Voimansiirron uusiminen

Anonyymi-ap

Kahdeksan vuoden jälkeen alkaa olla voimansiirto loppu. Kyseessä on suhteellisen laadukas teräsrunkoinen miesten 9-vaihteinen hybridi, eli koko pyörää ei ole tarpeen vaihtaa. Ajatus olisi samalla päivittää 11-vaihteiseksi.

Vaihteet ovat Deorea ja Deoressa kai pysytään, ovat toimineet hyvin sen pitkästi yli 10 000 kilometriä, nyt alkaa olla ongelmaa säädöissä pysymisen ja täsmällisyyden suhteen.

Mutta runsaudenpulahan tässä tulee vastaan, eli millä Deoren osilla tuota kannattaisi lähteä laittamaan, vaihtajaakin kun on pilvin pimein tarjolla... 😏

Eturataskin kai samaan syssyyn, eiköhän sielläkin jo kulumaa sitten ole?

21

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän koko pyörä kannattaa vaihtaa, koska se on teräsrunkoinen, alurunkoon.

      Etkö ole edes takaratasta tai ketjuja vaihtanut kertaakaan?

      Rissapyörät pitää myös ajoittain vaihtaa.

      Onhan eturattaatkin vaihtokunnossa jos ei takaratasta ja ketjuja ole vaihdettu koskaan.

      Paras takavaihtaja on Alivio RD-M3100-SGS

      Tämä on se parhain vaihtoehto. Eli on se matala malli, ei karahda kiviin ym extraa.

      • Anonyymi

        Ketjuja on vaihdettu kai kolmesti ja ne muoviset rissapyörät kerran. Rattaita ei ole vaihdettu edestä, eikä takaa. Eikä tuolla kivikkoon ole asiaa, ei mene yli 35 mm renkaat lokasuojiin.

        ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjuja on vaihdettu kai kolmesti ja ne muoviset rissapyörät kerran. Rattaita ei ole vaihdettu edestä, eikä takaa. Eikä tuolla kivikkoon ole asiaa, ei mene yli 35 mm renkaat lokasuojiin.

        ap.

        Tai no, 37 mm menee jotenkin, mutta 40 mm leveän kanssa on jo varmasti hyvin ahdasta, lokasuojat on kapeat.


      • Miksi tuota päivitystä ei kannattaisi tehdä jos pyörä on muuten hyvä?
        Ei runkomateriaali yksistänsä tee hyvää taikka huonoa pyörää, esimerkiksi isoin osa kalliimmanpään retkipyöristä (siis nimenomaan pyöräretkeilyyn tehdyistä pyöristä joissa lukuisat kiinnityspaikat eri kuorman mukana kantoon tarkoitetuille lisävarusteille) ovat teräs runkoisia.

        Ja tuo Alivio RD-M3100-SGS on 9s. takavaihtaja, ei 11s. mitä aloittaja olisi haluamassa.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😍 ­­­N­­­y­­­m­­f­­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18038464l

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • santtu_1975X

      Eihän noita ihan kauhean paljoa vaihtoehtoja ole jos Shimanon Deore tason 11s. sarjaan vaihdat (pitäisi vielä mennä sinun nykyisen 9s. vaihteiston tilalle).

      Tuostan ensin Deoren 11s. pakka joko 11-42 tai 11-51 versiona.
      https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-cs-m5100-11-speed-cassette

      Jos valinta olis 11-51 versio, niin ainoa mikä riittää siihen 11s. deoren takavaihtajista on tämä:
      https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur

      Sitten 11s. vaihdinvipu tuo:
      https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-sl-m5100-11-speed-shift-lever-right

      Eturatas sekä ketjut (11s.) sitten vielä luonnollisesti uusiksi, mutta sopivaa eturatasta ei ilman tarkempia tietoja pysty sanomaan mikä olisi.

    • Anonyymi

      Kun vanhaa entisöi, niin ei kannata tehdä kallista 11v pyörää vaan halvempi 18v pyörä.

      Kaksi ratasta eteen ja yhdeksän taakse.

      1 x 11 osat, rattaat ym maksaa hunajaa.

      9s takavaihtaja sopii siis 7 - 9 vaihteisiin pyöriin, eli pelkästään ysiin.

      Liipasin tietty pitää olla oikea.

      Vanhaa ei todellakaan kannata päivittää yhdelle eturattaalle, vaan kahdelle.

      Lompakko kiittää!

