jos Betelgeuse pössähtää

Anonyymi-ap

niin näkkyykö se tänne asti. Eli jos on pösähtäny 600 vuotta sitten, niin antaako se mitään merkkiä siitä ennakkoon, vai onko kaikki jonkun harrastelijan kaukoputken kautta saatua tietoa.

10

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tekoäly:

      Pahoittelut, mutta minulla ei ole tietoa Betelgeusen mahdollisesta räjähdyksestä. Tiedän kuitenkin, että Betelgeuse on punainen ylijättiläistähti Orion-tähdistössä, ja siitä on spekuloitu mahdollisen supernovaräjähdyksen tapahtumisesta tulevaisuudessa. Tähän mennessä ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa siitä, milloin tai josko Betelgeuse räjähtää supernovana. Tähtitieteilijät jatkavat sen tarkkailemista ja tutkimista.

    • Anonyymi

      Näkyy.
      Merkkejä jo vähän antanut, mutta eipä kovin hyviä. Neutriinoja voi tulla joku tunti ennen valoa sitten kun pamahtaa.

    • Anonyymi

      UFO-miehet sieltä ensiksi karkaa ja muuttaa Suomeen mamuiksi. Siitä sen tulevan possahduksen parhaiten tietää.

    • Anonyymi

      Pitäisi näkyä. Välähdys ja jäki hohto useita päiviä.

    • Anonyymi

      Keskipäivällä erottuva kirkas valopiste taivaalla ja yöllä huomattavan kirkas piste taivaalla.
      Jälkihehkuna on kuukauden kestävä kohde joka nähtävissä eli melkoinen pösäys kyseessä, mutta on kohteella kokoakin mistä ammentaa jälki pöhinät.

      Todellakin haluaisin nähdä kyseisen tapahtuman kun pikkupoikasena seurailin Betelgeuzea kiikarilla lukemattomina iltatunteina ja odottelin sen räjähtämistä, mutta turhaan...

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lähialueemme supernovista:

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Near-Earth_supernova

        Betelgeusen tapauksessa suora valon nopeudella etenevä säteily räjähdyksestä ei meille aiheuttaisi suurta ongelmaa. Tyypin 2 supernovassa tähden sisäosat romahtavat neutronitähdeksi tai mustaksi aukoksi. Ulkokerrokset tähdestä räjähtävät vapautuneen energian voimalla ulospäin varattujen hiukkasten ryöppynä, joka saavuttaa Maapallon noin 100000 vuotta myöhemmin. Tulisi ainakin kovat revontulet kymmenien tuhansien vuosien ajaksi...

        Jos räjähdyksessä muodostuva neutronitähti olisi voimakkaasti magnetoitu niin meillä olisi pulsari naapurissamme. Betelgeusella ei kaiketi ole voimakasta magneettikenttää joten tuohon liittyvä riski ei ole kovin suuri.


    • Anonyymi

      Näkkyy ja kuuluu. Ootko ostanu jo korvatulpat? On kuulemma kova pammaus.

    • Anonyymi

      Ei ole näköjään vielä räjähtänyt koska esi-isäsikin o säilynyt hengissä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe