Vaihtajien laatu

Anonyymi-ap

Kuinka huonoja ovat Shimano Altus ja Tourney vaihtajat?

Usein edullisissa pyörissä nuo, pärjääkö niillä? Entä Deore, Alivio ja Acera, saavuttaako näillä prempaa vaihteiden siirtoa/ kestävyyttä?

Löytyy toki vielä parempia vaihtajia vaativille harrastajille ja kilpailijoille....

32

522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen pärjännyt vaihtamatta

      • Anonyymi
        UUSI

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😍 ­N­­­y­­­m­f­­­o­­­m­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18032174s

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Altus ja Tourney ovat Shimanon mallisarjan kaksi huonointa/halvinta mallisarjaa jotka yleensä löytyvät pyörävalmistajien halvimmista malleista. Kyllä niillä periaatteessa toimieen tulee, mutta ei niitä voi oikein millään tavoin kehua, etenkin Tourneyn kierrevaihdin on erittäin vika/hajoamisherkkä.

      Sitten mennään seuraaville tasoille, eli Aceraan ja Alivioon, tässä ehkä ne kaksi parasta henta/laatu suhteeltaan olevaa osasarjaa tavalliselle pyöränkäyttäjälle, niiden hinta on vielä hyvin maltillinen, mutta toiminnan laatu selvästi noita kahta halvinta osasarjaa parempaa.

      Deore onkin sitten jo ns."harrastajatason" osasarja ja jos pyörä on itselle vain liikkumaväline paikasta A paikkaan B niin Deoren hintaerolle edelliseen kahteen osasarjaan nähden voi olla hieman haastavaa perustella. Mutta jos kyse vaikkapa maastoajoa harrastaa, niin yleisesti ottaen tuota Deore tasoa pidetään ensimmäisenä "oikeana" osasarjana Harrastajapiireissä.
      (Deoren yläpuolella on Shimanolla vielä kolme eli osasarjaa, SLX, XT, XTR)

      Mutta perus pyöräkäyttäjälle parhaat valinnat löytynevät noista Acera/Alivio sarjan osista.

      • Ja pitää vielä muistaa että takavaihtaja on vain yksi osa tuota pyörän voimansiirtoa/vaihtamistapahtumaa.
        Takavaihtajan lisäksi muut komponentit ovat vaihdinvipu (ja vaihtamistapahtuman välittävä vaijeri), takapakka sekä ketjut.
        Monastihan pyöränvalmitajilla on tapana laittaa juurikin vaikkapa Deore tasoinen takavaihtaja ja mainostaa pyörää sillä, mutta muut voimansiirron komponentit ovatkin sitten alemman tasoisten sarjojen komponentteja.


    • Anonyymi

      Tourney ja Altus jättäisin itse väliin. Siitä seuraavat kaksi ylöspäin (Acera, Alivio) ovat OK tasoa. Deoresta eteenpäin voi suositella.

    • Anonyymi

      Tourney hajosi alle parissa vuodessa vaikka pyörällä oli vain satunnaiskäyttöä en kyllä suosittele.

    • Anonyymi

      Ihan turhaan näitä halpiksia morkkaatte. Kyllä niillä ketju siirtyy rattaalta toiselle ihan kelvosti. Jos hajoaa, uusi maksaa muutaman euron.

      • Mielipide se on tuokin ja jokaiselle se sallittakoon. Itse olen toista mieltä asiaan ja se sallittaneen myös minulle ja sitten se henkilö jolla on vaikkapa osasarjan valinta edessä, niin tekee sitten oman valintansa niiden tietojensa perusteella joita hänellä on.

        Jos uuden pyörän ostosta puhutaan, niin tuolloin pyörä on niin paljon muitakin eri osakomponenttejä kuin vain vaihtaja, että yksittäisen osan vaikutus kokonaisuuteen on sitten hieman vaikeammin miellettävissä.

        Sitten jos ollaan valitsemassa vaikka uutta vaihtajaa vanhan (vaurioituneen/kuluneen) vaihtajan tilalle, niin tilanne on hieman toinen.
        Itse näen että noissa alapään osasarjoissa hinnat on kuitenkin senverran lähellä toisiaan, että kun joutuu jokatapauksessa nähdä vaivaa osan ostamiseen ja vaihtamiseen/vaihdattamiseen, niin itse osakomponenttien hintaero on senverran pieni että en näen perustetta näille huonoimmille / halvimmille osasarjoille. Esimerkiksi Bike discountilla 9s. altuksen takavaihtaja maksaa 18,75€ ja Deore 9s. maksaa 36,36€ (Tourneyhun ei edes 9s. versioita taida olla), ja takavaihtajan vaihtotyön hinta pyöräliikkeessä luokkaa 40€, niin kokonaishintojen ero jos on 58, 75€ vs. 76,36€ niin hintaero osasarjojen välillä niin pieni että tyhmää valita tuo kaksi osasarjaa huonompi vaihtaja...

        Mutta jokainen tyylillään, ainahan kaikilla halpatuotteille omat käyttäjänsä ja ostajansa on, joille ainoa tärkeä asia on kaikista halvin hinta ja vain hinta.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Mielipide se on tuokin ja jokaiselle se sallittakoon. Itse olen toista mieltä asiaan ja se sallittaneen myös minulle ja sitten se henkilö jolla on vaikkapa osasarjan valinta edessä, niin tekee sitten oman valintansa niiden tietojensa perusteella joita hänellä on.

        Jos uuden pyörän ostosta puhutaan, niin tuolloin pyörä on niin paljon muitakin eri osakomponenttejä kuin vain vaihtaja, että yksittäisen osan vaikutus kokonaisuuteen on sitten hieman vaikeammin miellettävissä.

        Sitten jos ollaan valitsemassa vaikka uutta vaihtajaa vanhan (vaurioituneen/kuluneen) vaihtajan tilalle, niin tilanne on hieman toinen.
        Itse näen että noissa alapään osasarjoissa hinnat on kuitenkin senverran lähellä toisiaan, että kun joutuu jokatapauksessa nähdä vaivaa osan ostamiseen ja vaihtamiseen/vaihdattamiseen, niin itse osakomponenttien hintaero on senverran pieni että en näen perustetta näille huonoimmille / halvimmille osasarjoille. Esimerkiksi Bike discountilla 9s. altuksen takavaihtaja maksaa 18,75€ ja Deore 9s. maksaa 36,36€ (Tourneyhun ei edes 9s. versioita taida olla), ja takavaihtajan vaihtotyön hinta pyöräliikkeessä luokkaa 40€, niin kokonaishintojen ero jos on 58, 75€ vs. 76,36€ niin hintaero osasarjojen välillä niin pieni että tyhmää valita tuo kaksi osasarjaa huonompi vaihtaja...

        Mutta jokainen tyylillään, ainahan kaikilla halpatuotteille omat käyttäjänsä ja ostajansa on, joille ainoa tärkeä asia on kaikista halvin hinta ja vain hinta.

        Sitten tietysti oma asiansa se, että vanhempiin sarjoihin 6/7/8 vaihteiset ei tänäpäivänä enään taida olla edes Aliviota parempaa vaihtajaa uutena enään olla saatavana ja 9s. sarjoihinkin deoren vaihtaja on parasta mitä shimano uutena enään valmistaa.

        Ja sitten toisesta suunnasta mietittynä, niin 12s. sarjoissa Shimanolla deore tason vaihtaja on huonointa mitä kyseiseen sarjaan edes on tarjolla.

        Eli nämä asiat myös rajoittavat valintaa osaltaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sitten tietysti oma asiansa se, että vanhempiin sarjoihin 6/7/8 vaihteiset ei tänäpäivänä enään taida olla edes Aliviota parempaa vaihtajaa uutena enään olla saatavana ja 9s. sarjoihinkin deoren vaihtaja on parasta mitä shimano uutena enään valmistaa.

        Ja sitten toisesta suunnasta mietittynä, niin 12s. sarjoissa Shimanolla deore tason vaihtaja on huonointa mitä kyseiseen sarjaan edes on tarjolla.

        Eli nämä asiat myös rajoittavat valintaa osaltaan.

        Deoren 9 vaihtajaa voi hyvin käyttää 6/7/8 vaihteisten kanssa koska Shimano ei ollut vielä kehittänyt keinotekoisia rojoitteita estämään. Myös maantie ja maasto-osat oli yhteensopivia 9-vaihteisiin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Deoren 9 vaihtajaa voi hyvin käyttää 6/7/8 vaihteisten kanssa koska Shimano ei ollut vielä kehittänyt keinotekoisia rojoitteita estämään. Myös maantie ja maasto-osat oli yhteensopivia 9-vaihteisiin asti.

        Näin on. Ja toisinkin päin. Vanhat Deer Head vaihtajat kunniaan! Ja myöhäisemmät XT 730 & DX 750 kilkkeet. Kestävät tuttipullosta nitropurkkiin.

        Ja santut vaietkoot seurakunnassa, kuten muutkin lihasheikkouden nimeen sähkösaatanalle ruumiinsa ja sielunsa myyneet... Elleivät he kuitenkin sattumoisin satu ohjastamaan Fittnordia, tuota suitsetonta, silti isännän ääntä kuuliaisesti tottelevaa pyörämaailman jaloa siniveristä oriita!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Ja toisinkin päin. Vanhat Deer Head vaihtajat kunniaan! Ja myöhäisemmät XT 730 & DX 750 kilkkeet. Kestävät tuttipullosta nitropurkkiin.

        Ja santut vaietkoot seurakunnassa, kuten muutkin lihasheikkouden nimeen sähkösaatanalle ruumiinsa ja sielunsa myyneet... Elleivät he kuitenkin sattumoisin satu ohjastamaan Fittnordia, tuota suitsetonta, silti isännän ääntä kuuliaisesti tottelevaa pyörämaailman jaloa siniveristä oriita!

        Sinuna käyttäisin hieman aikuismaisempaa ulosantia.
        Allekirjoittanut nyt kuitenkin ihan aktiivisesti noita rakentelee/vaihtelee, ja jotain pientä tietoa alkaa asioista olemaan.

        Tämän illan iltapuhde oli täysjouston vaihtajapäivitys Sram NX/SX (vaihtaja/vaihdinvipu) -> GX/GX sarjaan (12s. siis molemmat)
        (vaihtaja sai viimeviikolla UKK:puiston kiviröykytyksessä senverran osumaa että alkoi olla vaihto-aika ja samalla sitten päivitys parempaa osasarjaan.
        https://aijaa.com/njoLVT

        Ja viimekuussa oli tuota edellinen 9s. Deore/Alivio -> XT/SLX vaihto
        https://aijaa.com/vj1T8k

        Ei muuta kuin kuvia omista pyöristäsi ja osavaihdoista ja keskustellaan sen jälkeen lisää, veikkaan että paskapuheen asteelle jää taas kerran.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Sinuna käyttäisin hieman aikuismaisempaa ulosantia.
        Allekirjoittanut nyt kuitenkin ihan aktiivisesti noita rakentelee/vaihtelee, ja jotain pientä tietoa alkaa asioista olemaan.

        Tämän illan iltapuhde oli täysjouston vaihtajapäivitys Sram NX/SX (vaihtaja/vaihdinvipu) -> GX/GX sarjaan (12s. siis molemmat)
        (vaihtaja sai viimeviikolla UKK:puiston kiviröykytyksessä senverran osumaa että alkoi olla vaihto-aika ja samalla sitten päivitys parempaa osasarjaan.
        https://aijaa.com/njoLVT

        Ja viimekuussa oli tuota edellinen 9s. Deore/Alivio -> XT/SLX vaihto
        https://aijaa.com/vj1T8k

        Ei muuta kuin kuvia omista pyöristäsi ja osavaihdoista ja keskustellaan sen jälkeen lisää, veikkaan että paskapuheen asteelle jää taas kerran.

        Ja viimeisin isompi projekti oli tästä lähtökohdasta
        https://aijaa.com/63pKTV

        Tähän lopputulokseen:
        https://aijaa.com/yusxkn

        ja tuossa nyt on kaikki "tavallisen" pyörän osakomponentit (paisi poljinkeskiö) plus niiden päälle sähköosat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja viimeisin isompi projekti oli tästä lähtökohdasta
        https://aijaa.com/63pKTV

        Tähän lopputulokseen:
        https://aijaa.com/yusxkn

        ja tuossa nyt on kaikki "tavallisen" pyörän osakomponentit (paisi poljinkeskiö) plus niiden päälle sähköosat.

        Oo, onko siinä mopo, vai onko se moottoripyörä?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sinuna käyttäisin hieman aikuismaisempaa ulosantia.
        Allekirjoittanut nyt kuitenkin ihan aktiivisesti noita rakentelee/vaihtelee, ja jotain pientä tietoa alkaa asioista olemaan.

        Tämän illan iltapuhde oli täysjouston vaihtajapäivitys Sram NX/SX (vaihtaja/vaihdinvipu) -> GX/GX sarjaan (12s. siis molemmat)
        (vaihtaja sai viimeviikolla UKK:puiston kiviröykytyksessä senverran osumaa että alkoi olla vaihto-aika ja samalla sitten päivitys parempaa osasarjaan.
        https://aijaa.com/njoLVT

        Ja viimekuussa oli tuota edellinen 9s. Deore/Alivio -> XT/SLX vaihto
        https://aijaa.com/vj1T8k

        Ei muuta kuin kuvia omista pyöristäsi ja osavaihdoista ja keskustellaan sen jälkeen lisää, veikkaan että paskapuheen asteelle jää taas kerran.

        No huh. Lihasheikkoudesta kärsivät käyvät tuhoamassa sähkömopoillaan kansallispuistoja ja sitten vielä rehentelevät epäeettisellä toiminnallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oo, onko siinä mopo, vai onko se moottoripyörä?

        Vai onko se sähköavusteinen polkupyörä, jonka suomen lainsäädäntö sanoo yksi selitteisesti olevan polkupyörä, ei enempää eikä vähempää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No huh. Lihasheikkoudesta kärsivät käyvät tuhoamassa sähkömopoillaan kansallispuistoja ja sitten vielä rehentelevät epäeettisellä toiminnallaan.

        Kansallispuistoissa on karttaan merkityt reitit missä saa ajaa polkupyörällä, ja sähköavusteinen polkupyörä on 100%:sti polkupyörä suomen lainsäädännön pohjalta, ja esimerkiksi tuon UKK puiston vieressä olevien pyörävuokraamojen kalusto on varmaan 80%:sti sähköavusteista pyörää.

        Mutta sitten tämän ketjun aiheeseen eli noihin vaihteistoihin (jotka siis täysin samat osat luomu/sähköavusteisissa pyörissä) onko sinulla niistä mitään sanottavaa, vai onko antisi yhä tähän keskusteluun sitä samaa paskanjauhantaa kuin tähänkin asti, kun muuta ei asiaan ole antaa? Silloin voisi olla vain hiljaa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kansallispuistoissa on karttaan merkityt reitit missä saa ajaa polkupyörällä, ja sähköavusteinen polkupyörä on 100%:sti polkupyörä suomen lainsäädännön pohjalta, ja esimerkiksi tuon UKK puiston vieressä olevien pyörävuokraamojen kalusto on varmaan 80%:sti sähköavusteista pyörää.

        Mutta sitten tämän ketjun aiheeseen eli noihin vaihteistoihin (jotka siis täysin samat osat luomu/sähköavusteisissa pyörissä) onko sinulla niistä mitään sanottavaa, vai onko antisi yhä tähän keskusteluun sitä samaa paskanjauhantaa kuin tähänkin asti, kun muuta ei asiaan ole antaa? Silloin voisi olla vain hiljaa.

        Hyvä että yrität kirjoittaa asiaa. Lihasheikkousmies ja Kapuloita pinnoihin -mies yrittävät puolestaan sotkea paljonkin asiallista keskustelua, siis kaiken sen minkä pystyvät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Ja toisinkin päin. Vanhat Deer Head vaihtajat kunniaan! Ja myöhäisemmät XT 730 & DX 750 kilkkeet. Kestävät tuttipullosta nitropurkkiin.

        Ja santut vaietkoot seurakunnassa, kuten muutkin lihasheikkouden nimeen sähkösaatanalle ruumiinsa ja sielunsa myyneet... Elleivät he kuitenkin sattumoisin satu ohjastamaan Fittnordia, tuota suitsetonta, silti isännän ääntä kuuliaisesti tottelevaa pyörämaailman jaloa siniveristä oriita!

        Voi tulla haastavaksi löytää vielä hyväkuntoisia XT 730 osasarjan osia, kun sarja esitelty vuonna 1986 ja on ensimmäinen Shimanon täysin maastoajoon tarkoituksella rakennettu täysu osasarja (ensimmäinenhän oli vuonna 1982 esitelty M700 sarja joka oli enemmänkin maantiepuolelta muunneltu sarja kuin täysin maastoon alunperinkin suunniteltu), moni Vintage MTB pyöriä rakentava käyttää pyörissään noita XT 730 sarjan osia joten niistä vähistä osista mitä jostain löytyy saattaa joutua maksamaan suht paljonkin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Voi tulla haastavaksi löytää vielä hyväkuntoisia XT 730 osasarjan osia, kun sarja esitelty vuonna 1986 ja on ensimmäinen Shimanon täysin maastoajoon tarkoituksella rakennettu täysu osasarja (ensimmäinenhän oli vuonna 1982 esitelty M700 sarja joka oli enemmänkin maantiepuolelta muunneltu sarja kuin täysin maastoon alunperinkin suunniteltu), moni Vintage MTB pyöriä rakentava käyttää pyörissään noita XT 730 sarjan osia joten niistä vähistä osista mitä jostain löytyy saattaa joutua maksamaan suht paljonkin.

        Löytyy niitä, ja laadusta kannattaa maksaa. Köyhät voi ajaa nykyajan kertakäyttö paskoilla (pl. Fittnord).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kansallispuistoissa on karttaan merkityt reitit missä saa ajaa polkupyörällä, ja sähköavusteinen polkupyörä on 100%:sti polkupyörä suomen lainsäädännön pohjalta, ja esimerkiksi tuon UKK puiston vieressä olevien pyörävuokraamojen kalusto on varmaan 80%:sti sähköavusteista pyörää.

        Mutta sitten tämän ketjun aiheeseen eli noihin vaihteistoihin (jotka siis täysin samat osat luomu/sähköavusteisissa pyörissä) onko sinulla niistä mitään sanottavaa, vai onko antisi yhä tähän keskusteluun sitä samaa paskanjauhantaa kuin tähänkin asti, kun muuta ei asiaan ole antaa? Silloin voisi olla vain hiljaa.

        Eiköhän tämä muutu kun lihasheikkouttaan kompensoivat ruopivat kansallispuistot pilalle apuvälineineen.


    • Anonyymi

      Kestävin on:

      Ilman vaihtajia oleva polkupyörä

      Esim sa int

      • Ja se mikä on "kestävin" on se kaikista tärkein asia? Eikö se ole tärkein että tuote (on se sitten polkupyörä taikka joku muu) sopii mahdollisimman hyvin siihen tarpeeseen joka ihmisellä on?

        Kestävyys on varmasti yksi aivan tärkeä ominaisuus, muttta silti se on vain yksi monien ominaisuuksien joukossa. Kestävin ei missään nimessä ole aina paras taikka sopivin, se voi sitä olla, mutta vain joissain tapauksissa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja se mikä on "kestävin" on se kaikista tärkein asia? Eikö se ole tärkein että tuote (on se sitten polkupyörä taikka joku muu) sopii mahdollisimman hyvin siihen tarpeeseen joka ihmisellä on?

        Kestävyys on varmasti yksi aivan tärkeä ominaisuus, muttta silti se on vain yksi monien ominaisuuksien joukossa. Kestävin ei missään nimessä ole aina paras taikka sopivin, se voi sitä olla, mutta vain joissain tapauksissa.

        Niin, eli sun pointti/ongelma oli???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eli sun pointti/ongelma oli???

        Se että turha kommentoida yksivaihteisen kestävyydellä jos/kun keskustelun aiheena on vaihteisto/vaihtajat.
        Ja itseasissa polkupyörien kohdalla niin kiinteäbvälityksiksinen (eli ns. Fiksi) on se kaikista kestävin vaihtoehto, ei nuo SA int malliset pyörät.


      • Anonyymi

        Kestävin on varmaankin sellainen pyörä, jota ei käytetä.

        PS. Tietoturvallisin tietokone on sellainen, joka valetaan betoniin ja upotetaan järveen. Käyttö voi toki osoittautua haasteelliseksi.


    • Anonyymi

      "Kuinka huonoja ovat Shimano Altus ja Tourney vaihtajat?"

      Huonoja näin nykyaikana. Eivät toimi sähköllä. Vaatii lihasvoimia. Sormet väsyy. Ei voi laittaa kuvia someen.

      • Anonyymi

        Sulla on mennyt hommat pahasti ihon alle. Miksi?


    • Anonyymi

      Aina välillä tulee lueskeltua näitä foorumin juttuja ja edelleen täällä pyörii samat "nokkelat" vätykset lihasheikkousjuttujen kanssa ja fitnord-buffeineen... Ei voi kuin ihmetellä joidenkin jaksamista ja sitoutuneisuutta olla pikkusieluisia tietäjiä. Mahdatte olla hauskaa seuraa firman juhlissa ja työkaverina ylipäänsä.

      • Anonyymi

        Aivojen lihasheikkous estää heitä kirjoittamasta järkeviä asioita.


    • Anonyymi

      Shimano on hyvä.

      • Anonyymi

        mutta Sram on paras


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6223
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3788
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1470
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe