Onko sinkuilla kokemusta noista? Mä olen jotenkin ihan totaalisen tympääntynyt miettimään mitä syön. Tätä on jatkunut jo useamman vuoden, mutta nyt ollaan pahimmassa tilanteessa koskaan. Joitain noita ohjelmia on tullut tutkailtua ja muutaman kanssa puljattuakin ja jokunen valmis ateriasuunnitelma on tullut muualtakin kaivettua, mutta kun eivät ne toimi mulle.
Se pitäis olla yksinkertaista ja selkeää. Sellasta, että mulla olis tyyliin ehdoton maksimi kymmenen eri ruokalajia, jotka kiertäisivät ja joka olis myös silleen ruokahävikin vähentämisen kannalta järjellä toimiva. Se ei missään tapauksessa saisi sisältää minkäänlaista pohdintaa siitä mitä mun tekee mieli syödä, koska munhan ei siis tee mieli yhtään mitään ja silloin se menee siihen, että syön sen minkä käsiini kaapista löydän, sitten kun on nälkä.
Mä olin tossa muutama vuosi takaperin aikeissa maksaa jollekin PT:lle tmv. jotka noita ohjelmia myös työksene tekevät, Homma kaatui siihen, että yritin kontaktoida kymmenkunta, enkä saanut yhtään ainutta kiinni. Totesin sitten, että heitä ei ilmeisesti maksvat asiakkaat kiinnosta. 🙂
Hyvä ateriasuunnitteluohjelma?
115
1000
Vastaukset
- Anonyymi
tuo on jooh kiva ruokaohjelma: Selviytyjät suomi.
- Anonyymi
Pitänee siis odotella kyseisen ohjelman reseptisovellusta. Koska sellainen on tulossa?
- Anonyymi
Hei, jos olet sekasyöjä, voi käydä päiväkotien tai vastaavien, ruokalistoja kurkkimassa netistä vaikka. Sieltä poimit sopivat ja saat myös välipala ideoita. Pitäisi sopia myös kukkarolle..
- Anonyymi
Harvemmin niissä vaan on reseptiä mukana. En oo nyt viimeaikoina katsellut, mutta silloin kun oma muksu oli päiväkodissa, niin niillä pyöri siellä tosi paljon myös erilaisia puolivalmisteita ja välipaloina jugurtteja jne. Myös nuo muksun koulun ruokalistat kuulostaa varsin samantyyppisiltä.
- Anonyymi
Ja siis suurin ongelmahan tuossa tulee siinä, että jotain pitäisi alkaa tehdä mieli laittaa ja syödä ja sit kirjata ylös jne. 🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin niissä vaan on reseptiä mukana. En oo nyt viimeaikoina katsellut, mutta silloin kun oma muksu oli päiväkodissa, niin niillä pyöri siellä tosi paljon myös erilaisia puolivalmisteita ja välipaloina jugurtteja jne. Myös nuo muksun koulun ruokalistat kuulostaa varsin samantyyppisiltä.
Kiitos, niin voithan itse tehdä jugurttai, viiliä, juustoja, karjalanpiirakoita. Puolivalmisteetkin on tehty jostain Raaka-aineista! Reseptit ei maailmasta lopu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, niin voithan itse tehdä jugurttai, viiliä, juustoja, karjalanpiirakoita. Puolivalmisteetkin on tehty jostain Raaka-aineista! Reseptit ei maailmasta lopu.
Joo, kyllä kaikkea voi. Jos tilanne ei olisi ongelmallinen, niin enhän mä kai edes tätä kysyisi, enkä varsinkaan olisi pohtinut ja vääntänyt tän asian kanssa vuosikausia. Kaikken tuohon tekemiseen vaatii sen, mitä tuossa edellä sanoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siis mä ymmärrän oikein hyvin sen, että sitä voi olla likimain mahdoton tajua, miten hirvittävän määrän energiaa tämä asia voi ihmiseltä viedä, jos ruokasuhde on vääristynyt. Sitä on varmasti ihan mahdoton tajuta, jos ei ole sitä koskaan itse kokenut. Luultavasti valtaosalle ihmisistä asia on juuri noin kuin sä sanoit. Se nyt vaan ei oikeasti auta mua lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kyllä kaikkea voi. Jos tilanne ei olisi ongelmallinen, niin enhän mä kai edes tätä kysyisi, enkä varsinkaan olisi pohtinut ja vääntänyt tän asian kanssa vuosikausia. Kaikken tuohon tekemiseen vaatii sen, mitä tuossa edellä sanoin.
Mukavaa puuhaa ja mielen virkistystä on, myös, että kasvattaa itse kasviksia ja juureksia. Palstalla tai viljelylaatikoissa. Oman työn tulos maistuu aina hyvälle.
On myös olemassa, syömishäiriöpolikklinikka.,että ei tarvitse voimiaan menettää, itsekseen miettimällä ratkaisuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukavaa puuhaa ja mielen virkistystä on, myös, että kasvattaa itse kasviksia ja juureksia. Palstalla tai viljelylaatikoissa. Oman työn tulos maistuu aina hyvälle.
On myös olemassa, syömishäiriöpolikklinikka.,että ei tarvitse voimiaan menettää, itsekseen miettimällä ratkaisuja.Kuka tykkää ja kuka ei. Ei ole mun juttuni. Yrtit, marjat, kukkaset, loput ei kiinnosta. Sori nyt tästäkin.
Voin todeta, että syömishäiriöpoli ei auta mua lainkaan. Mä en ole "onnistunut" vielä koskaan syömään itseäni kumpaankaan suuntaan huolestuttaviin mittoihin, joten eipä tuota julkista puolta varsinaisesti mun asiani kiinnosta. Mä olen kyllä hakenut apua kolmeenkin otteeseen elämäni aikana. Ekan kerran lukiolaisena ja viimesimmän nyt raskausaikana. Tiedätkö, mä olen oppinut jo ne lautasmallit ja hyvät ja huonot rasvat jo peruskouluaikan, että niiden lisäkertaaminen ei ole enää tarpeen, eikä auta lainkaan. Julkiselta puolelta ei tunnu sellaata apua saavan, jota minä kaipaisin, Ei ainakaan, jos ei ole asiat riittävästi päin persausta.
Mä olen pahoillani, jos mun ongelmani noin kovasti ärsyttää sua. Ei sun ole mikään pakko lukea tätä. Jos täältä nyt kuitenkin löytyisi ihmisiä, joilla olisi kokemuksia noista otsikossa mainitsemistani. Kyllä mä olen täällä nähnyt useammankin viestin sivuavan erilaisia ravitsemukseen liittyviä asioita, joten hyvinkin jollakin voi olla käyttökokemuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tykkää ja kuka ei. Ei ole mun juttuni. Yrtit, marjat, kukkaset, loput ei kiinnosta. Sori nyt tästäkin.
Voin todeta, että syömishäiriöpoli ei auta mua lainkaan. Mä en ole "onnistunut" vielä koskaan syömään itseäni kumpaankaan suuntaan huolestuttaviin mittoihin, joten eipä tuota julkista puolta varsinaisesti mun asiani kiinnosta. Mä olen kyllä hakenut apua kolmeenkin otteeseen elämäni aikana. Ekan kerran lukiolaisena ja viimesimmän nyt raskausaikana. Tiedätkö, mä olen oppinut jo ne lautasmallit ja hyvät ja huonot rasvat jo peruskouluaikan, että niiden lisäkertaaminen ei ole enää tarpeen, eikä auta lainkaan. Julkiselta puolelta ei tunnu sellaata apua saavan, jota minä kaipaisin, Ei ainakaan, jos ei ole asiat riittävästi päin persausta.
Mä olen pahoillani, jos mun ongelmani noin kovasti ärsyttää sua. Ei sun ole mikään pakko lukea tätä. Jos täältä nyt kuitenkin löytyisi ihmisiä, joilla olisi kokemuksia noista otsikossa mainitsemistani. Kyllä mä olen täällä nähnyt useammankin viestin sivuavan erilaisia ravitsemukseen liittyviä asioita, joten hyvinkin jollakin voi olla käyttökokemuksia.Totta. Ja sinun ongelmat ei, häiritse minua!
Miten ois lyijykynä ja ruutupaperia:
1 suunnitelma
- listaat esim. ne sun 10 ruokalajia, joita suunnittelet syöväsi
- purat niistä mitkä ovat ne raaka-aineet, puolivalmisteet ja valmisteet joita niihin tarvitaan
- muodostuu joukko tavaraa, jota pitää olla aina kotona ja joukko, jota voit hankkia vain ajoittain säilyvyyden vuoksi
2 toteutus kaupassa
- ostat mikä on loppunut ja mahdollisesti jotain, minkä voit käyttää hyvin pian
3 toteutus kotona, osa 1
- teet ruokaa niistä, mitä olet hankkinut, voi tehdä pakasteeseen säilyttäväksi
4 toteutus kotona, osa 2
- syöt sitä mitä olet tehnyt ja hankkinut- Anonyymi
Yritin avata jo tuossa ylempänä, että miksi tuo ei toimi. Jos se toimis, niin olisin toteuttanut tuon jo 20 vuotta sitten.
Anonyymi kirjoitti:
Yritin avata jo tuossa ylempänä, että miksi tuo ei toimi. Jos se toimis, niin olisin toteuttanut tuon jo 20 vuotta sitten.
En vaan ymmärtänyt mikä kohta ei toimi, tai mikä on vaikeaa.
Mulla on ihan tavallinen pikku jääkaappi ja pakastin ja kuiva-ainekaappi ja vähän hyllytilaa, mutta niissä pystyy ylläpitämään varastoa, jossa on aina tietyt juurekset ja kasvikset, osa tuoreena, osa säilykkeenä tai pakasteena, jotain hedelmiä ja marjoja pakasteena, pastaa, riisiä, jauhoja, juustoa, kananmunia, kalaa säilykkeenä, öljyjä, voita, mausteet jne. Jos jokin näistä on loppumassa, niin hankitaan lisää, vaikka ei olisikaan mielessä tehdä heti niistä jotakin. Suurin osa kauppaostoksista on tämän perusvaraston ylläpitoa ja vain pieni osa liittyy siihen mitä aikoo syödä lähipäivinä. Ei tuo silloin edes kuormita. En koe tarpeelliseksi edes kauppalistaa, vaikka ei nekään kiellettyjä ole.
Hävikin kannalta olennaista on sitten vaan aika ajoin silmäillä ruokavarastoaan ja käyttää pois niitä, jotka ovat vanhenemassa.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
En vaan ymmärtänyt mikä kohta ei toimi, tai mikä on vaikeaa.
Mulla on ihan tavallinen pikku jääkaappi ja pakastin ja kuiva-ainekaappi ja vähän hyllytilaa, mutta niissä pystyy ylläpitämään varastoa, jossa on aina tietyt juurekset ja kasvikset, osa tuoreena, osa säilykkeenä tai pakasteena, jotain hedelmiä ja marjoja pakasteena, pastaa, riisiä, jauhoja, juustoa, kananmunia, kalaa säilykkeenä, öljyjä, voita, mausteet jne. Jos jokin näistä on loppumassa, niin hankitaan lisää, vaikka ei olisikaan mielessä tehdä heti niistä jotakin. Suurin osa kauppaostoksista on tämän perusvaraston ylläpitoa ja vain pieni osa liittyy siihen mitä aikoo syödä lähipäivinä. Ei tuo silloin edes kuormita. En koe tarpeelliseksi edes kauppalistaa, vaikka ei nekään kiellettyjä ole.
Hävikin kannalta olennaista on sitten vaan aika ajoin silmäillä ruokavarastoaan ja käyttää pois niitä, jotka ovat vanhenemassa.Ei tuo ole lainkaan yllättävää. Mä olen ihan tietoinen, että valtaosa ihmisistä ei kykene tätä asiaa lainkaan tajuamaan. Ei se ole mikään vika. Mun päässänihän se vika on ja se on ihan tiedossa oleva asia.
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo ole lainkaan yllättävää. Mä olen ihan tietoinen, että valtaosa ihmisistä ei kykene tätä asiaa lainkaan tajuamaan. Ei se ole mikään vika. Mun päässänihän se vika on ja se on ihan tiedossa oleva asia.
Onko "ongelma" siinä, että kaapeissa on ihan liikaa sellaista jonka voi vain käydä hakemassa ja syödä? Siinä tapauksessa vähemmän on oikeasti enemmän. Eli muutos lähtee sieltä kaupasta, josta ei juurikaan tuoda mitään valmista, jolloin sitä ei myöskään kaapeissa ole. Nälässä ei tarvitse olla, mutta kun ruuan eteen joutuu hiukan tekemään jotain, vähintään kuorimaan tai sulattamaan/lämmittämään, niin konkretisoituu se, että nyt olen syömässä.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Onko "ongelma" siinä, että kaapeissa on ihan liikaa sellaista jonka voi vain käydä hakemassa ja syödä? Siinä tapauksessa vähemmän on oikeasti enemmän. Eli muutos lähtee sieltä kaupasta, josta ei juurikaan tuoda mitään valmista, jolloin sitä ei myöskään kaapeissa ole. Nälässä ei tarvitse olla, mutta kun ruuan eteen joutuu hiukan tekemään jotain, vähintään kuorimaan tai sulattamaan/lämmittämään, niin konkretisoituu se, että nyt olen syömässä.
Ei ole. Mähän kerroin jo tuolla aiemmin mikä se ongelma on.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Mähän kerroin jo tuolla aiemmin mikä se ongelma on.
No mutta mitä siis tapahtuu, jos et laita tai syö mitään? Eikö sinulle tule nälkä? Ja kun tulee nälkä, niin mitä sitten teet?
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
No mutta mitä siis tapahtuu, jos et laita tai syö mitään? Eikö sinulle tule nälkä? Ja kun tulee nälkä, niin mitä sitten teet?
"Se mitä kaapista löytyy" voi olla esim. paketti kauraleseitä. Niitä voi heittää pikku kourallisen blederiin ja kaataa perään ison kupillisen kiehuvaa vettä. Sitten juo sen pois ja sillä pärjää sitten helposti puoli päivää.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Sitten kun muksu on kotona, niin täytyy tietenkin olla jotain oikeaakin ruokaa kotona. Mä en todellakaan halua siirtää tätä eteenpäin ja olen oppinut ihan hiton taitavaksi piilottamaan sen ongelman. Niin kauan kun paikalla on joku, jolla on edes joku mielipide siitä mitä hän tahtoo syödä, niin kaikki ok. Tehdään sitä mitä toinen tahtoo. Mä en edes tajua miten olen onnistunut kasvattamaan lapsen, joka syö ihan kaikkea ja tahtoo maistaa kaikkea ja tykkää likipitäen kaikesta.
Anonyymi kirjoitti:
"Se mitä kaapista löytyy" voi olla esim. paketti kauraleseitä. Niitä voi heittää pikku kourallisen blederiin ja kaataa perään ison kupillisen kiehuvaa vettä. Sitten juo sen pois ja sillä pärjää sitten helposti puoli päivää.
Jaa, en ole varmaan koskaan käyttänyt kauraleseitä mihinkään. Mutta kauraryynit on tuttuja. Joukko ryynejä veden kanssa lautaselle ja pariksi minuutiksi mikroon on puuro. Marjoja sekaan, niin se on parempi puuro.
Siinähän tuo kauraleseruoka on hyvänä alkuna 10 ruuan listalla.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Jaa, en ole varmaan koskaan käyttänyt kauraleseitä mihinkään. Mutta kauraryynit on tuttuja. Joukko ryynejä veden kanssa lautaselle ja pariksi minuutiksi mikroon on puuro. Marjoja sekaan, niin se on parempi puuro.
Siinähän tuo kauraleseruoka on hyvänä alkuna 10 ruuan listalla.Likipitäen samaa tavaraa, mutta sisältää enemmän kuitua. Käy täysin samoihin tarkoituksin kuin kaurahiutaleetkin. Mä tiedostan ihan itsekin, että tuo todellakaan ei ole mikään hyvä alku, vaan pikemmin todella huono lopputulos.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Siinähän tuo kauraleseruoka on hyvänä alkuna 10 ruuan listalla.Jos laitat reilun ruokalusikallisen kauralesettä 3-4 desiin kuumaa vettä ja elät sillä sitten koko työpäivän, niin eipä sitä kukaan taida syömiseksi määrittää.
Anonyymi kirjoitti:
Jos laitat reilun ruokalusikallisen kauralesettä 3-4 desiin kuumaa vettä ja elät sillä sitten koko työpäivän, niin eipä sitä kukaan taida syömiseksi määrittää.
Mutta yhden raaka-aineen viljaruoka on hyvä alku siten, että se minimoi helppouden. Tällainen on hyvinkin voinut olla aika perusruokaa Suomessa parisataa vuotta sitten.
Keksitäänpä rinnalle kahden raaka-aineen ateria, jossa ei ole lainkaan viljaa: keitetyt perunat ja silli. Perunoita voi keittää ylimäärin, koska niille löytyy kyllä käyttöä.
Ja sitten vielä kolmen raaka-aineen ruoka täysin uusista raaka-aineista: hernekeitto sisältäen sipulia ja porkkanaa. Tätä voi helposti tehdä kuukauden tarpeiksi kerralla, yhdet annokset lautaselle ja kolmet pakasteeseen.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Mutta yhden raaka-aineen viljaruoka on hyvä alku siten, että se minimoi helppouden. Tällainen on hyvinkin voinut olla aika perusruokaa Suomessa parisataa vuotta sitten.
Keksitäänpä rinnalle kahden raaka-aineen ateria, jossa ei ole lainkaan viljaa: keitetyt perunat ja silli. Perunoita voi keittää ylimäärin, koska niille löytyy kyllä käyttöä.
Ja sitten vielä kolmen raaka-aineen ruoka täysin uusista raaka-aineista: hernekeitto sisältäen sipulia ja porkkanaa. Tätä voi helposti tehdä kuukauden tarpeiksi kerralla, yhdet annokset lautaselle ja kolmet pakasteeseen.Kyllä. Sen keitetyn kylmän perunan voi syödä kaapista ihan sellaisenaan ja sillä sitten pärjää loppuillan 🙂.
Mutta siis joo, mä tosiaan tajun sen ja tiedän sen, että tämä on valtaosalle ihmisille täysin käsittämätön ongelma. Kun jokin ei itseä lainkaan kosketa, niin sitä on ymmerrettävästi mahdoton tajuta. Juuri siitä syystä tästä ei tule puhuttua juuri koskaan ja olen tosiaan oppinut todella hyväksi peittämään sen. Suunsa avaamisesta seuraa vain keskustelu, joka on molemmille osapuolille hyvin rasittava, eikä anna kenellekään yhtään mitään. Ihmiset aina esittävät "ratkaisuja" ja vaikka ongelma itsessään on heille täysin käsittämätön. Siksipä en tässäkään pyytänyt ratkaisuja, vaan nimeomaan käyttäjäkokemuksia noista otsikossakin mainituista. 🙂 - Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ja sitten vielä kolmen raaka-aineen ruoka täysin uusista raaka-aineista: hernekeitto sisältäen sipulia ja porkkanaa. Tätä voi helposti tehdä kuukauden tarpeiksi kerralla, yhdet annokset lautaselle ja kolmet pakasteeseen.Ja resptin monimutkaisuus on täysin yhdentekevää. Mä olen yksilö, joka kokkaan ja leivon kyllä ihan mitä vaan, vaikeustasosta riippumatta. Kuten todettu, niin ei tätä ongelmaa musta kukaan oudompi tajuakaan. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Ja resptin monimutkaisuus on täysin yhdentekevää. Mä olen yksilö, joka kokkaan ja leivon kyllä ihan mitä vaan, vaikeustasosta riippumatta. Kuten todettu, niin ei tätä ongelmaa musta kukaan oudompi tajuakaan. 🙂
Tuohan vain vapauttaa, ettei monimutkaisuus ole ongelma. Monimutkaisemman ruuan taustallakin kuitenkin yleensä on jotain riisutumpaa: on perusraaka-aineita, joita joita kypsennetään eri tavoin. Keitetyn perun voi syödä sellaisenaan, mutta ei lapselle voi valehdella sellaisen olevan monipuolinen ateria.
Palaan siihen kynään ja ruutupaperiin. Listaat siihen ne valitsemasi ruuat ja vaaka-akselille viikot ja milloin mitäkin on tehty ja syöty. Seurantana, jos jokin rivi alkaa pitkältä ajalta näyttää tyhjältä, joko teet sitä tai sitten vaihdat ruokalajin tilalle jonkin toisen.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Tuohan vain vapauttaa, ettei monimutkaisuus ole ongelma. Monimutkaisemman ruuan taustallakin kuitenkin yleensä on jotain riisutumpaa: on perusraaka-aineita, joita joita kypsennetään eri tavoin. Keitetyn perun voi syödä sellaisenaan, mutta ei lapselle voi valehdella sellaisen olevan monipuolinen ateria.
Palaan siihen kynään ja ruutupaperiin. Listaat siihen ne valitsemasi ruuat ja vaaka-akselille viikot ja milloin mitäkin on tehty ja syöty. Seurantana, jos jokin rivi alkaa pitkältä ajalta näyttää tyhjältä, joko teet sitä tai sitten vaihdat ruokalajin tilalle jonkin toisen.Voi se joillakuilla noinkin olla. Mä en osaa sano lainkaan miten nämä jutut normaaleilla ihmisillä menevät. Oletettavasti sä tiedät en paremmin.🙂
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Palaan siihen kynään ja ruutupaperiin. Listaat siihen ne valitsemasi ruuat ja vaaka-akselille viikot ja milloin mitäkin on tehty ja syöty. Seurantana, jos jokin rivi alkaa pitkältä ajalta näyttää tyhjältä, joko teet sitä tai sitten vaihdat ruokalajin tilalle jonkin toisen.Ja siis mä en halua kuulostaa tylyltä. Tämä nyt vaan tuntuu sellaselta tyypilliseltä keskustelulta, jossa toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, eikä sillä keskustelulla ole mitään mahdollisuuttaa edetä mihinkään. Mä olen käynyt tämän keskustelun useamman kerran elämässäni, useamman ihmisen kanssa. Mä olen kerran elämässäni jopa eronnut siksi, että miestä alkoi vituttaa, kun kysyin aina mitä ruokaa mä laittaisin ja mitä hän haluaisi syödä. 😂
scrg kirjoitti:
Siinähän tuo kauraleseruoka on hyvänä alkuna 10 ruuan listalla.Kauraleseillä saa lätyistä koossapysyvämpiä ja siten helpommin käännettäviä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja siis mä en halua kuulostaa tylyltä. Tämä nyt vaan tuntuu sellaselta tyypilliseltä keskustelulta, jossa toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, eikä sillä keskustelulla ole mitään mahdollisuuttaa edetä mihinkään. Mä olen käynyt tämän keskustelun useamman kerran elämässäni, useamman ihmisen kanssa. Mä olen kerran elämässäni jopa eronnut siksi, että miestä alkoi vituttaa, kun kysyin aina mitä ruokaa mä laittaisin ja mitä hän haluaisi syödä. 😂
En nyt ihan vieras asialle ole. Inhoaisin ja ahdistuisin jos joku kyselisi mitä haluan syödä. Koska vastaus olisi jotain, koska syön melkein mitä vaan. Enkä kyllä keneltäkään (en etenkään lapsilta) mene kyselemään mitä he haluaisivat syödä vaan tuollaisessa tilanteessa teen ehdotuksen ja kysyn käykö se. Jos ei käy, niin oletan saavani mukana pätevän perustelun.
Ja olen mä elänyt joskus siten, etten ole kotona syönyt suunnilleen kuin voileipiä, kun koulun/työpaikan ruokala päätti puolestani mitä tänään syödään. Tavallaan noudatan itsekin noita mun paperi+lyijykynä-metodeja, vaikka en käytännössä kirjaakaan niitä vaan ylläpidän listan vaan päässäni. Joku ruokalaji joskus ilmaantuu listalle ja joku saattaa pudota pois.Anonyymi kirjoitti:
Likipitäen samaa tavaraa, mutta sisältää enemmän kuitua. Käy täysin samoihin tarkoituksin kuin kaurahiutaleetkin. Mä tiedostan ihan itsekin, että tuo todellakaan ei ole mikään hyvä alku, vaan pikemmin todella huono lopputulos.
Leseissä ei ole juuri muuta kuin kuitua.
Ei kelpaa varsinaisesti ravinnoksi muille kuin märehtijöille.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
En nyt ihan vieras asialle ole. Inhoaisin ja ahdistuisin jos joku kyselisi mitä haluan syödä. Koska vastaus olisi jotain, koska syön melkein mitä vaan. Enkä kyllä keneltäkään (en etenkään lapsilta) mene kyselemään mitä he haluaisivat syödä vaan tuollaisessa tilanteessa teen ehdotuksen ja kysyn käykö se. Jos ei käy, niin oletan saavani mukana pätevän perustelun.
Ja olen mä elänyt joskus siten, etten ole kotona syönyt suunnilleen kuin voileipiä, kun koulun/työpaikan ruokala päätti puolestani mitä tänään syödään. Tavallaan noudatan itsekin noita mun paperi lyijykynä-metodeja, vaikka en käytännössä kirjaakaan niitä vaan ylläpidän listan vaan päässäni. Joku ruokalaji joskus ilmaantuu listalle ja joku saattaa pudota pois.Aivan, Tässä huomaamme, että kun ajatukset ovat useamman valovuoden päässä toisistaan, niin ei keskustelu mihinkään etene. Ei se ole sun vikasi. Mä sanoin jo tuolla alussa, että vika on mun päässäni ja se on ihan tiedossa.
"Keitetyn perun voi syödä sellaisenaan, mutta ei lapselle voi valehdella sellaisen olevan monipuolinen ateria." Tästä kun tosiaan pääsee helposti eteenpäin sillä, että kysyy siltä lapselta mitä hän haluaa syödä ja työstää sitten siitä. 🙂 - Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Leseissä ei ole juuri muuta kuin kuitua.
Ei kelpaa varsinaisesti ravinnoksi muille kuin märehtijöille.Niiden ravintosisältö on sitten ilmeisesti täyttä valhetta. 🙂
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ja olen mä elänyt joskus siten, etten ole kotona syönyt suunnilleen kuin voileipiä, kun koulun/työpaikan ruokala päätti puolestani mitä tänään syödään. Tavallaan noudatan itsekin noita mun paperi lyijykynä-metodeja, vaikka en käytännössä kirjaakaan niitä vaan ylläpidän listan vaan päässäni. Joku ruokalaji joskus ilmaantuu listalle ja joku saattaa pudota pois.Ja joo, ihminen jolle on ihan sama mitä syö ja ihminen, jonka ei koskaan tee mieli syödä mitään, eivät ole erityisen yhteensopiva yhdistelmä. 🙂
buddy-love kirjoitti:
Kauraleseillä saa lätyistä koossapysyvämpiä ja siten helpommin käännettäviä.
Noin ravinnollisesti ymmärtääkseni leseissä on enemmän kuitua kuin hiutaleissa, joissa sitten suhteellisesti enemmän muuta?
Ainakin kuvittelen saavani ruuasta kuitua riittävästi muutenkin. Lätyt on ihan hyviä, mutta en erityisesti arvosta sitä käryä, joka niiden tekemisestä syntyy. Pannukakuista puuttuu rapeus (ja voi), mutta oikeilla lisukkeilla ne ajavat usein saman asian.Anonyymi kirjoitti:
Aivan, Tässä huomaamme, että kun ajatukset ovat useamman valovuoden päässä toisistaan, niin ei keskustelu mihinkään etene. Ei se ole sun vikasi. Mä sanoin jo tuolla alussa, että vika on mun päässäni ja se on ihan tiedossa.
"Keitetyn perun voi syödä sellaisenaan, mutta ei lapselle voi valehdella sellaisen olevan monipuolinen ateria." Tästä kun tosiaan pääsee helposti eteenpäin sillä, että kysyy siltä lapselta mitä hän haluaa syödä ja työstää sitten siitä. 🙂Minusta tuo lapselta kysyminen on sikäli väärin, että sitä kuormitetaan aikuisen ongelmilta. Perusvastaus on, että lapsi syö sitä mitä tarjotaan tai on syömättä.
Kun on käynyt koulunsa, maksaa ruokansa ja asuntonsa ja hoitaa muutamia muita velvoitteita on sitten pätevä päättämään mitä haluaa syödä.scrg kirjoitti:
Minusta tuo lapselta kysyminen on sikäli väärin, että sitä kuormitetaan aikuisen ongelmilta. Perusvastaus on, että lapsi syö sitä mitä tarjotaan tai on syömättä.
Kun on käynyt koulunsa, maksaa ruokansa ja asuntonsa ja hoitaa muutamia muita velvoitteita on sitten pätevä päättämään mitä haluaa syödä.ongelmilta => ongelmilla
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Minusta tuo lapselta kysyminen on sikäli väärin, että sitä kuormitetaan aikuisen ongelmilta. Perusvastaus on, että lapsi syö sitä mitä tarjotaan tai on syömättä.
Kun on käynyt koulunsa, maksaa ruokansa ja asuntonsa ja hoitaa muutamia muita velvoitteita on sitten pätevä päättämään mitä haluaa syödä.Se on se miten sinä sen näet ja sä olet tietysti oikeutettu näkemään sen noin. 🙂
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
ongelmilta => ongelmilla
Tosin mun lapseni ei ole koskaan nähnyt tuota ongelmana, vaan hän tykkää kokata yhdessä, kun on ensin päättänyt mitä syödään. mä myös tiedän, että hän osaa selkeästi keskimääräistä paremmin sanoa haluavansa jotain muutakin kuin makaroonilaatikkoa tai pitsaa ja rakastaa aina kokeilla jotain uutta. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Se on se miten sinä sen näet ja sä olet tietysti oikeutettu näkemään sen noin. 🙂
Yritän välttää kaupassa käyntiä samaan aikaan lapsiperheiden kanssa, etten joudu näkemään Tiina-Tanelia 4v, jonka mieli on leikkien maailmassa, mutta jolta aikuiset kyselevät mitä hän haluaisi ja samalla koko perheen pitäisi syödä.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Yritän välttää kaupassa käyntiä samaan aikaan lapsiperheiden kanssa, etten joudu näkemään Tiina-Tanelia 4v, jonka mieli on leikkien maailmassa, mutta jolta aikuiset kyselevät mitä hän haluaisi ja samalla koko perheen pitäisi syödä.
Aika erikoista. Mun lapseni on kyllä ja parivuotiaana osannut ilmaista mitä tahtoo syödä. no mutta se on varmaan, kun on pienenä oppinut. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Tosin mun lapseni ei ole koskaan nähnyt tuota ongelmana, vaan hän tykkää kokata yhdessä, kun on ensin päättänyt mitä syödään. mä myös tiedän, että hän osaa selkeästi keskimääräistä paremmin sanoa haluavansa jotain muutakin kuin makaroonilaatikkoa tai pitsaa ja rakastaa aina kokeilla jotain uutta. 🙂
Nähdäkseni lasten epäluulo kohdistuu usein makuja enemmän siihen, että ruuan rakenteessa on jotain selvästi erottuvaa, josta ei kuitenkaan näe mitä se on. Tuohon ennakkoluuloon auttaa paljon se, että lapsi on mukana näkemässä ja vaikka kokeilemassakin miten ruoka on tehty. Toiseksi myöskään aikuiset eivät yleensä välittömästi pidä uusista mauista, vaan ne vaativat tottumista.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ja keskustelu tietenkin on käyty ja ennen kauppan menemistä. Kuka ihme siellä jaksaa tollasia pohtia?
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Nähdäkseni lasten epäluulo kohdistuu usein makuja enemmän siihen, että ruuan rakenteessa on jotain selvästi erottuvaa, josta ei kuitenkaan näe mitä se on. Tuohon ennakkoluuloon auttaa paljon se, että lapsi on mukana näkemässä ja vaikka kokeilemassakin miten ruoka on tehty. Toiseksi myöskään aikuiset eivät yleensä välittömästi pidä uusista mauista, vaan ne vaativat tottumista.
Enpä osaa muista lapsista sanoa. Mä en ole oikein koskaan ollut mitenkään erityisemmin kiinnostunut lapsista. 🙂
scrg kirjoitti:
Noin ravinnollisesti ymmärtääkseni leseissä on enemmän kuitua kuin hiutaleissa, joissa sitten suhteellisesti enemmän muuta?
Ainakin kuvittelen saavani ruuasta kuitua riittävästi muutenkin. Lätyt on ihan hyviä, mutta en erityisesti arvosta sitä käryä, joka niiden tekemisestä syntyy. Pannukakuista puuttuu rapeus (ja voi), mutta oikeilla lisukkeilla ne ajavat usein saman asian.https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/170
Niitä pitäisi syödä puoli kiloa päivässä, jos aikoo niistä saada riittävästi energiaa ja veteen liotettuna se taitaa olla puoli sangollista.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Mä en siis noin yleisesti näe mitään tarvetta pohtia tai ottaa kantaa siihen, miten muut lapsensa kasvattavat ja ruokkivat. He hoitavat omansa ja minä omani. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Aika erikoista. Mun lapseni on kyllä ja parivuotiaana osannut ilmaista mitä tahtoo syödä. no mutta se on varmaan, kun on pienenä oppinut. 🙂
Nykynuoriso onkin erinomaisia tahtomaan ja ilmaisemaan tahtoaan, mutta huomattavasti kyvyttömämpiä toteuttamaan tahtoaan. Nuppi sekaisin jo nuorena, kun ei pysty sopeuttamaan omaa tahtoaan ja ympäristön vaatimuksia toisiinsa.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Nykynuoriso onkin erinomaisia tahtomaan ja ilmaisemaan tahtoaan, mutta huomattavasti kyvyttömämpiä toteuttamaan tahtoaan. Nuppi sekaisin jo nuorena, kun ei pysty sopeuttamaan omaa tahtoaan ja ympäristön vaatimuksia toisiinsa.
Enpä osaa ottaa tuohonkaan kantaa muiden osalta. Omani osaa kyllä toteuttaa erniomaisen hyvin itse niitä asioita, mitä tuon ikäiseltä voi edes odottaa. En osaa sanoa miten muilla menee, enkä miten heillä pitäisi mennä tai miten siihen päästäisiin.
Anonyymi kirjoitti:
Niiden ravintosisältö on sitten ilmeisesti täyttä valhetta. 🙂
Ihminen ei oikein kykene syömään niitä niin paljoa, että pärjäisi.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Sitä nyt ei kai kukaan ole väittänyt? Taisin tossa yllä jo todeta, että kyseessä on erinomaisen huono lopputulos. Asia ei tosiaan ole itselleni mitenkään epäselvä.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Mutta kyllä sillä nälkä pysyy poissa. Ainakin minulta.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kyllä sillä nälkä pysyy poissa. Ainakin minulta.
Johtuu siitä, että se turpoaa vielä vatsassakin ja on siten täyttävää.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Johtuu siitä, että se turpoaa vielä vatsassakin ja on siten täyttävää.
Ei se enää ton jälkeen mihinkään siellä vatsassa turpoa. Tollanen lämmin vähän sakea liemi vaan tutkitusti tekee ton. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Ei se enää ton jälkeen mihinkään siellä vatsassa turpoa. Tollanen lämmin vähän sakea liemi vaan tutkitusti tekee ton. 🙂
Asiaa pitäisi testata liottamalla sitä pari tuntia 37 asteisessa vedessä, jossa on suolahappoa seassa. Epäilen, että ei pysy alkuperäisessä tilavuudessa.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Asiaa pitäisi testata liottamalla sitä pari tuntia 37 asteisessa vedessä, jossa on suolahappoa seassa. Epäilen, että ei pysy alkuperäisessä tilavuudessa.
Tuohan on liukenemista, ei turpoamista. Tietenkin siitä liukenee. Siitä liukenee paljon jo siinä kohtaa, kun pistät siihen kuumaa vettä sekaan ja pyörität siellä blenderissä. Ei siihen tarvita edes happoa, vaikka se tietenkin sitten pilkoon sitä lisää.
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on liukenemista, ei turpoamista. Tietenkin siitä liukenee. Siitä liukenee paljon jo siinä kohtaa, kun pistät siihen kuumaa vettä sekaan ja pyörität siellä blenderissä. Ei siihen tarvita edes happoa, vaikka se tietenkin sitten pilkoon sitä lisää.
Nyansseja nyansseja, mutta joka tapauksessa massan koko todennäköisesti kasvaa.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Nyansseja nyansseja, mutta joka tapauksessa massan koko todennäköisesti kasvaa.
Tuskinpa kovin kummoisesti, ainakaan ylitse sen, mitä maha itsessään tuohon lisää tuottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiden ravintosisältö on sitten ilmeisesti täyttä valhetta. 🙂
Alkioissa on sitä proteiinia.
- Anonyymi
ateriasuunnitteluohjelma.... joo selviytyjät suomi on sellainen.. taikinasjauho herkkuruiokani
tipautin nokia-puhelimen... akku jas kkaikki irtosivat, piti kasata uudestaan se toimivaksi. - Anonyymi
itselläni jäi ohi zelviytyjät uuzin jakso, piti katsoa mutta niin kiieinen
GagaMan. - Anonyymi
jotenkin huvitti kun naixet niin jooh eivät saa tulyts mitenkään saiksixikxdsi js xyöväyt tysaikinss
- Anonyymi
Hyvä ateriasuunnitelma seuraa tarjouksessa, pakastimessa, muuten jo olemassa olevien ja ilmaiseksi saatavina olevien ruoka-aineiden listaa. Määrä jaetaan tasan niille päiville mille ruuan täytyy riittää.
Teen ruokaa suurissa satseissa ja pakastan annosrasioihin. Tällä hetkellä mulla on siellä ehkä viittä eri lajia. Naudanjauheliha-soijarouhepullia, itämaista kanapasta, tomaattivuohenjuustokeittoa, kukkakaalikeittoa, broilerin koipireisiä perattuna, jaa, onhan siellä vielä lohisoppaa, lohta ja makaronilaatikkoakin jokunen purkki. Riittää ainakin kolmeksi viikoksi, kokkailen yleensä viikonloppuina sinne täydennyksiä. Pakastus muuttaa vähän rakennetta, muttei se ole mua haitannut. Sitä paitsi mitä pahempaa ruokaa, sitä vähemmän sitä tulee syötyä. Siis yksi annos riittää 😁
Jos sulla on kovasti ylimääräistä rahaa, niin siinä tapauksessa en taida osata auttaa.
xLiner- Anonyymi
Itämainen kanapata, ei pasta.
xLiner - Anonyymi
Jos mulla ei olis lastani haluamassa jotain muutakin, niin mä en tatusti ikinä kokkaisi enkä leipoisi mitään. Mun kokkaamiseni vain itselleni ovat limipitäen aina jotan tyyliin pilko kasviksia kulhon ja kaada pällle kuumaa lihalientä tai misoa tmv. Kypsennä mikrossa kananmuna ja kaada se sekaan ja tuo siis silloin, kun jaksan kokata. 🙂
Pitäisi saada selkeä lista määrineen, että nyt syöt näin ja näin ja näin ja näin ja tarvittava ajattelu on nolla. - Anonyymi
Annoksiin pakastamisessa on se hyvä puoli, että ruoka on valmista viimeistään 10 min päästä kun aloittaa. Keittyy riisit tai spaghetti tai qvinoa jne sillä välin kun jääkuutiot sulaa ja lämpiää mikrossa. Tai voi keittää vaikka munia kasviskeiton kaveriksi, tosin keittoonkin voi piilottaa proteiineja.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mulla ei olis lastani haluamassa jotain muutakin, niin mä en tatusti ikinä kokkaisi enkä leipoisi mitään. Mun kokkaamiseni vain itselleni ovat limipitäen aina jotan tyyliin pilko kasviksia kulhon ja kaada pällle kuumaa lihalientä tai misoa tmv. Kypsennä mikrossa kananmuna ja kaada se sekaan ja tuo siis silloin, kun jaksan kokata. 🙂
Pitäisi saada selkeä lista määrineen, että nyt syöt näin ja näin ja näin ja näin ja tarvittava ajattelu on nolla."Pitäisi saada selkeä lista määrineen, että nyt syöt näin ja näin ja näin ja näin ja tarvittava ajattelu on nolla."
Kun muutat syömistottumuksiasi, koko sun kropan systeemit muuttuu.
Toki löydät itsekin netistä kokoasi, kulutustasi ja tavoitteitasi vastaavat arviot makrojen määristä. Lopullinen löytyy vain kokeilemalla, koska kaikkien kroppa toimii erilailla. Luultavasti lihot ensin muutaman kuukauden, sitten kun sun kroppa alkaa lopulta toimimaan niin paino hakeutuu kohdilleen.
Mutta onhan noita ravinto-ohjelmia lativia. Pt ei ole ensimmäinen mikä mulle tulis mieleen. Ravitsemusterapeutti?
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pitäisi saada selkeä lista määrineen, että nyt syöt näin ja näin ja näin ja näin ja tarvittava ajattelu on nolla."
Toki löydät itsekin netistä kokoasi, kulutustasi ja tavoitteitasi vastaavat arviot makrojen määristä. Lopullinen löytyy vain kokeilemalla, koska kaikkien kroppa toimii erilailla. Luultavasti lihot ensin muutaman kuukauden, sitten kun sun kroppa alkaa lopulta toimimaan niin paino hakeutuu kohdilleen.
Mutta onhan noita ravinto-ohjelmia lativia. Pt ei ole ensimmäinen mikä mulle tulis mieleen. Ravitsemusterapeutti?
xLinerRavitsemusterapeuteista ei ikävä kyllä ole niinä kolmena kertana kun olen apua etsinyt, ollut (excuse my french) paskankaan vertaa apua. Tarvittasiin nimenomaan selkeä ravintosuunnitelma, jota voisi vain aivottomasti seurata. Olenhan mä noita itsekin yrittänyt tässä vuosien varrella tankata, mutta en mä saa sitä touhua tehtyä loppuun saakka, en koe saavani sitä täydelliseksi ja luovutan. On helpompaa syödä vaan se "kylmä keitetty peruna" ja todeta, että päin .ittuahan tämä menee, mutta onpahan helpompaa. Mä olen tossa nyt jo parille ihmiselle todennut, että tämä nyt on asia, jota lienee mahdoton tajuta, jollei sitä ole itse kokenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pitäisi saada selkeä lista määrineen, että nyt syöt näin ja näin ja näin ja näin ja tarvittava ajattelu on nolla."
xLinerMoni PT (ainakin kaikki noi, jota silloin aikanaan yritin kontaktoida) mainostavat tekevänsä ravinto-ohjelmia. Eivät varmaan kaikki tee, mutta enhän mä sellasille edes viestiä olisi laittanut, jotka eivät olisi sitä erikseen mainostaneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ravitsemusterapeuteista ei ikävä kyllä ole niinä kolmena kertana kun olen apua etsinyt, ollut (excuse my french) paskankaan vertaa apua. Tarvittasiin nimenomaan selkeä ravintosuunnitelma, jota voisi vain aivottomasti seurata. Olenhan mä noita itsekin yrittänyt tässä vuosien varrella tankata, mutta en mä saa sitä touhua tehtyä loppuun saakka, en koe saavani sitä täydelliseksi ja luovutan. On helpompaa syödä vaan se "kylmä keitetty peruna" ja todeta, että päin .ittuahan tämä menee, mutta onpahan helpompaa. Mä olen tossa nyt jo parille ihmiselle todennut, että tämä nyt on asia, jota lienee mahdoton tajuta, jollei sitä ole itse kokenut.
Ei ole olemassa mitään täydellistä ravintosuunnitelmaa. Joku tuossa nyt häiritsee mua, tökkäsen ja väitän että sulla on syömishäiriö. Siksi sulle ole tehty "tiukkaa" suunnitelmaa. Tarvitset jotain muuta apua. Syömisen kuuluu olla rentoa, jollei sitten kilpaurheile.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään täydellistä ravintosuunnitelmaa. Joku tuossa nyt häiritsee mua, tökkäsen ja väitän että sulla on syömishäiriö. Siksi sulle ole tehty "tiukkaa" suunnitelmaa. Tarvitset jotain muuta apua. Syömisen kuuluu olla rentoa, jollei sitten kilpaurheile.
xLinerKyllähän mä nyt sen tiedän, ettei sellaista ole. Ja ei, minulla ei ole syömishäiriötä, vaan väristynyt suhde ruokaan. Myöskään tuo ei pidä paikkansa, että "Siksi sulle ole tehty "tiukkaa" suunnitelmaa". Julkinen puoli ei ylipäänsä tee sellaisia. Eivät ainakaan ne henkilöt, joiden kanssa olen tätä yrittänyt tätä purkaa. He sanovat ihan suoraan, että sellaisia ei tehdä, ei kuulu heidän toimenkuvaansa. Ehkä sitten, jos oikeasti onnistuisi sen syömishäiriön kehittämään ja saamaan itsensä riittävän huonoon kuntoon, niin voisi sellaisenkin palvelun piiriin päästä, jossa tuollaisia tehdään. Se on vai mutu. Mä en tiedä millaisia ravinto-ohjelmia vaikka anoreksikoille luodaan julkisella puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän mä nyt sen tiedän, ettei sellaista ole. Ja ei, minulla ei ole syömishäiriötä, vaan väristynyt suhde ruokaan. Myöskään tuo ei pidä paikkansa, että "Siksi sulle ole tehty "tiukkaa" suunnitelmaa". Julkinen puoli ei ylipäänsä tee sellaisia. Eivät ainakaan ne henkilöt, joiden kanssa olen tätä yrittänyt tätä purkaa. He sanovat ihan suoraan, että sellaisia ei tehdä, ei kuulu heidän toimenkuvaansa. Ehkä sitten, jos oikeasti onnistuisi sen syömishäiriön kehittämään ja saamaan itsensä riittävän huonoon kuntoon, niin voisi sellaisenkin palvelun piiriin päästä, jossa tuollaisia tehdään. Se on vai mutu. Mä en tiedä millaisia ravinto-ohjelmia vaikka anoreksikoille luodaan julkisella puolella.
Tarkoitin kyllä ihan yksityistä ravintoterapeuttia. Kuuklen mukaan tekevät ruokaohjelmia.
Jos sulla on vääristynyt suhde ruokaan, ei se luultavasti parane ruokaohjelmalla vaan terapialla. Mutta varaa nyt eka aika yksityiselle, niin selvittele siellä näitä. Tältä et saa apua vääristymiin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
xLinerJa siis siinä kohtaa, kun sen listan laatii joku muu, mun ei tarvitse edes miettiä sen täydellisyyttä. Se ongelma tulee esiin vain, jos tuskailen itse niiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin kyllä ihan yksityistä ravintoterapeuttia. Kuuklen mukaan tekevät ruokaohjelmia.
Jos sulla on vääristynyt suhde ruokaan, ei se luultavasti parane ruokaohjelmalla vaan terapialla. Mutta varaa nyt eka aika yksityiselle, niin selvittele siellä näitä. Tältä et saa apua vääristymiin.
xLinerSe paranee nimenomaan ohjelmalla. Sillä, että sen ajattelemisesta pääsee kokonaan eroon. Ei kannata olettaa, etteikö näitä olisi joskus väännetty ratakiskosta oikeidenkin ihmisten kanssa. Juuri siitä syystähän mä en ylipäänsä etsi tässä apua itse ongelmaan, vaan noita kokemuksia, joista aloituksessa puhuin. En jaksasi joka hiton aplikaatiota itse kokeilla, jos joju muukin nyt sattuiti olemaan jotain kokeillut ja osaisi siitä jotain sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se paranee nimenomaan ohjelmalla. Sillä, että sen ajattelemisesta pääsee kokonaan eroon. Ei kannata olettaa, etteikö näitä olisi joskus väännetty ratakiskosta oikeidenkin ihmisten kanssa. Juuri siitä syystähän mä en ylipäänsä etsi tässä apua itse ongelmaan, vaan noita kokemuksia, joista aloituksessa puhuin. En jaksasi joka hiton aplikaatiota itse kokeilla, jos joju muukin nyt sattuiti olemaan jotain kokeillut ja osaisi siitä jotain sanoa.
https://www.martat.fi/ruoka/ruoanvalmistus/ruokalistat/viikon-ja-kolmen-viikon-ruokalista/
En ole kokeillut, mutta tuosta minä aloittaisin. Kokeile nyt puoli vuotta alkuun, siitä jo saa käsityksen miten kroppa ottaa mitäkin vastaan.
Laihduttajien ohjelmat kannattaa unohtaa.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.martat.fi/ruoka/ruoanvalmistus/ruokalistat/viikon-ja-kolmen-viikon-ruokalista/
En ole kokeillut, mutta tuosta minä aloittaisin. Kokeile nyt puoli vuotta alkuun, siitä jo saa käsityksen miten kroppa ottaa mitäkin vastaan.
Laihduttajien ohjelmat kannattaa unohtaa.
xLinerJo pikaselta vilkasulta voin todeta, että tuo ei toimi. Tuossa ei ollut oikein yhtään ainoaa ruokaa, jota tekisi mieli edes kokeilla ja joka päivälle eri ruoka. Tuo on just sellanen, jota olis sitten pakko soveltaa jne. Eli siis ihan samaa kuin kaikissa jo tähän asti kokeilemissani. 🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se paranee nimenomaan ohjelmalla. Sillä, että sen ajattelemisesta pääsee kokonaan eroon. Ei kannata olettaa, etteikö näitä olisi joskus väännetty ratakiskosta oikeidenkin ihmisten kanssa. Juuri siitä syystähän mä en ylipäänsä etsi tässä apua itse ongelmaan, vaan noita kokemuksia, joista aloituksessa puhuin. En jaksasi joka hiton aplikaatiota itse kokeilla, jos joju muukin nyt sattuiti olemaan jotain kokeillut ja osaisi siitä jotain sanoa.
Tuollaisia ohjelmia vasta täytyykin ajatella, jokaisella aterialla! " Mitä tähän aikaan pitkään tänään syödä..."
Ei sopisi mulle ollenkaan. Pidän helposta ja nopeasta syömisestä.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia ohjelmia vasta täytyykin ajatella, jokaisella aterialla! " Mitä tähän aikaan pitkään tänään syödä..."
Ei sopisi mulle ollenkaan. Pidän helposta ja nopeasta syömisestä.
xLinerOlemme erilaisia ihmisiä. Mä taas koen tuollaisen helpoksi. 🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo pikaselta vilkasulta voin todeta, että tuo ei toimi. Tuossa ei ollut oikein yhtään ainoaa ruokaa, jota tekisi mieli edes kokeilla ja joka päivälle eri ruoka. Tuo on just sellanen, jota olis sitten pakko soveltaa jne. Eli siis ihan samaa kuin kaikissa jo tähän asti kokeilemissani. 🙂
Ei ole viisasta tehdä ruokaa yhdeksi syöntikerraksi. Kuluuhan siihen jo sähköäkin, valmistus. Toki joku entisaikojen emäntä, tai kotiäiti...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole viisasta tehdä ruokaa yhdeksi syöntikerraksi. Kuluuhan siihen jo sähköäkin, valmistus. Toki joku entisaikojen emäntä, tai kotiäiti...
Niin no mitä sä sitä mulle sanot? Se nimenomaan oli ongelma tossa listassa, että jokapäivälle eri ruoka. Mitä harvemmin tarvii kokata, sen parempi. 👍
- Anonyymi
hyvä jos oikein yrittää keksiä nimiä tyttöjen kanssa kuin vasikksa xsdemenetti on mentasl-mies...
- Anonyymi
tolllaisia ei ehkä pysty keksimään jotain haasuja nimiä lkissä
floddis tai joku disman - Anonyymi
citriman voi tulla jostain citrinellasstaskin
Ulkoista koko aterian suunnittelu.
Meillä oli aikanaan samaa ongelmaa ja otettiin Ruokaboxi yritykseltä aina viikko kerrallaan ruokalähetys ja reseptit.
Suosittelen. Yrityksiä on muitakin, jos juuri tuo kyseinen firma ei toimi alueellasi.
Kohtuuhintainen ja vapaasti valittavissa. Tutustu ihmeessä.- Anonyymi
Mulla oli hetken Ruokaboksi, mutta mä en oikein tykännyt heidän resepteistään. Niistä jäi jotenkin aina kaappi täyteen jotain kaprispurkkien ja sweet chili soosien loppuja. Sinällään noin nyt kyllä tulee käytettyä, mutta se alkoi risoa.
Täytyykin tutkia mitä muita noita nyt löytyy. Tosta kokeilustani on jo muutama vuosi, että nyt löytyy varmaan muitakin vaihtoehtoja. Kiitos, että muistutit tosta vaihtoehdosta. Jokohan joltain kaupoilta löytyisi tollasta samanlaista palvelua? Jos ei, niin saisivat kyllä kehittää sellaisia. 🙂 - Anonyymi
Netistäkin saa tilattua valmisaterioita, jotka säilyvät tosi pitkäänkin vielä. Mikähän se firma oli...
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netistäkin saa tilattua valmisaterioita, jotka säilyvät tosi pitkäänkin vielä. Mikähän se firma oli...
xLinerFeelia!
xLiner - Anonyymi
Sitten, jos siihen samaan palveluun saisi sen, että tuovat kaiken, aamupalatarpeita myöten, niin voisin vaikka maksaa siitä vähän enemmän extraa. Siinä jollekin kehittämisidea, vai joko ne ovat alkaneet toimia noin? 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Sitten, jos siihen samaan palveluun saisi sen, että tuovat kaiken, aamupalatarpeita myöten, niin voisin vaikka maksaa siitä vähän enemmän extraa. Siinä jollekin kehittämisidea, vai joko ne ovat alkaneet toimia noin? 🙂
En tiedä. Sun pitänee selvittää..
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En tiedä. Sun pitänee selvittää..
Toisaaltamä nyt en itse edes syö aamupalaa, että sinällään se ei ole kauhean tarpeellista. Muksu osaa kyllä ihan itse päättää mitä aamiaiseksi syö. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Toisaaltamä nyt en itse edes syö aamupalaa, että sinällään se ei ole kauhean tarpeellista. Muksu osaa kyllä ihan itse päättää mitä aamiaiseksi syö. 🙂
Mä tykkäsin siitä Ruokaboxista. Vaihtelua jo niin rutinoituneisiin ruokiin. Ja se helppous.. aah, miten helppoa se olikaan.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mä tykkäsin siitä Ruokaboxista. Vaihtelua jo niin rutinoituneisiin ruokiin. Ja se helppous.. aah, miten helppoa se olikaan.
Sitä se kyllä oli, helppo. Se ite konseptikin voi olla tässä vuosien aikana kehittynyt. Tosta kun on jo aikaa ja se oli silloin joku uusi kokeilu.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä se kyllä oli, helppo. Se ite konseptikin voi olla tässä vuosien aikana kehittynyt. Tosta kun on jo aikaa ja se oli silloin joku uusi kokeilu.
Mun ymmärtääkseni niillä on nykyään enemmän valikoimaa. Eri ruokavalioille ja perhekoko on paremmin huomioituna.
Mut juu, en ole perehtynyt juttuun oikeastaan enää.
- Anonyymi
huvittasisi jos tytöt kirjoittaisivat jotasin c-koodiaskin ja sitten tietokone tekee kummallisuuksia..
- Anonyymi
Tytöt kirjoittavat paljon c-koodia. Meilläkin töissä on vain tyttöjä, jotka kirjoittavat c-koodia. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Tytöt kirjoittavat paljon c-koodia. Meilläkin töissä on vain tyttöjä, jotka kirjoittavat c-koodia. 🙂
Miten se menee? Jotenkin näin?
#include <stdio.h>
#include <girlio.h>
#include <menstruationlogic.h>
main (
print("Hello me!)
)- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Miten se menee? Jotenkin näin?
#include <stdio.h>
#include <girlio.h>
#include <menstruationlogic.h>
main (
print("Hello me!)
)Tuollaisiako teillä kirjotellaan? Mä en oikeasti edes tarkalleen ottaen tiedä mitä he kirjoittavat. Mä en seuraa sitä koodis sellasenaan vaan lopputulosta, eli mitä tapahtuu ja mahdollisia virheitä. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisiako teillä kirjotellaan? Mä en oikeasti edes tarkalleen ottaen tiedä mitä he kirjoittavat. Mä en seuraa sitä koodis sellasenaan vaan lopputulosta, eli mitä tapahtuu ja mahdollisia virheitä. 🙂
Ei meillä mitään kirjoitella. Noheva tietenkin olisi huomannut puuttuvan merkin.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ei meillä mitään kirjoitella. Noheva tietenkin olisi huomannut puuttuvan merkin.
Noheva varmasti, mutta mä tosiaan en kirjoita koodia, enkä edes tarkista sitä, enkä edes lukenut sun koodiasi. 🙂
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Kun sua nyt niin kovasti kiinnosti niin nappasin tulle tälläsen ikivanhan pikkunäppärän vibraatorikoodin. 🙂
"public class Vibrator : MonoBehaviour
{
public float amplitude;
public float frequency;
void Start()
{
}
void FixedUpdate()
{
transform.localPosition = Vector3.up * Mathf.Sin(2 * Mathf.PI / (1 / frequency) * Time.time) * amplitude;
// changed pseudo random vibra
//transform.localPosition = Vector3.up * (Mathf.PerlinNoise(0, Time.time) * 2 -1) * amplitude;
}
}"
Aikanaan toimi hyvin, mutta en tiedä toimisiko vielä nykyversiossa, kun tosta on jo niin monta vuotta. Uusinta koodia en ala sulle esittelemään. 😂 Anonyymi kirjoitti:
Kun sua nyt niin kovasti kiinnosti niin nappasin tulle tälläsen ikivanhan pikkunäppärän vibraatorikoodin. 🙂
"public class Vibrator : MonoBehaviour
{
public float amplitude;
public float frequency;
void Start()
{
}
void FixedUpdate()
{
transform.localPosition = Vector3.up * Mathf.Sin(2 * Mathf.PI / (1 / frequency) * Time.time) * amplitude;
// changed pseudo random vibra
//transform.localPosition = Vector3.up * (Mathf.PerlinNoise(0, Time.time) * 2 -1) * amplitude;
}
}"
Aikanaan toimi hyvin, mutta en tiedä toimisiko vielä nykyversiossa, kun tosta on jo niin monta vuotta. Uusinta koodia en ala sulle esittelemään. 😂Ei tuo mielestäni ole C:tä vaan olio C++:aa. Tai sitten Microsoftin C-sharppia. Koska tuossa ymmärtääkseni esitetään että tuo toinen luokka perii toisen ominaisuudet.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ei tuo mielestäni ole C:tä vaan olio C :aa. Tai sitten Microsoftin C-sharppia. Koska tuossa ymmärtääkseni esitetään että tuo toinen luokka perii toisen ominaisuudet.
Joo toi vanha saattaa olla c #:a. Minäpä voi kuule vaikka kysästä tytöiltä, kun asia sua niin kovasti kiinnosta.
Anonyymi kirjoitti:
Joo toi vanha saattaa olla c #:a. Minäpä voi kuule vaikka kysästä tytöiltä, kun asia sua niin kovasti kiinnosta.
Älä suotta kysy. En minä sillä tiedolla tee yhtään mitään. Alun perin esittämäni kysymys tietenkin oli vain retorinen. Setämiehen oletus siitä, mitä erityistä vaaditaan kun naisen logiikkaa yritetään sovittaa tietokoneiden logiikkaa. Jo pelkästään yhden bitin boolen arvoon pitää saada "tosi" ja "epätosi" arvojen lisäksi mahtumaan vaihtoehdot "ehkä", "tosi jos", "ehkä jos" ja "sekä että"
Tytöt vaan saattaisivat nauraa sinulle, jos yksi tulee kyselemään hölmöjä.
- Anonyymi
Olen totaalisen kyllästynyt kaikkiin ruokaohjelmiin, joita netissä esitetään ja joihin ystävieni kautta pyydetään liittymään.
Niitä on ihan liian paljon ja kaikki humpuukia, sillä liikapainon syyt ovat selvittämättä, mutta tietous valmistumassa.
Terve ihminen osaa syödä terveellisesti ja tasapainoisesti. Sairailla ihmisillä on Aliens mikrobit, jotka viestivät sairaita mielihaluja aivoihin virheellisesti ja epäterveellisesti ohi ymmärryksesi.- Anonyymi
Se on ikävää, jos sulle tulee tollasia mainoksia noin paljon. Et ilmeisesti ole siis kokeillut mitään niistä?
Vian ei tarvii olla suuren suuri, kun se on päässä. Eikä sen tietäminen kauheasti itse asiassa auta.
- Anonyymi
No laitat paperille kymmenen mieliruokaas ja teet niitä kutakin kerralla isomman annoksen ja pakastat. Ja pidät huolen että siellä niitä on viikon varalle vaikkapa. Jos sattuu että jää kokkailuun vähemmän aikaa. Mutta voihan noita tehdä vaikka iltaisin teeveen ääressä. Silputa yms. Kun sen kiljuvan nälkänsä on jo hoidellut sillä pakkasannoksella.
- Anonyymi
Se ei edellenkään auta, mutta kiitos. 🙂
- Anonyymi
8viikkoa on selkeä. Mukana tulee ostoslistat ja vegaanisia vaihtoehtoja sekä oheismateriaalia. Tai kannattaa ladata Resq sovellus ja ostaa kouluilta/päiväkodeilta jäänytta ylijäämäruokaa. On ainakin terveellistä ja edullista sekä vaivatonta vaihtelua omiin kokkauksiin.
- Anonyymi
tuollasisia tytöt voisivat tedhdä mutta ehkä ei jotai system cornrol port ja disabling D;a-+0
- Anonyymi
voisi ollsa hsadxdsujzsa sdigtten jos tietokone tekee kuvia 3d oikein ruoiztfa.
Joskus miettinyt samaa...
Vois kehitellä jonkun 2 viikon kiertävän listan, missä jokaisen päivän ruoka liittyis seuraavaan...tyyliin keitetyt perunat ja makkarakastike, sit pyttäri seuraavana päivänä potuista ja kastikkeenjämistä...jne...
Olisi monipuolisuutta ja hävikki minimissä. Lisäksi helppoja tehdä ja suuhun sopivia.
Mutta oikeasti ihan perusruuistakin tuollaisen luominen on oikeasti ammattilsisen hommaa.
Ja yhtälöön tuo myös maallikkona lisää muuttujia se kokkaustaito...ja mskumieltymys...
Mut ehkä joskus. 😄- Anonyymi
Alkuvaatimuksena aterialle on aina 1,5kg naudan sisäfilettä.
- Anonyymi
Tuollainen niin jos osaa jotain c-kieltä ohjelmoida, niin käytän todella paljonkin omana apuna tietokonetta laskemaan jotain juttua koska helpompaa.
Tuollaisiakin jos alat lukemaan, varsinkin krapulassa jotain kummallisia nimiyhdistelmiä, niin nauraa niille koko päivän.
Mietin vain yhtä juttua nyt että miten tekisin oikein erään, eli käyttäisinkö directx tuossa, ei tarpeellista, toisaalta niin voisin tarvita grafiikkakiihdyttimen prefetch-juttuja jossain laskennassa, toisaalta, voisin muulla tavoin...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3251896IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk471599Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet1541301Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021141- 1431138
Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!
Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.811090Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast4701047Olimmeko molemmat
ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.73973Mun on ikävä sua J ,
Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan48942Kesä ja nuorison mopoilu
Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta155899