Miäs Uraalilta ui Laatokalta Suomenlahdelle

Anonyymi-ap

"Ajatus oli vain yksi: uida elävältä": uralimies teki ennätyksen katessaan 100 kilometriä Laatokajärvestä Suomenlahdelle
Novouralskilainen ui 100 kilometriä Nevaa pitkin ilman märkäpukua


Osoittautuu, että Nevan voimakas virtaus houkuttelee veneretkien ystävien lisäksi myös äärimmäisiä uimareita. Yksi heistä oli 42-vuotias Novouralskista kotoisin oleva Ruslan Farkhutdinov. Hän on ensimmäinen venäläinen, joka ui 100 kilometriä Nevaa, Laatokajärveä ja Suomenlahdella ilman märkäpukua! Urheilija vietti vedessä 26 tuntia ja 48 minuuttia. Lisäksi veden lämpötilassa, joka laski +14 asteeseen.

Ennätyksenhaltija jakoi uinnin yksityiskohdat KP-Jekaterinburgin kanssa.

Ruslanille uinti on vain harrastus, ja hänen pääasiallinen toimintansa on yrittäjyys. Hän tuli uima-altaalle useita vuosia selkärangan puristusmurtuman jälkeen. Ruslan loukkaantui putoaessaan riippuliitosta.

– Lääkärit neuvoivat minua menemään uima-altaaseen lievittämään jatkuvaa kipua ja vahvistamaan selkää. Tulin treeneihin vuonna 2018; silloin en osannut uida ollenkaan”, Ruslan muistelee.

Kohtalo toi sankarimme yhteen valmentajan ja uimarin Sergei Alchebaevin kanssa, joka on erikoistunut avovesimaratoneihin. Tämä tuttavuus auttoi Ruslania jatkamaan suosikkiharrastuksensa tekemistä pandemian aikana, kun rajoitukset vaikuttivat uima-altaisiin.

– Valmentajalta kuulin Seven Oceans -seuran olemassaolosta. Tämä on vaihtoehto Seven Summits Clubille ammattikiipeilijöille.


Ural-uimari sai inspiraationsa voittaa ainakin yksi seitsemästä äärimmäisestä uinnista, joita käydään eri puolilla maailmaa: Englannin kanaalista Cookinsalmeen. Olosuhteiden mukaan uinti ennätysmatkoilla tapahtuu yksinomaan uimahousuissa. Märkäpuvut ovat kiellettyjä, vaikka vesi olisi kylmää.


100 kilometrin uinti ei ollut Ruslan Farkhutdinoville ensimmäinen äärimaratonien listalla. Vuonna 2021 hän ui 21 kilometriä Turgoyak-järven yli Tšeljabinskin alueella ja vuotta myöhemmin 25 kilometrin matkan Suomenlahden yli.

Ajatus Nevan ja Suomenlahden yli purjehtimisesta syntyi Ruslanin mieleen tasan vuosi sitten, syyskuussa 2022.

- Minulla ei ollut minkäänlaista tavoitetta tehdä ennätystä Nevalla. Halusin vain nähdä, kestäisinkö sellaista stressiä.

Talvella harjoittelu tapahtui uima-altaassa ja toukokuusta - avovedessä.

Pietarin valinta ei ollut sattumaa. Loppujen lopuksi Ruslanin piti testata itseään kylmässä vedessä, koska Seitsemän valtameren uimaveden veden vähimmäislämpötila on 14 astetta.

Päivä "X" koitti 6. elokuuta: tasan klo 18.00 Ruslan Fakhrutdniov hyppäsi Laatokaan.


Ruslan purjehti lähes koko Nevan halki Pietarissa. Kuva: Ruslan Fakhrutdinov

“VESI OLI KYLMÄÄ, MUTTA LÄMPEMMÄN AAMUKSESTA”

- Maratonin ensimmäiset kuusi tuntia olivat sellaisia, että ajattelin olevani tulossa hulluksi. Vesi oli poikkeuksellisen kylmää. Ranteessani oleva kello näytti noin 14 celsiusastetta, paikoin nousi 15-16 asteeseen. Pidin kiinni kaikesta voimistani, ja jo Nevassa, jonne saavuin aamunkoitteessa, lämpeni selvästi”, Ruslan muistelee.

Urheilija ei uinut nälkäisenä koko 26 tunnin aikana. Sääntöjen mukaan välipalatauko pidettiin puolen tunnin välein.

"En saanut koskea siihen veneessä." Siksi valmentaja heitti minulle 30 minuutin välein vesipulloja ja erityistä urheiluravintoa veneestä.

Suurimman osan uinnista Ruslanilla oli hyvä sää. Mutta viimeisen viiden tunnin aikana tyyny vaihtui myrskytuuliin.

- Ajattelin jo epämääräisesti. Päässäni oli ajatus, että "pääasia on päästä rantaan", Ruslan muistelee.


Saattajat päättivät maaliin veneessä, koska oli olemassa vaara, että Ruslan loukkaantuisi pimeässä.

"Kaaduin täysin uupuneena ja vain makasin siinä, minulla oli vain yksi ajatus: uin, elossa", Ruslan jakaa muistonsa.

Nyt Uralin ääriuimareilla on mitali GrandSwim-sarjan maratonista "ilman märkäpukua" -kategoriassa, ja nauhassa on paitsi palkinnon nimi, myös matka - 100 kilometriä. Nyt Laatokan rannalla sijaitsevalla jalustalla on kyltti Ruslan Farkhutdinovin nimellä.

Lääkärin mielipide

Sverdlovskin alueen terveysministeriön urheilulääketieteen freelance-asiantuntija Mihail Chuloshnikov:

- Tässä tilanteessa urheilija oli todennäköisesti valmistautunut. Amatööri ei tekisi tätä. Periaatteessa, jos hän on ajanut tällaisia ​​matkoja tai lähellä niitä, ei ole periaatteessa vaaraa terveydelle. Tärkeintä on seurata terveyttäsi ja käydä säännöllisesti perusteellisissa lääkärintarkastuksissa. Märkäpuvun kanssa tai ilman, sinun on joka tapauksessa valmistauduttava vakavasti sellaisiin kuormiin ja olosuhteisiin. Amatöörien tulisi pidättäytyä sellaisista toistoista.

3

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomi Venäjä raja ylitetään veden alla

      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🔞 ­­N­y­­m­f­­o­­­m­­a­­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kova suoritus kovalta karpaasilta. Tuon rinnalla jää Phelpsit ja muut kansan palvomat pellehermannit kirkkaasti kakkosiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe