Aloitin kesän loppupuolella juoksuharrastuksen, kunto on kyllä parantunut

Olen tosin melko laiskasti harjoitellut, vain kerran viikossa olen juossut 5 km, mutta on pitänyt pysähtyä matkalla pari kertaa tai ainakin kerran, kun kunto ei kestänyt loppuun asti.

Tänään oli ensimmäinen kerta kun meni 5 km ilman pysähdyksiä, aika oli tasan 28 minuuttia.

En tiedä onko tämä hyvä suoritus, harjoituskertoja on yhteensä ollut noin 10, ja aloitin tyhjästä, eli pohjakunto oli mitä oli.

Mutta tätä on siis mahdollista parantaa vielä paljon, jos jaksaa jatkaa harjoituksia. Minusta kuitenkin tämäntasoinen kunto riittää jo hyvin arkeen.

Miten paljon te muut juoksette viikossa, ja mikä on tasonne?

Ikää on itselläni 48v.

34

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole juoksu harrastusta tehnyt nykypäivän.. mutta jos noinkin vähästä kunto kohoaa hyvin, olisi hyvä itsekin yrittää kerta viikkoon.

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        💋 ­­N­y­m­­f­­­o­m­a­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18045064v

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Mielestäni tuo on hyvin kun vielä ikäsikin otetaan huomioon. Itselläni tulee harvoin juostua kolmea kilometriä enempää kerralla. Silloin kävelen hetken ja jatkan taas matkaani. Yläkroppani on aika raskasrakenteinen vaikken mikään bodari ole. Pitkän matkan juoksussa se on minulle varmaan jonkinlainen rasite. Jos pidän muutaman päivän tauon juoksemisesta niin pohkeet voivat kipeytyä juoksun seurauksena. Juoksuni kestää aina noin tunnin ja se voi hyvin sisältää 2-4 pysähdystä. Joskus kykenin juoksemaan hieman yli 10 km tunnin aikana ja tällä hetkellä varmaan 9 km ja joitakin satoja metrejä siihen päälle.

      • Kiitos kommentista, liian pitkiä matkoja ei pidä juosta, jos ei kroppa siihen kykene. Siinä kyllä vahingoittaa itseään turhaan. Yli 10 km matkoja en aio ainakaan itse juosta, 5 km riittää myös hyvin, jos sen matkan juoksee tarpeeksi nopeasti kuntoonsa nähden.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Kiitos kommentista, liian pitkiä matkoja ei pidä juosta, jos ei kroppa siihen kykene. Siinä kyllä vahingoittaa itseään turhaan. Yli 10 km matkoja en aio ainakaan itse juosta, 5 km riittää myös hyvin, jos sen matkan juoksee tarpeeksi nopeasti kuntoonsa nähden.

        Juu, sanoisin että jos juoksee vähintään 40 minuutin lenkkejä niin se voi alkaa tuntumaan jaloissa. On tutkittu että loukkaantumisriski kohoaa silloin jos juoksee enemmän kuin 11 km/h nopeudella. On minulla pari jalkavaivaa mitkä johtuvat juuri juoksun aiheuttamasta rasituksesta. Akillesjänteiden kanssa saa olla tarkkana.


    • Anonyymi

      Hieno saavutus!
      Mä en harrasta juoksua, mutta tiedän testaamattakin että taso on kaikkea muuta kuin hyvä. Kävelylenkkejä tulee kyllä tehtyä päivittäin vaihtelevassa maastossa, mut ei siinä samalla tavalla syke oo niin korkealla kuin juoksussa. Sinänsä kiinnostaisi kyllä tuon juoksupuolen kehittäminen edes kokeilumielessä, tykkään haastaa itseäni. Mut sellaista en jaksais mistä ei saa mitään iloa, eli liian vakavasti tollaista ei saa ottaa :)
      N31

      • Kävelen kyllä jonkin verran itsekin, ja olen jopa melko tottunut kävelijä, mutta se ei valitettavasti auta juoksemiseen paljoakaan, joutuu aloittamaan melko tyhjältä pöydältä, jos on vain kävellyt.

        Jos totta puhutaan, inhoan kyllä juoksemista itsekin jonkin verran, mutta näillä mennään.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Kävelen kyllä jonkin verran itsekin, ja olen jopa melko tottunut kävelijä, mutta se ei valitettavasti auta juoksemiseen paljoakaan, joutuu aloittamaan melko tyhjältä pöydältä, jos on vain kävellyt.

        Jos totta puhutaan, inhoan kyllä juoksemista itsekin jonkin verran, mutta näillä mennään.

        Todellakin siinä on aloitettava tyhjältä pöydältä 😂 Mutta en pidä sitä niin huonona asiana, koska aina kun on täysin aloittelija jossain hommassa niin se kehityskaarikin on alussa ihan eri luokkaa kuin jos olis tehnyt samaa hommaa 15 vuotta. "Don't be afraid to be a beginner" oon lukenut jostain ja se on mun mielestä hyvin sanottu.
        N31


    • Itseasiassa aiempi kävelytausta auttaa paljon, vaikka et koe sitä avuksi. Kävelyllä saa hyvin peruskestävyyskunnon (jos kävelee ripeästi), jonka päälle voi juoksukunnon rakentaa, Jos tuota kävelypohjaa ei olisi, saisit helpommin rasitusvammoja ja et kehittyisi noin nopeasti.

      Lähtökunto vaikuttaa, mutta jos olet ollut puuskuttaa 300m jälkeen-kunnossa, kehitys on huimaa. Jos aiempaa urheilutaustaa ei ole, kehitys voi olla joko hyvin kestävyysgeenien tai juuri tuon kävelyn ansiota. Väittäiisin, että harva rapakuntoinen jaksaa suosta 10km/h puoli tuntia 10 viikon harjoittelulla. Tietysti, jos jo alussa juoksu oli suht, leppoisaa, sitten tulos selittyy silläkin.

      • No alussa jaksoin juosta vain noin 1600 metriä kerralla, tuo on ollut vakio itselläni vaikka miten kauan, kun joskus on kokeillut juoksemista. Kyllä se huono kunto on. Nyt vedin jo noin 2300 metriä/12min alussa, ja kestävyyttä oli tarpeeksi sitten loppumatkaan vielä. Olisin tuossa voinut vetää vaikka 2500-2600 metriä alussa/12 min, mutta sitten se loppuisi kyllä siihen.

        Voihan se tosiaan olla kuitenkin että kävelystä on ollut jotain hyötyä, en ole asiantuntija näissä urheiluasioissa. Tulen osoittamaan että Cooperissa menee itselläni vielä 2800 m, kuten silloin nuorempana. Se vaatii kuitenkin vielä vähän harjoittelua.


      • m36-intj kirjoitti:

        No alussa jaksoin juosta vain noin 1600 metriä kerralla, tuo on ollut vakio itselläni vaikka miten kauan, kun joskus on kokeillut juoksemista. Kyllä se huono kunto on. Nyt vedin jo noin 2300 metriä/12min alussa, ja kestävyyttä oli tarpeeksi sitten loppumatkaan vielä. Olisin tuossa voinut vetää vaikka 2500-2600 metriä alussa/12 min, mutta sitten se loppuisi kyllä siihen.

        Voihan se tosiaan olla kuitenkin että kävelystä on ollut jotain hyötyä, en ole asiantuntija näissä urheiluasioissa. Tulen osoittamaan että Cooperissa menee itselläni vielä 2800 m, kuten silloin nuorempana. Se vaatii kuitenkin vielä vähän harjoittelua.

        Jos haluat jousta kovan cooper-tuloksen suosittelen kahta juoksua/vko ja viimeistään kun kehitys alkaa tasaantua ärsykkeen vaihtoa (esim. 2min kovempivauhtisia spurtteja tasaisen juoksun väliin, muutama kpl puolen tunnin lenkillä/ 1krt/vko).


      • Citrinella kirjoitti:

        Jos haluat jousta kovan cooper-tuloksen suosittelen kahta juoksua/vko ja viimeistään kun kehitys alkaa tasaantua ärsykkeen vaihtoa (esim. 2min kovempivauhtisia spurtteja tasaisen juoksun väliin, muutama kpl puolen tunnin lenkillä/ 1krt/vko).

        Kiitos vinkistä. Nyt täytyy kuitenkin olla myös varovainen, että jalat kestävät. Minun kaverini kärsi aikaisemmin tänä vuonna penikkataudista, kun harjoitteli maratonia varten, jonka sitten juoksi tänä keväänä onnistuneesti loppuun. En muista mikä oli aika, mutta aika hitaassa tahdissa meni. Jalat oli hänellä rikki useita kuukausia.


      • m36-intj kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Nyt täytyy kuitenkin olla myös varovainen, että jalat kestävät. Minun kaverini kärsi aikaisemmin tänä vuonna penikkataudista, kun harjoitteli maratonia varten, jonka sitten juoksi tänä keväänä onnistuneesti loppuun. En muista mikä oli aika, mutta aika hitaassa tahdissa meni. Jalat oli hänellä rikki useita kuukausia.

        En usko, että 2krt/vko 30min saa rasitusvammoja jos peruskunto on kunnossa (kävely). Jalkojen virheasento olisi näkynyt kävelyssä, jos taustalla olisi sellaista. Maratonit on erikseen.

        Tietysti lisäkertaa ei tarvitse, jos cooperin testitulos tai kovempi kunto ei ole tavoitteessa. Ei kuntourheilijan tarvitse olla Maraton-kuntoinen, vaan on parempi liikkua sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä. Usein kuitenkin kun aloittaa ja saa tuloksia, usein nälkä kasvaa syödessä.


    • Anonyymi

      Ei pysty enää juokseen, käveleminenkin aiheuttaa, että on sitten nilkat ja jalkaterät kävelyn jälkeen niin kipeät, että levossakin särkee ja kipuilee.
      Pari kilsaa, kun kävelet, niin sen jälkeen alkaa jalat kipeentyyn,
      Kesällä hain rimoja pitkiä sellaisia kävellen ja yhteensä matkaa oli rautakuappaan vajaa 5km, niin puolivälissä matkaa alko jalat kramppaamaan, et tuumasin, että pääseekö edes perille kauppaan.
      Ikää on 53, painoa 62kg ja pituus 170, että ei kannata alkaa lihavaksi haukkumaan.

      • Magnesiumista pulaa?


      • Jalan ylipronaatio?


      • Anonyymi

        Tai reuma


    • 10 vuotta sitten olin kevyemmässä kunnossa ja silloin kymppi meni ajalla 52 minuuttia ja vähän päälle. Matkalla oli yksi isompi mäki ja kumpuisuutta.
      Silloin tuntui, että kymppi on liian lyhyt matka, mutten ryhtynyt testaamaan pidempiä.
      Minut on suunniteltu kehnoihin oloihin, tekemään pitkiä matkoja kylmässä ja ankealla ravinnolla (mutta olen koronan alusta lähtien lähinnä lojunut pienellä alueella, syöden sopimattomuuksia ja paino sekä kunto ovat tilannetta vastaavia).

      • Okei, ehkä kannattaisi tehdä elämäntapamuutoksen, koskaan ei liian myöhäistä.


    • No mä pyrin aikataulutamaan elämäni niin, ettei tulis kiire, joten en juoksentele....

      Säbää en oo kerennyt harrastaa, siinä vihulainenkin juoksee, niin oli pakko juosta myös...

      Nyt vaan on selainen hetki elämässä, ettei voi huvikseen sinkoilla, vaan vain selvitäkseen. Ja siinä minimoidaan tarpeeton sinkoilu...

      Mut tykkään sinkoilla....joskus taas senkin aika on, että sinkoilen huvikseen. 😄

    • Anonyymi

      Mä en voi juosta, koska on liian isot t….it siihen toimintaan eli ei tunnu mikään hölkkä hyvältä, mutta tehokas kävely, se se vasta jotain on ja on lempeämpää yläkropalle.

      • Sama vika, mutta asiantunteva liiviliike pystyy asiassa auttamaan. Maksaa paljon, mutta on rahan arvoista.


    • Itse aikoinani. (Kuntosali kuntoa siis oli pohjalla) lähdin firman edustusjoukkoon 2kk. Harjoittelulla tuli osallistuttua puolimaratooniin. En ollut siis ennen tuota hölkännyt yhtään. Oma 5km/35min. Melkein koko kilpailussa samat ajat. Loppua kohden tietysti vähän hyytyi. Stadionilla vasta kiihtyikin. En edes käsitä miten sitä jaksaa ja jaksaa vaikka tekee mieli luovuttaa.. Juoksuaika oli kilpailussa lopulta 2h21min. Ja ihan huikea fiilis kyllä että tuli osallistuttua. Vähän tuollaista hulluakin heittäytymistä lajiin mitä ei ollut harrastanut. Varsinkin kun miettii että pitäisi jaksaa hölkätä yli 21km.🤪

      Tsemppiä sulle uudelle polulle. hyvin olet jaksanut!🤗

      • Kiitos kommentista, aika hyvin kyllä juoksit. Olen tosin tullut siihen tulokseen että puolimaratonit ja sitä pidemmät juoksumatkat eivät ole hyvä terveydelle. Muistan kun itsekin juoksin kerran matkan, joka oli yli 20 km, niin jalat olivat kipeät pari päivää.

        Jos tutkimuksia katsoo, niin sydämen troponiiniarvot ovat usein lievästi kohonneita niillä, jotka ovat juosseet puolimaratonin tai maratonin, mutta 10 km:n matkalla arvot ovat vain mitättömästi koholla. Kohonneet troponiiniarvot kertovat sydänlihasvaurioista, mutta nyt ei tietysti puhuta sellaisista vaurioista mitä tulee sydäninfarktista.

        https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.034655


      • m36-intj kirjoitti:

        Kiitos kommentista, aika hyvin kyllä juoksit. Olen tosin tullut siihen tulokseen että puolimaratonit ja sitä pidemmät juoksumatkat eivät ole hyvä terveydelle. Muistan kun itsekin juoksin kerran matkan, joka oli yli 20 km, niin jalat olivat kipeät pari päivää.

        Jos tutkimuksia katsoo, niin sydämen troponiiniarvot ovat usein lievästi kohonneita niillä, jotka ovat juosseet puolimaratonin tai maratonin, mutta 10 km:n matkalla arvot ovat vain mitättömästi koholla. Kohonneet troponiiniarvot kertovat sydänlihasvaurioista, mutta nyt ei tietysti puhuta sellaisista vaurioista mitä tulee sydäninfarktista.

        https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.034655

        10 km on vielä oikeasti ihan ok. Niitä tuli juostua ennen kisaa. Siinä ei saa jalkoja ihan jumiin ja jaksaa todella hyvin.

        No kyllä siinä vaurioitakin tuli. Oli liian pienet juoksukengät pottuvarpaan kynsi oli vääntynyt, hyvä ettei irronnut. Siinä sitä ei vaan huomannut🏃🏼‍♀️🙈

        Seuraavana päivänä lihakset oli niin kipeät että hyvä kun pöntölle taipui🐥🐥 tipukävelyä😂 että oli se aika rankka kokemus. Mutta hyvä mieli jäi, paita ja mitali🤗


    • Hyvin on homma edennyt, onnittelut saavutuksesta ja myös siitä että homma on mennyt säännölliseksi; joku voisi kutsua jopa pieneksi elämäntapamuutokseksi.

      Siitä taitaa olla vuosi kun olen viimeksi juossut. Penikat ei oikein tahdo kestää. Kova alusta on tekemätön paikka, pururadalla olen varovasti joskus yrittänyt mutta jotenkin tylsää sitä samaa kierrosta kierrellä. Polkujuoksu joskus kävi mielessä mutta tällainen viisikymppinen mies juoksentelemassa juurakoissa louhikkojen välissä loi sellaisen mielikuvan että jäi suunnitteluasteelle.

      Kun kysyit tasosta niin poliittinen vastaus tulossa eli en puhu enää juoksutasosta vaikka sitä kysyttiin vaan tasosta yleensä. En omista autoa ja kaikki liikkumiset teen pyörällä jossa ei ole mitään avustuksia. Kuukaudessa tulee hieman yli 300km. Salilla käyn näin syksyllä ja keväällä neljä-viisi kertaa viikossa. Talvella sali on kaksi-kolme kertaa viikossa ja tilalle tulee hiihto.
      Olen siinä mielessä hyvässä tilanteessa että minulla sali ja kauppa on työmatkan varrella eli erikseen ei tule minnekkään lähdettyä. Aamuvuorostakin kun pääsen niin pyöräilen sieltä salille ja kauppaan. Koko ilta jää sitten vapaaksi. Ladullekin pääsen kun kantaa suksia 50 metriä ja pyörätiet on pidetty hyvin auki koko talven.

      • Anonyymi

        Polkujuoksu on erittäin vaarallista irtokoirien vuoksi. Juokseva ihminen on saalis koiralle ja suurin osa koirista ryntää juoksevan ihmisen perään ollessaan irrallaan vaihtelevin seurauksin.
        Kyselyssä johon vastasi muutama sata polkujuoksua harrastavaa henkilö oli yli 20%:a purrut koira polkujuoksulenkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkujuoksu on erittäin vaarallista irtokoirien vuoksi. Juokseva ihminen on saalis koiralle ja suurin osa koirista ryntää juoksevan ihmisen perään ollessaan irrallaan vaihtelevin seurauksin.
        Kyselyssä johon vastasi muutama sata polkujuoksua harrastavaa henkilö oli yli 20%:a purrut koira polkujuoksulenkillä.

        Riippuu niin paljon siitä missä juokset. Ei kaikki asu taajamissa.


    • Voin olla väärässäkin, mutta sanoisin että juokset turhan kovalla teholla. Siis sillä perusteella, että on pitänyt pysähtyä, mutta tuo vauhti on kuitenkin ikäisellesi aloittelijalle kohtuu reipas. Vauhtia hitaammaksi ja kestoa lisää joko yhteen lenkkiin tai toinen kerta viikkoon. Jos siis tarkoituksena on ensisijaisesti treenata sydämen, keuhkojen ja verenkieltoelimistön toimintaa, kuten olettaisin. Kunto nousee kyllä, vaikka "löysäilisit" treenin niin, että kovempaakin pääsisit halutessasi.

      Juoksen lähinnä loppukeväisin ja syksyllä kun kelit ei suosi muuta tekemistä. Peruslenkin vauhti on tuota samaa luokkaa noin tunnin verran, intervallityyppistä vaihtelua tulee mäkien nousemisesta ja laskemisesta. Syke pysyy jossain siellä 130-140 välillä.

      • Ei vauhtini ollut liian nopea, harjoittelen nimittäin Cooper-kestävyyttä varten. En voi juosta eläkeläisen vauhtia.

        Tänään 12:s juoksukerta, ja 2500 metriä/12 min meni. Tiukkaa kyllä teki. Tällä menolla juoksen pian helposti 5 km/25 min.

        Juoksen nyt myös 2 krt viikossa 5 km, jotta tuloksia rupeaa tulemaan nopeammin.

        Voisin nyt myös tavoitella 3000 m Cooperissa, ja ylittää itseni. Se olisi todella kova tulos minulle, sillä itselläni ei ole mitään urheilutaustaa, ja ikääkin on.

        Tässä on yksi tyyppi, joka juoksi 3000 m Cooperin tuloksen, 60 juoksutreeniä +10 muuta harjoittelukertaa. Aloitustaso oli 2620 m/12 min.

        https://mikaelahonen.com/fi/blogi/cooper-lopputesti-3000-metria/


      • m36-intj kirjoitti:

        Ei vauhtini ollut liian nopea, harjoittelen nimittäin Cooper-kestävyyttä varten. En voi juosta eläkeläisen vauhtia.

        Tänään 12:s juoksukerta, ja 2500 metriä/12 min meni. Tiukkaa kyllä teki. Tällä menolla juoksen pian helposti 5 km/25 min.

        Juoksen nyt myös 2 krt viikossa 5 km, jotta tuloksia rupeaa tulemaan nopeammin.

        Voisin nyt myös tavoitella 3000 m Cooperissa, ja ylittää itseni. Se olisi todella kova tulos minulle, sillä itselläni ei ole mitään urheilutaustaa, ja ikääkin on.

        Tässä on yksi tyyppi, joka juoksi 3000 m Cooperin tuloksen, 60 juoksutreeniä 10 muuta harjoittelukertaa. Aloitustaso oli 2620 m/12 min.

        https://mikaelahonen.com/fi/blogi/cooper-lopputesti-3000-metria/

        En mä cooperia vartenkaan harjoittelisi coopereja juoksemalla vaan yhdistäisin peruskunto/kestävyystreeniä ja sitten jotain vetoja.

        En tiedä mitä muuta viikossa teet, mutta jos ainoat juoksutreenit on jatkuvasti omalla maksimialueellasi, niin enemmän harjoittelet tällä hetkellä tekemään täydellistä kilpailusuoritusta kuin parannat kuntoasi.


    • Anonyymi

      Jos et muuta osaa. Juokse.

      • Anonyymi

        Jos olet mukavuuden haluinen, älä juokse.


    • Anonyymi

      Fysiikka paranee sillä osa-alueella jota rasitetaan.
      Mitä enemmän juoksee, sitä parempi juoksukunto on. Ja jos juoksee kevyttä vauhtia paranee kevyen rasituksen kapasiteetti eli aerobinen kestävyys enemmän, kun taas jos juostaan kovemmalla teholla paranee kovemman tehon juoksukapasiteetti enemmän eli anaerobinen kestävyys. Jos harjoitellaan lyhyitä sprinttejä paranee vastaavasti sprinttikapasiteetti eli juoksunopeus.
      Kävely pelkästään ei paranna merkittävästi juoksukapasiteettia koska juoksussa käytetään enemmän reisilihaksia ja muidenkin juoksussa käytettävien lihasten liikeradat ovat laajempia ja voimakkaampia kuin kävelyssä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe