Neljän tunnin alitus maratonilla

Anonyymi-ap

Kuinka hyvä suoritus on neljän tunnin alitus maratonilla tavikselle? Voorumilla joku vuosi sitten vantaalaiset testosteronia piikittävät jantterit keulivat, että alle kolme tuntia on perusterveen mittari ja alle neljä tuntia ei ole mitään. En kuitenkaan usko, että tuo neljän tunnin alitus ihan joka ukolta naturaalina onnistuu. Suurin osa niistä, jotka eivät siihen pysty, eivät ikinä edes yritä, koska kävelyksihän se menisi puolimatkan jälkeen, eivätkä kehtaa suorittaa yli viiden tunnin maratonia. Minä ainakin tunnen lukuisia innokkaita kuntoilijoita, jotka eivät ole ikinä juosseet maratonia alle neljän.

16

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      no siis alle neljä tuntia on oikein hyvä aika jo ja vaatii yleensä pitkään treeniä. Ite oon 46 vuotias mies ja treenannmonu ipuolista kestävyysurheilua läpi ikäni. Siihen on kuulunut 300km pyöräilyjä, juoksua ja pitkiä hiihtoja. Puolimaraton on mennyt parhaimmillaan 1.37 , mutta maraton ei vielä koskaan alle 4h. Maraton vaatii nimenomaan juoksutreeniä ja ite oon noiden puolikkaiden jälkeen ollut jo aika poikki. En oo yleensä tehnyt pitkiä juoksutreenejä ja kuitenkin juoksu ollut vähäisempää ohjelmassani. Pitää tosiaan olla pitkäjänteisiä, noin 40-50km juoksuviikkoja , niin kyllähän se varmasti sitten alkaa sujumaan. Lähtökohtaisesti kuitenkin juoksu on erittäin rankka jos vertaa nyt vaikka pyöräilyyn tai kuntohiihtoon. On kyllä lahjakas tyyppi , jos tosta vaan vetäisee maratonin alta 4h. Eihän se juoksuvauhti tietty erityisen nopeeta oo, mutta kyllä se matkana tuo 42km on juosten niin pitkä, että siinä väsyy täysin ja jalat on aika soosia jo 25km jälkeen. Silloin sitä aikaa alkaa kulumaan ja helposti ja 4h raja jää saavuttamatta. Sanoisin, että varsin tavallinen aika normikuntoilijalle on ajat 4.30-4.50 maratonilla ja tuosta sitten lähdetään paranteleen alle 4h alitusta ja realistainen monella voi olla vielä 3.30-3.45 ajatkin, mutta tuosta kovemmat sitten vaatii jo niin paljon enempi nimenomaan juoksua.

    • Anonyymi

      Joo minullekin kolmen tunnin alittajat ovat ihmemiehiä. Itsellä ei vaan lihaskestävyys riitä maratonilla, vaikka alle neljän olenkin juossut. Puolimaraton menee vielä kivasti, mutta maratonilla tulee aina muuri, vaikka miten olisi treenannut.

    • Anonyymi

      Jos on laiska niin 5h on liian kova tavo.

    • Anonyymi

      Neljän tunnin tavo kelpo ravia tavikselle.

    • Anonyymi

      4h läpsyttelijäe ei edes yritä. Miksi juosta jos ei huvita?

      • Anonyymi

        Tervetuloa Vantaalle neljän tunnin junaan. Katsotaan, huvittaako yrittää.


    • Anonyymi

      Sub4h maratoonarit ovat lahjattomia tavisläskejä. Sub3h ja liiviukot ovat kovia kestävyystyyppejä.

      • Anonyymi

        Juu. Tavisläskejä neljän tunnin alittajia. Kolmen tunnin ukot enemmän juoksevia kuivan kesän oravia.


    • Anonyymi

      Miten määrittelet taviksen?

      On selvää, että lyhyelle ja raskasrakenteiselle ihmiselle 4h maraton on kova suoritus, vaikka treenaisi paljon. Tällaiselle pelkkää jalkaa olevalle luurangolle 4h on helppo jo hyvin vähäisen treenin jälkeen. Yksilöiden lähtökohdat ovat kovin erilaiset, joten hyvän suorituksen rajan asettaminen johonkin tiettyyn aikaan ei palvele mitään.

    • Anonyymi

      Vertailun vuoksi SM-Maratonin voittoaika Vantaalla olisi riittänyt Espanjan kylähölkässä sijalle 80. Mukana kuntoilioita jotka juoksivat nopeammin kun Suomen parhain eliitti. Neljän tunnin läskipalleroita ei kannata edes mainita, tulee vain paha mieli. Kelissä ei ollut mitään vikaa, Suomalaiset olisivat vaan hyytyneet enemmän Espanjan lämmössä.

      • Anonyymi

        Kilpakuntoilijoitahan nuo sm-maratonin kärkiukot ovat. Eivät ammattijuoksijoita laisinkaan. Siihen nähden ihan hyviä aikoja. Neljän tunnin alitus on kova suoritus itsensä ylittävälle sohvaperunalle, mutta urheilijoita ne eivät ole.


    • Anonyymi

      Onko kovempi kuin perusmatka maaliin?

      • Anonyymi

        En tiedä, mutta Itkoselta ei onnistu kumpikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mutta Itkoselta ei onnistu kumpikaan.

        Pianhan se nähdään.


    • Anonyymi

      Kolmen tunnin alitus on kova tavo. Vaatii kovaa treeniä vuosien ajan onnistuminen. Neljä tuntia alittuu löysällä kullilla lätkyttelemällä.

      • Anonyymi

        Neljä tuntia on kova tavo ilman urheilutaustaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe