkanoita tunkea, mutta nytpä keksin☝️💡 Hankin tykin. - Kylä lähtee 😁

        No kyllä siihen porkkanan saa tuupattua, onhan niissä (porkkanoissa siis) se kapeakin päänsä 😂
        Tykillä kun vetäsee, niin voi surutta kaataa säkillisen porkkanoita piippuun kerralla, saa koko naapurusto talviannoksensa kertalaakilla 🤣



      • buddy-love kirjoitti:

        Hanki tällainen aseistettu koira:
        https://www.youtube.com/watch?v=J6PjQQtE9tM

        Voi kamala 🙈 Eikä kenelläkään ollut edes suojalaseja..
        Mutta joo, hyvä idea ja saattaisi jopa toimia 😄


      • randombypasser kirjoitti:

        No kyllä siihen porkkanan saa tuupattua, onhan niissä (porkkanoissa siis) se kapeakin päänsä 😂
        Tykillä kun vetäsee, niin voi surutta kaataa säkillisen porkkanoita piippuun kerralla, saa koko naapurusto talviannoksensa kertalaakilla 🤣

        Uutena vuotena kun tämäyttää, niin siellä olis raketinjämät ja porkkanat pystyssä talon katolla kevääseen saakka 🤭
        Sieltä ne sitten luisuisivat kevään tullen lumien mukana alas ja leviäisivät pitkin pihaa.
        Ei huono idea tuokaan 👍

        Mutta ehkä minä nyt kokeilen kuitenkin seuraavaksi sitä tervaa ja viritän vielä verkot ympärille 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Uutena vuotena kun tämäyttää, niin siellä olis raketinjämät ja porkkanat pystyssä talon katolla kevääseen saakka 🤭
        Sieltä ne sitten luisuisivat kevään tullen lumien mukana alas ja leviäisivät pitkin pihaa.
        Ei huono idea tuokaan 👍

        Mutta ehkä minä nyt kokeilen kuitenkin seuraavaksi sitä tervaa ja viritän vielä verkot ympärille 😁

        Ja nimenomaan pystyssä naapurin katolla, mikä on tärkeintä 👍😂
        Ei muuta kuin nakki haulikkoon ja pupua naamalle sillä, taatusti vegaani pakenee ja kauas 😁

        Tylsää, laita edes terva verkkoon, niin voi pupu jäädä siihen kiinni, saat kevättalvesta ilmakuivattua pupukinkkua 😂


    • Se on mukava kuulla, kaikki hyvin.

      • Kummityttö ja hänen siskonsa olivat täällä kylässä ja kuskasin hänet juuri lentokentällä.
        On Espanjassa töissä nykyään.


      • buddy-love kirjoitti:

        Kummityttö ja hänen siskonsa olivat täällä kylässä ja kuskasin hänet juuri lentokentällä.
        On Espanjassa töissä nykyään.

        Espanjassa se on jo aikamoinen matka töihin taitaa myös asuakkin siellä. Kiva kun oli piristämässä sinun päiviäkin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Espanjassa se on jo aikamoinen matka töihin taitaa myös asuakkin siellä. Kiva kun oli piristämässä sinun päiviäkin.

        Harvakseltaan lomillaan käy kylässä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Harvakseltaan lomillaan käy kylässä.

        Minusta oli kiva että nyt edes eikä nyt ihan joka kerta taida käydä.

        Sisareni käy joka vuosi kotonani ainut edes joka kyläilee mutta 800km päästä tulee. Olen kiitöllinen hänestä sekin aina tukee meitä ja sanoo hänellä ei ole menona aikuiset jo lapsetkin ja pieni raha hänelle 20euroa.🙄


      • buddy-love kirjoitti:

        Harvakseltaan lomillaan käy kylässä.

        Siskoni osti minulle kalkki, d-vitamiini purkin .


    • Minulla oli kaktus, mutta se kuoli ennen aikojaan. En kerennyt sille edes nimeä antaa.

      • Kannattaa nimetä jo kaupassa ja kastella edes joskus, niin kaktus kyllä pärjää.


      • buddy-love kirjoitti:

        Kannattaa nimetä jo kaupassa ja kastella edes joskus, niin kaktus kyllä pärjää.

        Taisin hukuttaa sen.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Taisin hukuttaa sen.

        Niin pullojukkakin on ihan samanlainen, joku ei osannut hoitaa sitä varmasti liikaa vettä antoi. Tuo meidän versokin irrotti lapset irti siis ja oli kaatuneena monta päivää kallellaan kun mies istutti uudellen mutta selviytyi.
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Huiskupullojukka



    • Anonyymi

      Voisi olla ainoa kasvi mitä voisin kasvattaa ja josta jaksaisin pitää huolta olisi ehkä: Peyote -kaktus.

      • Tuolla kasvilla on epätoivottuja sivuvaikutuksia.


      • buddy-love kirjoitti:

        Tuolla kasvilla on epätoivottuja sivuvaikutuksia.

        Ei ne aina niin epätoivottuja kai ole...kuulin kaverilta.😁.


    • Anonyymi

      Meillä on muorin hommia nämä sisäkukka-asiat.
      Lahjoitan hänen harrastuksiinsa käytetyt kahvinporot.

      Virtsaa olen kanssa ehdottanut lahjoitettavaksi noille nuutuneimmille, mutta jostain syystä se ei kelpaa.

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      Asuuko aloittaja Vantaalla vai Espoossa?
      Vai Espoolla tai Vantaassa?

      Asutko... maapallolla vai maapallossa?

      • Hesalla.


    • Anonyymi

      noita papuja kannattaisi ehkä kasvattaa, hyvä proteiinimäärä, mungopaqpujaL

      https://www.ruohonjuuri.fi/products/aduki-mung-papu-500-g

      ..muttqa niin asiasta hirviöön... kun niin kun joo oikein kuulustelin vanhalla KKK, Ku Klux Klan -tekniikaqlla siskoni mi4estä, niin mnyösi että paras juttu lapsissa on se siittäminen kun pipeli vavinaqsas :D

    • Anonyymi

      justiin jooh, kun mökillä.. "no what the hell"... saqkelin ampiaset syönmässä omenia ja no niin, sitten oikein hedelmäveitsellä laitoin, leikkasin palan niille omenasta halkin... innoissaan heti sellaiseen punaiseen..

    • Mutta onko me teidä huonekasvit kilttejä vai jänniä, eli pysyykö ruukussa vai lähtee käveleen.

      • Melko kilttejä ovat, mutta orkideat pyrkivät jatkuvasti vieraisiin ruukkuihin.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Melko kilttejä ovat, mutta orkideat pyrkivät jatkuvasti vieraisiin ruukkuihin.

        Kamelia on muuten vaikea hoidettava, mä ostin sellaisen kerran nuppuisena kukkakaupasta. Avas kyllä kukkasensa ja oli kaunis kuin mikä. Kauniit kiiltävät lehdet, joista muutaman pudottanut ja kasattanut uusia tilalle. Oisko tuo pian kolmivuotias, mutt uusia kukkanuppuja ei ole enää kehittänyt. Päättänyt elää ilmeisesti vain viherkasvina.'
        Turhan iso alkaa olla meidän huusholliin, olen suunnitellut antavani sen Emolle, hänellä olisi sille enemmän tilaa, eikä heillä asu ketään täystuhoa!

        Orgideat mulla kukki kevät talvesta alku kesään, niitä on 3 kpl ja puhtaan valkoisia, suurikukkaisia, kämmenen kokoisia kukkia. Välillä 3 - 4kin avointa kukkaa yhdessä kukkavarressa ja kaksikin kukkavarta yhdessä purkissa. Oli pakko ostaa painavat saviset suojaruukut ettei orkideat eivät kaatuisi, tai tipahtaisi lattialle. Kasteluahan ne suojaruukut vaikeuttivat, mutt muuten ihan pätevä ratkaisu ongelmaan.

        Mulla on valkoinen alppikärhö ja keltainen kiinankärhö, ihan mahtavia kukkijoita, kesä- Heinäkuussa ja alppikärhössä pidenpäänkin, tällä hetkellä tekevät siemenpallojaan.
        Mä yritän saada niitä kasvamaan, jotta voin jakaa taas kasvien alkuja halukkaille. Tällä hetkellä mulla on vain 2kpl, kiinankärhön runsaan ½-metristä tainta, jotka vanhempi systeri on luvannut noutaa nyt itselleen istuttaakseen ne autotallin seinustalle maahan.


        Olen kaks`kertaa ostanut Eestiläiset viiniköynnösten taimet, kesän ne ovat eläneet ja seuraavana keväänä ne eivät enää ole heränneet ikilevostaan. Sattuuhan sitä; joten
        hankin uudet 2 kpl taimia; elivät kesän ja jopa kasvoivat, mutt seuraavana kesänä juhannuksen aikoihin mä kaivoin kuivuneet torsot maasta.

        Tähän loppui mun haaveeni viinitarhan omistajana! Mulla oli ajatus, ett edes muutaman marjan saisi kesässä; ihan selaisenaan maistella, suoraan köynnöksestä poimittuna. Haaveet on haaveita!

        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kamelia on muuten vaikea hoidettava, mä ostin sellaisen kerran nuppuisena kukkakaupasta. Avas kyllä kukkasensa ja oli kaunis kuin mikä. Kauniit kiiltävät lehdet, joista muutaman pudottanut ja kasattanut uusia tilalle. Oisko tuo pian kolmivuotias, mutt uusia kukkanuppuja ei ole enää kehittänyt. Päättänyt elää ilmeisesti vain viherkasvina.'
        Turhan iso alkaa olla meidän huusholliin, olen suunnitellut antavani sen Emolle, hänellä olisi sille enemmän tilaa, eikä heillä asu ketään täystuhoa!

        Orgideat mulla kukki kevät talvesta alku kesään, niitä on 3 kpl ja puhtaan valkoisia, suurikukkaisia, kämmenen kokoisia kukkia. Välillä 3 - 4kin avointa kukkaa yhdessä kukkavarressa ja kaksikin kukkavarta yhdessä purkissa. Oli pakko ostaa painavat saviset suojaruukut ettei orkideat eivät kaatuisi, tai tipahtaisi lattialle. Kasteluahan ne suojaruukut vaikeuttivat, mutt muuten ihan pätevä ratkaisu ongelmaan.

        Mulla on valkoinen alppikärhö ja keltainen kiinankärhö, ihan mahtavia kukkijoita, kesä- Heinäkuussa ja alppikärhössä pidenpäänkin, tällä hetkellä tekevät siemenpallojaan.
        Mä yritän saada niitä kasvamaan, jotta voin jakaa taas kasvien alkuja halukkaille. Tällä hetkellä mulla on vain 2kpl, kiinankärhön runsaan ½-metristä tainta, jotka vanhempi systeri on luvannut noutaa nyt itselleen istuttaakseen ne autotallin seinustalle maahan.


        Olen kaks`kertaa ostanut Eestiläiset viiniköynnösten taimet, kesän ne ovat eläneet ja seuraavana keväänä ne eivät enää ole heränneet ikilevostaan. Sattuuhan sitä; joten
        hankin uudet 2 kpl taimia; elivät kesän ja jopa kasvoivat, mutt seuraavana kesänä juhannuksen aikoihin mä kaivoin kuivuneet torsot maasta.

        Tähän loppui mun haaveeni viinitarhan omistajana! Mulla oli ajatus, ett edes muutaman marjan saisi kesässä; ihan selaisenaan maistella, suoraan köynnöksestä poimittuna. Haaveet on haaveita!

        trollikka

        Kummallista, etteivät viiniköynnöksesi kestä. Minulla on ollut jo kauan Zilga-niminen latvialaisjalosteinen köynnös todella ankarissa oloissa ja aina se jaksaa kasvaa uudelleen.
        Rypäleet eivät kyllä ole hyviä, mutta väitetään, että ne kelpaisivat viiniin. Ei niitä siellä tule kuin harvoin ja vähän.
        Se minun kameliani tulipoisto hyllystä ja oli huonossa kunnossa. Pudotti heti kaikki nuppunsa ja ison oasan lehdistäkin, mutta nyt se näyttää viihtyvä. Monilla kasveilla kukittamisessa on apuna jos kasvin olosuhteita muuttaa. Osa alkaa kukkia kun on välillä niukalla vedellä ja osalla toimii viileä ilma.
        Orkideoita hankin myös yleensä poistohyllyistä ja olen kaipaillut sellaista kirkkaan sinistä suurikukkaista, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Orkideoiden juurien pitäisi saada valoa, joten saviruukku voi olla liikaa varjostava. Jostain syystä orkideoille myytävät lasiruukut sopivat niille huonommin kuin muoviset.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Kummallista, etteivät viiniköynnöksesi kestä. Minulla on ollut jo kauan Zilga-niminen latvialaisjalosteinen köynnös todella ankarissa oloissa ja aina se jaksaa kasvaa uudelleen.
        Rypäleet eivät kyllä ole hyviä, mutta väitetään, että ne kelpaisivat viiniin. Ei niitä siellä tule kuin harvoin ja vähän.
        Se minun kameliani tulipoisto hyllystä ja oli huonossa kunnossa. Pudotti heti kaikki nuppunsa ja ison oasan lehdistäkin, mutta nyt se näyttää viihtyvä. Monilla kasveilla kukittamisessa on apuna jos kasvin olosuhteita muuttaa. Osa alkaa kukkia kun on välillä niukalla vedellä ja osalla toimii viileä ilma.
        Orkideoita hankin myös yleensä poistohyllyistä ja olen kaipaillut sellaista kirkkaan sinistä suurikukkaista, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Orkideoiden juurien pitäisi saada valoa, joten saviruukku voi olla liikaa varjostava. Jostain syystä orkideoille myytävät lasiruukut sopivat niille huonommin kuin muoviset.

        Minähän tuuppasin ne orkideat lasipurkeissaan isoihin saviruukkuihin siksi aikaa kun kukkivat. Kuihtuneet kukat keräsin pois, mutt vanhat kukkavanat jätin paikoilleen. Orkidea voi tehdä toisinaan siihen vanhaankin kukkavanaan kukinnot... olen huomannut!
        Tällä hetkellä ne ovat jälleen ikkunalla lasipurkeissaan ja voivat kohtalaisen hyvin, pari niistä on tehnyt pienet uudet lehden alut, kasvavat varmaan talvenaikana aikuisiksi.

        Mä en ole koskaan ostanut orkideaa poistomyynnistä, pullojukan kylläkin ja kliivian, jotka sain hyväkuntoisiksi, ja nyt ne elävät Emon luona pääasiassa Faijan hoidossa. Kukat saattavat kuolla vielä janoon.

        Jos sä käyt aina samassa paikassa ostamassa orkideat, voit pyytää kukkakauppiasta tilaamaan sulle sellaisen -> siis jos sellaisia on oikeesti olemassa, Mä en koskaan ole sellaiseen törmännyt. Punaruskeita pilkullisia ja vihreäkukkaisia olen usein nähnyt, tummaa lilaa ja keltaisia perhosorkideoita, noita lähinnä olen ostanut onnittelukukiksi; ikäihmisille, lähinnä 80 ja yli 90 vuotiaille!
        trollikka


    • Sovit loistavast huonekasvien hoitajaksi. Ne eivät kauheasti syyllistä, vaikka jättäisit ne viikkokausiksi ilman huomiota.

      Olisitko lapsenvahtina huolehtivampi, vai jatkuisiko sama meininki ja "hoivavietti"? :D

      • Olen kyllä toiminut myös lastenvahtina ja paljon jälkeenpäin muut vahdit ihmettelivät, miksi lapset olivat toisinaan olleet selvästi tavallista villimpiä. Kävi ilmi, että nuo kerrat olivat minun vahtivuorojeni jälkeen.
        En siis osannut passiivisen vahdinnan mallia, vaan harrastelimme kaikenlaista.
        Olin mm. kameli- ja norsuratsuna ja teimme paperilennokkeja.
        :)


      • buddy-love kirjoitti:

        Olen kyllä toiminut myös lastenvahtina ja paljon jälkeenpäin muut vahdit ihmettelivät, miksi lapset olivat toisinaan olleet selvästi tavallista villimpiä. Kävi ilmi, että nuo kerrat olivat minun vahtivuorojeni jälkeen.
        En siis osannut passiivisen vahdinnan mallia, vaan harrastelimme kaikenlaista.
        Olin mm. kameli- ja norsuratsuna ja teimme paperilennokkeja.
        :)

        Olisit varmasti loistava lastenvahti päivisin, mutta illtaisin villitset ja riehaannutat lapset, eikä niitä saa nukkumaan... ikinä!
        Siinä vaiheessa, kun sinä olet jo lähtenyt ja hymiset tyytyväisyyttäsi, lasten vanhemmat valvovat rauhattomien ipanoidensa kanssa ja manaavat sinut hornantuuttiin. "Kiitosta vaan, täällä on täysi hulina päällä aamuun asti!"

        :D


    • Anonyymi

      Noita papuja pitäisi ehkä alkaa kasvattamaan suuri proteiinimäärä, melkein yhtä paljon kuin naudanlihassa, ja 10x enemmän kuin vihreissä pavuissa:

      vihreä papu 100g: proteiineja 2–3 g
      mungopapu 100g: Proteiinia 24 g
      naudanliha 100g: Proteiinia 26,33g

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      157
      2262
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      120
      1715
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1590
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      98
      1487
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1332
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      223
      1285
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1273
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1237
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1121
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      976
    Aihe