Sanojen voima

Selailin T. Tabermannin runoja. En voi sanoa kuin huh, miten voimallisia sanoja. Huh huh, taisi hujahtaa tunteisiin…. Alla maistiaisia.

Oletko kohdannut sanoja, jotka on koskettaneet sinua voimallisesti tunteen tasolla runoissa, teatterissa, laulujen sanoissa tai kirjoissa? Mitä?

Kun kärsin ja kaipasin
ja tahdoin rakastaa
en tiennyt vielä
miten kärsii ja kaipaa se
joka tahtomattaan rakastaa

Jokainen
joka on pidellyt
aaltojen silittämää
kiveä kädessään
tietää
että jatkuvilla hyväilyillä
on ihmeitä tekevä voima

Tulla lähelle
vaatii sinulta voimaa,
paljon
väkevää voimaa

Olla lähellä
vaatii sinulta rohkeutta,
paljon
paljasta rohkeutta

Päästää lähelle,
sisälle,
vaatii sinulta
vain
uskoa toiseen ihmiseen

- Tommy Tabermann

38

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No onhan sanoilla merkitystä.

Joskus joku sanoi jossain, että on ratkaisevaa oletko kusella, vai kusessa. :oD

Mutta en mä liioin keskity liikaa tulkitsemaan runoja tai laulujen sanoituksia...niistä saa abstraktina aina sen kyseisen hetken tunteen läpi, mutta ei muuta. Mutta toki muut saa nauttia siitä, minusta vaan se ei sovi mulle. :o)

• Harvemmin minäkään alan runoa, sanoituksia, kirjaa tai tatteriesitystä tulkitsemaan. Taide joko kolahtaa tai herkistää, tai sitten ei. Ja silloin kun se onnistuu pääsemään ihon alle, koen taiteen yleensä merkitykselliseksi (ilman analysointia).

• Citrinella kirjoitti:

Harvemmin minäkään alan runoa, sanoituksia, kirjaa tai tatteriesitystä tulkitsemaan. Taide joko kolahtaa tai herkistää, tai sitten ei. Ja silloin kun se onnistuu pääsemään ihon alle, koen taiteen yleensä merkitykselliseksi (ilman analysointia).

No pidänkin enemmän ulkolaisesta musiikista pääosin, kun en liikaa keskity sanoihin... Itse musa on jees. :o)

• Disseisback kirjoitti:

No pidänkin enemmän ulkolaisesta musiikista pääosin, kun en liikaa keskity sanoihin... Itse musa on jees. :o)

Musiikkini voi käydä tunteisiin, mutta usein sen takia, että musikki liittyy johonkin muistoon tai sitten sanat tekee sen sävelen kanssa yhdessä.

• Anonyymi

😍😋😍😋😍😋😍😋😍

🍑 ­N­­­y­m­­f­­­o­­m­­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18046921l

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

Kyllä sanat ovat aina koskettaneet. Varmaan se alkoi kun kuuli keittiön radiosta Dingoa ja Hectoria ja pysähtyi kuuntemaan että tässähän on kerronta aikamoista. Sitten monien vaiheiden jälkeen alkoi kiinnostaa vanha Kiinalainen luontorunous. Kirjallisuudesta tulee mieleen Veikko Huovinen joka osasi laittaa sanat melkoisen mehevään muotoon ja Pentti Linkola oli myös kirjoittajana suuri mestari. Ihan sellainen pelkkä ihmisten tunteiden käsittely ei niin minua kosketa vaan kyllä siinä täytyy olla jokin muukin näkökulma mukana.

• Samaa mieltä, että kirjoissa pitää olla muukin näkökulma kuin vain tunne. Hyvä kirja silti saa ajattelemaan tai tuntemaan, ehkä.

• Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

Samaa mieltä, että kirjoissa pitää olla muukin näkökulma kuin vain tunne. Hyvä kirja silti saa ajattelemaan tai tuntemaan, ehkä.

Minusta myös runoissa. En saa mitään otetta vaikka Tabermannin ihmiskeskeisistä runoista mutta heti jos sattumanvaraisesti googletan jonkin itämaisen runon niin johan kolahtaa kuin metrinen bambu.

Tulviessaan kylmä virta kasvaa leveyttä,
        harmaanvihreä syyssade tekee kaiken hämäräksi.
        Kysyt, missä Zhongnan-vuoret ovat
        mielessäni tiedän, että ne kohoavat pilvien takana.

• Anonyymi kirjoitti:

Minusta myös runoissa. En saa mitään otetta vaikka Tabermannin ihmiskeskeisistä runoista mutta heti jos sattumanvaraisesti googletan jonkin itämaisen runon niin johan kolahtaa kuin metrinen bambu.

Ei hullumpi runo tuokaan.

Se mikä kolahtaa on henkilökohtaista, persoonasta riippuvaa ja ehkä kasvatus asiakin (?). Olen hieman enemmän tunneihminen kuin tosiasiallinen järki-ihminen ja ehkä siksi juuri Tabermann puhuttelee minua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tabermannin runot selväsanaisia. Itämaiset runot on verhottu arvoituksellisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tabermannin runot selväsanaisia. Itämaiset runot on verhottu arvoituksellisuuteen.

Minäkin pidän arvoituksellisista, joita jää miettimään. Tunsin syyssateiden ja hämärän lasketuvan yhä pimeämmäksi tiiviydeksi ja kylmyyden laajentuvan laajentumistaan. Vuorwt on kuin tieto siitä, miltä sama näyttää joku toinen päivä ja sama runo voi näyttää toiselta joku päivä.

• Anonyymi

Voimalliset sanat. Voima ei kumpuu sanoista, ei välttämättä niiden asettelusta, edes tunteesta niiden takana.

Luultavasti se niiden voimakkuus on omissa ajatuksissa. Mikä minkäkin hetken taajuutta resonoi, voimakkuuden säätelee oma, juuri senhetkinen ajatuksenjuoksu.

Se voima on tulkitsijassa.

• Onpa viisaita sanoja! En tulkitse itse runoja miettimällä
        Esim. mitä taiteilija on halunnut sanoa, vaan tulkitsen taiteen tuntemalla runon, musiikin, kuvataiteen tai teatterin juuri omien ajatusten ja tuntemusten kautta. Hyvä taide koskettaa.

• Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

Onpa viisaita sanoja! En tulkitse itse runoja miettimällä
        Esim. mitä taiteilija on halunnut sanoa, vaan tulkitsen taiteen tuntemalla runon, musiikin, kuvataiteen tai teatterin juuri omien ajatusten ja tuntemusten kautta. Hyvä taide koskettaa.

Sama se on tässäkin. Sanat kuulostaa viisailta, koska osuu sun ajatuksien kans yksiin. Ei se sanojasta välttämättä kerro mitään.

Mahtaako olla nimenomainen ilmiö (tulkinta) kyseessä, kaiken taiteen kohdalla. Jokainen tulkitsee omista lähtökohdistaan. Hakee lohtua, hyvää oloa, kenties selitystä. Ehkäpä just siitä syystä niin erilaiset persoonat voi löytää samasta näytännöstä tuntemuksia omasta elämästään. Tuttuja asioita, vaikkakin eri yhteyksistä.

• En itse välitä, enkä nyt huomannut tuossa mitään ihmeellistä.

• Anonyymi

Sinä et olekaan mikään ruudinkeksijä.

Rosen ukko

• Anonyymi kirjoitti:

Rosen ukko

Jos sinä sitten jatkat mielistellä tuota Citrinella.
        Ehkä näissä olisi kuitenkin mielipide kysymys rakkaani.

• valtakunta kirjoitti:

Niin juu rakkaani minäkin runoilen vähän toisella tavalla. https://keskustelu.suomi24.fi/t/18037304/haluan-miehestani-joka

Ainakin ne ovat minun suustani ja ajatuksistani. Kyseessä on mielipide ero. Jotkut suuret runoilijat vain keksi muutaman sanan joka hokivat vain toistaen samaa matraa kuin palvoen kaikki hän sanoo on kaunista niin arvokasta ja taiteellista vaikka sanat olivat jono sanoja mutta hänen nimensä oli pyhä, ei muuta. Ethän sinä ole kuin muiden nuoleskelija ja minun pilkkaaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Rosen ukko

Toivon vaan jatkossa ”rakas” pysyt vain minusta erossa.

• Tommy Tabermannilla on paljonkin puhuttelevia runoja.
      "Rakkaus,
      Kävellä paljain jaloin
      terälehtiä ja murskattua lasia
      olla kaiken aikaa verillä ja suudelmilla."

Edith Södergran:
      "Sataa, sataa ylleni tulvimalla.
      ---
      Niin vähäistä en särje vielä sydäntäni.
      Puhaltakoot vastoinkäymiset ympärilläni
      niinkuin kylmät viimat.
      Olen itse myötäkäyminen. Otsallani on
      kirjoitettuna:
      aurinko ei voi itkeä hetkeäkään.
      Se joka tahtoo tappaa auringon, ojentakoon
      aseensa, hän näkee väkevämpänsä."

Jörg Zink:
      "Mitä sinulle toivon?
      En sitä, että
      olisit kaunein puu
      tämän maan päällä.
      En sitä, että
      aina, vuodesta vuoteen
      kaikilla oksillasi
      loistaisi kukkia.

Vaan että joskus
      johonkin oksaan
      puhkeaisi kukka,
      että joskus syntyisi
      jotain kaunista,
      että rakkauden sana
      joskus tavoittaisi
      jonkun sydämen,
      sitä sinulle toivon."

Laulujen sanoissa on vieläkin enemmän minua koskettaneita sanoituksia. Irinan Pokka, Laura Närhen Mä annan sut pois, Topi Sorsakosken Haavekuva sekä Olet kaikki ulkomaisista biiseistä puhumattakaan.. 😄

• Anonyymi

Edith Södergran on yksi lempirunoilijoistani. Ihania runoja nuo muutkin.

• Olipa kauniita runoja! Kiitos! Muistaakseni olen ennenkin huomannut, että sinulta löytyy silmää taiteelle ja samalla sivistystä. Arvostan.

• Anonyymi

Sanoilla on merkillistä voimaa. Niillä voi tehdä, melkein mitä vaan. Veli on runoilija, ja lähellä niitä löytyy muitakin. Itse olen lähinnä hölmö, huono runoilija, mutta jokainen omalla tyylillään...

• Anonyymi

Musta olisi tärkeämpää, että ihmiset ilmaisisivat itseään, oli lahjoja, tai ei, varsinkaan muiden mielestä. Sellaisia runoja, jotka koskettavat monia, on niin paljon. Olisi mahtavaa nähdä lisää niitä, jotka avautuvat harvoille.

• Tabermann on jees. 👍

Itsekin joskus innostun vähän runoilemaan, mutten ole erityisen hyvä. Muotoilen kuitenkin tunteitani sanoiksi.

• Anonyymi

Lukeeko nosse sulle tabermnneja ääneen?

• Anonyymi kirjoitti:

Lukeeko nosse sulle tabermnneja ääneen?

Ei hän lue mulle mitään ääneen. Eikä runojakaan enää heru. Huomentakaan ei automaattisesti. Olen jo itsestäänselvyys, ikään kuin huonekalu. 😆

• Omat runot on hienoja (en ole koskaan osannut itse kirjoittaa runoja). Ei maallikon tarvitse olla Runeberg tai Tabermann ja silti on hienoa, jos osaa sanoittaa tunteitaan.

• Citrinella kirjoitti:

Omat runot on hienoja (en ole koskaan osannut itse kirjoittaa runoja). Ei maallikon tarvitse olla Runeberg tai Tabermann ja silti on hienoa, jos osaa sanoittaa tunteitaan.

En minäkään osaa kirjoittaa, mutta osaan antaa sanojen vain tulvia paperille.

• Anonyymi
      • Joo, tiedän. Olen joskus jonkun kyseisen filosofin luennolle osallistunut opinnoissa.

• Anonyymi

Koskettavia laulujen sanoituksia on hurjan paljon, harvemmin tulee runoja luettua. Pidän sanoituksissa melankoliasta ja vaikeista asioista, kuten kuoleman käsittelystä. Esimerkkinä Arto Sotavallan Päivät kuin unta. Se jatkaa itkettää vuosikymmestä toiseen, erinomainen biisi. Kuten myös Yön Joutsenlaulu, arvostan 💓.

- Sheena

• Anonyymi

Siinä on se Tmies, jota täällä paljon huudellaan?

• Tabermann ei kyllä eläessään suuremmin kiehtonut miehenä. Asuin jonkin aikaa aika lähellä kyseistä runoilijaa, ja olen nähnyt hänet useammin livenä, Myös lähipiirissäni oli kaksi ihmistä, jotka olivat kohtuullisen lähellä itse taiteilijaa.

Taitaa kaipausviestit olla enemmänkin ikävän kuin sinkkujen heiniä? Jos Teen arvoitus kiusaa mieltäsi, pitänee sinun kysellä sillä puolella ovatko Tabermannia vailla. 🤣 Itselläni ei ole tapana kirjaimilla kaivata. Olisi liian geneeristä omaan makuuni.

• Anonyymi

On niissä voimaa kun niillä on jotain sanottavaa.
      Kun sanottava sanat kumpuaa sanottavan lähteestä.
      Kun sanottavat sanat on se lähde.
      Muuten ne on vaan onttoja,
      Sanoja vailla merkitystä
      Vailla lähdettä
      Parhaimmillaankin kauniita valheita...

Roll the Dice
      if you’re going to try, go all the

way.

otherwise, don’t even start.

if you’re going to try, go all the

way. this could mean losing girlfriends,

wives, relatives, jobs and

maybe your mind.

go all the way.

it could mean not eating for 3 or

4 days.

it could mean freezing on a

park bench.

it could mean jail,

it could mean derision,

mockery,

isolation.

isolation is the gift,

all the others are a test of your

endurance, of

how much you really want to

do it.

and you’ll do it

despite rejection and the

worst odds

and it will be better than

anything else

you can imagine.

if you’re going to try,

go all the way.

there is no other feeling like

that.

you will be alone with the

gods

and the nights will flame with

fire.

do it, do it, do it.

do it.

all the way

all the way.

you will ride life straight to

perfect laughter,

it’s the only good fight

there is.

– Charles Bukowski

• Anonyymi

Taberman runot ok. Siskonsa också.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      220
      1496
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1296
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      18
      1200
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1177
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      968
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      930
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      905
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      880
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      851
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      813
    Aihe