Kahdeksan vuoden jälkeen alkaa olla voimansiirto loppu. Kyseessä on suhteellisen laadukas teräsrunkoinen miesten 9-vaihteinen hybridi, eli koko pyörää ei ole tarpeen vaihtaa. Ajatus olisi samalla päivittää 11-vaihteiseksi.
Vaihteet ovat Deorea ja Deoressa kai pysytään, ovat toimineet hyvin sen pitkästi yli 10 000 kilometriä, nyt alkaa olla ongelmaa säädöissä pysymisen ja täsmällisyyden suhteen.
Mutta runsaudenpulahan tässä tulee vastaan, eli millä Deoren osilla tuota kannattaisi lähteä laittamaan, vaihtajaakin kun on pilvin pimein tarjolla... 😏
Eturataskin kai samaan syssyyn, eiköhän sielläkin jo kulumaa sitten ole?
Voimansiirron uusiminen
21
440
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllähän koko pyörä kannattaa vaihtaa, koska se on teräsrunkoinen, alurunkoon.
Etkö ole edes takaratasta tai ketjuja vaihtanut kertaakaan?
Rissapyörät pitää myös ajoittain vaihtaa.
Onhan eturattaatkin vaihtokunnossa jos ei takaratasta ja ketjuja ole vaihdettu koskaan.
Paras takavaihtaja on Alivio RD-M3100-SGS
Tämä on se parhain vaihtoehto. Eli on se matala malli, ei karahda kiviin ym extraa.- Anonyymi
Ketjuja on vaihdettu kai kolmesti ja ne muoviset rissapyörät kerran. Rattaita ei ole vaihdettu edestä, eikä takaa. Eikä tuolla kivikkoon ole asiaa, ei mene yli 35 mm renkaat lokasuojiin.
ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjuja on vaihdettu kai kolmesti ja ne muoviset rissapyörät kerran. Rattaita ei ole vaihdettu edestä, eikä takaa. Eikä tuolla kivikkoon ole asiaa, ei mene yli 35 mm renkaat lokasuojiin.
ap.Tai no, 37 mm menee jotenkin, mutta 40 mm leveän kanssa on jo varmasti hyvin ahdasta, lokasuojat on kapeat.
Miksi tuota päivitystä ei kannattaisi tehdä jos pyörä on muuten hyvä?
Ei runkomateriaali yksistänsä tee hyvää taikka huonoa pyörää, esimerkiksi isoin osa kalliimmanpään retkipyöristä (siis nimenomaan pyöräretkeilyyn tehdyistä pyöristä joissa lukuisat kiinnityspaikat eri kuorman mukana kantoon tarkoitetuille lisävarusteille) ovat teräs runkoisia.
Ja tuo Alivio RD-M3100-SGS on 9s. takavaihtaja, ei 11s. mitä aloittaja olisi haluamassa.
Eihän noita ihan kauhean paljoa vaihtoehtoja ole jos Shimanon Deore tason 11s. sarjaan vaihdat (pitäisi vielä mennä sinun nykyisen 9s. vaihteiston tilalle).
Tuostan ensin Deoren 11s. pakka joko 11-42 tai 11-51 versiona.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-cs-m5100-11-speed-cassette
Jos valinta olis 11-51 versio, niin ainoa mikä riittää siihen 11s. deoren takavaihtajista on tämä:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur
Sitten 11s. vaihdinvipu tuo:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-sl-m5100-11-speed-shift-lever-right
Eturatas sekä ketjut (11s.) sitten vielä luonnollisesti uusiksi, mutta sopivaa eturatasta ei ilman tarkempia tietoja pysty sanomaan mikä olisi.- Anonyymi
Kun vanhaa entisöi, niin ei kannata tehdä kallista 11v pyörää vaan halvempi 18v pyörä.
Kaksi ratasta eteen ja yhdeksän taakse.
1 x 11 osat, rattaat ym maksaa hunajaa.
9s takavaihtaja sopii siis 7 - 9 vaihteisiin pyöriin, eli pelkästään ysiin.
Liipasin tietty pitää olla oikea.
Vanhaa ei todellakaan kannata päivittää yhdelle eturattaalle, vaan kahdelle.
Lompakko kiittää!Nyt pitää huomioda että jos mennään 2x eturattaaseen, niin aloittaja joutunee hankkimaan koko 2x kampisarjan kun vanhaan saattaa riittää pelkkä eturattaan vaihto (riippuu taas rakenteesta) joka selvästi halvempi ratkaisu kun kokonaan uusi kampisarja.
Samoin ostoslistalle menee lisäksi etuvaihtaja ja sen vaihdinvipu.
Joten en usko että tuosta kokonaan uudesta 2*9 vaihteistosta (deore tasolla) tulee merkittävästi halvempi kuin uudesta deore tason 1*11 vaihteistosta, puhutaan maksimissann 50€:n hintaerosta jos sitäkään, tuossa ison tekijän näyttelee miten tuon kampisarjan kanssa käy.Lasketaan nyt sitten homma auki, eikä heitetä vain "mutulla".
Hinnastona käytetty BikeDiscount:n hintoja joka isossa mittakaavassa yksi euroopan isoimpia ja halvimpia osakauppiaita.
https://www.bike-discount.de/en/bike-parts
Koitettu kaikki osat etsiä DEORE tasossa jos löytyy(mikä siis aloittajan tahtotila) ja jos ei löydy niin sitten lähin vastaava.
Ensin 11s.
Takapakka (kalliimpi 11-51) 57,30€
Takavaihtaja (11-51 yhteensopiva) 34,38€
Vaihdinvipu+vaijeri 26,04€
Ketjut (SLX) 21,87€
Yht 139,59€
2*9s
Takapakka (ALIVIO) 16,66€
Takavaihtaja 36,46€
Etuvaihtaja (Alivio) 20,83€
Vaihdinvipu etu+taka (ALIVIO) 31,25€
Ketjut 14,57€
Yhteensä 119,77€
Ero noin 20€ ennen kuin kummassakaan on ratkaistu tuo eturatas/kampisarja asia.
Saattaa jopa tuo 2*9 sarja tulla kalliimmaksi kuin tuo 1*11 sarja ja osa osista huonompaa tasoa tuossa 2*9 sarjassa muutenkin.
- Anonyymi
Ja luonto!
- Anonyymi
11v - 12v takarattaat on kallista hömpötystä jotka markkinamiehet ovat keksineet.
- Anonyymi
Mitäs kallista siinä on? Itsekin olen polkenut 11-vaihteisella 20000 kilometriä ja rissoja sekä eturatasta ole vaihdettu vielä kertaakaan. Takakasettikin vain kerran. Hyvin toimii ja halpa ylläpitää.
- Anonyymi
2 x 9 ja tuo mainitsemani takavaihtaja!
- Anonyymi
Terästä nyt ei kannata alumiiniseen vaihtaa. Teräksisestä saa nykyään maksaa. Alumiini on halppisvaihtoehto.
- Anonyymi
11 rattainen kasetti ei välttämättä mene vanhan ysin tilalle vanhemmissa kiekoissa.
Kahdeksan vuotta vanhassa 9s. pyörässä on hyvin todennäköisesti 142mm takanapa ja Shimanon HG vapaaratas johon tuo 11s. takapakka sopisi, mutta varmahan tästä ei voi olla kun aloittaja ei pyöränsä tarkkaa mallia ole kertonut.
- Anonyymi
Juu, en kerro tarkkaa mallia koska halua ihan itse miettiä tätä päivitystä, joten ei tarvi neuvoa, koska täällä suolipalstalla on kaikkia ihme mielenterveys potilaita vastaamassa.
Mut jotain vinkkejä täältäkin voi saada.Itse tein tuon 9S. -> 11S. päivityksen juuri noilla linkkaamillani Deore osilla (tai itseasissa vaihdinvipu meni SLX:llä ja ketjut HG-701:llä joka on XT tason ketju).
Hyvin on toiminut yhdistelmä "reissusähkärissä" hieman pidemmillä reissuilla niin asvaltilla kuin vähän maastonkin puolella
https://aijaa.com/s4zKkn
- Anonyymi
Miksi pitäisi saada lisää välityksiä? Onko hypyt liian suuria vai välitysala liian pieni?
Tuolla kilometrimäärällä vaihtaja tai vipu ei varmasti ole loppu. - Anonyymi
Kun ottaa huomioon että takaratas pitää vaihtaa säännöllisesti ja ketjut usein, niin 8s x 3s vaihteisto on halvin uusia.
Takaratas 20 €, ketjut 15 €, 3s kampisarja 25 €.Kysyikö aloittaja missään välissä mikä olisi se kaikista halvin vaihtoehto? Itse en sellaista löytänyt.
Kun vaikkapa takapakan "elinikä" on perusajossa (huoltaa ketjuja tasaiseen väliin ja vaihtaa kun on "vaihtoaika) 10000-20000km. niin onko sillä oikeasti väliä maksaako se 20€ vaiko 50€?
Jollekkin voi näin olla, mutta en aloittajan kohdalla huomannut että olisi sitä asiaa hakemassa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832