Kysymys mitä ovat

Anonyymi-ap

ST 1 :n viisastenkerhossa kuulin ensi kertaa sanan elämäntapasaamelainen.Niitä on kuulemma Inarissa. Voisko joku selittää minkä laisesta henkilöstä on kysymys.

9

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jeesus tietää mitä ovat.

      • Anonyymi

        Kyseinen satuolento oli ensimmäinen.


      • Aikion Leo on muka yksi tuollainen, mutta kyllä hän on käynyt SAAK:ssa ammattikoulun ja käynyt myös poronlihanjalostuskoulutuksen.

        Oli suomalaisen naisen kanssa ollut ennen, kuin minä häneen tutustuin ( 1lapsi suhteesta=faktaa).
        Nälkään olis raukka kuollut jos en olis opettanut tekemään ruokaa.
        Resuissa ja paskasissa vaatteissa kulkis jos en olis opettanut pesemään kotona pyykkiä.
        Samalla jouduin opettamaan siivoamaan, tiskaan ja käymään kaupassa, koska ei sitä poronlihaa niin paljoa ollut että sillä olis elänyt. Kalalla kyllä kävi, mutta ei koskaan sitä kotia tuonut joten ostin kaupasta niin se varmaan luuli että hän oli kalalla käynyt.
        Pesulle piti komentaa ja joka jeesuksen kerta piti perustella miksi pitää käydä pesulla ja vaihtaa puhtaat vaatteet.

        Suomen armeijan kanssa yritettiin opettaa suomalaisen naisen opettamilta tavoilta pois, mutta kyllä luovutin ja lähin Espooseen kattomaan miten ne siellä etelässä oikein elää. Siellä kyllä osasivat samat, kuin minä ja töissä opetin miten siivootaan. Oli pakko tulla pois, koska pakolaiset yritti tappaa.

        Saamelainen luuli, että hänen takia tulin takasin joten ilmotin, että en tullu ja sinulla on saamelainen vaimo kuulemma joten hän voi opettaa vuorostaan. Oppi käyttämään puhelinta saamelaisen kanssa josta tuli kuulemma hänen äiti-puoli.
        Nyt koltta-karjalainen opettaa tuota samaa elämäntapasaamelaista ja näin ne elämäntapasaamelaiset on kaikki saaneet alkunsa.

        Kuulemma tuo ensimmäinen suomalainen nainen on tullut Inariin ja opettaa ihan työkseen Inarin kunnan palkkalistoilla saamelaisia.
        En voi kertoa mistä kuulin, koska tuo henkilö on myös suomalainen ja hänen kavereissa on saamelaisia.


      • Olen kyllä yhelle Aikion Leon sukulaiselle sekä hänen vaimolle saanut opettaa vahingon kautta nuo samat asiat. Minun lapsi oli heillä ja riitaa tuli ensin, mutta he ymmärsi lopulta ja olivat oikein kiitollisia, koska edes Sevetin koulun rehtori joka oli tuolloin Sanilan Toini ei ollut opettanut tuota asiaa.
        Sovittiin, että he opettaa toisille koltansaamelaisille myös samat asiat mitä saatananmoisen riidan kautta opetin heille.
        En ole muuta koulua käynyt, kuin peruskoulun ja kaiken olen oppinut Petsamosta evakkoon jääneiltä sukulaisilta. Äidin puolen suvun naiset minua on opettanut, kun olin maanpaossa Ruotsissa ja salaa kävin Ivalossa lomalla. Kyllä olen käynyt Sevetin kolttakylässä myös tuolloin ja Nellimin Sarmijärvellä Orttosen Martan luona jossa kaikki kävivät niin Martta ja Paavo kertoivat mitä olin heille opettanut.
        He itse olivat pyytäneet isän puolen mummon tuomaan minut, koska kaikki tiesi että olin syntynyt ja joutu maanpakoon Ruotsiin ja samalla opin asioita joita osasin heille opettaa.
        Sota oli jättänyt traumoja ja lapsena osasin kertoa heille asioita niin, että ymmärsivät.


      • Holomanämmä
        Holomanämmä kirjoitti:

        Olen kyllä yhelle Aikion Leon sukulaiselle sekä hänen vaimolle saanut opettaa vahingon kautta nuo samat asiat. Minun lapsi oli heillä ja riitaa tuli ensin, mutta he ymmärsi lopulta ja olivat oikein kiitollisia, koska edes Sevetin koulun rehtori joka oli tuolloin Sanilan Toini ei ollut opettanut tuota asiaa.
        Sovittiin, että he opettaa toisille koltansaamelaisille myös samat asiat mitä saatananmoisen riidan kautta opetin heille.
        En ole muuta koulua käynyt, kuin peruskoulun ja kaiken olen oppinut Petsamosta evakkoon jääneiltä sukulaisilta. Äidin puolen suvun naiset minua on opettanut, kun olin maanpaossa Ruotsissa ja salaa kävin Ivalossa lomalla. Kyllä olen käynyt Sevetin kolttakylässä myös tuolloin ja Nellimin Sarmijärvellä Orttosen Martan luona jossa kaikki kävivät niin Martta ja Paavo kertoivat mitä olin heille opettanut.
        He itse olivat pyytäneet isän puolen mummon tuomaan minut, koska kaikki tiesi että olin syntynyt ja joutu maanpakoon Ruotsiin ja samalla opin asioita joita osasin heille opettaa.
        Sota oli jättänyt traumoja ja lapsena osasin kertoa heille asioita niin, että ymmärsivät.

        Sanilan Toini ja Kytölän Irja tulivat niin minun piti vetäytyä taas piiloon, koska he on karjalaisia ja luonnollisesti sivistyneempiä sekä viisaampia mitä minä joka lapsena opetin.

        Setän vaimo on etelä Suomesta ja hän asuu tuolla Orttosen vanhalla tilalla jossa kävin lapsena oppia antamassa, mutta olen vieläkin KÄYNYT opettamassa ja sanoin vielä : Saatana eikö niillä sen vertaa päät toimi, että voisivat AIKUISINA jatkaa työtä jonka lapsena mummon kanssa aloitin ja mummo sai tuosta hyvästä Orttosen tilan perintönä niin voidaan jatkaa tuota arvokasta työtä jota koltat arvosti jo Petsamossa.

        Setä halus ostaa tilan ja toiset sedät osti porukassa mummolan sekä naapurissa olevan tontin jonka yks serkku osti ja ovat ostaneet vielä senkin jossa mummoni isä asui ensin ja isän enon lapset peri asunnon jossa pappa asui.
        Kukaan heistä ei ole jatkanut ARVOKASTA OPPIA JOTA TEIN MAAPAOSTA LOMALLA, kun Ivalossa kävin ja vierailin kolttakylissä.

        Kyllä kävin mummolan naapureissa myös ja he oli hyvin tyytyväisiä, koska KAIKKI tiesi että olin MAANPAOSSA RUOTSISSA ja toin uutta oppia sekä sivistystä samalla!
        Kunnanjohtaja ja muut jotka muualta oli tulleet muka opettamaan sivistystä sekä kehitystä kuntaan EI TIENNEET, mutta Ruotsi oli tuohon aikaan sivistyksessä edellä ja ei ole mikään loukkaus jos lapsi opetti sivistystä sinne minne KUNNANJOHTAJAN ja muiden tuoma sivistys EI OLE KOSKAAN ULOTTUNUT!

        Kirkossa osasivat kaikki käydä jo ennen, kuin Petsamo kuului Suomelle.


      • Saalemin takana 2 ISOA TONTTIA ja taloakin mulla on jossa KÖYHÄT sukulaiset asuu ja VÄITTÄVÄT OMIKSEEN!

        Olen työtä todistettavasti jatkanut tuon jälkeen.
        Eronnut, kun olen niin EI OLE ONGELMAA LÖYTÄÄ mies.
        Isän äiti oli nainen joka hoiteli kotia ja hänen työtä olen jatkanut.
        Äidin äiti oli myös samanlainen, mutta hän oli oppinut vaarin kanssa nikkariksi ja minä taas opin häneltä, että työkalut kuuluu myös minun käteen.


    • Anonyymi

      voipi kysyä myös kaijan kukasta. sielä kansa tietäväisiä viisaista

    • Anonyymi

      Se on semmoinen jota valtio elättää. Eli juoppo poropaimen.

    • Anonyymi

      Pitääpä tarkkailla seutua.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe