Ilmatieteenlaitoksen avoin data

Anonyymi-ap

Suomen sään ja ilmaston paikallisista vaihteluista ajan suhteen kiinnostuneiden kannattaisi käydä tutustumassa Ilmatieteelaitoksen vapaasti tarjoamaan avoimeen dataan Suomen alueelta.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/avoin-data

Sieltä löytyy mm. koko maan kattava havaintoasemien mittaustuloksista interpoloitu lämpötiladata 1km välein sijaitseviin hilapisteisiin.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/avoin-data-avattavat-aineistot

Dataa on paljon. Jos haluaa itse noukkia jotakin datan joukosta niin varautukoon käsittelemään suuria määriä gigatavujen kokoisia tiedostoja.

Tarjolla olevat selausohjelmat antanevat valmiita työkaluja aikasarjojen noukkimiseen avoimen datan joukosta.

6

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eräiden paikkakuntien kuukausilämpötiloista löytyy aikasarjat tältä sivulta:

      https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tilastoja-vuodesta-1961

      Tuolta näkee miten esimerkiksi Maarianhaminassa tai Utsjoella on helmikuun lämpötilan keskiarvo muuttunut vuodesta 1961 eteenpäin. Valikosta voi ottaa joko yksittäisen kuukauden, vuodenajan (3 kuukautta) tai koko vuoden keskiarvon.

      Loogisesti ajateltuna paikkakuntien joukossa pitäisi olla myös koko Suomelle lasketut samat tiedot. Ne sieltä puuttuvat.

      • Anonyymi

        Loogisesti ajateltuna, koska kysyin itse tuota toisessa avauksessa, kysyn sitä nyt uudestaan tässä. Miksi koko Suomen vuotuiset keskiarvot puuttuvat sieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loogisesti ajateltuna, koska kysyin itse tuota toisessa avauksessa, kysyn sitä nyt uudestaan tässä. Miksi koko Suomen vuotuiset keskiarvot puuttuvat sieltä?

        Sitä sinun pitää kysyä Ilmatieteenlaitokselta. Tuon sivun alareunassa on palautelinkki, johon hetki sitten laitoin esille ottamastasi puutteesta palautetta omalla nimelläni.

        Jos muutkin antavat heille palautetta niin saattavat ehkä tehdä jotakin asialle. Palaute omalla nimellä on uskottavampaa kuin anonyymillä nimimerkillä annettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sinun pitää kysyä Ilmatieteenlaitokselta. Tuon sivun alareunassa on palautelinkki, johon hetki sitten laitoin esille ottamastasi puutteesta palautetta omalla nimelläni.

        Jos muutkin antavat heille palautetta niin saattavat ehkä tehdä jotakin asialle. Palaute omalla nimellä on uskottavampaa kuin anonyymillä nimimerkillä annettuna.

        Hieno juttu että laitoit kyselyyn. Jos vastaavat ja tulee selkoa asiaan, laita infoa saamastasi vastauksesta tähän ketjuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sinun pitää kysyä Ilmatieteenlaitokselta. Tuon sivun alareunassa on palautelinkki, johon hetki sitten laitoin esille ottamastasi puutteesta palautetta omalla nimelläni.

        Jos muutkin antavat heille palautetta niin saattavat ehkä tehdä jotakin asialle. Palaute omalla nimellä on uskottavampaa kuin anonyymillä nimimerkillä annettuna.

        Miten se uskottavuus siitä kärsii jos laittaa palautetta anonyymisti?


    • Anonyymi

      Ei ole tullut vieläkään mitään vastausta, miksi koko Suomen vuotuiset keskiarvot puuttuvat Ilmatieteen laitoksen sivuilta.
      Yksittäisten kuukausien osalta uutisoidaan heti jos se on sattunut olemaan lämpimäpi, mutta sitä isoa kuvaa jonka vuotuiset keskiarvot kattavalla sarjalla Suomen osalta kertoisi, sitä ei vaan saada aikaan?
      Muissa maissa tämä kyllä onnistuu mutta ei näköjään Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe