Sähläsin tänään

Noh, toisinaan käy niin.

Kaverini pyysi, että päivän projektin jälkeen kävisin katsomassa hänen lämmitystään, sillä oli havainnut, ettei se enää toimi. Kiertovesipumppu ei käynyt ja lämmönsäätimen näyttö oli pimeänä. Kaverini työkalut olivat käytössä, sillä minulla ei ollut omiani mukana (ja kaverillani on niitä kehnosti ja enimmäkseen heikkokuntoisia). Piirustuksia kytkennöistä ei ollut ja pitkällisen selvittelyn ja kattavan mittailun jälkeen tulin siihen tulokseen, että eräät huppuliittimet piti vaihtaa uusiin ja parempiin (kummallinen johtamattomuusongelma). Kaverini kävi kääntämässä päävirtakatkaisimesta sähköt pois ja lämmönjakokomeron katossa lamppu sammui. Mittasin ettei johtimiin tule virtaa (aika pikaisesti ja kehnolla mittarilla).
Sitten irrotin ensimmäisen huppuliittimen ja revin johtimet erilleen.
JA SITTEN NIISSÄ OLIKIN VIRTA JA SE MENI SUORAAN KÄDESTÄ KÄTEEN.
Se päävirtakytkin ei ollutkaan se oikea, vaan talon seinässä ulkopuolella oli se varsinainen päävirtakytkin. Pöh, ei pitäisi luottaa toisten kytkentäarvioihin ja käyttää muiden mittareita. Vähän hutera olo oli jonkin aikaa tuossa keskellä.
Kummallisesti kytketty systeemi kun sulaketaulun pääkytkin sammuttaa lähes kaiken, paitsi lämmönjakokomeson laitteitteet ja autotallin valot sekä pistorasiat.

Vihdoin sitten löytyi se oikea pääkytkin (kaverista ei ollut juuri apua, vaikka tiesi että ulkoseinässä on mystinen kaappi). Kun virrat olivat oikeasti poikki, niin korjasin ne liitännät ja säätimen näyttöön tuli eloa, mutta kiertovesipumppu ei vieläkään käynnistynyt. Paljastui että säädin oli rikki, sillä näytössä vilkkui epämääräisyyksiä, eikä sen nappuloilla ollut mitään vaikutusta. Salama luultavasti polttanut joskus kesällä ja se liittimienkin ongelma lienee sen syytä.
Ohitin säätimen ja pistin kiertovesipumpun käymään jatkuvasti, eli nyt sillä on jonkin verran lämpöä, mutta varsinainen korjaus vaatii uuden säätimen ja venttiilimoottorin, sillä tuo rikkoonunut on niin vanha, ettei siihen saaa enää varaosia.
Eli siis koko asennus uusiksi ja tehtaan osilla, mutta joku muu saa tehdä sen.
Kaverini on onneton tekniikan kanssa ja auttelen sitä usein.

Mutta pöh, edellisestä verkkovirtatärskystä olikin todella monta vuotta.
(pitäisi tehdä vain omilla välineillä ja ilman muiden arvioita)

41

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäi tuota tehtaan-sanan edestä pois eri, sillä tuo firma ei enää tee säätimiä ja uusi tulee siksi toisesta firmasta.

• Tuo on vakavaa. Sähköiskun saaminen.

• ”Hoitoon toimittaminen voi olla aiheellista, vaikka näkyviä vammoja ei olisikaan, sydämen toiminnan varmistamiseksi ja mahdollisesti myöhemmin ilmaantuvien kudosvaurioiden toteamiseksi.”

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00334

• Toivottavast rakas ystävä nämä viestit alan olemaan huolissani sinusta.

• Mene sairaalaan näytille ” Sähköiskussa voimakas virtaus kehon läpi voi aiheuttaa sydämen sähköisen toiminnan häiriytymisen ja sydänpysähdyksen. Sydämeen kohdistuvasta sähköiskusta voi seurata myös sydänlihaksen vaurioitumista. Sähkövirta kulkee sydämen kautta, kun se johtuu esimerkiksi kädestä käteen tai kädestä jalkoihin. Aivojen hengityskeskuksen läpi kulkeva sähkövirta taas voi lamauttaa keskuksen ja aiheuttaa hengityspysähdyksen. Myös muut mahdolliset hermokudosvauriot ovat mahdollisia.”

• valtakunta kirjoitti:

Mene sairaalaan näytille ” Sähköiskussa voimakas virtaus kehon läpi voi aiheuttaa sydämen sähköisen toiminnan häiriytymisen ja sydänpysähdyksen. Sydämeen kohdistuvasta sähköiskusta voi seurata myös sydänlihaksen vaurioitumista. Sähkövirta kulkee sydämen kautta, kun se johtuu esimerkiksi kädestä käteen tai kädestä jalkoihin. Aivojen hengityskeskuksen läpi kulkeva sähkövirta taas voi lamauttaa keskuksen ja aiheuttaa hengityspysähdyksen. Myös muut mahdolliset hermokudosvauriot ovat mahdollisia.”

Tuo oli tiedossa ja sanoin kaverilleni, että sen pitää vahtia minua parin tunnin ajan.
        Ei tullut vaurioita, tai eteisvärinää, eli kaikki on todennäköisesti kunnossa.
        Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta ja onneksi noita on ollut harvoin.

• valtakunta kirjoitti:

”Hoitoon toimittaminen voi olla aiheellista, vaikka näkyviä vammoja ei olisikaan, sydämen toiminnan varmistamiseksi ja mahdollisesti myöhemmin ilmaantuvien kudosvaurioiden toteamiseksi.”

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00334

Ei se ollut kuin 1/10 sekuntti, sillä minulla on nopeat reaktiot.

• buddy-love kirjoitti:

Ei se ollut kuin 1/10 sekuntti, sillä minulla on nopeat reaktiot.

Olen huolissani silti kun vaurioituminen näkyy jäljestä.

• valtakunta kirjoitti:

Olen huolissani silti kun vaurioituminen näkyy jäljestä.

Ihan hyvässä kunnossa olen, eli ei huolta.

• Anonyymi

hyvä tervehdys naapurille: vähän kuin hitlerin juttu ja karjaisee ja pieni oikean käden ja ,PRKÖ MORJENSTA HJEH

• Anonyymi

jotain hyvä joo tarvitsee jotain kaliumnitraattia... räjähsdyajurr
      -lannoite

• Anonyymi

Taloyhtiö päätti, että lavuaarin alla olevia putkia ja hajulukkoa ei saa enää itse avata, vaan paikalle on kutsuttava putkimies. Päätös tehtiin koska pelättiin, että joku innokas amatööri saa aikaiseksi vesivahingon.

Meillä karvat tukkivat helposti hajulukon ja viime kerralla tuli jopa kaksi putkimiestä sitä avamaan. Toinen kaatoi liuotinta putkistoon ja toinen jutteli mulle mukavia.
      Liuotin oli kuulema sellaista myrkkyä, ettei sitä tavallinen pulliainen saa ostettua kaupasta.
      "Huurut avaavat myös hengitystiehyet" naureskeli joutilaampi kaveri.

• Lipeää saa kyllä edelleen kaupasta ja se avaa viemärit tehokkaasti.
        Rakeinen on parempaa kun liuos.
        Kannattaa odottaa riittävän kauan (tunteja) ja sitten huuhtoa kuumalla vedellä.
        Roiskeita pitää välttää, ettei tule reikiä omaan nahkaan.

• Anonyymi

ajattelin että hauskaakin jos ja kun teen jotain noita tekoälyjuttuja pienekin, tuollainen että tulee hassuja himiä palstalaisile tuollaiseta jotain

Mitä tietokone tekee siis.

• Anonyymi

citrinellan tietokone tiivisti eli on Nella LD

• Anonyymi

mutta jooh, kun herneet niin huonoja ja muutkin vihrewät pavut, noita mungopapuja ehkä kascattaa

• Anonyymi

buddy, niin coiain helpozti laittaa sinunkin nimen tuollaiseen juttuun, mikä tekee palstalaisista nimiä, hassuja... eri projekti mutta niin voisi tulla hassuja joooh

• Kannattaa juu olla varovainen se ei kyllä kivalta tuntu saada sellanen sätky. Joskus oon saanu ikävän tällin itekin. Pakko myöntää kyllä että ite oon kanssa noissa tekniikka jutuissa aikalailla avuton. Kyllähän niistä nyt jotain perusjuttuja aina sieltä täältä on oppinu ja mieleen jääny mutta yleisesti ottaen oon niisä kädetön kun ei ne ole myöskään mitenkään juuri ikinä kiinnostaneet.🙂.

• Minulla on niin päin, että kun käyn jossain, niin päädyn siellä korjaamaan koneita ja sekalaisia laitteita. Kyllä ne yleensä syöttävät hyvin ja eilenkin oli paistanut kanaa grillissä.

• Anonyymi

voisin lizätä sanboja , voisi tulla Valtadisse,

• Kai kävin otattamassa sydänfilmin, ettei jäänyt kammiovärinää?

Kaveri kuoli kun ei käynyt. Valitti vaan heikkoa oloa ja nukahti sohvalle, eikä ikinä enää herännyt.

• En ole mielelläni vaivaksi, joten en mennyt.
        Melko hyvin arvioin omaa tilaani, joten ei tässä ole suurempaa huolta.

• Anonyymi

isä oli hommannur sähköisen halkomakoneen, eli se työntää koivuhalkoa terään,
      - näppärä ja turvallinen, mutta ei ollutkaan turvallinen sitten kun isä jooh sormen halkojen väliin itse

• Voi kamala! Kävit kai oikeasti tutkituttamassa itsesi päivystyksessä?

Tuo on just painajaismainen tilanne! Kerran ensiapukurssilla kouluttaja kertoi tapauksesta, missä henkilö oli saanut vakavan sähköiskun. Potilas käveli vielä omin jaloin sairaalaan (käsien kanssa), eikä hänellä näkynyt ulkoisesti kuin pistemäiset sähkön meno- ja tulojäljet molemmissa etusormissa. Häneltä kuitenkin jouduttiin amputoimaan molemmat kädet, kun käsiin oli tullut niin pahat kudosvauriot, että liha oli kuin kiehunut niissä.😢

Kyllä pitää käydä vähintään sydänfilmi ottamassa, mutta ehkä niin jo teitkin.
      Voi hyvin buddy 🤗

• En käynyt, sillä olo on normaali.
        Mietin kyllä käymistä, mutta en sitten mennyt.
        Ja hereillä tässä ollaan, eli asiat ovat ok.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

En käynyt, sillä olo on normaali.
        Mietin kyllä käymistä, mutta en sitten mennyt.
        Ja hereillä tässä ollaan, eli asiat ovat ok.

Mutta onko kädet tallella?

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta onko kädet tallella?

Epäilen, että on ilmestymässä ylimääräisiä käsiä, sillä olen nähnyt supersankarielokuvia.

• buddy-love kirjoitti:

Epäilen, että on ilmestymässä ylimääräisiä käsiä, sillä olen nähnyt supersankarielokuvia.

Älä nyt silti luota uusiin, entisten tilalle kasvaviin käsiin saati yhdeksään henkeen.. Oikeasti sitä tapahtuu vain elokuvissa. 🙂
        Hyvä, että olet kunnossa 🙏

• Harrastuksista ja puuhailusta saa uutta virtaa elämään.

• Anonyymi

joo jäin väittelemään vähäkzi zikzz joidednkin kzanxxz

• Anonyymi

väittelin hetken aikaaz noiden nuorten kanssa jotain... papuja noita mungo voisin kokewilla kasv<attaa, koska suuri protrweiini

Mutta niin zikz hzuxkzzkin mitä tietokone keksxiin nimiä..

• Erään tutun luona käydessä tuli kanssa huomattua että edellinen omistaja joka oli vanha sähkömies, oli tehnyt vähän virityksiä keskuskaappiin. Ihmettelin kun virta ei katkennut edes pääkytkimestä, no siellähän oli yksi pääsulakkeista ohitettuna, harrastettu ilmeisesti omatoimista sähkölaskun tasausta 😁.

• Olen kuullut eräästä tapauksesta, jossa myöskään ei saatu kaikkia sähköjä pois ja se johtui siitä, että kerrostalon rakennusvaiheessa joku oli kytkenyt osan sähköistä tulemaan naapurin puolelta.

• buddy-love kirjoitti:

Olen kuullut eräästä tapauksesta, jossa myöskään ei saatu kaikkia sähköjä pois ja se johtui siitä, että kerrostalon rakennusvaiheessa joku oli kytkenyt osan sähköistä tulemaan naapurin puolelta.

No ei munkaan sinne keskuskaappiin oikeastaan olisi saanut mennä, mutta kun olen tämmöinen mieleltäni utelias maallikko.

• Anonyymi

olen tehtyuh itzs jännää plNwswrr<juru...väzyff''kooxif hh

• Anonyymi

väsyttää aika palon jotkin directx ohjelmontikoodit ja hoh

• Anonyymi

Kaverisi yritti murhata sinut. Onko se puhunut viimeaikoina että mitä jos tehtäisiin testamentit toistemme hyväksi? Itse taisin kerran saada 380 kynsille viallisen virranottolaitteen vuoksi, vaihe meni runkoon. Vähän aikaa puhallutti kyllä se. Älä usko noita nynnyjä, jos se on kuolemaksi se sitten on, ei kai siinä lekurit auta.

Noin muuten olisin sitä mieltä ettei noihin epämääräisiin asennuksiin kannata ryhtyä, jos talo palaa vaikka jostain muustakin syystä ne voi sitten kuitenkin syyttää buddyn asennuksia.

-harmiseikirj-

• Se on vain teknisesti niin tohelo, että tuo on sille ihan luontaista.
        Enkä aina muista sitä ja varsinkin kun takana oli jo pitkä päivä.
        Ei voi syyttää minun asennuksiani mistään, sillä teen ne paremmin kuin säännöt vaativat.

Se koko lämmityssysteemi menee nyt uusiksi ja joku jo kävi arvioimassa tilanteen.
        Kymppitonnin kuulemma maksaa.

• Joo tuokin kyllä kuulostaa mahdolliselta.😳

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Se on vain teknisesti niin tohelo, että tuo on sille ihan luontaista.
        Enkä aina muista sitä ja varsinkin kun takana oli jo pitkä päivä.
        Ei voi syyttää minun asennuksiani mistään, sillä teen ne paremmin kuin säännöt vaativat.

Se koko lämmityssysteemi menee nyt uusiksi ja joku jo kävi arvioimassa tilanteen.
        Kymppitonnin kuulemma maksaa.

Vaikea näyttää toteen kun talo on porona ja vakuutusyhtiö etsii syyllistä välttyäkseen maksamasta ettei ne olleet sun asennuksien seurausta. Tuomitsihan ne jari komulaisenkin korvaajaksi vaikkei edes VTT löytänyt vikaa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/330155b1-785e-405f-acff-f1a9bac3714f

-harmiseikirj-

• Anonyymi

lämmitysjärjestelmä... jooh sähkölämmitys olisi kun jos vesijäähdytyksellä joku supertietokone Cray, hukkalämpö prosessoreilta hyötykäyttöön ja kierrätykseen keskuslämmityksen avuksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      101
      1785
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      59
      1160
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      442
      1129
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1043
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      58
      821
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      130
      814
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      49
      766
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      763
    9. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      708
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      681
    Aihe