      • Nyt pitää huomioda että jos mennään 2x eturattaaseen, niin aloittaja joutunee hankkimaan koko 2x kampisarjan kun vanhaan saattaa riittää pelkkä eturattaan vaihto (riippuu taas rakenteesta) joka selvästi halvempi ratkaisu kun kokonaan uusi kampisarja.
        Samoin ostoslistalle menee lisäksi etuvaihtaja ja sen vaihdinvipu.
        Joten en usko että tuosta kokonaan uudesta 2*9 vaihteistosta (deore tasolla) tulee merkittävästi halvempi kuin uudesta deore tason 1*11 vaihteistosta, puhutaan maksimissann 50€:n hintaerosta jos sitäkään, tuossa ison tekijän näyttelee miten tuon kampisarjan kanssa käy.


      • Lasketaan nyt sitten homma auki, eikä heitetä vain "mutulla".

        Hinnastona käytetty BikeDiscount:n hintoja joka isossa mittakaavassa yksi euroopan isoimpia ja halvimpia osakauppiaita.
        https://www.bike-discount.de/en/bike-parts

        Koitettu kaikki osat etsiä DEORE tasossa jos löytyy(mikä siis aloittajan tahtotila) ja jos ei löydy niin sitten lähin vastaava.

        Ensin 11s.
        Takapakka (kalliimpi 11-51) 57,30€
        Takavaihtaja (11-51 yhteensopiva) 34,38€
        Vaihdinvipu+vaijeri 26,04€
        Ketjut (SLX) 21,87€
        Yht 139,59€

        2*9s
        Takapakka (ALIVIO) 16,66€
        Takavaihtaja 36,46€
        Etuvaihtaja (Alivio) 20,83€
        Vaihdinvipu etu+taka (ALIVIO) 31,25€
        Ketjut 14,57€
        Yhteensä 119,77€

        Ero noin 20€ ennen kuin kummassakaan on ratkaistu tuo eturatas/kampisarja asia.
        Saattaa jopa tuo 2*9 sarja tulla kalliimmaksi kuin tuo 1*11 sarja ja osa osista huonompaa tasoa tuossa 2*9 sarjassa muutenkin.


    • Anonyymi

      Ja luonto!

    • Anonyymi

      11v - 12v takarattaat on kallista hömpötystä jotka markkinamiehet ovat keksineet.

      • Anonyymi

        Mitäs kallista siinä on? Itsekin olen polkenut 11-vaihteisella 20000 kilometriä ja rissoja sekä eturatasta ole vaihdettu vielä kertaakaan. Takakasettikin vain kerran. Hyvin toimii ja halpa ylläpitää.


    • Anonyymi

      2 x 9 ja tuo mainitsemani takavaihtaja!

    • Anonyymi

      Terästä nyt ei kannata alumiiniseen vaihtaa. Teräksisestä saa nykyään maksaa. Alumiini on halppisvaihtoehto.

    • Anonyymi

      11 rattainen kasetti ei välttämättä mene vanhan ysin tilalle vanhemmissa kiekoissa.

      • Kahdeksan vuotta vanhassa 9s. pyörässä on hyvin todennäköisesti 142mm takanapa ja Shimanon HG vapaaratas johon tuo 11s. takapakka sopisi, mutta varmahan tästä ei voi olla kun aloittaja ei pyöränsä tarkkaa mallia ole kertonut.


    • Anonyymi

      Juu, en kerro tarkkaa mallia koska halua ihan itse miettiä tätä päivitystä, joten ei tarvi neuvoa, koska täällä suolipalstalla on kaikkia ihme mielenterveys potilaita vastaamassa.

      Mut jotain vinkkejä täältäkin voi saada.

      • Itse tein tuon 9S. -> 11S. päivityksen juuri noilla linkkaamillani Deore osilla (tai itseasissa vaihdinvipu meni SLX:llä ja ketjut HG-701:llä joka on XT tason ketju).
        Hyvin on toiminut yhdistelmä "reissusähkärissä" hieman pidemmillä reissuilla niin asvaltilla kuin vähän maastonkin puolella

        https://aijaa.com/s4zKkn


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi saada lisää välityksiä? Onko hypyt liian suuria vai välitysala liian pieni?

      Tuolla kilometrimäärällä vaihtaja tai vipu ei varmasti ole loppu.

    • Anonyymi

      Kun ottaa huomioon että takaratas pitää vaihtaa säännöllisesti ja ketjut usein, niin 8s x 3s vaihteisto on halvin uusia.

      Takaratas 20 €, ketjut 15 €, 3s kampisarja 25 €.

      • Kysyikö aloittaja missään välissä mikä olisi se kaikista halvin vaihtoehto? Itse en sellaista löytänyt.
        Kun vaikkapa takapakan "elinikä" on perusajossa (huoltaa ketjuja tasaiseen väliin ja vaihtaa kun on "vaihtoaika) 10000-20000km. niin onko sillä oikeasti väliä maksaako se 20€ vaiko 50€?

        Jollekkin voi näin olla, mutta en aloittajan kohdalla huomannut että olisi sitä asiaa hakemassa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe